duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:38

Citaat:
net als dat een typisch vrouwenbekken sneller leidt tot een dooszit dan een typisch mannenbekken.

Citaat:
Natuurlijk zijn het bekken van man en vrouw verschillend, maar om te stellen dat een typisch vrouwenbekken leidt tot een zgn. dooszit is in mijn ogen incorrect. Het zelfde dat het niet over een typisch mannenbekken te zeggen dat dit leidt tot een stoelzit!

Ik schrijf niet ´leidt´ maar ´sneller leidt´ en dat is een anatomisch feit. Nee, dat van de stoelzit klopt niet, want dat verhindert de bewegingsvrijheid van de de dijbenen in de heupkop óók, alleen de andere kant op.
De stand van de heupkoppen in het bekken is bij mannen toevallig niet iets minder incompatibel met een anatomisch correcte zit dan bij vrouwen.
Daar is diepgaande en wetenschappelijk onderbouwde literatuur over van onder andere Drn. Schusdziarra, Dr. Bennett en Dr.Nicholson.
De info van Dr.Bennett ligt onde de vingertoppen.
Het werk van de Schusdziarras is de gouden standaard en in modern engels vertaald in opdracht van de US dressuur bond in de handel.

hc

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:39

Aimee schreef:
Wel eens balletles gehad?

Wat is het verschil tussen bewust en onbewust?

Jarenlang, maar toen was ik nog geen paardenmeisje.
Je bent filosofisch ingesteld, dat mag ik wel, maar daar kunnen we het misschien beter via pb'tjes over hebben.

Nu weer over dat ruggebruik. Ik begrijp dat ervaren paardenmensen kunnen zien aan de confirmatie van een paard in welke mate het paard geschikt is voor dressuur en hoe gemakkelijk het paard over de rug zal kunnen lopen. Als we het puur hebben over correct leren rijden (niet over wedstrijden en lintjes winnen) hoe groot is dan het belang van die correcte confirmatie. Als we het in een rijtje zetten met andere factoren, en ik noem er maar eens wat als voorzet: het temperament van het paard, het krijgen van de juiste instructie, de "confirmatie" van de ruiter en het karakter van de ruiter, hoe belangrijk is een "goede dressurconfirmatie" dan eigenlijk.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:41

HC... je beschuldigt mij ervan dat je niet kunt zeggen dat het zo ís omdat het van je maatstaf afhangt. Maar je doet zelf exact hetzelfde. Wat jij goed vindt, vind ik bagger. Die mensen die jij spreekt die Anky als negatief voorbeeld zien, daar staan de mensen tegenover die ik spreek, die Anky als een geweldige amazone zien.
Op de Olympische Spelen geweest HC? Ik heb bijna alles live bijgewoond in Athene.... de dressuur was in mijn ogen toch echt het puntje van de ijsberg qua paardrijden. Bij het springen ben ik in slaap gevallen, bij eventing houdt ik het grootste deel van de tijd m'n handen voor de ogen.
Veelzijdiger is in jou ogen misschien ruitervaardiger. In mijn ogen heeft die ruiter niet één punt waarop ie uitblinkt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:51

Met een gewoon gezond paard, zonder gebreken kan elke ruiter dressuur proeven tot in Z niveau rijden. De beperking ligt bij de rijkunst van de ruiter..... Het paard weerspiegelt slechts de ervaring van de ruiter.

De bouw van het bekken en de relatieve verschillen in lichaamslengte tussen man en vrouw hebben een grote impact op de zit. Vrouwen hebben bij dezelfde lichaamslengte als een man benen van de grond tot het kruis gemeten die 10% langer zijn. De romp van een vrouw is gemiddeld 10% korter. De romp heeft ook een andere vorm. Het gevolg is dat het zwaartepunt van een man en een vrouw op verschillende plaatsen liggen. Ook is de aanhechting van het dijbeen bij vrouwen anders dan bij mannen en ook de neutrale stand van het bekken van opzij gezien laat hele andere posities zien van de afzonderlijke delen van het bekken. Bij de vrouw is het bekken groter en zwaarder dan van de man. De vrouw zit anders, ook de dijbeen ligging en de knieligging is over het algemeen anders als bij een man. Als gevolg daarvan is de voetligging ook anders. De inwerking van hulpen is bijgevolg ook verschillend. Ook wordt er bij zadels geen onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen. De zadels zijn unisex, dat is gemakkelijker voor de verkoop, maar maakt voor de ruiter wel wat uit.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 23:09

