Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:54

SinneJ schreef:
suikermeisje schreef:
Ik wil graag verbinding hebben met de paardenmond en zoals hierboven wordt gezegd, uberstreichen om te controleren. Sinds ik me daarin verdiept heb doe ik dit ook eigenlijk wel elke training een keer.
Ik ben niet van een loshangende teugel, is niet mijn manier van rijden. Hoe een ander dit doet zal mij eigenlijk een zorg zijn.

Die reactie begrijp ik even niet. Je spreekt hier toch juist mee om over anderen hun rijden en methoden te leren?

Of bedoel je met 'zal me een zorg zijn' dat je er gewoon geen oordeel over hebt?

Dat laatste ;)

Ik ben nieuwsgierig. Ik ga alleen niet opeens zo drastisch het rijden veranderen. Dat past niet bij mij en mijn paarden namelijk. Heb meestal een fijne aanleuning en indien dat niet is stap ik af, longeer ik en stap ik morgen wel weer op omdat het dan aan mij ligt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:56

Je komt weer met het FEI reglement en het Skala op de proppen Simpelman. Geef nu eens gewoon antwoord op wat je zelf denkt, voelt in praktische zin. Geef eens in eigen woorden antwoord op je eigen vraag over de foto van Knollentuin.

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:01

Dat heb ik al gedaan nadat de foto geplaatst was.
Het valt me op dat wanneer dat FEI art op de proppen komt er telkens afwijzend op gereageerd wordt, komt dat misschien omdat het compromitterend is?
Het lijkt bijna wel alsof erom heen gepraat wordt, nog niet één keer heeft iemand één argument er uit kunnen weerleggen.

Ik kan je in ieder detail meevoeren in mijn eigen gevoelservaring, telkens gerelateerd aan dat FEI art.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:06

Simpelman schreef:
Zou je ons dan ook willen uitleggen wat de uitdrukking "achter de teugel gaan" betekent?
En hoe we het verschil tussen dat en de teugelvoering van Knollentuin kunnen zien?

Ik bedoel deze vraag Simpelman. Geen antwoord nog gezien.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:06

suikermeisje schreef:
Dat laatste ;)

Ik ben nieuwsgierig. Ik ga alleen niet opeens zo drastisch het rijden veranderen. Dat past niet bij mij en mijn paarden namelijk. Heb meestal een fijne aanleuning en indien dat niet is stap ik af, longeer ik en stap ik morgen wel weer op omdat het dan aan mij ligt.

Als ik daar even op in mag springen? Dat is denk ik ook helemaal niet de bedoeling van de gedachten-uitwisseling hier. Ik zou nooit een systeem veranderen als ik mij erin goed voel. Er gezien uw resultaten, al helemaal niet; 'never change een winning team'!!
Als er iets beschreven dat 'anders' of onbekend is, dat wil het nog niet zeggen dat het slecht is [niet dat u dat gezegd hebt]. Er wordt eerder geprobeerd iets uit te leggen, ergens een 'zin' aan geven. En ook te beschrijven dat er ook andere manieren zijn, of zoals bij Knollentuin dat die lichtheid een mooi resultaat kan zijn van grondig werken. Reiten mit 'Zügelschwere' wordt erg mooi beschreven in het werk van Knopfhart [titel moet ik even schuldig blijven]

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:17

Simpelman schreef:
Het valt me op dat wanneer dat FEI art op de proppen komt er telkens afwijzend op gereageerd wordt, komt dat misschien omdat het compromitterend is?
Het lijkt bijna wel alsof erom heen gepraat wordt, nog niet één keer heeft iemand één argument er uit kunnen weerleggen.

Ik kan je in ieder detail meevoeren in mijn eigen gevoelservaring, telkens gerelateerd aan dat FEI art.

Er wordt niet afwijzend op gereageerd.
Maar niemand leert met het boek in de hand rijden. Vervolgens gaat het dan om de interpretatie ervan. En die kan verschillen.
Wat ik in uw antwoorden mis is gewoon de praktische toepassing. Het valt mij op dat zodra de discussie de praktische diepte ingaat, het Skala en FEI 401 er weer bij worden gehaald, inclusief vette letters en daar kan ik eerlijk gezegd niet heel veel mee.

