duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lise81

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:28

runningkawa schreef:
De houding van de ruiter is zeker belangrijk..maar als je onafhankelijk zit en niet stoort vind ik het niet zo dat een paard dan ineens niet meer met ruggebruik kan lopen omdat je bijv wat voorrover zit.

Ik zit zelf namelijk vaak wat voorover omdat ik veel met een springzadel rij...toch kun je een paard dan gewoon op de achterhand krijgen met rug gebruik Ja

Ja sorry...ben er helemaal mee eens. Dat bedoelde ik eigelijk ook te zeggen - staat idd wat anders.
In je topic met Zanda zie je hoe mooi zij haar rug al gebruikt, maar je ziet ook idd dat jou houding misschien niet helemaal "de correcte houding" is. Misschien heb je wel een beter houding uitgevonden voor paardrijden! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:29

Beter zal die niet zijn Lachen Maar slechter?
Maar ik denk dus idd dat een houding niet uit het boekje meteen storend moet zijn Lachen
Dan komt er bijv ook geen 1 paard een parcours rond..zelfs topruiters zitten daar niet kaarsrecht in een dressuurhouding Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:31

runningkawa schreef:
Beter zal die niet zijn Lachen Maar slechter?
Maar ik denk dus idd dat een houding niet uit het boekje meteen storend moet zijn Lachen
Dan komt er bijv ook geen 1 paard een parcours rond..zelfs topruiters zitten daar niet kaarsrecht in een dressuurhouding Lachen

Een dressuurhouding lijkt mij ook niet echt prettig tijdens het springen van een parcours Haha! Ze hebben niet voor niets de verlichte zit uitgevonden Haha!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:33

runningkawa schreef:
De houding van de ruiter is zeker belangrijk..maar als je onafhankelijk zit en niet stoort vind ik het niet zo dat een paard dan ineens niet meer met ruggebruik kan lopen omdat je bijv wat voorrover zit.

Ikz it zelf namelijk vaak wat voorover omdat ik veel met een springzadel rij...toch kun je een paard dan gewoon op de achterhand krijgen met rug gebruik Ja

Daar heb je absoluut gelijk in. Je kunt dit zien bij heel veel springruiters, zitten (iets) voorover maar toch is hun paard heel los. Het is misschien voor het "ideale dressuurplaatje" dan weer niet goed, maar stoort het paard niet.
Iets heel anders is wat eerder aan de orde kwam, die holle rug. Die remt je paard af, dat kan niet handig zijn. Hoewel ik de redenatie over mannen- en vrouwensbekkens etc. kan volgen, is dit volgens mij toch te kort door de bocht. Je ziet die holle rug al bij hele jonge kinderen, waar volgens mij die verschillen tussen de bouw van de geslachten echt klein zijn. Ik kan zo zien op welke manege bij mij in de beurt kinderen, en ook volwassenen, hebben gereden, want bij een aantal maneges wordt deze zit als goed aangemerkt, dus zitten veel ruiters met die holle rug en hun schouders naar achteren. Kinderen die veel zonder zadel rijden zitten nooit zo, noch de jongens noch de meisjes.
Wat je in de dressuursport ook veel ziet is dat de ruiter extreem naar achteren hangt, vaak met veel druk op de teugel. Heb wel eens aan een lesdame die aanwijzingen gaf gevraagd waarom dit was en zij zei dat het was om het paard te verzamelen. Hoe dan vraag ik me af.

Laatst zag ik een ruiter die ik zo mooi vond zitten, het leek wel of hij op zijn paard was gegoten en er 1 geheel mee vormde. Maar het kan natuurlijk zijn dat ik het verkeerde plaatje in mijn hoofd heb. Daarom dit verzoek.
Ik zou wel graag eens een foto of tekening of filmpje willen zien van die anatomisch correcte zit en natuurlijk daarnaast ook nog eens een paard dat goed over de rug loopt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:12

Bij een man en een vrouw is het bekken zo verschillend, dat je aan de hand van alleen het bekken kan vaststellen of de persoon in kwestie man of vrouw is. Bij mannen en bij vrouwen zijn grote verschillen, het verschil tussen het bekken van een man en een vrouw is anatomisch bepaald.

