Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:13

Dat is waar, en dat zou ik juist veel leuker vinden, moest men een beetje meer op die manier commentaar geven :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:31

Bij onze opleiding werden honderden foto´s getoond, waarop wij commentaar op moesten geven, correcties, en daar waren wereld beroemde ruiters van die tijd daarbij, zowel dressuur als springen en wat men toen military noemde en tegenwoordig eventing.
Wij leerden daar dan de fouten uit te lezen, of de navolgende fouten die na de opname zouden kunnen ontstaan, dit is belangrijk voor instructeurs omdat dat zij in feite in de les de fouten sneller kunnen corrigeren, men word scherper en sneller.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:51

Ok deze meelezer trekt de stoute schoenen aan en plaatst met toestemming 2 filmpjes van haar dochter.
Ik lees vanaf het begin mee in dit topic in de hoop te leren, ik rij zelf niet eens maar heb door de jaren heen ook al geleerd door te kijken naar mijn dochter waar ik de groom en coach van ben. Zij rijd op het ogenblik Z2 met haar paard, we hebben hem gekocht toen hij 4 was, er had toen net een paar keer iemand opgezeten, nu is hij 7. Het gaat nog niet naar wens in het Z2 mijn dochter(bijna 19) is ook een beetje zoekende hoe te rijden. Wel weet ik dat de manier van rijden van Adelinde haar bijvoorbeeld niet aanspreekt en dat ze weg is van Carl Hester en Charlotte Dujardin. Eerder hadden jullie het over instructie toen heb ik ook al in dubio gestaan om te vragen wie jullie nu zouden aanraden als instructie in het Noorden (GR/FRL). Ze heeft al een poosje geen les.
Dit is een filmpje van een wedstrijd
http://www.youtube.com/watch?v=B_k4v16DuYw
Dit van een training, we zouden op wedstrijd maar deze werd vanwege slecht weer afgelast vandaar het wedstrijd tenue.
https://www.youtube.com/watch?v=zDbQVwBjyJU

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:00

Leuk paard Pizza, je dochter heeft talent.
Paard duikt zo te zien wat makkelijk op de voorhand, voornamelijk in de proef. Probeer het paard wat hoger in te stellen en wat meer te schakelen naar een kleine draf en dan weer arbeids draf. (steeds een paar pasjes) Wordt hij achter wat sterker van.

setteke

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:06

Pizza64, klopt het dat er op Youtube nog een filmpje staat van je dochter van januari? Had ze daar wel nog les?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:19

Bedoel je dit filmpje Setteke? http://www.youtube.com/watch?v=NhKUthO0-BU toen had ze nog wel af en toe les.
Nu ben ik natuurlijk nieuwsgierig waarom je dat vraagt, er schieten me wel een aantal dingen te binnen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:27

Ja, dat filmpje bedoel ik. Ik wilde het niet zomaar hier neer zetten zonder jouw toestemming :D .
Uhm, ik zie in dit filmpje een totaal ander paard en combinatie, veel meer gangwerk. Ze pakt hem niet op, maar ik zie daar een fijn bewegend paard.
In de eerdere filmpjes vind ik hem zwaarmoedig ogen en met weinig oprichting en buiging gaan. Ik denk dat ze niet langer door moet trainen zonder instructie, zou echt zonde zijn. Niet dat ze hem niet goed africht, maar er valt veel meer uit te halen. Ik neem aan dat je moeite hebt om iemand te vinden, maar mag ik vragen bij wie ze eerder leste? En waarom nu niet meer?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:29

@burl Dank je wel. Ja dat van op de voorhand herkennen we zeker. Het word op wedstrijd toch al wat beter(nog heel wisselend) Alcazar vind het op wedstrijd nog vaak erg spannend en sluit zich dan af en gaat duiken. Hoger instellen is nog wel lastig, hij begint het zelf steeds vaker aan te bieden en daar maakt Iris gebruik van. Schakelen doet ze veel want klein/snel lopen vind Alcazar moeilijk.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:36

Ha ha Setteke ben het met je eens! Dacht al dat je dit bedoelde. Maar ik heb dit filmpje niet geplaatst omdat dit allemaal 'goede' stukjes aan elkaar geplakt zijn.Toch heb je gedeeltelijk wel gelijk, wat dat zwaarmoedige betreft ze hebben het inderdaad moeilijk gehad en kruipen nu uit het dal. Ik moet binnenkort maar weer eens een filmpje maken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 07:49

burl schreef:
Leuk paard Pizza, je dochter heeft talent.
Paard duikt zo te zien wat makkelijk op de voorhand, voornamelijk in de proef. Probeer het paard wat hoger in te stellen en wat meer te schakelen naar een kleine draf en dan weer arbeids draf. (steeds een paar pasjes) Wordt hij achter wat sterker van.

