[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:09

Over het bang zijn, bij mijn paard helpt een aaitje en geruststellend praten niet. Leiderschap overnemen wel, 1x keer kijken prima. Gaat hij versnellen, ga ik terugrijden en voltes openen, sluiten, slangenvoltes.. denk ik controle terug te hebben, ga ik stukjes rechtdoor naar voren rijden.. neemt hij het over, communiceer ik heel duidelijk met 'nee'. Er is geen reden om bang te zijn, ik als leider zeg dat, dus is het zo. En ga ik weer terug naar die kleine figuren. Ik heb een heel koel en nuchter paard, maar hij maakt er misbruik van als ik te lief wordt, dan gaat hij van alles uit de kast trekken. Als ik duidelijk ben, is dat ook klaar.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:14

Babootje en Evaencoco volgens mij begint het inderdaad ook bij zelf ontspannen blijven! :j Het komt bij mij zelfs al zo ver dat ik te ontspannen/passief wordt en ga zuchten (ik word er ook wel eens zat van) :oo
En voorkomen is altijd beter dan genezen _/-\o_

Annemieke, leuk dat je zegt "als ze het echt echt echt eng vindt", dat komt bij mijn paard ook minder vaak voor, maar dan geloof ik ook wel dat even laten kijken werkt. Maar niet te lang!
Als ze het alleen maar "eng" vinden niet, dan laat ik niet kijken, daar wordt mijn paard vaak alleen maar banger.

Saintelette zegt binnenstelling en evt op de volte. Als mijn paard echt al schrikt, dan valt hij zo gigantisch naar binnen, dat mijn volte heeeel mini wordt als het aan mijn paard ligt. Consequenter doorpakken aan het binnenbeen zou dan natuurlijk wel moeten helpen, al wordt hij daar dan meestal ook bang van :Y) maar daar zou ik wel wat consequenter met mijn zit kunnen zijn.

Marinke snapt inderdaad waarom voorwaarts niet altijd mijn keuze is :j Alhoewel mijn paard niet eens zo'n onder-mij-uitschieter is, ben ik dan inderdaad gewoon alles kwijt. Hij reageert dan nog wel op zit om terug te komen, maar alleen door "volledig af te remmen" (zijn schattige hoofdje _-:( er op, rug strak, achterbeen kort).
Het orenspel verraad inderdaad wel veel van wat de planning is van paard! Leuk dat je zo meerdere toestanden kan beschrijven, dat ga ik zo ook even doen :D
Praten kan ik me voorstellen dat het helpt als je paard echt echt echt bang is, maar paard moet er wel ontvankelijk voor zijn. Die van mij zoekt denk ik nog te veel op zo'n moment naar gaatjes in mijn "leiderschap". Het is bij mij ook vooral in het losrijden. Dan wil je graag je paard eerst wat uitschuiven, maar dat lukt bij ons bijna niet, omdat hij dan overal van schrikt en gaat kijken. Eenmaal goed aan het werk, is het een stuk minder.

Marocje, leuk die theorie er achter! Ik heb inderdaad naast mijn paard ook steeds geoefend met de hals naar beneden brengen (hij was steeds bij het vaststaan bang) en dat helpt ook echt. Het rechtvaardigt wel om net als Joolien zegt soms eens door te pakken met binnenhand/-been.
Wat betreft linker en rechter hersenhelft, dat heeft mijn paard volgens mij al genoeg bevestigd :P Ik weet inderdaad dat als ik lang op één hand losrij, de andere kant om eerst weer een feestje wordt.

Jotoma gaat ook voor leiderschap en dat is denk ik ook echt de oplossing. Ik pin mij denk ik te veel vast aan dat ik eerst wil losrijden.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:22

