Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:59

Hier wat stukjes uit een duitse L proef met commentaar van oa Klaus Balkenhol; http://www.youtube.com/watch?v=D5KBRmuiSBo
Heel bijzonder, de slangenvolte op de middellijn. De L klasse in Duitsland is beduidend moeilijker dan onze L proefjes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:29

Mooi filmpje Setteke. Ik denk dat dit niveau bij ons meer rond M1 zit alleen kennen wij de contra galop figuur anders en gemakkelijker in de proef (is hier een moeilijkere uitvoering op de slangen volte) en bij ons zit geen appuyement in de M1 proef. Wat me wel opvalt is het zeer fijn gereden hier door de amazone. Zie je bij ons veel minder dat harmonieuze op wedstrijd tussen paard en ruiter. Het lijkt zo gemakkelijk allemaal.
Knap hoor en leuk dit filmpje.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:58

Ik had het filmpje al eens gezien. Wel leuk om hem weer een keer te zien Setteke. Ik kan dit onmogelijk met M vergelijken. Binnenkomen in galop en dan meteen halthouden, appuyementen, keertwendingen, eenvoudige galopwisseling. Lijkt mij eerder Z1.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:01

vur schreef:
Ik had het filmpje al eens gezien. Wel leuk om hem weer een keer te zien Setteke. Ik kan dit onmogelijk met M vergelijken. Binnenkomen in galop en dan meteen halthouden, appuyementen, keertwendingen, eenvoudige galopwisseling. Lijkt mij eerder Z1.

Er is ook M met changement. De eenvoudige galopwissel begint al bij ons in de B (A) dressuur, en daar word binnengereden vanuit draf en meteen halthouden, wij kennen de progressieve overgangen niet op de wedstrijden. Net zo lichtrijden dat is sporadisch en meestal bij het hals laten strekken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:05

Er wordt ook gereden op Kandare, volgens mij kon je toen kiezen uit de proeven die uitgeschreven werden. L op trens en L op Kandare (S&T). Ik vind het ook meer vergelijkbaar met de Z1.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:09

setteke schreef:
Er wordt ook gereden op Kandare, volgens mij kon je toen kiezen uit de proeven die uitgeschreven werden. L op trens en L op Kandare (S&T). Ik vind het ook meer vergelijkbaar met de Z1.

Nee kiezen kan men niet, er zijn L dressuur opgaven op trens en op S&T.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:10

Ik snap dat je dat schrijft Setteke, maar is het niet zo dat in het Z meer verzameling wordt verwacht? Dat is echt een vraag want ik heb te weinig Z proeven bekeken maar verwacht eigenlijk meer verzameling in het Z vandaar dat ik het vergelijk met NL M ook al zitten hier in het filmpje moeilijker elementen in dan bij ons en vind ik het zeer aangenaam om naar te kijken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:11

En dat is het verschil met Nederland daar is de instap in de wedstrijd sport verkeert met van die slappe B proefjes.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:59

Professor schreef:
setteke schreef:

Nee kiezen kan men niet, er zijn L dressuur opgaven op trens en op S&T.

Tuurlijk kan je wel kiezen, als ze L uitschrijven op S&T kan je die wedstrijd overslaan en bij de volgende wedstrijd weer gaan op trens. Tenminste zo was het ruim 20 jaar geleden :D .

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:03

pien_2010 schreef:
Ik snap dat je dat schrijft Setteke, maar is het niet zo dat in het Z meer verzameling wordt verwacht? Dat is echt een vraag want ik heb te weinig Z proeven bekeken maar verwacht eigenlijk meer verzameling in het Z vandaar dat ik het vergelijk met NL M ook al zitten hier in het filmpje moeilijker elementen in dan bij ons en vind ik het zeer aangenaam om naar te kijken.

In principe zou je inderdaad in de Z meer verzameling verwachten, maar ik denk dat de amazone uit het filmpje wel winstpuntwaardig hier een ZI proef door kan sturen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:08

Daar heb je gelijk in waarschijnlijk Setteke maar daarmee onderschrijf je dus ook de mening van de professor dat niveau in NL gewoon veel te laag is. Ik ben het daar wel mee eens namelijk. Z is zwaar en ik vind zelf dat in de Z verzameling er al moet zijn. In het M2 mag je pas een winstpunt rijden als die verzameling aanwezig is vind ik.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:24

Wacht even je kan de klasses niet echt met elkaar vergelijken. Hun M(ittel) is vergelijkbaar met onze Z2, hun L(eicht) is dus vergelijkbaar met onze M en Z1. Bij ons werd vroeger bij de VVDR Duitse M proeven uitgeschreven, dus nationaal na de Z2. Hun S(chwer) is weer vergelijkbaar met onze ZZ Zwaar/Prix St Georg.
Zoals de amazone rijdt zou ze hier wel een winstpunt kunnen scoren in de Z1. Ze hebben natuurlijk ook niet de minste uitgekozen voor het filmpje.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 02:17

Van de VVDR was ik lid. Reed de Duitse proeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:14

Erg fijn filmpje om te zien. Ik heb nog wel een vraag. Tijdens de middengalop lijkt het of het paard scheef gaat dmv zijn achterhand wat naar binnen te drukken. Zie ik dat goed? En als dat het geval is, wat gaat er dan fout tijdens dit stuk galop?

Als ik het verkeerd zie dan hoor ik graag wat ik verkeerd zie.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:29

dat zie je goed [***], ik zie wel meer stukjes waar het paard niet geheel recht gaat.
jullie hebben het over de vvdr, dat is wel heel lang geleden,de vvdr heette al snel nvdr toch? daar werden idd ook de duitse proeven verreden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:46

setteke schreef:
Hier wat stukjes uit een duitse L proef met commentaar van oa Klaus Balkenhol; http://www.youtube.com/watch?v=D5KBRmuiSBo
Heel bijzonder, de slangenvolte op de middellijn. De L klasse in Duitsland is beduidend moeilijker dan onze L proefjes.

Dank je wel, Setteke, voor dit duidelijke filmpje.
Dankzij dit soort goede voorbeelden gaat men de verschillen zien.
Eén van de zaken die vroerger beter waren, was die splitsing.
Men had inderdaad de VVDR (Ver.voor Dressuur Ruiters), die een kwalitatief zeer hoog inhoudsgehalte had.
Daarnaast had men de NBVR (Ned. Bond voor Rij-en Jachtver.), ideaal voor mensen die zowel hun paarden uitbrachten in de dressuur als in het springen.
En daarnaast had men de Landelijke Rijver. en de NPC (Ned. Pony Club), die gezamenlijk met grote vrachtwagens op concours gingen. Familie mee, grote picknikmanden mee en aan het eind van de dag deed iedereen mee aan het 4- en 8-tal. En gezamenlijk weer naar huis en men had een leuke dag gehad en gunde iedereen zijn of haar overwinning. Het ging hier vooral om het samen zijn, op een leuke, recreatieve manier met je paard, pony bezig zijn. Ook al, of juíst omdat lang niet iedereen de financiële middelen voor had.

Nu is daar één grote KNHS voor teruggekomen, een groot, log, zwaar burocratisch apparaat die de monopolie-positie bezit, waar men "naar boven klimt" als men de vrouw of man is van...., of nadat men jarenlange "rot"-klussen heeft gedaan.
Het gaat hier niet meer over waar het over zou moeten gaan. Het gaat hier slechts nog over politiek, bedreven door mensen, waarvan je je af kunt vragen of zíj de deskundigen zijn ...
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 06-01-13 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:50

[***] schreef:
Erg fijn filmpje om te zien. Ik heb nog wel een vraag. Tijdens de middengalop lijkt het of het paard scheef gaat dmv zijn achterhand wat naar binnen te drukken. Zie ik dat goed? En als dat het geval is, wat gaat er dan fout tijdens dit stuk galop?

