Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wyb_ster

Berichten: 794
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:39

Bedankt @fransje_70 voor je super lange maar goede handleiding wat betreft longeren!! Ik heb nu nog meer inspiratie en stof om mee verder te gaan. Toevallig had ik net wat filmpjes zitten kijken en jij verwoord het nu super!

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:07

Wyb_ster schreef:
Bedankt @fransje_70 voor je super lange maar goede handleiding wat betreft longeren!! Ik heb nu nog meer inspiratie en stof om mee verder te gaan. Toevallig had ik net wat filmpjes zitten kijken en jij verwoord het nu super!

Dank je wel!
Om nog even terug te komen op de positie hoofd/hals houding, ik ben van mening dat bij de stofzuig positie in de meeste gevallen de achterhand eruit vliegt. In t begin is dat helemaal niet zo erg, als je paard het voor het eerst durft en kan, maar op den duur train je naar mijn mening niet de juiste spieren met de stofzuiger.
Ik ben voor een iets hogere hoofdpositie, natuurlijk afhankelijk van de bouw van het paard, waarmee je een mooie krachtige en energieke verbinding krijgt van kruin tot staartwortel met een achterbeen wat goed 'onderzwiept'. Een vloeiende connectie waarbij je de spieren soepel en langer maakt. Het voorwerk voor verzameld werk.

@wybster een vraagje, heeft je pony al wel eens een osteo behandeling gehad? Ee kunnen blokkades zitten als ze zo vluchterig of springerig zijn.

Lauke

Berichten: 4270
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:49

bedankt voor de reacties op mijn post!
Ik ga er mee aan de slag :)

Badeendje

Berichten: 3975
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:08

Simpelman schreef:
Maar hoe nu brengen we bijvoorbeeld een middelbare school bezoekende lezer van 15 jaar die 6 jaar les gehad heeft op een manegepaard van een papagaai en vorig jaar haar eigen pony heeft gekregen verder?

Hoi!
Oke, drie jaar ouder. Maar toen ik mij begon te verdiepen in rijkunst was ik 14/15.
De tijd zal het ook moeten leren. Ieder leergierig mens is op zoek naar meer informatie, als ze die op internet zoeken stuiten ze snel genoeg op waardevolle info. Echter als er bij de KNHS winstpunten worden gegeven aan combinaties waarbij de basis duidelijk niet op orde is en als de basisinstructeurscursus te beknopt is, dan gaat het natuurlijk fout. Mensen denken dat ze goed bezig zijn, 'ik rijd immers mijn winstpunt!', helemaal geen onlogische gedachte. De knhs moet ervoor zorgen dat men inziet dat dit niet de manier is. Echter zullen ze dat doen, vanuit commercieel oogpunt bekeken? -O-

Lauke

Berichten: 4270
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:16

Heel herkenbaar indd lollieloes. En op een gegeven moment weet je gewoon niet meer wat goed is en wat je nou moet doen. Zeker als je ook nog mensen om je heen hebt die graag willen dat je presteert in de ring. Vaak heb je toch meer tijd nodig dan dat je gegeven wordt als je het echt goed wil doen.
Daar loop ik erg tegenaan en baal dan dat het niet mijn eigen paarden zijn. Toch wil ik graag samenwerken met t paard ipv afdwingen om een puntje te rijden.

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:51


Horseware
Berichten: 5440
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:58

Fransje_70 schreef:
Om nog even terug te komen op de positie hoofd/hals houding, ik ben van mening dat bij de stofzuig positie in de meeste gevallen de achterhand eruit vliegt. In t begin is dat helemaal niet zo erg, als je paard het voor het eerst durft en kan, maar op den duur train je naar mijn mening niet de juiste spieren met de stofzuiger.
Ik ben voor een iets hogere hoofdpositie, natuurlijk afhankelijk van de bouw van het paard, waarmee je een mooie krachtige en energieke verbinding krijgt van kruin tot staartwortel met een achterbeen wat goed 'onderzwiept'. .


