Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:46

Abiola schreef:
D00R schreef:
In grote lijnen ben ik het met je eens Jasmijn78, maar uhm.... dat krukje... Mét een krukje opstappen ís juist normaal.
Zonder krukje komt er ook als je niet veel weegt, zóveel druk te staan op de schoft van het paard.

Er is wel een verschil tussen opstappen via het krukje omdat dat beter is voor de rug van het paard, of zo opstappen omdat je er anders niet op kunt komen :D

ik kan er zonder opstapje ook niet opkomen......omdat mijn knie dat niet aankan

Abiola

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:15

Dat lijkt me iets anders parador.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:05

En dat stukje van minder snel meekomen merk ik dus niet met eerder toen ik lichter was.
Ja ik heb nu een tinker dat rijd heel relaxed.
Maar voorheen had ik een Jazz die wel eens onverwachts kabouters zag. Ben er nooit afgegaan ook niet belastend achter de beweging want dat merkte je meteen aan ril miepje. Goede graadmeter dus.

Ik denk dat er te snel conlusies worden getrokken als mensen dikker zijn.
En voor sommige zal dat misschien ook opgaan. Maar hoe onafhankelijk was hun zit als licht persoon? Dat weten we vaak niet.

Voor mezel sprekend is mijn zit gewoon nog goed.
Geen cm vet op de kont en kan de benen gewoon aanleggen.
Buik te dik maar topzwaar? Het zit niet in mijn wangen :-)
Mijn conditie is slechter door vermoeidheid door de schildklier en daardoor minder gaan bewegen.
Maar mijn gewicht was er eerder (toen de schildklier al stopte met werken ) dan de slechte conditie.
Dus ben ervaringsdeskundig genoeg om te weten dat het zo zwart wit niet is als menig hier beweerd. En zeker erg persoonsgebonden. Ook al is de overeenkomst maat 44

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:02

ik ben zelf ook niet de dunste en ken ook mensen die meer wegen dan mij en die rijden ook gewoon rij trouwens wel E pony of klein paard maat. Als ze maar niet zelf te dun zijn vind ik het best. Zou het paardrijden echt niet kunnen missen en ben ook bezig om minder te wegen. Maar als je maar niet op een B of C pony gaat rijden dat vind ik wel zielig:O

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:29

ik denk dat een paard meer kan hebben dan wij allemaal denken,kijk, als je meer dan 100 kilo weegt moet je niet op een d pony stappen bv.ik denk dat iedereen het wel zelf een beetje kan inschatten wat kan en wat niet.
je kunt natuurlijk (als je zelf slank bent) over dikke mensen gaan oordelen maar dat vind ik zo'n waanzin,er zijn ook wel mensen die er niks aan kunnen doen en wel graag paard willen rijden,dus die mogen geen paard rijden?

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:30

Ik heb een eetstoornis nu,al sinds vorig jaar en al flink wat afgevallen.
Ik ben er zelf wel blij mee maar niet met dat gene dat ze me echt aan moeten sporen om te eten.
En echt dikke mensen op een paard die echt over de honderd wegen vindt ik echt zielig,of ze moeten een sterk paard hebben.
Dan vindt ik het wel gaan,maar anders niet hoor.let wel ik heb het wel over super dik en niet over stevig.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:30

maybe2 schreef:
ik denk dat een paard meer kan hebben dan wij allemaal denken,kijk, als je meer dan 100 kilo weegt moet je niet op een d pony stappen bv.ik denk dat iedereen het wel zelf een beetje kan inschatten wat kan en wat niet.
je kunt natuurlijk (als je zelf slank bent) over dikke mensen gaan oordelen maar dat vind ik zo'n waanzin,er zijn ook wel mensen die er niks aan kunnen doen en wel graag paard willen rijden,dus die mogen geen paard rijden?

niemand verbiedt niemand wat, maar of het goed is voor het paard...een echte dierenvriend denkt toch in het belang van het paard hoop ik. Blinden kunnen er ook niks aan doen dat ze blind zijn, maar gaan toch beter geen auto rijden ookal doen ze dat zo graag...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:07

maybe2 schreef:

Alleen een paard is wel een levend wezen.
Die heeft er geen boodschap aan waarom mensen te zwaar zijn.
Als iemand echt veel te zwaar is (zoals die vrouw in het filmpje eerder in dit topic)
Nee, dan kun je beter niet paardrijden.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:14

Ik heb hier 2 meningen over.
1. Oke, ik snap dat het niet echt fijn is voor een paard om 100 kilo te dragen dus daar zou je dan over moeten denken als je een paard koopt. Stel dat je een beetje overgewicht bent waar je niks aan zou kunnen doen, dan kan je een boerenknol of een Shire of iets dergelijks kopen. een stevig paard dus. Kijk wat dunnere en kleinere paarden zou ze ook kunnen dragen maar dan is het wel een beetje zielig om daar dan Z mee te gaan rijden.
2. Het is ook niet echt beleefd. Want vaak kunnen mensen er niks aan doen. Maar voor de mensen die er wel wat aan kunnen doen, ik hoop dat ze er wat aan doen. Ik bedoel het neit stom maar het is ook gezonder voor jou zelf en niet alleen voor het paard.

blacksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:51

Dikkere mensen mogen van mij best paardrijden, het hoeft helemaal niet zielig te zijn zolang je maar het juiste paard ervoor hebt. Dus geen smal arabiertje als je 110 kilo weegt. Maar als je gewoon een groot en stevig paard rijdt kan het best vind ik. Wel vind ik dat je je best moet doen om je paard zo min mogelijk te belemmeren qua bewegingen, dus bijvoorbeeld niet keihard neerploffen met lichtrijden, maar dat spreekt voor zich natuurlijk. Afvallen is niet voor iedereen weggelegd (medicijnen etc.) en ik denk dat de meeste mensen die wél de mogelijkheid hebben om af te vallen daar vast al mee bezig zijn!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:01

emilyslaluna schreef:
Ik heb hier 2 meningen over.
1. Oke, ik snap dat het niet echt fijn is voor een paard om 100 kilo te dragen dus daar zou je dan over moeten denken als je een paard koopt. Stel dat je een beetje overgewicht bent waar je niks aan zou kunnen doen, dan kan je een boerenknol of een Shire of iets dergelijks kopen. een stevig paard dus. Kijk wat dunnere en kleinere paarden zou ze ook kunnen dragen maar dan is het wel een beetje zielig om daar dan Z mee te gaan rijden.
2. Het is ook niet echt beleefd. Want vaak kunnen mensen er niks aan doen. Maar voor de mensen die er wel wat aan kunnen doen, ik hoop dat ze er wat aan doen. Ik bedoel het neit stom maar het is ook gezonder voor jou zelf en niet alleen voor het paard.

Wat een bullshit :) Een stevig paard is niet meteen sterker. ''Sterker'' nog, een trekpaard heet niet voor niks een TREKpaard.

Gewoon een grotere KWPN'er is een prima paard voor iemand die wat steviger is.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:40

mijn grens is bereikt heb dus fotos gezien van iemand op een slanke draver arm dier dat vind ik dan dus niet kunnen.letterlijk veels te zwaar.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:52

Waarom zijn er überhaupt nog mensen, die dag in dag uit zonder krukje opstappen. Voor mij is het opstappen een simpele opgave, maar toch gebruik ik er een krukje bij... Waarom? Omdat dit beter is voor de rug van het paard. Zelfs bij de allerlichtste ruitertjes....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:56

Omdat mijn paard in een krukje gestapt is en daar nu een beetje bang voor is.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:58

Dat is inderdaad wel het nadeel van een krukje, dat ze er in gaan staan.
Een paard moet wel braaf stil blijven staan wanneer je zo opstijgt.

