Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
quadripes schreef:je kunt hogeschool op de klassieke manier rijden en op de circusmanier, dat bedoelt hij.
en academisch hoort echt niet in dat rijtje thuis, bovendien is de hogeschool het doel van de klassieke opleiding.
je haalt dus heel veel termen door elkaar.
liberty22 schreef:bij de overgang van het achterwaarts naar de galop heb ik als moment gekozen wanneer het binnenachterbeen van de grond , zodat die de aanzet naar galop kan geven anders zit je direct met de diagonaal van de galop en dat maakt het veel moeilijker en minder vloeiend had ik uitgedacht klopt dit?
Professor schreef:liberty22 schreef:bij de overgang van het achterwaarts naar de galop heb ik als moment gekozen wanneer het binnenachterbeen van de grond , zodat die de aanzet naar galop kan geven anders zit je direct met de diagonaal van de galop en dat maakt het veel moeilijker en minder vloeiend had ik uitgedacht klopt dit?
Zo dat is knap. Maar niet moeilijk het is net vanuit draf in galop aangaan, wanneer men werkelijk direkt vanuit de achterwaartsebeweging in galop aangaat.
nombrado schreef:Oeps
spaanse pas, spaanse draf had wel degelijk een functie in de klassieke stroming
helemaal als je je verdiept in de beweging van het paard.
dat is echt niet verzonnen om het publiek te vermaken.
Professor schreef:En nu schrijf ik het eens in het openbaar zodat de modie´s ook kunnen meelezen, mevrouw nombrado bent u nu bewust de boel hier aan het verzieken of heeft u de grips niet dat u dat niet door heeft???
Uw onrespect volle woorden kennen wij onderling niet hier op dit topic totdat u kwam en het steeds weer persoonlijk maakt, dit is walchelijk en totaal niet het idee waarmee de anderen bepaalde dingen formuleren.
Wanneer u niets meer heeft bij te dragen heeft tot de inhouderlijke vragen en steeds randverschijningen aanduidt niets verteld wat of hoe iets doet met een onderbouwde verklaring vraag ik u vriendelijk of u het ruiterlijk benemen heeft om of inhoudelijker te worden of de anderen met rust te laten met zulke persoonlijke aantijgingen en veronderstellingen.
Shalom
Professor.
nombrado schreef:xmarliez schreef:Circusdressuur is in mijn ogen 'dressuur' waarbij de paarden het middel zijn voor de dressuur en de dressuur niet het middel is voor het paard.
vind jij de geplaatste filmpjes van deze man circusdressuur?
Zooist schreef:Ah, het achterwaarts naar galop mag ik deze maanden vaak laten zien
De gevraagde oefening begint met halthouden, 4 seconden, dan het achterwaarts 5 passen en dan kom je zo uit dat het binnenachterbeen juist geplaatst is om aan te springen.
Het klinkt inderdaad erg moeilijk, maar als het paard geleerd heeft om van stap naar galop aan te springen, dan kan het paard dit ook!
xmarliez schreef:Eerlijk gezegd niet. De harmonie die het stel uitstraalt en de fijnheid van de hulpen en de wijze waarop hij zijn paard rijdt ziet er voor mij klassiek uit. Toch zijn er punten bij die zeker verbeterd hadden moeten worden en vooral in dit stadium van de opleiding en dat is ook weer mijn twijfel, ik denk dat dit een combinatie van show en klassiek is. Ik vind dat deze man zijn paard heel eerlijk en goed rijdt. Maar ach wie ben ik, wat weet ik er nou van
Citaat:Zo vind ik dat U erg onrespectvol naar de persoon op het filmpje u uitlaat.
echter inhoudelijk, waarom U dit circusdressuur noemt, kunt U niet geven.
Je zou je eens kunnen afvragen, wat er gebeurd in een paardenlichaam met achterwaarts galop?
Wat een spier/balans beheersing dit paard moet hebben, dit voor elkaar te krijgen.
zowel paard als ruiter zijn zeer bewust van hun balans en kunnen.
ik denk dat menig bokker dit knap lastig zullen vinden dit te evenaren.
liberty22 schreef:Zooist schreef:Ah, het achterwaarts naar galop mag ik deze maanden vaak laten zien
De gevraagde oefening begint met halthouden, 4 seconden, dan het achterwaarts 5 passen en dan kom je zo uit dat het binnenachterbeen juist geplaatst is om aan te springen.
Het klinkt inderdaad erg moeilijk, maar als het paard geleerd heeft om van stap naar galop aan te springen, dan kan het paard dit ook!
hehe bedankt man , vijf passen , kun je dan ook vertellen waar dat been zich dan bevind? in de lucht he of niet.zodat ie naar voren kan grijpen
Zooist schreef:[quote="Zooist schreef:Ah, het achterwaarts naar galop mag ik deze maanden vaak laten zien
hehe bedankt man , vijf passen , kun je dan ook vertellen waar dat been zich dan bevind? in de lucht he of niet.zodat ie naar voren kan grijpen
quadripes schreef:NOG EEN KEER:
er is een verschil in uitvoering meestal en daarbij zijn sommige bewegingen uit de circusdressuur inderdaad niet klassiek te noemen, omdat zij voor het paard geen meerwaarde hebben of niet op natuurlijke bewegingen gebaseerd en dat moet het wel zijn volgens de klassieke leer.
de galopchangementen om de pas horen volgens sommigen ook niet tot de klassieke canon
ik zeg dat circusrijderij nauw verweven is met de klassieke rijkunst
EN:
circusdressuur is dressuur die gebaseerd is op het tonen van spectaculaire en leuke bewegingen, waarbij vaak niet wordt gelet of het paard ook helemaal correct beweegt, meestal is dat ook niet zo, omdat de paarden sneller worden opgeleid (en met een ander doel) dan de klassieke paarden. en circusdressuur richt zich dan ook op showelementen die voor een lekenpubliek vooral mooi zijn om naar te kijken, daarbij bekommeren ze zich minder om de onzichtbare hulpen.
maar... circusrijders van vroeger waren zeker geen mindere ruiters. en voor een deel is de klassieke rijkunst wel verweven met de circusrijders...