Ik denk dat het verstandig is om geen bekende namen te gaan gebruiken. Je hebt altijd dat de een anders of die ruiter denkt dan de ander. Ook zonder bekende namen is er uitleg mogelijk. Zo wordt het meer een topic wat op de man af gaat, en dat is erg jammer omdat het de leuke kant op ging

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 23:44

Goofy44 schreef:
Citaat:
Met een gewoon gezond paard, zonder gebreken kan elke ruiter dressuur proeven tot in Z niveau rijden. De beperking ligt bij de rijkunst van de ruiter..... Het paard weerspiegelt slechts de ervaring van de ruiter.[

Dit kan ik niet vaak genoeg horen! Veel mensen hebben het alleen maar over de "tekortkomingen" van hun paard.Pling

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 23:48

Goofy44 schreef:
Ook wordt er bij zadels geen onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen. De zadels zijn unisex, dat is gemakkelijker voor de verkoop, maar maakt voor de ruiter wel wat uit.

Misschien het gat in de markt voor een ondernemende Bokker.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 00:24

Hermelientje schreef:
Goofy44 schreef:
Ook wordt er bij zadels geen onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen. De zadels zijn unisex, dat is gemakkelijker voor de verkoop, maar maakt voor de ruiter wel wat uit.

Misschien het gat in de markt voor een ondernemende Bokker.

Voor een paar jaar geleden had Kieffer een echt vrouwenzadel op de markt gebracht.
Ga even zoeken op google....

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:49

Wat is precies het verschil tussen die zadels?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:50

WinBinChes schreef:
Wat is precies het verschil tussen die zadels?

De verhouding lengte en hoogte zit versus breedte twist. In principe heeft een vrouwenbekken een bredere ondersteuning nodig van de bekkenbodem terwijl de bewegingsvrijheid welke de twist aan het dijbeen moet geven kritischer is.
Het lastige is dat het om een verschil in verhóuding gaat en niet om absolute maatvoering.

Als je naar het bekken kijkt is de anatomisch correcte zit áchter de ´zitbeen´knobbels. Dat levert bij vrouwen eerder een beperking op bij het als een natte handdoek langs het `paard laten afhangen van de benen door de aanhechting van de pezen in de liezen en de beperktere rotatievrijheid van de dijbeenkop on de heupkom.
Omdat in áfmeting het vrouwenbekken niet persé breder is en het dijbeen in verhouding wel korter wordt dit versterkt door de ribwelving van het paard.
Nóg lastiger is dat de hoek van het kniegewricht bij vrouwen ter compensering van de relatief breder uitstaande heupkoppen ´X´ is in vergelijking met het rechtere mannenbeen. Dit maakt het nóg lastiger de kuiten aan te leggen om de ribwelving.
Als extra komt daar nog eens de bij vrouwen ander manier van vetopsag bíj. Het vrouwenlichaam slaat een groter % vet op en dit bovendien relatief meer op heupen en dijen. Dit maakt het laten afhangen nóg lastiger.

Dit alles heeft als gevolg dat het voor vrouwen lastiger is om de anatomisch correcte zit te vinden en dan nóg is die voor de biomechanica van het rijden minder optimaal dan de verlijkbare zit bij een mannenlijf.
De vorm en afmeting van de zit van het zadel zijn derhalve voor een vrouw kritischer dan voor een man. Het is nauwelijks mogelijk voor een fabrikant om daar specifiek voor te produceren omdat verhouding en afmeting niet te scheiden zijn.
Passen en proefzitten, -rijden is kritisch. Proefzitten in de anatomisch correcte zit! Waarschijnlijk zul je daar eerst rekoefeningen van de pezen in de lie moeten doen Knipoog
Prober ook eens heel ander týpe zadel om je een breder referentiekader te geven mbt de zit en maatvoering. Ga eens op een McClellan zadel ziten, op een portuguesa of wat ook. Laat je niet door hardheid of comfort verblinden, probeer de afmeting en verhouding te voelen. Naarmate dat beter aansluit wordt vulspul minder belangrijk.
Voél en oordeel niet gelíjk want het is heel wel mogelijk dat wat je voelt een afgeleide is van een anatomisch niet optimale maníer van zitten. Dáárom is het goed ook ándere types zadels te proberen, voor het referentiekader.

Onderschat dit niet.
Het effect van de manier van zitten en de daarvan afgeleiden manier van bewegen heeft een grote invloed op de zwaartepuntsverdelinge en -beweging, wat direct door het paard ondersteund wordt en dus effect op diens bewegingen heeft.
Denk aan je neefje op je schouders. Als die anders gaat zitten, beweegt hij anders, dus loop jij anders.

Het zadel is de interface tussen de onderkant van de ruiter en de bovenkant van het paard. Als die interface de ruiter in een suboptimale houding zet, dan moet het paard dit compenseren door ook suboptimaal daaronder te lopen.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 11-10-07 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:51

Citaat:

Misschien het gat in de markt voor een ondernemende Bokker.[/quote]
Voor een paar jaar geleden had Kieffer een echt vrouwenzadel op de markt gebracht.
Ga even zoeken op google....[/quote]
Bedoel je de Kieffer 3000 dr ? Die heb ik. Is vrouwvriendelijk gebouwd. Ik vind hem fijn zitten, mijn dochter (Solvej hier op bokt) vindt het een verschrikkelijk zadel. Die zweert bij haar Ainsley zadel.
Hier de duitse beschrijving:
Ein nach den neuesten wissenschaftlichen Erkenntnissen entwickelter Sattel mit speziellem neuem Sattelbaum, den einen nach vorne gerichteten Kopf und eine angepasste Sitzfläche hat. Außerdem hat dieses neue Sattelmodell ein besonders breit aufliegendes Kissen sowie einen verbreiterten Kissenkanal - alles um optimalen Komfort, sowohl für den Reiter, als auch für das Pferd zu gewährleisten. Vor allem auch die Reiterinnen profitieren von diesen Neuentwicklung, die Druckstellen vor allem im vorderen Sattelbereich beseitigt. Dieser Sattel ist mit einem Spezialleder bezogen - eine Oberfläche, die u. a. eine extrem lange Haltbarkeit wowie spezielle Haftung gewährleistet. verstellbarer Baum
http://shop.reitsport-rico.com/product_ ... 57fb14bf25
Afbeelding

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:58

Citaat:
Nu weer over dat ruggebruik. (....) Als we het in een rijtje zetten met andere factoren, en ik noem er maar eens wat als voorzet: het temperament van het paard, het krijgen van de juiste instructie, de "confirmatie" van de ruiter en het karakter van de ruiter, hoe belangrijk is een "goede dressurconfirmatie" dan eigenlijk.

Als een paard bv verkeerd op de hoeven staat, kan het gevolg zijn dat een paard geen zijgangen mag doen. Wijken voor de kuit moet je dan niet proberen. Verkeerde benen en hoeven valt onder conformatie. Eigenlijk kan je met zo een paard alleen maar vooruit rijden en zou je niet eens aan dressuur mogen denken. Als je dat als ruiter toch probeert, wat helaas vaak gebeurt, dan ben je verkeerd bezig. Met een goed karakter en temperament kom je dan niet ver. Je rijdt met dit voorbeeld paard van de ene blessure naar de andere. Ik zou een paard dat niet willen aandoen.

Bij de keuze van een paard wordt het verstand nauwelijks gebruikt. Het is net als verliefd worden, je valt op iemand of niet. Je kijk op een heleboel zaken wordt minder helder. De meeste mensen zijn niet eens in staat om zelf te bepalen of het karakter van een paard goed past bij het karakter van de ruiter. Het zelfbeeld klopt in de meeste gevallen niet en er wordt nauwelijks over nagedacht. De aanschaf van een paard is heel vaak meer een emotie- en gevoelskwestie.

Wat zadels betreft: mannen zijn in het voordeel op een uni-sex zadel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:13

Aimee schreef:
bij eventing houdt ik het grootste deel van de tijd m'n handen voor de ogen.

Hetgeen veel over joú zegt. Over jouw referentiekader van wat paardríjden is.
Het gaat schijnbaar buiten het kader van dit topic doch is cruciaal.
Definieer paardrijden en de afgeleide is wat het paard moet doen, wat optimaal ruggebruik ís, dus hoe het de rug optimaal moet gebruiken, het waaróm.

´Dressuur´ is niet meer dan een zelfstandig naamwoord voor het aanleren van gedrag op signalen. De proef een toetsing. De maatstaf zou het doél, de definitie van paardrijden moeten zijn.
Waaróm dient een paard nageeflijk te wijken, van galop te wisselen, weerstandsloos tussen de gangen te schakelen. Waaróm?!
Niet voor het toetsen op zich Pling

Zoals ik de huidige klassiek ringdressuur zie is het los van een doel, een doel op zich en dat is inherend verkeerd, onmogelijk.
Doordat er geen (gebruiks)doel meer aan de muur hangt is de normering verworden. ´Art´ pour l´art met ´art´bewust tussen aanhalingstekens want dwang levert wel een kunstig plaatje maar ís geen kunst Tong uitsteken

Paardrijden heeft allereerst het verplaatsen van de ruiter als grondslag. De toets van de dressuur is een test dáárvan.
Hoe is het mogelijk dat een ruiter die met het betreffende paard geen broodje in het dorp kan gaan kopen een medaille kan krijgen voor goed paardrijden?! voor het goed gedresseerd hebben van het paard?! Dat is echter een feit en een gepasseerd station.
Dit is het resultaat van de loskoppeling van definitie en toets Pling ´Paardrijden´ wordt niet getoetst.
De beoordeling van die toets zegt derhalve níets over het kunnen paardrijden.....

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:22

magic_lover schreef:
de foto van panache zijn nu wel uitgebreid besproken hier dacht ik, laten we het gewoon gezellig houden Lachen

om maar even een nieuwe 'oude' foto erin te gooien Haha!

Afbeelding
kwam hem tegen, is ergens van maart dit jaar... met mijn 4 jarige.
mijn zit is niet helemaal lekker hier, maar dat was nog op mijn oude zadel Knipoog

Plaatje van het paard vind ik wel een fijn beeld voor een vierjarige. Mooi op lengte en achterbeen treedt goed door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:25

Sammie schreef:
Er zit geen Pipo de Clown op dit forum, wel een Pipo. Die d'r opmerking misschien iets beter had kunnen formuleren, maar dat geeft jou geen goedspraak om dan zo te reageren.

Er is inmiddels genoeg doorgezaagd op die foto en mijn mening, maar ik reageer dan toch nog maar even. Panache, goed leren paardrijden duurt een leven lang en eigenlijk is dat nog te kort. Iedereen heeft zijn punten waaraan deze moet werken. Er zijn voorschriften hoe een houding te paard eruit moet zien, jij voldoet ( vanwege je rugproblemen) hier niet aan............en met jouw de rest van Nederland op een paar uitzonderingen na ook niet Knipoog Goed zitten is gewoon echt heel moeilijk. Dus val niet aan, maar probeer wat te doen met de tips die je gegeven wordt.

Na 26 jaar paardrijden probeer ik regelmatig een zitles te nemen omdat het echt hard werken is om netjes te zitten en nog steeds is het nog lang niet goed genoeg!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:29

Huertecilla schreef:
Hetgeen veel over joú zegt. Over jouw referentiekader van wat paardríjden is.
Het gaat schijnbaar buiten het kader van dit topic doch is cruciaal.
Definieer paardrijden en de afgeleide is wat het paard moet doen, wat optimaal ruggebruik ís, dus hoe het de rug optimaal moet gebruiken, het waaróm.

´Dressuur´ is niet meer dan een zelfstandig naamwoord voor het aanleren van gedrag op signalen. De proef een toetsing. De maatstaf zou het doél, de definitie van paardrijden moeten zijn.
Waaróm dient een paard nageeflijk te wijken, van galop te wisselen, weerstandsloos tussen de gangen te schakelen. Waaróm?!
Niet voor het toetsen op zich Pling

Zoals ik de huidige klassiek ringdressuur zie is het los van een doel, een doel op zich en dat is inherend verkeerd, onmogelijk.
Doordat er geen (gebruiks)doel meer aan de muur hangt is de normering verworden. ´Art´ pour l´art met ´art´bewust tussen aanhalingstekens want dwang levert wel een kunstig plaatje maar ís geen kunst Tong uitsteken

Paardrijden heeft allereerst het verplaatsen van de ruiter als grondslag. De toets van de dressuur is een test dáárvan.
Hoe is het mogelijk dat een ruiter die met het betreffende paard geen broodje in het dorp kan gaan kopen een medaille kan krijgen voor goed paardrijden?! voor het goed gedresseerd hebben van het paard?! Dat is echter een feit en een gepasseerd station.
Dit is het resultaat van de loskoppeling van definitie en toets Pling ´Paardrijden´ wordt niet getoetst.
De beoordeling van die toets zegt derhalve níets over het kunnen paardrijden.....

hc

HC.... laat dat beeld toch een keer los dat jij precies weet wat goed paardrijden is, dat jij het juiste referentiekader hebt, dat jij de enige bent met de juiste definitie van paardrijden.

Dressuur is in mijn ogen veel meer dan een paar truukjes aanleren. Daarvoor moet je in het circus zijn, of bij de Spaanse rijschool.
Ik doe m'n handen voor de ogen bij Eventing omdat ik de ongelukken of halve ongelukken waarbij het paard nog maar net over de hindernis gegooid kan worden vreselijk vind om te zien. Bij de dressuur is het niveau van veel combinaties zelfs op de OS niet meer dan een plaatselijke Z proef hier om de hoek. Idem voor het springen. Bovendien weet ik dat die paarden veelal ook niet geschikt zijn om even het dorp mee in te rijden.

Nogmaals: wat jij fantastisch vindt, vind ik bagger.
Kun je blijven doordrammen over mijn beperkte kader, ik kan dat precies ook naar jou toe doen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:35

hc, ik snap precies waar je het over hebt hoor, heb ook alles er over gelezen. Maar iedere vrouw is net als iedere man verschillend. Lang niet iedere vrouw voldoet aan het specifieke vrouw-zijn beeld met brede heupen en dikkere dijen (door spierverloop). Daarbij denk ik ook dat een man echt niet zo veel meer voordeel heeft van zijn bouw als een vrouw, heb veel mannen gezien die ook erg beroerd zitten (als een zak aardappelen).
Zadels zijn eeuwen lang gemaakt puur voor de mannen om comfortabel te zitten (voor oorlogen en jachten e.d.) en de laatste 10 jaar ook meer voor de vrouwen, die niet meer op een dameszadel hoeven te zitten.
Een zadel moet idd optimaal zijn, om een optimale houding en beweging te kunnen krijgen van paard en ruiter.
Maar er zijn ruiters die ondanks een optimaal zadel niet hun houding (tijdens beweging) kunnen handhaven. Propriocepsis, coördinatie en uithoudingsvermogen zijn aspecten waar je ruiters prima op kunt trainen. Ik denk dat dit even moeilijk/makkelijk is bij een man als bij een vrouw, maar belangrijker dan de bouw van een mens. Er zijn genoeg mensen met de ideale ruiterbouw (ja, die bestaat biomechanisch gezien wel) die niet weten hoe ze hun lichaam moeten gebruiken en dat ook moeilijk kunnen leren.

- van anky kan je haten of liefhebben, maar ze heeft wel een goede ruiterbouw en daarnaast kan ze haar lichaam goed coördineren.

Ook is intressant te lezen over de houding van de nek bij ruiters, zo zie je maar weer dat één onderdeel van de keten invloed heeft op de gehele keten in het algemeen. Ben het er helemaal mee eens dat dit wel veel invloed heeft. Wel apart om te zien op de 2e foto van MyWishMax (pag.100) dat zij zelf haar hoofd omhoog doet maar het paard overdreven diep loopt.
Meestal zie je toch dat het paard bijna in de zelfde houding loopt als de ruiter.

@Safiera: viewtopic.php?f=10&t=843120&hilit=
De pony lijkt totaal niet haar rug te gebruiken, komt misschien door de spanning. Zoals aangegeven in het topic ligt het zadel ook niet goed. Ook geef je al aan dat de pony weinig bereden is en daarom weet ze waarschijnlijk ook niet hoe ze moet dragen. Haar dikke buik maakt en nog moeilijker, maar op een aantal foto's laat ze duidelijk zien dat ze het wel kan. Ze maakt dan haar rug ronder.

Goofy, ga gerust door...vind je stukken echt mega-intressant!!

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:36

Het lijkt me verstandiger als jullie dit per pb verder overleggen. Dit gaat wel heel erg offtopic.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:39

Lise81 schreef:
Ook is intressant te lezen over de houding van de nek bij ruiters, zo zie je maar weer dat één onderdeel van de keten invloed heeft op de gehele keten in het algemeen. Ben het er helemaal mee eens dat dit wel veel invloed heeft. Wel apart om te zien op de 2e foto van MyWishMax (pag.100) dat zij zelf haar hoofd omhoog doet maar het paard overdreven diep loopt.
Meestal zie je toch dat het paard bijna in de zelfde houding loopt als de ruiter.