Als ik het verkeerd zie dan hoor ik graag wat ik verkeerd zie.

Dat zie je goed, [***].
De galop is een asymetrische beweging.
Om die reden rijden de Duits-Klassiekers doorgaans in stelling op de rechte lijn, dus zeker ook in galop.
Zo houd je het paard nl. gemakkelijker recht op twee sporen.
Ik denk ook dat dat hier misschien iets duidelijker getoond zou kunnen worden. Wellicht is dat iets waar men normaal gesproken wel iets meer nadruk oplegt, iets wat je wel zou verwachten van de verschillende trainers die hier aan het woord komen.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 06-01-13 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:59

Vanaf de M dressuur word hier meer aandacht gegeven, dit is wat men in Nederland te veel naar voren haalt, dat rechtgericht zijn en recht houden van het paard, in galop laat men dit toe, maar geeft in het protocol het aan en zeker in de punten, dat hier daar geven ze een 4 voor, en de uitvoering is in zijn geheel een 7 het is een normale proef wat deze Amazone laat zien, het is gewoon een voorstelling van de nieuwe proeven die dit jaar dus in 2013 wat veranderd zijn. Er zijn enkele dingen erbij gekomen. Zoals het appuyeren in de L, dat hebben ze gedaan omdat men weer naar kwaliteit wil op wedstrijden en niet naar kwantiteit.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:07

Professor schreef:
Wanneer men paarden goed traint en weet welke spieren ingezet moeten worden bij bepaalde oefeningen kan men paarden hun spieren zo sterken dat al die spier toestanden niet gebeuren.
Het belangrijkste is het losrijden dus wat wij noemen de losmakende en ontspannende oefeningen.
Spier scheuringen ontstaan door verkeerd trainen b.v. overbelasting en vooral niet genoeg rekken en strekken, daar zijn oefeningen voor velen die men eerst in stap rijdt, eerst losmaken en opwarmen eerst later. Maar men begint te vroeg in een hogere gang te rijden, rijdt meestal een veel te hoog tempo, net of ze de laatste bus nog moeten halen ze ik altijd.

Hier ben ik het zó met u eens, Professor!

Vwb het voorwaarts-neerwaarts gebruik ik dat ook als ontspanningsoefening tussendoor en daarnaast als een controle-middel om te checken of het paard de hand volgt als ik uitschuif, de hals dus verlengt. Zo kan ik controleren of de totale nageeflijkheid (v.h. gehele paard dus) en daarmee dus ook de aanleuning en de takt hetzelfde blijft.
En zo controleer ik dus of het paard daadwerkelijk van achteren naar voren is gereden én blijft.
Komen er storingen dan weet ik dus dat er "iets niet in orde is" ...

Ook ik zie niet het nut om een paard te lang achtereen voorwaarts-neerwaarts te rijden, want het merendeel van het gewicht kan niet anders dan op de voorhand zijn.
Wel is het belangrijk, denk ik, dat we regelmatig het paard even voorw. neerw. laten komen. Fijne afwisseling in de vorm van een beloning voor het paard en een controle voor de ruiter.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:16

Professor schreef:
Vanaf de M dressuur word hier meer aandacht gegeven, dit is wat men in Nederland te veel naar voren haalt, dat rechtgericht zijn en recht houden van het paard, in galop laat men dit toe, maar geeft in het protocol het aan en zeker in de punten, dat hier daar geven ze een 4 voor, en de uitvoering is in zijn geheel een 7 het is een normale proef wat deze Amazone laat zien, het is gewoon een voorstelling van de nieuwe proeven die dit jaar dus in 2013 wat veranderd zijn. Er zijn enkele dingen erbij gekomen. Zoals het appuyeren in de L, dat hebben ze gedaan omdat men weer naar kwaliteit wil op wedstrijden en niet naar kwantiteit.

