Professor schreef:ART_UMA schreef:Aha, beste Professor, niet tegenstrijdig, wil nog niet zeggen niet samenwerken. Als je bv auto rijdt, moeten je 2 voeten ook samenwerken, dat wil nog niet zeggen dat ze tegelijkertijd op het gas en de rem moeten staan! Hand en been werken samen, waar de een drijft, houd de ander niet tegen. Achterwaarts, dus hand en niet door drijven tegenhouden.
Hoe bedoel je dat de energie weg eilt??? Dat herken ik absoluut niet. Impuls, opgewekt en onder controlle van de ruiter. Op de minste (kleinste hulp) voorwaarts of weer terug. Overgangen heer Professor, overgangen.
Omdat deze man dresseert, hij is niet Klassiek maar circus dressuur man dan nog slecht, hij dresseert ook Olifanten past niet bij het Klassieke rijden zijn opvattingen over dressuur.
Beetje bekrompen, dat past toch niet bij een Professor.
De man is een internationaal expert (PhD in horse training psychology), zijn leertheorie is breed toepasbaar en past (haast) naadloos in verschillende trainingssystemen. Met name die op Baucher z'n 2e mothode zijn gebaseerd zoals bij Philippe Karl.
Dat McLean ook olifanten dresseert, so what?? Duidelijke zaak is dat je die niet op basis van bv kracht kunt begeleiden. Net zoals physiotherapy en trainingsleer (warming-up etc), dus vanuit andere disciplines, kan leertheorie verbeteringen brengen in het trainen en rijden van paarden. Ook binnen "klassieke ruiterkunst":
"The opinion of those who give no importance to theory in the art of horsemanship will by no means prevent me from maintaining it to be one of the things most necessary for the attainment of perfection. Without theory, practical application always remains uncertain." François Robichon de La Guérinière