Citaat:1. Als mensen in jouw ogen te zwaar voor hun paard zijn, waarom zouden ze dan nog op dat paard zitten? Als ze echt te zwaar zijn dan was er vast allang wat over gezegd.2 En een vraagje, lopen die paarden kreupel? als die mensen te zwaar zouden zijn zouden die paarden vast niet tiptop lopen. Ik vind het juist goed dat die mensen hun best doen en in elk geval iets doen. Je zou ook kunnen zeggen ik blijf lekker thuis niks doen en me maar vervelen.3 En dat je zegt van dat mensen er niet aan willen doen, als er nou geen andere sporten zijn die ze kunnen doen.
gr nadiah
1 omdat het nog steeds blijkbaar een taboe is om daarover iets te zeggen
2 een paard kreupelt pas bij forse lichamelijke gebreken, niet kreupelen betekent dus niet dat je een paard niet overbelast/slijt, overbelasting/slijtage gaat over een langere periode
3 dan gaan ze een hobby zoeken of wandelen of zwemmen, dat kunnen en mogen de meesten wel en los van dat, een paard moet niet de dupe worden van (het gewicht van) de ruiter

arm paard. Dit zijn echt niet alleen vollere mensen, maar vooral mensen die respectloos met hun dier omgaan. Ja, persoonlijk vindt ik het ook respectloos als iemand die niet de nodige beheersing over het eigen lichaam heeft op een paard gaat zitten, omdat dit gewoon belastend is voor het paard. En helaas betreft het dan in veel gevallen (veel, niet alle) ook mensen met overgewicht.. Ik zeg trouwens niet dat het altijd 'zielig' is, maar ik heb bijvoorbeeld een heel tenger paardje dat duidelijk moeite heeft met meer gewicht (ze valt gewoon letterlijk omdat ze uit balans wordt gehaald), als vollere ruiter vind ik absoluut wel dat de combinatie in acht genomen moet worden, een tenger paard, een paard met een lange rug of een ouder paard met een al licht zakkende rug is dan gewoon geen goede combinatie. Daarintegen kan een normale kwpner of tinker aardig wat hebben 

dank je, en gelukkig kan hij mij makkelijk dragen