[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:40

Ik kan het filmpje niet zien. :p

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 00:11

Ik ook niet. Je moet hem ff op openbaar zetten.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 12:42

Hmm, weten jullie wat me leuk lijkt...?
Volgend jaar eens een keer te meeten met de meiden uit dit topic...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:48

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:11

Heel gaaf topic Anne-Mieke! Kwam hem vanochtend al tegen.. Mooie vooruitgang! En die galop foto die hier al eerder in het topic werd geplaatst blijft echt zo gaaf ;)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:20

Thnx :) je magook in mn topic reageren :p
Hihi

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:41

Ik lees ook nog steeds mee (de ene keer wat sneller dat de andere keer) :D
Maar ik heb een vraag: Wat doen jullie op het moment dat je paard afgeleid is?

Mijn paard is heel schrikkerig en kijkt daarom meestal niet normaal ergens naar, maar gaat (als ik te laat ben), vrijwel meteen behoorlijk de onderhals er opzetten om te kijken, rug strak, achterbeen blokkeert en wegvallen over het binnenschouder (uiteraard zal de bouw van mijn paard meespelen dat hij dit zo gemakkelijk doet). Ik merk dat ik met een overgang naar de stap vaak de meeste ontspanning krijg, maar steeds naar de stap gaan, begint ook te vervelen O:) Uiteraard heb ik verschillende dingen geprobeerd, maar ik ben benieuwd wat jullie doen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 14:51

_iDj_ schreef:

Mijn paard is heel schrikkerig en kijkt daarom meestal niet normaal ergens naar, maar gaat (als ik te laat ben), vrijwel meteen behoorlijk de onderhals er opzetten om te kijken, rug strak, achterbeen blokkeert en wegvallen over het binnenschouder (uiteraard zal de bouw van mijn paard meespelen dat hij dit zo gemakkelijk doet). Ik merk dat ik met een overgang naar de stap vaak de meeste ontspanning krijg, maar steeds naar de stap gaan, begint ook te vervelen O:) Uiteraard heb ik verschillende dingen geprobeerd, maar ik ben benieuwd wat jullie doen.

Aandacht weer bij jou krijgen. Overgang voorwaarts bijvoorbeeld. Even extra kuit geven, of even een geluidje maken. Geen reactie, even een kriebel achter je kuit met je zweepje. Wat ook wel eens wil helpen, maar niet ideaal is is je paard even aanraken op de hals met je hand. Ik los het altijd op een van deze manieren op. Dan krijg ik de aandacht meestal wel weer terug.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:14

LoveUggs schreef:
Aandacht weer bij jou krijgen. Overgang voorwaarts bijvoorbeeld. Even extra kuit geven, of even een geluidje maken. Geen reactie, even een kriebel achter je kuit met je zweepje. Wat ook wel eens wil helpen, maar niet ideaal is is je paard even aanraken op de hals met je hand. Ik los het altijd op een van deze manieren op. Dan krijg ik de aandacht meestal wel weer terug.

Met voorwaarts rijden heb ik het idee dat een paard zich bevestigd voelt in zijn vluchtgedrag. Bij mijn paard duurt het dan ook des te langer voordat hij ontspant als ik voorwaarts rij. Misschien moet ik dat toch weer eens proberen om het achterbeen weer voorwaarts te laten denken, al dan niet in combinatie met daarna weer naar de stap rijden om ontspanning in het koppie te krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:19

_iDj_ schreef:

Vooral niet laten kijken en bezig houden. En zelf ontspannen blijven (doen alsof je gek bent). Probeer hem vooraf al af te leiden (schoudervoor of binnenwaarts en aandacht bij jou houden).