Hij wil het liefste wel hetzelfde als mij lopen Knipoog Hoofd in de lucht, daarom rijd ik hem altijd wat dieper met losrijden.. Daarna als ik hem dan op ga pakken, komt zijn hoofd precies goed, net iets voor de loodlijn Knipoog Op die foto's loopt die wel te diep, meestal doe ik echt maar klein stukje achter loodlijn.. Maar dat heeft die nu door, dus dan gaan we te ver Knipoog
Zo blijf je bezig

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:44

Ha, vandaar....
@kuiken...gaan wel meer dingen off topic. Nou is de houding van de ruiter (en een zadel) wel vaak cruciaal voor goed ruggebruik van een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:47

De houding van de ruiter is zeker belangrijk..maar als je onafhankelijk zit en niet stoort vind ik het niet zo dat een paard dan ineens niet meer met ruggebruik kan lopen omdat je bijv wat voorrover zit.

Ikz it zelf namelijk vaak wat voorover omdat ik veel met een springzadel rij...toch kun je een paard dan gewoon op de achterhand krijgen met rug gebruik Ja

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:51

Ik krijg zelfs pb-tjes over het vrouwenzadel. Bloos
Nee, het is niet die hier boven staat.
Het is een zadel en bij het schaambeen is er een stuk uit het zadel.
Er heeft een hele rapportage in de Cavallo gestaan voor een paar jaar geleden.
Kan het niet terug vinden.
ook google-en heeft niks opgeleverd. Bloos

Maar ik blijf zoeken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:55

Aimee schreef:
HC.... laat dat beeld toch een keer los dat jij precies weet wat goed paardrijden is, dat jij het juiste referentiekader hebt, dat jij de enige bent met de juiste definitie van paardrijden.

Grappig dat je tegen mij ageert Haha! Ik claim geen enige juiste definitie,. Ik constateer alleen het ontbreken van welke dan ook waartegen de maatstaf bij klassieke dressuur gezet wordt. Er is nu alleen een maatstaf.

Ik heb voor mijzélf wel een definitie opgesteld zodat ík weet waar ik naar werk. Waaróm ik beleer en wát ik dus zelf moet leren en mijn paarden aanleren.
Mijn omstandigheden zijn specifiek dus de invulling ook.
Ik haal veel uit de oorspronkelijk tekst van Caprilli omdat zijn definitie erg goed aansluit en ik het verschil kan vertalen in een verschil in beleren.
Generiek echter toets ik mijn paarden ook op basisdressuur: links, rechts troelala, ook als er iemand een paraplu opsteekt of mij een glas aan wil geven.

Ík denk dat het erg goed is om af en toe eens fundamenteel te denken en tegen het licht te houden wat er eigenlijk gebeurt opdat je de waarde ervan helder ziet.
Ík zie de waarde van wedstrijden in klassieke dressuur op geen enkele wijze als een toegevoegde waarde voor het met je paard ergens heen rijden.
Ík zie dat de toets van hoe een paard op signalen van de ruiter reageert en de meest milde definitie van paardríjden als losgekopeld.
Dat komt míj als een vreemde situatie over Haha!

Is een toets vlot en veilig op- en afstappen aan en van twee kanten geen basisdressuurproef? Of in het zadel op de plaats wachten zoals bij de huldiging Schijnheilig
Voor of achter de loodlijn is een tikje Slim als het paard flipt bij basiseisen toch?!

Schiet gerust op mij Pling
Ik heb bíjna mijn zadelgeweer klaar en schiet wel terug ROFL

Misschien een leuk onderwerp voor een ander topic?!
´Wat is paardrijden en welke tak van wedstrijdsport vult dit in?´
Ík stem voor Trec -> Militairy Knipoog TREC als basis, Militairy als de hoogste maatlat.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:01

Kuiken schreef:
Het lijkt me verstandiger als jullie dit per pb verder overleggen. Dit gaat wel heel erg offtopic.

Meen je dat. Het gaat evenwel heel fundamenteel over paardríjden. Dat waar de rug van het paard voor gebruíkt wordt Pling

Het gebruiksdoel en hoe je er op hoort te zit en bewegen lijken mij de parameters welke je duidelijk zichtbaar vanuit de rijbak op dient te hangen als toets.
Aan de ene kant de parameters, aan de andere kant de spiegel.
Wat voor nut heeft een spiegelbeeld zonder het anatomisch correcte beeld wat je alleen kan bepalen met de juiste parameters?!

Vul het doel in, dan kan je de parameters afleiden, heb je een ideaalbeeld, kan je het spiegelbeeld toetsen Haha!

Deze redenering of het resulterende beeld te confronterend? Schiet dan niet op de spiegel Knipoog

hc

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:05

HC lees nog even de titel van dit topic. Foto van paard dat goed door de rug loopt. Dat is waar om gevraagd wordt.