Daarom dus de uitnodiging: geef in eigen woorden en op een praktische wijze een antwoord op uw eigen vraag.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:28

Je hebt mijn antwoord kennelijk niet begrepen, "dat kan ik niet", ik kan dat verschil niet beschrijven omdat het er niet is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:35

Simpelman schreef:
Je hebt mijn antwoord kennelijk niet begrepen, "dat kan ik niet", ik kan dat verschil niet beschrijven omdat het er niet is.

Dat zegt mij heel veel Simpelman. Wederom iets met "Witte Raven"

Quote van SinneJ een paar pagina's terug.
U denkt volgens het principe: "er bestaan geen witte raven omdat ik er nog nooit 1 gezien heb", terwijl u enkel met zekerheid kan zeggen: "er bestaan witte raven omdat ik er al gezien heb

Een beter antwoord zou dus zijn "dat kan ik niet, omdat ik dat nog nooit heb ervaren".

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:55

Nee dat kan ik niet omdat het niet in aanleuning gaan niet in overeenstemming is met het FEI artikel.
Daarin staat namelijk dat het paard in volledige ontspanning het bit moet aannemen.
Een paard in volledige ontspanning dat het bit heeft aangenomen heeft aanleuning, het volgt vanzelf de hand, het kan niet anders.

Het FEI artikel geeft een ieder een testkader om te checken in hoeverre hij met zijn paard het doel van de dressuur benaderd.
Voorzover dat dat niet zo is kijken we waar het afwijkende thuishoort in het Scala, dan kijken we in het dressuurproevenboekje en daar vinden we de oefeningen die bij het betreffende niveau thuishoren in het Scala en zonder twijfel zullen die oefeningen dan niet juist bevestigd zijn.
Simpelmans? Nee hoor duizenden mensen met inzicht hebben hier over nagedacht om de aanwijzingen te verfijnen en te vebeteren.

In het geval van Knollentuin is er geen aanleuning, ik zeg niet dat er geen teugelkontact bestaat, het paard volgt de hand niet, het heeft het bit dus niet aangenomen.
Zij geeft aan dat haar paard de bovenlijn aanspant, hier hebben we de oorzaak gevonden, een paard hoort volkomen ontspannen te zijn.
Aanspanning van de bovenlijn vindt slechts plaats, wisselend links rechts in de beweging, het paard gebruikt o.m. deze bovenlijn spieren in de beweging om er mee te kunnen bewegen.
Aangespannen zijn ze uitgeschakeld en dan krijgen we een andere bewegingsafloop, geen natuurlijke.
Dit is het meest kenmerkende verschil tussen moderne en klassieke dressuur.

In de KD ontwikkelen we de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Om te kunnen zien waar het bij het loslaten om gaat volstaat het om je paard te longeren, rustig, kalm, al hals strekkend, je kunt dan uitstekend de wisselende aan en ont spanning van de verschillende rugspieren in de beweging zien.
De natuurlijke beweging van het paard, deze mag nooit verloren gaan, ten minste volgens het FEI art.

Om zijn natuurlijke bewegingen te ontwikkelen moet het paard als eerste leren zich mentaal en vervolgens lichamelijk te ontspannen.
Het moet o.m. de bovenlijn leren loslaten, vrijwel ieder paard spant deze namelijk instinctief aan wanneer het geconfronteerd wordt met het ruitergewicht, angst, onrust, onzekerheid, onbegrip, het onvermogen te voldoen aan het gevraagde.

Het is aan de ruiter om voortdurend te controleren of die bovenlijn ontspannen is, dit gebeurt met halve ophoudingen die het paard naar aanleuning brengen.
De hand wordt naar voren gebracht.
Aanleuning is het als het paard zich strekt naar het bit, niet te verwarren met het strekken van de hals, dat is een oefening om het paard te leren zich naar het bit te strekken.

