[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:14

welmoed__ schreef:
Dat probleem heb ik dus een beetje. Bij veel overgangen komt hij dus gauw tdh. Ik probeer de overgangen zo veel mogelijk uit te rekken en dat gaat dan een klein beetje beter. Hij komt erg snel tdh. Heel erg lastig.

Dat komt omdat ie net niet aan de teugel is, niet in verbinding, geen aansluiting van achteren naar voren. Je paard is niet zoals wij dat noemen nageeflijk.
Daardoor maakt hij zich in de overgangen te lang en komt die dus tegen de hand.
Je moet hem eerst dus "aan elkaar" rijden, "korter maken" meer "in het frame zetten".
(Altijd lastig om gevoel om te zetten in woorden :D ).
Omdat hij niet in verbinding is van achteren naar voren, krijg jij hem ook niet ronder.
Er is wat dat betreft nog veel werk te doen. Het is een samenspel van energie opwekken begrenzen van achteren naar voren, maar ook links en rechts.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:16

Precies. Paard moet eerst tussen je been en je hand blijven, in zijn eigen frame. Als dat al niet lukt in je basistempo, lukt het zeker niet in een overgang. 9 van de 10 keer dat (men denkt dat) een paard tegen de hand komt in de overgang, was hij al niet nageeflijk van te voren :j

welmoed__

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:21

Oke, bedankt voor de tips. Hier kan ik vast wel wat mee.
Ik moet hem dus veel actiever gaan maken, overgangen maken, voltes sluiten open, van achter naar voren rijden. Voeg nog wat bij als ik wat vergeet.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:06

welmoed__ schreef:
Ik moet hem dus veel actiever gaan maken, overgangen maken, voltes sluiten open, van achter naar voren rijden. Voeg nog wat bij als ik wat vergeet.

van binnen naar buiten :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:17

welmoed__ schreef:

En begrenzen, zowel voor als links en rechts. Bedenk voor jezelf een "vierkantje" waar hij binnen moet blijven.
Maak hem actiever, maar hij mag niet sneller (binnen zijn basistempo) Hij mag niet over de schouder weg of met de achterhand uitzwaaien of naar binnen vallen. Door voltes te openen en te sluiten breng je het achterbeen meer onder de massa waardoor het been meer zal gaan dragen. Bewaar je daarbij stelling en buiging (zonder hem over de schouder weg te laten lopen, dus begrens de buitenkant)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:58

Bedankt iedereen, hier kan ik wat mee! :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:45

Welmoed, jij had het idee dat je paard loperig was?
Ik vind hem/haar juist traag ogen, zijn achterhandje komt er wat achter aan, schakelen zou dat al moeten verbeteren.
De aanleuning is niet constant, de helft avn de tijd hikt hij er wat tegenaan. Dat geeft niet. ik zie liever dit dan kin op de borst.
Teugels iets meer in contact, en aanvullen met je been, actief rijden, niet snel, actief. Lekkere slinger oefeningen rijden, worden ze ook wat soepelder van.

Ik zie nu dat mijn post aansluit op LU en evelijn, nouja, geeft niks. Is voor mij een mooie bevestiging.

Tegen de hand komen, logisch, hij vind het moeilijk, toch doorzetten, als jij een stabiele aanleuning geeft, word hij vanzelf ook stabieler.

Ik loop al een hele tijd tegen het doorzitten aan, ik ben er niet goed in, en Jaron spant ontzettend op als ik ga doorzitten.
Nu is alles recent weer nagekeken, en het zit hem in het rijtechnische.

Dus gaan werken met doorzitten als hij ontspant, paar pasjes en weer lichtrijden, de stukken worden steeds langer, en vandaag een halve volte kunnen zitten. Daar ben ik onwijs blij mee, want dat komt me hopelijk goed van pas in de proef zondag.

Geen bok met aanspringen, nog wel wat onwennig in het contact, en ik ben vaak echt te grof.
Mijn handjes moeten omhoog, net zoals mijn kin, en rechtop gaan zitten, benen mogen verder naar achter want ik heb een mooie stoelzit. En mijn lichtrijhanden gaan we maandag mee aan de slag, vreselijk!

Het filmpje is een stukje van de oefening, die ik pas oppak na 20min rijden.
Ik ben heel erg bezig momenteel met het naar mijn hand toe rijden, ik reed eerst op het 2e leertje, maar dat is geen mooi gevallen halsje maar een spanningsboog )echter wel een stabiel contact)
Sinds deze week weer op het derde leertje en hij komt nu een stuk meer naar beneden vanaf zijn schoft, dus weer vooruitgang geboekt.

Dit is geen vraag om tips, maar even trots delen dat we nu wel fijnere stukjes kunnen mee pakken.
Natuurlijk is het lang niet perfect, maar ik ben hier al ontzettend blij mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:30

De video doet t niet snackie

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:14

Ik hoorde het. Ik zal er eens naar kijken. Hij deed t eerder wel nl

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 17:58

Weet je wat ik zo 'mooi' vind..?
9/10 bokkers die hier een bericht plaatsen hebben hetzelfde probleem..
De handen en vooruit kijken.
Gelukkig weten wij (standaard bokkers uit het topic) het van onszelf! Als ik de kans krijg om mezelf goed te filmen en ik zou het hier plaatsen zou het wss iedereen opvallen dat mijn handen zakken, en dan ineens weer op de juiste plek schieten omdat ik dan denk: ohja! Mijn handen!
Ben benieuwd naar je filmpje snackie!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:00

LoveUggs schreef:
dat mijn handen zakken, en dan ineens weer op de juiste plek schieten omdat ik dan denk: ohja! Mijn handen!

+:)+

Want weet je dat het ontdekken wat je fout doet, vaak veel moeilijker is dan het verbeteren...Dat is tenminste wel mijn ervaring als ruiter, maar ook als instructrice. Voelen dat je iets fout doet en wat je fout doet, is vreselijk moeilijk. Maar als je het eenmaal voelt en het lukt je om het tijdens het rijden op te merken en te corrigeren bij jezelf...Dan heb je volgens mij het betreffende probleem al voor 80% opgelost.

Dus nog maar een keer: +:)+

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:00

Het ontdekken is 1, maar je er bewust van zijn is ngo erger, en een heeeele grote irritatie voor mij als ik het weer even vergeten ben.

het filmpje,had ik perongeluk verwijderd denk ik.

Bij deze dan :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 14:14

Ik heb vanavond dan misschien toch een filmpje van mij en Amira!
Vraag mijn ouders of ik de videocamera mee mag nemen, en mijn vriendin om te filmen, en dan hoop ik dat het baklicht voldoende is om toch wat te kunnen laten zien.

Wat mij vandaag verder wel blij maakt is dat de eigenaresse van Amira tevreden is over hoe het gaat! *\o/*
Joepieeee haha

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:12

Leuk LU! ben heel benieuwd! hopelijk is het gelukt. En wat een fijn compliment!!

Zondag wedstrijd gehad met 1 slechte proef, 159 punten (die na herpunting door een kennisje op 175 uit kwam) Maar in deze proef zaten wel deze momenten :

aangezien dit op de diagonaal is, zal dit wel verruiming zijn.
Echter, vind ik zoals hij hier loopt, erg fijn er uit zien, een takt die klopt, neus op de loodlijn, een mooi contact, echter wel met vooruit gestoken handen, ik mag rechter zitten, en eigenlijk mogen mijn benen wat meer terug.

Afbeelding

Halsstrekken, of iig iets wat er op lijkt,
Ik zit er op alsof ik zit te poepen. wat ik aan het doen ben weet ik niet? Maar met halsstrekken wil hij tegenwoordig wat onstabiel zijn, dus het ene moment is mooi in contact en t andere moment heb ik een waslijntje.

Handjes omhoog, rug recht, been terug, actiever rijden, mooier contact en neus mag er meer uit volgens mij
Afbeelding

En deze vind ik dan weer wel mooi,
Redelijk actief door de bocht heen, jammer van die losse binnen hand en het iets achter de teugel komen, wederom handjes en been houding waar ik ontevreden om ben.

Afbeelding
Wat vinden jullie?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 23:37

Het filmen is gelukt. Ga ze zo uploaden. Maar heel ontspannen was het niet.. Helaas. Pony lief koos precies vandaag uit om iets heel erg eng te vinden. Zo erg dat ze er in volle galop vandoor ging.. (Er zijn beelden van!!!)
Ook wel fijnere stukjes maar niet zoals normaal.. Dat is dan weer jammer. Soms ontspannen, maar vlak er na weer spanning want dan kon ze die enke hoek weer zien.. Ik ga ze dalijk toch plaatsen om toch een klein beeld te kunnen geven.. Zal daar ook uitgebreider op in gaan!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:46

Ik ben heel erg benieuwd. En dat zul je altijd zien he. Word er gefilmd gaan ze spoken

blondedesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:08

En na dit alles ff trainen doet ie het goed geef hem dan iets anders.. Pak het daarna verder weer op blijf niet hamgen.. Hij gaat zich anders vervelen en kan irritant worden.. Heek veel succes!!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 00:27

Snackie! Ik kan alleen maar zeggen: TOPPIEEE.
Vergeleken je laatste proef (was een filmpje) vind ik dit er echt veel beter uitzien.. :j
Neusje mag er op de 2e foto idd meer uit, maar verder... Je weet zelf waar je aan moet werken en hoe je dat moet doen dus meer heb ik niet toe te voegen..

YouTube werkt niet mee vandaag... Krijg deze melding:
Afbeelding
:')

Probeer ze nu via Tinypic maar zal wel langer duren..

