Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Echt triest haha.emilyslaluna schreef:@Daphne__
Wow ga je nu lopen schelden op het forum?Echt triest haha.
Maar zoals iemand hiervoor met mij eens is, als je meer dan 100 weegt, dan ga je niet op een arabiertje. Maar zoek een paard met stevige botten. Ik zeg dat omdat die wat meer kunnen tillen zonder als z'n energie kwijt te raken dan een paardje met dunne botten zoals een arabier.
Dus ja, niet lopen schelden op het forum, dat is echt disrespectfull.

.
.
maybe2 schreef:sorry hoor,,maar moet je eerst op de weegschaal daar en dan pas mag je rijden????
en als je meer weegt mag je niet eens rijden?????
ik vind dit schandalig.
ik kan het begrijpen als je 100 kilo weegt dat ze je dan niet op een haflingertje of fjordtje ofzo zetten,maar dit vind ik gewoon niet te begrijpen.
! maybe2 schreef:sorry hoor,,maar moet je eerst op de weegschaal daar en dan pas mag je rijden????
ik vind dit schandalig.
ik kan het begrijpen als je 100 kilo weegt dat ze je dan niet op een haflingertje of fjordtje ofzo zetten,maar dit vind ik gewoon niet te begrijpen.
hyppolyte schreef:Neem nou eens de moeite om de laatste 10 pagina's door te lezen!
En aangezien de gemiddelde persoon de 'dikke' medemens niet eens behoorlijk op gewicht kan schatten moeten jullie eens ophouden met die gewichten noemen aangezien jullie geen benul hebben van het inschatten van gewichten
(met gewicht schatten dan) 
ponylies schreef:het is juist andersom(met gewicht schatten dan)
. 
maybe2 schreef:sorry hoor,,maar moet je eerst op de weegschaal daar en dan pas mag je rijden????
ik vind dit schandalig.
Citaat:Vaak krijgen wij de vraag of je ook op een boomloos zadel mag rijden wanneer je wat zwaarder bent. Het is zo, dat een paard slechts een maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!! Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt. Hier onder een tabel met een globaal overzicht.
Ras: Stokmaat: Gewicht paard: Max. ruitergewicht: Percentage:
Shetlander 100cm 175kg 35kg 20%
IJslander 140cm 400kg 80kg 20%
Haflinger/Fjord 145cm 500kg 80kg 16%
Warmbloed 170cm 600kg 72kg 12%
Koudbloed 160cm 800kg 96kg 12%
Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd, gezond en volwassen paard. Indien je slechts enkele keren per week een wandelritje van een uur maakt, mag je het paard wat meer belasten. (Bron: Freizeit im Sattel)
Ook al is het ruitergewicht optimaal verdeeld, dan nog kan het weefsel beschadigen wanneer men te lang op zijn paard zit. Aan te bevelen is dan ook om na 2 uur rijden een poosje af te stappen, zodat de doorbloeding van de huid weer goed op gang komt.
Tot slot nog een link naar een website waarin wordt uitgelegd wanneer een paard oud genoeg is om te beginnen met rijden. Er zijn geen rassen die eerder, of later volwassen zijn dan andere. Bij elk paard is het skelet pas volledig uitgegroeid rond het zesde levensjaar. Het is dus onverstandig om met drie al op je paard te gaan zitten, hoe groot en flink hij er ook uitziet!
OUD GENOEG???
Buitenzinnig schreef:Dit is een lijstje van een website - sorry dat de tabel niet helemaal goed wordt weergegeven, maar dat heeft iets te maken met spaties die in dit programma niet kunnen gemaakt...
En denk er aan - te zwaar is niet het zelfde als te dik!Citaat:
Warmbloed 170cm 600kg 72kg 12%