LoveUggs schreef:
Verder marocje, wat een handig bericht!
Maar hoe die je dit dan met een paard dat je net kent. Waar je alles nog op moet ontdekken. Op de vorige pagina staan wat filmpjes van mij, en daar zie je zo'n moment. Ik doe Amira 1x in de week, en heb nu misschien 8x op haar gereden, waarin ik in de tussentijd van rijden ben veranderd omdat we haar anders wouden laten lopen. Meer op de achterhand en meer ruimte aan de voorkant. We zijn dus nog heel erg aan het zoeken, zowel Amira als ik. M'n paard moet me daar dus in korte tijd, flink veranderend weer, (waar ze erg heftig op reageerd), en een nieuw voerschema, dus veel dingen die veranderen zo ver vertrouwen dat ze ontspannen blijft lopen..? Ben best benieuwd hoe je dit dan op lost. Met al deze dingen mee genomen.
Vind je stuk heel leerzaam hoor! En het klinkt en eigenlijk IS het ook heel logisch, maar zou dat best willen weten. (Ze kreeg te veel suikers, en verkeerde energiebronnen binnen waardoor ze af en toe een draak werd. Dit word nu veranderd.)

Verder dat ik begon over een 'zoekend' paard, betekend dat je de aandacht van je paard niet bij je hebt. Wat ik dan doe is de aandacht naar mij halen.

Hoi LU, heb je filmpjes net gezien en er vallen me wel een aantal dingen op. Ten eerste loopt ie 'met de kop' in de lucht. Dat is wat ik bedoel met de rug wegdrukken. Hij krijgt veel de kans om te onderzoeken wat er eng is. Dan komt ie in de hoek, hoofd nog hoger (dus rugwervels tegen elkaar) en hij vlucht. Maar jij geeft hem die kans ook? Je neemt hem een halve baan later pas terug? Waarom laten rennen?
Daarnaast valt me op, dat je echt elke pas drijft. Je paard is actief genoeg, maar je blijft been geven. Laat ze mooi afhangen. Wil je een tandje harder, dán geef je weer been. Zet hem op de zgn cruise control..
Longeer jij je paard? Met de longeerhulp? Zelf vind ik dit een fijn hulpmiddel, je ziet die hals dan echt mooi vallen. Ik doe dat gewoon met halster, dus niks in de mond.
Als laatste: ik had niet verwacht dat je ging galoperen: je pony is al zo druk, en jij wou die ontspanning hebben toch? Galop is een activerende gang, dus hij wekt de spanning nog meer op. Maar het werkt ook twee kanten op hoor, soms is het juist even nodig de spanning af te laten vloeien dmv de galop. Maar hier had ik dus niet dat gevoel: probeer juist dan neusje lager te krijgen, de hals lang en laag, dat hij je hand volgt.

Verder precies zoals Jotoma zegt: hij moet de aandacht bij jou hebben. Bij de eerste pas versnellen: dat had je niet gevraagd, dus terug. Ga figuren rijden. Het klaverblad is een mooie, dan rijd je kleine figuren/wendingen. Je paard moet dan echt op jou letten. Niet zoals je nu een grote volte rijde: je paard maakt hem wel af door weer naar de hoefslag te gaan. Ik ga even kijken of ik een teken progamma heb voor dat klaverblad, mijn uitleg kunsten zijn niet zo groot :o

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 12:39

Hoi! Bedankt!
Ik probeerde haar daar zeker terug te rijden maar ze was even een bommetje dat ontplofte. Het moment dat ik haar terug in draf kreeg was ook maar heel kort. Ze schoot vrijwel meteen weer weg, en heb haar toen stil gezet met de neus richting de enge hoek. Staart stond strak omhoog kop in de lucht en dan dat hele harde briezen. Daarna weer weg gestapt en even een tijdje aan de andere kant op de volte. Toen ze daar weer rustig was pas de andere kant weer mee genomen dat toen wel goed ging. Normaal neem ik in galop ook een hele bak in gebruik, maar om een tweede ontploffing te voorkomen (ook voor mijzelf omdat ik haar nog niet goed ken) even op de volte gebleven. Waarom ik de galop mee nam was omdat ze zo fris was en omdat het een verbeter punt is. Verder het aandrijven.. Ik heb nogsteeds last van wiebelbenen. Dit is al heel veel minder maar dit verklaard het 'drijven'. Ben benieuwd naar je voorbeeld! Zal zo even een foto opzoeken van hoe ze ook kan lopen, maar dat is ook zeker niet zoals het hoort.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:42