Vraagje wat is schakelen? Ken ik niet nooit van gehoord bij de FEI.
Hoger instellen, is een oorzaak en gevolg, en dat kan men niet zomaar even, de oprichting is relatief en niet absoluut. Kleine draf ken ik ook niet denk dat u daarmee de verkorte draf bedoeld?
Moet erbij zeggen dat ik de filmpjes niet zien kan, aangezien er geen gema muziekrechten voor betaald zijn en dan kan ik deze niet bekijken in Duitsland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:29

Beste professor. Ik denk dat Pizza wel weet wat ik met deze termen bedoel. Ik ben er van overtuigd dat u een kenner bent maar ik vind het niet prettig dat u op alle slakken zout gaat leggen. Ik denk ook dat je een stuk vriendelijker/geloofwaardiger gaat over komen wanneer je op Bokt wat minder de nadruk op uitspraken legt. Ik vraag mij af of de meeste Bokkers het nog wel snappen als ik hier ga beginnen over relatieve oprichting enz. Daarbij heb ik geen zin om hele lappen tekst te schrijven met de uitleg van alle benamingen. Dus leg ik het uit in simpele bewoordingen zodat een ieder het kan volgen. In mijn lessen ben ik een stuk uitgebreider maar aangezien het hier van mijn kant een korte uitleg betreft doe ik het hier wat simpeler.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:40

Heeft niets met vriend
elijk of onvriendelijk te maken, kan deze termen nergens nalezen. Daarom mijn vraag .

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:09

Overgangen: Van de ene gang in de anderen over gaan. b.v. stap - draf of omgekeerd, een paard heeft 3 gangen stap - draf -galop dit is dus niets anders dan het veranderen van de gang.

Tempi wisselingen: in dezelfde gang een verschillend tempo te rijden, zoals bijvoorbeeld in draf verzamelde draf - arbeitsdraf - middendraf - uitgegstrektedraf. Dit kan men dus wisselend rijden.

Wat is hier moeilijker aan dat de zgn. eenvoudige taal??? Niets het zijn gewoon begrippen die men heel makkelijk leren kan.
En of men nu jong of oud is, iedereen kan dit leren.
Waarom begrippen veranderen en door elkaar halen, dat doet men in geen enkele sport, het is jammer dat men in de mooie paardensport steeds weer probeert zijn eigen idioom te maken of te gebruiken.
Wanneer men 1 taal schrijft en spreekt is er niets moeilijkst aan.
Psychologisch is het onjuist om de taal te verlagen tot een baby taaltje van dadadoe enz. Men moet dat dan weer uitleggen om het uitgelegde weer uit te leggen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:19

Hier word ook gesproken over schakelen in tempo in de lessen.
Het is maar wat je gewend bent denk ik dan maar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 13:01

gaan we weer ;-)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:06

loriene schreef:

Dat is dus mechanisch.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:05

nombrado schreef:
gaan we weer ;-)

Mogguh :D

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:01

Professor schreef:
loriene schreef:

Dat is dus mechanisch.

Mechanisch????
Denk het niet.
Wat bedoeld U daar precies mee?
Ga nu denken aan robots die paardrijden. ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:02

loriene schreef:
Professor schreef:
Dat is dus mechanisch.

Mechanisch????
Denk het niet.
Wat bedoeld U daar precies mee?
Ga nu denken aan robots die paardrijden. ;)

Ja schakelen doe je toch ook in een auto :') niet op een paard...

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:04

Ozoo.
Naja hier word het wel gebruikt in de lessen,wat maakt het nu uit.
Wanneer je maar weet wat de bedoeling is.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:07

loriene schreef:
Ozoo.
Naja hier word het wel gebruikt in de lessen,wat maakt het nu uit.
Wanneer je maar weet wat de bedoeling is.

Als er bij mij iemand in de baan staat die dat zegt dan zal ik echt zo kijken >;) -O- 'ik zit op een paard, niet in een auto'.
Tempiwisselingen zoals Professor dat al uitgelegd heeft. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven, paardrijden is paardrijden en daar moeten geen woorden in gebruikt worden die daar niet in horen. Wij zijn bezig met levende wezens en niet met automaten al willen ze dat wel graag van paarden maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:14

nombrado schreef:
xmarliez schreef:
Waarom kan de rugspier niet ontspannen als je het paard gewoon van achter naar voren rijdt? Ik zie het probleem niet. Je wilt toch juist dat het paard licht is in de aanleuning en dat je fijn in draf kunt doorzitten. Dit kan alleen als het paard schwung toont in de draf en galop en dus de rug ontspant. Dit heeft niets te maken met lang en laag maar met gewoon van achter naar voren rijden en oefeningen rijden waardoor het paard losser en sterkt wordt. Hierdoor gaat het paard regelmatig stappen en worden de passen langer, het paard gaat dan in de juiste takt.

Ja, dat kan zeker
maar aangezien het merendeel van de ruiters nog steeds teveel met hand oplost, gaat er echt geen ontspanning in de rug komen.
Bovendien, als er verzamel oefeningen gereden zijn, en je hebt dus veel op het "achterbeen" spieren getraind, dan is het lekker om de hele bovenlijn even te strekken, dat is dan én de rug, maar ook de draagspieren van de achterhand.
Als je altijd maar je paard verzameld zou rijden, krijg je bodybuilders :D ;)
Dat zijn korte krachtige spieren
Wil je een balletdanser/danser, dan zal je altijd moeten blijven stretchen om de spieren weer ontspannen en lang te krijgen.

Daar kan ik me in vinden Nombrado (en zelf aan den lijve ondervonden). Door lang en laag te rijden is het ruggebruik van mijn pony zo verbeterd, dat hij mij nu ook echt kan dragen. Het lang en laag moet wel van achter naar voren zijn (vanuit het achterbeen). Als hij op de voorhand duikt mis je het doel van deze oefening. Daarbij trainen we de pony meer en meer op de achterhand, waarbij we merken dat de pony het steeds gemakkelijker vindt om mooi gedragen te lopen. Het lang en laag hoort er zeker bij net als de lengtebuiging links en rechts om een paard los en soepel te houden. Bij het lesgeven zie je dat deel vaak overgeslagen worden, terwijl IMO een goede instructeur het moet kunnen zien als een paard niet goed losgewerkt is en dan daar moet beginnen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:48

Allemaal de beste wensen voor 2013.
Dit topic is flink gegroeid dus ik moet af en toe wel oude koeien uit de sloot halen (sorry).

Maar even achteraan beginnen. Als je googelt (nieuw woord bestond nog niet in de klassieke Nederlandse taal :+ ) op tempiwisselingen of "tempi wisselingen" krijg je alleen maar quotes van professor, kortom het is een woord wat verder niet gebruikt wordt in het Nederlandse taalgebied. Het is natuurlijk mogelijk een nieuw woord te introduceren in het Nederlands maar dan moet je wel eerst zorgen dat het algemeen gebruikt wordt. Dus werk aan de winkel professor, ik raad je Facebook of Twitter aan, de juiste moderne media om zoiets in gang te zetten. :P

Tempo wordt in het Nederlands gebruikt voor voorwaartse snelheid en in Nederland kennen we naast takt ook ritme (en dat zijn dus twee verschillende dingen). Schakelen is al heel vaak uitgelegd (dat is dus wat professor als enige in Nederland tempiwisselingen noemt). Gas is voorwaarts (been) en remmen is ho. Verder heten halve ophoudingen vaak kneepjes, maar dat mag je niet zeggen want dat is fout, terwijl H.O goed is. Nou ik persoonlijk heb liever kneepjes op het juiste moment dan halve ophoudingen op het verkeerde moment. Ik vind het wel triest dat ervaren paardenmensen niet schijnen te snappen dat het voor het paard of de paardrijkunst helemaal niets uitmaakt hoe iets genoemd wordt. Er ligt echt geen paard wakker van het feit dat wij gas en rem en schakelen gebruiken, als we maar consequent en duidelijk zijn in onze hulpgeving snapt het paard het prima. Willen mensen er meer over lezen of leren dan zijn er boeken zat. Mijn jongste heeft ook op haar dertiende Steinbrecht gelezen, maar ik weet niet of haar dat in praktische zin veel heeft geholpen. Er komen hier in ieder geval filmpjes langs van jongedames die echt al wel wat kunnen (en heel knap met zelf opgeleide jonge paarden/pony's) maar die misschien geen Steinbrecht gelezen hebben. Het paard heeft ook Steinbrecht niet gelezen. Dat is allemaal achtergrondinformatie voor de ruiter die je leest als het je interesseert. En natuurlijk horen instructeurs wel theorie te beheersen, maar dat hoeft niet per se die theorie te zijn van meer dan honderd jaar geleden. Toen was het juist wel van belang dat iedereen precies hetzelfde deed, omdat het cavaleriepaarden waren. Nu is die noodzaak veel minder. Waarom zou iedereen het hetzelfde doen? En wat boeit het of iemand een hulp met een beetje meer hand, been of zit wil geven? Als hij of zij het gewenste resultaat behaalt is het toch prima. Ik snap werkelijk niet dat mensen andere mensen zo willen bekeren. Er zijn gewoon meer wegen die naar Rome leiden en ieder moet gewoon de weg kiezen die het beste bij hem of haar past. Uiteindelijk hoort bij elke school het doel te zijn dat het paard op fijnere hulpen komt en dan zie je ook dat de verschillen grotendeels verdwijnen en dat er veel overeenkomsten zijn.

