duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ravenna

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:19

Ravenna schreef:
wat een leuk idee om te zien wat iemand over de bouw van je paard zegt!
GOOFY wil jij misschien mijn 3 jarige ook beoordelen????

hier een foto van het lopen en van stilstaan!

Afbeelding
Afbeelding
sorry dat hij zo loopt te patsen. (hier een draf)

Afbeelding
galop (hij houd zich strak omdat hij wat leuks ziet in de weilanden verderop) MAAR DAT IS GEEN SMOES.

Afbeelding
vanuit stand! (maar dat is wel meer als een half jaar geleden)

wil je voor mij kijken hoe dit paard is???

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:22

Voor een exterieur beoordeling kun je terecht op een ander forum, dit gaat over het wel of niet goed over de rug lopen.

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:45

ja ow sorry dat was ook de bedoeling maar ik zag dat andere namelijk ook standfoto's erbij deden maar ik vroeg me af of deze wel goed over zijn rug loopt of moet ik foto's onder het zadel laten zien??

sorry ik week af van het onderwerp

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:51

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:10

Afbeelding
Afbeelding

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:29

Ik ben het hele topic aan het doorspitten wat een werk maar wel super interresant.
Dus bij deze had ik ook 2 foto's te plaatsen.
Ik ben benieuwd naar de commentaar.
Afbeelding

Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:34

Van die bovenste foto durf ik niet goed wat te zeggen. Bij de onderste is goed te zien dat het voorbeen meer ruimte pakt dan het achterbeen. het gros van het gewicht is op LV, de enige hoef aan de grond. De hoek van de kaak/hals is scherp wat volgens mij dan inhoudt dat de keelgang niet open is, neus mag er dus meer uit. Over deukjes durf ik niks ze zeggen, het is nogal een ... vol paardje Knipoog Ik vind het overigens wel ontspannen ogen.

Iemand die mij wil corrigeren? Tong uitsteken

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:59

Afbeelding

deze

Wat vinden jullie hie van? Ik vind het zelf wel oké...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 23:16

Worteltje schreef:

2de foto
- paslengte voor en achter is verschillend
- de rechter (RV-LA) diagonaal gaat niet synchroon
- het RV been van deze diagonaal staat op de grond en draagt bijna het hele gewicht
- het LA been raakt met de toon nog net de grond en is niet dragend
- het paard gaat nog niet in horizontaal rijkunstig evenwicht
- het paard komt niet in de zweeffase echt van de grond

- de linker diagonaal (LV-RA) gaat niet synchroon
- van LV been toon omlaag
- van LA been zool bijna horizontaal, mooie buiging in het been wat ondertreedt
- het LA komt ruim voor het SL gewricht
- het RA been jaagt het RV been niet weg
- het zweefmoment is uitermate kort, paard komt niet echt los van de grond

- het paard gaat NIET over de rug
- het paard gaat achter de loodlijn, de nek is niet het hoogste punt, de keelgang is gesloten
- het paard gaat niet volledig ontspannen en los en nog niet in balans

- de teugelspanning is vrij hoog
- het paard kan de hals daardoor niet optimaal gebruiken
- bij gevolg kan de achterhand niet optimaal gebruikt worden (te kleine passen)
- dit heeft gevolg op de gang en de bewegingsafwikkeling van het paard

- paard op grote voltes rustig rijden, regelmatig hals laten strekken en hoofd laten zakken
- VWNW rijden
- overgangen en tempo wisselingen
- longeren en rijden over balkjes op de grond

Met deze hals/hoofdhouding die er leuk uit ziet, zal het paard niet tot echt dragen van
hoofd en hals komen. Dat moet vanuit de achterhand komen. De Impuls van het paard is
voorwaarts en nog wat omlaag gericht. Het paard gaat nog op de voorhand, wat geen
probleem hoeft te zijn. Het contact voor vind ik te sterk omdat het paard ook nog niet
in horizontaal evenwicht gaat. Je werkt te sterk in op de voorkant. Geef daar ruimte, en
rijdt het paard op je zit en kuit. Zorg voor een aktievere achterhand. Doe buigoefeningen
en zijwaartse gangen. Het paard moet achter sterker worden.

