[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoed__

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:05

Ik heb afgelopen zaterdag wedstrijd gehad. Ik zou kunnen vragen of mijn vader die op youtube wil zetten.
Dat ga ik zeker proberen te doen. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:15

welmoed__ schreef:
Ik heb afgelopen zaterdag wedstrijd gehad. Ik zou kunnen vragen of mijn vader die op youtube wil zetten.
Dat ga ik zeker proberen te doen. ;)

Leuk, ben benieuwd

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:52

welmoed__ schreef:
Dan is dat duidelijk. Dan ga ik het ergens anders zoeken. Maar dan mag er alsnog normaal op mij gereageerd worden. Het kan gebeuren dat ik fout zit in een topic, dat kan, zoals jij nu doet, normaal verteld worden. ;)

Hierbij:
[RT-V] [centraal] Aan de teugel

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:10

_Marinke_ schreef:
Oh die filmpjes maken mij een soort van jaloers Snackie! :P
Aangezien wij aardig gelijk op lopen met de paardjes, jij bent begin dit jaar toch ook begonnen met wedstrijden? En zie veel dingen waar ik zelf ook tegen aan loop bij jou ook weer terug. :+

Maar goed, waarom maken deze filmpjes mij jaloeres? Nou omdat Disco het de laatste tijd zo gigantisch fijn deed! In september hebben we onze laatste wedstrijd gereden waar we 3e werden met 192pnt. :D :D Hij is een kleine drie weken geleden verhuisd en toen die na 2 weekjes echt gewend begon te raken begon die ook enorm fijn te lopen, eindelijk een fijne stille aanleuning en wat moeilijk te omschrijven is, maar echt het gevoel dat een zachte paardenmond zich heel voorzichting in jou hand legt en echt wacht op jouw aanwijzingen. Ook het moment dat ik er écht fijn aan kan gaan rijden, goed de achterhand erbij kan krijgen en hij soms echt aan voelt als een soort veertje en ik eindelijk een heel rondje kon doorzitten. :+ Kortom, super happy dus!

Aankomende week zouden we mee doen aan een meerdaagse wedstrijd, voor het eerst keer wat vaker achter elkaar starten (max was 1 dag en dan 2 proefjes), eerder vond ik dat voor ons nog te hoog / te veel gegrepen. Ik was erg benieuwd hoe hij het deze week aan zou pakken en ook hoe ik er zelf op zou reageren (ben zelf nog erg gespannen op wedstrijd). En aangezien hij afgelopen week super fijn liep had ik er ook volle vertrouwen in en enorm veel zin, we zouden gaan knallen voor mijn gevoel. :)

Maar helaas, maandagavond toen hij nog geen halfuurtje op stal stond en nog goed van de weide kwam trok ik hem ook zo kreupel van stal af. :\ Hij loopt echt op 3 benen.... Hebben te kampen met een hoefzweer die niet echt op een fijne plek zit (erg lastig bij te komen), verder open snijden is niet mogelijk aangezien je dan in het leven moet gaan snijden. Het is wachten tot hij er zelf via de kroonrand uit komt.. Meneer heeft er wel echt enorm veel last van, zo sneu! :'(

Kwestie van tijd en veel weken en hopen dat het snel over is, volgens DA moest het er met 7 a 10 dagen wel echt uit zijn. Maar voorlopig kan ik dus even niks met hem qua training, alleen maar weken weken en nog eens weken. :\

Ben zelf dus enorm aan het balen, begon spieren te zien komen op de bovenhals, hij begon echt fijn te lopen en dan nu dit.. Zul je altijd zien, dan ook nog eens op echt een rot plek waar ze niet veel mee kunnen. Als hij nou wat meer in de hoef echt zat was het kwestie van uitsnijden en was hij er met een paar dagen maximaal van af. Nu staat hij al 3 dagen echt te strompelen. Arm beest...

