Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:02

Marliez, wat voegt het volgens jou toe om iets te benoemen als tempi wisselingen ipv schakelen? Ik heb al die boeken ook gelezen (Barrau-Jacometti, R&R, Steinbrecht maar ook de handleiding instructeurs) en hoewel ik de waarde van de inhoud niet direct wil betwisten, zie ik (zelfs als taalpuritein) geen toegevoegde waarde in het koste wat kost hanteren van oude begrippen die minder gebruikelijk zijn geworden. Een tempiwisseling heeft correct uitgevoerd totaal geen andere waarde dan het schakelen van middendraf naar uitgestrekte draf.

Wat mij betreft heeft een discussie over de rijtechnische inhoud heel wat meer waarde dan een over de benaming ervan. Dat bewaar ik wel voor de Nederlandse les.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:02

Hermelientje schreef:
Ik vind het wel triest dat ervaren paardenmensen niet schijnen te snappen dat het voor het paard of de paardrijkunst helemaal niets uitmaakt hoe iets genoemd wordt. Er ligt echt geen paard wakker van het feit dat wij gas en rem en schakelen gebruiken, als we maar consequent en duidelijk zijn in onze hulpgeving snapt het paard het prima.

Dus als de grensrechter zegt, die bal, ja nee dat mannentje van die andere partij die liep voor de bal op het moment dat de bal naar hem gespeelt werd dus nee dat doelpunt reken ik niet goed. Ipv dat hij gewoon zegt 'buitenspel' zo dat heel Nederland weet waar hij het over heeft dan is dat logisch? Kom op mensen, het is toch duidelijk dat er in ieder beroep en in iedere sport algemene benamingen ergens voor zijn. En dat is over de hele wereld hetzelfde (afgezien van de taal dan, maar overal hebben ze benamingen met dezelfde betekenis) Zo is het namelijk duidelijk voor iedereen, en niet voor de een wel en voor de ander niet.

Wat ik al zei, als je kijkt in de gewone paardrijboekjes van vroeger, dan zie je de halve ophouding staan en tempi- tempo wisselingen en werkelijk NERGENS schakelen, kneepjes, gas en rem. We rijden op een paard, niet in een auto :roll:

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:05

xmarliez schreef:
Ipv dat hij gewoon zegt 'buitenspel' zo dat heel Nederland weet waar hij het over heeft dan is dat logisch? Kom op mensen, het is toch duidelijk dat er in ieder beroep en in iedere sport algemene benamingen ergens voor zijn. En dat is over de hele wereld hetzelfde (afgezien van de taal dan, maar overal hebben ze benamingen met dezelfde betekenis) Zo is het namelijk duidelijk voor iedereen, en niet voor de een wel en voor de ander niet.

en dat ben ik helemaal met je eens. Maar tegenwoordig begrijpen ruiters de term schakelen wel, en tempiwisseling zeer wsl niet. Ik zie niet in waarom dat erg is, als ze het begrip niet kennen, zul je het een keer moeten uitleggen maar dat geldt in beide gevallen.

Kortom, ik snap het krampachtig vasthouden aan begrippen niet zo, ik zie meer waarde in het vasthouden aan kwaliteit in uitvoering.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:07

Lielle schreef:
Marliez, wat voegt het volgens jou toe om iets te benoemen als tempi wisselingen ipv schakelen? Ik heb al die boeken ook gelezen (Barrau-Jacometti, R&R, Steinbrecht maar ook de handleiding instructeurs) en hoewel ik de waarde van de inhoud niet direct wil betwisten, zie ik (zelfs als taalpuritein) geen toegevoegde waarde in het koste wat kost hanteren van oude begrippen die minder gebruikelijk zijn geworden. Een tempiwisseling heeft correct uitgevoerd totaal geen andere waarde dan het schakelen van middendraf naar uitgestrekte draf.

Wat mij betreft heeft een discussie over de rijtechnische inhoud heel wat meer waarde dan een over de benaming ervan. Dat bewaar ik wel voor de Nederlandse les.
Het voegt voor mij veel toe, omdat ik, zoals ik al eerder zei op een paard rijd en niet in een auto. Dus de term schakelen hoef ik niet te horen, dat klinkt onlogisch want dat is het ook.
Daarnaast zijn deze vaktermen er niet voor niets, wat ik in mijn vorige post zeg. Zo begrijp je overal wat er bedoeld wordt en niet alleen van je eigen instructeur.
Door de vaktermen te gebruiken is het altijd en voor iedereen duidelijk, nu komen er nieuwe woorden voor in de plaats die voor mij niet duidelijk zijn. Een paard gaat in een tempo dus als je in dat tempo een wisseling wil maken dan wordt het een tempi wisseling, wil je terug gaan in tempo (van draf naar stap) is het een tempo wisseling. Hoe logisch kan het zijn?

Met schakelen ga ik van 100 naar 20, van de 5 naar de 2. Voor mij een groot verschil dus zou ik dat eerder zien als tempo overgang, en al helemaal niet als een tempiwisseling als ik logisch ga denken. Maar dan nog, ik rij op een paard en niet in een auto en ik vind het belangrijk te begrijpen wat er tegen mij wordt gezegd dus hou ik de vaktermen aan en de mensen die mij lesgeven, die ook.
Zodat, als ik een boek lees ook begrijp wat er staat omdat het gewoon de vaktermen zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:09

Ik vind de posts van Hermelientje altijd leuk om lezen. Het zet aan tot nadenken, of je het er nu mee eens bent of niet.
Vicky Smits had ik aangehaald en vind ik een topamazone. Waarom België haar niet voldoende steunt? Tja, laat ons zeggen dat België in het algemeen een enorme rotschop onder de kont mag krijgen betreffende dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:09

Wat een lap tekst Hermelien. Wat betreft het benoemen van de termen sluit ik mij bij je bericht aan. Alhoewel de orginele benamingen niet moeten worden vergeten.

Wat betreft je geplaatste filmpje van Vicky Smits ben ik minder enthousiast dan jij.
Ik vind de teugelvoering wel fijner dan bij een Adelinde maar ik vind dat Vicky een veel te klapperende verbinding heeft. Het paard krijgt iedere keer een klap van de stang. En eigenlijk vind ik dat zij de gehele proef haar paard aan zijn lot over laat. Ik mis in de proef het leiden/rijden van de amazone. Ik denk dat een paard wat druk in de mond niet persé vervelend hoeft te vinden, in ieder geval niet vervelender dan met te weinig druk. Zolang men het paard maar niet terug werkt.
Hermelientje schreef:
Maar om eens even iets heel anders te laten zien en ze is al genoemd hier: Vicky Smits
http://www.youtube.com/watch?v=i83w_6mG81Y

Niet haar beste proef ooit helaas, maar ik kon niks anders vinden. Maar zij rijdt dus altijd met een hele lichte teugelvoering. Een echte fijngevoelige ruiter.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:12

Gini schreef:
Ik vind de posts van Hermelientje altijd leuk om lezen. Het zet aan tot nadenken, of je het er nu mee eens bent of niet.
Vicky Smits had ik aangehaald en vind ik een topamazone. Waarom België haar niet voldoende steunt? Tja, laat ons zeggen dat België in het algemeen een enorme rotschop onder de kont mag krijgen betreffende dressuur.

Helemaal eens met het eerste deel van je post. En nog harder eens met het tweede deel van je post. Hier moeten ze hun ogen eens opendoen. Er loopt hier best wel wat talent rond, maar als je niet de juiste vriendjes hebt ga je er hier niet komen hoor. Ohnee, dan steunen ze je gewoon niet. Hopelijk komt dat nog :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:14

Persoonlijk vind ik de aanwijzing: overgang van draf naar stap heel wat helderder dan 'rijd een tempowisseling' (naar stap? naar galop?), idem voor 'terugschakelen' versus tempiwisseling ( naar middendraf, naar verzamelde draf?).
Zeker als mijn instructeur tempo- en tempiwisseling naast elkaar zou gebruiken (zoals ik jouw bericht lees) voor een overgang naar een andere gang versus een overgang in een gang, voorzie ik heel wat verwarring. De o- of i-klank kan in een 20*60 bak (rijbaan?) al snel verloren gaan. En ik wil ook graag begrijpen wat er tegen me gezegd wordt.
Ik snap op zich dat je voorstander bent van eenduidige vaktermen maar ik ben wel van mening dat ook die evolueren. Uiteindelijk is Nederlands geen dode taal en paardrijden geen dode sport.

maar hiermee raken we wat mij betreft ver verwijderd van de essentie van de discussie, die over paardrijden gaat en niet over de Nederlandse taal. Wat mij betreft dus de laatste bijdrage hierover, de filmpjes moet ik nog bekijken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:14

Lielle schreef:
Kortom, ik snap het krampachtig vasthouden aan begrippen niet zo, ik zie meer waarde in het vasthouden aan kwaliteit in uitvoering.

