Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:15

xmarliez schreef:
Misschien moet ik dan toch maar eens Frans gaan leren Afbeelding

Ik begin maar eens met Fillis, dat Frans, dat wordt 'm niet vrees ik, waar dat Franse knobbeltje zou horen te zitten, zit een kuiltje.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:42

Amaj! Me net door 20 blz hier gewurgt, niet allemaal even nuttig en gezellig, mag ik daar over klagen?

art_uma bedankt voor de link, die ene die ik wel kan lezen...
Misschien moet ik dan ook.... toch maar eens Frans gaan leren Afbeelding

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:52

Een kuiltje valt nog wel mee ART_UMA, ik heb dr een bodemloze put zitten... Frans lang geleden opgegeven, lol. Ga es kijken wat ik van het duits/engels kan bakken.

Sjolvir, dat mag, heb ik ook gedaan :P

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:06

Moderatoropmerking:
Opnieuw heb ik in het topic enkele berichten moeten verwijderen. Graag wel respectvol en vriendelijk naar elkaar blijven reageren. En graag ONtopic blijven met een correcte onderbouwing. Korte en nutteloze reacties voegen in deze discussie helaas niets toe! Dus graag alleen reageren als je ook daadwerkelijk iets nuttigs toe te voegen hebt aan de discussie Klassiek versus Academisch.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:03

Leuk die internet boeken, maar mijn boek wat ik voor mij heb liggen is van 31 mei 1890, met bedanken erin van Duitse officieren.
Waarin aan het eind van zijn boek bemerkingen over Baucher zijn.Commentaires sur Baucher.
Bladzijde 404.
James Fillis:
Ik heb in mijn werken met paarden de 3 gouden sleutels overgenomen van de Baucher methode.
Dat zijn:
1.De volkomen buigzaamheit(assouplissement) van het paard ( met meer oprichting van hoofd en hals)
2. Zijn methode zijn paarden in de hand te stellen (por refermer)
3. Zijn methode om tot de hoge verzameling te komen, welke ik het geprerfektioneerd.
Buiten de 3 dingen, ben ik meer voor de oude Versailler school vooral daarom dat ik altijd op grote bewegingen achte en dat het paard zich strekt.James Fillis.

Leest allen in het vierde deel de eerste bladzijde wat begint met Commentaires sur Baucher.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 09:09

Ik vraag me echt af waar ik dit soort boeken kan kopen?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:15

gewoon via amazon of bol of via een veilingsite enz. er is zoveel te koop. het is dat wij met twee huizen zitten, anders had ik mijn boekenkasten alweer aangevuld met nog een stapel... :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:06

Ik ben gewoon echt slecht in duits en helemaaaal in frans. Dus ik vrees dat ik niet zoveel kan met deze boeken. Zo jammer dat er geen GOEIE vertalingen zijn.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:23

zijn er uberhuabt vertalingen die dan bij gebrek aan franse taal aan te raden zijn?

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:13

Hoe gebruiken jullie het Skala in de (dagelijkse) training?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 12:15

Even weer terug komend op het startonderwerp. Mijn vraag, wat is het verschil tussen academisch en klassiek. Dat is me opzich wel duidelijk. Maar nu, wat is klassiek precies?
De Klassieke dressuur is door de jaren heen ontstaan en verfijnt door een aantal grootmeesters. Nou wat deze grootmeesters precies gedaan hebben kun je in hun boeken vinden. Maar wat is nou Klassieke dressuur kort samengevat?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:07

MoniqueB schreef:
Hoe gebruiken jullie het Skala in de (dagelijkse) training?

Automatisme denk ik :j

Zit er zo ingebakken. En uiteraard afhankelijk van het africhtingsniveau van het paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:08

Belangrijke principes van de Klassiek Rijkunst, is de vrijwillige medewerking van het paard, en een spier training die het paard in de gelegenheid stelt om het gewicht van de ruiter te dragen in alle opgave die wij hem stellen zonder schade een aan lichaam en psyche.
Hiermee word de Schwung van het paard - zijn vermogen van zijn spieren om te bewegen - gesterkt om het paard het mogelijk te maken zijn gewicht meer te laten dragen door de achterhand door het meer dragen van hals en hoofd waardoor de grote gewrichten in de achterhand zich meer buigen.(Hankenbiegung) . De ruiters worden aangemoedigd om voortdurend over hun verbondenheid met het paard en dienen steeds aan zichzelf te werken(zit en hulpen), en de fouten niet bij het paard maar bij zichzelf te zoeken.

In tegenstelling tot het gebruik van de gebruiksrijderij schenkt men grote waarde voor fijn effect, een weichstmögliche, altijd klaar om toe te geven en uit de hand onzichtbare hulpen geven uit een juiste en effectieve zit.
Het verschil tussen gebruiksrijderij (cavalerie) word bij het Klassieke rijden grote waarde gehecht aan een zeer fijne inwerking en bijna onzichtbare hulpen, en in iedere situatie een nageeflijke ruiterhand uit een juiste en effectieve zit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:16

Die Skala der Ausbildung, is niet punt voor punt na te streven het vloeit in elkaar over, het belangrijkste in elke training is de correctie van de ruiter zijn/haar zit en de fijnheid van de hulpen.
Dan komt men automatisch op het punt van de aanleuning het belangrijkste punt sowieso, hebben wij die niet in orde dan kan men geen paard in een zuivere Takt laten gaan, en kunnen geen oefening werkelijk rijden.
Denk dat men het punt zit en ruiter veel te veel vergeet, wanneer men ziet dat in Wenen elke Bereiter en ook Oberbereiter zijn zit laat corrigeren aan de longe en die steeds meer perfectioneert.
Waarom uit een goede zit komen duidelijke aanwijzingen (hulpen) van de ruiter. Daarom moet een zit steeds weer verbeterd worden, wanneer men zichzelf in zijn zit onder controle heeft dan is het ook mogelijk het paard onder controle te krijgen.
Daarmee wil ik zeggen zelfdiscipline, wanneer men die niet heeft bij het rijden, dan mag men ook niet verlangen dat het paard deze heeft.
Laatst bijgewerkt door Professor op 24-02-11 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:28

Ik heb een vraag aan de Professor. Kunt u uitleg geven over hoe Fillis zijn paarden in de hand stelt en hoe u zich dit eigen heeft gemaakt en welk voordeel deze methode heeft? ;)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:30

Professor schreef:
Die Skala der Ausbildung, is niet punt voor dat nastreven het vloeit in elkaar over, het belangrijkste in elke training is de correctie van de ruiter zijn/haar zit en de fijnheid van de hulpen.
Dan komt men automatisch op het punt van de aanleuning het belangrijkste punt sowieso, hebben wij die niet in orde dan kan men geen paard in een zuivere Takt laten gaan, en kunnen geen oefening werkelijk rijden.
Denk dat men het punt zit en ruiter veel te veel vergeet, wanneer men ziet dat in Wenen elke Bereiter en ook Oberbereiter zijn zit laat corrigeren aan de longe en die steeds meer perfectioneert.
Waarom uit een goede zit komen duidelijke aanwijzingen (hulpen) van de ruiter. Daarom moet een zit steeds weer verbeterd worden, wanneer men zichzelf in zijn zit onder controle heeft dan is het ook mogelijk het paard onder controle te krijgen.
Daarmee wil ik zeggen zelfdiscipline, wanneer men die niet heeft bij het rijden, dan mag men ook niet verlangen dat het paard deze heeft.

x2
ik heb mogen voelen wat het doet voor je paard en je lijf om veel verder te kijken dan je neus lang is wat betrefd je eigen fysiek.

Goede oefeningen zijn hier voor en conditie is een belangerijk iets.
Eeen ruiter hoort een sterke echter lenige fysiek te heebn en dient een goede fijne motoriek te hebben deze komt de rompstabiliteit ten goede en hoe beter deze is des te minder de ruiter uit balans zal raken en des te beter de ruiter is staat is de loodlijn van het paard te volgen dit dient constant bliksemssnel te gebeuren daar er altijd prake is van beweging.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:43

vur schreef:
Ik heb een vraag aan de Professor. Kunt u uitleg geven over hoe Fillis zijn paarden in de hand stelt en hoe u zich dit eigen heeft gemaakt en welk voordeel deze methode heeft? ;)

Wanneer ik de tijd daarvoor nemen kan zal ik dat eens doen deze vraag beschrijft alleen Seunig en Fillis en Steinbrecht over meer als 30 pagina´s, daarom is het om het juist te beschrijven hoe en wat in gecomprimeerde vorm heel moeilijk.
Het paard in de handstellen is het paard aan de hulpenstellen zodat ik met het paard alle oefeningen kan uitvoeren. De perfectie daarvan begint bij de Schoolstap.
Hoe ik dat eigengemaakt heb, dat heb ik geleerd van dhr Everts een officier die met dhr van Reede de Nederlandse equipe met Charles Pahud de Montagne getraind heeft.
De Nederlandse militairen officieren hebben de methode van Fillis toegepast en geleerd.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:52

Professor schreef:
vur schreef:

Wanneer ik de tijd daarvoor nemen kan zal ik dat eens doen deze vraag beschrijft alleen Seunig en Fillis en Steinbrecht over meer als 30 pagina´s, daarom is het om het juist te beschrijven hoe en wat in gecomprimeerde vorm heel moeilijk.
Het paard in de handstellen is het paard aan de hulpenstellen zodat ik met het paard alle oefeningen kan uitvoeren. De perfectie daarvan begint bij de Schoolstap.
Hoe ik dat eigengemaakt heb, dat heb ik geleerd van dhr Everts een officier die met dhr van Reede de Nederlandse equipe met Charles Pahud de Montagne getraind heeft.
De Nederlandse militairen officieren hebben de methode van Fillis toegepast en geleerd.

Dus toch op een Baucher-achtige manier ;)

Maar vraag me zelf wel af, of de heren die je noemt dezelfde "gave" hadden/over beschikten als waarover Baucher/Racinet beschikten??

Want wat dat betreft, waren Baucher en Racinet wel echte osteopaten, die alles even loswerkten voordat er begonnen werd met de verdere training.

Het bit werd "even" hier en daar naartoe "geflost", het hoofd werd even alle kanten opgedraaid, de hals werd even alle kanten opgebogen.
Dit alles wel in stilstand aan de hand :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:16

Citaat:
Maar vraag me zelf wel af, of de heren die je noemt dezelfde "gave" hadden/over beschikten als waarover Baucher/Racinet beschikten??

Want wat dat betreft, waren Baucher en Racinet wel echte osteopaten, die alles even loswerkten voordat er begonnen werd met de verdere training.

Leest u eens over van Reede, dan zult u zien dat die meer over Baucher en Fillis wisten dan ene Racinet.
Wanneer u de geschiedenis kent dan zou u deze ongenuanceerde woorden niet eens durven opschrijven.

Racinet is in 1929 geboren rekent u uit 10 jaar na de dood van James Fillis.

Baucher 1796 - 1873
Fillis 1834 - 1913

Dan klopt de geschiedenis al niet van Racinet die heeft beide heren nooit gesproken.
J.H. van Reede schreef mede de handleiding schreef de voorschriften voor het militair, hij gaf zeer goed les en reed zelf zeer bijzonder, een begenadigd ruiter.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:32

Ik heb het boek " Rijden en africhten" van J.H. Reede. Daarin staat ook de diagonale of schoolstap omschreven. Wordt ook aangegeven dat dit niet makkelijk is. Heel verhaal zal ik nu niet opschrijven (helaas geen tijd voor) maar een ontzettend leerzaam boek voor iedereen een aanrader !!!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:48

andafries schreef:
Ik heb het boek " Rijden en africhten" van J.H. Reede. Daarin staat ook de diagonale of schoolstap omschreven. Wordt ook aangegeven dat dit niet makkelijk is. Heel verhaal zal ik nu niet opschrijven (helaas geen tijd voor) maar een ontzettend leerzaam boek voor iedereen een aanrader !!!

Ik ben benieuwd en heb het gelijk besteld :)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:59

xmarliez schreef:
Ik vraag me echt af waar ik dit soort boeken kan kopen?

Op een aantal evenementen (ik ga zelf eerlijk gezegd niet meer zo graag; ben wel naar de Hengstenkeuring geweest: alleen overdag! De avond hoeft niet meer voor mij) staan vaak 2 boekenkramen: die van Mediaboekservice, die je gewoon via de site kan bestellen, maar dat is niet de kraam die ik bedoel. De kraam die ik bedoel is van een heel oud mannetje, de heer van de Bogaard, en die heeft zoveel van die oude boeken, echt snuffelen. Maar de meeste heeft hij toch echt thuis, schijnt een enorm antiquariaat te zijn. Veelal boeken die niet meer herdrukt worden. Dit is een ontzettend interessante man; hij heeft heel veel kennis over de boeken (niet zozeer inhoudelijk -hij rijdt zelf niet-) en de auteurs! Hij kent veel auteurs, vaak oude militairen. Hij heeft ook (diverse eigen) vertalingen liggen (weet niet of die goed zijn). Als je interesse toont, stopt hij bijna niet meer met vertellen, zo graag wil hij zijn kennis met je delen. Een vakman op zijn gebied.
Voor die evenementen (CHIO e.d.) hoef je veelal niet te gaan (mijn mening!), maar voor hem wel. Hij is vaak in de Brabanthallen te vinden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:05

Professor schreef:
vur schreef:

Professor, kent u uit die tijd toevallig de heer Anthony Paalman??

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:34

murphy102 schreef:
Professor, kent u uit die tijd toevallig de heer Anthony Paalman??

In voorbij gaan, hij heeft een prachtig boek geschreven heel begrijpelijk en zeer goed, Springreiten ik heb het in het Duits geweldige vakman die over heel de wereld zijn weten verder gegeven heeft.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:36

andafries schreef:

Prachtig ik heb dat boek in1969 gekregen van Dhr. Evers.
Hij gaf het en zei: Wanneer ik er niet meer ben herken je mij in dat boek.
Toen begreep ik dat helemaal niet wat hij bedoelde maar nu oh zo meer.