Helaas voor de vrouwen, het gebruik van zit en kuit is minder efficient dan bij een man. Een man heeft gewoon de mogelijkheid om beter te zitten. Het nadeel van de man is dat het bovenlichaam relatief langer is dan bij een vrouw en dat de vrouw mede dank zij het grotere en zwaardere bekken een lager liggend zwaartepunt heeft dan een man.

Met het bovenlichaam kan je de zit en het zwaartepunt beinvloeden, een vrouw en een man hebben mogelijkheden om te compenseren. Het compenseren door een vrouw is wat dat aspect betreft wat gemakkelijker dan bij een man.

De dij- en beenligging zal bij een vrouw tov een man altijd in het nadeel zijn. De stand van het bekken bij zitbeenknobbel contact is bij een man en een vrouw ook verschillend. Ook daar is een vrouw in het nadeel. Dan de romp die op het bekken staat, die is bij een vrouw relatief korter dan bij een man. Het zwaartepunt ligt bij een vrouw lager en meer naar voren.

Een voorbeeld houding nabootsen is erg onverstandig. Als je een andere ruiter probeert na te doen met jouw lijf, dan veroorzaakt dan spanning en daarmee beinvloed je de bewegingsafwikkeling negatief. De kunst is om met jouw lijf zo effectief en efficient mogelijk te kunnen zitten. Dat uit zich in de gangen en bewegingen van je paard en daaruit ontstaat vanzelf een beeld alsof paard en ruiter één zijn (wat je maar heel weinig ziet).

Ik zou willen voorstellen om het rokkostuum dat in de GP gebruikt wordt af te schaffen en ruiters en amazones alleen in strakke kleding te laten rijden. Je ziet dan precies wat ze met hun lijf doen..... Pling

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:15

En de rest Nagelbijten / Gniffelen Daar bedank ik voor Clown

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:22

Haha nix afschaffen van de rijrok, staat mooi en is een extra'tje voor het beeld, zeker niet bedoeld om iets te verdoezelen. Lukt toch al niet echt heel makkelijk hoor, op dit niveau..
Denk dat jij best weet waar je het over hebt voor wat betreft de bouw van mannen en vrouwen. IWe zullen het er helaas mee moeten doen. Ik als vrouw heb les van een niet onbekende man, Leunus van Lieren. Zijn advies:
Wie niet sterk is, moet trainen!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:36

Ieder moet het met het eigen lijf doen. Daar kan je het beste uit zien te halen. Bij de één lukt dat beter dan de ander. En dat wat de natuur je niet vanzelf gegeven heeft, dat kan je zelf nog heel aardig en met goed resultaat beinvloeden.

Er is lesgegeven waarbij je gedrild werd en waarbij kleermakerskrijt strepen op je kleding gezet werden. Aan de hand van die strepen kon precies gezien worden of je op de goede manier inwerkte op het paard. Pling Kleding kan heel veel aan het oog onttrekken.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 11-10-07 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:38

Goofy44 schreef:
Ieder moet het met het eigen lijf doen. Daar kan je het beste uit zien te halen. Bij de één lukt dat beter dan de ander. En dat wat de natuur je niet vanzelf gegeven heeft, dat kan je zelf nog heel aardig en met goed resultaat beinvloeden.

www.medischcentrumscheveningen.nl

Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:43

Hermelientje schreef:
Ik zou wel graag eens een foto of tekening of filmpje willen zien van die anatomisch correcte zit ...

Wel, ik heb al drie auteursnamen gegeven Pling

Het meest diepgaand kan je dit vinden van de hand van Dr.Nicholson.
In die atlas van Dr.Nancy Nicholson staan ook práchtige illustraties van correct ruggebruik door het paard.

hc

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:27

@ Pipo Haha!
maar .... ik bedoelde het anders.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:39

Citaat:
Ik zou wel graag eens een foto of tekening of filmpje willen zien van die anatomisch correcte zit ...

