Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:38

burl schreef:
Ailill schreef:
Ik denk dat juist dat een onderwerp is waar we allemaal een heel andere mening over hebben. En dat is ook gebleken.

Als mensen gaan beweren dat die (H.)O. niet nodig zijn, dan weet ik genoeg.

Ik ook ;) , maar er zijn ook mensen die het voor waar aannemen. -O-

Dat voor "waar aannemen" geldt meerdere kanten op -O-

Ik heb nog steeds niet gelezen dat een (H.) O. niet nodig zou zijn.
Alleen de uitvoering kan verschillen.

Maar wellicht dat ik al zo ingespeeld/samenspel met mijn paarden heb, dat die ervaring voor de meeste nog moet komen (of nooit komt, kan natuurlijk ook nog -O- )

Ailill

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:41

Waarom nou die laatste zin plaatsen?

Ik snap dat soort dingen echt niet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:46

Ailill schreef:

Waarschijnlijk als "weerwoord" op bepaalde zinspelingen, waaardoor deze gedachte dan toch opkomt.

Als er ruiters zijn, die stellig beweren dat er bij een halve ophouding of zelfs een hele ophouding altijd hand/teugelhulpen nodig is/zijn en blijkbaar op een bepaald "hoog" niveau rijden, is het rijtechnisch/gevoelsmatig dan altijd de vraag.

Dat de uitvoering vanuit het duits "klassieke" systeem zo zou moeten, met hand/teugelhulpen is dan ook geen wet van Meden en Perzen dat het dan NIET anders zou kunnen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:51

cherie78 schreef:
Ailill schreef:

Waarschijnlijk als "weerwoord" op bepaalde zinspelingen.

Als er ruiters zijn, die stellig beweren dat er bij een halve ophouding of zelfs een hele ophouding altijd hand/teugelhulpen nodig is/zijn en blijkbaar op een bepaald "hoog" niveau rijden, is het rijtechnisch/gevoelsmatig dan altijd de vraag.

Maar zo blijven die weerwoorden toch over en weer gaan?

Maar als die mensen nou van mening zijn dat ze wel rijtechnisch bezig zijn, dat de paarden onder hun optimaal lopen? Lekker laten gaan toch? Als mensen hen willen geloven, laat ze. Je kunt ze toch niet tegenhouden. Wel kan je zelf tegen-argumenten plaatsen, met punten komen die voor jou waarheid zijn. Onderbouw je dat goed, is het verantwoord? Dan volgen mensen vanzelf.

Maar eigenlijk gaan we hier nu finaal langs de essentie van het topic, van elkaar leren. Zonder direct/persoonlijk oordeel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:52

Damned schreef:
Ik vind het eigenlijk wel spijtig dat er hier maar zo weinig mensen een filmpje van zichzelf willen/durven te plaatsen.
Ik denk dat iedereen, posters en meelezers, er zoveel meer aan zou hebben als de theorie hier ook ondersteund wordt door voorbeelden. Dat maakt het gemakkelijker om te zien en een stuk gemakkelijker om te begrijpen.

Ik denk dat dit uit zelfbescherming is. Als je een filmpje plaatst wordt er waarschijnlijk net dat ene slechte moment uitgestilld en wordt de mening van desbetreffende bokker zo van tafel geveegd.
Ik zou het ook niet aandurven om mijn rijden op bokt te plaatsen. Die negativiteit kan niemand gebruiken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:55

Gini schreef:
Damned schreef:
Ik vind het eigenlijk wel spijtig dat er hier maar zo weinig mensen een filmpje van zichzelf willen/durven te plaatsen.
Ik denk dat iedereen, posters en meelezers, er zoveel meer aan zou hebben als de theorie hier ook ondersteund wordt door voorbeelden. Dat maakt het gemakkelijker om te zien en een stuk gemakkelijker om te begrijpen.

Ik denk dat dit uit zelfbescherming is. Als je een filmpje plaatst wordt er waarschijnlijk net dat ene slechte moment uitgestilld en wordt de mening van desbetreffende bokker zo van tafel geveegd.
Ik zou het ook niet aandurven om mijn rijden op bokt te plaatsen. Die negativiteit kan niemand gebruiken.

Erg herkenbaar, al was ik te benieuwd naar de mening van bokkers. En geloof me, het was even spannend maar ik heb er wel dingen van opgestoken. Dan zal het mij verder aan mijn aars oxideren als iemand er een andere mening op na houdt ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:56

Oftewel; aan m'n reet roesten :D

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:04

haha :+

Ik begrijp het wel hoor, dat je liever geen filmpjes plaatst (ik heb er zelf ook geen geplaatst :D )
maar zouden we daar niet wat van kunnen afstappen, van dat afbranden van elkaar?

ps Ailill ; gewéldig onderschrift ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:10

Damned schreef:

Ik begrijp het wel hoor, dat je liever geen filmpjes plaatst (ik heb er zelf ook geen geplaatst :D )
maar zouden we daar niet wat van kunnen afstappen, van dat afbranden van elkaar?

Dat "afbranden" gebeurt toch nergens -O-

Hooguit van het materiaal van ruiters die op hoog niveau rijden en heel vaak een voorbeeld-functie vervullen.
Maar zelfs dat is geen "afbranden" hooguit "beoordelen" of er wat van op te steken :+

Het is vaak in dit soort discussie's dat de mening van de één, niet de mening van de ander is.
Daar komt heel vaak een weerwoord op.
Gebeurt dat op de goede, onderbouwde (dus niet op de persoon, maar op de bal) manier is en hoeft er niets aan de hand te zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:13

Damned schreef:

Lol, ik wel. Heb die clip geloof ik 1/2 keer eerder op bokt gezet, voel niet de behoefte die clip in ieder topic te plaatsen

Ik probeer zelf ook mensen niet persoonlijk aan te vallen of zelfs af te branden, op een kleine uitschieter na lukt me dat aardig. Ik snap ook echt niet waarom mensen dat wel willen doen. Opvallend is dat het vooral de oudere mensen zijn die erg fel uit de hoek komen, nu weet ik weer hoe mijn pa aan de nickname "oude bok" komt *grijns*

Haha, dank je! 's Nachts is het wat minder :P

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:14

cherie78 schreef:
Damned schreef:

Dat "afbranden" gebeurt toch nergens -O-

Hooguit van het materiaal van ruiters die op hoog niveau rijden en heel vaak een voorbeeld-functie vervullen.
Maar zelfs dat is geen "afbranden" hooguit "beoordelen" of er wat van op te steken :+

Het is vaak in dit soort discussie's dat de mening van de één, niet de mening van de ander is.
Daar komt heel vaak een weerwoord op.
Gebeurt dat op de goede, onderbouwde (dus niet op de persoon, maar op de bal) manier is en hoeft er niets aan de hand te zijn.

Serieus?

Er zijn dagen bij dat de beledigingen me hier om de oren vliegen, niet persoonlijk, maar mensen vallen anderen zeker wel aan. Vooral op een laatdunkende en denigrerende manier/toon, men neemt dingen zomaar/foutief aan en nog erger; ze vullen dingen in voor anderen. Ik heb dit meerdere mensen zien doen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:14

Als iemand een filmpje plaatst gaan mensen gelijk opzoek naar fouten of andere dingen die ze dan opschrijven en vooral WAT je daar aan kunt doen. Terwijl dat heel vaak niet eens de bedoeling is van het filmpje, diegene plaatst dat om te laten zien wat die gene precies bedoeld en niet om commentaar te krijgen.

Zo ook met mijn foto, ik leg iets uit over lengte van de hals, dat die constant veranderd en je daar als ruiter aan moet aan passen. Dan laat ik foto's zien en krijg ik commentaar waar ik niet op zit te wachten. Ik krijg prima les en heb ook totaal geen behoefte aan commentaar van andere mensen, het enige wat ik wilde is laten zien wat ik bedoel. En helaas heb ik niet veel foto's en al helemaal niet veel filmpjes om nog duidelijker te kunnen laten zien wat ik bedoel maar het is dan ook wel fijn als mensen geen rijtechnisch commentaar geven andere commentaar maar alleen een beeld krijgen van wat die persoon bedoeld, en dan kun je reageren op de mening/uitleg van die persoon maar niet op de foto's/filmpjes want dat is puur beeld bij het geschrevene. En je kunt discussieren over manier van rijden maar je hoeft elkaar dan niet af te branden aan de hand van beeldmateriaal. Daar heb je dan weer de uitleg van die persoon voor waar je op kunt reageren en daar kun je, je mening over vertellen. Aan de hand van filmpjes/foto's kan die persoon weer laten zien wat die dan wel bedoeld en hoe die het dus liever zou willen zien.

Dan valt er misschien nog wat te leren van beeldmateriaal.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:15

Nou kan ik natuurlijk ook gewoon een tere ziel zijn, maar dit is wel wat ik zie/lees. . . :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:17

@Cherie : afbranden is misschien een beetje overdreven, alhoewel...
maar bijvoorbeeld van het filmpje dat Nombrado al een tijd geleden heeft gepost,dat vind ik toch redelijk negatief, zelfs wat grof.
Natuurlijk kan je een andere mening hebben, of vinden dat ze het volledig verkeerd doen, maar dan kan je het ook op een vriendelijke manier zeggen.

Ik denk dat het niet voor niets is dat bijna niemand iets durft te plaatsen :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:18

xmarliez schreef:
Als iemand een filmpje plaatst gaan mensen gelijk opzoek naar fouten of andere dingen die ze dan opschrijven en vooral WAT je daar aan kunt doen. Terwijl dat heel vaak niet eens de bedoeling is van het filmpje, diegene plaatst dat om te laten zien wat die gene precies bedoeld en niet om commentaar te krijgen.

Zo ook met mijn foto, ik leg iets uit over lengte van de hals, dat die constant veranderd en je daar als ruiter aan moet aan passen. Dan laat ik foto's zien en krijg ik commentaar waar ik niet op zit te wachten. Ik krijg prima les en heb ook totaal geen behoefte aan commentaar van andere mensen, het enige wat ik wilde is laten zien wat ik bedoel. En helaas heb ik niet veel foto's en al helemaal niet veel filmpjes om nog duidelijker te kunnen laten zien wat ik bedoel maar het is dan ook wel fijn als mensen geen rijtechnisch commentaar geven andere commentaar maar alleen een beeld krijgen van wat die persoon bedoeld, en dan kun je reageren op de mening/uitleg van die persoon maar niet op de foto's/filmpjes want dat is puur beeld bij het geschrevene. En je kunt discussieren over manier van rijden maar je hoeft elkaar dan niet af te branden aan de hand van beeldmateriaal. Daar heb je dan weer de uitleg van die persoon voor waar je op kunt reageren en daar kun je, je mening over vertellen. Aan de hand van filmpjes/foto's kan die persoon weer laten zien wat die dan wel bedoeld en hoe die het dus liever zou willen zien.

Denk je niet dat beide onderwerpen nog veel meer leerstof geven? Mits op een respectvolle manier, maar dat zijn we nu geloof ik aan het bespreken.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:19

En ook, vaak komt het veel beledigender/ harder aan dan dat is bedoeld, maar ja, het gaat wel over je eigen rijden, waarschijnlijk wil iedereen hier wel zo goed mogelijk worden, en dan kan ik me voorstellen dat het niet zo leuk is als je alleen maar negatief commentaar hebt, of echt de fouten eruit zit te zoeken.

Dit ook voor al die topruiters. Ok, soms zie ik zelfs dat ze niet echt goed/mooi/harmonieus/... rijden, maar tja, voor die ene seconde in dat filmpje dat het paard dàt verkeerd doet, of dat het net niet helemaal is zoals het in theorie zou moeten zijn... tja...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 18:33

Damned schreef:
@Cherie : afbranden is misschien een beetje overdreven, alhoewel...
maar bijvoorbeeld van het filmpje dat Nombrado al een tijd geleden heeft gepost,dat vind ik toch redelijk negatief, zelfs wat grof.
Natuurlijk kan je een andere mening hebben, of vinden dat ze het volledig verkeerd doen, maar dan kan je het ook op een vriendelijke manier zeggen.

Ik denk dat het niet voor niets is dat bijna niemand iets durft te plaatsen :)

welk filmpje?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:36

heb jij niet eens een filmpje van jezelf geplaatst? of anders waren het foto's, ik weet het niet goed meer :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:42

Ailill schreef:
xmarliez schreef:

Denk je niet dat beide onderwerpen nog veel meer leerstof geven? Mits op een respectvolle manier, maar dat zijn we nu geloof ik aan het bespreken.

Ik heb persoonlijk geen behoefte aan rijtechnisch commentaar van de mensen uit dit topic. Dan open ik wel een HAW topic als ik naar rijtechnisch commentaar opzoek ben.
Ik ben hier om te lezen hoe andere mensen Dressuur zien, wat zij doen, wat de resultaten zijn en hoe hun het aanpakken. Door dit soort topics heb ik een hele tijd geleden wel mensen gevonden die mij kunnen leren waar ik mij goed bij voel. Waardoor ik eindelijk de mogelijkheid krijg te leren rijden.
Er zijn nog zo veel mensen die niet weten wat ze willen en van dit soort topics wat willen leren. Door alleen de woorden maar dus niet te zien wat het uiteindelijk opleverd is het niet goed mogelijk te kijken wat nou in jou ogen juist of niet juist is en wat jou dus wel of niet aantrekt. Daar is geen rijtechnisch commentaar van iemand anders voor nodig, alleen beeld bij de woorden die iemand schrijft waardoor je zelf kunt kijken of jij die mening deelt of juist helemaal niet :) en dan kun je discussieren over het gene wat die persoon schrijft en hoe die er over denkt en over het resultaat wat je daarvan ziet.

Als ik bijv naar de foto's van Nombrado kijk in haar profiel begrijp ik waarom ik haar posts niet begrijp. Is niet negatief bedoeld, als zij zich goed voelt bij die manier van rijden, prima maar dat wil niet zeggen dat ik me daar goed bij zal voelen. Ik ben al niet overtuigd van haar posts en dan met het beeldmateriaal, dan overtuigd mij dan nog minder. Zo zullen mensen dat ook met mij hebben.
Maar dan krijg je een beeld bij wat je leest en dat maakt het gemakkelijker en duidelijker. Vooral omdat heel veel dingen ook niet goed te uit te leggen zijn als iemand het nog nooit gezien of gevoeld heeft. Paardrijden is niet alleen theoretisch en op bokt in dit soort topics mist de praktische kant een beetje, puur doordat niemand meer wat durft te laten zien (ik zou wel graag willen maar heb gewoon niet voldoende beeldmateriaal helaas).

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:55

@marliez :daarom is het juist handig om filmpjes te plaatsen. en ik denk dat het altijd nuttig is om commentaar te krijgen, zo leer je bij, maar zie je ook meer welke manier van rijden de andere hanteert, wat hij belangrijk vindt en op let. Is dat niet interessant? je hoeft er zelfs niets van mee te nemen, of je er niets van aan te trekken, maar gewoon al eens lezen wat anderen ervan vinden is toch nuttig?

Net zoals iedereen (waaronder ik) hun tekeningen en schilderijen plaatsen in UK. Eigenlijk zou dat niet 'hoeven', want je tekent maar hoe je zelf wilt, wat je zelf wilt en iedereen vindt iets anders mooi. Maar toch vinden veel het leuk om te weten wat anderen ervan vinden, hoe zij het zouden doen, enz... Zelfs als je niets meer aan je tekening wilt veranderen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:03

Damned schreef:
@marliez :daarom is het juist handig om filmpjes te plaatsen. en ik denk dat het altijd nuttig is om commentaar te krijgen, zo leer je bij, maar zie je ook meer welke manier van rijden de andere hanteert, wat hij belangrijk vindt en op let. Is dat niet interessant? je hoeft er zelfs niets van mee te nemen, of je er niets van aan te trekken, maar gewoon al eens lezen wat anderen ervan vinden is toch nuttig?

Net zoals iedereen (waaronder ik) hun tekeningen en schilderijen plaatsen in UK. Eigenlijk zou dat niet 'hoeven', want je tekent maar hoe je zelf wilt, wat je zelf wilt en iedereen vindt iets anders mooi. Maar toch vinden veel het leuk om te weten wat anderen ervan vinden, hoe zij het zouden doen, enz... Zelfs als je niets meer aan je tekening wilt veranderen.

Denk dat xmarlies niet zit te wachten op commentaar van leken, aangezien zij een dermate goede instructie geniet dat ze dat niet nodig heeft.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:06

Ik denk dat als jij bijvoorbeeld commentaar zou geven, dat niet echt commentaar is van een leek? of ben ik nu verkeerd? of van Murphy, of zelfs Ailill.
En daarbij, wat maakt dat uit? Dan bedoel je ook dat mensen die zelf niet op het niveau van topruiters rijden, geen commentaar erover mogen hebben?

En waarom kan een leek geen nuttige tips geven? Als je een basis hebt en ogen in je kop, kan je toch soms wel al eens iets opmerken?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:10

Professor schreef:
Damned schreef:

Denk dat xmarlies niet zit te wachten op commentaar van leken, aangezien zij een dermate goede instructie geniet dat ze dat niet nodig heeft.

Ik heb hier (op bokt) ergens gelezen dat ze instructie van jou krijgt?
Of klopt dat niet?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:11

Damned schreef:

Er is een verschil tussen commentaar en commentaar geven. De meeste mensen zien alleen wat niet goed is en vergeten dan dat hij bijv gaat over een training waarin je de dingen die niet goed gaan aanpakt en die zullen niet direct goed gaan. Sowieso is paardrijden niet naar het perfecte plaatje rijden maar wel naar de perfecte uitvoering voor het paard zodat die er beter van wordt. Bij het ene paard ziet het er zo uit en bij de ander zo. Daar moet je door heen kijken en luisteren naar wat diegene met dat filmpje bedoeld (dus als je commentaar wil geven ook over dat punt je commentaar geven) of wat diegene met het filmpje wil. Je kunt commentaar geven op wat je ziet op het filmpje nadat je geluisterd hebt naar wat er precies gedaan wordt op het filmpje en wat de achterliggende gedachten is. Je kunt vertellen hoe jij dat aan zou pakken en waarom en dat dan weer demonstreren met eigen beeldmateriaal. Zodat er duidelijkheid ontstaat.

Commentaar geven met 'ik snap niet wat jij aan het doen bent, waarom doen jullie dat terwijl het paard het niet aan kan of waarom denk je dat het paard dat uit kan voeren terwijl de ruiter scheef zit' of wat dan ook. Je kunt dan beter vragen ' waarom kiezen jullie juist voor deze manier van trainen, deze oefening en waarom zijn jullie tevreden met deze uitvoering.' 'Ik zie dat de ruiter niet goed mee komt met het paard, de zit is wat onstabiel, hoe lossen jullie dat op?' Als je daar antwoord op hebt kun je zelf uiteraard uitleggen hoe jij dat aan zou pakken en waarom.
Dat is toch al een heel verschil van commentaar geven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:12

Cherie u bent verkeerd informeert.