Een paar dat zich naar het bit strekt laat zich los<>alleen een losgelaten paard strekt zich naar het bit.
Een paard in aanleuning gaat altijd voor de loodlijn, het heeft namelijk de hand gevolgd.
Gaat het achter de loodlijn dan was het de hand die de mond volgde, met altijd als hetzelfde resultaat, het aanspannen van de bovenlijn.

Allemaal theorie, maar wanneer iemand de zin en de logika daarvan niet kent of inziet dan heeft hij geen testkader om zichzelf te kontroleren.

Een paard in aanleuning voelt als flubber in de rug, het veert in zijn achterbenen, er is een open verbinding tussen kruis en beenhulpen naar de hand, zonder enige weerstand, het paard is verderlicht in de hand die het volgde, verderlicht omdat de hand geen weerstand biedt, de hand neemt slechts het kontact aan dat het paard biedt.
Zoals ik al eens schreef zoals de ouder die de hand van zijn kleutertje aanneemt, vertrouwen, tederheid en intimiteit zijn hier kenwoorden.
De ruiter krijgt het gevoel in zijn paard te zakken en er één geheel mee te vormen.
Het paard heeft zich edelmoedig overgegeven.
Zweverij, nee hoor, dit kan iedereen bereiken die hier naar zoekt, het is dat wat er beoogt wordt met het FEI art 401.
Het meest algemene artikel, bestemd voor alle dressuurruiters, het doel van onze dressuur....

Natuurlijk mag iedereen het anders gaan doen, dat zal mij een zorg zijn, de discussie hier echter gaat over bovenstaande, zie de openingspost.
Wil iemand discussieren over andere mogelijkheden dan is het denk ik verstandig daar een topic over te openen, dat vermijdt dan veel van de verwarring die we hier voortdurend tegenkomen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:16

Dus Simpelman... uberstreichen en dat FEIartikel gaan dan ook niet samen?

Het onderbreken van de aanleuning maar toch wel de takt, tempo en houding van het paard houden..
is dat volgens jou dan een oefening die gelijkstaat aan het achter de teugel gaan?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:18

Ah kijk, dit gaat op een antwoord lijken, maar ik ben wel een beetje teleurgesteld simpelman,
Gewoon stellig zwart op wit zetten dat een paard niet ontspannen in de aanspanning kan gaan....
Een paard dat een brug maakt zoals pien dat noemt spant de bovenlijn aan, misschien begreep je dat er niet uit?
Misschien door je gebrek aan ervaring??
Alles kan mooi in boekjes staan maar praktiseren en opleiden brengt meerdere inzichten.
Je gekweel met dat fei artikel verveelt me. Ik wil nog steeds meer je eigen praktijk verhaal horen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:39

Simpelman schreef:
Nee dat kan ik niet omdat het niet in aanleuning gaan niet in overeenstemming is met het FEI artikel.
Wat? Dus een manier van rijden klopt niet omdat dat artikel VOLGENS U daar niet mee overeenkomt? Dat is uw enige maatstaf? De FEI zou ervan huiveren, zo hebben ze dat echt niet bedoeld.

Simpelman schreef:
In het geval van Knollentuin is er geen aanleuning, ik zeg niet dat er geen teugelkontact bestaat, het paard volgt de hand niet, het heeft het bit dus niet aangenomen.
Hoe kan je nu zien op een FOTO of een paard de hand volgt? }:0

Simpelman schreef:
Zij geeft aan dat haar paard de bovenlijn aanspant, hier hebben we de oorzaak gevonden, een paard hoort volkomen ontspannen te zijn.
Niet zo gek dat uw eigen paard voelt als flubber... spieraanspanning is echt wel nodig om je voor te bewegen, probeer het maar eens *zei ze uitnodigend, apellerend aan zijn initiatief en intelligentie*

Simpelman schreef:
In de KD ontwikkelen we de natuurlijke eigenschappen van het paard.
grazen dus :7

Simpelman schreef:
Een paard in aanleuning gaat altijd voor de loodlijn, het heeft namelijk de hand gevolgd.
tenzij de hand niet volgt en het paard achter de loodlijn brengt :') maar dat zou hoogverraad zijn, ik kijk altijd eerst even om me heen of er geen Simpelman in de buurt zit voor ik dat doe.