Door de juiste vaktermen verbeterd mijn rijden want als mijn instructeur zou zeggen 'nou effe lekker schakelen in die draf' daar wordt mijn rijden niet beter van hoor :+ ( >;) door zo op mijn paard te gaan zitten).
Ik houd me er niet krampachtig aan vast, het is voor mij niet meer dan normaal deze woorden dus is het niets krampachtig maar gewoon logisch zoals voor jullie schakelen dat logisch zou moeten zijn.

Ik vind het persoonlijk gewoon dood en dood zonde dat wij in Nederland steeds verder van het levende wezen paard af gaan staan. Dat wij de 'controle' over ons paard willen hebben ipv een gehoorzaam paard. En dat alle kennis die er in de 1000e jaren verzameld is weg gegooid wordt. Gezien wordt als oud en niet wijs.
Paardrijden kan niet modern worden, paardrijden is nou eenmaal een oude sport en de oude meesters hebben hun meer dan positieve bijdrage geleverd door hun kennis over te dragen aan ons. En dat moet niet weggegooid worden maar met beide handen aangegrepen worden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:17

(nog eentje dan)

ik snap dat jij wel graag die begrippen hanteeert, maar ik begrijp niet waarom iedereen dat zou moeten doen. Niet iedereen heeft dezelfde leerstijl, en daarnaast is paardrijden wellicht een oude sport maar geen dode sport, zoals ik al eerder zei. De lessen van de oude meesters in ere houden prima, maar niet ophouden met zelf nadenken en verder ontwikkelen. En of je het dan controle of gehoorzaamheid noemt, schakelen of een tempiwisseling is IMO alleen geneuzel in de marge.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:20

Lielle schreef:
Persoonlijk vind ik de aanwijzing: overgang van draf naar stap heel wat helderder dan 'rijd een tempowisseling' (naar stap? naar galop?), idem voor 'terugschakelen' versus tempiwisseling ( naar middendraf, naar verzamelde draf?).
Zeker als mijn instructeur tempo- en tempiwisseling naast elkaar zou gebruiken (zoals ik jouw bericht lees) voor een overgang naar een andere gang versus een overgang in een gang, voorzie ik heel wat verwarring. De o- of i-klank kan in een 20*60 bak (rijbaan?) al snel verloren gaan. En ik wil ook graag begrijpen wat er tegen me gezegd wordt.
Ik snap op zich dat je voorstander bent van eenduidige vaktermen maar ik ben wel van mening dat ook die evolueren. Uiteindelijk is Nederlands geen dode taal en paardrijden geen dode sport.

maar hiermee raken we wat mij betreft ver verwijderd van de essentie van de discussie, die over paardrijden gaat en niet over de Nederlandse taal. Wat mij betreft dus de laatste bijdrage hierover, de filmpjes moet ik nog bekijken.

Je zegt ook niet alleen 'maak een tempowisseling' nee als je het echt duidelijk zeggen wilt dan zeg je 'maak een tempowisseling naar stap'. Maar vaak hoeft dat niet eens, het is meer een aanduiding voor iets, zodat mensen weten dat er tempo en tempiwisselingen zijn. Maar dat wil niet zeggen dat die de woorden tempo en tempi gebruikt bij het lesgeven. Ik luister prima naar 'stap, draf, galop' maar het woord tempi komt dan wel weer vaker voor 'op de lange zijde of op de diagonaal ga je tempiwisselingen rijden in dit tempo (dus in het tempo wanneer je dan rijdt, stap, draf of galop)'.
Dan kom je uiteindelijk op hetzelfde neer als wat jij zegt maar dan met de vaktermen. En waarom dat de vaktermen zijn? Omdat het al jaaaaren zo gebruikt wordt en het pas sinds 20 jaar is dat mensen met schakelen etc praten. Tempo en tempi was 'vroeger' voor iedereen normale praat, zoals het hoort.

