Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:41

FCSA schreef:
IpilyaNL schreef:
Gatver nu besef ik nog meer dat ik ben Duits opgeleid :+
Met een snufje richting de klassieke rijkunst 8)7 omdat mijn trainer dat nou eenmaal gedaan heeft.
Van de franse heb ik geen koek gegeten. Zou niet eens weten wat nu Typisch frans is :?

Hier een interessant artikel: http://www.carlosandrade1.com/articulos/artint40.php

Wauw FCSA, heel mooi en op het eerste zicht komt dat erg overeen met mijn beeld Frans/Duits! Heel fijn, ik ga me eraan zetten na wiskunde -O- dat heeft helaas prioriteit...

Bedankt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:57

FCSA schreef:
Volgens mij is dit weer de discussie Duits vs. Frans :D
dwz wel/geen noodzaak van aanleuning.

Waar baseer je dat op?

Zelf heb ik Duits klassiek les gehad, en weet weinig van Frans Klassiek af.

Aanleuning is ook volgens Duits klassiekers belangrijk, want zonder aanleuning rijd je met "de brug open" (brug is beeldspraak voor rug), en komen je hulpen niet door.

Begrijp me goed FCSA, het zal me echt een worst wezen hoe mensen denken over aanleuning en of ze met of zonder aanleuning rijden. Ik geef weer zoals ik het geleerd heb en zoals het voor mij ook tof voelt met rijden. Kort samengevat, met aanleuning en "brug gesloten" +:)+ zonder aanleuning, brug open ;( voelt dus waardeloos.
Het is iedereen vrij die mee doet aan dit topic om wel of niet iets van me aan te nemen. Ik gun iedereen het wouw gevoel. Dat is de enige reden dat ik post in dit topic, want te lang heb ik zonder wouw gevoel gereden. Dus ik hoef geen gelijk te krijgen van je.

FCSA

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:02

Oh, het was helemaal niet aanvallend bedoeld hoor. Het is gewoon grappig hoe we steeds via een andere weg op dezelfde kwestie uitkomen: zij die vinden dat aanleuning noodzakelijk is (Duits dus) en zij die vinden dat het ook zonder kan (Frans). Ik neig zelf ook meer naar de Duitse kant, maar vind het een interessante discussie :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:09

Nouja, in deze kom je er dus ook op uit, vind ik wat versta jij onder aanleuning en wat verstaat een ander onder aanleuning, zoals pien het schrijft kom ik op de gedachte van gewicht aan m'n teugels. En ik heb echt stukken dat ik aanleuning heb met bogen in m'n teugels- de welbekende gewicht van de teugels is voldoende.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:10

knollentuin schreef:
Nouja, in deze kom je er dus ook op uit, vind ik wat versta jij onder aanleuning en wat verstaat een ander onder aanleuning, zoals pien het schrijft kom ik op de gedachte van gewicht aan m'n teugels. En ik heb echt stukken dat ik aanleuning heb met bogen in m'n teugels- de welbekende gewicht van de teugels is voldoende.

:j vond ik juist zo mooi aan die foto's van je, maar dat zal zijn omdat we daarin overeenkomen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:15

IpilyaNL schreef:
:D eigenlijk best grappig hoe vindersrijk we allemaal zijn +:)+ Ik zou bijvoorbeeld nooit terug gaan naar stap, maar juist voorwaarts oplossen. Het rijden van vierkante voltes vind ik persoonlijk heel effectief.