Mooie combinatie.
Dit ziet er leuk uit, maar er zit meer moois in.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 23:28

Wauw goofy een hele boterham uitleg.
Dus op deze manier had ik het nog niet bekeken.
Maar het klopt wel wat je schrijft.
Ik kan me bij jou commentaar inderdaad het gevoel in mijn handen terug vinden.
Maar een andere vraag waar heb je deze theorie allemaal geleerd?
Ik zou ook wel meer van deze dingen willen leren om het uiteindelijk te kunnen toepassen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 23:43

Ravenna schreef:

- ongereden, in draf
- duidelijk zweefmoment, mooi van de grond
- paslengte voor en achter gelijk
- paard is nog een stuwer, moet naar meer dragen
- paard gaat los en soepel; moet spieren ontwikkelen (werk aan de winkel Haha! )
- paard gaat op de voorhand
- #1: RA been jaagt RV been netjes weg

als het oefeningen zijn:
- halsstrekken iets langer en lager
- tempo iets omlaag

Mooi en leuk paard !

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 01:24

Goofy44 schreef:
Heinrich & Volker Schusdziarra: An Anatomy of Riding - is een vertaling vanuit het Duits. Het boek is er ook in het Duits. Er staat een duidelijke afbeelding in waarbij het verschil in de zit van mannen en vrouwen duidelijk wordt. Het gaat dus iets verder dan alleen maar het bekken, het gaat ook om de dijbeenligging, de lengte van het dijbeen, de knie, de stand van de wervelkolom op het bekken .....

Als er een ruiter op het paard zit, zie je of er anatomisch sprake is van een man of vrouw.

Ook zonder dat er een ruiter op een paard zit, zie je of er anatomisch sprake is van een man of vrouw. Knipoog
Indien alle vrouwen aan alle genoemde kenmerkende verschillen tussen man/vrouw zouden voldoen, dan zouden de zadelfabrikanten natuurlijk wel gek zijn als ze geen vrouwenzadels maken. Statistisch is van groot belang of het om afhankelijke of onafhankelijke gebeurtenissen gaat en hoe de verdeling is, anders is er geen zinnig woord over te zeggen.
Wat ik in ieder geval wel weet is de verdeling van bekkens. Er zijn 4 types, 1 daarvan komt zelden voor en laat ik weg. Blijven over:
Android (mannelijk)
Anthropoid (aapachtig)
Gynecoid (vrouwelijk)
Mannen vallen bijna altijd in 1 van de 2 eerste categorieën, en hoogst zelden in de laatste.
Vrouwen vallen voor 50% in de laatste categorie. De andere 50% heeft dus 1 van de 2 "mannelijke types", de verdeling is hierbij afhankelijk van de ethnische afkomst. Deze laatste 50% kan dus waarschijnlijk niet alleen beter paardrijden dan "echte vrouwen", maar maakt ook nog eens veel meer kans om Holland's next top model te worden.

In de regel is het wel zo zakelijk voor fabrikanten om te maken wat klanten graag willen, dus ik vraag me af of ze niet al geleidelijk de zadels hebben aangepast. Ik geloof dat de verhouding paardrijdende vrouwen en mannen 6:1 is, dat zijn wel erg veel vrouwelijke bekkens, zelfs als we de fotomodellen buiten beschouwing laten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:43

Hermelientje schreef:
In de regel is het wel zo zakelijk voor fabrikanten om te maken wat klanten graag willen, dus ik vraag me af of ze niet al geleidelijk de zadels hebben aangepast.