Kan tegen een lamp ook wel bloem gaan zeggen en dan zal in eerste instantie niemand mij begrijpen, na een tijdje zal mijn familie begrijpen dat ik met bloem een lamp bedoel maar aan de andere kant van Nederland begrijpen ze mij echt niet. Daarom heb je woorden en vaktermen om dingen duidelijk te maken naar elkaar.
(denkt aan reclame van pleh :') )

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:24

Lielle schreef:
(nog eentje dan)

ik snap dat jij wel graag die begrippen hanteeert, maar ik begrijp niet waarom iedereen dat zou moeten doen. Niet iedereen heeft dezelfde leerstijl, en daarnaast is paardrijden wellicht een oude sport maar geen dode sport, zoals ik al eerder zei. De lessen van de oude meesters in ere houden prima, maar niet ophouden met zelf nadenken en verder ontwikkelen. En of je het dan controle of gehoorzaamheid noemt, schakelen of een tempiwisseling is IMO alleen geneuzel in de marge.

Natuurlijk is het geen dode sport, wij zijn immers zelf levend en onze dieren als het goed is ook :D
Je hoeft niet op te houden met zelf na te denken als je, je aan de vaktermen houdt. Om maar even te hebben over de halve ophouding. Een term met een hele belangrijke betekenis voor het paardrijden want zonder halve ophouding kunnen wij niet rijden. Je moet ontwikkelen hoe je een halve ophouding geeft, wanneer en met welke mate.
Kortom, paardrijden is het constant ontwikkelen van jezelf en je paard. Het constant na denken, waarom ging dat niet goed, wat doe IK verkeerd, welke oefening zorgt er voor dat ik dat gewenste resultaat bij mijn paard krijg en als ik dat resultaat niet krijg, wat doe IK fout.
Dat staat volkomen los van de vakuitdrukkingen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:31

Wn die bovenbeenhulp, ik ben bezig met een driejarige die nu een keer of 20 iemand op zijn rug heeft gehad. De zithulpen die ik bij mijn verder doorgereden paarden gebruik, werkten bij hem ook direct, waarbij met name de overgang terug heel snel bevestigd is. Beweging volgen vanuit mijn onderrrug = constant tempo, onderrug 'verstrakken' en bovenbeen aanspannen (lastig uit te leggen maar in feite volgt mijn zit een kleinere beweging dan dat mijn paard maakt) = lager tempo (tot aan halthouden), kruis aanspannen (een langere beweging) is hoger tempo (snellere gang of vlotter doorlopen). Nuances heb ik voor het gemak even weggelaten.

Ik rijd al ruim 30 jaar paard, en ken ook die begrippen echt niet uit mijn lessen van destijds. En over tien jaar kent heel Nederland het begrip schakelen, schijnovergang, gas, rem en stuur, en is die verwarring dus ook uit de wereld. Ik zie toch steeds niet waarom iedereen zich zou moeten houden aan de begrippen die jij prefereert, ik vind ze niets meer of minder duidelijk dan de moderne termen die jij als verwarrend ervaart. 'Je rijdt op de lange zijde tempiwisselingen' is toch niets duidelijker dan 'je schakelt op de lange zijde in de draf vooruit en terug' voor een gemiddelde ruiter? Wsl is het tweede zelfs intuïtiever, maar in beide gevallen heb je uitleg nodig.

Je tweede bericht kan ik me volkomen bij aansluiten. Maar ook het heilige begrip 'halve ophouding' is als je het zuiver bekijkt volslagen flauwekul. Ophouden van of met wat? En de helft waarvan? Van een hele ophouding, maar dat is de overgang naar het halthouden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:37

De hulpen die je geeft zijn voor een paard logische hulpen. Het probleem ligt ook niet bij het paard die deze moet leren maar bij de ruiter.
Of je nu op een paard zit die nog nooit een ruiter op zijn rug heeft gehad of een ouder paard, als je een hele ophouding geeft staat het paard stil en als je tempo en tempiwisselingen wil maken doet het paard dat als jij de hulpen goed geeft. Vooral een paard die nog helemaal 'blanko' is zal nog beter en sneller op jouw goed gegeven hulpen reageren dan een paard dat gereden is met tegenstrijdige of verkeerde hulpen, maar dan nog zal ook dit paard die goede hulpen binnen no time oppaken en er op de juiste manier op reageren. Puur omdat deze hulpen gebaseerd zijn op het paard en niet op de ruiter (daarom is paardrijden voor ons ook zo moeilijk en rijdt een goede ruiter met vrijwel ieder paard weg).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:40

dat was al eerder gezegd, mijn verhaaltje over mijn driejarige was er dus een illustratie/bevestiging van. juist door het meelezen in dit topic ben ik me er meer bewust van, zo heel vaak rijd ik geen grasgroene paarden dus dit is wel het moment om er extra mee bezig te zijn.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:44

