Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wyb_ster schreef:Bedankt @fransje_70 voor je super lange maar goede handleiding wat betreft longeren!! Ik heb nu nog meer inspiratie en stof om mee verder te gaan. Toevallig had ik net wat filmpjes zitten kijken en jij verwoord het nu super!
Simpelman schreef:Maar hoe nu brengen we bijvoorbeeld een middelbare school bezoekende lezer van 15 jaar die 6 jaar les gehad heeft op een manegepaard van een papagaai en vorig jaar haar eigen pony heeft gekregen verder?
Fransje_70 schreef:Om nog even terug te komen op de positie hoofd/hals houding, ik ben van mening dat bij de stofzuig positie in de meeste gevallen de achterhand eruit vliegt. In t begin is dat helemaal niet zo erg, als je paard het voor het eerst durft en kan, maar op den duur train je naar mijn mening niet de juiste spieren met de stofzuiger.
Ik ben voor een iets hogere hoofdpositie, natuurlijk afhankelijk van de bouw van het paard, waarmee je een mooie krachtige en energieke verbinding krijgt van kruin tot staartwortel met een achterbeen wat goed 'onderzwiept'. .
thirzanaomi schreef:Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het ontzettend bijzonder is om op mijn leeftijd dit soort topics te volgen. Al heb ik het idee dat veel van mijn leeftijdsgenoten niet heel erg bezig zijn met dit soort dingen. Wel ben ik vergeleken met mijn leeftijdsgenoten een bijzonder nieuwsgierig mens en zou ik eigenlijk het liefst zo ongeveer alles op paardengebied willen weten (wat helaas een utopie is). Ik denk dat je leeftijd niet ontzettend belangrijk is, maar je zult vooral erg nieuwsgierig moeten zijn en veel dingen moeten willen leren. Ik leer in ieder geval erg veel van dit topic en lees dan ook zeer graag mee.Wyb_ster schreef:Hallo allemaal,
Ik lees dit topic stukjes mee omdat helemaal volgen voor mij echt onmogelijk is geworden, respect voor alle mensen die het lukt !! Maar jullie hebben het veel over stretchen en ik heb de resultaten en het er naar toe werken hier wel gevolgd maar ik heb zo het vermoeden dat ik het begin gemist hebDus dacht ik laat ik er wat info over zoeken op google maar daar kon ik volgens mij nog niet echt het juiste vinden
Ik had gezocht op stretchen paard maar daar kreeg ik de oefeningen voor stilstaand en dat zoek ik dus niet. Heeft een van jullie een linkje of de juiste zoekterm voor mij zodat ik het 'begin' kan vinden.
Met het stretchten wat hier genoemd wordt, wordt het voorwaarts-neerwaarts bedoeld. Als je hier op zoekt zul je waarschijnlijk al veel meer info vinden. Ook kun je kijken op het youtube-kanaal van Will Faeber (arttoride), daar staan ook veel leerzame filmpjes op.
Ik was benieuwd naar jullie mening over het volgende: Ik heb een aantal lessen gevolgd bij een instructrice die les geeft in de academische rijkunst. Hier beginnen ze met 'rechtrichtende' oefeningen op de grond (met name zijgangen). Rechtrichtende tussen aanhalingstekens omdat het mijns inziens meer oefeningen zijn om je paard los te maken dan daadwerkelijk recht te richten, omdat vrijwel alles in stap gebeurt. Deze instructrice heeft mij geleerd om mijn paard in een volte te laten stappen (zelf achterwaarts meelopen) en daarbij stelling en buiging te vragen (verder zijn we niet echt gekomen, omdat ik me niet helemaal in de methode kan vinden). Dit alles was in een vrij laag staptempo. Volgens de instructrice was het wel de bedoeling om het paard te vragen zijn hoofd te laten zakken, maar hij mocht niet lager dan zijn borst omdat hij volgens haar anders op de voorhand zou komen.
Nu ben ik benieuwd naar jullie mening over dat laatste. Kan een paard op de voorhand komen door met zijn neus over de grond te lopen? Ligt dit aan het -mijns inziens te- lage tempo? De oefeningen gebruik ik zeer af en toe nog eens, dit in een hoger tempo en indien mijn pony het wil met zijn neus over de grond. Heeft de hierboven beschreven oefening op deze manier toegevoegde waarde of is deze vrij nutteloos?
Simpelman schreef:thirzanaomi schreef:
Er zijn twee topics waaar heel uitgebreid ingegaan wordt op de tekortkomingen van de z.g. Academische Rijkunst.
Heel kort samengevat, AR is rijkunst uit het begin van de 16e eeuw, het was de bedoeling om in een ronde piste van ong. 15m
het paard mooie kunstjes te laten vertonen ter eer en vermaak van de edelen.
Dit op beknopte, eerder zwaargebouwde, kleine paarden.
Het resultaat is deftig rondgeschuifel en heeft nauwelijks iets te maken met dat wat wij vandaag van onze veelzijdigheidspaarden verwachten.
Tijden zijn veranderd.
De AR wordt commercieele wijze uitgedragen, er zijn veel mensen die, betaald, deze folklore verder verbreiden, maar helaas, alsof het de "juiste oplossing" zou zijn voor alle algemeen voorkomende rijkunstige problemen van vandaag.
NB
Recht richten is de gelijkmatige spierontwikkeling aan beide zijden.
Om spieren te ontwikkelen moeten ze intensief gebruikt worden.....
Fransje_70 schreef:
Tancreda4 schreef:In de stretch rijden is mijn paard nog lange niet geschikt voor en mogelijk ook nooit. Zij heeft daar een te slechte eigen houding voor. Op eigen benen kan ze best lekker bewegen, maar ze gaat altijd stiekem ietwat scheef wat even goed gaat, maar waar ze uiteindelijk op vast loopt.
verder super interessante stof dat langs komt
Anoeska schreef:Excuus als het heel aardig bedoeld is. Ik ken de uitdrukking 'je hebt het er maar stuk mee' alleen als een tikje sarcastisch opmerking (maak je niet zo druk joh).
Sorry, als ik het verkeerd begrepen heb. Vond het alleen zo onaardig overkomen na zo'n uitgebreid verhaal.