[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:42

mang schreef:
Aanspannen en gespannen is een verschil. Het is inderdaad de juiste spier zo te zien, maar ik vind hem wel erg strak ogen.

Klopt hoor, jij doet het zo te zien erg netjes. Je paard kropt zich inderdaad erg op en loopt in een eigen houding, maar jij gaat daar goed mee om! Ik wil je aanraden om thuis in de training veel te gaan oefenen met dat beeld richting halsstrekken. Daar wordt hij namelijk wel heel fijn losjes, dat zie je ook direct terug in zijn beenwerk. Nu hoef je natuurlijk niet zo laag te gaan, maar een wat lagere losse houding zou hem op lange termijn erg helpen denk ik.

pien_2010 schreef:
Lichte stelling rijden op de hoefslag, schouder voor in de hoeken, SB en natuurlijk overal wijken. Deze oefeningen eerst doen onder begeleiding zodat je weet dat je ze goed rijdt. Op zit rijden ogen dicht houden en doorzitten en je zitbeen knobbels voelen onder je. Mijn computer moet aan de stroom dus ik moet stoppen nu er is al vaker over geschreven ook binnen dit topic.

Bedankt allebei! Zal het mee nemen in de trainingen!

_iDj_ schreef:
(Mijn opmerkingen zijn overigens als aanvulling en betekend niet dat ik het niet met de andere eens ben.)
Als je naar de middendraf rijdt, probeer je paard dan in eerste instantie iets meer bij je te houden. Dus voor je gevoel niet in eerste instantie 'helemaal gaan', maar aanvoelen hoe ver je kan gaan voordat hij op de voorhand valt. Dat zijn eerst kleine stukjes, omdat hij sterker moet worden in zijn achterhand.
Een beetje been geven, zodra hij naar voren 'valt', rijd je iets terug.

Wat mij het meest opvalt, is dat ik je heel eerlijk vindt rijden *\o/*
Dat gevoelige en eerlijke verdwijnt iets zodra jij iets wil van je paard. Bij wendingen, overgangen en wijken blokkeer je in je "aanleuning" (daar is hier weinig sprake van). Probeer gevoelig te blijven.
Ik zeg altijd: Paardrijden is het leren gevoeliger worden, zodra je dat bent, is het een eitje :Y) (Paarden zijn veel gevoeliger dan de mens, een paard geeft continu signalen. Als je die signalen goed meekrijgt, interpreteert en daarop reageert, leert je paard je wel hoe je moet rijden. Als jij verkeerd interpreteert en reageert, geeft je paard direct weer een signaal af dat het op zo'n manier niet lukt.)

Voor je zit zou ik voornamelijk gaan oefenen om op de binnenkant van je been te zitten en niet op de achterkant. Je kan in het halthouden je been anders neerleggen. Ik denk dat jouw eigen benen eerst langer om het lijf je paard moeten, voordat je: je handen kan stil houden, kan voelen wanneer je paard scheef loopt, "in" je paard kunt zitten. Ik wil niet zeggen dat je dit niet zou kunnen met korte beugels/benen, maar ik denk dat dat het wel makkelijker wordt met langere benen/beugels.
Waarom? Vanwege je been-heup-schouder-lijn (die géén rechte lijn is :P maar wel zou moeten zijn om als ruiter goed in evenwicht te zitten/staan). Met kortere benen/beugels zou je veel meer moeten hoeken bij je enkels, knieën, en lies hebben; dat is voor je spieren een behoorlijke klus en dat hou je denk ik dus niet vol (naast dat je wellicht door spierpijn/kramp niet in deze rechte lijn kán blijven zitten). Voor die lange benen én evenwicht zou ik de sta-zit-sta-sta-zit oefening doen, die ik eerder ook al genoemd heb. Ook in stap en galop proberen om zomaar ineens te gaan staan (zonder aanloop, niet de pas daarvoor al voorbereiden). Als je namelijk op elk willekeurig moment kan gaan staan, zit/sta je dus ook op elk willekeurig moment in evenwicht.

Bedankt voor je uitleg!

