Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:35

Sizzle schreef:
Ik denk eigenlijk dat kinderenen jong volwassenen juist veel meer open staan voor leren.
Die zitten nog vol in hun schooltijd en zuigen informatie op als een spons.

Het zijn eerder de 'trotse' volwassenen met de 'we doen het al 20 jaar zo' instelling die niet snel wat nieuws aannemen.

Ik kende met 15 het 'rode boekje' (nederlandse instructeurs en hun ruiters) in iedergeval al uit mijn hoofd :P

Inderdaad :)

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:09

Gelukkig maar :) ik werd namelijk diep teleurgesteld onlangs :)

Vandaag trouwens weer een mijlpaal! Met de neus door het zand en toen kon ik voorwaarts!!! Wauw, bolle rug en wat een veer! *\o/*

Marieke0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:47

Ik ben al jaren aan het bijlezen en inlezen in dressuur. Echter ben ik ondanks de interesse en wil om het goed te doen toch heel lang fout bezig geweest. Om het gevoel en kunnen te ontwikkelen blijft praktijkbegeleiding heel belangrijk. Het helpt natuurlijk om aanwijzingen tijdens het rijden te kunnen terugkoppelen naar een theoretische achtergrond.
Momenteel krijg ik les en streven we naar een constant licht contact, zijn we eerst bezig met het paard op een rechte lijn 'recht' te laten lopen waarbij het paard op alle hulpen correct reageert. Geen travers, schoudersbinnenwaarts,... tot al de rest bevestigd is. Deze methode ligt mij (keep it simple) en ik voel er mij goed bij, bij de meeste 'normale' paarden die ik rijd. Een ander paard wat ik nu rijd heeft echter geen ideale bouw en ik vraag mij af of de andere manier waarbij er wat meer gewerkt wordt met zijgangen/grondwerk geen beter optie is voor hem. Dat lijkt mij het paard meer te stimuleren/uitdagen om het lichaam te gebruiken. Anderzijds vrees ik dat ik daardoor de scheefheid ga verergeren.. Momenteel ben ik aan het proberen op mijn gewone manier, maar meer gecombineerd met het lage voorwaarts neerwaarts waar jullie in dit topic zo'n fan van zijn! :) Ik wil eerst zien of ik hier idd een betere ontwikkeling van de bovenlijn mee krijg.

Ik stelde trouwens enkele dagen terug een vraag in een ander topic maar kreeg daar verder geen reactie op. Zijn er hier mensen die dit eens willen bekijken? -> http://m.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f ... &start=175

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 13:05

Recht richten is het gelijkmatig ontwikkelen van beide zijden van het paard.

Recht richten doe je door de hele carriere van het paard, van het begin af aan, alleen je kunt pas écht recht richten wanneer bij je paard bepaalde andere zaken bevestigd zijn.

Recht richten gebeurt op gebogen lijnen.
Op gebogen lijnen kun je namelijk een zijde intensiever trainen dan dan op een rechte lijn.

Wijkende bewegingen maken het paard soepeler.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:47

Starbreeze schreef:
Vandaag trouwens weer een mijlpaal! Met de neus door het zand en toen kon ik voorwaarts!!! Wauw, bolle rug en wat een veer! *\o/*

Wat goed!
En hoe voelde het? Ik vond het de eerste paar keer echt wel eng. Weg hals, weg hoofd.. weg stuur..? ... en dan die beweging.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:53

Ik vond het echt een 'aha moment' :D die mega veer heb ik wel eens eerder gehad in de werkhouding, maar nog nooit kon ik hem in dat lage écht voorwaarts rijden, echt een elastiek. Aan de longe heb ik het hem wel zien doen al, maar met mij erop is het toch moeilijker natuurlijk. Ik hoefde ook niet veel of hard te drijven (wel beetje met stem geholpen) het gebeurde gewoon. Gelijk de hemel in geprezen en hij snapte direct wat de bedoeling was. Heerlijk om zo paard te rijden :)

Ik ben zo trots op hem nu, dat kan je dag zó goed maken!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:03

Hier een enthousiaste meelezer en thuis lekker bezig nu. Toch wil het niet helemaal lukken. Ik zou het longeren meer mee willen nemen, maar weet niet zo goed hoe.

Heeft iemand ervaring met werken met de chambon bij een paard wat bang is om der hoofd te stoten? Ik durf het niet zo goed aan bij der. Ik ben bang dat ze van de druk (al is t maar heel licht) achter de oren compleet in de stress schiet.
Ik werk op t moment met touwtjes, maar vind dat ook niet super omdat dan indd het neusje er al snel achter komt. Ook de touwtjes heeft ze aan t begin trouwens heftig op gereageerd. Zodra ik ze had vastgeklikt en ze er voor de eerste keer tegenaan liep was het meteen paniek. Zodra ze dan liep was er niet veel meer aan de hand, maar ze bleef wel spanning houden. Dat is inmiddels wel een stuk minder, maar ook niet helemaal fijn dus.

Zonder hulpteugels oid bij het longeren doet ze echter niks en blijft t bij rondjes sukkelen met der hoofd lekker lang naar voren :D
Iemand ervaring met een soortgelijke situatie en hoe reageerde paard op de chambon?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 15:04

damian23 schreef:
Wat goed!
En hoe voelde het? Ik vond het de eerste paar keer echt wel eng.
Weg hals, weg hoofd.. weg stuur..? ... en dan die beweging.

Weg stuur! Dat is inderdaad de ervaring en ik kan me voorstellen dat dat behoorlijk buiten de comfortzone gaat van veel ruiters.
Maar, dat is het moment dat een paard "op eigen benen loopt", dat wil zeggen in ontspannen in evenwicht.
Sturen komt nu vanuit het voorwaarts, vanuit kruis en benen, voor is vederlicht, rubberachtig maar ook intiem, teder.
Wanneer een paard zich van hier uit meer en meer kan/gaat oprichten dan krijgen we een soort Centaur gevoel, een gevoel van samensmelting.
Nu moeten we voorzichtig worden want dit kost een paard veel kracht, het moet dus met kleine beetjes "genoten" worden.
Er in en er uit, volte links, volte rechts, als dansen.
Wanneer een paard in de tijd voldoende vermogen heeft opgebouwd om dit met een zeker gemak te kunnen doen dan gaat hij het steeds leuker vinden, dat kun je voelen.
In de groep stijgt hij in rangorde en gaat zijn vermogen steeds vaker aan de groepsgenoten tonen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 15:10

Ik heb nooit met de Chambon gewerkt maar met iets dat ik stootteugel noem.
Je gebruikt hiervoor een stalhalster of een lichte kaptoom, een longe en een longeersingel. (desnoods het zadel)
Geen hoofdstel, geen bit.

Je zet een bijzetteugel tussen de voorbenen door aan de singel en aan de onderring van het halster.
Belangrijk, de lengte van de bijzetteugel moet zijn: het paard met de hals op de horizontale lijn en de neus 5cm voor de loodlijn.
Eerst 5 min linksom en 5 min rechtsom zonder longeren in draf, daarna 2X 5 min met.
Eventueel de instelling aanpassen naar gelang de reacties van je paard.
Omhoog en neus naar voren(=spanning) is moeilijk, laten vallen is gemakkelijk.
Veel belonen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:18

@Simpelman, komt het oppakken richting arbeidshouding ook pas nadat de schwung beneden bevestigd is, of kan daar ook al mee gespeeld worden. Anders moet ik weer even een stapje terug doen inderdaad.

Met sturen op zich niet echt een probleem, zij het niet heel scherp ;) sinds ik hem met de neus door het zand rijdt stuur ik sowieso al meer en meer met mijn zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:49

Ik wil hier ook graag mee gaan praten. Vind het erg interessant en ik wil graag een juiste aanleuning en aanspanning in het lichaam van mijn paard. Lees hier al langer mee zonder zelf te posten omdat ik ruim 2 jaar niet op mijn paard gereden heb.

Om te beginnen wil ik graag even melden dat ik een angstige ruiter ben, door mijn angst/spanning val ik voor over en zit ik niet genoeg op mijn billen. Moet mijn handen meer gaan dragen en ellebogen aan mijn lichaam. Daar ben ik nu weer heel druk bezig.

Kort samengevat: paard heeft een jaar stil gestaan door een peesblessure, opnieuw gaan rijden ging heel moeizaam, ik werd bang, paard verhuisd, weer een half jaar niets met paard gedaan, begonnen met longeren en nu rijd ik weer sinds drie weken.

Ik heb geen doel om wedstrijden te gaan rijden. Ik wil graag een blij, ontspannen paard die haar lichaam goed gebruikt. Maar eerst moet ze weer recht en sterk in haar lichaam worden.

Dit zijn foto's van de eerste drie keren dat ik haar weer reed. Over drie weken ga ik weer les volgen bij mijn instructrice. Maar boven al ben ik heel erg blij dat ik er überhaupt weer op durf.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:53

Simpelman schreef:
Ik heb nooit met de Chambon gewerkt maar met iets dat ik stootteugel noem.
Je gebruikt hiervoor een stalhalster of een lichte kaptoom, een longe en een longeersingel. (desnoods het zadel)
Geen hoofdstel, geen bit.

Je zet een bijzetteugel tussen de voorbenen door aan de singel en aan de onderring van het halster.
Belangrijk, de lengte van de bijzetteugel moet zijn: het paard met de hals op de horizontale lijn en de neus 5cm voor de loodlijn.
Eerst 5 min linksom en 5 min rechtsom zonder longeren in draf, daarna 2X 5 min met.
Eventueel de instelling aanpassen naar gelang de reacties van je paard.
Omhoog en neus naar voren(=spanning) is moeilijk, laten vallen is gemakkelijk.
Veel belonen.

Bedankt! Dat zal ik eens gaan proberen, wie weet reageert ze daar wel goed op.
Ze zal denk ik wel wat spanning houden bij het longeren, maar dat komt vanzelf wel. Ik zelf deed het eigenlijk bijna nooit en heb geen idee hoe het er bij de vorige eigenaar aan toe ging. Zou heel goed kunnen dat ze gewoon wat angstig is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 17:54

Als jij het als doodnormaal beschouwt je helemaal niet druk maakt en je paard het verder gewoon uit laat zoeken dan komt hij vanzelf bij.
Je gewoon niet druk maken, rustig praten, geen druk uitoefenen wanner je paard enigszins doet wat de bedoeling is.
Veel belonen.

Ze zijn veel minder stom dan sommigen denken, alleen maar angstig en onzeker.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 17:59

WiancaR schreef:
Ik wil hier ook graag mee gaan praten. Vind het erg interessant en ik wil graag een juiste aanleuning en aanspanning in het lichaam van mijn paard. Lees hier al langer mee zonder zelf te posten omdat ik ruim 2 jaar niet op mijn paard gereden heb.

Om te beginnen wil ik graag even melden dat ik een angstige ruiter ben, door mijn angst/spanning val ik voor over en zit ik niet genoeg op mijn billen. Moet mijn handen meer gaan dragen en ellebogen aan mijn lichaam. Daar ben ik nu weer heel druk bezig.

Kort samengevat: paard heeft een jaar stil gestaan door een peesblessure, opnieuw gaan rijden ging heel moeizaam, ik werd bang, paard verhuisd, weer een half jaar niets met paard gedaan, begonnen met longeren en nu rijd ik weer sinds drie weken.

Ik heb geen doel om wedstrijden te gaan rijden. Ik wil graag een blij, ontspannen paard die haar lichaam goed gebruikt. Maar eerst moet ze weer recht en sterk in haar lichaam worden.

Dit zijn foto's van de eerste drie keren dat ik haar weer reed. Over drie weken ga ik weer les volgen bij mijn instructrice. Maar boven al ben ik heel erg blij dat ik er überhaupt weer op durf.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Nooit verder gaan dan jij en je paard op dat moment aankunnen, als dat heel weinig is dan is dat maar zo.
Zorg dat wat je ook doet goed afloopt, zoekt niet naar de grens.
Maak je niet druk, dat geeft je paard de indruk dat er iets niet pluis is.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:50

Lauke schreef:
Hier een enthousiaste meelezer en thuis lekker bezig nu. Toch wil het niet helemaal lukken. Ik zou het longeren meer mee willen nemen, maar weet niet zo goed hoe.

Zonder hulpteugels oid bij het longeren doet ze echter niks en blijft t bij rondjes sukkelen met der hoofd lekker lang naar voren :D

Hoi allemaal, ik had al wat eerder geschreven, ik lees al een tijdje mee, ik zou hier graag op willen reageren.

Het liefste longeer ik zonder een enkele hulpteugel, en als ik er een zou moeten kiezen zou dat dan wel de chambon zijn.

Longeren zonder hulpteugels is eigenlijk het leukste wat er is, omdat je goed kan zien hoe je paard er die dag voorstaat, en wat je die dag moet gaan trainen (samen met de lange termijn doelen).

Het belangrijkste tool voor goed longeren zonder hulpteugels is je oog . Leer goed te kijken naar je paard en de manier waarop ze aan de longe loopt. Zonder goed oog weet je niet wat je moet gaan trainen. Als je oog nog niet zo ontwikkeld is, ga dan werken met een trainer die je leert te kijken naar je paard en zijn bewegingen
De tweede tool die ik gebruik is de vorm van je longeerfiguur: die is niet perse altijd rond, en precies de grootte van de longeercirkel. Elk paard heeft een natuurlijke scheefheid en zal op een zijde met zijn hoofd naar buiten lopen en/of naar binnen vallen of juist de cirkel groter willen maken. Je moet daarop inspelen door op de lastige zijde bijv vierkante voltes te gaan maken, de cirkel juist groter te maken en langzaam kleiner, of andersom.
De derde tool die ik gebruik is een kaptoom, niet de academische die vind ik te hard inwerken, maar een voorgevormde van Sollibel, waarbij het contact met het hoofd wel duidelijk is, maar die niet schuift of hard op de neus inwerkt. In eerste instantie kan je hiermee je paard vragen lager in te stellen met de hals (ik ben zelf niet voor stofzuigeren, maar voor iets hoger), en op den duur kan je ook stelling vragen.
De vierde tool die ik gebruik is de zweep, en dan voornamelijk als aanwijsstok, bijvoorbeeld om de schouder naar buiten te vragen, buiging te vragen bij de ribbenkast (wijzen is vaak al genoeg om t paard te motiveren), de buik aan te tikken voor meer activiteit bij de buikspier, en natuurlijk een tikje te geven op de kont als t tempo te weinig actief is en andere aanwijzingen hebben niet geholpen.
De vijfde tool die ik gebruik is afwisseling, tempowisselingen en verassende dingen als vanuit stap in galop aanspringen, vanuit draf halt houden op de cirkel, van hand veranderen door de cirkel (ook in draf) verzamelen op een kleine volte in de juiste buiging, tempo versnellen en volte vergroten etc etc. Nooit dezelfde riedel maar je paard fris houden met 'rare' vragen, zodat ze alert blijven en longeren niet het saaiste ter wereld vinden. En stukjes tussendoor rust, lekker effe sloom stappen in haar eigen houding, dan weer verder.
De zesde tool die ik gebruik zijn cavaletti, ofwel balkjes, dat werkt beregoed voor de beencoordinatie van je paard, hij moet zijn buikspieren aanspannen en de achterhand goed meenemen, je kan allerlei variaties leggen, zelfs in galop (op elk kwartier 1 balk), vier achter elkaar in een waaier, in stap laat je m dichterbij lopen daar liggen de balken namelijk goed op afstand, in draf iets groter.

Longeren zonder bijzet maakt dat je in eerste instantie heel goed ziet hoe de bewegingen van je paard zijn. Dit is een voorwaarde voordat je je training gaat beginnen, eerst je paard monsteren hoe hij er die dag voorstaat, anders train je namelijk niet iets maar geef je vooral lichaamsbeweging.
De juiste hals/hoofdhouding kost een paard nogal wat, dat moet hij leren, doordat er bepaalde spieren worden aangesproken die hij normaal niet zo gebruikt. Een paard loopt van nature door de bocht namelijk het liefst met zijn hoofd hoog en naar buiten, omdat hij zo zijn balans houdt. Een jong paard laat je dat dus ook eerst zo doen, als je m de longe leert, en dan langzamerhand ga je eraan sleutelen. Mijn mening is dat het paard zijn hals dan gaat laten vallen, als hij in een juist arbeidstempo loopt en eerst de mogelijkheid heeft gehad de spieren rustig te leren gebruiken/op te rekken die daarvoor nodig zijn. Dit kost tijd en vertrouwen van het paard dat je hem die tijd ook gunt.
Doe bijv je hoofd naar beneden als je zelf zit, terwijl je je rug recht houdt, dan voel je al hoe de rugspieren trekken. Een paard voelt die rek ook in zijn rugspieren als hij zijn hoofd zal laten leren te vallen, en daar moet je dus tijd voor nemen.
Wat je dan ook vaak ziet is dat een paard tempo verliest als hij even in de juiste hoofd/halshouding loopt. Dat kost t paard echt even wat, dus laat m zoeken. Later in de training moet hij wel in tempo blijven met de juiste hoofd/halshouding, maar dan zijn als het goed is zijn spieren al verder in training en kan hij het gewoon makkelijker.

Mocht het nou zo zijn dat je paard het gewoon niet snapt, of even geholpen moet worden met een lagere hals/hoofd houding uiteindelijk, dan zou ik alleen met chambon werken.

Een vervolg op het longeren zonder bijzet is het werken met dubbele longe of aan de lange lijnen, waarbij je meer invloed kan gaan uitoefenen op de balans doordat je aan beide zijden tegelijk kan communiceren met het paard. Voordeel is, dat deze teugels niet statisch zijn maar contact hebben met je hand. Het vergt wel wat kunde, maar uiteindelijk kan je zo het snelste inspelen op dingen die je voelt. Met een bijgezet paard aan de longe voel je helemaal niet wat het paard eigenlijk doet.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:47

@XavierB, dank je wel voor stukje geschiedenis!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:02

Goed beschreven fransje_70! Zo longeer ik ook. Super leuk en afwisselend :)

Liefst longeer ik ook in een grote bak, helaas mag dat vaak niet. Je raakt op zo'n klein cirkeltje snel de motivatie van het paard kwijt.

https://www.youtube.com/watch?v=sA8bmMeUyZ0

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 20:11

Dag @Fransje_70.
Dank je wel.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:42

Hallo allemaal,

Ik lees dit topic stukjes mee omdat helemaal volgen voor mij echt onmogelijk is geworden, respect voor alle mensen die het lukt !! Maar jullie hebben het veel over stretchen en ik heb de resultaten en het er naar toe werken hier wel gevolgd maar ik heb zo het vermoeden dat ik het begin gemist heb :oo Dus dacht ik laat ik er wat info over zoeken op google maar daar kon ik volgens mij nog niet echt het juiste vinden :? Ik had gezocht op stretchen paard maar daar kreeg ik de oefeningen voor stilstaand en dat zoek ik dus niet. Heeft een van jullie een linkje of de juiste zoekterm voor mij zodat ik het 'begin' kan vinden.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:44

Bijv. Art2ride daar staan veel filmpjes met uitleg op. Ik vind dat zelf heel verhelderend.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:14

Dan zou ik mijn verhaal toch ook eens bij jullie voorleggen, misschien hebben jullie tips/tops/aanmerkingen noem maar op. Ik heb een 12 jarige pony. Toen ik haar voor het eerst bereed had ze 3 maanden stil gestaan dus was ze vrij stijf en héél hoog in gesteld met haar hoofd. Toch liet ze een paar super leuke gangen zien en zagen we er wel wat in. We hebben toen nog een aantal keer gereden op haar oude stal voordat we de beslissing echt namen, we wilden eerst weten met wat voor karakter en paard en eventuele problemen we te maken zouden hebben. Maar alles was in orde en de dikkere achterkoten die ze daar had leken geen problemen te geven tijdens het rijden. (ondertussen is dit probleem verholpen, het waren stalbenen)

Toen ze net verhuisd was kwamen de problemen op ons afgestormd om het zo maar te noemen. Ze had een moeilijke mok die we slecht behandeld kregen (terwijl ik echt dagelijks alles deed wat mij gevraagd werd) en was ze 2 of 3x kreupel met een dik voorbeen. Ook was ze een stuk heter onder het zadel. Op een gegeven moment maakte ze het zo bond dat de schapen in het weitje naast de bak naar elkaar toe renden om bij elkaar te gaan staan uit angst voor de sprongen van mijn pony.

Na een tijdje heb ik de spanning uit de galop gereden en haar geleerd netjes te galopperen. En dat doet ze nog steeds. De volgende stap voor mij was om haar toch aan de teugel te laten lopen zodat we onze oefeningen nog meer konden verfijnen en alles wat daarop volgt. Maar dat lukte maar niet. Meerdere mensen hebben het geprobeerd op mijn paardje en tot slot zijn we gewijzigd van instructrice. Deze nieuwe instructrice heeft voor ons in een paar lessen een hoop betekend. De eerste opmerking was: het ligt niet aan de ruiter (dus dat kunnen we uitsluiten) de tweede opmerking was: ze loopt niet gespannen maar is ook niet volledig ontspannen (ze gebruikt vooral haar onderhals terwijl ze haar bovenhals moet gebruiken. Een aantal oefeningen gekregen en daar mee aan de slag gegaan. Er is resultaat geweest op de oefeningen maar ze liep niet zoals het gewenste resultaat zou moeten zijn. Nog het een en ander geprobeerd (waar ook echt goede dagen tussen hebben gezeten) maar uiteindelijk heeft de instructrice mij gewoon eerlijk voorgelegd dat als ik dressuurmatig verder wil dat waarschijnlijk niet met deze pony zou gebeuren.

Nu bleef dat toch knagen, lange gesprekken gevoerd met de mensen om mij heen, want wat heeft die pony dan dat als we op een nieuwe plek komen mensen altijd gelijk naar haar toe komen om haar te bewonderen en allerlei vragen over haar te stellen. Kortom ze heeft 'iets'. En omdat ik haar toen nog geen jaar had (sinds 16 augustus wel) vond ik dat ik het ook nog niet genoeg geprobeerd had. Nu ik het simpelweg toch niet meer erger kon maken dan het allemaal nu is heb ik besloten de pony opnieuw te beleren. Eerst hebben we wat grondwerk gedaan (freestyle) en hebben we wat rangorde bijgeschaafd wat dominantie betreft. Toen ik er voor ponykamp toch weer een week opgeklommen ben heb ik heel veel verschil gemerkt. Ze liet zich veel beter corrigeren en accepteerden mijn hulpen beter, ook liep ze ontspannender. Nu zijn we bij de fase longeren en dat gaat best goed. In eerste instantie kreeg ik een paniekreactie toen ik haar voor de eerste keer bij mij aan de longe zette (ze is vroeger vaker gelongeerd, dat is zeker!) en die angst is nu weg en ik heb het haar allemaal opnieuw uitgelegd. Ik ben mij nu heel bewust dat er zeker fouten zijn gemaakt bij het beleren van deze pony en dat ik dit allemaal opnieuw moet gaan doen.

Stretchen leek mij in dit geval handig om gelijk vanaf het begin af aan mee te nemen omdat je hiermee vanuit ontspanning naar de juiste hoofd-halshouding toewerkt? Klopt dat of zie ik dat fout? En zijn er ook nog andere oefeningen die ik beter vanaf de grond gelijk mee kan nemen omdat ik daar later profijt van heb (bv schouderbinnenwaarts terwijl je er naast loopt). Ik moet eerlijk zeggen dat ik me hier zeker in verdiept hebt en dat ik heel veel heb gelezen de afgelopen paar weken en dat ik veel heb toegepast maar dat ik het ook moeilijk vind om uit te zoeken wat wel en niet werkt. Dus barst maar los met commentaar (probeer het wel een beetje vriendelijk te houden, ik doe mijn best maar ik ben helaas geen heks of tovenaar die het met een knip in de vingers kan oplossen)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:15

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het ontzettend bijzonder is om op mijn leeftijd dit soort topics te volgen. Al heb ik het idee dat veel van mijn leeftijdsgenoten niet heel erg bezig zijn met dit soort dingen. Wel ben ik vergeleken met mijn leeftijdsgenoten een bijzonder nieuwsgierig mens en zou ik eigenlijk het liefst zo ongeveer alles op paardengebied willen weten (wat helaas een utopie is). Ik denk dat je leeftijd niet ontzettend belangrijk is, maar je zult vooral erg nieuwsgierig moeten zijn en veel dingen moeten willen leren. Ik leer in ieder geval erg veel van dit topic en lees dan ook zeer graag mee.

Wyb_ster schreef:
Hallo allemaal,

Ik lees dit topic stukjes mee omdat helemaal volgen voor mij echt onmogelijk is geworden, respect voor alle mensen die het lukt !! Maar jullie hebben het veel over stretchen en ik heb de resultaten en het er naar toe werken hier wel gevolgd maar ik heb zo het vermoeden dat ik het begin gemist heb :oo Dus dacht ik laat ik er wat info over zoeken op google maar daar kon ik volgens mij nog niet echt het juiste vinden :? Ik had gezocht op stretchen paard maar daar kreeg ik de oefeningen voor stilstaand en dat zoek ik dus niet. Heeft een van jullie een linkje of de juiste zoekterm voor mij zodat ik het 'begin' kan vinden.

Met het stretchten wat hier genoemd wordt, wordt het voorwaarts-neerwaarts bedoeld. Als je hier op zoekt zul je waarschijnlijk al veel meer info vinden. Ook kun je kijken op het youtube-kanaal van Will Faeber (arttoride), daar staan ook veel leerzame filmpjes op.

Ik was benieuwd naar jullie mening over het volgende: Ik heb een aantal lessen gevolgd bij een instructrice die les geeft in de academische rijkunst. Hier beginnen ze met 'rechtrichtende' oefeningen op de grond (met name zijgangen). Rechtrichtende tussen aanhalingstekens omdat het mijns inziens meer oefeningen zijn om je paard los te maken dan daadwerkelijk recht te richten, omdat vrijwel alles in stap gebeurt. Deze instructrice heeft mij geleerd om mijn paard in een volte te laten stappen (zelf achterwaarts meelopen) en daarbij stelling en buiging te vragen (verder zijn we niet echt gekomen, omdat ik me niet helemaal in de methode kan vinden). Dit alles was in een vrij laag staptempo. Volgens de instructrice was het wel de bedoeling om het paard te vragen zijn hoofd te laten zakken, maar hij mocht niet lager dan zijn borst omdat hij volgens haar anders op de voorhand zou komen.
Nu ben ik benieuwd naar jullie mening over dat laatste. Kan een paard op de voorhand komen door met zijn neus over de grond te lopen? Ligt dit aan het -mijns inziens te- lage tempo? De oefeningen gebruik ik zeer af en toe nog eens, dit in een hoger tempo en indien mijn pony het wil met zijn neus over de grond. Heeft de hierboven beschreven oefening op deze manier toegevoegde waarde of is deze vrij nutteloos?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:18

Je moet je ook afvragen of het zo'n drama is als het paard tijdens de ontspanning wat op de voorhand komt.
En wat je er aan hebt om met een gespannen paard te proberen op het achterbeen te komen.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:31

@thirzanaomi, een paard kan door zijn hoofd naar beneden te gooien er inderdaad onderuit lopen en weer op de voorhand duikelen. Ik weet niet echt hoe ik dit moet benoemen. Maar het kan wel, tenminste dat was zeg maar de reactie van mijn pony om haar meer te laten ontspannen in de hals. Je kan dit dan weer oplossen door overdreven voorwaarts te rijden zodat het hoofd weer omhoog zou komen en het dan opnieuw te proberen. Ik vind het moeilijk om te verwoorden dus het klopt dat het vaag is :oo

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:33

Een paar pagina's terug is hier over geschreven :-)