Marocje schreef:
LoveUggs schreef:
Verder marocje, wat een handig bericht!
Maar hoe die je dit dan met een paard dat je net kent. Waar je alles nog op moet ontdekken. Op de vorige pagina staan wat filmpjes van mij, en daar zie je zo'n moment. Ik doe Amira 1x in de week, en heb nu misschien 8x op haar gereden, waarin ik in de tussentijd van rijden ben veranderd omdat we haar anders wouden laten lopen. Meer op de achterhand en meer ruimte aan de voorkant. We zijn dus nog heel erg aan het zoeken, zowel Amira als ik. M'n paard moet me daar dus in korte tijd, flink veranderend weer, (waar ze erg heftig op reageerd), en een nieuw voerschema, dus veel dingen die veranderen zo ver vertrouwen dat ze ontspannen blijft lopen..? Ben best benieuwd hoe je dit dan op lost. Met al deze dingen mee genomen.
Vind je stuk heel leerzaam hoor! En het klinkt en eigenlijk IS het ook heel logisch, maar zou dat best willen weten. (Ze kreeg te veel suikers, en verkeerde energiebronnen binnen waardoor ze af en toe een draak werd. Dit word nu veranderd.)

Verder dat ik begon over een 'zoekend' paard, betekend dat je de aandacht van je paard niet bij je hebt. Wat ik dan doe is de aandacht naar mij halen.

Hoi LU, heb je filmpjes net gezien en er vallen me wel een aantal dingen op. Ten eerste loopt ie 'met de kop' in de lucht. Dat is wat ik bedoel met de rug wegdrukken. Hij krijgt veel de kans om te onderzoeken wat er eng is. Dan komt ie in de hoek, hoofd nog hoger (dus rugwervels tegen elkaar) en hij vlucht. Maar jij geeft hem die kans ook? Je neemt hem een halve baan later pas terug? Waarom laten rennen?
Daarnaast valt me op, dat je echt elke pas drijft. Je paard is actief genoeg, maar je blijft been geven. Laat ze mooi afhangen. Wil je een tandje harder, dán geef je weer been. Zet hem op de zgn cruise control..
Longeer jij je paard? Met de longeerhulp? Zelf vind ik dit een fijn hulpmiddel, je ziet die hals dan echt mooi vallen. Ik doe dat gewoon met halster, dus niks in de mond.
Als laatste: ik had niet verwacht dat je ging galoperen: je pony is al zo druk, en jij wou die ontspanning hebben toch? Galop is een activerende gang, dus hij wekt de spanning nog meer op. Maar het werkt ook twee kanten op hoor, soms is het juist even nodig de spanning af te laten vloeien dmv de galop. Maar hier had ik dus niet dat gevoel: probeer juist dan neusje lager te krijgen, de hals lang en laag, dat hij je hand volgt.

Verder precies zoals Jotoma zegt: hij moet de aandacht bij jou hebben. Bij de eerste pas versnellen: dat had je niet gevraagd, dus terug. Ga figuren rijden. Het klaverblad is een mooie, dan rijd je kleine figuren/wendingen. Je paard moet dan echt op jou letten. Niet zoals je nu een grote volte rijde: je paard maakt hem wel af door weer naar de hoefslag te gaan. Ik ga even kijken of ik een teken progamma heb voor dat klaverblad, mijn uitleg kunsten zijn niet zo groot :o

Ik denk dat LU op zoek moet gaan naar balans van leiderschap. Waarschijnlijk reageert pony niet zo makkelijk op de zit om terug te rijden, dus wordt terugrijden al gauw aan de teugels trekken. Dat moet je toch ook niet steeds gaan doen. Ik zou gaan oefenen in op de zit terugrijden: eerst met zit terug rijden (extra goed rechtop blijven zitten met je beugels recht onder je schouders en heupen maar wel goed in je zadel blijven zitten, proberen de beweging in je bovenbenen en heupen langzamer te maken als je terug wil), reageert ze binnen 3 seconde helemaal niet, dan iets terugnemen met de teugels en meteen weer je hand naar voren en met je zit proberen te behoeden dat ze sneller gaat. Pas haar weer sneller laten gaan als je been geeft. Als je geen overgang terug rijdt, proberen gewoon continu je hand naar voren houden en niet tegenwerken, ook al gaat ze te snel. Een normaal paard dat geen pijn heeft, blijft niet rennen. Dat is vaak meer een reactie die paarden laten zien als ze te veel met teugels strak gereden worden. Natuurlijk kan een paard wel eens vlugger zijn, omdat hij even stil heeft gestaan/koud weer/enz, maar continu teugels gebruiken om af te remmen moet je in ieder geval niet doen. Uiteraard moet je alleen een (been)hulp geven als je iets wil veranderen in tempo/richting.
Nu even filmpjes gekeken: einde tweede filmpje, zou ik terug rijden naar de stap, omdat ze daar veel te veel blijft vliegen. Verder blijf ik bij bovenstaande dat ik meer zou oefenen met overgangen, terug vooral, om pony aan je zit te krijgen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 12:54