Afbeelding

Afbeelding

Dat hoeft zeker niet. De kunst is het achterbeen actief erbij rijden als het paard de hand eenmaal naar beneden wilt volgen.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 08:19

Men heeft het altijd over de combinatie van het neerwaarts en het voorwaarts.
Voorwaarts-neerwaarts.
Het is het voorwaarts dat maakt dat het paard zijn evenwicht correct verdeeld over 4 benen.
VOOORWAARTS.

Maar om correct, =ontspannen, voorwaarts te kunnen gaan is het neerwaarts essentieel.
Die twee zijn dus in elkaar verbonden.

Praktisch: vraag je paard de hals te strekken en op het moment dat hij deze laat vallen drijf je voorwaarts.
Zo wordt een paard sterker in ontspanning en leert zich juist te bewegen.

Even terzijde, wanneer weegt een paardenhoofd meer, hoog gedragen of laag?

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 08:28

thirzanaomi schreef:
Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het ontzettend bijzonder is om op mijn leeftijd dit soort topics te volgen. Al heb ik het idee dat veel van mijn leeftijdsgenoten niet heel erg bezig zijn met dit soort dingen. Wel ben ik vergeleken met mijn leeftijdsgenoten een bijzonder nieuwsgierig mens en zou ik eigenlijk het liefst zo ongeveer alles op paardengebied willen weten (wat helaas een utopie is). Ik denk dat je leeftijd niet ontzettend belangrijk is, maar je zult vooral erg nieuwsgierig moeten zijn en veel dingen moeten willen leren. Ik leer in ieder geval erg veel van dit topic en lees dan ook zeer graag mee.

Wyb_ster schreef:
Hallo allemaal,

Ik lees dit topic stukjes mee omdat helemaal volgen voor mij echt onmogelijk is geworden, respect voor alle mensen die het lukt !! Maar jullie hebben het veel over stretchen en ik heb de resultaten en het er naar toe werken hier wel gevolgd maar ik heb zo het vermoeden dat ik het begin gemist heb :oo Dus dacht ik laat ik er wat info over zoeken op google maar daar kon ik volgens mij nog niet echt het juiste vinden :? Ik had gezocht op stretchen paard maar daar kreeg ik de oefeningen voor stilstaand en dat zoek ik dus niet. Heeft een van jullie een linkje of de juiste zoekterm voor mij zodat ik het 'begin' kan vinden.

Met het stretchten wat hier genoemd wordt, wordt het voorwaarts-neerwaarts bedoeld. Als je hier op zoekt zul je waarschijnlijk al veel meer info vinden. Ook kun je kijken op het youtube-kanaal van Will Faeber (arttoride), daar staan ook veel leerzame filmpjes op.

Ik was benieuwd naar jullie mening over het volgende: Ik heb een aantal lessen gevolgd bij een instructrice die les geeft in de academische rijkunst. Hier beginnen ze met 'rechtrichtende' oefeningen op de grond (met name zijgangen). Rechtrichtende tussen aanhalingstekens omdat het mijns inziens meer oefeningen zijn om je paard los te maken dan daadwerkelijk recht te richten, omdat vrijwel alles in stap gebeurt. Deze instructrice heeft mij geleerd om mijn paard in een volte te laten stappen (zelf achterwaarts meelopen) en daarbij stelling en buiging te vragen (verder zijn we niet echt gekomen, omdat ik me niet helemaal in de methode kan vinden). Dit alles was in een vrij laag staptempo. Volgens de instructrice was het wel de bedoeling om het paard te vragen zijn hoofd te laten zakken, maar hij mocht niet lager dan zijn borst omdat hij volgens haar anders op de voorhand zou komen.
Nu ben ik benieuwd naar jullie mening over dat laatste. Kan een paard op de voorhand komen door met zijn neus over de grond te lopen? Ligt dit aan het -mijns inziens te- lage tempo? De oefeningen gebruik ik zeer af en toe nog eens, dit in een hoger tempo en indien mijn pony het wil met zijn neus over de grond. Heeft de hierboven beschreven oefening op deze manier toegevoegde waarde of is deze vrij nutteloos?


Er zijn twee topics waaar heel uitgebreid ingegaan wordt op de tekortkomingen van de z.g. Academische Rijkunst.
Heel kort samengevat, AR is rijkunst uit het begin van de 16e eeuw, het was de bedoeling om in een ronde piste van ong. 15m
het paard mooie kunstjes te laten vertonen ter eer en vermaak van de edelen.
Dit op beknopte, eerder zwaargebouwde, kleine paarden.

Het resultaat is deftig rondgeschuifel en heeft nauwelijks iets te maken met dat wat wij vandaag van onze veelzijdigheidspaarden verwachten.
Tijden zijn veranderd.
De AR wordt commercieele wijze uitgedragen, er zijn veel mensen die, betaald, deze folklore verder verbreiden, maar helaas, alsof het de "juiste oplossing" zou zijn voor alle algemeen voorkomende rijkunstige problemen van vandaag.

NB
Recht richten is de gelijkmatige spierontwikkeling aan beide zijden.
Om spieren te ontwikkelen moeten ze intensief gebruikt worden.....

Mungbean

Berichten: 36335
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:55

Het hoofd weegt altijd even veel :+
Ik neem aan dat het effect van het gewicht bedoeld wordt?

Overigens is er een verschil tussen een actief achterbeen en daadwerkelijk gewicht overnemen.
Er zijn in middels toch wel 10 tallen studies die aangetoond hebben dat paarden ongeacht de hoofd positie en met of zonder ruiter in de basisgangen en lichte verzameling meer gewicht op de voorhand hebben. Uitgezonderd op een helling en hogere klassiek uitgevoerde verzameling.
De activiteit en buiging van het achterbeen met schwung ontwikkeling is het streven waarvan voor de tijd van de meerapparatuur men dacht dat dit gewichts overname was.

Het is ook logisch dat het gewicht aan de voorkant blijft aangezien de hoofd hals invloed pas verminderd bij totale oprichting, dan vloeit het gewicht af in de schouder ipv als hefboom te werken.
Het paarden achterbeen heeft ook meer gewrichten die helemaal niet zo enorm gebouwd zijn op continue gewichts overname (anders zou het wel op 2 benen lopen). Daar is het rechte voorbeen met zijn enorm ontwikkelde spier en peesophanging aan de schouder veel geschikter.

Juist omdat je niet wilt dat het paard op de gewrichten gaat lopen (ook eerder aangegeven door simpelman) is die buiging en activiteit van het achterbeen dus wel heel belangrijk. Maar het wordt hoog tijd dat de basisinstructie weg komt van de gewichtsverplaatsing want dat gebeurd in de basissport echt niet.
Dat zo benoemen geeft alleen maar onzekerheid bij de ruiters.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 09:03

Dat bedoel ik met papagaaien-instructeurs.
Iedereen wauwelt over het op de achterhand of op de voorhand gaan.

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:36

Mijn paarden zijn in ieder geval niet gebaat bij een stofzuiger positie. Mijn tinkertje kan heel makkelijk stofzuigen in een voorwaarts tempo, maar ze doet dat juist omdat ze dan bepaalde spieren niet goed hoeft te gebruiken. Het is zelfs haar voorkeurspositie aan de longe.
Voor mijn Iberische paard vind ik het ook te diep, zij heeft een barokke bouw met een diepere halsaanzet, heel anders dan een KWPN, en daarom vind ik de stofzuiger dus te diep.
Het is zeker te verdedigen dat je in eerste instantie je paard diep kan laten lopen in een stretch, maar hou altijd zijn bouw in de gaten, en daarna komt altijd een stap 2 en dat is wat mij betreft een hogere hals positie in de lijn van de rug waarbij je de halsspier mooi ziet opbollen en de buikspieren meer aan het werk gaan.

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:31

Simpelman schreef:
thirzanaomi schreef:

Er zijn twee topics waaar heel uitgebreid ingegaan wordt op de tekortkomingen van de z.g. Academische Rijkunst.
Heel kort samengevat, AR is rijkunst uit het begin van de 16e eeuw, het was de bedoeling om in een ronde piste van ong. 15m
het paard mooie kunstjes te laten vertonen ter eer en vermaak van de edelen.
Dit op beknopte, eerder zwaargebouwde, kleine paarden.

Het resultaat is deftig rondgeschuifel en heeft nauwelijks iets te maken met dat wat wij vandaag van onze veelzijdigheidspaarden verwachten.
Tijden zijn veranderd.
De AR wordt commercieele wijze uitgedragen, er zijn veel mensen die, betaald, deze folklore verder verbreiden, maar helaas, alsof het de "juiste oplossing" zou zijn voor alle algemeen voorkomende rijkunstige problemen van vandaag.

NB
Recht richten is de gelijkmatige spierontwikkeling aan beide zijden.
Om spieren te ontwikkelen moeten ze intensief gebruikt worden.....


Met alle respect, maar deze claim mist iedere vorm van historische onderbouwing. Uit welke bron leidt jij af dat academische rijkunst (ik prefereer de term traditionele dressuur) wat rondgeschuifel zou zijn?

Uit mijn eigen historisch onderzoek, dat ik een aantal weken geleden tijdens het Rossfechten Symposium heb gepresenteerd, heb ik net het bewijs aangeleverd dat de traditionele dressuur moet gezien worden in een continuïteit met de middeleeuwse rijkunst. Om deze stelling te onderbouwen deel ik graag een aantal slides uit de presentatie die ik gegeven heb:

Afbeelding

Afbeelding


Op deze figuren kan je aan de rechterzijde het manuscript van Jeremisas Schemels von Augsburg zien (dat overigens ook een vechtboek en toernooiboek omvat), dat, voor het dressuurgedeelte maar tevens ook voor een aantal vechtstukken, is gebaseerd op het 'dressuurwerk' van Johan Fayser den Jungere.

Het werk van Fayser werd voorgesteld als een vertaling van Gli ordini di Cavalcare van Federigo Grisone, maar is in feite een unieke en eigen creatie. Zo omvat dit werk duidelijk afbeeldingen van grondwerk (zonder bijzetteugels!) en omvat het zelfs een aantal eigen vechtstukken (die gedeeltelijk zijn geïnspireerd op het vijftiende eeuwse werk van Antonius Rast).

Uiteraard had Grisone een invloed op dit werk, wat bijvoorbeeld duidelijk wordt in de turni oefening, maar ook Cesare Fiaschi's inzichten zijn volop opgenomen in dit werk (de notenoefeningen vormen daar een mooi voorbeeld van). Daarenboven staan er bepaalde oefeningen in dit werk die parallel zijn aan oefeningen die we terugvinden in het werk van de la Broue of zelfs de latere William Cavensish (de laterale cirkeloefeningen zijn daar een mooi voorbeeld van).

Ik denk dat de praktijken noodzakelijk voor het middeleeuwse gevecht of de joust (die overigens nog door Pluvinel in de vroege zeventiende eeuw in groot detail staat beschreven) moeilijk als een 'schuifelende' activiteit kunnen beschreven worden. Zelfs tot in de achttiende eeuw werden trainingsoefeningen, ook al was de eigenlijke martiale praktijk verdwenen, uitgevoerd in de vorm van de 'courses' (course de bague en course de tête).

Traditionele dressuur, zeker bij zijn oorsprong, richtte zich wel degelijk op gezwinde en wendbare bewegingen. Natuurlijk wordt de basis daartoe gelegd door een lange en doorgevoerde training, waarbij het bevestigen van mentale kwaliteiten, impulsie en rechtheid centraal stonden.

Een punt dat je wel zou kunnen maken, is dat deze vorm van traditionele dressuur is ophouden te bestaan en we deze bijgevolg dienen te reconstrueren. In die zin kan je kritisch zijn ten aanzien van de interpretaties van bepaalde ruiters (ik vermoed dat je vaak verwijst naar Bent Branderup gezien de term Academische Rijkunst), maar dat is een totaal andere discussie.

Ook je claim dat wij zouden beschikken over 'veelzijdigheidspaarden' is totaal ongegrond. Ik vermoed dat je doelt op paardenrassen die de hedendaagse dressuursport vandaag prefereert en dan hebben we het over warmbloeden. Warmbloed rassen zijn in hun geheel geen 'veelzijdigheidspaarden', maar rassen gekweekt om te voldoen aan nieuwe noodzakelijkheden. We zien de warmbloedrassen, in lijn van het Engelse volbloed uit de zeventiende eeuw, voor het eerst ten tonele verschijnen tijdens de achttiende eeuw. Op hetzelfde moment zien we ook dat de coarsing/hunting praktijken, die reeds in de voorgaande eeuw in Engeland sterk tot ontwikkeling waren gekomen, nu ook op het Europese continent werden ingevoerd.

Deze praktijken werden niet zomaar ingevoerd, maar hingen samen met de nieuwe noodzaak van de cavalerie, die inmiddels op een meer structurele manier werd uitgebouwd (de achttiende eeuw zag immers ook de oprichting van verschillende cavalerie scholen). Buskruit wapens werden geavanceerder, waardoor er in de cavalerie de noodzaak ontstond om snellere paarden te hanteren die als het ware de kogels konden ontlopen. Zelfs een prestigieuze dressuurinstelling als de koninklijke rijschool van Versailles kwam stevig onder druk te staan van deze nieuwe trends net voor zijn eerste afschaffing tijdens de Franse Revolutie.

In de negentiende eeuw werden deze praktijken dan ook verder uitgebouwd. Daarmee gepaard gaande werden ook diverse warmbloedrassen verder ontwikkeld. Zelfs prominente studenten van de heropgerichte maar inmiddels wederom verdwenen school van Versailles zoals de comte d'Aure (in de lijn van zijn meester Dauvergne) benadrukten het belang van deze nieuwe rijpraktijken en bijhorende rassen voor het militair gebruik.

In de late negentiende en vroege twintigste eeuw zien we vervolgens uit de cavaleriepraktijken sporten ontstaan. Dat dergelijke sporten klaarblijkelijk uit cavaleriepraktijken zijn ontstaan bewijst het feit dat de eerste Olympische Spelen met hippische evenementen (dressuur, eventing en jumping) te Stockholm in 1912 enkel waren toegelaten voor militairen (wat zo zou blijven tot 1952). Na de Tweede Wereldoorlog, toen het paardengebruik werd gereduceerd tot enkel sport, werden vooral de warmbloedlijnen voor sportdoelstellingen verder geselecteerd.

Warmbloedpaarden zijn dus allerminst 'veelzijdigheidspaarden', hun gebruik als sportpaarden, die moeten uitmunten in specifieke handelingen, maakt dat overigens onmogelijk. Een echt 'veelzijdigheidspaard' (als dat ook al bestaat) zal van alles iets moeten kunnen, maar omwille van inherente trade-offs nooit in alles kunnen uitblinken. Het feit is dat de mens een afdoende begrip van selectie heeft om paardenrassen te richten naar de gebruiken die ze ermee wensen te ondernemen. Barokke paarden hebben een typische aanleg voor verzameling, bijvoorbeeld door te selecteren op een bepaalde helling van het heupbeen die verzameling faciliteert. Paardenrassen die moeten voorzien in een comfortabele rit voor hun ruiter, worden vaak geselecteerd op het gen dat telgang bestendigd. Dergelijke voorbeelden zien we in de middeleeuwse palfrey of het Tenessee Walking Horse dat katoenbazen met gemak over hun plantages diende te voervoeren. Wil je gaan racen, wel dan zal je zonder Engels volbloed niet ver komen. Wil je reining gaan doen, koop dan een Quarter Horse.

Hoewel rassen zullen verschillen in welke eigenschappen zij meer of minder makkelijk kunnen ontwikkelen, blijven paarden uiteindelijk wel één soort, namelijk een paard, met analoge mentale en biomechanische processen. Hoewel een warmbloedpaard in se niet even makkelijk zal kunnen verzamelen dan een barok paard, wil dat geenszins zeggen dat ze dat niet kunnen, nog dat de onderliggende principes of kwaliteiten anders zijn. Het was net daarom dat Steinbrecht begreep dat de ideeën van de traditionele dressuur van nut konden zijn, ook voor de coarsing praktijken van zijn tijd (zoals ik in een vorige post heb gesteld, Steinbrecht wou nooit een werk voor de hoogste vorm van dressuur schrijven, zijn doelstellingen lagen pragmatischer, wat wellicht ook zijn succes heeft bestendigd).

In die zin zal bijvoorbeeld de kwaliteit van verzameling (wat behelst dat een groter gewicht op de achterhand wordt genomen, waardoor de voorhand wordt ontlast en vrijer kan bewegen, wat op zijn beurt de wendbaarheid van het paard bevordert) voor een barok of een warmbloed paard dezelfde zijn. Ook de spiergroepen die moeten getraind worden, stemmen in grote lijn overeen. Zijn er verschillen, uiteraard. Warmbloeden hebben bijvoorbeeld een andere heuphelling dan barokke paarden. Bijgevolg zal het verzamelen van warmbloeden meer gericht zijn op het buigen van gewrichten van het achterbeen (om het gewicht naar achteren te brengen!).

Ten slotte wil ik ook opmerken dat het idee dat enkel in kleine pistes werd gereden totaal ongegrond is. De carousels en courses werden in beduidend grote arena's uitgevoerd. De tourni oefening van Grisone behelst cirkels van twintig meter doorsnee. Wat wel waar is, is dat in de traditionele dressuur vooral naar wendbaarheid en atletische kwaliteiten werd gestreefd als toepassing. In die zin zal men steeds streven om in kleine cirkels te werken of bewegingen te lateraliseren. Dat deze uiteindelijke toepassing verschillend kan zijn met toepassingen met warmbloedpaarden, waar snelheid een meer bepalende rol speelt, dat is uiteraard wel waar. Maar dat is een verschil in de toepassing, de specificatie en de manifestatie van de fundamentele kwaliteiten, niet met de fundamentele kwaliteiten op zich.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 10:32

Je hebt er maar druk mee.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:38

Bah simpelman, wat een denigrerende opmerking naar iemand die duidelijk tijd heeft besteed aan een uitgebreide post.

vur

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:54

Anoeska schreef:
Bah simpelman, wat een denigrerende opmerking naar iemand die duidelijk tijd heeft besteed aan een uitgebreide post.

Hoe weet je nou hoe hij het bedoelde?

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:58

Excuus als het heel aardig bedoeld is. Ik ken de uitdrukking 'je hebt het er maar stuk mee' alleen als een tikje sarcastisch opmerking (maak je niet zo druk joh).

Sorry, als ik het verkeerd begrepen heb. Vond het alleen zo onaardig overkomen na zo'n uitgebreid verhaal.

maralyn

Berichten: 11161
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:07

*\o/* *\o/*
Gisteren in de bak aan het lijnen geweest (nee niet met kilo's, alhoewel, voor onse fryskedikbil kan het geen kwaad, kilo of 20 er af...??)
En Amawauwie wat ben ik trots.

Wie het verleden niet kent?
Samengevat.
La-la-la WAAAAAH VOGEL! WHOESH! RENNEN hij eet ons OP :') Hoef vast niet meer te zeggen.

Heerlijk actief tokkelen door de bak.
Enkel gewoon contact, beetje figuren, ook die niet bestaan en gewoon de dingetjes doen.
Aan de ene zijde een schuur. De andere zijde open, dan een zijde met vleesetende bomen volgens het paard. En de achterzijde hebben we last van vleesetende eenden en kikkers.
Langzaam maar zeker, kwam haar neus, op knie hoogte, licht contact, en kon alles met haar doen.
We konden zelfs langs de vlees etende vogels, kikkers en eenden! *\o/*
Ze kwam er achter, dat je daar toch niet dood van gaat!!!
Toen een aantal keren een trekker langs het open gedeelte. En ook dat is braaf!

Ben helemaal bij :D

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:08

Misschien nog even, om mijn betoog af te sluiten, een mooie, hedendaagse demonstratie van hoe er met degelijke impulsie zelfs in de 'kleine pistes' kon gereden worden:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=176&t=1856071

Deze post is van Arne Koets, die niet enkel beschikt over een grondige theoretische kennis van de traditionele dressuur maar eveneens over uitmuntende praktische vaardigheden (en overigens een ideale gesprekpartner vormt om de dressuur traditie grondig te begrijpen).

Een aantal weken terug demonstreerde hij de traditionele dressuur in de historische rijhal van William Cavendish, één van de meest intrigerende meesters. De foto's getuigen prachtig wat traditionele dressuur precies voor ogen had.

jannico
Berichten: 501
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:37

Wederom een zeer mooi stuk. Ik ben wel benieuwd wat jij (xavier) dan vind van Bent Branderup en aanverwante ruiters, waarbij het werk met een enkeling daargelaten inderdaad lijkt op impulsieloos rondgeschuifel, en dus niet helemaal lijkt overeen te komen met de historische bronnen waar dhr Branderup graag naar grijpt.

Mungbean

Berichten: 36335
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:58

Je kunt Branderup echt niet onder academisch scharen :n
Branderup heeft een groot commercieel talent dat overwegend de onzekere of zelfs angstige ruiter het gevoel geeft de controle te hebben.

Hij doet er weinig kwaad mee, maar dat heeft niets te maken met ridder en vecht technieken.

Tancreda4

Berichten: 25704
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:03

Fransje_70 schreef:
Nou is dat even toevallig....
http://yvonhoogervorst.nl/leren-longeren/


Die zag ik ook langskomen.
Jou longeer post is ook erg duidelijk en herkenbaar. Zo ga ik ook te werk met mijn instructrices qua longeren. Eventueel met body wraps.

In de stretch rijden is mijn paard nog lange niet geschikt voor en mogelijk ook nooit. Zij heeft daar een te slechte eigen houding voor. Op eigen benen kan ze best lekker bewegen, maar ze gaat altijd stiekem ietwat scheef wat even goed gaat, maar waar ze uiteindelijk op vast loopt.

Ach, het houdt je van de straat. We zijn er wel altijd mee bezig. En ik ben blij dat we het longeren weer meer mogen gaan oppakken na DA advies. Want dat helpt wel, lekker onbelast haar recht maken, op GOEDE eigen benen laten lopen, zonder dat ik haar in de weg zit.

verder super interessante stof dat langs komt :)

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 12:04


Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 12:06

Tancreda4 schreef:
In de stretch rijden is mijn paard nog lange niet geschikt voor en mogelijk ook nooit. Zij heeft daar een te slechte eigen houding voor. Op eigen benen kan ze best lekker bewegen, maar ze gaat altijd stiekem ietwat scheef wat even goed gaat, maar waar ze uiteindelijk op vast loopt.


verder super interessante stof dat langs komt :)

Ieder paard kan de hals strekken anders zou hij niet bestaan.
Begin in stap aan de longe, bevestig dit, dan in draf aan de longe, dan in stap er op, enz.

vur

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:56

Anoeska schreef:
Excuus als het heel aardig bedoeld is. Ik ken de uitdrukking 'je hebt het er maar stuk mee' alleen als een tikje sarcastisch opmerking (maak je niet zo druk joh).

Sorry, als ik het verkeerd begrepen heb. Vond het alleen zo onaardig overkomen na zo'n uitgebreid verhaal.

Meestal wordt het zo ook wel bedoeld, maar ja, je weet het niet zonder smilies en dat sarcastische vind ik niet bij Simpelman passen. Vandaar. Mijn moeder gebruikte het ook wel eens om aan te geven dat ik flink mijn best had zitten doen. Maar goed, nu ga ik maar weer verder lezen. ;)