Ik stijg ook altijd op met krukje, eventueel met iemand ernaast die het krukje snel weg kan halen of het paard vast kan houden.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:23

Ik stap (bijna) altijd via de bakrand op, daar gaat ze zo 123 niet op staan, en die staat niet hinderlijk in de weg naderhand :D

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:40

Ik vraag me af in hoeverre de TS werkelijk nagedacht heeft voordat hij ging posten... misschien toch wat overweldigend nu je al die (boze/ verontwaardigde) reacties krijgt? ;)

Okee ik doe gezellig even mee aan dit populaire topic, heb toch weinig te doen. ;) Ik vind dat iemand die wat te zwaar is best mag paardrijden, als diegene maar wel een paard kiest dat hier krachtig genoeg voor is en bijv geen rugproblemen heeft ofzo. Dus geen persoon van 140 kilo op een arabiertje zetten. Het moet een beetje passen allemaal zeg maar.. Ook vind ik dat iemand niet onrealistische doelen moet blijven nastreven, ten koste van het paard. Zoals perse wedstrijden willen rijden, en dan stug bonkend en klapperend blijven doorzitten omdat je perse M proeven en hoger wilt rijden... want tja dan moet je toch echt doorzitten in uitgestrekte draf... Tuurlijk zullen er dikkere mensen zijn die wel een goede zit hebben, maar doorgaans gaat (goed en stil) doorzitten wat lastiger met dikke benen en weinig spieren. Ik zat ook een stuk slechter toen ik nog 15 kilo zwaarder was, slappe buik- en beenspieren had. Helemaal achterover hangen en bonken in het zadel. Ik dacht: dit kan zo niet langer! Nog een reden voor sportschool + dieetje. :)

Neem gewoon je verantwoordelijkheid zou ik zeggen! Als je fysiek verder niks mankeert, ga je naar de sportschool en zorg je dat je zelf ook in vorm bent (met wat extra vet of niet), en als dit niet lukt, moet je dit gewoon accepteren en ga je lekker buitenritten rijden ofzo. Wees gewoon eerlijk tegen jezelf en realistisch en accepteer wie je bent, dus ook je gebreken.. dan ben je nog steeds een leuk mens hoor. :j Te zwaar of niet te zwaar. :D Boven alles vind ik: zet het welzijn van je paard voorop :j

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:50

Britt_Sisi schreef:
Ik zit al een tijdje weer mee te lezen hier, en jullie hebben het steeds over een zwaar overgewicht, maar wat vinden jullie dan zwaar overgewicht? Met hoeveel kg vinden jullie dat je niet meer op een paard mag zitten? ik las in een ander topic dat mensen op een manege op weegschalen moesten gaan staan en boven de 80 kg niet meer mochten rijden. Ik denk als mensen boven de 80 kg niet meer mogen rijden dat er erg weinig volwassenen overblijven.
Hier ben ik wel benieuwd naar.

Daar heb je denk ik wel gelijk in ja... 80 kilo is voor een niet al te luxe, stevige KWPNer van 1.65 en hoger echt niet te zwaar hoor. Ik denk dat je bij een gewicht van ruim boven de 100 je vraagtekens kunt gaan zetten over de diervriendelijkheid. Maar dan nog hangt het af van het type paard.. een belgisch trekpaard of een flinke fries of tinker zal wat meer kunnen dragen denk ik. Ongeacht dat het 'TREK'- paarden zijn, is hun gebeente en bespiering natuurlijk wel veel sterker dan een luxer, smaller rijpaard. Wij hadden iemand op de manege vroeger, een vriendin van me destijds, die woog denk ik zo rond de 130 kilo en was denk ik 1.65. Zij reed altijd op een grote KWPN ruin (ong 1.68). Na een tijdje zei de manege- eigenaar dat het mooi geweest was. Ze mocht niet meer meerijden. :n Het was allemaal wel erg sneu hoor, want ze was erg verdrietig en beschaamd. ;( Maar je moet wel ergens een grens trekken denk ik... :\ :(:)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:48

Iemand die een paar kilo te zwaar is, maar goed zit, zit een paard minder in de weg dan een slanke houten klaas.

