Hermelientje schreef:Ook zonder dat er een ruiter op een paard zit, zie je of er anatomisch sprake is van een man of vrouw.

Laten we daar om het simpel te houden van uitgaan.
Citaat:
Indien alle vrouwen aan alle genoemde kenmerkende verschillen tussen man/vrouw zouden voldoen, dan zouden de zadelfabrikanten natuurlijk wel gek zijn als ze geen vrouwenzadels maken. Statistisch is van groot belang of het om afhankelijke of onafhankelijke gebeurtenissen gaat en hoe de verdeling is, anders is er geen zinnig woord over te zeggen.
Bij alle mannen en vrouwen heb je de verschillen. Als je de mannen gewoon vergeet, dan is de diversieteit alleen tussen vrouwen al enorm groot. Het is logisch dat men een standaard maatvoering, vorm en ligging introduceert. De amazone moet dan binnen een van de standaard maatjes gewoon passen....
Citaat:
Wat ik in ieder geval wel weet is de verdeling van bekkens. Er zijn 4 types, 1 daarvan komt zelden voor en laat ik weg. Blijven over:
Android (mannelijk) Anthropoid (aapachtig) Gynecoid (vrouwelijk)
Mannen vallen bijna altijd in 1 van de 2 eerste categorieën, en hoogst zelden in de laatste.
Het aantal mannen dat rijdt is beperkt, maar ze zijn wat dat betreft vormvast.
Citaat:
Vrouwen vallen voor 50% in de laatste categorie. De andere 50% heeft dus 1 van de 2 "mannelijke types", de verdeling is hierbij afhankelijk van de ethnische afkomst. Deze laatste 50% kan dus waarschijnlijk niet alleen beter paardrijden dan "echte vrouwen", maar maakt ook nog eens veel meer kans om Holland's next top model te worden.
We hebben dus 50% vrouwen met een vrouwelijk bekken en 50% vrouwen met een bekken met mannelijke of aapachtige kenmerken. Dat geeft alleen maar aan dat het verschil bij vrouwen alleen al erg groot is.... Zie eerdere opmerking boven.
Citaat:
In de regel is het wel zo zakelijk voor fabrikanten om te maken wat klanten graag willen, dus ik vraag me af of ze niet al geleidelijk de zadels hebben aangepast. Ik geloof dat de verhouding paardrijdende vrouwen en mannen 6:1 is, dat zijn wel erg veel vrouwelijke bekkens, zelfs als we de fotomodellen buiten beschouwing laten.
Ik denk dat de klant er voor het zadel is en niet het zadel voor de klant, gewoon handel dus.
Kijk eens naar de horizontale afstand tussen het diepste punt van het zadel en de beugelriem.
Bij de meeste "gezonde" ruiters klopt die afstand niet.... Kijk maar eens hoe de beugelriemen afhangen als de voeten in de beugels steken......
Dit soort zaken heeft impact op het over de rug van een paard gaan.....