Zie ook:
1/. Heinrich & Volker Schusdziarra (19878) An Anatomy of Riding
2/. Erik Hebermann (1989) Dressage Formula (x-ray foto's van rijmomenten, er staat ook eea op internet)

Als je dan kijkt naar de plek van de zitbeenknobbels en de vorm en plaats van het sacrum midden op de heup bij man en vrouw dan wordt er heel veel duidelijk.

Dat wat de "dooszit" ("ontdek je plekje") genoemd wordt bij vrouwen, zal een man van z'n leven niet proberen. Pling

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:56

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:36

Lise81 schreef:
@Safiera: viewtopic.php?f=10&t=843120&hilit=
De pony lijkt totaal niet haar rug te gebruiken, komt misschien door de spanning. Zoals aangegeven in het topic ligt het zadel ook niet goed. Ook geef je al aan dat de pony weinig bereden is en daarom weet ze waarschijnlijk ook niet hoe ze moet dragen. Haar dikke buik maakt en nog moeilijker, maar op een aantal foto's laat ze duidelijk zien dat ze het wel kan. Ze maakt dan haar rug ronder.

Zadel ligt idd te ver naar voren. Op welke foto's vind je te zien dat ze het wel kan? En hoe maak je duidelijk dat je wilt dat ze haar rug bolmaakt? Als ze het zou begrijpen zou ze het vast wel doen (voor een wortel Tong uitsteken ).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 02:38

Goofy44 schreef:
Citaat:

Zie ook:

Dat schrijf ik al twéé keer inderdaad Knipoog

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 02:46

Goofy44 schreef:
Dat wat de "dooszit" ("ontdek je plekje") genoemd wordt bij vrouwen, zal een man van z'n leven niet proberen. Pling

De ´carrotstick´= tussen R+ en P+ in de praktijk gebracht in de vergelijking tussen man en vrouw Haha!

Al met al hebben martianen het maar makkelijk:
- geen hersens genoeg om over risicos na te denken of om met een cap te hoeven beschermen Tong uitsteken
- een ongecompliceerdheid welke paarden beter begrijpen
- en dan ook nog een lijf dat bij het paard past!!!

Het is NIET eerlijk Ach gut

hc

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:00

Bedankt voor de uitleg op mijn eerdere vraag HC. Erg uitgebreid!

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:53

Afbeelding

Is dit goed?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:05

Dat is toch geen foto waar we iets op kunnen zien _Marjolein? Het enige wat ik wel zie is dat je je handen laag en breed neerzet.

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:58

Aangezien dit de duidelijkste was die dr tussen zat had ik m geplaatst.. Zal volgende keer vragen om betere foto's. Sorry..

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:38

Goofy44 schreef:

Haha zo zie je maar weer "elk nadeel heb z'n voordeel". Gaan mannen tenminste niet zo raar op een paard zitten.

Wat betreft het gat in de markt voor vrouwenzadels zou dit wel eens tegen kunnen vallen. Heb de plaatselijke patholoog gesproken over bekkens. De plaatsjes die men ons altijd laat zien van een vrouwen of mannenbekken zijn stereotypen waarin de verschillen heel duidelijk zijn. Echter binnen de geslachten is er veel variatie. Alhoewel het bekken en in het bijzonder het sacrum van het skelet het beste bot is voor geslachtsbepaling wil dit zeker niet zeggen dat dit altijd zo maar even simpelweg te zien is voor een ongetraind persoon. Bovendien zijn er grote verschillen naar ethnische afkomst. Is deze in het geheel niet bekend dan neemt gelijk de onzekerheid enorm toe. Dit is een tak van de wetenschap die juist de laatste tientallen jaren een grote ontwikkeling heeft doorgemaakt zodat men nu door o.a. het meten van verbening van het s.i. gewricht het vaststellen van het geslacht ook met grotere zekerheid door niet deskundige personen kan laten doen. Dit is dan vooral handig bij historische graven.

Het absolute verschil tussen het bekken van een man en een vrouw is kleiner dan men aanneemt, door het vertekende praktijkbeeld, de eerder genoemde grotere vetafzetting bij vrouwen in dit gebied. Dus als de zadelfabrikant zijn zadels in grote maten ook iets breder maakt is het probleem al opgelost. Iets breder dan een mannenzadel op een renfiets is voor de meeste vrouwen al breed genoeg als het puur om de botten gaat.