Balen zeg! Kun je hoef niet inpakken en nat houden? Dat wil de zweer er nog wel eens sneller uittrekken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 13:19

Ik had gister weer op Amira gereden, en inmiddels heeft ze een suikervrij dieet! Was dan ook een stuk rustiger gister. Heb de hele tijd een beetje schoudervoor gevraagd. Was erg moeilijk voor haar. Linksom makkelijker dan rechtsom. Wel in stukjes gevraagd. Stukje schoudervoor, dan weer recht. En zo verder. Erg fijn gereden. Ook gewisseld in teugellengte. M'n hand leren volgen. Liet ik mijn teugels wat langer dan ging ze gelukkig wat richting ontspanning met lengte in de hals. Hand opzoeken, maar was niet constant. Lekker aan het oefenen dus! Ipv zo kort in de hals met veel spanning als op deneerste foto's nu dus lekker aan ontspanning werken en schakelen. Kleinere voltes om de achterhand mee te nemen en stelling en buiging te krijgen. Helemaal lekker dus!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:03

Jotoma schreef:
welmoed__ schreef:
Dan is dat duidelijk. Dan ga ik het ergens anders zoeken. Maar dan mag er alsnog normaal op mij gereageerd worden. Het kan gebeuren dat ik fout zit in een topic, dat kan, zoals jij nu doet, normaal verteld worden. ;)

Hierbij:
[RT-V] [centraal] Aan de teugel

Bedankt. :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:10

LoveUggs schreef:
Ik had gister weer op Amira gereden, en inmiddels heeft ze een suikervrij dieet! Was dan ook een stuk rustiger gister. Heb de hele tijd een beetje schoudervoor gevraagd. Was erg moeilijk voor haar. Linksom makkelijker dan rechtsom. Wel in stukjes gevraagd. Stukje schoudervoor, dan weer recht. En zo verder. Erg fijn gereden. Ook gewisseld in teugellengte. M'n hand leren volgen. Liet ik mijn teugels wat langer dan ging ze gelukkig wat richting ontspanning met lengte in de hals. Hand opzoeken, maar was niet constant. Lekker aan het oefenen dus! Ipv zo kort in de hals met veel spanning als op deneerste foto's nu dus lekker aan ontspanning werken en schakelen. Kleinere voltes om de achterhand mee te nemen en stelling en buiging te krijgen. Helemaal lekker dus!

Klinkt lekker zo! tijd voor een filmpje!

Ik heb mezelf ook regelmatig op film, scheelt echt!
Zondag weer een pittige maar fijne les gehad,
Doorzitten is bokken, op de kleine volte kan het niet, dus ontspanning opzoeken, loslaten, doorzitten, lichtrijden doorzitten lichtrijden aangaloperen, draven doorzitten en zo overnieuw.
Best zwaar!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 21:51

Ja eigenlijk wel, helaas kan ik de komende tijd alleen 's avonds en dat maakt filmen lastig... Je ziet dan zo weinig.

Hier is het aangalopperen en even bokken. Doorzitten is geen probleem, maar aanspringen... Dan kan ik rekenen op 1 of 2 bokjes, wat ik dan doe is dis aan springen, na het bokken meteen weer terugrijden, volte, en op dezelfde plek weer aanspringen. Zonder bokken? Even belonen en verder.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:07

Ik moest vanuit lichtrijden aangaloperen, geen bok, doorzitten-> meteen bok, terug zetten, en rustig aan voorbereiden.
Mag er wel veel mee oefenen voor a.s. zondag wedstrijd

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:32

Mijn vader heeft het filmpje op youtube gezet.