Ik begrijp precies wat u bedoelt en daarin ben ik het met u eens.
Wat je hier in Nederland (Marijke de Jong van de Academische Rijkunst bijv.), maar ook in België (Antoine de Bodt) ziet is dat ze het stukje Rechtrichten eruit lichten en uitvergroten alsof het alleen maar daarom gaat.
Je neemt het rechtrichten gewoon mee in de gehele opleiding van het paard als een rode draad.

Vwb het filmpje is dat wel duidelijk, Professor, dat hier alleen een voorstelling van de nieuwe uit te voeren proeven wordt neergezet en niet zozeer een klassieke training wordt gegeven.
Het lijkt me dat dat voor iedereen wel duidelijk is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:40

murphy102 schreef:
.

Vwb het filmpje is dat wel duidelijk, Professor, dat hier alleen een voorstelling van de nieuwe uit te voeren proeven wordt neergezet en niet zozeer een klassieke training wordt gegeven.

Dat is inderdaad wel heel duidelijk maar ik neem aan dat jij dit toch ook heel graag ziet. Ik in ieder geval wel. Ik vind dit correct gereden en als er al iets op aan te merken is dan praten we hier over uitvoeringfoutjes (paard is ook pas 8 jaar hé mensen) en niet over opleidingsfouten.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:59

pien_2010 schreef:
Dat is inderdaad wel heel duidelijk maar ik neem aan dat jij dit toch ook heel graag ziet. Ik in ieder geval wel. Ik vind dit correct gereden en als er al iets op aan te merken is dan praten we hier over uitvoeringfoutjes (paard is ook pas 8 jaar hé mensen) en niet over opleidingsfouten.

Ik val nergens over. Ik reageerde op de post van [***] vwb een naar binnen komende achterhand in de galop. Ik zie dit filmpje in het licht van het tonen van de nieuwe proeven aldaar.
Ik vind dit heel fijn om naar te kijken. Zagen we deze voorbeelden maar op de Nederlandse wedstrijdvelden. Dat is nu een zeldzaamheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:18

pien_2010 schreef:
murphy102 schreef:
.

Ik wilde zeker niet iets aan te merken hebben, maar stelde een vraag. Ik vond het een erg fijn beeld. Maar het is zoals professor schrijft, dat er (het recht zijn) hier in Nederland erg sterk op gelet word. Terwijl dit dus niet nodig is.
Ik vind het nl helemaal niet storend, maar vroeg me af waarom er geen commentaar op werd gegeven. Dat zou in Nederland nl wel gebeuren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:37

murphy102 schreef:
Professor schreef:

Ik begrijp precies wat u bedoelt en daarin ben ik het met u eens.
Wat je hier in Nederland (Marijke de Jong van de Academische Rijkunst bijv.), maar ook in België (Antoine de Bodt) ziet is dat ze het stukje Rechtrichten eruit lichten en uitvergroten alsof het alleen maar daarom gaat.
Je neemt het rechtrichten gewoon mee in de gehele opleiding van het paard als een rode draad.

Ik weet niet of Marijke de Jong te vergelijken is met Antoine de Bodt.
Laat ik dit eerst voorop stellen.

Wat al veel vaker is aangegeven in verschillende topic's is dat ruiters met hun paarden over het algemeen bij Antoine de Bodt terechtkomen als er al iets behoorlijk "mis" is in de opleiding/training van hun paarden.
Dat Antoine de Bodt daar op inspeelt is over het algemeen alleen maar te "prijzen"

Als ruiters hun paarden "correct" zouden opleiden/trainen is het NIET nodig om "rechtrichten" als een apart onderdeel te trainen.
Daar zijn de (klassieke) oefeningen uitermate geschikt voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:06

Hoi allemaal. De beste wensen nog voor iedereen. :)

Cherie78, de laatste keer hadden wij het over het plaatsen van foto-filmvoorbeelden. Toen had je geen tijd.
Heb je inmiddels wel iets van jezelf(of dochter) wat je met ons wil delen?