Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LoveUggs schreef:Verder marocje, wat een handig bericht!
Maar hoe die je dit dan met een paard dat je net kent. Waar je alles nog op moet ontdekken. Op de vorige pagina staan wat filmpjes van mij, en daar zie je zo'n moment. Ik doe Amira 1x in de week, en heb nu misschien 8x op haar gereden, waarin ik in de tussentijd van rijden ben veranderd omdat we haar anders wouden laten lopen. Meer op de achterhand en meer ruimte aan de voorkant. We zijn dus nog heel erg aan het zoeken, zowel Amira als ik. M'n paard moet me daar dus in korte tijd, flink veranderend weer, (waar ze erg heftig op reageerd), en een nieuw voerschema, dus veel dingen die veranderen zo ver vertrouwen dat ze ontspannen blijft lopen..? Ben best benieuwd hoe je dit dan op lost. Met al deze dingen mee genomen.
Vind je stuk heel leerzaam hoor! En het klinkt en eigenlijk IS het ook heel logisch, maar zou dat best willen weten. (Ze kreeg te veel suikers, en verkeerde energiebronnen binnen waardoor ze af en toe een draak werd. Dit word nu veranderd.)
Verder dat ik begon over een 'zoekend' paard, betekend dat je de aandacht van je paard niet bij je hebt. Wat ik dan doe is de aandacht naar mij halen.
Marocje schreef:LoveUggs schreef:Verder marocje, wat een handig bericht!
Maar hoe die je dit dan met een paard dat je net kent. Waar je alles nog op moet ontdekken. Op de vorige pagina staan wat filmpjes van mij, en daar zie je zo'n moment. Ik doe Amira 1x in de week, en heb nu misschien 8x op haar gereden, waarin ik in de tussentijd van rijden ben veranderd omdat we haar anders wouden laten lopen. Meer op de achterhand en meer ruimte aan de voorkant. We zijn dus nog heel erg aan het zoeken, zowel Amira als ik. M'n paard moet me daar dus in korte tijd, flink veranderend weer, (waar ze erg heftig op reageerd), en een nieuw voerschema, dus veel dingen die veranderen zo ver vertrouwen dat ze ontspannen blijft lopen..? Ben best benieuwd hoe je dit dan op lost. Met al deze dingen mee genomen.
Vind je stuk heel leerzaam hoor! En het klinkt en eigenlijk IS het ook heel logisch, maar zou dat best willen weten. (Ze kreeg te veel suikers, en verkeerde energiebronnen binnen waardoor ze af en toe een draak werd. Dit word nu veranderd.)
Verder dat ik begon over een 'zoekend' paard, betekend dat je de aandacht van je paard niet bij je hebt. Wat ik dan doe is de aandacht naar mij halen.
Hoi LU, heb je filmpjes net gezien en er vallen me wel een aantal dingen op. Ten eerste loopt ie 'met de kop' in de lucht. Dat is wat ik bedoel met de rug wegdrukken. Hij krijgt veel de kans om te onderzoeken wat er eng is. Dan komt ie in de hoek, hoofd nog hoger (dus rugwervels tegen elkaar) en hij vlucht. Maar jij geeft hem die kans ook? Je neemt hem een halve baan later pas terug? Waarom laten rennen?
Daarnaast valt me op, dat je echt elke pas drijft. Je paard is actief genoeg, maar je blijft been geven. Laat ze mooi afhangen. Wil je een tandje harder, dán geef je weer been. Zet hem op de zgn cruise control..
Longeer jij je paard? Met de longeerhulp? Zelf vind ik dit een fijn hulpmiddel, je ziet die hals dan echt mooi vallen. Ik doe dat gewoon met halster, dus niks in de mond.
Als laatste: ik had niet verwacht dat je ging galoperen: je pony is al zo druk, en jij wou die ontspanning hebben toch? Galop is een activerende gang, dus hij wekt de spanning nog meer op. Maar het werkt ook twee kanten op hoor, soms is het juist even nodig de spanning af te laten vloeien dmv de galop. Maar hier had ik dus niet dat gevoel: probeer juist dan neusje lager te krijgen, de hals lang en laag, dat hij je hand volgt.
Verder precies zoals Jotoma zegt: hij moet de aandacht bij jou hebben. Bij de eerste pas versnellen: dat had je niet gevraagd, dus terug. Ga figuren rijden. Het klaverblad is een mooie, dan rijd je kleine figuren/wendingen. Je paard moet dan echt op jou letten. Niet zoals je nu een grote volte rijde: je paard maakt hem wel af door weer naar de hoefslag te gaan. Ik ga even kijken of ik een teken progamma heb voor dat klaverblad, mijn uitleg kunsten zijn niet zo groot
Saintelette schreef:Ik kan zelf trouwens ook even wat advies gebruiken...
Het betreft een 5 jarige Hackney merrie, en het is een echte (pis) merrie, al zeg ik het zelf
.. Ze is erg dominant, kan erg opstandig zijn (bijv tijdens het longeren, of protest tijdens het rijden (paar x aanspringen in galop, en er dan de 3de x geen zin meer in hebben en protest geven)) en doet het liefst haar eigen ding.. Sommigen wijden dit aan 'puber'gedrag, maar ik zou graag willen weten of jullie pubergedrag herkennen / advies wat ermee te doen..
De foto's staan trouwens los van bovenstaande probleem hoor, op deze dag was ze juist heel erg fijn!
