Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:56

Dankjewel! Zinnig antwoord! Zal eens kijken of het helpt. Want die contrstelling helpt van geen kant op wedstrijd en heb dan alleen maar een paard wat naar buiten loopt te kijken waardoor het niet alleen scheef loopt maar ook nog eens niet buigt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:01

suikermeisje schreef:
Dankjewel! Zinnig antwoord! Zal eens kijken of het helpt. Want die contrstelling helpt van geen kant op wedstrijd en heb dan alleen maar een paard wat naar buiten loopt te kijken waardoor het niet alleen scheef loopt maar ook nog eens niet buigt.

Maar dan klopt er meer niet in het lichaamsgebruik van je paard. Want contrastelling in alleen het eerste stukje achter de kaak, en niet je hele paard scheef.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:15

knollentuin schreef:
suikermeisje schreef:

Maar dan klopt er meer niet in het lichaamsgebruik van je paard. Want contrastelling in alleen het eerste stukje achter de kaak, en niet je hele paard scheef.

Stel je zit en beenligging geeft een traverhulp en je rijd je paard linksom door de bak. Je paard zal dan in dit geval linksom gebogen zijn. wat gebeurd er als ik dan een contra stelling neem en ik blijf mijn Traverhulp doorgeven? Dan gaat mijn paard nog meer met zijn kont naar binnen.

Maar wat zou volgens jouw nog een probleem kunnen zijn van het paard? Als we ervanuit gaan dat elk paard (net als een mens) scheef ontwikkeld in de baarmoeder?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:29

Stelling hoeft niet gelijk te zijn aan buiging. Uk kan schouderbinnenwaarts rechts rijden met linkerstelling. Als ik merk dat m'n paard zich ergens nog vast zet in kaak, hals schouder links doe ik dat, het helpt ook om het rechterbinnenachterbeen nog meer onderdoor te laten treden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:49

knollentuin schreef:
Stelling hoeft niet gelijk te zijn aan buiging. Uk kan schouderbinnenwaarts rechts rijden met linkerstelling. Als ik merk dat m'n paard zich ergens nog vast zet in kaak, hals schouder links doe ik dat, het helpt ook om het rechterbinnenachterbeen nog meer onderdoor te laten treden.

Inderdaad, ik vind dat een logisch iets. Ik moet er wel bij zeggen dat ik, maar heel kort doe; de tijd van een of een paar ophoudingen, eigenlijk om het dier in dat deel te ontspannen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:02

Kadankovitch schreef:
knollentuin schreef:

Inderdaad, ik vind dat een logisch iets. Ik moet er wel bij zeggen dat ik, maar heel kort doe; de tijd van een of een paar ophoudingen, eigenlijk om het dier in dat deel te ontspannen.

Klopt, het moet met 3-4 passen goed zijn

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:24

Mijn ervaring is dat paard niet in z'n lijf kan buigen als er contrastelling is (naja de verkeerde kant opgebogen).
Ik zit zelf vaak genoeg op dit paard, heb wekelijks les met de verschillende paarden.

En het paard is linksgebogen, dus ja, er zal vast nog meer zijn. We zijn ermee bezig. Ik ga geen beeldmateriaal neerzetten van dit paard omdat het mijn paard niet betreft.
Paard heeft wel weer moeite met contragalop op rechts. Springt dan soms om. Gaat ondertussen al een stuk beter, oefening baart kunst. Leg het hier gerust allemaal neer, want weet zelf wel hoe ik een aardig fijn rondje kan sturen. Ben bereid om dingen uit te proberen. Paard heeft wrdstrijdspanning en ik waarschijnlijk onbewust dus ook..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:29

Wat ik dan heel fijn werk vind voor zo een, is het wijken met recht lijf en rechte hals.
Van hoek naar hoek, dus hele baan door, in stap draf en galop. Als je dat kan ga je uitbouwen naar wijken met stelling, maar ook rechtswijken met linkerstelling en andersom

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:41

Corrigeer me als ik het verkeerd heb.

