Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
suikermeisje schreef:Dankjewel! Zinnig antwoord! Zal eens kijken of het helpt. Want die contrstelling helpt van geen kant op wedstrijd en heb dan alleen maar een paard wat naar buiten loopt te kijken waardoor het niet alleen scheef loopt maar ook nog eens niet buigt.
knollentuin schreef:suikermeisje schreef:Dankjewel! Zinnig antwoord! Zal eens kijken of het helpt. Want die contrstelling helpt van geen kant op wedstrijd en heb dan alleen maar een paard wat naar buiten loopt te kijken waardoor het niet alleen scheef loopt maar ook nog eens niet buigt.
Maar dan klopt er meer niet in het lichaamsgebruik van je paard. Want contrastelling in alleen het eerste stukje achter de kaak, en niet je hele paard scheef.
knollentuin schreef:Stelling hoeft niet gelijk te zijn aan buiging. Uk kan schouderbinnenwaarts rechts rijden met linkerstelling. Als ik merk dat m'n paard zich ergens nog vast zet in kaak, hals schouder links doe ik dat, het helpt ook om het rechterbinnenachterbeen nog meer onderdoor te laten treden.
Kadankovitch schreef:knollentuin schreef:Stelling hoeft niet gelijk te zijn aan buiging. Uk kan schouderbinnenwaarts rechts rijden met linkerstelling. Als ik merk dat m'n paard zich ergens nog vast zet in kaak, hals schouder links doe ik dat, het helpt ook om het rechterbinnenachterbeen nog meer onderdoor te laten treden.
Inderdaad, ik vind dat een logisch iets. Ik moet er wel bij zeggen dat ik, maar heel kort doe; de tijd van een of een paar ophoudingen, eigenlijk om het dier in dat deel te ontspannen.
IpilyaNL schreef:Corrigeer me als ik het verkeerd heb.
Ik heb begrepen dat zodra een paard spanning heeft achter zijn kaak. Dat het dier onvoldoende van achter naar voren word gestimuleerd en dat er niet op 2 teugels gereden word. In vele situaties zou er onvoldoende druk zijn op de buitenteugel en juist meer op de binnenteugel. Men gebruikt de contra stelling door vanuit een drijvend binnenbeen van de ruiter het paard te stimuleren om zijn balans te herstellen waardoor de druk op de buitenteugel hersteld. Hierdoor zou het paard zijn kaak gaan ontspannen en de druk over beide teugels weer gelijk zijn.
Ik heb begrepen dat zodra een paard spanning heeft achter zijn kaak. Dat het dier onvoldoende van achter naar voren word gestimuleerd en dat er niet op 2 teugels gereden word. In vele situaties zou er onvoldoende druk zijn op de buitenteugel en juist meer op de binnenteugel. Men gebruikt de contra stelling door vanuit een drijvend binnenbeen van de ruiter het paard te stimuleren om zijn balans te herstellen waardoor de druk op de buitenteugel hersteld. Hierdoor zou het paard zijn kaak gaan ontspannen en de druk over beide teugels weer gelijk zijn.
SinneJ schreef:IpilyaNL schreef:Corrigeer me als ik het verkeerd heb.
Deels eens, maar niet met het vetgedrukte. Het paard kan bv prima losgemaakt worden in de kaak in stilstand. Drijven kan de spanning in sommige gevallen juist verhogen, zeker in zijgangen.
Ik ben ook niet zo van het woord "druk", want dat impliceert ook weer dat er steeds druk moet zijn en dat is gewoon niet zo bij alle methodes, kan zijn dat jij dat wenselijk vindt echter en dat is prima. Echter moet het paard wel, bij alle interpretaties, even los zijn in de kaak aan beide kanten. Dus daar geef ik je gelijk.
IpilyaNL schreef:Gatver nu besef ik nog meer dat ik ben Duits opgeleid![]()
Met een snufje richting de klassieke rijkunstomdat mijn trainer dat nou eenmaal gedaan heeft.
Van de franse heb ik geen koek gegeten. Zou niet eens weten wat nu Typisch frans is![]()
Maar wel goed dat er zoveel mogelijkheden zijn. Het is goed dat men een Basis heeft en mss wel beter om af en toe de oogkleppen af te doen. Je kan er alleen maar van leren.
IpilyaNL schreef:Gatver nu besef ik nog meer dat ik ben Duits opgeleid![]()
Met een snufje richting de klassieke rijkunstomdat mijn trainer dat nou eenmaal gedaan heeft.
Van de franse heb ik geen koek gegeten. Zou niet eens weten wat nu Typisch frans is