Vandaag gereden en het geprobeerd alle punten wat mee te nemen. In het begin even wennen, ik moest constant op de aanleuning letten en Alamo vond alles om zich heen zeeeer interessant omdat we lange tijd niet in die bak hebben gereden. Maar later ging het super *\o/* Ik had, vond ik zelf dan, een betere aanleuning, ik lette er zelf ook heel erg op. Alamo deed ook echt zijn best om zich op mij te concentreren. Dus eigenlijk ging het heel lekker! Hij ging mijn hand opzoeken en liep gewoon lekker op zijn eigen benen. Voor de rest een paar keer proberen te staan in de galop. Dat ging eigenlijk best goed, alleen ga ik iets voorover zitten -naar de verlichte zit-. Is het de bedoeling om rechtop te blijven zitten of om naar de verlichte zit te gaan? In de galop ging hij heerlijk zakken, wat hij anders nog best moeilijk vind. Ook naar de draf toe, blijf hij lekker mijn hand opzoeken! Dus we gaan zo lekker verder trainen. Over een week denk ik een nieuw filmpje, ik ben benieuwd of jullie verschil zien...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:17

Sjolvir schreef:
S_en_Z schreef:

Ik, was op zich wel leuk. Had wel wat aan de commentaren.. maar eh.. twas idd wel erg prijzig.. en veel dingen waren niet echt nieuw... wel een hele fijne man.. dat wel.. vond het wel leuk een keer mee te maken.

Ga vanavond dan maar eens kijken hoe vol het al is, hoop stiekum dat het vol is, dan ben ik van het probleem kiezen of ik mee ga doen af
en ga ik gewoon kijken, ook heel leerzaam. Krijg toch nog huiswerk zat van mijn eigen instr. dus vervelen doe ik me voorlopig toch nog niet.

Ik vergis me. Ik had van een ander een clinic. Volgens mij van Hamoen. Hamminga was blijven hangen omdat ik veel naar zijn clinics geluisterd heb op yt.

Clinic van Hamminga zou ik graag bijwonen, al is het maar kijken. Vind het best wel knap hoe goed hij uit kan leggen.

xLoki

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:21

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:22

Ziet er erg lekker uit zeg! Daar durf ik alleen maar van te dromen hoor _O-

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:28

Wow, dat ziet er inderdaad ontspannen uit! Ik heb het S_en_Z ook weleens zien doen, ik een poging doen, helaas... Ik vind het best knap dat jullie dat kunnen!

We zitten al op 101, ik dacht dat het maar tot 100 ging?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:41

Ik kan het filmje niet zien....

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:49

Afbeelding (toestemming van Bokker voor deze foto te plaatsen)

Waar ik als aller eerst heeeeeeeel blij van wordt is de rug <3
Geweldig, dit zie ik graag, ook een heerlijk ontspannen staart :)
Nek kan ik niet echt zien vanwege de manen, Maar wat ik aan de hoofdhouding kan zien is dat ze lijkt alsof ze iets te diep loopt, maar voorhoofdje is wel weer loodlijn..
Mooi bij de benen, in tact, mooie "v" dus allemaal even groot.
Ik wordt blij van het paard :D
Ruiter kan ik niet zit van de beoordelen, maar de armen zijn een mooie lijn met de teugels, lijkt licht in de handen, en ruiter is stabiel.

Me loves <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:25

Sjolvir schreef:
Iemand hier wel eens clinic van Hamminga gereden?
Kan binnenkort ergens meedoen, maar ahum 75 euro met 2 man een uur is niet echt goedkoop,
dus alleen leuk als het ook echt de moeite waard is.

Lees af en toe wel eens bij en zag deze vraag voorbij komen.

Maar ik heb ooit een keertje een clinic gereden van Hamminga en die man kan geweldig uitleggen. En heb toen een hoop kunnen opsteken ervan en de eerst volgende wedstrijd was dus ook dikke winst. Was toendertijd 50 gulden of euro dat weet ik even niet meer. Maar is dan ook een behoorlijke tijd geleden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 08:33

xDaantjxx schreef:
[ Afbeelding ] (toestemming van Bokker voor deze foto te plaatsen)

Waar ik als aller eerst heeeeeeeel blij van wordt is de rug <3
Geweldig, dit zie ik graag, ook een heerlijk ontspannen staart :)
Nek kan ik niet echt zien vanwege de manen, Maar wat ik aan de hoofdhouding kan zien is dat ze lijkt alsof ze iets te diep loopt, maar voorhoofdje is wel weer loodlijn..
Mooi bij de benen, in tact, mooie "v" dus allemaal even groot.Ik wordt blij van het paard :D
Ruiter kan ik niet zit van de beoordelen, maar de armen zijn een mooie lijn met de teugels, lijkt licht in de handen, en ruiter is stabiel.

Me loves <3

De nek zijn de eerste wervels, die zitten bij het hoofdstel, de rest is de hals. Die is prima te zien.

Het gehele hoofd hoort op de loodlijn, deze haf loopt veel te diep (kom hier zo op terug)

Kijk hieronder op de foto eens goed naar de V's, zijn ze inderdaad even groot??

Ze Lijkt.. licht in haar handen ;)

Afbeelding

Aan de 2 omgekeerde v's te zien is de v aan de achterkant langer dan aan de voorkant. Het paard drukt zijn rug misschien niet weg maar hij loopt wel onder de ruiter vandaan.

Het rechterachterbeen komt bijna van de grond terwijl het linkervoorbeen nog op de grond staat, dit kun je zien aan het gele hoekje bij de koot (alleen trek ik het lijntje aan de voorkant, vind ik persoonlijk makkelijker)

Aan het andere lijntje kun je zien dat het linkerachterbeen al vrij ver naar voren is.. terwijl het rechtervoorbeen nog heel stijvig vooruit moet gaan.

Een reden dat dit beeld er zo uit ziet zou kunnen zijn dat het paard duwt tegen de ruiterhand aan, zij hem terug wil houden in tempo (maar teveel op de mond) en hij er achter loopt maar over het tempo blijft. Dan kan het rechtervoorbeen namelijk niet naar voren "grijpen" omdat het paard te diep blijft lopen.

Je zou ook kunnen zeggen dat hij makkelijk te diep loopt en over het tempo uit elkaar valt omdat hij te weinig in horizontale balans is onder het zadel en de ruiter hem te weinig stimuleert door hem op haar zit terug te zetten in tempo en te weinig lucht geeft aan de voorkant waardoor het paard de loodlijn niet op kan zoeken.

Dat de ruiter teveel met het hoofd van het paard bezig is is te zien aan de mooie zelfde lijn van hun hoofden. Zij kijkt naar beneden (te diep).. en haar paard ook.

Wij willen de nek van het paard als hoogste punt. wanneer de ruiter op haar zit controle heeft over het tempo, ook in tempowisselingen.. dan zal ze merken dat wanneer ze haar handen ontspant en het paard de loodlijn op laat zoeken dat hij veel ruimer en veel fijner kan bewegen dan op de getoonde foto.

Ik ben er minder van gecharmeerd.

Overigens, als de bokker in kwestie meeleest, zou ik eens kijken of het zadel niet teveel op de schouder ligt.

Daantje, zie je nu dat de takt van de beweging niet zo mooi is als je dacht? Hafje ziet er op dit plaatje wel uit als een vrij makkelijk bij te sturen dier. Lijkt me een vriendelijk en vergevingsgezind paardje.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 05-02-13 08:51, in het totaal 2 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 08:46

Wie opent het nieuwe topic overigens? Als we in deze doorgaan worden we verplaatst terwijl het wel in discussies thuishoort

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:09

Mooi commentaar op de foto, ik begin die dingen nu een beetje door te krijgen! Waarom open jij hem niet S_en_Z?

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:29

+:)+ Mooie uitleg S_en_Z, alweer!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:36

zie het topic voor het eerst :o erg interessant hoor!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:02

Ik ga mij bezig houden met deel 4, als jullie er niet mee inzitten :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:46

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:04

Dan zet ik hier een slotje :-)