Simpelman schreef:
Zoals ik al eens schreef zoals de ouder die de hand van zijn kleutertje aanneemt, vertrouwen, tederheid en intimiteit zijn hier kenwoorden.
intimiteit heeft niets te zoeken in mijn rijbak, mijn paard is mijn kind niet godzijdank. Dat zou pijn doen.

Simpelman schreef:
Zweverij, nee hoor, dit kan iedereen bereiken die hier naar zoekt, het is dat wat er beoogt wordt met het FEI art 401.
één zinsdeel kon ik me in uw uitleg vinden en toen kwam de ", het is" en was u me weer kwijt.

En wat u al gevoeld zou hebben op uw fries, is niet van toepassing op Knollentuin, want zij voert op die foto een piaffe uit. Dus graag een ervaring die daarop over te dragen is (maw een hypothetisch paard uit een ver verleden dat kon piafferen met u in het zadel). Anders is het gewoonweg naast de kwestie. U heeft echt wel alles gezegd wat er te zeggen valt over artikel 401. We weten het, we hebben het gelezen en bestudeerd en we hebben het mooi teruggezet waar het hoort; in de kast.
Aan een artikel hebben we niets, aan interpretatie wel, maar dat mag ook stilaan wel over een andere bron gaan, want uw plaat blijft hangen.

Ik heb hier nog een leuk boekje liggen over filosofie en het ontstaan van de wetenschap, een aanrader voor alle mensen die het begrip deductie en ratio niet helemaal begrepen hebben. Ik zal voor deductie en tip geven: iets met witte raven. Fijn als afwisseling voor als je, ik zeg maar wat, het FEI reglement beu gelezen bent...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:04

knollentuin schreef:
Een paard dat een brug maakt zoals pien dat noemt spant de bovenlijn aan, misschien begreep je dat er niet uit?

Is dat zo?

Wat ik bedoel met de brug open of de brug dicht is een beeld dat ik zelf heb omdat het mij zo helpt.
Als de brug gesloten is, dan heb ik aanleuning. Dan zit ik op een ontspannen en verende rug. Doorzitten doe ik met twee vingers inmijn neus (dat als ernstige rugklant hé!) want het paard voelt zo super aan, ik zit als het ware in een luxe zetel. De lichtste hulpen komen gelijk door, de halve ophouding onderhoudt het contact. De hulpen worden zeer zacht gegeven want doordat de brug gesloten is, komen de hulpen als het ware "door een versterker" door. Ik moet oppassen dat ik echt zeer zacht de hulpen geef, want net iets te veel been kan een schrik reactie geven. Het contact is het contact van een verfijnd "telefoonlijntje". Ik ben een beeld denker, vandaar dat ik met beelden kom.
Ik vraag me dus af of dat ik bedoel, dat ik voel, het zelfde is als wat jij bedoelt met "de bovenlijn aanspannen".

Als "de brug open staat", dan is het totaal anders. Dan komen de hulpen niet door en ga ik gelijk terug naar de allereerste basis om eerst het volledige contact weer te herstellen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:08

SinneJ schreef:
We weten het, we hebben het gelezen en bestudeerd en we hebben het mooi teruggezet waar het hoort; in de kast.
Aan een artikel hebben we niets, aan interpretatie wel,
De interpretatie is toch wel heel duidelijk en minutieus uit geschreven in de post van S. Ik vind het juist een heel duidelijk post en vind het artikel en de uitleg absoluut niet thuis horen in de kast. Zonde hoor.
Daarnaast vind ik je post een nare toon hebben SinneJ en zie eerlijk gezegd niet de noodzaak daarvan, daar er meer mensen meelezen in dit topic en iedereen pakt er het hare of het zijne uit. :))

