Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:32

Kuitmaat zegt idd niet alles hoor. Had kuitmaat 55 en ik kon nog wel op mijn paard stappen.
Ik heb lipodeem in mijn benen (een chronische aandoening van het vetweefsel) en daarom kloppen de verhoudingen niet. Bovenlijf verschilt 2 a 3 maten met mijn onderlijf. Ook als je afvalt blijven de verhoudingen zoek. Enige dat helpt is een liposuctie op eigen kosten. Dat heb ik laten doen en nu zijn de verhoudingen een stuk beter. Toen de chirurg vertelde dat afvallen nu waarschijnlijk wel zou lukken omdat er een gedeelte van de "zieke" vetcellen weg zijn heb ik dat ook gelijk rigoureus aangepakt. Moet zeggen dat ik nu een stuk meer rij omdat ik me er veel prettiger bij voel richting mijn paard. Ook al zei iedereen dat het prima ging.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:11

@Daphne__
Wow ga je nu lopen schelden op het forum? :') Echt triest haha.
Maar zoals iemand hiervoor met mij eens is, als je meer dan 100 weegt, dan ga je niet op een arabiertje. Maar zoek een paard met stevige botten. Ik zeg dat omdat die wat meer kunnen tillen zonder als z'n energie kwijt te raken dan een paardje met dunne botten zoals een arabier.
Dus ja, niet lopen schelden op het forum, dat is echt disrespectfull.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:45

emilyslaluna schreef:
@Daphne__
Wow ga je nu lopen schelden op het forum? :') Echt triest haha.
Maar zoals iemand hiervoor met mij eens is, als je meer dan 100 weegt, dan ga je niet op een arabiertje. Maar zoek een paard met stevige botten. Ik zeg dat omdat die wat meer kunnen tillen zonder als z'n energie kwijt te raken dan een paardje met dunne botten zoals een arabier.
Dus ja, niet lopen schelden op het forum, dat is echt disrespectfull.

Waar scheld ik je uit? Ben ik erg benieuwd na ;)

Daarbij zeg je nu iets anders dan wat je eerst zei. Jij hebt het over rijden op een trekpaard, en die zijn niet sterker qua tillen!

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:02

[quote="Rivaldo"]
Nee, dit is ten eerste totaal geen aanval op dikke mensen of discriminatie.
Wat hier staat is trouwens vooral niet voor toepassing voor mensen met dikmakende medicijnen, zeker niet!

Jochie toen er van jou nog totaal geen sprake was reed er in de (top)springsport een amazone, een zekere Heidi Robiani, letterlijk de sterren van de hemel. Volgens Hans IJsvogel (ooit weleens van gehoord ??) had zij echt een dikke kont en de rest ook aardig gevuld maar rijden kon ze. Ze stuurde haar paarden altijd aardig de ring door en was voor het Zwitserse team geen verkeerde.
Dus of je het er wel mee eens bent of niet......lekker belangrijk :+ :+ .
Bedenk ook eens hoe mensen jou zien op een paard :7 .

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:20

Ik snap je punt, en dit schrijf ik zeker niet om je aan te vallen, maar ik ben ook een paar kilootjes zwaarder. Oké een beetje veel. Maar zeker niet met opzet. Bij ons op de manege hebben we een maximum gewicht van 90 kilo met kleren, rijlaarzen en cap op. Weeg je meer dan mag je gewoon niet rijden. Punt. Omdat ik continu rond die grens zweef, nu en dan wat minder, bij tijd en weile nog net op het randje mag rijden, moet ik wekelijks op de weegschaal waar de instructrice en mijn vriendin die ook wat zwaarder is en in dezelfde les rijdt bij staan. Op deze manier moedigen wij elkaar aan op door te zetten en meer af te vallen. Elke zondag ochtend sta ik met een rood hoofd op de weegschaal en ben ik ontzettend blij dat paardrijden voor mij niet alleen ontspanning is maar ook een middel om het snoepen in bedwang te houden. Ik merk dat sinds ik weer op de weegschaal moet ik gezonder eet en lekkerder in mijn vel zit. Hoewel de kilootjes er zeker niet af vliegen.