Weet je hoeveel bandages de klan ´wil´en koopt?! Dat zegt niet veel over of het goéd is Knipoog

Idem zadel. De klant wil lekker zacht zitten, comfortabel zitten, niet goed. Dat laatste kan die klant helemaal niet beoordelen.
Voeg daar teveel kracht aan de teugels en te korte beugels als modale randvoorwaarden bij en de zit kán niet eens goed zijn.
Áls de fabrikanten aanbieden wat de markt vraagt, dan is het modale zadel voor een peermodel vrouw met een bmi in het oranje, met veel vulspul, een veel te hoge cantle en - pommel, met een zit licht voorover met díkke wrongen aan de voorzijde en de stijbeugelophanging te ver voor het centrum van de zit.
Dat zie je inderdaad veel en is .... euh.... suboptimaal en geeft die ruiter geen kans het fatsoenlijk te leren.

Over smaak en de eisen va de jury hebben we het nu even niet; voor het leren en ontwikkelen van de zít en het synchroon met het paard bewegen is dít haast onovertroffen: http://www.mijnalbum.nl/Foto-LJTDWXWA.jpg
Dit type geeft alle ruimte aan afhangende dijbenen en een correct achterover gekanteld bekken. Zowel het niet goed kantelen als het wel goed afhangen voél je tot het een onbewuste vaardigheid wordt. Dán weet je hoe je zoú moeten zittten en kan je een engels model zadel zoals bij klassieke ringdressuur voorgeschreven wordt beoordelen.
Dit als vóórbeeld.
De modale klant wíl echter de ´grippers´ helemaal niet oprekken Haha!

hc

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:41

Deze Volbloed vind ik netjes lopen:
Afbeelding

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:01

Afbeelding

losrijden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wat vinden jullie hiervan?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:49

En hiervan?

Afbeelding

Afbeelding

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:59

jammer dat er door de vele "fotoverzoekjes" minder info op dit topic geplaatst wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:08

Zeker jammer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:10

Even weer een vraag erin gooien!

Wat zijn nou echte goede oefeningen om een paard te leren zijn bekken te kantelen en dus achterhand goed onder te brengen? De voorbeelden die hier zijn gegeven werken bij paard in kwestie niet voldoende (Ze is er al bijna 2 jaar onder begeleiding mee bezig.)

Misschien nog oefeningen voor ernaast? Aan de longe? Andere oefeningen onder het zadel?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:28

Hermelientje schreef:
Ook zonder dat er een ruiter op een paard zit, zie je of er anatomisch sprake is van een man of vrouw. Knipoog

Laten we daar om het simpel te houden van uitgaan.

Citaat:
Indien alle vrouwen aan alle genoemde kenmerkende verschillen tussen man/vrouw zouden voldoen, dan zouden de zadelfabrikanten natuurlijk wel gek zijn als ze geen vrouwenzadels maken. Statistisch is van groot belang of het om afhankelijke of onafhankelijke gebeurtenissen gaat en hoe de verdeling is, anders is er geen zinnig woord over te zeggen.

Bij alle mannen en vrouwen heb je de verschillen. Als je de mannen gewoon vergeet, dan is de diversieteit alleen tussen vrouwen al enorm groot. Het is logisch dat men een standaard maatvoering, vorm en ligging introduceert. De amazone moet dan binnen een van de standaard maatjes gewoon passen....

Citaat:
Wat ik in ieder geval wel weet is de verdeling van bekkens. Er zijn 4 types, 1 daarvan komt zelden voor en laat ik weg. Blijven over:
Android (mannelijk) Anthropoid (aapachtig) Gynecoid (vrouwelijk)
Mannen vallen bijna altijd in 1 van de 2 eerste categorieën, en hoogst zelden in de laatste.

Het aantal mannen dat rijdt is beperkt, maar ze zijn wat dat betreft vormvast.

Citaat:
Vrouwen vallen voor 50% in de laatste categorie. De andere 50% heeft dus 1 van de 2 "mannelijke types", de verdeling is hierbij afhankelijk van de ethnische afkomst. Deze laatste 50% kan dus waarschijnlijk niet alleen beter paardrijden dan "echte vrouwen", maar maakt ook nog eens veel meer kans om Holland's next top model te worden.