DAT IS EEN MOOIE OPMERKING. Ik waardeer het juist die veelheid van oplossingen.
Het is misschien zelfs dat u en ik een iets ander idee van het probleem begrepen hebben, het zou nog goed kunnen dat we precies hetzelfde zouden doen als we het tegelijkertijd zouden zien. Dat is het probleem/beperking van het geschreven woord.
En zelfs als we het verschillend oplossen, is het geen probleem. Het ene paard is het andere niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:18

Hierbij nogmaals "het hart" van de Franse school, het Cadre Noir.
Hedendaagse klassieke rijkunst, op eenvoudige paarden.
Ik veronderstel dat weinigen hier het "geen aanleuning" in terug vinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:18

FCSA schreef:
Oh, het was helemaal niet aanvallend bedoeld hoor. Het is gewoon grappig hoe we steeds via een andere weg op dezelfde kwestie uitkomen: zij die vinden dat aanleuning noodzakelijk is (Duits dus) en zij die vinden dat het ook zonder kan (Frans). Ik neig zelf ook meer naar de Duitse kant, maar vind het een interessante discussie :j

OK, ik dacht dat je me in een verschil van mening dispuut wilde trekken hier in het topic en daar ben ik helemaal niet van.
Daarom schrijf ik ook altijd uit eigen ervaring, want daar kan ik achter staan omdat ik het gevoeld heb dat het werkt (of niet werkt }> ).
Bedankt voor je post. Dat is het lastige soms van het geschreven woord.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:30

FCSA schreef:

Nou ik geloof niet dat het zozeer gaat om wat gevonden wordt wat 'noodzakelijk' is. er zijn [globaal] twee benaderingen. En ik beiden kan een goed doel bereikt worden.
Dit is bijna een mantra te noemen in mijn bijdragen. Ik vind de opvatting uitgaande van aanleuning zeer waardevol. Allen omdat het tevens dat is waarmee ik opgevoed ben, voegt het niets nieuws toe voor mij [dus geheel persoonlijk]. Ik heb gemerkt dat mij die bijna vergeten rijstijl, mij beter past, wat betreft het aanleren van het paard. De Duitse stijl heeft een heel sterk punt wat betreft gymnastiek, dat stelt Sinne heel juist. Maar voor mij persoonlijk leg ik er nadruk op dat mijn paad eerst begrijpt wat ik bedoel [=wilsoverdracht, waardoor ontspanning], en voeg dan druppelsgewijs de energie [=gymnastiek] er aan toe.
Ik heb uw bericht helemaal niet als aanvallend ervaren, het is een uitwisseling van visies die op ervaringen zijn gebaseerd. Allen gelijkwaardig

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:33

knollentuin schreef:

Pas op Knollentuin :+ :+ u zou onbewust een afvallige kunnen zijn. :+ }> :D
Serieus, u drukt het goed uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:37

Simpelman schreef:
Hierbij nogmaals "het hart" van de Franse school, het Cadre Noir.
Hedendaagse klassieke rijkunst, op eenvoudige paarden.
Ik veronderstel dat weinigen hier het "geen aanleuning" in terug vinden.

[ Video ]

Zie ik het nu fout, of zijn er in de achterste geledingen twee ruiters die "modern" rijden? De camera komt er bijna niet op, want die is vooral op de voorste ruiters gericht, dus ik ben er niet zeker van.

knollentuin schreef:
zoals pien het schrijft kom ik op de gedachte van gewicht aan m'n teugels.
Ik denk dat in mijn verhaaltje vooral het nageven centraal staat. Dat onderdeel van de halve ophouding (zit, handen, been en ontspanning) dat erg belangrijk is voor de juiste aanleuning omdat ik geloof dat het daar vaak aan schort. Te laat, of te vroeg, of het is er niet. Het is erg subtiel en dan kom je ook bij de beperking Knollentuin van internet waar je met woorden elkaar zaken probeert uit te leggen.
Want ik begrijp niet helemaal goed wat je "met gewicht aan je teugels" bedoelt. Als ik aan gewichten denk dan denk ik aan die dingen die onder de klok hangen en ik weet zeker dat jij dat niet bedoelt om aan de teugels te hangen }> ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:09

In al dit soort van rijscholen zijn veel mensen aan het werk, de een met meer en de ander met minder talent, overal wordt soms een beetje gesmokkeld dat heeft denk ik ook te maken met de "show must go on".