Nu weet ik dat dit lang niet bij alle maneges zo is. Dat bij bepaalde maneges meiden van ( naar schatting ) 120 kilo zwaar gewoon op een haflingertje, fjordje of KWPN'er gedumpt worden.
Ik wil alleen dat je weet dat er ook maneges zijn waar er wel op gelet wordt en dat wij dikkertjes zeker onze best doen. ;)

maybe2

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:38

sorry hoor,,maar moet je eerst op de weegschaal daar en dan pas mag je rijden????
en als je meer weegt mag je niet eens rijden?????
ik vind dit schandalig.
ik kan het begrijpen als je 100 kilo weegt dat ze je dan niet op een haflingertje of fjordtje ofzo zetten,maar dit vind ik gewoon niet te begrijpen.

xMarit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:39

maybe2 schreef:
sorry hoor,,maar moet je eerst op de weegschaal daar en dan pas mag je rijden????
ik vind dit schandalig.
ik kan het begrijpen als je 100 kilo weegt dat ze je dan niet op een haflingertje of fjordtje ofzo zetten,maar dit vind ik gewoon niet te begrijpen.

_/-\o_

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:46

Jeetje wat een post..
Slaat echt werkelijk nergens op, jij wilt niemand aanvallen zeg je?
Toch voel ik mij ook beledigd.
Mensen zullen echt zelf wel weten of ze nog op hun paardje kunnen ofniet.
Dat jij je ergert aan te dikke mensen die jij op wedstrijd ziet rijden.
Ik zou zeggen dat is toch echt jou probleem. kijk lekker niet naar die mensen of kom gewoon niet op wedstrijd.
Hou je lekker bezig met je eigen paard in plaats van je druk te maken over andere mensen! }:0

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:02

@Daphne
Je noemt mijn mening Bullshit. Als je goed Engels kent zoals ik. Dan zou je wel moeten weten dat het een scheldwoord is. haha

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:39

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:46

Neem nou eens de moeite om de laatste 10 pagina's door te lezen 8)7!

En aangezien de gemiddelde persoon de 'dikke' medemens niet eens behoorlijk op gewicht kan schatten moeten jullie eens ophouden met die gewichten noemen aangezien jullie geen benul hebben van het inschatten van gewichten

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:35

maybe2 schreef:
ik vind dit schandalig.

Zo schandalig vindt ik het niet. Ze willen alleen het beste voor hun paarden. Ik rijd bij een manege waar ook mensen met een handicap rijden en daar speciale lessen voor worden gegeven. Ook mensen met een geestelijke beperking. Omdat paarden die geschikt zijn voor dat soort doeleinden vrij zeldzaam zijn willen ze er zuinig mee doen en dat kan ik best begrijpen.
Natuurlijk is het best beschamend maar kijk wat ik er al aan heb gehad. Ik ben er ruim 10 kilo door afgevallen omdat ik zo graag wou rijden. Nu mag ik rijden, en ik waan mijzelf het gelukkiste kind op aard.
Dat kunen niet veel mensen zeggen

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:21

hyppolyte schreef:
Neem nou eens de moeite om de laatste 10 pagina's door te lezen 8)7!

En aangezien de gemiddelde persoon de 'dikke' medemens niet eens behoorlijk op gewicht kan schatten moeten jullie eens ophouden met die gewichten noemen aangezien jullie geen benul hebben van het inschatten van gewichten

Dat denk ik dus ook.
Dat dunnere mensen al snel een dikker persoon 100 kilo vinden terwijl dat niet zo is.
100 kilo is veel dat weeg je niet zomaar.
Ik heb een te hoog bmi maar weeg met kleren geen 80 kilo. Maat 44 paardrijbroek 46.
Verkijk je daar dus niet op

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:34

het is juist andersom ;) (met gewicht schatten dan)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:50

ponylies schreef:
het is juist andersom ;) (met gewicht schatten dan)

Dat denk ik ook. Ik heb ooit 95 kilo gewogen maar niemand die me daar destijds op zou schatten. Verder vind ik dat mensen zelf de afweging moeten maken om wel of niet op een paard te gaan zitten. Ik neem daarin ook mijn eigen verantwoording en let op mijn gewicht, en niet alleen voor mijn paard maar voor mijn algehele welzijn.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:19