Ik heb begrepen dat zodra een paard spanning heeft achter zijn kaak. Dat het dier onvoldoende van achter naar voren word gestimuleerd en dat er niet op 2 teugels gereden word. In vele situaties zou er onvoldoende druk zijn op de buitenteugel en juist meer op de binnenteugel. Men gebruikt de contra stelling door vanuit een drijvend binnenbeen van de ruiter het paard te stimuleren om zijn balans te herstellen waardoor de druk op de buitenteugel hersteld. Hierdoor zou het paard zijn kaak gaan ontspannen en de druk over beide teugels weer gelijk zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:09

Klopt, en als Jr dan met een oefening bezig bent zoals schouderbinnenwaarts en je merkt tijdens de oefening dat het paard het moeilijk vind en zich ergens gaat vastzetten, kun je dat op de manier zoals ik hierboven beschreef proberen op te lossen, tijdens t rijden. Is deze manier van oplossen veelvuldig nodig dan kan je beter weer een stap terug in je training want dan is je paard er nog niet helemaal aan toe.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:12

IpilyaNL schreef:

Ik heb begrepen dat zodra een paard spanning heeft achter zijn kaak. Dat het dier onvoldoende van achter naar voren word gestimuleerd en dat er niet op 2 teugels gereden word. In vele situaties zou er onvoldoende druk zijn op de buitenteugel en juist meer op de binnenteugel. Men gebruikt de contra stelling door vanuit een drijvend binnenbeen van de ruiter het paard te stimuleren om zijn balans te herstellen waardoor de druk op de buitenteugel hersteld. Hierdoor zou het paard zijn kaak gaan ontspannen en de druk over beide teugels weer gelijk zijn.

Dat is inderdaad een juiste manier om het te zien.

Maar hetzelfde denk ik [en zo heb ik de bijdrage van mevr.Knollentuin ook begrepen] dat het kort losmaken in de kaak [ontspannen], er al voor zorgt dat juiste werking van de achterhand wordt hersteld.
Ook ik ga vaker terug naar stap indien het op deze manier zich niet oplost.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:17

IpilyaNL schreef:

Deels eens, maar niet met het vetgedrukte. Het paard kan bv prima losgemaakt worden in de kaak in stilstand. Drijven kan de spanning in sommige gevallen juist verhogen, zeker in zijgangen.

Ik ben ook niet zo van het woord "druk", want dat impliceert ook weer dat er steeds druk moet zijn en dat is gewoon niet zo bij alle methodes, kan zijn dat jij dat wenselijk vindt echter en dat is prima. Echter moet het paard wel, bij alle interpretaties, even los zijn in de kaak aan beide kanten. Dus daar geef ik je gelijk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:32

SinneJ schreef:
IpilyaNL schreef:

Deels eens, maar niet met het vetgedrukte. Het paard kan bv prima losgemaakt worden in de kaak in stilstand. Drijven kan de spanning in sommige gevallen juist verhogen, zeker in zijgangen.

Ik ben ook niet zo van het woord "druk", want dat impliceert ook weer dat er steeds druk moet zijn en dat is gewoon niet zo bij alle methodes, kan zijn dat jij dat wenselijk vindt echter en dat is prima. Echter moet het paard wel, bij alle interpretaties, even los zijn in de kaak aan beide kanten. Dus daar geef ik je gelijk.

Ook, en als je in deze situatie zit en je gaat er eenzijdig in meer naar voren drijven is mijn ervaring dat het paard eerder sterker wordt nog dan meteen weer nagevelijk, de moeilijkheid zit m op dat moment in de buiging

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:41

:D eigenlijk best grappig hoe vindersrijk we allemaal zijn +:)+ Ik zou bijvoorbeeld nooit terug gaan naar stap, maar juist voorwaarts oplossen. Het rijden van vierkante voltes vind ik persoonlijk heel effectief.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:43

Dat is er ook een die werkt, en daarbij kom je dan ook weer uit bij een grotere invloed van de buitenteugel.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:47

ik heb een leuk boek met erg veel van die oefeningen. Is geschreven door Jaki Bell. Kent iemand dat?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:53

IpilyaNL schreef:

Meestal houdt je paard zijn kaak dan vast. Als je paard dat doet kan het te maken hebben dat je hand te streng is en hij jouw hulpen wil ontwijken. Zijn rug als je die ziet als een "brug" is dan open, de hulpen komen niet goed door.
Kaak kun je inderdaad in stilstand los vragen door gebruik te maken van de wending om de voorhand vanuit stilstand. Gelijk begint je paard te kauwen op het bit, want het kan niet anders. Laat zijn kaak los en je hebt de verbinding herstelt. Paar pasjes wijken kan ook helpen met kaak loslaten.