We hebben dus 50% vrouwen met een vrouwelijk bekken en 50% vrouwen met een bekken met mannelijke of aapachtige kenmerken. Dat geeft alleen maar aan dat het verschil bij vrouwen alleen al erg groot is.... Zie eerdere opmerking boven.

Citaat:
In de regel is het wel zo zakelijk voor fabrikanten om te maken wat klanten graag willen, dus ik vraag me af of ze niet al geleidelijk de zadels hebben aangepast. Ik geloof dat de verhouding paardrijdende vrouwen en mannen 6:1 is, dat zijn wel erg veel vrouwelijke bekkens, zelfs als we de fotomodellen buiten beschouwing laten.

Ik denk dat de klant er voor het zadel is en niet het zadel voor de klant, gewoon handel dus.
Kijk eens naar de horizontale afstand tussen het diepste punt van het zadel en de beugelriem.
Bij de meeste "gezonde" ruiters klopt die afstand niet.... Kijk maar eens hoe de beugelriemen afhangen als de voeten in de beugels steken......

Dit soort zaken heeft impact op het over de rug van een paard gaan.....

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 00:43

Goofy44 schreef:
Ik denk dat de klant er voor het zadel is en niet het zadel voor de klant, gewoon handel dus.
Kijk eens naar de horizontale afstand tussen het diepste punt van het zadel en de beugelriem.
Bij de meeste "gezonde" ruiters klopt die afstand niet.... Kijk maar eens hoe de beugelriemen afhangen als de voeten in de beugels steken......

Dit soort zaken heeft impact op het over de rug van een paard gaan.....

Ik begrijp waar jij en Huertecilla het over hebben als je het over de commercie hebt. Ik moet eerlijk gezegd ook nog erg wennen aan deze hele bedrijfstak. Heb zelden meegemaakt dat men collectief zoveel moeite doet om mensen helemaal niets te leren of foute dingen als goed aan te prijzen als in de "paardensport".

Heb natuurlijk nog geen kans gehad om Schusdziarra: An Anatomy of Riding te lezen dan zou ik het antwoord misschien zelf kunnen verzinnen, maar jullie kunnen missschien zo wel antwoord geven op mijn vraag. Mijn dochter (14) is erg veranderd de laatste paar jaar. Vermoedelijk heeft ze nu al die typische vrouwelijke bekkeneigenschappen die Goofy noemde. Ze heeft het idee dat ze helemaal niet meer zo kan zitten als in de boeken staat (schouder, heup, hak op 1 lijn), terwijl dat 2 jaar geleden veel beter lukte. Voor haar gevoel zouden haar benen vanuit haar heup dan eigenlijk meer naar achteren moeten, maar dan zit haar been niet meer tegen de wrong. Hier is een foto.
Afbeelding
Heeft dit te maken met dat genoemde punt waarop de beugelriem hangt of iets anders met het zadel of is dit gewoon een foute manier van zitten.
Hoop dat het te zien is ondanks wazige foto.
Ik zie overigens bij een paar mensen die ik ken dat het helemaal niets uit lijkt te maken op welk zadel ze zitten of welk paard ze rijden, binnen 5 minuten loopt het paard anders en beter en zij lijken altijd goed te zitten, daar zullen we dan maar naar blijven streven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:21

Hermelientje schreef:
maar dan zit haar been niet meer tegen de wrong.

Waarom zou dat been daar tegenaan moeten zitten?
Die wrong zite er alleen als stéun. Let wel steun = niet onafhankelijk Pling

Wrongen en wat men tegenwoordig een ´diepe zit´ noemt zijn beiden klantenwensen omdat die klant niet zélf zit. Het zadel is een interface en moet synchroon bewegend rijden, dus een vrije onafhankelijke zit toéstaan.
Verder dient de vorm aan te sluiten bij de bovenkant van het paard en de onderkant van de ruiter. Niet zacht maar hard, want zacht verdeelt geen gewicht.