Ik probeer te omschrijven wat ik zie.
Ik heb het idee dat hij zijn achterhand wel goed gebruikt, alleen hij oogt in zijn lichaam wat sloom. Naar mijn idee was hij aardig voorwaarts die avond, maar nu ik het filmpje terug zie valt het me tegen.
Zelf mag ik sowieso veel rechterop zitten, maar dat is al heel lang aan aandachtspuntje van mij.
Nu loop ik tegen het probleem; Hij wil mijn hand wel volgen en zakt ook wel (heeft wel even geduurd voordat hij dit al deed), maar nu moet hij dus nog ronder. Ik wil dit op een ontspannen manier doen, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Zijn er mensen die mij daar tips over kunnen geven?
http://www.youtube.com/watch?v=S8LGswnv ... e=youtu.be

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:44

ik vind hem lekker ontspannen en actief ogen. hij valt volgens mij wel een beetje op de voorhand maar het stoort niet.
misschien als je hem ronder wilt hebben moet je misschien eerst wachten tot hij wat rustiger is in haar hoofd? (een constantere aanleuning zeg maar).
wel een erg mooi paardje vind ik! (hoe groot is hij?)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 12:57

juliedo24 schreef:
ik vind hem lekker ontspannen en actief ogen. hij valt volgens mij wel een beetje op de voorhand maar het stoort niet.
misschien als je hem ronder wilt hebben moet je misschien eerst wachten tot hij wat rustiger is in haar hoofd? (een constantere aanleuning zeg maar).

Sorry, maar je geeft nu info die totaal niet klopt.

Welmoed, ik denk dat je probleem opgelost word met je paard actiever rijden.
Je paard is totaal niet actief. Reageerd prima op je been, maar als er een korreltje zand verkeerd zou liggen zou bij bij wijzer van struikelen.
Veel overgangen maken met rijden, hij sloft te veel. Dan zal je merken dat hij mog meer je hand opzoekt en kan je je teugels iets korter nemen. Zijn naar mijn idee net iets te lang.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:05

LoveUggs schreef:
juliedo24 schreef:

Sorry, maar je geeft nu info die totaal niet klopt.

Welmoed, ik denk dat je probleem opgelost word met je paard actiever rijden.
Je paard is totaal niet actief. Reageerd prima op je been, maar als er een korreltje zand verkeerd zou liggen zou bij bij wijzer van struikelen.
Veel overgangen maken met rijden, hij sloft te veel. Dan zal je merken dat hij mog meer je hand opzoekt en kan je je teugels iets korter nemen. Zijn naar mijn idee net iets te lang.

oke die is duidelijk :P
ik snap wat je bedoeld, nu je het zo zegt. maar doordat de teugels wat langer zijn zie je toch wel dat hij de hand 'volgt'? als ik de teugels op die lengte doe op 1 van mijn vp's, komt er een boog te hangen. of zit ik nu weer te blèren? ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:10

Hè, Welmoed (jij zit toch in springles bij Dolfing?)
Ik ben het ook eens met LU... actiever... achterbeen activeren en snel maken. Flitsende overgangen maken, dus meteen reactie vragen en overgangen snel achter elkaar... dus op 1 lange zijde wel 10 overgangen maken. Ik heb weleens geteld hoeveel overgangen ik maak.. dat helpt wel om er ook echt veel te maken.
Pas als hij echt vanuit achteren vertrekt en actief wordt dan krijg je aan de voorkant meer oprichting en kan hij daar vanuit de schoft mooi opbollen en ronder worden.

Ik vind zelf dit een prettig filmpje om beetje geheugensteuntje te hebben http://www.youtube.com/watch?v=OaMyU5uJ3H4&feature=share&list=PLM-dIJhRcHINnnsBz7dP4DHp-UOa8TpBp Heb meteen een link naar mijn hele paarden afspeellijst... daar zitten ook video's tussen die uitleggen hoe je zelf betere houding krijgt misschien ook interessant.

(maar hand volgen... of hangen in de hand? met die lengte blijft hij te lang van voren en alles wat je er achter bij rijdt gaat er voor weer uit... en blijft achterbeen stuwen ipv dragen)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:11

Hij mag inderdaad actiever. Ik had alleen die avond het idee dat hij best actief was. Overgangen rijden doe ik al heel veel, het enige waar ik dan tegen aan loop is dat hij vrij snel tegen de hand komt.
Dat het ontspannen oogt ben ik heel erg blij mee. Hij kan namelijk heel erg kijkerig zijn en erg gespannen. Daar ben ik dus trots op.
Ik heb wel het idee dat hij zijn achterhand wel gebruikt, of vinden jullie dit niet. Voorwaartser mag inderdaad zeker, maar dacht dus dat hij dat was totdat ik het filmpje zag en zag dat hij totaal niet voorwaarts was.
Ik ben die avond trouwens 4e vd 30 geworden met 187 punten. ;)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:13

Evelijn schreef:
Hè, Welmoed (jij zit toch in springles bij Dolfing?)
Ik ben het ook eens met LU... actiever... achterbeen activeren en snel maken. Flitsende overgangen maken, dus meteen reactie vragen en overgangen snel achter elkaar... dus op 1 lange zijde wel 10 overgangen maken. Ik heb weleens geteld hoeveel overgangen ik maak.. dat helpt wel om er ook echt veel te maken.
Pas als hij echt vanuit achteren vertrekt en actief wordt dan krijg je aan de voorkant meer oprichting en kan hij daar vanuit de schoft mooi opbollen en ronder worden.

Ik vind zelf dit een prettig filmpje om beetje geheugensteuntje te hebben http://www.youtube.com/watch?v=OaMyU5uJ3H4&feature=share&list=PLM-dIJhRcHINnnsBz7dP4DHp-UOa8TpBp Heb meteen een link naar mijn hele paarden afspeellijst... daar zitten ook video's tussen die uitleggen hoe je zelf betere houding krijgt misschien ook interessant.

(maar hand volgen... of hangen in de hand? met die lengte blijft hij te lang van voren en alles wat je er achter bij rijdt gaat er voor weer uit... en blijft achterbeen stuwen ipv dragen)

Ja klopt, dat ben ik inderdaad. Wat grappig dat ik je hier tegen kom.
Ik heb al antwoord gegeven op LU in de post hier boven.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:21

(Ja, toen ik nog fanatiek dressuur reed hier ook foto's geplaatst enzo ;) )

Als ik je post lees... ben je vooral heel blij dat hij zo ontspannen is en probeer je dat zo te houden... en dat is natuurlijk ook super... maar eigenlijk moet je nu stapje verder.. nu hij zo ontspannen is, is het tijd om meer van hem gaan te vragen en dus weer de grens opzoeken. Als ik hem springles zie is hij ook altijd erg ontspannen en is activiteit ook een probleem.
Het proefje is zeker wel een winstpunt waard... maar je kan veel meer en je paard ook :) Hij zal dan zeker af en toe weer spanning hebben of tegen de hand komen... maar dat leer je ook steeds sneller op te lossen... en als je nu in deze houding en tempo blijft rijden wordt hij achter nooit sterker/sneller worden. Je mag zeer tevreden waar je nu al bent gekomen... en dan is tijd om weer iets meer te gaan vragen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:33

@Welmoed: Je probleem is dat je paard nog niet "aan de teugel" is. Dat komt omdat je paard nog niet in verbinding is van achteren naar voren en dat zie je goed bij het hals strekken, waarbij hij nog niet voldoende jouw hand volgt (als je de teugels laat vieren moet hij je hand volgen in een constante lijn waarbij de neus naar de knieen gaat). Als jij de teugels laat vieren zie je dat je paard wat uit elkaar naar voren valt en de aanleuning niet meer constant is.
Je moet eraan werken je paard wat ronder te maken en wat actiever. Op de volte stelling naar binnen achterbeen onder de massa, naar je buitenteugel toerijden. Aan je buitenteugel laten komen, zodat je binnenhand kunt ontspannen, zonder dat je stelling weg is. Wat meer actief maken en niet over de schouder weg laten lopen. Voltes openen en sluiten (dat werk).
Laatst bijgewerkt door Babootje op 15-11-13 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:34