Konden ze dat niet schatten of durfde ze dat niet?
Hetzelfde met leeftijd. Als ik eigenlijk denk dat iemand 50 is maar weet het niet zeker maak ik er ook maar 40 van.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:35

Ik heb 83 kilo gewogen met mijn 1.63, en niemand die me dat gaf hoor. Ik denk ook inderdaad dat mensen snel
te laag gaan zitten :j.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:13

schrikdraad schreef:
Konden ze dat niet schatten of durfde ze dat niet?
Hetzelfde met leeftijd. Als ik eigenlijk denk dat iemand 50 is maar weet het niet zeker maak ik er ook maar 40 van.

Ik word altijd ouder geschat :+ Niemand die dat niet durft :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:14

maybe2 schreef:
ik vind dit schandalig.

Helemaal niet schandalig, die paarden moeten langer mee dan vandaag. De paarden zijn het inkomen van de manege, paarden stuk, bedrijf stuk.

Bovendien gaat een mens er helemaal niet dood aan als hij/zij eens niet mag rijden, maar de ruggen van de paarden gaan wél stuk en die zijn niet vervangbaar.

Leppie, petje af voor jou, meid! Vind het ongelooflijk knap hoe positief je ermee omgaat, ik heb respect voor je, en voor je houding +:)+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:26

Dit is een lijstje van een website - sorry dat de tabel niet helemaal goed wordt weergegeven, maar dat heeft iets te maken met spaties die in dit programma niet kunnen gemaakt...

En denk er aan - te zwaar is niet het zelfde als te dik!

Citaat:
Vaak krijgen wij de vraag of je ook op een boomloos zadel mag rijden wanneer je wat zwaarder bent. Het is zo, dat een paard slechts een maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!! Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt. Hier onder een tabel met een globaal overzicht.

Ras: Stokmaat: Gewicht paard: Max. ruitergewicht: Percentage:
Shetlander 100cm 175kg 35kg 20%
IJslander 140cm 400kg 80kg 20%
Haflinger/Fjord 145cm 500kg 80kg 16%
Warmbloed 170cm 600kg 72kg 12%
Koudbloed 160cm 800kg 96kg 12%

Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd, gezond en volwassen paard. Indien je slechts enkele keren per week een wandelritje van een uur maakt, mag je het paard wat meer belasten. (Bron: Freizeit im Sattel)

Ook al is het ruitergewicht optimaal verdeeld, dan nog kan het weefsel beschadigen wanneer men te lang op zijn paard zit. Aan te bevelen is dan ook om na 2 uur rijden een poosje af te stappen, zodat de doorbloeding van de huid weer goed op gang komt.

Tot slot nog een link naar een website waarin wordt uitgelegd wanneer een paard oud genoeg is om te beginnen met rijden. Er zijn geen rassen die eerder, of later volwassen zijn dan andere. Bij elk paard is het skelet pas volledig uitgegroeid rond het zesde levensjaar. Het is dus onverstandig om met drie al op je paard te gaan zitten, hoe groot en flink hij er ook uitziet!
OUD GENOEG???

Dagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:42

Ik denk dat mensen die echt te zwaar zijn, wel zo verstandig zijn om niet op paard te gaan zitten. Of iig voor een ander type paard kiezen (koudbloed)

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:45

Buitenzinnig schreef:
Dit is een lijstje van een website - sorry dat de tabel niet helemaal goed wordt weergegeven, maar dat heeft iets te maken met spaties die in dit programma niet kunnen gemaakt...

En denk er aan - te zwaar is niet het zelfde als te dik!

Citaat:

Warmbloed 170cm 600kg 72kg 12%

belachelijk :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:55

Dat is ook alleen maar omdat het jou niet uitkomt :D

Alhoewel ik denk dat de gemiddelde warmbloed van 1.70 wel 700 kg weegt.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:13

dus de gemiddelde man mag niet paardrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:23

De gemiddelde man wel. De gemiddelde Nederlandse man is gewoon te zwaar. Niet het probleem van het paard, lijkt me.......