Dikkere mensen te paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:30

Citaat:
1. Als mensen in jouw ogen te zwaar voor hun paard zijn, waarom zouden ze dan nog op dat paard zitten? Als ze echt te zwaar zijn dan was er vast allang wat over gezegd.2 En een vraagje, lopen die paarden kreupel? als die mensen te zwaar zouden zijn zouden die paarden vast niet tiptop lopen. Ik vind het juist goed dat die mensen hun best doen en in elk geval iets doen. Je zou ook kunnen zeggen ik blijf lekker thuis niks doen en me maar vervelen.3 En dat je zegt van dat mensen er niet aan willen doen, als er nou geen andere sporten zijn die ze kunnen doen.
gr nadiah

1 omdat het nog steeds blijkbaar een taboe is om daarover iets te zeggen
2 een paard kreupelt pas bij forse lichamelijke gebreken, niet kreupelen betekent dus niet dat je een paard niet overbelast/slijt, overbelasting/slijtage gaat over een langere periode
3 dan gaan ze een hobby zoeken of wandelen of zwemmen, dat kunnen en mogen de meesten wel en los van dat, een paard moet niet de dupe worden van (het gewicht van) de ruiter

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:34

Tendance schreef:
Waarom zijn er überhaupt nog mensen, die dag in dag uit zonder krukje opstappen. Voor mij is het opstappen een simpele opgave, maar toch gebruik ik er een krukje bij... Waarom? Omdat dit beter is voor de rug van het paard. Zelfs bij de allerlichtste ruitertjes....

En het is ook beter voor je zadel. :)

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 02:17

KarinvdM schreef:
Tendance schreef:
Waarom zijn er überhaupt nog mensen, die dag in dag uit zonder krukje opstappen. Voor mij is het opstappen een simpele opgave, maar toch gebruik ik er een krukje bij... Waarom? Omdat dit beter is voor de rug van het paard. Zelfs bij de allerlichtste ruitertjes....

Behalve als je paard bang is voor de kruk/ emmer/ hek :+

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik zie soms wel mensen rijden waarvan ik denk ;( arm paard. Dit zijn echt niet alleen vollere mensen, maar vooral mensen die respectloos met hun dier omgaan. Ja, persoonlijk vindt ik het ook respectloos als iemand die niet de nodige beheersing over het eigen lichaam heeft op een paard gaat zitten, omdat dit gewoon belastend is voor het paard. En helaas betreft het dan in veel gevallen (veel, niet alle) ook mensen met overgewicht.. Ik zeg trouwens niet dat het altijd 'zielig' is, maar ik heb bijvoorbeeld een heel tenger paardje dat duidelijk moeite heeft met meer gewicht (ze valt gewoon letterlijk omdat ze uit balans wordt gehaald), als vollere ruiter vind ik absoluut wel dat de combinatie in acht genomen moet worden, een tenger paard, een paard met een lange rug of een ouder paard met een al licht zakkende rug is dan gewoon geen goede combinatie. Daarintegen kan een normale kwpner of tinker aardig wat hebben :)

Essa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 06:32

Er is wel een vuistregel voor he, de ruiter/amazone mag uiterlijk 15% wegen van het lichaamsgewicht van het paard.
Dus paard weegt 500 kg, dan mag je weegschaal 75 kg aangeven voordat je op het paard stapt.
Dit gaat natuurlijk wel over een paard in goede conditie, dus niet je paard vetmesten totdat hij 500 kg weegt terwijl bv. 400 normaal is voor de bouw.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:05

vampiregirl schreef:

Daar wennen ze snel genoeg aan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:31

Essa90 schreef:
Er is wel een vuistregel voor he, de ruiter/amazone mag uiterlijk 15% wegen van het lichaamsgewicht van het paard.
Dus paard weegt 500 kg, dan mag je weegschaal 75 kg aangeven voordat je op het paard stapt.
Dit gaat natuurlijk wel over een paard in goede conditie, dus niet je paard vetmesten totdat hij 500 kg weegt terwijl bv. 400 normaal is voor de bouw.

en reken jij dit dan met zadel of zonder zadel?

mijn half quarter van 500 kg heeft een zadel van zo`n 14 kg
en de meeste westernzadels wegen nog wel meer, dat betekend dan dat er alleen kinderen op quarters mogen rijden en geen volwassen mannen meer

kellymeup84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:47

Beste mensen,

een beetje jammer dat we de stevige mensen nu ook al gaan discrimineren in de paardensport.Ik had in deze wereld wel een beetje meer nivo verwacht.
Hebben jullie wel enig idee tegen welke vooroordelen deze mensen in het dagelijkse leven al aan lopen?En zou het heel erg zijn als stevige mensen ook een keer lekker van deze hobby kunnen genieten zonder dat ze worden beoordeeld/veroordeeld???
Vroeger ging het om het rijden en de lol die je had of je nu stevig bent of iel.Tegenwoordig is er maar 1 ding belangrijk:
HOE KAN IK ZO GOED MOGELIJK IEMAND KWETSEN!!!!!!!!!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:03

Citaat:
HOE KAN IK ZO GOED MOGELIJK IEMAND KWETSEN!!!!!!!!!

Neehoor, gewoon kritisch zijn

jij bent als jury toch ook kritisch? Je bent toch ook kritisch naar harnachement? Naar de stalling van je paard? Naar zijn voer? Waarom dan niet naar de belasting van zijn lijf?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:18

Kritisch is prima maar de waarden die hier bedacht worden heeft niets met kritisch te maken maar met afzeiken op onvolwassen manier.

Op vragen waarom mannen dan wel mogen rijden komen geen fatsoenlijke argumenteren.
Behalve de onzin dat alles maar klotst en zadels zonder kont gezien te hebben zeker nooit passen.

ik heb het eerder al gevraagd hoeveel paardrijdende mensen van boven de 100 kilo kennen we eigenlijk?

Ik 1 en ja zij is echt te zwaar voor haar type paard.

Dan ken ik meerdere vrouwen die te dik zijn voor hun lengte. Maar ruim onder de 100 kilo wegen.
En ook gewoon fijn rijden en niet vervelender voor hun paard zijn dan slanke mensen.

Dus waar hebben we het hier over?
Die hele enkeling die inderdaad het paard schaad?
Of gewoon lekker iedereen afzeiken die niet in maat 38 past om zo je eigenwaarde op te krikken?
Misschien zelf je eigen onkunde te verbloemen?
Maar ja je past tenminste in maat 38.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:17

hmz ik heb ook overgewicht.
het weerhoudt mij er niet van om toch te gaan rijden ofcourse zie je mij niet op een iel paardje of een jong of oud dier.
wat betreft mijn beweging die ik per dag krijg.
ik sta en loop 8 uur per dag (4 a 5 dagen in de week) op mijn werk.
ik heb ook een energieke hond die het op prijs stelt als hij meerdere keren per dag flink uitgelaten wordt.
als ik aan het werk ben doet mijn vriend dit ben ik thuis doe ik het.
fietsen doe ik ook regelmatig.
als je mij nu nog wil gaan vertellen dat ik overgewicht heb omdat ik op mijn vette reet blijf zitten, vraag ik mij af wat ik dan moet doen.
wat mijn eetpatroon betreft: 's morgens eet ik niet omdat ik dan niets door mijn keel krijg, tussen de middag 2 boterhammen en 's avonds warme maaltijd ( 9 van de 10 x groente vlees en aardappelen)
snoepen doe ik zelden. dus wat is daar op aan te merken? zo zie je maar dat je best actief kunt zijn en een gezond eetpatroon kunt hebben en dan nog overgewicht kunt hebben omdat je erfelijke genen dat leuk vinden

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:27

Je kunt geen overwicht hebben gekregen als je niet meer calorieen hebt gegeten dan verbruikt. Zo simpel is het.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:41

Las onlangs nog een interview met de Duitse trainer voor juniores. Hij heeft ooit een kind geweigerd deel te laten nemen aan een kampioenschap omdat ze te dik was. Hij zegt dat paardrijden ook een sport is, dus dat de ruiter even sportief moet zijn als zijn paard.

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:57

Ja paardrijden is een sport ja :j
Zolang je ( als je overgewicht heb ) overwicht hebt, dan ligt het een beetje aan je paard, heb je nou een grote breed paard ? No problem :j
Zit je op een smalle kwpn'er van 1.65 ? Ja ik denk dat het paard dan last van je heeft ;)
Ja sommige mensen kunnen er niets aan doen , dat geeft ook niet, maar dan moet je niet op een smalle paard/pony koop dan een trekpaard,of een andere breed/groot beest ;)

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:31

mirgino schreef:
Essa90 schreef:

mijn half quarter van 500 kg heeft een zadel van zo`n 14 kg
en de meeste westernzadels wegen nog wel meer, dat betekend dan dat er alleen kinderen op quarters mogen rijden en geen volwassen mannen meer

en dit bedoelde ik dus in een eerder geplaatste reactie van mij ;)
daar houden de meeste hier geen rekening mee

ik rij zelf ook western ook al heb ik dan voor nu een wintec western zadel
zodra ik wedstrijden wil gaan starten wil ik een mooi sohw zadel hebben naar die wegen al gouw het dubbelen

en een engels zadel is veel lichter

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:44

en op deze vraag heb ik dus geen antwoordt gekregen
puur omdag de mensen niet weten wat ze moeten antwoorden

Nou heb ik toch ook wel het idee dat niet iedereen heel goed na denkt

en heb ik toch nog even een voorbeeld vraag voor iedereen hier

1 western rijden heeft iemand eenig idee wat zo'n zadel weegt + het gewicht
van een volwassen normaal gebouwde man
en dan op een western gefokt paardje
Met een schroft van ongv 1,50 tot max 1,60

2 engels rijden heeft iemand eenig idee wat zo'n zadel weegt ( geen wintec)
+ het gewicht van eem volwassen normaal gebouwde man
op een dressuur of spring gefokt paard
Met een schroft hoogte van ongv 1,65 of hoger

wat is hier voor julie het verschil ?

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:55

@mirgino je hebt wel een gaaf paardje hoor ;) sorry even offtopic

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:56

lido_4_ever schreef:

:D dank je, en gelukkig kan hij mij makkelijk dragen :j

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:27

mirgino schreef:
lido_4_ever schreef:

:D dank je, en gelukkig kan hij mij makkelijk dragen :j

Graag gedaan

Mijn paardje kan mij gelukkig ook zonder
Problemen dragen daar let ik ook echt wel

Zal binnen nu en een paar maandjes wel tijdelijk
moeten stoppen want tja 2 mensen dragen wordt
wordt op ten duur wel zwaar voor me biertje :p
Maar nu gaat het nog steeds goed
En heeft hij totaal geen problemen met mijn gewicht
Weeg namelijk geen 70 kg maar daar in tegen ben ik ook best lang
En heb ik voor mijn lengte het goede gewicht
+ een beetje meer door zwangerschap

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:55

KarinvdM schreef:
vampiregirl schreef:

Daar wennen ze snel genoeg aan.

Inderdaad, dat is een kwestie van wennen!
Die van mij vond het krukje ook eng, maar dat was na 3 keer braaf, goed zo, hup erop, belonen.... OVER!!!
Nu is hij totaal niet bang meer voor het krukje!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:46

Kuggur schreef:
Je kunt geen overwicht hebben gekregen als je niet meer calorieen hebt gegeten dan verbruikt. Zo simpel is het.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als je aanleg hebt om 'dik te worden' kunnen hormonen zich zo gedragen dat het eerder word opgeslagen. Stress is bijvoorbeeld ook een factor waardoor je sneller dik word.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:08

Kuggur schreef:

hier ben ik het ook niet mee eens

ik ben zelf 1,78 en woog 85kg
terwel ik toch meer dan 30km per dag fiets
8 uur per dag intensief beweeg op mijn werk en dan niet alleen lopen maar ook met tillen
en echt door lopen om alles optijd klaar te hebben

ik eet zelf ook niet veel
smorgens een broodje
smiddag 2 broodjes
savonds me avond eten

en toch zou er nog wat van af mogen maar dat lukt gewoon niet
heb al van alles geprobeert maar zonder resutaat
of ik ga me zwak en beroerd voelen en ook uit zien

holiday94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:02

dikkere mensen op een paard is niet zielig voor het paard. Het paard is een sterk dier, dus die kan wel wat hebben. Het is alleen zielig als de ruiter bv in z'n mond loopt te rukken, maar dit is hetzelfde als waneer een 'dunne' ruiter het zal doen. Ik denk dat dikkere ruiters hetzelfde kunnen als dunnere

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:05

mirgino schreef:

Met, en ja dat wil zeggen dat de meeste paarden redelijk belast worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:11

Danique_G schreef:
Kuggur schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als je aanleg hebt om 'dik te worden' kunnen hormonen zich zo gedragen dat het eerder word opgeslagen. Stress is bijvoorbeeld ook een factor waardoor je sneller dik word.

Dan moet je dus minder eten, alleen het overtollige wordt opgeslagen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:16

Met een trage stofwisseling wekt dat zo simpel niet.
Nog minder eten betekent nog meer opslaan.
Voorheen zou ik ook zo kortzichtig als kugger gereageerd kunnen hebben. Totdat je ervaart dat dingen niet altijd zo simpel theoretisch in elkaar steken.