Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
suikermeisje schreef:Bij goede training voor de wagen krijg je ze juist wel sterker. Hiervoor moet men wel een goede menner zijn.
Ik had een B pony. Prima voor elkaar en kon de Z oefeningen van het mennen. Ohz was deze pony niks slechter. Juist makkelijker. Mijn moeder is ook van de stempel, eerst voor de wagen dan erop. Ik ben niet zo'n geoefende menner dus aan mij hebben ze dan weinig. Daarnaast heeft m'n moeder ook nog eens engelen geduld wat ik ook niet van haar heb meegekregen in m'n dna. Bij genoeg paarden kan het een prima aanvulling zijn voor de wagen en ohz.
SinneJ schreef:Ik zou me bij deze eerst willen distantiëren van de post van Simpelman. IK lees mee op zijn forum, maar ik dacht niet dat dat zo kwalijk was. Ik heb op zijn post getemd en eis bij deze dat hij mijn naam niet meer aanhaalt.
Simpelman schreef:Het is mijn ervaring dat dit niet zo hoeft te zijn.
Wanneer je een paard een appuyement aan kunt leren gebaseerd op een opgebouwde reeks voorgaande oefeningen dan kun je hem ook het verschil leren tussen het voor de kar gevraagde en het onder het zadel gevraagde.
Het werken voor de kar heeft mij veel extra geleerd over het werken met paarden, hun enorme vermogen om méé te werken, om zélf naar het best mogelijke te zoeken.
Het mennen dat ik een jaar of 8 geleden weer opgepakt heb was voor mij een bevestiging dat paarden geen druk nodig hebben om zich met alle benodigde energie te kunnen geven aan het hen gevraagde, ze hoeven het gevraagde alleen maar te begrijpen.
Fransje_70 schreef:KDV Ik denk zelf dat een heel scheef paard wel kan functioneren gezellig op een buitenrit en dat 3 x per week, als het niet te zwaar belast wordt. Een scheef paard belast biomechanisch zijn lichaam ongelijk, op recreatief bosritje niveau zal men daar (n)ooit last van gaan krijgen, maar bij oefeningen op dressurniveau zal zich dit natuurlijk snel gaan wreken. Dus op vraag 1 tm 3 is het antwoord nee. Maar ik weet niet zo goed waarom u dit zo stelt, want het niveau van de posters is hier toch wel dermate dat we het hier allemaal over eens zijn?
Mag ik even tussendoor een andere casus neerleggen (kan in t geheel niet bijdragen bij mendiscussie want weet er niks van, en wie weet lukt het nog net wat antwoorden te krijgen voordat het topic WEER gesloten wordt vanwege een belachelijke K versus S vete waarbij mensen vinden dat ze partij moeten kiezen voor een van deze twee, iets wat helemaal niet nodig is hoor in een gezonde discussie).
Ik heb een Lusitano ruin die mega flexibel is. Zo gezegd hypermobiel. Hij was nogal schraal toen ik hem kocht en had behoorlijk veel stress achter de rug. Ik heb hem eerst de tijd gegeven om bij te komen, en we zijn nu zover dat ik hem gerichter kan trainen, op meer spiermassa. Hij is in principe basis gereden maar ik heb nog niet veel op hem gezeten. Wel proefgereden hij is op 1 pink te rijden. (Voor de kenners hij is 100% Veiga gefokt, stierenvechtersbloedlijn, zeer snel wendbaar).
Mijn vraag is nu, hoe zouden jullie de spiertraining starten met zo'n hypermobiel, hoogbenig en flexibel paard. Oftewel hoe doe je bij zo'n paard krachttraining. Hij is heel snel. Heel lenig en wil vooral hard gaan om zijn balans te vinden, maar ik ben nu zover dat hij goed kan schakelen in tempo zonder heet te worden. Hij heeft zulke lange benen dat hij zich aantikt zulke grote passen maakt hij. Ik wil dat hij meer kracht en balans gaat krijgen, meer voller wordt.
Ik werk aan de enkele en dubbele longe met hem,en ben nu ook gestart met handwerk om hem te leren in een rustig tempo en in balans op de volte te stappen. Geloof me dat is al een hele inspanning voor hem, moeilijker dan hard rondrennen iig. Welke oefeningen zouden jullie nog meer met hem doen?
Ik las laatst ergens dat iemand schreef dat juist een 'jog' tempo de spieren versterkt, niet zozeer tempowisselingen. Ik denk dat je hem ook wel kan vergelijken met een lange slungelige KWPN er met dat verschil dat hij een hele korte rug heeft. Hij is overigens 6 wordt in april 7.
Graag jullie suggesties.
Simpelman schreef:In het geval van het paard van Enrico kan ik U daar wel een concreet antwoord op geven.
1) Scheefheid is relatief aan het niveau van de oefeningen waarop het paard aan het werk is, dus wat op een aanvangsniveau recht gericht genoemd kan worden kan op een verder gevorderd niveau nog onvoldoende recht gericht zijn.
We beginnen altijd aan het begin en werken dan naar een ideaal eindbeeld toe.
Een fijne aanleuning krijgen we bij een losgelaten paard dat recht gesteld is, volle nageeflijkheid is relatief aan het ontwikkelingsniveau van het paard, namelijk nageeflijkheid is het door laten komen van aandrijvende hulpen zonder daar weerstand aan te bieden.
Wanneer een paard dus nog onvoldoende bevestigd is in zijn dressuurmatige ontwikkeling dan zal het binnen zijn vermogen in de gevraagde oefening volledig nageeflijk kunnen zijn.
We mogen een paard dus nooit overvragen.![]()
2) Het paard van Enrico kan op alle hulpen heel subtiel reageren mits de gevraagde beweging binnen het vermogen van het paard ligt......
3) Schwung is een nooit eindigende progressie, weer binnen het niveau van het paard, een nog weinig ontwikkeld paard kan zich in een arbeidsdraf met Schwung voortbewegen maar in verzamelde draf nog niet voldoende bevestigd zijn omdat dit méér inspanning/kracht aan het paard kost.
Fransje_70 schreef:Ik werk aan de enkele en dubbele longe met hem,en ben nu ook gestart met handwerk om hem te leren in een rustig tempo en in balans op de volte te stappen. Geloof me dat is al een hele inspanning voor hem, moeilijker dan hard rondrennen iig. Welke oefeningen zouden jullie nog meer met hem doen?
Ik las laatst ergens dat iemand schreef dat juist een 'jog' tempo de spieren versterkt, niet zozeer tempowisselingen. Ik denk dat je hem ook wel kan vergelijken met een lange slungelige KWPN er met dat verschil dat hij een hele korte rug heeft. Hij is overigens 6 wordt in april 7.
Graag jullie suggesties.
Kadankovitch schreef:Baboottje ik zou eigenlijk af willen van dit zijspoor. Ik heb dit slecht ten overvloede vermeld, om te benadrukken hoe verbaast ik was over het schrijven van Enrico.
De 3 eerste vragen die ik heb gesteld i die post zijn het belangrijkst.
Even ter herinnering:
1) kan een paard dat zo scheef is werkelijk een fijne aanleuning of fijn teugel contact hebben, in volle nageeflijkheid?
2)Kan zo'n paard werkelijk op alle hulpen heel subtiel reageren?
3) En loopt zo'n paard dan ook werkelijk in een correcte Schwung???
Voor mij is het duidelijk dat dit in welke school dan ook onverenigbaar is.
Fransje_70 schreef:Ik heb een Lusitano ruin die mega flexibel is. Zo gezegd hypermobiel. Hij was nogal schraal toen ik hem kocht en had behoorlijk veel stress achter de rug. Ik heb hem eerst de tijd gegeven om bij te komen, en we zijn nu zover dat ik hem gerichter kan trainen, op meer spiermassa. Hij is in principe basis gereden maar ik heb nog niet veel op hem gezeten. Wel proefgereden hij is op 1 pink te rijden. (Voor de kenners hij is 100% Veiga gefokt, stierenvechtersbloedlijn, zeer snel wendbaar).
Mijn vraag is nu, hoe zouden jullie de spiertraining starten met zo'n hypermobiel, hoogbenig en flexibel paard. Oftewel hoe doe je bij zo'n paard krachttraining. Hij is heel snel. Heel lenig en wil vooral hard gaan om zijn balans te vinden, maar ik ben nu zover dat hij goed kan schakelen in tempo zonder heet te worden. Hij heeft zulke lange benen dat hij zich aantikt zulke grote passen maakt hij. Ik wil dat hij meer kracht en balans gaat krijgen, meer voller wordt. Hij heeft overigens een zalige galop, hij kan galopperen op de plaats zowat.
Ik werk aan de enkele en dubbele longe met hem,en ben nu ook gestart met handwerk om hem te leren in een rustig tempo en in balans op de volte te stappen. Geloof me dat is al een hele inspanning voor hem, moeilijker dan hard rondrennen iig. Welke oefeningen zouden jullie nog meer met hem doen?
Graag jullie suggesties.
Kadankovitch schreef:Fransje_70 schreef:Ik heb een Lusitano ruin die mega flexibel is. Zo gezegd hypermobiel. Hij was nogal schraal toen ik hem kocht en had behoorlijk veel stress achter de rug. Ik heb hem eerst de tijd gegeven om bij te komen, en we zijn nu zover dat ik hem gerichter kan trainen, op meer spiermassa. Hij is in principe basis gereden maar ik heb nog niet veel op hem gezeten. Wel proefgereden hij is op 1 pink te rijden. (Voor de kenners hij is 100% Veiga gefokt, stierenvechtersbloedlijn, zeer snel wendbaar).
Mijn vraag is nu, hoe zouden jullie de spiertraining starten met zo'n hypermobiel, hoogbenig en flexibel paard. Oftewel hoe doe je bij zo'n paard krachttraining. Hij is heel snel. Heel lenig en wil vooral hard gaan om zijn balans te vinden, maar ik ben nu zover dat hij goed kan schakelen in tempo zonder heet te worden. Hij heeft zulke lange benen dat hij zich aantikt zulke grote passen maakt hij. Ik wil dat hij meer kracht en balans gaat krijgen, meer voller wordt. Hij heeft overigens een zalige galop, hij kan galopperen op de plaats zowat.
Graag jullie suggesties.
Leuk dat u die vraag stelt. Ik heb ook een Lusitano. Hij past erg goed in uw beschrijving. Behalve dan dat hij geen slechte ervaringen had opgedaan [hij was wel erg driftig en frenetiek ] en hij is eerder iets kortbening.
werk aan de longe en handwerk lijkt mij heel geschikt. Ik gebruik vooral het wrk aan de longe om te bestuderen wanneer het paard precies aan tikt. Ik pas dan het tempo daarop aan, zodat zich deze manier van lopen bevestigd. Gaat men door op een te hoog tempo dan bestaat de kans dat het paard gaat 'breken' [dus met de achterbenen uit elkaar lopen]. Dan probeer ik zo'n tempo ook te zoeken onder het zadel.
Een jog tempo zou ik zelf niet zo snel doen, dat is mij net iets te langzaam, het gevaar bestaat dan dat het paard achter gaat 'wippen'in plaats van dragen. Wel een rustig tempo zodat het dier wellicht niet alleen rust in de beweging vindt, maar ook in de 'geest'.
Tempowisselingen zijn heel goed!. Maar rust zou mijn prioriteit hebben, zodra rust iets bevestigd is, kunnen tempowisselingen gereden worden. Het dier hoeft toch niet naar de maan getrapt te worden. kleine voelbare wisselingen zijn voor het begin al voldoende.
Ik hoop dat u er iets aan hebt
Fransje_70 schreef:Dank jullie wel voor de reacties.
@KDV ja het klopt wat u schrijft ik ben vooral ook zijn mind aan het trainen, om die bij elkaar te houden en rustig de aanwijzingen af te wachten en daar de rust in te vinden, en uiteindelijk ook de ontspanning. Ik heb nog nooit met een paard gewerkt wat zo eager is en ahw vooruit loopt op je vraag, hij maakt zichzelf daar erg onrustig me als je niet uitkijkt.
@Sinnej ja hij staat dus meteen stil als je even je bekkenbodem spier aantrekt![]()
Dus dan tempowisselingen maar erg subtiel. En dan inderdaad een rustig tempo? En hoe zou je dan die stops gebruiken.
Dan zou hij dus meer aan elkaar moeten komen. Ik ben erg bezig met het vwnw wat hij eigenlijk best goed kan al aan de longe, onder het zadel moet daar nog wat meer aan gewerkt worden. Hij is niet zo'n barokke Lusitano, geen propje, maar een smaller type. Zijn vader heeft overigens in de internationale dressuurtop meegedraaid.
suikermeisje schreef:Trouwens nog een vraag aangezien jullie zeker wel zinnige antwoorden geven.
Ik rij een paard (niet van mezelf) die een handje ervan heeft om zijn kont linksom naar binnen te drukken als hij spanning heeft. Thuis dus niet. Op wedstrijd wel. We hebben het hier over contrastelling maar dat werkt bij dit paard dus niet. Dan moet ik z'n hoofd naar buiten trekken en dat gaat dus totaal niet werken. Door het stellen wordt het juist een plank waardoor hij dus nog schever gaat lopen.
Enige wat helpt is hem constant schoudervoor te laten lopen. Laat mijn linkerbeen nou wat zwakker zijn omdat ik een dubbele beenbreuk heb gehad 1,5 jaar geleden waardoor ik de kracht mis in m'n been het paard op deze wijze door de ring te kunnen rijden.