Ik was inderdaad erg blij dat hij ontspannen was. In de lessen ben ik nu al wel bezig om hem meer aan het werk te zetten en hem actiever te maken. Bij dit filmpje was ik inderdaad blij dat hij ontspannen was en liet ik het een beetje zoals het was.
Zoals gisteren in de les valt er bijna niet te rijden, dat was echt verschrikkelijk. (ik denk dat je wel weet wat ik bedoel) Dan probeer ik maar als de rest aan het springen is veel overgangen te maken en hem actief te krijgen, echter in de galop is hij vrij moeilijk actief te maken. Hier wil die ook bijna niet zakken met zijn hoofd.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:35

@Babootje Het ronder maken is dus het probleem, ik krijg het niet voor elkaar. Actiever moet hij inderdaad nog wel.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:43

@welmoed: leuk filmpje en herkenbaar gevoel! Ik las het al eerder, goed dat de ontspanning is, op naar de volgende stap. Ook die is al genoemd; overgangen, tempowisselingen en dan denk ik eigenlijk dat het ronder worden al volgt. Je mag ook best je teugels wat korter, bij mij kwam hij dan eerst ook wat omhoog, dat negeerde ik en ik ging verder met mijn oefeningen, dan zoekt hij vanzelf de hand wel op.
Dat je zelf dacht dat jullie voorwaarts gingen, maar het je nu op beeld tegen valt, is alleen maar positief. Ga eens tellen bij bijv. het draven. Dat filmpje die werd gedeeld vind ik ook een super goed filmpje, als je dat tempo telt en dan toepast op je eigen paard bij training, krijg je er misschien al een beter gevoel bij wanneer je paard goed actief loopt!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:44

Nee.. afgelopen springles was er weinig rijden aan.. wel jammer (al heb ik altijd het idee dat ik nauwelijks meer kan rijden tijdens les... maar dat komt meer omdat aan ander/manegepaard moet wennen).
Denk echt dat je meer overgangen en schijnovergangen moet gaan maken. Ga maar eens tellen.. en zeg bijv. dat je 50 overgangen wil maken. Of bij elke letter. Voltes sluiten en openen werkt ook goed om achterbeen onder te zetten net als schouderbinnenwaarts.

Kan je trouwens goed schakelen in galop dus paar sprongen naar voren en dan weer terug?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:02

Schakelen wil wel in galop. Wel komt ie dan wat tegen de hand, maar hij wil sowieso niet zo goed zakken.
Dat tellen en voltes sluiten en open is een goed idee. Het filmpje heb ik nog niet bekeken wat zit nu op school.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:18

welmoed__ schreef:
Schakelen wil wel in galop. Wel komt ie dan wat tegen de hand, maar hij wil sowieso niet zo goed zakken.
Dat tellen en voltes sluiten en open is een goed idee. Het filmpje heb ik nog niet bekeken wat zit nu op school.

Dan is het belangrijk om je overgangen of schakelingen kleiner te maken. Iedere overgang/tempowisseling die je rijd waarbij je paard tegen de hand komt, is volkomen zinloos en traint alleen maar de verkeerde spieren. Begin dus kleiner, zo klein dat er misschien nauwelijks iets gebeurt maar waar je het wel kan controleren. Pas als je paard zijn lijf blijft gebruiken in de overgangen (dat betekent dat hij weet hoe dat moet maar ook dat hij durft los te blijven laten) maak je je overgangen/tempowisselingen groter.

Hetzelfde geld voor het maken van meer overgangen. Ja, meer overgangen maken is prima....Maar alleen als het allemaal goede, correcte, van achter naar voor gereden overgangen zijn. Neem liever iets langer de tijd voor een nuttige overgang die waarde heeft voor je training, dan maar gas-rem-gas-rem te blijven doen omdat je nou eenmaal overgangen moet maken.

Bij iedere!! niet correcte overgang of tempowisseling die je maakt bevestig je bij je paard hoe het niet moet!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:35

Dat probleem heb ik dus een beetje. Bij veel overgangen komt hij dus gauw tdh. Ik probeer de overgangen zo veel mogelijk uit te rekken en dat gaat dan een klein beetje beter. Hij komt erg snel tdh. Heel erg lastig.