Lielle schreef:
Je tweede bericht kan ik me volkomen bij aansluiten. Maar ook het heilige begrip 'halve ophouding' is als je het zuiver bekijkt volslagen flauwekul. Ophouden van of met wat? En de helft waarvan? Van een hele ophouding, maar dat is de overgang naar het halthouden.

Tja zo klinkt deuce bij tennis voor een leek ook raar maar het is een vakuitdrukking die begrepen wordt door de mensen die de sport uitvoeren. Dat is het belangrijkste, dat die mensen weten waar ze aan toe zijn bij het woord 'deuce'. Zo ook bij de hele en halve ophouding, het is een woord die ooit zo ontstaan is met een betekenis er achter waardoor iedereen (nou dus schijnbaar niet meer, maar 'vroeger' wel) weet wat er bedoeld wordt.

Maargoed, zal mij mijn reet roesten wat jullie gebruiken, krijg zelf gelukkig geen les van mensen die schakelen buiten het autorijden om 8-)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:49

je snapt mijn punt niet. Jij vindt een halve ophouding een heel normale term (ik ook) en schakelen niet, terwijl ik van mening ben voor een buitenstaander beide termen even vreemd zijn. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om te lessen bij iemand die mij tempiwisselingen laat rijden, zolang hij/zij maar iets toevoegt aan mijn rijden. Dan mag hij het wat mij betreft hutsefluts noemen, als hij het maar uitlegt en vertelt wat hij ermee wil bereiken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:51

Lielle schreef:
je snapt mijn punt niet. Jij vindt een halve ophouding een heel normale term (ik ook) en schakelen niet, terwijl ik van mening ben voor een buitenstaander beide termen even vreemd zijn. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om te lessen bij iemand die mij tempiwisselingen laat rijden, zolang hij/zij maar iets toevoegt aan mijn rijden. Dan mag hij het wat mij betreft hutsefluts noemen, als hij het maar uitlegt en vertelt wat hij ermee wil bereiken.

Zoveel mensen zoveel wensen :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:15

@Hermelientje: wederom een hele duidelijke en prettige post. Ik ben het volkomen met je eens dat je alles als hulp kan aanleren aan een paard om de gewenste reactie te krijgen. Ik denk dat je zelfs aan kan leren met een kneepje in het linkeroor een pirouette naar links en met een kneepje aan het rechteroor een pirouette naar rechts :+ Waar mijn vraag met name op gericht was, is dat ik denk dat knijpen met de bovenbenen bij paarden de reflex heeft dat zij de rugspieren aanspannen, omdat daar in geknepen wordt. Vooral omdat paarden vaak blokkeren als een ruiter door spanning knijpt met de bovenbenen. Vandaar mijn vraag of deze hulp juist niet averechts werkt en wellicht zelfs minder vriendelijk is dan een zachte teugelhulp, los van het feit dat je een bepaalde reactie erop kan aanleren. Daarnaast is het natuurlijk prettig als je een paard ooit wilt verkopen, dat hij gewoon reageert op de gangbare hulpen....hoewel..commercieel misschien best interessant, paard verkopen met volledig afwijkende reacties en dat de koper vervolgens alleen bij jou kan komen lessen ;-)

Tegen een lamp bloem gaan zeggen vind ik toch echt geen vergelijking. De termen die hier gehanteerd worden zijn toch echt wel ingeburgerde termen, die misschien niet 100-jaar geleden werden gebruikt, maar in het hedendaagse taalgebruik binnen de sport wijd omarmd en gebruikelijk zijn. Ook klassiekers als Johann Hinneman en Johan Hamminga gebruiken gewoon de term schakelen. Zelf vind ik het vooral belangrijk dat een term snel duidelijk maakt wat er bedoeld wordt. In paardensport draait immers ook alles om timing, als mijn instructeur op dat moment misschien een naar de klassieke duitse leer correcte maar lange term gebruikt, heb ik toch 100 keer liever die korte duidelijke term die het mij mogelijk maakt het moment juiste moment te pakken. Zeker ook bv in het springen. Als mijn paard in de dubbel te terughoudend is, heb ik liever dat mijn instructeur roept "GAS" al dat hij roept "ik zou een tempiwisseling naar de middengalop maken". In dat laatste geval lig ik al met mijn snoetje tussen de balken voor hij uitgesproken is. Duidelijkheid voor alles, dus duidelijk taalgebruik, ja, maar houdt het wel pragmatisch.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:19

