duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:04

panache schreef:
Afbeelding
ja je vierjarige loopt op de kop..

nee, ik vind dit een fijn beeld geven voor het volgen naar beneden

heeft ze nog wel eens moeite mee Bloos stap geen probleem, maar draf is nog wat moeilijker. maar het lukt steeds beter! Bloos

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:43

Sammie schreef:
Van die opmerking waar Anky bij betrokken wordt word ik trouwens wel een beetje kriegel... Niet iedereen wilt op haar lijken en ook zij doet niet alles perfect. Ieder op z'n eigen niveau beoordelen zou dan wel prettig zijn.

Anky is niet letterlijk bedoeld, maar figuurlijk.
Dit topic heeft een trend van streven naar beter dan dat je tot nu toe bent.... je eigen niveau proberen te overstijgen dus... dat betekent dat je vooruit moet kijken, naar voorbeelden die het beter doen dan jij.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:46

panache schreef:
en Pipo de clown reageert goed ? Clown

Daar had ik toch al op gereageerd op een nette manier, dat die berichten nav jou foto's niet (meer) nodig waren. Het was voor jou dus überhaupt niet meer nodig om er op door te zagen en al helemaal niet op die manier.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:10

Aimee schreef:
naar voorbeelden die het beter doen dan jij.

Ik geloof dat er momenteel een discussie wordt gevoerd in de paardenwereld met de vraag of Anky het wel beter doet en óf mensen daar wel op willen lijken. Zie o.a. P&P en LDR topic Clown

Begrijp wel wat je bedoeld hoor Knipoog , maar soms wordt Anky als heilige verklaard en dat lijkt mij ook niet reeel. Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:17

Panache, een 4 jarige hoeft zeker niet perfect te lopen. Feit blijft wel dat hij achter meer moet ondertreden. Als je dat zelf niet ziet, of er niet mee eens bent kan je daar wel wat anders op reageren.

Dit topic is om elkaar te helpen en tips te geven. Als je alleen maar de hemel in geprezen wilt worden moet je vooral niet hier blijven. Als je wat met het commentaar wil doen ben je van harte welkom.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:19

WinBinChes schreef:
Panache, een 4 jarige hoeft zeker niet perfect te lopen. Feit blijft wel dat hij achter meer moet ondertreden. Als je dat zelf niet ziet, of er niet mee eens bent kan je daar wel wat anders op reageren.

Dit topic is om elkaar te helpen en tips te geven. Als je alleen maar de hemel in geprezen wilt worden moet je vooral niet hier blijven. Als je wat met het commentaar wil doen ben je van harte welkom.

hemel in prijzen, noway daar vraag ik niet om, afkatten en afkraken ook niet.
zoals Pipo, dan kan ik het niet laten om in de aanval te schieten.
ik wil leren, maar niet door afgezeken te worden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:20

Sammie schreef:
Ik geloof dat er momenteel een discussie wordt gevoerd in de paardenwereld met de vraag of Anky het wel beter doet en óf mensen daar wel op willen lijken. Zie o.a. P&P en LDR topic Clown

Begrijp wel wat je bedoeld hoor Knipoog , maar soms wordt Anky als heilige verklaard en dat lijkt mij ook niet reeel. Clown

Momenteel? Die discussie wordt al jaaaaaaaren gevoerd en is eigenlijk al over z'n hoogtepunt heen.
Anky is nog steeds de beste amazone ter wereld, die tienen scoort voor haar houding en zit, dus het lijkt me een prima voorbeeld.
Heilig is niemand... dat bewijst de P&P-discussie wel, aangezien Coby zichzelf jarenlang nogal boven de LDR-discussie heeft geplaatst door zich als klassiek rijdende amazone voor te doen. Maar iedereen die daar traint, weet dat ze de paarden laag diep en rond rijdt.
Zo gaat het overal wel net anders dan dat men zegt te doen en wat dat betreft is mijn ervaring bij Anky op stal nog het meest positief.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:20

Lotjj92, eerlijk gezegd vind ik jou Fries best wel goed lopen. Lijkt mooi te rijzen in de schoft!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:41

Wat wel grappig is dat de mensen die dit topic volgen bijna allemaal wel willen dat hun paard "van achter naar voor" gereden wordt. Toch zie je op heel veel foto's dat de ruiter naar beneden kijkt, doe ik zelf helaas ook maar al te vaak. Kennelijk zijn we toch meer met de voorkant bezig dan we willen toegeven. Dus allemaal voortaan kijken waar we naar toe gaan, of halve volte vooruit kijken, dat werkt veel beter dan naar hoofd/benen van je paard kijken als je wilt dat je paard goed over de rug gaat lopen.