Edit; halaas.... Alles lijkt plat te liggen ofzo.. Probeer het morgen weer... Gaat m nu niet worden helaas! _-:(

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:35

Txs Lu. Echter als je mn 1e proef zou zien( die te beschamend is.om te laten zien) zou je me met een lat op de vingers tikken. Zo zit ik die hele proef met losvast rukjes te geven. Zooo slecht!

Jammer van je filmpje. Mss lukt t vandaag

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:25

LU.... Dat is heel veel tekst := hahaha

Ik vond dat je super hebt gereden zondag Snackie....

Ik durf m'n foto's niet te showen denk ik....
Al ben ik wel super trots op m'n winstpuntje... *\o/*
Ik reed ook mee op dezelfde wedstrijd als snackie zondag :D
afgelopen juni had ik nog 166 en 177 op wedstrijd daarna blessure gehad (alweer) en dan op wedstrijd gaan met pown die nog veeeel kracht mist..ik heb afgelopen zondag 176 en 181 gereden :) ....ik ben trots *\o/* na de wedstrijd vond ik haar ook al leunend met haar neus in de voerbak slapend.. super schattig... ook wel zielig... ze was echt op :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 11:53

Waar zit die vind ik leuk knop? Haha

Goed, wat willen jullie..? De filmpjes zijn gelukt! Willen jullie de filmpjes al zien? Dan wel even zonder commentaar want moet zo richting school, en dat ik op school commentaar erbij zet of hebben jullie geduld? Haha

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 13:10

Okee ik plaats dit via mobiel dus kan niet zo heel goed zien wat er precies gebeurd. Mocht er iets niet kloppen, sorry daar dan voor..!

Hier was ik net gaan draven. De galop was zeker niet de bedoeling. De hoek achterin was zo eng dat ze hiervoor moest aangalopperen... Kreeg haar ook even niet terug en dat is te zien. Verder ben ik voor nu wel te vrede over het achterbeen gebruik. Ze loopt in elk geval niet op de voorhand. Achterbeen mag meer onderteden maar dit is een begin. Nog totaal geen ontspanning te zien.

Goed hier komt ie haha. Ze wou totaal niet buigen dus was bezig met wat voltes. Duidelijk te zien hoe ze naar binnen valt. Af en toe kleine beetjes ontspanning, maar al snel weer weg. Je ziet dat ik met een s van hand wil veranderen maar ook hier denderd ze dwars door de buitenteugel waardoor het een raad figuur word. Dan gaan we dus rechtsom en komen weer in die enge hoek. Je hoort me ook in de verte praten dat ze braaf is :+ en hoppaaaaa daar gaan we. Volle galop door de bak. Moment dat ik haar terug heb in draf en meteen weer langs die hoek rijd gaat ze weer. Helaas is m'n vriendin toen gestopt met filmen maar het heeft zeker 5 min geduurd voor ik haar rustig had.

Hier komen er toch weer kleine stukjes ontspanning in. Soms valt het contact wat weg zie ik, maar we rijden met wat langere teugel dan eerst, en ze moet nog wat leren daar te volgen. Hier zien de voltes er gelukkig beter uit. De overgang naar galop mag wel wat vlotter. Sprong mag wat actiever maar verder wel tevreden.

Het laatste filmpje zet ik er dalijk op!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 13:59

En als laatste;

Zie nu dat het doorzitten onspannender mag. Hier in dit filmpje gaat ze gelukkig wat meer ontspannen! Overgang naar galop ben ik tevreden over maar ze moet/mag actiever. Tijdens de galop geef ik meer teugel om te kijken of ze wat uit schuift en bij me blijft. Lekker ontspannen dus. Wou haar eigenlijk terug rijden zonder de teugels aan te raken maar dat werd m niet.. Dus wat korter, opvangen en terug. Daarna nog even redelijk ontspannen langs de enge hoek en daarna ben ik gaan afronden.
Normaal zou ik eerst aan een lange teugel nog wat figuren rijden enz en dan op zit terug naar stap, maar doordat ze zo bezig was met die hoek even niet gedaan..

In elk filmpje moet ik mijn handen meer dragen. Wel weet ik dat ik echt ontspannen was in m'n hand aangezien ik m'n hand wat open had en mee gaf wanneer ze ontspande. Wees lief voor ons want heb hard moeten werken gister om haat überhaupt nog langs die hoek te krijgen..

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:06

Ziet er wel fijn uit LU. heb niet alles gezien...
Het laatste filmpje zie ik wel een ontspannend paard. Alleen vind dat je wel iets meer mag vragen evt. wat stelling vragen en vandaaruit dat ze iets meer en ronder gaat zakken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 14:23

Ja klopt. Alleen was er gister vrij weinig mee te doen.. Normaal zit er meer buiging in maar was gister al blij dat ik haar op een gegeven moment al redelijk ontspannen had. Normaal schakel ik ook veel meer met haar maar heb ik gister ook even gelaten voor wat het was. Ze was erg voorwaarts en gespannen dus was zegmaar bang dat ik de ontspanning die er was eruit zou rijden.. Moeilijk uit te leggen..