Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Esther_87_ schreef:Sterker nog carmenbrum, bijna alle paarden doen dat vanzelf! Als je een jong paard gewoon simpel, met licht contact voorwaarts laat gaan, zakken ze meestal vanzelf. Op dat moment heb je als ruiter twee keuzes.
De eerst optie is om niets te doen, niet te reageren of zelfs je teugels los te laten. Als je daarvoor kiest, laat je het paard aan zijn lot over, je bevestigt niets en leert hem dus ook niets. Wat je dan krijgt is een paard dat zijn eigen houding gaat zoeken, vaak met de neus nog ver voor de loodlijn. Iets wat hier op bokt op een vreemde manier gestimuleerd wordt onder de noemer 'op eigen benen laten lopen'.
De tweede optie is om heel simpel en met een erg stille hand, je paard vanaf dat punt van zakken te begrenzen als hij omhoog komt of te lang wordt. Je geeft hem hiermee een kader waarbinnen hij kan bewegen, je geeft grenzen aan. Je staat toe (met verbinding!) als hij binnen die grenzen blijft, en begrenst licht als hij erbuiten gaat. Hierdoor leert je paard op een simpele, ontspannen manier correct lichaamsgebruik en gaat hij meteen vanaf het begin over vier benen bewegen.
Antwoord op je vraag wat mij betreft is dus JA! Ook een jong paard mag al 'aan de teugel' lopen. Waarom zou je het paard eerst een hele tijd lang en uit elkaar laten lopen, en na een aantal maanden ineens zeggen dat hij het anders moet gaan doen...Hoezo verwarring scheppen?
essie_blue schreef:Nu ik weer, heb uit een reeks foto's van de fotograaf de volgende foto's gekozen, kan de rest ook niet laten zien. Ik laat mu dus foto's zien die er in een reeks foto's het netst waren. Toch zou ok het fijn vinden als jullie er eens heel kritisch naar kijken![]()
http://i514.photobucket.com/albums/t342 ... fc5aca.jpg
http://i514.photobucket.com/albums/t342 ... d8f52d.jpg
Kentiapalm schreef:@change3, wat vind je er zelf van? Zat je prettig? Hoe liep je paard?
_Esther_87_ schreef:Is hij wel echt voorwaarts dan? Een jong paard gaat als hij in balans loopt meestal relatief hard, veel ruiters rijden veel te langzaam met de jonkies die daardoor te veel moeite moeten doen om in balans te blijven en dus stug worden. Paard moet wel echt, echt actief zijn, één keer been is hup voorwaarts en uit zichzelf moet hij echt een goed arbeidstempo aanhouden.
Verschil in tempo met een ouder dier kan behoorlijk groot zijn en wat je ook doet, niet remmen! Rijden.
_Esther_87_ schreef:Aha...maar wat wil je met die tempowisselingen dan? Heeft het zin om tempowisselingen te maken, als hij nog niet nageeft? Is het mogelijk om een paard vanuit het achterbeen te laten vertrekken, met aangetrokken buikspier en losgelaten rug, als hij nog niet nageeft?
_Esther_87_ schreef:Sterker nog carmenbrum, bijna alle paarden doen dat vanzelf! Als je een jong paard gewoon simpel, met licht contact voorwaarts laat gaan, zakken ze meestal vanzelf. Op dat moment heb je als ruiter twee keuzes.
De eerst optie is om niets te doen, niet te reageren of zelfs je teugels los te laten. Als je daarvoor kiest, laat je het paard aan zijn lot over, je bevestigt niets en leert hem dus ook niets. Wat je dan krijgt is een paard dat zijn eigen houding gaat zoeken, vaak met de neus nog ver voor de loodlijn. Iets wat hier op bokt op een vreemde manier gestimuleerd wordt onder de noemer 'op eigen benen laten lopen'.
De tweede optie is om heel simpel en met een erg stille hand, je paard vanaf dat punt van zakken te begrenzen als hij omhoog komt of te lang wordt. Je geeft hem hiermee een kader waarbinnen hij kan bewegen, je geeft grenzen aan. Je staat toe (met verbinding!) als hij binnen die grenzen blijft, en begrenst licht als hij erbuiten gaat. Hierdoor leert je paard op een simpele, ontspannen manier correct lichaamsgebruik en gaat hij meteen vanaf het begin over vier benen bewegen.
Antwoord op je vraag wat mij betreft is dus JA! Ook een jong paard mag al 'aan de teugel' lopen. Waarom zou je het paard eerst een hele tijd lang en uit elkaar laten lopen, en na een aantal maanden ineens zeggen dat hij het anders moet gaan doen...Hoezo verwarring scheppen?
_Esther_87_ schreef:Aha...maar wat wil je met die tempowisselingen dan? Heeft het zin om tempowisselingen te maken, als hij nog niet nageeft? Is het mogelijk om een paard vanuit het achterbeen te laten vertrekken, met aangetrokken buikspier en losgelaten rug, als hij nog niet nageeft?
nombrado schreef:_Esther_87_ schreef:Aha...maar wat wil je met die tempowisselingen dan? Heeft het zin om tempowisselingen te maken, als hij nog niet nageeft? Is het mogelijk om een paard vanuit het achterbeen te laten vertrekken, met aangetrokken buikspier en losgelaten rug, als hij nog niet nageeft?
![]()
waarom buikspier aangetrokken?
Ik hoop toch niet dat mijn paarden zo bewegen hoor.![]()
Een paard hoort afwisselend buik en rugspier te gebruiken en in balans te bewegen
dan kán niet met een continu aangespannen buikspier![]()
We willen als ruiter een verende rug, en een krachtige sterke achterhand.
daar komt de kracht vandaan, de rest mag meeveren in de verschillende beenzetting van het paard.
het is belangrijker eerst het paard achter sterk te maken, krachtig te leren dragen, en vandaaruit naar voren te gaan werken.....
carmenbrum schreef:_Esther_87_ schreef:Aha...maar wat wil je met die tempowisselingen dan? Heeft het zin om tempowisselingen te maken, als hij nog niet nageeft? Is het mogelijk om een paard vanuit het achterbeen te laten vertrekken, met aangetrokken buikspier en losgelaten rug, als hij nog niet nageeft?
Hmm.. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik daarop moet antwoorden...
Wat zou jij met zo'n pony oefenen dan? Gewoon op een stuk gras 20x40 uitzetten? Of niet als bak, maar een groter stuk gras en tempowisselingen ed oefenen?
Wat zou je dan oefenen?