Om even zo'n oude koe uit de sloot te halen naar aanleiding van de vraag van Oji over het spannen van die binnenbovenbeenspier, ik heb het uitgeprobeerd. Mijn jonge paard kende de hulp niet (logisch ik gebruik hem niet). Maar na twee keer ging hij toch eens met zijn oortjes naar achteren draaien, zo van "moet je wat?". Toen ik het nog een keer deed probeerde hij eens wat, in dit geval langzamer, dat was niet zo verwonderlijk dat hij dat eerst probeerde want ik was aan het uitstappen, slim paard. Toen ik het de dag erna net na het opstappen probeerde ging hij juist ietsje versnellen. Kortom ik zou er heel gemakkelijk een hulp van kunnen maken als ik dat zou willen zowel voorwaarts als terug, door hem even te vertellen wat de goede reactie is. Het is dus precies gegaan zoals ik al dacht. Het is niet één of ander aangeboren knopje op het paard, die knopjes zitten er namelijk niet op. De enige knopjes zijn knopjes die wij erop hebben gezet. Als mensen dat niet snappen dan snappen ze dus gewoon niets van hoe een paard leert. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze slechte ruiters zijn, hoogst waarschijnlijk veel beter dan ik, alleen snappen ze niet helemaal wat ze aan het doen zijn qua africhten, dus zeg maar de wetenschappelijke kant van het aanleren van dingen. Prima natuurlijk, het zal het paard een zorg zijn, als ze het maar goed uitvoeren in de praktijk. Maar het verklaart in mijn ogen wel waarom sommige mensen zo'n Jehova-achtige houding hebben naar iedereen die het ietsje anders doet, zij menen oprecht dat een paard alleen dat maar kan begrijpen wat zij zelf doen. En hoe kun je nu wel eisen dat instructeurs zich verdiepen in historisch paardenjargon en dan de leerpsychologie achterwege laten, dat snap ik dus werkelijk niet. Het is toch echt 2013 en niet de middeleeuwen :D

Oji ik vind zelf deze bovenbeenhulp voor een overgang terug niet echt een goed idee om de simpele reden dat ik beenhulpen gebruik als voorwaarts of zijwaarts drijvende hulpen of eventueel een begrenzende hulp. Ik vind het dus persoonlijk te lastig om er dan een "terug" hulp van te maken, daar kan ik betere dingen voor verzinnen. Maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat Nombrado er mee op moet houden, als het werkt voor haar is dat super en bovendien is zij dan waarschijnlijk zeer handig met de fijne controle over haar lichaam en dat kan nooit kwaad met paardrijden.

Ik vind het hier overigens wel steeds meer gaan lijken op een propaganda-offensief voor de Duitse rijkunst. }>
Niet dat er iets mis is met de Duitse rijkunst, maar er zijn gewoon ook andere opvattingen. (Ailill ik ben het wel eens met het advies van de anderen hoor, in Duitsland kun je vast veel leren, heel veel succes ermee!).
Over dat demofilmpje van de Duitse proeven, ik ben het helemaal met [***] eens, de middengalop is heel scheef. En dat heeft niets te maken met wat Murphy zegt over twee sporen en stelling vragen. Ook in Duitsland zou je het paard dan juist licht schoudervoor zetten en hem niet met zijn schouder tegen de wand laten hangen en zijn achterhand naar binnen laten zetten. Kortom werk aan de winkel.
En het ontgaat mij volledig waarom of je zo'n proef niet zonder stang mag rijden, dat vind ik nou echt achterhaald. In Nederland mag je vanaf 2010 zelfs in de Grand Prix zonder stang rijden. In Engeland was dit al veel langer het geval.