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:10

Ja pien wel, als een paard je laat zitten gaat hij je dragen met z'n rug, maakt hij een brug zo zie ik het. Vanuit die dragende rug krijg je ook Die aanleuning.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:17

pien_2010 schreef:
SinneJ schreef:
We weten het, we hebben het gelezen en bestudeerd en we hebben het mooi teruggezet waar het hoort; in de kast.
Aan een artikel hebben we niets, aan interpretatie wel,
De interpretatie is toch wel heel duidelijk en minutieus uit geschreven in de post van S. Ik vind het juist een heel duidelijk post en vind het artikel en de uitleg absoluut niet thuis horen in de kast. Zonde hoor.
Daarnaast vind ik je post een nare toon hebben SinneJ en zie eerlijk gezegd niet de noodzaak daarvan, daar er meer mensen meelezen in dit topic en iedereen pakt er het hare of het zijne uit. :))

Jammer dat je de post zo interpreteert! Ik probeer juist luchtig en grappend over te komen. Je kan hem beter ook zo lezen.

Dit is namelijk wat ik uit de post van Simpelman haal en dus precies wat jij beoogt.

Ik heb respect voor je mening over het artikel, maar ik deel ze niet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:39

Simpelman schreef:
Het meest algemene artikel, bestemd voor alle dressuurruiters, het doel van onze dressuur....

Deze stellingname vind ik interessant. Is het wat beoogd wordt met de FEI art 401, of is het JOUW interpretatie van wat er beoogd wordt met dit artikel?

Even voor de duidelijkheid, het artikel is een onderdeel van een wedstrijdreglement. Niets meer, niets minder. Er staat zeker geen lariekoek in, maar het heeft betrekking op datgene wat het doel is om te laten zien IN DE WEDSTRJDRING.
Er staat nergens dat je altijd en uitsluitend op die manier moet rijden. Het zegt helemaal niets over hoe je moet trainen om tot dat resultaat dient te komen. Of jij wilt trainen altijd uitsluitend naar datgene wat je moet laten zien, of dat je misschien in je training andere voorwaarden aanneemt, om te compenseren voor datgene wat bij jouw paard (of jou als ruiter) extra ontwikkeld dient te worden. Wil jij in je training balken gebruiken, wil jij in je training een sbw over 4 sporen rijden, wil jij in je training je paard iets ronder instellen of zelfs al wil jij in je training je paard op een neckrope en westernzadel rijden. Als je maar op het moment dat je in de ring komt, datgene het beste kunt benaderen wat zij vragen onder de voorwaarden die zij stellen.

Ter vergelijking, in het turnen staat in het wedstrijdreglement dat een turner ten alle tijden bij een landing, of dat nou vanaf een toestel is of vanuit een salto oid, dat deze landing opgevangen dient te worden en dat er geen stap gezet mag worden. Ik vermoed zomaar dat turners in hun training dit niet ten alle tijden zo uitvoeren. Simpelweg omdat ik denk dat als een turner dat altijd zou doen, dat hij de wedstrijdring nooit zal halen, omdat de gewrichten dan gesloopt zijn.

Ander voorbeeld. Ik loop al lange tijd bij de fysio om opnieuw correct te leren lopen. Dus het doel is om zo optimaal mogelijk op een natuurlijke manier te lopen. Als ik van A naar B moet heb ik idd de opdracht om er over na te denken dit zo correct als mogelijk uit te voeren, wat nog lang niet altijd lukt. Maar om er voor te zorgen dat natuurlijk lopen mij steeds wat makkelijker af gaat, moet ik in mijn dagelijkse oefeningen op een zeer onnatuurlijke en vaak ook zeer onaangename manier lopen.

En dan nog iets over de interpretatie van het artikel. De FEI is een wedstrijdorganisatie, die richtlijnen voor de wedstrijddressuur heeft opgesteld. Zeg maar hun wetten. Verder leiden zij handhavers op om er voor te zorgen dat hun wetten in de ring gehandhaafd worden op de manier zoals de FEI deze bedoeld heeft. Deze handhavers zijn de juryleden. Deze handhaver zijn geen bokkers. Als je dan kijkt naar het internationale niveau, daar zitten 5* juryleden die door een oneindig traject van opleidingen en selecties zijn gegaan, om optimaal de wetten, zoals opgesteld door de FEI, volgens de bedoelde interpretatie maximaal te handhaven. Nou wordt het artikel keer op keer geroemd, maar de interpretatie zoals bedoeld door de bedenkers en jaarlijkse herzieners van deze wetten, wordt keer op keer verguisd. Er wordt iedere keer aangegeven dat de huidige internationale top het niet begrepen hebben. Nou die hebben het prima begrepen, want ze scoren 80-90% dus heel dicht bij datgene wat de FEI met art 401 bedoeld. Dan kun je het als bokker niet mooi vinden, maar dat is wat er bedoeld wordt met het artikel. Dat zijn de mensen die het meest tot in perfectie uitvoeren waar het artikel voor staat.
Ik vond het wel grappig dat in dit topic op een gegeven moment werd aangehaald dat je toch niet met een agent in discussie gaat die je aanhoudt voor een snelheidovertreding. Oftewel, je gaat toch niet in discussie met een handhaver van de wet, want deze handhaver weet beter dan wie dan ook hoe die wet geïnterpreteerd moet worden. Trek die lijn dan eens door. Juryleden zijn de handhavers van de FEI wetten. Zouden zij dan niet beter opgeleid zijn en beter weten dan wie dan ook hoe deze wetten gezien en geïnterpreteerd moeten worden?

Nu zullen er ongetwijfeld wel allerlei stills uit filmpjes van toppers gaan volgen, met hun allerslechtse momenten om een punt te maken hoe slecht het gesteld is met de internationale top. Maar daar gaat het dus niet om. De FEI heeft beslist niet te jureren aan de hand van stills, maar aan de hand van gekwalificeerde juryleden die op vaste punten tov de ring de getoonde oefeningen beoordelen naar de door hun (en dus ook naar art 401) gestelde criteria. Het is dus helemaal niet belangrijk of wij dat mooi of lelijk vinden, of het ons doel van de dressuur is. Het is het doel van de dressuur van de FEI en dus ook het doel van art 401.

In mijn ogen wordt het artikel in dit topic dus keer op keer volledig misplaatst ingezet. Niet zoals het bedoeld is, niet zoals het geinterpreteerd dient te worden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:48

Nergens maar ook nergens blijkt dat in art. 401 van het FEI reglement, zoals het hier te pas en te onpas op het cyber-papier wordt geslingerd, het begrip aanleuning wordt bedoeld. Hier wordt "het onvoorwaardelijke aannemen van het bit", gedreven door een overduidelijk wensdenken geïnterpreteerd als 'aanleuning'. Dat blijkt nergens uit. Een paard dat strikt volgens de principes van Légèreté worden afgericht, nemen het bit evengoed aan. Alleen ontbreekt hier een constante spanning [niet negatief bedoeld]. Zodra de ruiter even een contact maakt om een arrêt te geven, reageert het paard gewoon, zonder enig teken van spanning of verzet. Omdat men dat nooit ervaren heeft, wil het niet betekenen dat dit niet bestaat.
Het is waarlijk onaangenaam dat hier steeds een wedstrijd reglement, verkeerd wordt geïnterpreteerd, met als enige doel het eigen gelijk te bevestigen. het reglement was een mooi compromis tussen de twee heersende stijlen.

Het is trouwens echt lachwekkend vanuit historisch oogpunt dat militairen van twee elkaar duidelijk vijandig tegenover elkaar staande naties, VOOR de eerste wereldoorlog, een reglement ondertekend zouden hebben waar de Fransen hun rij-systeem zouden opgeven. Het omgekeerde zou eerder het geval zijn, want zo blijkt o.a. uit geschriften van de beroemde Gustav Rau hadden de Duitsers een immens respect voor Fransen met betrekking tot paardrijden. Niet voor niets heet de Duitse federatie tot op de dag van vandaag FN = Federation Nationale.

En waarom werd bij eventueel een geschil over de interpretatie van het in andere talen vertaalde FEI reglement, de Franse tekst voorgeschreven en later werd daar de Engelse aan toegevoegd??? Tout court, zou ik willen zeggen; lachwekkend.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:54

Mooie post Oji +:)+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:01

oji schreef:
Simpelman schreef:

Deze stellingname vind ik interessant. Is het wat beoogd wordt met de FEI art 401, of is het JOUW interpretatie van wat er beoogd wordt met dit artikel?

Even voor de duidelijkheid, het artikel is een onderdeel van een wedstrijdreglement. Niets meer, niets minder. Er staat zeker geen lariekoek in, maar het heeft betrekking op datgene wat het doel is om te laten zien IN DE WEDSTRJDRING.
Er staat nergens dat je altijd en uitsluitend op die manier moet rijden. Het zegt helemaal niets over hoe je moet trainen om tot dat resultaat dient te komen. Of jij wilt trainen altijd uitsluitend naar datgene wat je moet laten zien, of dat je misschien in je training andere voorwaarden aanneemt, om te compenseren voor datgene wat bij jouw paard (of jou als ruiter) extra ontwikkeld dient te worden. Wil jij in je training balken gebruiken, wil jij in je training een sbw over 4 sporen rijden, wil jij in je training je paard iets ronder instellen of zelfs al wil jij in je training je paard op een neckrope en westernzadel rijden. Als je maar op het moment dat je in de ring komt, datgene het beste kunt benaderen wat zij vragen onder de voorwaarden die zij stellen.

Ter vergelijking, in het turnen staat in het wedstrijdreglement dat een turner ten alle tijden bij een landing, of dat nou vanaf een toestel is of vanuit een salto oid, dat deze landing opgevangen dient te worden en dat er geen stap gezet mag worden. Ik vermoed zomaar dat turners in hun training dit niet ten alle tijden zo uitvoeren. Simpelweg omdat ik denk dat als een turner dat altijd zou doen, dat hij de wedstrijdring nooit zal halen, omdat de gewrichten dan gesloopt zijn.

Ander voorbeeld. Ik loop al lange tijd bij de fysio om opnieuw correct te leren lopen. Dus het doel is om zo optimaal mogelijk op een natuurlijke manier te lopen. Als ik van A naar B moet heb ik idd de opdracht om er over na te denken dit zo correct als mogelijk uit te voeren, wat nog lang niet altijd lukt. Maar om er voor te zorgen dat natuurlijk lopen mij steeds wat makkelijker af gaat, moet ik in mijn dagelijkse oefeningen op een zeer onnatuurlijke en vaak ook zeer onaangename manier lopen.

En dan nog iets over de interpretatie van het artikel. De FEI is een wedstrijdorganisatie, die richtlijnen voor de wedstrijddressuur heeft opgesteld. Zeg maar hun wetten. Verder leiden zij handhavers op om er voor te zorgen dat hun wetten in de ring gehandhaafd worden op de manier zoals de FEI deze bedoeld heeft. Deze handhavers zijn de juryleden. Deze handhaver zijn geen bokkers. Als je dan kijkt naar het internationale niveau, daar zitten 5* juryleden die door een oneindig traject van opleidingen en selecties zijn gegaan, om optimaal de wetten, zoals opgesteld door de FEI, volgens de bedoelde interpretatie maximaal te handhaven. Nou wordt het artikel keer op keer geroemd, maar de interpretatie zoals bedoeld door de bedenkers en jaarlijkse herzieners van deze wetten, wordt keer op keer verguisd. Er wordt iedere keer aangegeven dat de huidige internationale top het niet begrepen hebben. Nou die hebben het prima begrepen, want ze scoren 80-90% dus heel dicht bij datgene wat de FEI met art 401 bedoeld. Dan kun je het als bokker niet mooi vinden, maar dat is wat er bedoeld wordt met het artikel. Dat zijn de mensen die het meest tot in perfectie uitvoeren waar het artikel voor staat.
Ik vond het wel grappig dat in dit topic op een gegeven moment werd aangehaald dat je toch niet met een agent in discussie gaat die je aanhoudt voor een snelheidovertreding. Oftewel, je gaat toch niet in discussie met een handhaver van de wet, want deze handhaver weet beter dan wie dan ook hoe die wet geïnterpreteerd moet worden. Trek die lijn dan eens door. Juryleden zijn de handhavers van de FEI wetten. Zouden zij dan niet beter opgeleid zijn en beter weten dan wie dan ook hoe deze wetten gezien en geïnterpreteerd moeten worden?

Nu zullen er ongetwijfeld wel allerlei stills uit filmpjes van toppers gaan volgen, met hun allerslechtse momenten om een punt te maken hoe slecht het gesteld is met de internationale top. Maar daar gaat het dus niet om. De FEI heeft beslist niet te jureren aan de hand van stills, maar aan de hand van gekwalificeerde juryleden die op vaste punten tov de ring de getoonde oefeningen beoordelen naar de door hun (en dus ook naar art 401) gestelde criteria. Het is dus helemaal niet belangrijk of wij dat mooi of lelijk vinden, of het ons doel van de dressuur is. Het is het doel van de dressuur van de FEI en dus ook het doel van art 401.

In mijn ogen wordt het artikel in dit topic dus keer op keer volledig misplaatst ingezet. Niet zoals het bedoeld is, niet zoals het geinterpreteerd dient te worden.

Wow.... _/-\o_

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:06

Zo mooi heb ik het niet kunnen zeggen +:)+

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:10

Bedankt Oji, ik denk dat je daar echt de essentie van de discussie gebracht hebt!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:19

Geweldige post Oji !! +:)+

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:21

pien_2010 schreef:
knollentuin schreef:

Is dat zo?

Wat ik bedoel met de brug open of de brug dicht is een beeld dat ik zelf heb omdat het mij zo helpt.
Als de brug gesloten is, dan heb ik aanleuning. Dan zit ik op een ontspannen en verende rug. Doorzitten doe ik met twee vingers inmijn neus (dat als ernstige rugklant hé!) want het paard voelt zo super aan, ik zit als het ware in een luxe zetel. De lichtste hulpen komen gelijk door, de halve ophouding onderhoudt het contact. De hulpen worden zeer zacht gegeven want doordat de brug gesloten is, komen de hulpen als het ware "door een versterker" door. Ik moet oppassen dat ik echt zeer zacht de hulpen geef, want net iets te veel been kan een schrik reactie geven. Het contact is het contact van een verfijnd "telefoonlijntje". Ik ben een beeld denker, vandaar dat ik met beelden kom.
Ik vraag me dus af of dat ik bedoel, dat ik voel, het zelfde is als wat jij bedoelt met "de bovenlijn aanspannen".

Als "de brug open staat", dan is het totaal anders. Dan komen de hulpen niet door en ga ik gelijk terug naar de allereerste basis om eerst het volledige contact weer te herstellen.

Is dat zo? ja dat is zo? Sorry dat ik het moet schrijven; uw hele daarop volgende verhaal is even mooi als dat het naast de kwestie is. Het is prachtig zoals u kunt rijden. Maar spreekt het in essentie de stelling van mevrouw Knollentuin tegen? Neen!!!

Maar één ding moet mij echt van het hart: Mijn gevoelige nerveuze Faverot, schrikt niet als ik per ongeluk een te harde kuit druk heb toe gepast! Hij reageert overeenkomstig. Meer dat ik verwacht/gepland had, dat wel, dus heel gehoorzaam. Maar schrikken doet hij niet; hij vertrouwd mij!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:27

oji schreef:
Simpelman schreef:

Een Uitstekende verwoording van de waarde en functie van het FEI- reglement