Klopt hoor. Ik zit nog teveel aan m'n teugels. En ik geef rustig toe dat het een gebrek aan ervaring is van hoe het wél moet.

Zie net dat ik vergeet te vertellen over het longeren. Ik heb Amira nog niet gelongeerd maar dat komt nog wel. Mijn andere verzorgpaard heb ik toen in de dressuur beter kunnen oppakken met longeren. Ik doe dit het liefst met dubbele lijnen, hoofdstel en longeersingel. Met een hulp heb ik nog nooit gelongeerd, ligt bij haar trouwens wel in de kast. Gaspard (andere paard) was altijd recreatief gereden en heb toen regelmatig foto's geplaatst van het longeren. De laatste foto's waren een beetje zoals we graag zien, en toen heb ik het helaas moeten loslaten vanwegen een blessure door de artrose. Ik ga binnenkort ook les met Amira nemen zodat ik ook dan weer gewezen word op m'n handen en benen.

Hier een foto die ik al eerder had geplaatst;
[IMG]http://i43.tinypic.com/hrjyq1.jpg[/IMG
Sprong was ik erg tevreden over, maar er was teveel spanning. Vandaar dat we meer van achter naar voren proberen te rijden met een iets lossere contact teugel..

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:58

Saintelette schreef:
Ik kan zelf trouwens ook even wat advies gebruiken...
Het betreft een 5 jarige Hackney merrie, en het is een echte (pis :o ) merrie, al zeg ik het zelf ;).. Ze is erg dominant, kan erg opstandig zijn (bijv tijdens het longeren, of protest tijdens het rijden (paar x aanspringen in galop, en er dan de 3de x geen zin meer in hebben en protest geven)) en doet het liefst haar eigen ding.. Sommigen wijden dit aan 'puber'gedrag, maar ik zou graag willen weten of jullie pubergedrag herkennen / advies wat ermee te doen..
De foto's staan trouwens los van bovenstaande probleem hoor, op deze dag was ze juist heel erg fijn!
[ Afbeelding ]
Op deze foto zakt ze mooi vanuit de schoft en loopt ze naar mijn mening eigenlijk heel goed! Dit soort momentjes worden gelukkig steeds langer, hoewel ze soms juist de neiging heeft om in een knik te gaan lopen.. Mijn eigen houding is niet echt fantastisch hier, ik val wat voorover (maargoed, ik heb dan ook rugproblemen)
[ Afbeelding ]
Hier vind ik haar bijvoorbeeld weer wat te veel richting een valse krul gaan, hoewel ze opzich best lekker loopt (ze heeft heel extreem de neiging om vooral achter hele kleine pasjes te maken.. Weet iemand hier nog iets voor?). Mijn eigen houding is hier al wat beter (nog steeds wat voorover maar toch), alleen moet ik hier mijn handen wat meer dragen.
[ Afbeelding ]
Hehe, eindelijk een normale galop foto! Ze heeft een hele tijd niet eens kunnen galopperen, omdat ze zo veel moeite had met haar balans. We zijn nu ongeveer een maand serieus bezig met de galop. Op deze foto heeft ze sprong, ze zet haar achterbeen eronder en ze loopt toch nog enigzins vanuit haar schoft.. Dit is al zo'n grote verbetering!

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen, tips en ideeën! We worden soms een beetje radeloos door dr gedrag en dat ze dan weer wat raar loopt (korte pasjes enz)

Hormonen kunnen natuurlijk wel wat doen aan het gedrag, maar dat ze het drie keer wel doet en daarna niet, vind ik wel apart. Je zou het eerder andersom verwachten. Of je moet het rijden wel hééél saai maken (continu hetzelfde doen) en dat paard er daarom zat van wordt :?
Geef je niet te veel hulpen of te lang? Ben je wel consequent? Ik denk dat er moeilijk tips te geven zijn, zonder wat beeldmateriaal wat jij en paard op zo'n moment doen. Zo op de foto's kan je zien dat je niet stabiel zit en soms neigt naar stoelzit. Dat kan een reden zijn waardoor je soms te lang of te veel hulpen geeft en het kan natuurlijk gemengde signalen geven aan paard.. Heel ver achter in het zadel zitten (zoals bv op foto 2) is natuurlijk een hele andere gewichtsverdeling voor paard dan wanneer je meer voorover zit zoals op foto 1. Zo Maar ik denk niet dat alleen je zit de reden is ;)
Ik denk dat paard op zoek gaat naar mogelijkheden die je biedt.. ook al zijn dat soms niet de mogelijkheden die jij voor ogen had :+

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 13:38

_iDj_ schreef:
Hormonen kunnen natuurlijk wel wat doen aan het gedrag, maar dat ze het drie keer wel doet en daarna niet, vind ik wel apart. Je zou het eerder andersom verwachten. Of je moet het rijden wel hééél saai maken (continu hetzelfde doen) en dat paard er daarom zat van wordt :?
Geef je niet te veel hulpen of te lang? Ben je wel consequent? Ik denk dat er moeilijk tips te geven zijn, zonder wat beeldmateriaal wat jij en paard op zo'n moment doen. Zo op de foto's kan je zien dat je niet stabiel zit en soms neigt naar stoelzit. Dat kan een reden zijn waardoor je soms te lang of te veel hulpen geeft en het kan natuurlijk gemengde signalen geven aan paard.. Heel ver achter in het zadel zitten (zoals bv op foto 2) is natuurlijk een hele andere gewichtsverdeling voor paard dan wanneer je meer voorover zit zoals op foto 1. Zo Maar ik denk niet dat alleen je zit de reden is ;)
Ik denk dat paard op zoek gaat naar mogelijkheden die je biedt.. ook al zijn dat soms niet de mogelijkheden die jij voor ogen had :+

Bedankt voor je reactie! Ik heb ondertussen ook al met verschillende instructeurs overlegd, en we zijn qua gedrag in galop eruit gekomen dat het waarschijnlijk vooral door stijfheid nog komt, wat vooral in de galop te zien is omdat ze dan haar onderhand meer moet onderbrengen. In stap of draf toont ze namelijk geen protest..
Houding klopt hoor! Ik heb heel erg de neiging naar stoelzit.. Maar zodra ik mijn beugels langer doe of iets, dan ga ik weer op andere punten heel erg lopen klooien.. Tsja als je al 14 jaar zo zit :Y) lastig af te leren, zeker met rug problemen erbij.. Ik merk overigens niks aan haar hoor, dat ik onstabiel of wisselende gewichtsverdeling geef.. Ze loopt hetzelfde als onder haar eigenaresse, die toch weer anders zit dan ik..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:31

Afbeelding

Hierbij het klaverblad wat ik bedoelde. De oranje lijnen waren balken die we hadden neergelegd, dat is wat makkelijker om het figuur voor de eerste keer te rijden. Blauw is dus waar jij kan rijden.. Je kan dus telkens aan het eind kiezen welke kant je opgaat, dus je traint echt beide kanten, maar kan 1 kant net wat meer pakken. Ook door de vele wendingen moet je paard wel op jou gericht zijn en blijven.

Sorry voor mijn tekenkunsten trouwens, maar het idee is duidelijk hoop ik ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 15:39

Prachtige tekening! Haha :=
Maar hij is duidelijk! Bedankt. Ik zou van de week eens kijken hoeveel balken we hebben, en eens wat proberen!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:42

Balken hoeven niet, maar ik kende het figuur ook nog niet, dus dat was net wat makkelijker uitleggen. Maar het is ook wel handig, want door de balken weet je ook of je recht rijdt! Thuis rij ik niet met de balken, maar op de vereniging (grote bak) was dit wel fijn.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 15:44

Ja, maar denk dat dit voor de eerste keren, en zeker voor Amira wel handig is. Ze is nog niet recht, en kan goed door je buiten teugen heen. Denk dat je zo ook goed de achterhand kan mee nemen, dus vind hem wel heel handig!