[ Afbeelding ]
Op deze foto zakt ze mooi vanuit de schoft en loopt ze naar mijn mening eigenlijk heel goed! Dit soort momentjes worden gelukkig steeds langer, hoewel ze soms juist de neiging heeft om in een knik te gaan lopen.. Mijn eigen houding is niet echt fantastisch hier, ik val wat voorover (maargoed, ik heb dan ook rugproblemen)
[ Afbeelding ]
Hier vind ik haar bijvoorbeeld weer wat te veel richting een valse krul gaan, hoewel ze opzich best lekker loopt (ze heeft heel extreem de neiging om vooral achter hele kleine pasjes te maken.. Weet iemand hier nog iets voor?). Mijn eigen houding is hier al wat beter (nog steeds wat voorover maar toch), alleen moet ik hier mijn handen wat meer dragen.
[ Afbeelding ]
Hehe, eindelijk een normale galop foto! Ze heeft een hele tijd niet eens kunnen galopperen, omdat ze zo veel moeite had met haar balans. We zijn nu ongeveer een maand serieus bezig met de galop. Op deze foto heeft ze sprong, ze zet haar achterbeen eronder en ze loopt toch nog enigzins vanuit haar schoft.. Dit is al zo'n grote verbetering!
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen, tips en ideeën! We worden soms een beetje radeloos door dr gedrag en dat ze dan weer wat raar loopt (korte pasjes enz)
_iDj_ schreef:Hormonen kunnen natuurlijk wel wat doen aan het gedrag, maar dat ze het drie keer wel doet en daarna niet, vind ik wel apart. Je zou het eerder andersom verwachten. Of je moet het rijden wel hééél saai maken (continu hetzelfde doen) en dat paard er daarom zat van wordt
Geef je niet te veel hulpen of te lang? Ben je wel consequent? Ik denk dat er moeilijk tips te geven zijn, zonder wat beeldmateriaal wat jij en paard op zo'n moment doen. Zo op de foto's kan je zien dat je niet stabiel zit en soms neigt naar stoelzit. Dat kan een reden zijn waardoor je soms te lang of te veel hulpen geeft en het kan natuurlijk gemengde signalen geven aan paard.. Heel ver achter in het zadel zitten (zoals bv op foto 2) is natuurlijk een hele andere gewichtsverdeling voor paard dan wanneer je meer voorover zit zoals op foto 1. Zo Maar ik denk niet dat alleen je zit de reden is
Ik denk dat paard op zoek gaat naar mogelijkheden die je biedt.. ook al zijn dat soms niet de mogelijkheden die jij voor ogen had
Marocje schreef:[ Afbeelding ]
Babootje schreef:Anne_mieke ik heb je topic gelezen. Niet zoveel tijd om te reageren, maar je doet t top! Nog steeds les van Samantha. Die mis ik hier eigenlijk een beetje.
Anne_mieke88 schreef:terugkomend op het kijkerig paard: http://paardenlifestyle.com/de-nummer-1 ... ken-video/
lshannah schreef:Normaal lees ik alleen stiekem mee, maar keek net toevallig een filmpje waarin Tristan Tucker uitleg geeft en dat haakt misschien wel goed aan op de oplossingen wat je kan doen als je paard kijkerig of schrikkerig is: http://youtu.be/yQUBACerntM.
Saintelette schreef:Ik kan zelf trouwens ook even wat advies gebruiken...
Het betreft een 5 jarige Hackney merrie, en het is een echte (pis) merrie, al zeg ik het zelf
.. Ze is erg dominant, kan erg opstandig zijn (bijv tijdens het longeren, of protest tijdens het rijden (paar x aanspringen in galop, en er dan de 3de x geen zin meer in hebben en protest geven)) en doet het liefst haar eigen ding.. Sommigen wijden dit aan 'puber'gedrag, maar ik zou graag willen weten of jullie pubergedrag herkennen / advies wat ermee te doen..
De foto's staan trouwens los van bovenstaande probleem hoor, op deze dag was ze juist heel erg fijn!
[ Afbeelding ]
Op deze foto zakt ze mooi vanuit de schoft en loopt ze naar mijn mening eigenlijk heel goed! Dit soort momentjes worden gelukkig steeds langer, hoewel ze soms juist de neiging heeft om in een knik te gaan lopen.. Mijn eigen houding is niet echt fantastisch hier, ik val wat voorover (maargoed, ik heb dan ook rugproblemen)
[ Afbeelding ]
Hier vind ik haar bijvoorbeeld weer wat te veel richting een valse krul gaan, hoewel ze opzich best lekker loopt (ze heeft heel extreem de neiging om vooral achter hele kleine pasjes te maken.. Weet iemand hier nog iets voor?). Mijn eigen houding is hier al wat beter (nog steeds wat voorover maar toch), alleen moet ik hier mijn handen wat meer dragen.
[ Afbeelding ]
Hehe, eindelijk een normale galop foto! Ze heeft een hele tijd niet eens kunnen galopperen, omdat ze zo veel moeite had met haar balans. We zijn nu ongeveer een maand serieus bezig met de galop. Op deze foto heeft ze sprong, ze zet haar achterbeen eronder en ze loopt toch nog enigzins vanuit haar schoft.. Dit is al zo'n grote verbetering!
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen, tips en ideeën! We worden soms een beetje radeloos door dr gedrag en dat ze dan weer wat raar loopt (korte pasjes enz)
Joolien schreef:Saintelette schreef:Ik kan zelf trouwens ook even wat advies gebruiken...
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ik heb de rest niet gelezen maar wil hier even op reageren. Wat me meteen opvalt is dat jouw zadel te klein is, je zit achterop de lepel waardoor je daar teveel druk krijgt, dat kan echt naar zijn voor je paard en kan staakgedrag veroorzaken. Sowieso ben ik wel benieuwd wat voor protest ze precies geeft