Maar om eens even iets heel anders te laten zien en ze is al genoemd hier: Vicky Smits
http://www.youtube.com/watch?v=i83w_6mG81Y

Niet haar beste proef ooit helaas, maar ik kon niks anders vinden. Maar zij rijdt dus altijd met een hele lichte teugelvoering. Een echte fijngevoelige ruiter. Ik weet niet wat ze in België aan het doen zijn dat ze zo iemand niet alle steun van de wereld geven. {:)-:

En weet je wat zo grappig is, ook al wijkt dit geheel af van de Duitse rijstijl ze kreeg echt een gigantisch applaus in Bremen. En dat vind ik ook zo fijn als je in Duitsland naar een wedstrijd gaat. Ongeacht de nationaliteit van de ruiter of de "school" van rijden ze kunnen alle fijne ritten waarderen.

Nou nog een laatste oude koe, dat filmpje wat Ailill plaatste:
Ailill schreef:
Modern rijden volgens Duitse kenners:

[ Video ]

Er ging eigenlijk niemand op in, maar grappig om te zien hoe zo'n ervaren klassiek Duits opgeleide Pferdewirtschaftsmeister zo ongelofelijk lovend is over Edward Gal, bijna lyrisch zou ik zeggen. En ook grappig om te horen dat die twee heren juist de zit van Edward heel effectief vinden, terwijl hier mensen beweren dat de zit helemaal niet gebruikt wordt in Nederland. Ik had het filmpje al eerder gezien maar ik vond het nu nog leuker om naar te kijken omdat er precies die dingen in voorkomen waarover wij hier ook gesproken hadden. Bijvoorbeeld het zitten op de binnen- of buitenkant in de wending. En leuk ook om te horen dat zij ook zeggen dat het niks uitmaakt als je het maar niet opeens anders gaat doen want dan snapt het paard er niets meer van, omdat hij iets anders geleerd heeft. En ook heel verfrissend dat zij vinden dat Rath zich inderdaad aan het paard had moeten aanpassen in plaats van andersom. En ook over die hulpgeving die in de klassieke Duitse stijl nogal dwingend en overaanwezig is en zoveel lichter is bij Edward. En dit vind ik dus een prachtig voorbeeld van mensen die wel nadenken over africhting en wat dat inhoudt en niet klakkeloos geloven dat er maar 1 manier zaligmakend is. Maar Rath is natuurlijk ook een hele goede ruiter, maar inderdaad net iets anders met zijn hulpgeving en dat gaf toch wel misverstanden en dus meer stress bij het paard.

En wat betreft "waar is het gebleven" ik denk dat de jury een grote rol speelt. Edward heeft ook met Totilas eens een Grand Prix proef gereden die gewoon iets minder overdreven was in de uitgestrekte draf en verder een mooie foutloze proef. Het Duitse publiek kon dat ontzettend waarderen, maar het was wel meteen 5 procent minder van de jury dan de wedstrijd ervoor. Dus ik denk dat de jurering gaat bepalen welke kant het opgaat met de sport. De ruiters zullen net dat tonen wat de meeste punten oplevert, het is hun werk. Voor het paard maakt het verder weinig uit. Sterker nog helemaal correct en op eigen benen is zelfs zwaarder werk dan met iets teveel stuwkracht en een beetje steunzoekend aan de voorkant. Dus het paard wil het misschien wel liever houden zoals het was. ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:55

Hermelientje schreef:
Allemaal de beste wensen voor 2013.
Dit topic is flink gegroeid dus ik moet af en toe wel oude koeien uit de sloot halen (sorry).

Maar even achteraan beginnen. Als je googelt (nieuw woord bestond nog niet in de klassieke Nederlandse taal :+ ) op tempiwisselingen of "tempi wisselingen" krijg je alleen maar quotes van professor, kortom het is een woord wat verder niet gebruikt wordt in het Nederlandse taalgebied. Het is natuurlijk mogelijk een nieuw woord te introduceren in het Nederlands maar dan moet je wel eerst zorgen dat het algemeen gebruikt wordt. Dus werk aan de winkel professor, ik raad je Facebook of Twitter aan, de juiste moderne media om zoiets in gang te zetten. :P

Ga eens boeken lezen... zucht..
Boeken waren er eerder dan internet en mede door internet is de 'moderne' taal in de wereld gekomen en de normale taal verloren gegaan. In de boeken staat nog uitgelegd tempo en tempi wisselingen. En dan heb ik het niet over buitenlandse of hele moeilijke boeken maar over gewoon simpele paardenboekjes van 30 jaar geleden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:57

En bedankt hermelientje!!
Zit al de hele dag op telefoon mee te lezen en dat verhinderd me te posten, ik had het niet beter onder woorden kunnen brengen!