MyWishMax jij kijkt trouwens niet naar beneden, dat is me opgevallen bij jouw foto's.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:12

Ik kijk te erg omhoog Knipoog Maak een knik in mijn nek, deze foto's iets minder, maar dat is ook niet goed Knipoog

EDIT: Ik kijk trouwens wel naar beneden hoor, maar alleen met ogen Bloos

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:27

Hermelientje schreef:
Wat wel grappig is dat de mensen die dit topic volgen bijna allemaal wel willen dat hun paard "van achter naar voor" gereden wordt. Toch zie je op heel veel foto's dat de ruiter naar beneden kijkt, doe ik zelf helaas ook maar al te vaak. Kennelijk zijn we toch meer met de voorkant bezig dan we willen toegeven. Dus allemaal voortaan kijken waar we naar toe gaan, of halve volte vooruit kijken, dat werkt veel beter dan naar hoofd/benen van je paard kijken als je wilt dat je paard goed over de rug gaat lopen.

MyWishMax jij kijkt trouwens niet naar beneden, dat is me opgevallen bij jouw foto's.

Mag ik hier even wat "onvriendelijk" op reageren? Bloos

Het is namelijk zo'n dom fabeltje dat de ruiter het hoofd naar achteren en de kin omhoog moet hebben. Dan blokkeer je je nek, druk je je schouders naar voren en je bovenrug krom.
Met alle gevolgen van dien.
Iedere bewegingstherapeut (feldenkrais, ismakogie, enz.) zal op mijn foto's reageren dat ik m'n kin omlaag moet drukken, zodat ik m'n ruggewervels vanzelf recht maak.
Een instructeur die wat van een mensenlichaam afweet, zal dit ook doen. Ik zal je zeggen dat Anky zelfs letterlijk tegen me heeft gezegd; "kijk naar je paard!"

MyWishMax zet ook haar nek vast tijdens het rijden, ook goed te zien aan haar schouders (niet vervelend bedoeld, MWM Lachen )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:34

Is niet vervelend, is de waarheid Haha!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:38

hoe vinden jullie dit dan, qua hoofdhouding van de ruiter?
Afbeelding

(Gaat dus niet om de pony, maar om hoe ik mijn hoofd houdt. Als ik mijn hoofd op deze manier houdt, kan ik volgens mij het beste ontspannen zitten en rijden. ik verander mijn hoofdhouding wel onder het rijden hoor, heb mijn kin hier iets hoog.) deze foto is wel van een poosje geleden

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:40

Je hebt je kin inderdaad iets hoog Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:41

MyWishMax schreef:
Is niet vervelend, is de waarheid Haha!

Gelukkig Haha!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:53

Ik doe het, om het verhaal van niet goed kunnen zitten met last van je rug maar weer aan te halen, door een probleem in mijn nek/rug. Dus ik corrigeer het in mijn nek..
Ik doe het ook in real life, hoofd recht houden doet heel erg veel pijn Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:58

MyWishMax schreef:
Ik doe het, om het verhaal van niet goed kunnen zitten met last van je rug maar weer aan te halen, door een probleem in mijn nek/rug. Dus ik corrigeer het in mijn nek..
Ik doe het ook in real life, hoofd recht houden doet heel erg veel pijn Knipoog

Dat heb ik precies hetzelfde Lachen
Ben op zich nu wel "pijnvrij". Als ik er op ga letten, dan zeurt het een beetje. Maar buiten het rijden om loop ik ook al snel met m'n kin omhoog.

Doe jij daar nog wat aan middels een therapie of iets dergelijks?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:00

Loop vanaf mijn 10e? Oid bij verschillende dingen. Mensendieck therapie gehad en nu fysio therapie en binnenkort ook manuele therapie..

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:03

ik heb wel altijd geleerd, om te kijken waar je naar toe gaat.
Vind ik wel handig ook om mijn eigen lijf recht te maken en bijv een wending in te rijden.
Mijn probleem is dan ook meer in mijn hele romp.
Die zakt of te veel naar achter of valt wat naar voren
En ik zit meer 'mannelijk' de natuurlijke welfing in mijn onderrug is snel weg

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:03

Naar welke manueel therapeut ga je, als ik vragen mag MWM? Bloos

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:10

Sall schreef:
ik heb wel altijd geleerd, om te kijken waar je naar toe gaat.
Vind ik wel handig ook om mijn eigen lijf recht te maken en bijv een wending in te rijden.
Mijn probleem is dan ook meer in mijn hele romp.
Die zakt of te veel naar achter of valt wat naar voren
En ik zit meer 'mannelijk' de natuurlijke welfing in mijn onderrug is snel weg

Voor je eigen houding, voor het rechten van je wervelkolom, is het beter om de kin wat lager te houden. Je neemt daarmee gelijk een stukje spanning uit je nek/schouders weg Knipoog

Voor het paard is het vaak wel handig als de ruiter kijkt waar hij naartoe wil. Daarmee geeft het lijf direct een gewichtsverplaatsing en daarmee een gewichtshulp die voor het paard heel duidelijk is.
Een jong paard die geen stuur heeft, is daarmee redelijk makkelijk een stuur aan te leren.
Maar feitelijk geef je met je lijf een onbewuste gewichtshulp.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:37

Aimee schreef:
Mag ik hier even wat "onvriendelijk" op reageren? Bloos

Het is namelijk zo'n dom fabeltje dat de ruiter het hoofd naar achteren en de kin omhoog moet hebben. Ik zal je zeggen dat Anky zelfs letterlijk tegen me heeft gezegd; "kijk naar je paard!"

