Simpelman schreef:Zweverij, nee hoor, dit kan iedereen bereiken die hier naar zoekt, het is dat wat er beoogt wordt met het FEI art 401.
Het meest algemene artikel, bestemd voor alle dressuurruiters, het doel van onze dressuur....
Deze stellingname vind ik interessant. Is het wat beoogd wordt met de FEI art 401, of is het JOUW interpretatie van wat er beoogd wordt met dit artikel?
Even voor de duidelijkheid, het artikel is een onderdeel van een wedstrijdreglement. Niets meer, niets minder. Er staat zeker geen lariekoek in, maar het heeft betrekking op datgene wat het doel is om te laten zien IN DE WEDSTRJDRING.
Er staat nergens dat je altijd en uitsluitend op die manier moet rijden. Het zegt helemaal niets over hoe je moet trainen om tot dat resultaat dient te komen. Of jij wilt trainen altijd uitsluitend naar datgene wat je moet laten zien, of dat je misschien in je training andere voorwaarden aanneemt, om te compenseren voor datgene wat bij jouw paard (of jou als ruiter) extra ontwikkeld dient te worden. Wil jij in je training balken gebruiken, wil jij in je training een sbw over 4 sporen rijden, wil jij in je training je paard iets ronder instellen of zelfs al wil jij in je training je paard op een neckrope en westernzadel rijden. Als je maar op het moment dat je in de ring komt, datgene het beste kunt benaderen wat zij vragen onder de voorwaarden die zij stellen.
Ter vergelijking, in het turnen staat in het wedstrijdreglement dat een turner ten alle tijden bij een landing, of dat nou vanaf een toestel is of vanuit een salto oid, dat deze landing opgevangen dient te worden en dat er geen stap gezet mag worden. Ik vermoed zomaar dat turners in hun training dit niet ten alle tijden zo uitvoeren. Simpelweg omdat ik denk dat als een turner dat altijd zou doen, dat hij de wedstrijdring nooit zal halen, omdat de gewrichten dan gesloopt zijn.
Ander voorbeeld. Ik loop al lange tijd bij de fysio om opnieuw correct te leren lopen. Dus het doel is om zo optimaal mogelijk op een natuurlijke manier te lopen. Als ik van A naar B moet heb ik idd de opdracht om er over na te denken dit zo correct als mogelijk uit te voeren, wat nog lang niet altijd lukt. Maar om er voor te zorgen dat natuurlijk lopen mij steeds wat makkelijker af gaat, moet ik in mijn dagelijkse oefeningen op een zeer onnatuurlijke en vaak ook zeer onaangename manier lopen.
En dan nog iets over de interpretatie van het artikel. De FEI is een wedstrijdorganisatie, die richtlijnen voor de wedstrijddressuur heeft opgesteld. Zeg maar hun wetten. Verder leiden zij handhavers op om er voor te zorgen dat hun wetten in de ring gehandhaafd worden op de manier zoals de FEI deze bedoeld heeft. Deze handhavers zijn de juryleden. Deze handhaver zijn geen bokkers. Als je dan kijkt naar het internationale niveau, daar zitten 5* juryleden die door een oneindig traject van opleidingen en selecties zijn gegaan, om optimaal de wetten, zoals opgesteld door de FEI, volgens de bedoelde interpretatie maximaal te handhaven. Nou wordt het artikel keer op keer geroemd, maar de interpretatie zoals bedoeld door de bedenkers en jaarlijkse herzieners van deze wetten, wordt keer op keer verguisd. Er wordt iedere keer aangegeven dat de huidige internationale top het niet begrepen hebben. Nou die hebben het prima begrepen, want ze scoren 80-90% dus heel dicht bij datgene wat de FEI met art 401 bedoeld. Dan kun je het als bokker niet mooi vinden, maar dat is wat er bedoeld wordt met het artikel. Dat zijn de mensen die het meest tot in perfectie uitvoeren waar het artikel voor staat.
Ik vond het wel grappig dat in dit topic op een gegeven moment werd aangehaald dat je toch niet met een agent in discussie gaat die je aanhoudt voor een snelheidovertreding. Oftewel, je gaat toch niet in discussie met een handhaver van de wet, want deze handhaver weet beter dan wie dan ook hoe die wet geïnterpreteerd moet worden. Trek die lijn dan eens door. Juryleden zijn de handhavers van de FEI wetten. Zouden zij dan niet beter opgeleid zijn en beter weten dan wie dan ook hoe deze wetten gezien en geïnterpreteerd moeten worden?
Nu zullen er ongetwijfeld wel allerlei stills uit filmpjes van toppers gaan volgen, met hun allerslechtse momenten om een punt te maken hoe slecht het gesteld is met de internationale top. Maar daar gaat het dus niet om. De FEI heeft beslist niet te jureren aan de hand van stills, maar aan de hand van gekwalificeerde juryleden die op vaste punten tov de ring de getoonde oefeningen beoordelen naar de door hun (en dus ook naar art 401) gestelde criteria. Het is dus helemaal niet belangrijk of wij dat mooi of lelijk vinden, of het ons doel van de dressuur is. Het is het doel van de dressuur van de FEI en dus ook het doel van art 401.
In mijn ogen wordt het artikel in dit topic dus keer op keer volledig misplaatst ingezet. Niet zoals het bedoeld is, niet zoals het geinterpreteerd dient te worden.