Ik heb ze allemaal meerdere malen langere tijd bezocht, perfectie bestaat hier niet het zijn allemaal maar mensen, men doet als het goed is zijn best om die te benaderen.

Over die aanleuning, hierbij meer weer eens dat vervelende doel van de dressuur voor wie het nog niet uit zijn hoofd geleerd heeft: :D
Hier staat hoe we heden ten dage het rijden zien, dit is niet hetzelfde als bijvoorbeeld in 1600, 1700, 1800

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:21

pien_2010 schreef:
knollentuin schreef:
zoals pien het schrijft kom ik op de gedachte van gewicht aan m'n teugels.

Ik denk dat in mijn verhaaltje vooral het nageven centraal staat. Dat onderdeel van de halve ophouding (zit, handen, been en ontspanning) dat erg belangrijk is voor de juiste aanleuning omdat ik geloof dat het daar vaak aan schort. Te laat, of te vroeg, of het is er niet. Het is erg subtiel en dan kom je ook bij de beperking Knollentuin van internet waar je met woorden elkaar zaken probeert uit te leggen.
Want ik begrijp niet helemaal goed wat je "met gewicht aan je teugels" bedoelt. Als ik aan gewichten denk dan denk ik aan die dingen die onder de klok hangen en ik weet zeker dat jij dat niet bedoelt om aan de teugels te hangen }> ;)

Ik denk dat Knollentuin hier eerder 'Zügel schwere' bedoelde ; het gewicht van de teugel zelf.
Zügelschwere is wel het eindresultaat van het werk, terwijl Légèreté het uitgangspunt is.

Tenminste zo heb ik het van KDV geleerd en dat wordt ook bevestigd in werken van bv Racinet.

Dat wil zeggen dat het niet anders kan dan dat Knollentuin haar paard heel mooi aan de hulpen staat.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:24

Zou je ons dan ook willen uitleggen wat de uitdrukking "achter de teugel gaan" betekent?
En hoe we het verschil tussen dat en de teugelvoering van Knollentuin kunnen zien?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:39

Leg jij dat zelf maar uit simpelman, en dan graag geen boekcitaat, maar gewoon eigen Hollandse taal

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:48

Maar mevrouw het ging toch over het gewicht van de teugels? dat is toch prachtig als u uw paard daarop kunt laten reageren? Laten we bij het oorspronkelijk onderwerrp blijven. Ik heb u toch goed begrepen, wij zijn het, misschien op kleine verschillen in de uitvoering na, toch eens???

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:57

Klopt Kadankovitch, en de uitvoering zit m in voelen, ruggebruik, achterbenen die aansluiten onderstrepen en gewicht nemen. De bovenlijn die zich aanspant zonder dat er blokkades ontstaan, dat moet je kunnen voelen.
En dat leren voelen leer je niet uit boekjes, maar door vele kilometers en vele verschillende paarden te rijden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:06

knollentuin schreef:
Klopt Kadankovitch, en de uitvoering zit m in voelen, ruggebruik, achterbenen die aansluiten onderstrepen en gewicht nemen. De bovenlijn die zich aanspant zonder dat er blokkades ontstaan, dat moet je kunnen voelen.
En dat leren voelen leer je niet uit boekjes, maar door vele kilometers en vele verschillende paarden te rijden.

Wat kan ik zeggen; dat klopt. Het heeft mij héél veel uren met mijn k*nt in het zadel gezeten. [en dat nooit zoveel als ik zo graag gedaan had]. En dan ook een enorm veel lessen. Theorie behoort de correcte uitvoering/africhting te beschrijving niet andersom; het kan nooit een geïdealiseerd fantasie -verhaal zijn. Dus de lessen en de praktijk gaat boven alles.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:27

OK.. mijn ervaring :P

De meeste paarden die ik gekregen heb om te rijden, waren bang in de mond. te ligt en sommige liepen eeuwig achter de teugel. Mijn woordkeuze druk... komt vooral uit mijn eigen perspectief. Als je altijd niks in je handen hebt.. en in 1 keer heb je een paard dat naar je hand toe loopt en mss ook weer een verkeerde woord keuze, maar zo voelde het wel <<) . Alsof i er een beetje eraan trekt vanwege de drang naar voren. Ik moest hier echt aan wennen. laatst reed ik met een verkeerd bitje.. en hoppa achter het bit.. en dat notabene op een wedstrijd. Ik heb liever de controle van voren en dan heb ik liever wat meer druk/aanleuning dan helemaal niets.