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:23

_iDj_ schreef:

Wat ik doe als ze bakkabouters ziet en ze plaats haar hoofd naar buiten dan begrens ik mijn buitenbeen en buitenhand en duw haar van binnen naar buiten... zo moet ze om mijn been heen buigen.... wat automatisch naar binnen kijken betekend.... maar soms is de drang om iets eng te vinden groter dan om te buigen :Y)
dan loopt ze onder mij vandaan dan probeer ik dat op te vangen door mij zwaar te maken door m'n bekken te kantelen...als ze het echt echt echt eng vind dan laat ik haar bij de kabouter stilstaan en laten ruiken. :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:37

Voorwaarts drijven wanneer je paard schrikt lijkt mij in eerste instantie ook niet de beste oplossing.. Dit doe ik wel wanneer mijn paard afwezig is (traag, niet actief enz), maar niet bij schrikreacties.. Dan rijd ik zo normaal mogelijk door en probeer ik het te negeren.. Vooral niet straffen want dat kan het erger maken..
Bij kijkgedrag (dus ineens het hoofd omhoog en naar buiten kijken) vraag ik (extra) binnenstelling. Is het daar niet mee op te lossen dan meteen op de volte..

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:28

mijn instructeur zegt altijd als mijn paard schrikt: doe maar alsof je neus bloed en dat er niks aan de hand is :)
als hij ergens bang van is drijf ik wel een beetje ( niet om te straffen) zodat hij voelt dat hij mij kan vertrouwen.
en het belangrijkste met een schrikachtig paard om hem aan het werk te zetten zodat hij geen tijd meer om ergens van te schrikken :') :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:53

LoveUggs schreef:
_iDj_ schreef:

Dat is makkelijker gezegd als gedaan LU..

Overgang voorwaarts of alleen even kuit geven geeft het resultaat dat je alles kwijt bent een paard die met onderhals erop loopt en ook nog eens onder je vandaan gaat lopen op zo'n moment en daarbij dan ook nog eens erg sterk word is absoluut niet fijn (en veilig). Een overgang terug naar stap of zelfs halthouden resulteert ook in onderhals erop maar wel op een ietwat veiligere manier. :+

Een aai door de manenkam of een klopje op de hals helpt heel goed voor geruststelling, als ze het écht spannend vinden. Maar als ze al 10 keer langs die ene persoon langs de bakrand zijn geweest en dan nog aan het miepen zijn als in aandacht daarop vestigen i.p.v. op mij te letten krijgen ze van mij echt niet meer een aai of klopje van 'rustig maar'.

Die van mij kan dat ook héél erg goed, overal op letten behalve op mij ik let daarbij heel erg op z'n orenspel. Als hij super relaxed is en lekker z'n rondje loopt dan heeft ie echte flap oren en regelmatig een lachspieren training voor omstanders. :') Als hij de aandacht op z'n omgeving heeft is die sowieso altijd wat stugger, ik kom niet goed tot hem door maar ook zijn oren staan vaak gespannen strak naar voren. Niet erg, als hij daarbij nog wel doet wat ik vraag en dat is juist het probleem. Want het geen wat er dan volgt is dat ik helemaal niet meer tot hem door kom en de onderhals erop gaat om vooral eens over goed te kunnen kijken (kop omhoog). Als hij niet lekker relaxed is maar wél op mij let dan heeft ie z'n oren naar achter naar mij toe gedraaid, wel in een 'gespannen' modus (niet die flappers dan :+ ). Op zo'n moment wacht ie echt af wat ik doe en kom ik nog van alle 3 de 'toestanden' het beste tot hem door. Concentratie modus in positieve zin dus.. ;)

Maar wat bij die van mij nog het beste helpt van alle tips die ik al voorbij heb zien komen; "PRATEN!"
Ik zit dan soms echt de meest domme dingen tegen mijn paard te zeggen, maakt ook niet uit WAT je zegt als je de aandacht maar bij jou krijgt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 17:20

Klopt Marinke. Ik heb dan wel het soort paard voor ogen dat gaat 'zoeken' naar spoken. Wat vind ik eng, daar die korrel zand vind ik ZO eng, daar durf ik echt niet langs. Dat takje dat daar ligt lag er gister niet, dat is eng! Paarden die dus echt zoeken naar iets dat eng is maak ik vaak een overgang mee naar voren. Blijft die kop in de lucht, met oren erop? Dan even een kriebeltje achter m'n kuit en ik heb de aandacht weer. Vind m'n paard echt iets eng, ga ik er juist vaak langs rijden. Gaat ie er braaf langs, dan goed belonen met m'n stem of een kriebel door de manen kam.