Ohh nogmaals de foto die ik daarnet geplaatst heb, want zag dat ik vergeten was er een afbeelding van te maken en je het dus zag als een stuk tekst..

Afbeelding
Sprong was ik erg tevreden over, maar er was teveel spanning. Vandaar dat we meer van achter naar voren proberen te rijden met een iets lossere contact teugel..

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:15

Normaal lees ik alleen stiekem mee, maar keek net toevallig een filmpje waarin Tristan Tucker uitleg geeft en dat haakt misschien wel goed aan op de oplossingen wat je kan doen als je paard kijkerig of schrikkerig is: http://youtu.be/yQUBACerntM.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:40

Anne_mieke ik heb je topic gelezen. Niet zoveel tijd om te reageren, maar je doet t top! Nog steeds les van Samantha. Die mis ik hier eigenlijk een beetje.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:44

Marocje schreef:

Wij zetten altijd een vierkant uit (10 m bijv) met oranje pionnen. Zelfde principe verder!
Ik moet hem van mijn instructrice vaak of helemaal linksom rijden (dus via a-c erin rijden, doorrijden, linksom om laatste pion 3 kwart, dan stukje rechtdoor, zelfde herhalen en zo rijd je uiteindelijk om alles heen) of rechtsom (of ze roept op het laatste moment welke kant ik opeens op moet :') )

Super oefening voor buiging en rechtstellen en gehoorzaamheid over het algemeen!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:49

Ohja, dat werkt misschien nog wel fijner, want ik lette er telkens op dat ie wel recht langs de balk ging, en niet er per ongeluk op.. En inderdaad, je kan hem dus vaker de ene kant oprijden, zodat je die kant net wat meer meepakt...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:23

Babootje schreef:
Anne_mieke ik heb je topic gelezen. Niet zoveel tijd om te reageren, maar je doet t top! Nog steeds les van Samantha. Die mis ik hier eigenlijk een beetje.

Jazeker.... nu niet zo vaak als voorheen omdat ik het in het weekend super druk heb...of ik moet werken... maar 8 dec. staat er weer een les gepland....
Ik wil wel weer eens filmen en dan naast een oud trainingsfilmpje neerleggen.... dan kan je zien dat ik van Sam en van dit topic zoveel geleerd heb <3
Mede dankzij allemaal super ruiters die hun visie en mening hier delen <3
dank jullie wel ADT-Topic people *\%/*

de balken en pillonnen ga ik ook eens doen.... ik rij nu telkens veel slangevoltes of gebroken lijnen maar dit is net iets anders... ik hou van de afwisseling :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 10:53

Ik denk dat ik meer van jullie leer dan andersom. Maar ik leer ook van ruiters die nog minder weten of nog minder ervaren zijn dan ik. Door te leren kijken en toch proberen de juiste tips te geven. En als ik het fout heb, heb ik jullie nog om me te verbeteren en daar leer ik ook weer van! Dus ook hier een dank je wel! Ik heb altijd heel erg getwijfeld wat ik nou leuker vond.. Springen of dressuur.. En dankzij jullie ben ik er achter gekomen dat ik meer met dressuur dan met springen heb. Ik weet nu wat ik wil, en denk dat dat ook heel belangrijk is.

Gister te horen gekregen dat Amira klaar zou zijn om te starten. B met winst. Zodra haar eigenaar weer les heeft ga ik langs om te kijken. Dan kan ik zien hoe ze rijd, en wat haar instructrice haar verteld te doen. Ik weet wel waar ze mee bezig zijn, maar dat is toch anders dan zien. Zorgen dat je beide hetzelfde doet met haar is ook wel belangrijk vind ik, dus denk dat ik daar goed aan doe.

Dus; Amira kan het, alleen doe ik dus duidelijk iets anders of verkeerd waardoor het bij mij niet gaat zoals het hoort. Nog meer leren! :D (en ik vind het leuk om te leren als het om paarden gaat dus dat geeft helemaal niets!)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:38

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 12:51

Anne_mieke88 schreef:

Annemieke, hij was al geplaatst haha;
lshannah schreef:
Normaal lees ik alleen stiekem mee, maar keek net toevallig een filmpje waarin Tristan Tucker uitleg geeft en dat haakt misschien wel goed aan op de oplossingen wat je kan doen als je paard kijkerig of schrikkerig is: http://youtu.be/yQUBACerntM.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:55

oooooooo vast overheen gelezen :P
Als je verder op de website gaat kijken staan er ook wat interessante artikels in :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:28

Saintelette schreef:
Het betreft een 5 jarige Hackney merrie, en het is een echte (pis :o ) merrie, al zeg ik het zelf ;).. Ze is erg dominant, kan erg opstandig zijn (bijv tijdens het longeren, of protest tijdens het rijden (paar x aanspringen in galop, en er dan de 3de x geen zin meer in hebben en protest geven)) en doet het liefst haar eigen ding.. Sommigen wijden dit aan 'puber'gedrag, maar ik zou graag willen weten of jullie pubergedrag herkennen / advies wat ermee te doen..
De foto's staan trouwens los van bovenstaande probleem hoor, op deze dag was ze juist heel erg fijn!
[ Afbeelding ]
Op deze foto zakt ze mooi vanuit de schoft en loopt ze naar mijn mening eigenlijk heel goed! Dit soort momentjes worden gelukkig steeds langer, hoewel ze soms juist de neiging heeft om in een knik te gaan lopen.. Mijn eigen houding is niet echt fantastisch hier, ik val wat voorover (maargoed, ik heb dan ook rugproblemen)
[ Afbeelding ]
Hier vind ik haar bijvoorbeeld weer wat te veel richting een valse krul gaan, hoewel ze opzich best lekker loopt (ze heeft heel extreem de neiging om vooral achter hele kleine pasjes te maken.. Weet iemand hier nog iets voor?). Mijn eigen houding is hier al wat beter (nog steeds wat voorover maar toch), alleen moet ik hier mijn handen wat meer dragen.
[ Afbeelding ]
Hehe, eindelijk een normale galop foto! Ze heeft een hele tijd niet eens kunnen galopperen, omdat ze zo veel moeite had met haar balans. We zijn nu ongeveer een maand serieus bezig met de galop. Op deze foto heeft ze sprong, ze zet haar achterbeen eronder en ze loopt toch nog enigzins vanuit haar schoft.. Dit is al zo'n grote verbetering!

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen, tips en ideeën! We worden soms een beetje radeloos door dr gedrag en dat ze dan weer wat raar loopt (korte pasjes enz)

Ik heb de rest niet gelezen maar wil hier even op reageren. Wat me meteen opvalt is dat jouw zadel te klein is, je zit achterop de lepel waardoor je daar teveel druk krijgt, dat kan echt naar zijn voor je paard en kan staakgedrag veroorzaken. Sowieso ben ik wel benieuwd wat voor protest ze precies geeft :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:11

Lu, ik denk dat het over en weer gaat, door die discussie (dit topic) mee telezen, leer je dingen echt goed zien.

Wbt niet op t zelfde niv. zitten als de eigenaar van je vz paard, logisch, ze rijdt al langer met het dier en kent de knopjes beter. is hier net eender hoor

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:33

Joolien schreef:
Saintelette schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik heb de rest niet gelezen maar wil hier even op reageren. Wat me meteen opvalt is dat jouw zadel te klein is, je zit achterop de lepel waardoor je daar teveel druk krijgt, dat kan echt naar zijn voor je paard en kan staakgedrag veroorzaken. Sowieso ben ik wel benieuwd wat voor protest ze precies geeft :)

Thank god dat dat door mn stoelzit komt :') zou wat zijn dat ik zon dikke reet zou hebben dat ik niet in een 17.5 inch zadel zou passen...
Maar zoals ik dus al beschrijf houdt ze bijv bij de 3de x aanspringen in galop ermee op (en wat ze dan dus doet is stoppen)..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:50

ehh... misschien eens beter foto's maken want ik zie ook wat Jolien ziet op deze foto's.
en het heeft niet alleen met je kont te maken welke inch maat je hebt... met lange bovenbenen heb je ook grotere inch maat nodig.