Heb in het verleden iemand gekend die behoorlijk zwaar was en toch heel behoorlijk kon rijden. Zij had een stevige grote KWPNer en dat dier heeft zonder problemen in goede gezondheid een hoge leeftijd bereikt.

Ik ben zelf nog niet zo lang geleden bevallen en ben weer bijna terug op mijn oude gewicht, toch zit ik nog niet zo fijn op mijn paard als voor mijn zwangerschap en dat komt niet door de kilo's maar door de nog wat slappe buikspieren...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:05

Als je op 130 kilo bij een lengte van 1.65 zit, dan moet je zelf ook zo reëel zijn om niet meer op een paard te stappen, dan is de verhouding namelijk al heel lang niet goed meer :n.

Citaat:
Dat is inderdaad wel het nadeel van een krukje, dat ze er in gaan staan.
Een paard moet wel braaf stil blijven staan wanneer je zo opstijgt.

Even offtopic, maar dit vind ik nou weer onzin, een paard moet gewoon stilstaan als je opstapt en moet opletten waar ie zijn poten neerzet. Als ie dat niet doet moet je zorgen dat je hem dat aanleert.
In geval van dat ie er ooit van geschrokken is, moet je een paard dus ook weer leren dat zo'n ding niet eng is, zelfs als je erin staat. Dit is in mijn optiek een basisvaardigheid die elk paard zou moeten bezitten.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:08

wat een groot topic.. snap eig niet waarom dit topic zo groot is, en veel discussie is.. terwijl als we naar het topic kijken of een manege een zwaar persoon mag weigeren bijna iedereen het erover eens is..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:15

Ja, omdat je dan een beginner hebt met overgewicht, een beginner kan per definitie niet meekomen met de beweging, dan is het dus een te zware belasting. Bij een ervaren ruiter is dat een heel ander verhaal. Lees de laatste 10 pagina's eens even door zou ik zeggen :+

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:47

Nou heb ik toch ook wel het idee dat niet iedereen heel goed na denkt

en heb ik toch nog even een voorbeeld vraag voor iedereen hier

1 western rijden heeft iemand eenig idee wat zo'n zadel weegt + het gewicht
van een volwassen normaal gebouwde man
en dan op een western gefokt paardje
Met een schroft van ongv 1,50 tot max 1,60

2 engels rijden heeft iemand eenig idee wat zo'n zadel weegt ( geen wintec)
+ het gewicht van eem volwassen normaal gebouwde man
op een dressuur of spring gefokt paard
Met een schroft hoogte van ongv 1,65 of hoger

wat is hier voor julie het verschil ?

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:35

Rivaldo schreef:
Je hoeft ook niet mager te zijn, en in jou geval vind ik het geweldig dat je gewoon door blijft sporten en doen wat je leuk vindt! Maar ik vind het tegen het egoistische aan als je echt te dik bent, er niks aan WIL doen en blijft paardrijden!

Als mensen in jouw ogen te zwaar voor hun paard zijn, waarom zouden ze dan nog op dat paard zitten? Als ze echt te zwaar zijn dan was er vast allang wat over gezegd. En een vraagje, lopen die paarden kreupel? als die mensen te zwaar zouden zijn zouden die paarden vast niet tiptop lopen. Ik vind het juist goed dat die mensen hun best doen en in elk geval iets doen. Je zou ook kunnen zeggen ik blijf lekker thuis niks doen en me maar vervelen. En dat je zegt van dat mensen er niet aan willen doen, als er nou geen andere sporten zijn die ze kunnen doen.
gr nadiah

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:40

hyppolyte: Beginner? Hoezo had ik het daarover? Omdat het over een manege ging? Kunnen ook mensen heen gaan die al tijden rijden hoor. Ik heb een tijd gereden, nu even niet.. maar als ik nu 50 kilo aankom en naar een manege ga, mogen ze me weigeren, hoeveel ervaring dan ook. te zwaar is te zwaar, hoe goed je ook meebeweegt.