Zo heb ik maandag ook iedere keer in die hoek tegen Amira zitten praten. Kwamen we dichterbij, lekker praten; goedzo meisje, nog wat dichterbij; braaaaf! Door de hoek heen, goedzooo! Even een klopje, op het midden een halve volte, en weer erlangs.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:41

Zorg dat je paard rond blijft, hoofd laag. In elk geval niet die kop erop en zijn rug laten hollen. Ik hoorde laatst (pas) van mijn instructrice de theorie daarachter:

Ik wist dus wel dat jij als ruiter, de leider bent. Jij vertelt je paard dus dat er niks aan de hand is, en je paard heeft je daarin te vertrouwen. Accepteert of ziet ie jou niet als leider, zal hij eerder geneigd zijn zélf te gaan onderzoeken wat eng is. Een paard gaat niet expres zoeken naar iets engs waar ie lekker van kan schrikken: zo werkt het niet. Een paard is een vluchtdier dus zal idd op zijn hoede zijn, als ie zijn ruiter niet kan vertrouwen.

Goed eerste stuk en dat was me wel bekend. Maar toen de theorie daarachter:
Omdat een paard een vluchtdier is, zal hij ook moeten zorgen dat ie pijlsnel kan wegschieten. Kijk maar eens naar paarden in een kudde, wat doen die vóórdat ze wegschieten? Kíjken! Op het moment dat een paard zijn hoofd opricht en zijn hals lang maakt (of die onderhals erop zet) drukt hij die rug weg. De wervels maken nu contact met elkaar (de punten van de wervels komen tegen elkaar) wat ervoor zorgt dat er adrenaline wordt aangemaakt. Dit stofje is nodig om die snelle reactie te bewerkstelligen. Zou jij je paard dan laten kijken, dan maakt ie dus nog steeds die adrenaline aan, en zal hij zelf kiezen: vluchten of niks aan de hand? Zorg dus dat hij bij jou blijft, en blijf hem rond rijden. Als je paard nl ontspannen rond is, maakt hij juist endorfine aan, wat dus rustgevend is.. Dát is dus de reden dat je paard met een correcte aanleuning, op een gegeven moment heerlijk ontspannen gaat lopen..

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:58

Goed om te weten zeg!

Oja, voor de mensen die op mijn filmpjes gereageerd hebben. Ik heb vandaag weer gereden, en geen nieuwe dingen gevraagd. Puur als doel ontspanning, hij ging ook een aantal keer mijn hand opzoeken en ging mooi lang en laag. Ik heb ook een osteopaat en paardenmasseur in 1 gecontacteerd, omdat ik vind dat hij niet los meer is en ook een beetje verkrampt. Ook ga ik aan mijn intstructrice vragen of we na de behandeling opnieuw bij de basis kunnen beginnen, heb ook het idee dat het allemaal een beetje te snel voor hem gaat. Waardoor hij als hij eenmaal een beetje ontspant direct iets nieuws gedaan word hij dus meteen weer gespannen raakt. Nu maar hopen dat hij weer lekker gaat ontspannen wat hij voor de stop vanwege de slechte bak ook goed deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:05

_Marinke_ schreef:
LoveUggs schreef:

Dat is makkelijker gezegd als gedaan LU..

Overgang voorwaarts of alleen even kuit geven geeft het resultaat dat je alles kwijt bent een paard die met onderhals erop loopt en ook nog eens onder je vandaan gaat lopen op zo'n moment en daarbij dan ook nog eens erg sterk word is absoluut niet fijn (en veilig). Een overgang terug naar stap of zelfs halthouden resulteert ook in onderhals erop maar wel op een ietwat veiligere manier. :+

Een aai door de manenkam of een klopje op de hals helpt heel goed voor geruststelling, als ze het écht spannend vinden. Maar als ze al 10 keer langs die ene persoon langs de bakrand zijn geweest en dan nog aan het miepen zijn als in aandacht daarop vestigen i.p.v. op mij te letten krijgen ze van mij echt niet meer een aai of klopje van 'rustig maar'.

Die van mij kan dat ook héél erg goed, overal op letten behalve op mij ik let daarbij heel erg op z'n orenspel. Als hij super relaxed is en lekker z'n rondje loopt dan heeft ie echte flap oren en regelmatig een lachspieren training voor omstanders. :') Als hij de aandacht op z'n omgeving heeft is die sowieso altijd wat stugger, ik kom niet goed tot hem door maar ook zijn oren staan vaak gespannen strak naar voren. Niet erg, als hij daarbij nog wel doet wat ik vraag en dat is juist het probleem. Want het geen wat er dan volgt is dat ik helemaal niet meer tot hem door kom en de onderhals erop gaat om vooral eens over goed te kunnen kijken (kop omhoog). Als hij niet lekker relaxed is maar wél op mij let dan heeft ie z'n oren naar achter naar mij toe gedraaid, wel in een 'gespannen' modus (niet die flappers dan :+ ). Op zo'n moment wacht ie echt af wat ik doe en kom ik nog van alle 3 de 'toestanden' het beste tot hem door. Concentratie modus in positieve zin dus.. ;)

Maar wat bij die van mij nog het beste helpt van alle tips die ik al voorbij heb zien komen; "PRATEN!"
Ik zit dan soms echt de meest domme dingen tegen mijn paard te zeggen, maakt ook niet uit WAT je zegt als je de aandacht maar bij jou krijgt.

:P
Idd letten op het orenspel, met je binnenbeen en hand even doorvragen maar wanneer ze echt te sterk worden mag je best eens doorpakken met binnenbeen en binnenhand.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:09

Marocje:

Kom effe uit meelees stand:
Dank voor het doorgeven van deze nuttige achtergrond theorie.
Mede dit maakt dit topic zo +:)+ nuttig.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:04

Als Jaron iets eng vind probeer ik hem te negeren, lekker doorrijden, ik geef hem iig binnen stelling als hij naar t enge loopt te koekeloeren, of ik ga ineens een overgang of figuur rijden, is het na 20x nog niet klaar, dan brul ik ineens tegen hem "boeh!!!!" en dan schrikt hij zich lam, en daarna is het klaar :')

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:09

Zelf vond ik het ook heel nuttig, en was echt blij verrast toen ik dit hoorde. Ik dacht dus echt dat het niet meer was dan 'leider' zijn, maar er zat wel degelijk een theorie achter. Nu ik dit weet kan ik het ook veel beter toepassen, want hoe verleidelijk is het, om je paard dan tóch even te laten kijken als er wordt gezegd: "laat hem maar kijken dat het niet eng is'. Nu weet ik dat je dit dus idd juist niet moet doen..

Nog een theorie dan, maar dat is ook nog in onderzoek (in hoe grote mate dit speelt):

Bij paarden is het, net als bij mensen trouwens, dat de linkerhersenhelft, correspondeert met de rechterkant. En andersom. Dus wat het linkeroog ziet, verwerkt ie in de rechterkant. Maar omdat dit apart verwerkt wordt, ziet een paard met zijn ene oog, wat anders dan met zijn andere oog. Beter gezegd: wat een paard met zijn linkeroog ziet, en wat niet eng meer is, zal hij wanneer hij dit met rechts ziet, opnieuw eng kunnen vinden (omdat hij het voor het eerst ziet met rechts). Onze ogen combineren dus, maar bij een paard is dat niet zo. Dat verklaart dus grotendeels dat een paard op de ene hand iets niet eng meer vindt, maar er op de andere hand ineens weer van schrikt: hij ziet het van een andere hoek, en moet het opnieuw verwerken.