oh...zie dat er in de tijd dat ik begon met typen (en tussendoor wat dingen gedaan heb) en nu al heel wat reacties weer tussendoor zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:31

xmarliez schreef:
Zo ook bij de hele en halve ophouding, het is een woord die ooit zo ontstaan is met een betekenis er achter waardoor iedereen (nou dus schijnbaar niet meer, maar 'vroeger' wel) weet wat er bedoeld wordt.

Nu spreek je jezelf toch een beetje tegen. Als het zo is dat het woord HO (100 jaar geleden) vroeger ooit zo ontstaan is, wat is dan het probleem met het woord schakelen dat ook ooit (20 jaar geleden) "zo ontstaan is"?

Maar goed, verder on-topic. Heb het filmpje van Vicky Smits bekeken. Dit vind ik er fijn uitzien. Ik heb het filmpje pas gezien nadat ik de reactie van burl heb gelezen, dus uiteraard heb ik extra op de teugelvoering gelet. Hij is idd af en toe wat los, maar zoals ik het zie lijkt het paard er geen enkele last van te hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:44

En niemand zegt dat Vicky Smits de perfectie bereikt heeft. Ook zij zal vast nog wel kunnen verbeteren, bijschaven en leren. Maar ik zie haar leerweg dan liever dan menig ander ruiter.
Over de taalkundige termen ben ik het eens met Oji. Taal is een dynamisch instrument. Betekenissen veranderen voortdurend. Denk maar aan woorden als wijf, onnozel en zelfs banketstaaf. Hadden vroeger allemaal minder beledigende betekenissen als nu. En om positief te eindigen: een ijverig persoon zien we heden zeer graag, want die steekt de handen graag uit de mouwen. Oorspronkelijk was het echter een veel minder leuke eigenschap, het betekende namelijk "afgunstig". Maw nogmaals taal varieert en fluctueert, dus laat ons deze discussie aan de kant schuiven.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:46

Wat betreft die bovenbeenhulp (heb inmiddels de tussenliggende posts bijgelezen). Misschien ter verduidelijking waar bij mij de vraag vandaan kwam. Het was vooral dat het mij heel onlogisch klonk op de post van nombrado en het mij opviel dat niemand er op reageerde. Ikzelf heb nl snel de neiging om mijn bovenbenen aan te spannen (klemmen of hoe je het noemen wilt). Ik heb ook geen ideale ruiterbouw met een naar verhouding lang smal bovenlijf en korte stevige pootjes (en het totaal komt uit op 1.65 |( ) Mijn vorige paard was erg rondgeribt en alles bij elkaar maakte dat ik erg snel ging klemmen om er op te blijven zitten. Er is dus door mijn instructie tot in den treure erop gehamerd dat ik mijn bovenbeen los moet laten afhangen onder alle omstandigheden, omdat ik anders mijn paard tegenwerk. Daarnaast kwam ik de 'bovenbeen" hulp in geen enkel boek verder tegen, maar wordt met beenhulp altijd de drijvende hulp van het onderbeen bedoeld. Heb het zelf een tijdje terug ook gewoon even uitgeprobeert op mijn vrij groene paard. Dit is een nogal sensibele merrie en haar reactie was vooral spanning en dribbelen. Zal het de volgende keer als ik op een iets mindere heethoofd zit ook eens proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:12

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt oji. Ik heb zelf een paard (ook een merrie) die snel spant. Zij geeft dezelfde reactie als die jij omschrijft. Spanning en dribbelen. Ik heb eens een aantal lessen bij David de Wispelaere mogen en kunnen rijden en hij hamerde er op dat ik bij wijze van spreken, zo "slap" mogelijk op mijn paard moest gaan zitten. Dus vooral NIET spannen met bovenbeen. Het zal ook wel per paard verschillen misschien.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:09

xmarliez schreef:
Dus als de grensrechter zegt, die bal, ja nee dat mannentje van die andere partij die liep voor de bal op het moment dat de bal naar hem gespeelt werd dus nee dat doelpunt reken ik niet goed. Ipv dat hij gewoon zegt 'buitenspel' zo dat heel Nederland weet waar hij het over heeft dan is dat logisch?