Er staan op ebay.fr en ebay.de regelmatig cavalleriezadels van WO1 of -2 en daar kan je veel van leren over de anatomisch correcte zit.
Het McClellan type zadel is met afstand meest geproduceerde en voor kilometermakersbedoelde zadel. Het is regelrecht afgeleid van het archetype zadel dat 1500 jaar door de eurazische ruitervolkeren is gebruikt: een simpele harde interface met aan de onderzijde de rugvorm van het paard en aan de bovenzijde de zit-lies van de ruiter.

Beiden geen vulspul, geen wrongen en een vlakke zit diep op het paard. Comfort??? Leer maar zitten/rijden!!! Haha!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:40

Hermelientje schreef:
Voor haar gevoel zouden haar benen vanuit haar heup dan eigenlijk meer naar achteren moeten,

Je legt de vinger op dé zere plek.
Op de foto rijdt de ruitster met een al te ver naar vóren gekanteld bekken hetgeen waarschijnlijk door de dijbenen veroorzaakt wordt.
Laat haar eens schrijlings op een ronde balk ztten. Bennen als een natte handdoek laten afhangen. Niet op de voeten letten: die magen gerust doordat de kníe naar buiten draait mee draaien, mogen ook gerust met de punt naar benende steken.
Nu kan ze ineens wél achter haar zitbeentjes zitten Knipoog

De gouden standaard van de Schusdziarras is echt een aanrader. Die legt dit uit aan de hand van de anatomie.
Dat je bij verschillende manieren van rijden wat anders zit maakt niet uit. Sterker nog; de anatomie blijft hetzelfde en bepáált waarom die zit verandert bij een ander doel.

Zitles hier is voor ruiters een nieuwe dimensie: mokerhard zadel, geen teugels, stijgbeugelriemen overlang, bólle (onder)rug en actief synchroon rijden, niet méégaan en hoppa de campo in Haha!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HSK7QD7D.jpg

Mijn nichtjes ´rijden´ alle drie (manege)paard. Ik kan eigenlijk geen lesgeven omdat ze weer naar huis gaan en dan niet verder kunnen met het geleerde. Ze komen daar weer in andere zadels met een andere manier van zitten en rijden. Ik zadel hen alleen maar met een potentieel conflict op. Daarom is het voor hen hier vooral lól en opletten dat ze de paarden niet in de weg zitten/rijden.
Volwássenen kunnen zélf hun keuzes maken en kan je het waaróm aanbieden. Daarna moeten ze zichzélf opnieuw leren fietsen. Dat is een proces, helemaal omdat ze doorgaans eerst achteruit hebben leren fietsen. Of het gaat lukken wordt bepaald door de wíl....

hc

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:11

Citaat:
Bennen als een natte handdoek laten afhangen. Niet op de voeten letten: die magen gerust doordat de kníe naar buiten draait mee draaien, mogen ook gerust met de punt naar benende steken.
Nu kan ze ineens wél achter haar zitbeentjes zitten

Als benen als natte handdoeken afhangen, dan wijzen de knieeen niet naar buiten. Als knieeen teveel naar buiten wijzen, dan zit je per definitie niet goed.
Achter je zitbeentjes zitten is helemaal niet goed volgens mij, dan kom je achter de beweging en is de onderrug niet soepel genoeg om verend de beweging van het paard op te vangen. Dat beeld zie je veel, omdat dat ook veel aangeleerd wordt, achterover gekanteld bekken en een ruiter die ietwat naar achteren hangt. Ik vind het geen gezicht.
Je zit op je zitbeentjes, niet hol en niet bol. Los in de onderrug.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:13

Hoe wil je je onderbeen aan je paard leggen zonder je knie wat naar buiten te draaien?