Heel mooi kwam dat stuk dus in de praktijk tot toepassing (dus tijdens de les van mijn instructrice die dit vertelde): ik rijd een zeer gevoelige pony, en we gingen om pionnen heen. Had ie nog nooit gezien, dus toen ik er op de ene hand voorbij kwam, zag hij ze in 1 ooghoek. Hij schrok en ging er zijwaart van weg. Ik bleef op die volte, en na een paar voltes kon ik er normaal langs rijden. Toen reed ik tússen twee pionnen door, en ineens zag hij dus die pion, met zijn ándere oog. Hij ging weer zijwaarts (maar nu de andere kant dus) Toen kon ik wel sneller weer doorrijden, en reed ik zonder problemen tussen de pionnen door. Deze pony is dus echt supergevoelig, maar ook goud eerlijk en werkt heel graag voor je. Dus toen bevestigd was (door beide ogen!) dat de pionnen niet eng waren, kon ik lekker slalommen..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:17

Dat heb ik ook nooit geweten, dat verklaart dat dus duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:18

Klopt, bij een paard is de ander kant weer nieuw dus is het niet gek dat een paard iets aan 2 kanten eng vind.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:19

Ik kan zelf trouwens ook even wat advies gebruiken...
Het betreft een 5 jarige Hackney merrie, en het is een echte (pis :o ) merrie, al zeg ik het zelf ;).. Ze is erg dominant, kan erg opstandig zijn (bijv tijdens het longeren, of protest tijdens het rijden (paar x aanspringen in galop, en er dan de 3de x geen zin meer in hebben en protest geven)) en doet het liefst haar eigen ding.. Sommigen wijden dit aan 'puber'gedrag, maar ik zou graag willen weten of jullie pubergedrag herkennen / advies wat ermee te doen..
De foto's staan trouwens los van bovenstaande probleem hoor, op deze dag was ze juist heel erg fijn!
Afbeelding
Op deze foto zakt ze mooi vanuit de schoft en loopt ze naar mijn mening eigenlijk heel goed! Dit soort momentjes worden gelukkig steeds langer, hoewel ze soms juist de neiging heeft om in een knik te gaan lopen.. Mijn eigen houding is niet echt fantastisch hier, ik val wat voorover (maargoed, ik heb dan ook rugproblemen)
Afbeelding
Hier vind ik haar bijvoorbeeld weer wat te veel richting een valse krul gaan, hoewel ze opzich best lekker loopt (ze heeft heel extreem de neiging om vooral achter hele kleine pasjes te maken.. Weet iemand hier nog iets voor?). Mijn eigen houding is hier al wat beter (nog steeds wat voorover maar toch), alleen moet ik hier mijn handen wat meer dragen.
Afbeelding
Hehe, eindelijk een normale galop foto! Ze heeft een hele tijd niet eens kunnen galopperen, omdat ze zo veel moeite had met haar balans. We zijn nu ongeveer een maand serieus bezig met de galop. Op deze foto heeft ze sprong, ze zet haar achterbeen eronder en ze loopt toch nog enigzins vanuit haar schoft.. Dit is al zo'n grote verbetering!

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen, tips en ideeën! We worden soms een beetje radeloos door dr gedrag en dat ze dan weer wat raar loopt (korte pasjes enz)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 23:13

Saintelette heb alleen houw bericht nog niet gelezen.. Komt dalijk wel.

Verder marocje, wat een handig bericht!
Maar hoe die je dit dan met een paard dat je net kent. Waar je alles nog op moet ontdekken. Op de vorige pagina staan wat filmpjes van mij, en daar zie je zo'n moment. Ik doe Amira 1x in de week, en heb nu misschien 8x op haar gereden, waarin ik in de tussentijd van rijden ben veranderd omdat we haar anders wouden laten lopen. Meer op de achterhand en meer ruimte aan de voorkant. We zijn dus nog heel erg aan het zoeken, zowel Amira als ik. M'n paard moet me daar dus in korte tijd, flink veranderend weer, (waar ze erg heftig op reageerd), en een nieuw voerschema, dus veel dingen die veranderen zo ver vertrouwen dat ze ontspannen blijft lopen..? Ben best benieuwd hoe je dit dan op lost. Met al deze dingen mee genomen.
Vind je stuk heel leerzaam hoor! En het klinkt en eigenlijk IS het ook heel logisch, maar zou dat best willen weten. (Ze kreeg te veel suikers, en verkeerde energiebronnen binnen waardoor ze af en toe een draak werd. Dit word nu veranderd.)

Verder dat ik begon over een 'zoekend' paard, betekend dat je de aandacht van je paard niet bij je hebt. Wat ik dan doe is de aandacht naar mij halen.