Je mag zo onvriendelijk reageren als je wilt. Knipoog

Ik heb alleen maar gezegd dat we niet naar beneden moet kijken, daar bedoelde ik mee niet je hoofd naar beneden doen. Je hoofd naar achteren doen lijkt me onhandig want dan zie je de lucht of boomtoppen. Er zit gewoon iets tussenin wat goed is.
Als Anky naar haar paard kijkt dan doet ze dat in ieder geval niet door haar kopje te laten hangen kijk maar naar foto's, ze heeft de houding van een ballerina.

Ik denk dat het bovendien geen onbewuste maar bewuste gewichtshulpen zijn die mensen geven door vooruit te kijken (al zijn deze hulpen bij topruiters natuurlijk ook veel subtieler als het goed is).

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:58

Hermelientje schreef:
Je mag zo onvriendelijk reageren als je wilt. Knipoog

Ik heb alleen maar gezegd dat we niet naar beneden moet kijken, daar bedoelde ik mee niet je hoofd naar beneden doen. Je hoofd naar achteren doen lijkt me onhandig want dan zie je de lucht of boomtoppen. Er zit gewoon iets tussenin wat goed is.
Als Anky naar haar paard kijkt dan doet ze dat in ieder geval niet door haar kopje te laten hangen kijk maar naar foto's, ze heeft de houding van een ballerina.

Ik denk dat het bovendien geen onbewuste maar bewuste gewichtshulpen zijn die mensen geven door vooruit te kijken (al zijn deze hulpen bij topruiters natuurlijk ook veel subtieler als het goed is).

Ik zei niet dat Anky dat zelf doet, maar dat ze letterlijk tegen mij heeft gezegd dat ik naar m'n paard moest kijken. Als je Anky te paard ziet, weet je ook gelijk dat zij geen problemen in haar nek of schouders heeft Knipoog

Wel eens balletles gehad?

Wat is het verschil tussen bewust en onbewust?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:26

Aimee schreef:
Anky is nog steeds de beste amazone ter wereld, die tienen scoort voor haar houding en zit, dus het lijkt me een prima voorbeeld.

Het spijt me maar hier maak je een ongelooflijke overschatting van het formaat en het belang van de wereld van de klassieke ringdressuur.
1. De wereld is veel groter.
2. Het oordeel over haar rijden is subjectief en alleen binnen de omheinde zandbak en objectief getoetst aan het gouden standaardwerk over de anatomisch correcte zit géén 10.
3. Verder bewijst ze regelmatig níet te kunnen rijden als er ook maar een vlieg achterstevoren land op haar paard, waarbij paardrijden, dus amazone in een bredere context dan de dressurproef gezien moet worden.

Anky scoort hoger jurywaarderingen binnen de ring van klassiek dressuur. ´Indrukwekkende palmares´ dekt haar erelijst niet. Het is echter niet bij benadering hetzelfde als een goede amazone zijn. Ik denk dat elke internationale eventing amazone al veelzijdiger = ruitervaardiger is, om maar één voorbeeld te geven en zo zag ik een paar weken terug een franse dame stijlvol en knap als rejoneadora aan het werk als ander voorbeeld.
Het is maar wat je als maatstaf hanteert en voor ´paardrijden´ wordt zelfs van slechts de Olympische takken van paardensport nog wel het mínst vertegenwoordigd door dressuur.

Jij kan van haar vínden wat je wil doch ´is´ kan niet beargumenteerd stand houden. ´Dus´ als voorbeeld evenmin omdat haar houding en rijden niet de toets der werkelijke wereld doorstaan. Wat zij vertegenwoordigt is voor een fiks deel van de internationale ruiterij een negatief voorbeeld.

Nu weer on-topic.

hc

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:37

Het topic is over de rug. De discussie ging later over de lenden en daarna over de impact van de achterhand. Op dat punt zijn een aantal punten van de anatomie in de achterhand belangrijk die bepalen hoe effectief de achterhand gebruikt kan worden. Dat heeft dan weer invloed op de lenden en de ruggebruik. In een standfoto van opzij kan je de plek van die markeringspunten het beste inschatten. Kleine verschillen in hoeken van gewrichten en onderlinge lengteverhoudingen kunnen grote gevolgen hebben op de verrichtingen die met een paard mogelijk zijn. Het idee om een paard te beoordelen vanaf een standfoto, ongereden en bereden geeft veel meer informatie. Als je foto's in beweging wilt gebruiken, is het beste om foto's op een bepaald moment in de bewegingsafwikkeling te gebruiken. Voor de fotograaf niet altijd even gemakkelijk, voor de beoordeling en vergelijking veel praktischer. Mijn voorkeur is toch de praktijk. In stand, vrij in de bak, longeren ongereden, voor laten rijden en zelf rijden in alle gangen. Een goed gaand paard herken je vaak al in een enkele gang en een overgang omhoog en omlaag.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 10-10-07 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt