Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:49

[quote="Professor"]Fijn voor die mijnheer McLean, maar waar blijft de energie??? Nergens die eilt weg die verdwijnt.
Waarom is paardrijden zo moeilijk omdat de hulpen samen moeten werken, men kan niet alleen met been rijden, of alleen met de zit, of alleen met de hand.
[quote]
Aha, beste Professor, niet tegenstrijdig, wil nog niet zeggen niet samenwerken. Als je bv auto rijdt, moeten je 2 voeten ook samenwerken, dat wil nog niet zeggen dat ze tegelijkertijd op het gas en de rem moeten staan! Hand en been werken samen, waar de een drijft, houd de ander niet tegen. Achterwaarts, dus hand en niet door drijven tegenhouden.

Hoe bedoel je dat de energie weg eilt??? Dat herken ik absoluut niet. Impuls, opgewekt en onder controlle van de ruiter. Op de minste (kleinste hulp) voorwaarts of weer terug. Overgangen heer Professor, overgangen.

Zooist

:oo

Bizar :j

Professor

liberty22 schreef:
de achterwaarts galop bedoelt u?

Dat beschreef u toch de overgangen galop en draf achterwaarts.

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:51

ja idd haha als een mens zoiets toch kan waarmaken , zucht droom

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:51

ART_UMA schreef:
Aha, beste Professor, niet tegenstrijdig, wil nog niet zeggen niet samenwerken. Als je bv auto rijdt, moeten je 2 voeten ook samenwerken, dat wil nog niet zeggen dat ze tegelijkertijd op het gas en de rem moeten staan! Hand en been werken samen, waar de een drijft, houd de ander niet tegen. Achterwaarts, dus hand en niet door drijven tegenhouden.

Hoe bedoel je dat de energie weg eilt??? Dat herken ik absoluut niet. Impuls, opgewekt en onder controlle van de ruiter. Op de minste (kleinste hulp) voorwaarts of weer terug. Overgangen heer Professor, overgangen.

Omdat deze man dresseert, hij is niet Klassiek maar circus dressuur man dan nog slecht, hij dresseert ook Olifanten past niet bij het Klassieke rijden zijn opvattingen over dressuur.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:52

c
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 23-02-11 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:54

Laatst bijgewerkt door liberty22 op 23-02-11 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:55

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:57

weet ik niet weet prof vast en zeker wel

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:00

James Fillis beschrijft in zijn boek dat hij achterwaarts galopeerde met zijn paarden.
Hij kon dit ook in Piaffe en Passage.
Denk dat het knap is om dit te doen, maar zie het werkelijk niet als Klassiek.
Maar het Genie (in de geval James Fillis) grenst aan de waanzin, beetje bot geschreven, zou meer zeggen dat de Grootmeesters tot aan de grens en vaak daarover heen gingen, dit mede door hun grote begaafdheid om paarden dingen te leren hun aanvoelingsvermogen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:05

briljantie grens ook echter aan waanzin

weet u ook wie het beroemde kruis konden springen? weet de officiele naam er niet meer voor maar u weet vast wat ik bedoel.

Zarco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:07

Na vele bladzijdes meelezen gaat het nu tenminste weer ergens over.
De hulpen voor achterwaarts zijn erg interessant. Professor, ik voeg aan de hulpen graag nog toe dat ik naast de beschreven hulpen ook nog mijn navel naar mijn ruggengraat breng (bij wijze van spreken dan) en mijn ribben bij me houdt om zo achterwaartse energie te verkrijgen. Het al eerder genoemde 'achter uit denken' hoort daar naar mijn idee ook bij. Daarbij blijven de zitbeenknobbels ontspannen in het zadel, evenredig belast.

Verder zou ik nog toe willen voegen aan de discussie over het verkrijgen van lichaamsbewustwording en zelfcontrole dat ik veel baat bij Pilates heb. Mijn balans, soepelheid van de rug en de mogelijkheid om te twisten in het bovenlijf zijn daardoor aanzienlijk verbeterd. ook het isoleren van spiergroepen lukt me zo veel beter. Er zit ook bij lessen Pilates veel kaf tussen het koren, dus een goede prive-instructie is ook lastig te vinden, maar het zoeken meer dan waard.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:15

Hmmm, pilates, dat heb ik al eens meer gehoord, nu u dit zegt. Dank je wel :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:20

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:20

Iedereen kan er wat bij zetten Nombrado.... :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:22

Professor schreef:
ART_UMA schreef:

Omdat deze man dresseert, hij is niet Klassiek maar circus dressuur man dan nog slecht, hij dresseert ook Olifanten past niet bij het Klassieke rijden zijn opvattingen over dressuur.

ietsiepietsie verder dan klassiek
meer richting hoge school
Hij rijd zeker met zeer bewust lichaam en handen

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:23

aha dus hogeschool is niet klassiek? ik leer hier steeds meer nieuwe dingen...

en ik vind het paard niet erg regelmatig in de passage en spaanse draf, hij gaat ook wijd in de passage achter.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 23-02-11 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:24

Zooist schreef:
Iedereen kan er wat bij zetten Nombrado.... :+

net als iedereen zich tegenwoordig klassiek of academisch of academische klassieker noemt :+

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:24

academische klassieker wat is dat nu weer?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:25

Ook nog nooit van gehoord?
:n

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:25

@nombrado: meen je nou werkelijk dat je mijn woordgrap niet hebt gesnapt? (tenminste ik neem aan dat academica en klassiek je tot deze uitspraak heeft aangezet?)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:26

quadripes schreef:

volgens professor niet
is circus dressuur vind hij.

Voor mij valt het allemaal onder dezelfde noemer (klassiek, hogeschool,academisch)
gewoonweg zeer bewust met lichaam rijden, daarbij is uiteindelijk de geposte filmpjes ook mogelijk.
erg mooi hoe hij met zijn hand duwt en meegaat in de beweging van het hoofd vh paard.
die heeft begrepen waar het paard zijn hoofd en hals voor hoort te gebruiken.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:27

nombrado schreef:
quadripes schreef:

volgens professor niet
is circus dressuur vind hij.

Voor mij valt het allemaal onder dezelfde noemer (klassiek, hogeschool,academisch)
gewoonweg zeer bewust met lichaam rijden, daarbij is uiteindelijk de geposte filmpjes ook mogelijk.
erg mooi hoe hij met zijn hand duwt en meegaat in de beweging van het hoofd vh paard.
die heeft begrepen waar het paard zijn hoofd en hals voor hoort te gebruiken.

dat is vloeken in de kerk

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:28

je kunt hogeschool op de klassieke manier rijden en op de circusmanier, dat bedoelt hij.

en academisch hoort echt niet in dat rijtje thuis, bovendien is de hogeschool het doel van de klassieke opleiding.

je haalt dus heel veel termen door elkaar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:28

liberty22 schreef:
dat is vloeken in de kerk

wat, met je hand meegaan met het hoofd van het paard?