Zo nu maar weer naar het paard waar het skelet geen seksueel dimorfisme kent, zodat we ons geen zorgen hoeven te maken of de merrie of hengst gemakkelijker over de rug loopt.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:42

wat interessant Hermelientje!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:06

Huertecilla schreef:
Goofy44 schreef:

Zie ook:

Dat schrijf ik al twéé keer inderdaad Knipoog

hc

Gaan we er nu een wedstrijdje van maken wie het eerder heeft gedaan of vaker of wie er geschikter is voor paardrijden Knipoog

Dat is weer een heel ander verschil tussen mannen en vrouwen dan dat bekken.

Jullie worden natuurlijk allemaal heel erg bedankt voor jullie bijdragen en suggesties. De boekenlijst groeit.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:35

Hermelientje schreef:
Het absolute verschil tussen het bekken van een man en een vrouw is kleiner dan men aanneemt, door het vertekende praktijkbeeld, de eerder genoemde grotere vetafzetting bij vrouwen in dit gebied. Dus als de zadelfabrikant zijn zadels in grote maten ook iets breder maakt is het probleem al opgelost. Iets breder dan een mannenzadel op een renfiets is voor de meeste vrouwen al breed genoeg als het puur om de botten gaat.

Zo zijn er al verschillen in breedte van de zit bij de verschillende zadelmerken. Een typisch voorbeeld:
Passier heeft bijvoorbeeld super goede kwaliteitszadels, maar ik kan er helemaal niets mee. M'n benen hangen gewoon aan beide kanten 10 cm naast het paard. De zadels zijn voor mij te smal.
KN heeft bredere zadels, heeft ook een zadel op de markt die nog een tik breder is speciaal voor vrouwen. Met een KN hangen m'n benen gewoon op de plek langs het paard.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:51

Heinrich & Volker Schusdziarra: An Anatomy of Riding - is een vertaling vanuit het Duits. Het boek is er ook in het Duits. Er staat een duidelijke afbeelding in waarbij het verschil in de zit van mannen en vrouwen duidelijk wordt. Het gaat dus iets verder dan alleen maar het bekken, het gaat ook om de dijbeenligging, de lengte van het dijbeen, de knie, de stand van de wervelkolom op het bekken .....

Als er een ruiter op het paard zit, zie je of er anatomisch sprake is van een man of vrouw. Als je goede les krijgt van een goede instructeur dan er een goede inschatting gemaakt worden, van je manier van zitten (dus niet alleen de kont, ook de dijbenen, de knie, de kuit, de romp). Daarbij komt dat als je je lijf verkeerd via de zit gaat corrigeren dat je de knie en de onderrug verkeerd belast. Dat is niet goed voor de knie en de onderrug, je kan ook niet meegaan met de bewegingen van het paard.

Alleen maar een breder zadel is geen oplossing, net zo min als ruimte maken voor "doos of ballen".

Bij dezelfde zit ligt het bovenbeen (dijbeen) verschillend en de gewichtsverdeling van de ruiter over het paard wordt daardoor anders. Bovendien is de zadelligging op het paard erg belangrijk, wat betreft de plaats en goede aansluiting met het paardenlijf.

Dat mannelijke en vrouwelijke personen binnen dezelfde maatvoering van een zadel zouden kunnen passen is duidelijk. Het probleem van maatvoering is bij alleen mannen of vrouwen al echter complex genoeg. Als dat zou worden opgesplitst tussen mannen en vrouwen wordt het voor een leverancier nog moeilijker. Bedenk dat je over het algemeen op een gemiddeld zadel zit wat betreft maatvoering en dat je het beste compromis probeert te vinden/zoeken. De een heeft wat meer geluk met zijn/haar lijf dan de ander.

Je hoeft dus geen patholoog-anatoom te zijn om te bepalen hoe de zit van iemand is. Je moet rekening houden met verschillen in de bouw van de ruiter, het paard en de discipline waarin je rijdt. Dat werkt door op het paard en op het zadel.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 13-10-07 11:21, in het totaal 2 keer bewerkt