Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vur schreef:Ik had het filmpje al eens gezien. Wel leuk om hem weer een keer te zien Setteke. Ik kan dit onmogelijk met M vergelijken. Binnenkomen in galop en dan meteen halthouden, appuyementen, keertwendingen, eenvoudige galopwisseling. Lijkt mij eerder Z1.
Professor schreef:setteke schreef:Er wordt ook gereden op Kandare, volgens mij kon je toen kiezen uit de proeven die uitgeschreven werden. L op trens en L op Kandare (S&T). Ik vind het ook meer vergelijkbaar met de Z1.
Nee kiezen kan men niet, er zijn L dressuur opgaven op trens en op S&T.
pien_2010 schreef:Ik snap dat je dat schrijft Setteke, maar is het niet zo dat in het Z meer verzameling wordt verwacht? Dat is echt een vraag want ik heb te weinig Z proeven bekeken maar verwacht eigenlijk meer verzameling in het Z vandaar dat ik het vergelijk met NL M ook al zitten hier in het filmpje moeilijker elementen in dan bij ons en vind ik het zeer aangenaam om naar te kijken.
setteke schreef:Hier wat stukjes uit een duitse L proef met commentaar van oa Klaus Balkenhol; http://www.youtube.com/watch?v=D5KBRmuiSBo
Heel bijzonder, de slangenvolte op de middellijn. De L klasse in Duitsland is beduidend moeilijker dan onze L proefjes.
[***] schreef:Erg fijn filmpje om te zien. Ik heb nog wel een vraag. Tijdens de middengalop lijkt het of het paard scheef gaat dmv zijn achterhand wat naar binnen te drukken. Zie ik dat goed? En als dat het geval is, wat gaat er dan fout tijdens dit stuk galop?
Als ik het verkeerd zie dan hoor ik graag wat ik verkeerd zie.
Professor schreef:Wanneer men paarden goed traint en weet welke spieren ingezet moeten worden bij bepaalde oefeningen kan men paarden hun spieren zo sterken dat al die spier toestanden niet gebeuren.
Het belangrijkste is het losrijden dus wat wij noemen de losmakende en ontspannende oefeningen.
Spier scheuringen ontstaan door verkeerd trainen b.v. overbelasting en vooral niet genoeg rekken en strekken, daar zijn oefeningen voor velen die men eerst in stap rijdt, eerst losmaken en opwarmen eerst later. Maar men begint te vroeg in een hogere gang te rijden, rijdt meestal een veel te hoog tempo, net of ze de laatste bus nog moeten halen ze ik altijd.
Professor schreef:Vanaf de M dressuur word hier meer aandacht gegeven, dit is wat men in Nederland te veel naar voren haalt, dat rechtgericht zijn en recht houden van het paard, in galop laat men dit toe, maar geeft in het protocol het aan en zeker in de punten, dat hier daar geven ze een 4 voor, en de uitvoering is in zijn geheel een 7 het is een normale proef wat deze Amazone laat zien, het is gewoon een voorstelling van de nieuwe proeven die dit jaar dus in 2013 wat veranderd zijn. Er zijn enkele dingen erbij gekomen. Zoals het appuyeren in de L, dat hebben ze gedaan omdat men weer naar kwaliteit wil op wedstrijden en niet naar kwantiteit.
murphy102 schreef:.
Vwb het filmpje is dat wel duidelijk, Professor, dat hier alleen een voorstelling van de nieuwe uit te voeren proeven wordt neergezet en niet zozeer een klassieke training wordt gegeven.
Het lijkt me dat dat voor iedereen wel duidelijk is.
pien_2010 schreef:Dat is inderdaad wel heel duidelijk maar ik neem aan dat jij dit toch ook heel graag ziet. Ik in ieder geval wel. Ik vind dit correct gereden en als er al iets op aan te merken is dan praten we hier over uitvoeringfoutjes (paard is ook pas 8 jaar hé mensen) en niet over opleidingsfouten.
pien_2010 schreef:murphy102 schreef:.
Vwb het filmpje is dat wel duidelijk, Professor, dat hier alleen een voorstelling van de nieuwe uit te voeren proeven wordt neergezet en niet zozeer een klassieke training wordt gegeven.
Dat is inderdaad wel heel duidelijk maar ik neem aan dat jij dit toch ook heel graag ziet. Ik in ieder geval wel. Ik vind dit correct gereden en als er al iets op aan te merken is dan praten we hier over uitvoeringfoutjes (paard is ook pas 8 jaar hé mensen) en niet over opleidingsfouten.
murphy102 schreef:Professor schreef:Vanaf de M dressuur word hier meer aandacht gegeven, dit is wat men in Nederland te veel naar voren haalt, dat rechtgericht zijn en recht houden van het paard, in galop laat men dit toe, maar geeft in het protocol het aan en zeker in de punten, dat hier daar geven ze een 4 voor, en de uitvoering is in zijn geheel een 7 het is een normale proef wat deze Amazone laat zien, het is gewoon een voorstelling van de nieuwe proeven die dit jaar dus in 2013 wat veranderd zijn. Er zijn enkele dingen erbij gekomen. Zoals het appuyeren in de L, dat hebben ze gedaan omdat men weer naar kwaliteit wil op wedstrijden en niet naar kwantiteit.
Ik begrijp precies wat u bedoelt en daarin ben ik het met u eens.
Wat je hier in Nederland (Marijke de Jong van de Academische Rijkunst bijv.), maar ook in België (Antoine de Bodt) ziet is dat ze het stukje Rechtrichten eruit lichten en uitvergroten alsof het alleen maar daarom gaat.
Je neemt het rechtrichten gewoon mee in de gehele opleiding van het paard als een rode draad.