Het verschil in druk op de teugels kan te maken hebben met scheefheid, met links sterkere hand als rechts etc. Dat kun je oplossen door die kant waar het bit niet (goed) wordt aangenomen je hand paar centimeters hoger te doen tijdens de halve ophouding. Gelijk zacht worden, hand weer lager doen en nageven en halve ophouding herhalen en zo nodig je hand weer paar cm. hoger doen. Belangrijk is wel, dat je alles heel rustig, lief en zacht blijf uitvoeren. Het woord druk is niet op zijn plaats als je de oefening uitvoert zoals ik hem bedoel.

Zelf vind ik het heel fijn om paard wat hals te laten strekken tijdens deze oefening, maar wel correct door de nek laten gaan met correcte stelling. Dan kan hij ook de rug lekker ontspannen en alles loslaten. Mijn paarden beginnen gelijk te briesen als ik dit doe.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:57

Het losmaken van de kaak heeft alleen zin wanneer dit gevolgd wordt door aanleuning.
Het zoeken/strekken van het paard naar het bit.
Zonder dat wordt het paard slechts van het bit af gezet en zal in de meeste gevallen achter het bit en de loodlijn gaan lopen, de ruiter volgt de mond in dat geval achterwaarts.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:03

Aanleuning begint toch met loslaten van de kaak sman? Volgens mij is aanleuning onmogelijk met een kaak die vastgehouden wordt.

Uiteraard als er gekauwd wordt op het bit, wordt het contact via de halve ophouding onderhouden want als je alles gelijk losgooit heb je geen aanleuning en/ of als je het paard van voor naar achter rijdt heb je ook geen aanleuning, want dan wil het paard de hand ontwijken en duikt achter de teugel. Volgens mij ligt het geheim van de smid in de correcte halve ophouding geven waardoor het paard inderdaad reikt naar het bit.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:05

Dat is wat ik probeer te zeggen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:14

Volgens mij is dit weer de discussie Duits vs. Frans :D
dwz wel/geen noodzaak van aanleuning.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:15

FCSA schreef:
Volgens mij is dit weer de discussie Duits vs. Frans :D
dwz wel/geen noodzaak van aanleuning.

Precies dat FCSA :D jij hebt het begrepen

Ik vind het dus niet nodig te stellen dat er 1 waarheid en 1 methode is, maar verschillende manieren die allen tot een 'gewenst' beeld kunnen leiden.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:33

Gatver nu besef ik nog meer dat ik ben Duits opgeleid :+
Met een snufje richting de klassieke rijkunst 8)7 omdat mijn trainer dat nou eenmaal gedaan heeft.
Van de franse heb ik geen koek gegeten. Zou niet eens weten wat nu Typisch frans is :?

Maar wel goed dat er zoveel mogelijkheden zijn. Het is goed dat men een Basis heeft en mss wel beter om af en toe de oogkleppen af te doen. Je kan er alleen maar van leren.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:36

IpilyaNL schreef:
Met een snufje richting de klassieke rijkunst 8)7 omdat mijn trainer dat nou eenmaal gedaan heeft.
Van de franse heb ik geen koek gegeten. Zou niet eens weten wat nu Typisch frans is :?

Maar wel goed dat er zoveel mogelijkheden zijn. Het is goed dat men een Basis heeft en mss wel beter om af en toe de oogkleppen af te doen. Je kan er alleen maar van leren.

Ik vind je er heel fijn instaan zo :) Franse rijkunst heeft zeker wat te bieden, maar de biomechanica is in het Duits vaak beter uitgewerkt. Frans is voor mij wat betreft het 'overbrengen' van de hulpen (en de légèreté natuurlijk, maar dat is een keuze) veel logischer (hand zonder been en been zonder hand), maar er is vaak geen bezwaar tegen ze gewoon door elkaar te gebruiken. Immers tonen de meeste rijscholen toch mooie dingen en dus moeten ze allemaal wel wat juist doen :+ of zo sta ik er toch tegenover.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:38

IpilyaNL schreef:

Hier een interessant artikel: http://www.carlosandrade1.com/articulos/artint40.php