Ach toen ik klein was heette een strafschop nog een penalty, uitgesproken op zijn Nederlands als penaltie (rijmend met valt ie :D ) en waren de buitenspelregels anders dan nu.
En jij draait nu bovendien de zaken om. De moderne termen waar jij zo over valt zijn juist korter dan de termen waar jij mee komt. Maar het punt blijft dat als je nu in de paardensport stapt in Nederland je gewoon de terminologie van de KNHS leert. En dan heet een tempowisseling dus een overgang. En wat tempo, takt en ritme tegenwoordig zijn heb ik al twee keer uitgelegd. Ik vind het helemaal geweldig dat jij beter kunt rijden als er ouderwetse termen worden gebruikt en van mij hoef jij ook helemaal niks te veranderen. Maar mij persoonlijk maakt het geen bal uit hoe mijn lesgever dingen noemt als hij/zij maar goed lesgeeft, ook al lees ik wel graag alles wat maar voorhanden is over dressuur, dus inclusief alle klassiekers. Maar ik ben de springruiter die mijn dochter vertelde dat ze weliswaar een goede pony had maar helemaal verkeerd les had gehad omdat je natuurlijk niet tegelijkertijd moest gas geven en remmen nog altijd dankbaar, ook al gebruikte hij misschien niet de correcte klassieke terminologie. Maar hij heeft mij wel de ogen geopend over hoe onlogisch het was wat ze moest doen van haar instructrice.

@Oji
Ja ik snap wat jij bedoelt over dat klemmen. Heb het ook geprobeerd in draf (doorzitten) zo'n bovenbeenhulp en dan verstoorde ik alles heel erg. Ik probeer ook inderdaad zo "los" mogelijk te zitten. Maar goed ik sluit niet uit dat iemand anders hier veel handiger in is dan ik. Volgens mij is de algemene tendens ook om veel minder te klemmen dan men vroeger altijd zei, ook en juist bij het springen. En eerlijk gezegd waren er vroeger springruiters die werkelijk zaten te butsen in het zadel en dat zie je nu niet meer bij de jonge generatie. Ik gebruik wel mijn zit voor schakelingen/tempiwisselingen* en overgangen/tempowisselingen* maar niet in combinatie met binnenkant bovenbeen denk ik en voor mij werkt dat prima. En inderdaad Lielle je kunt het een jong paard snel leren om je zit te volgen maar het blijft nog steeds aangeleerd gedrag in mijn optiek. Een heel sensibel paard kan ook gaan rennen de eerste keer dat jij iets uitspookt met je zit. Het gaat er maar om dat jij het paard laat merken of de reactie goed is of juist niet. En als je meerdere dingen tegelijk doet (zoals zit en been) is het altijd maar de vraag wat je paard precies oppikt als hulp. Iedereen kent toch wel dat gevoel dat je maar aan iets hoeft te denken en je paard doet het al (in goede en slechte zin).

@ Burl
Ik vind het jammer dat ik het filmpje van Vicky in Bremen in de grand prix nergens kan vinden. Daar liet ze echt perfect de hele losse teugel (maar wel heel stil) en de mooie zelfhouding van haar paard zien. Dus wel aanspanning maar met heel weinig teugelspanning. Best wel een riskante onderneming, je bent de verzameling ook zo kwijt denk ik en ik betwijfel of dit met ieder paard kan. Ik heb haar alleen nog maar met Dainara zien rijden. Maar toch heel leuk dat iemand het probeert, een beetje de stijl van de oude meesters op vergeelde foto's met de losse teugel. Volgens mij kreeg ze toen in Bremen naast heel veel applaus ook ruim boven de 70% voor een gewone grand prix proef, dat vind ik een hele mooie prestatie. En ik denk ook niet dat ze haar paard vervelend hindert met de hand omdat het geen los-vaste teugelverbinding maar een heel erg losse-iets minder losse verbinding is.

*doorhalen wat je niet bevalt :+