Maar hier komt i. :O . ik heb altijd geleerd dat je kunt controleren door te überstreichen. Je paard gesloten houden tussen je benen en huppa handjes naar voren. Valt je paard uit elkaar ... nie goed :n Dat doe ik in alle gangen en niet alleen in galop. ook controle over hoofdhalshouding is een mss wel een goede.. keer verlengen en dan weer verkorten.

Maar aan de andere kant >;) zie ik liever dat een paard bij een piaffe en pirouette gaat zitten en dat hier geen teugelcontact is. maar das mijn mening *D

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:50

Ik wil graag verbinding hebben met de paardenmond en zoals hierboven wordt gezegd, uberstreichen om te controleren. Sinds ik me daarin verdiept heb doe ik dit ook eigenlijk wel elke training een keer.
Ik ben niet van een loshangende teugel, is niet mijn manier van rijden. Hoe een ander dit doet zal mij eigenlijk een zorg zijn.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:06

suikermeisje schreef:
Ik wil graag verbinding hebben met de paardenmond en zoals hierboven wordt gezegd, uberstreichen om te controleren. Sinds ik me daarin verdiept heb doe ik dit ook eigenlijk wel elke training een keer.
Ik ben niet van een loshangende teugel, is niet mijn manier van rijden. Hoe een ander dit doet zal mij eigenlijk een zorg zijn.

Die reactie begrijp ik even niet. Je spreekt hier toch juist mee om over anderen hun rijden en methoden te leren?

Of bedoel je met 'zal me een zorg zijn' dat je er gewoon geen oordeel over hebt?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:07

SinneJ schreef:
.

Ik denk dat Knollentuin hier eerder 'Zügel schwere' bedoelde ; het gewicht van de teugel zelf.
Zügelschwere is wel het eindresultaat van het werk, terwijl Légèreté het uitgangspunt is.

Tenminste zo heb ik het van KDV geleerd en dat wordt ook bevestigd in werken van bv Racinet.

Dank je wel Sinnej voor je uitleg. Duidelijk.

suikermeisje schreef:

Herkenbaar suikermeisje.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:45

knollentuin schreef:
Leg jij dat zelf maar uit simpelman, en dan graag geen boekcitaat, maar gewoon eigen Hollandse taal

Maar dat kan ik niet, vandaar de direkte vraag aan SinneJ, niet aan Knollentuin....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:49

Kan je niet?? Wat is dat nu voor geleuter, u bent toch de alwetende hier??

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:50

suikermeisje schreef:
Ik wil graag verbinding hebben met de paardenmond en zoals hierboven wordt gezegd, uberstreichen om te controleren.
Sinds ik me daarin verdiept heb doe ik dit ook eigenlijk wel elke training een keer.
Ik ben niet van een loshangende teugel, is niet mijn manier van rijden.
Hoe een ander dit doet zal mij eigenlijk een zorg zijn.

Dat hebben van een verbinding dat begrijp ik, dat is ook wat staat in het FEI reglement, er staat dat het paard het bit onvoorwaardelijk aanneemt, dus niet los laat, zonder enige weerstand en in volledige ontspanning.
Hoe een ander dat doet zal mij ook een zorg zijn, maaar dit topic is een poging om de zin en onzin van het rijden gerelateerd aan het FEI art 401 en binnen de kaders van het Scala der Ausbilding.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 06-01-17 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt