Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:46

Nu wordt je weer persoonlijk :')

(sorry ik ga echt slapen nu :+ )

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:51

Nu hoor ik te zeggen, aan mij zeker?

Mijn mening is dat veel teveel natuurlijk niet goed is ( dan heb ik het bv over meer dan 100 kilo op eender welk paard ).
Maar of iemand nu 75 kilo weegt bij 1.60 of 75 kilo bij 1.75 is voor mij geen verschil. Slechte bmi of niet, goede conditie of niet.
Als je een op alles let (gerief dat perfect past, paard 100 procent in orde, geschikt paard,..) dan zie ik niet in dat je met dat gewicht niet mag paardrijden.

Paarden zijn niet van suiker gemaakt, het argument dat paarden al niet gemaakt is om gewicht te dragen, wil ik volledig voor gaan maar dan mag een ruiter van bv 50 kilo ook niet rijden want dan is dat even slecht.

Is nu mijn mening onderbouwt genoeg?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:52

Colway schreef:
Nu wordt je weer persoonlijk :')

(sorry ik ga echt slapen nu :+ )

?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:53

chanel1985 schreef:

Mijn mening is dat veel teveel natuurlijk niet goed is ( dan heb ik het bv over meer dan 100 kilo op eender welk paard ).
Maar of iemand nu 75 kilo weegt bij 1.60 of 75 kilo bij 1.75 is voor mij geen verschil. Slechte bmi of niet, goede conditie of niet.
Als je een op alles let (gerief dat perfect past, paard 100 procent in orde, geschikt paard,..) dan zie ik niet in dat je met dat gewicht niet mag paardrijden.

Paarden zijn niet van suiker gemaakt, het argument dat paarden al niet gemaakt is om gewicht te dragen, wil ik volledig voor gaan maar dan mag een ruiter van bv 50 kilo ook niet rijden want dan is dat even slecht.

Is nu mijn mening onderbouwt genoeg?

Dank, hehe :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:57

Nou, ik ga mijn zoontje instoppen en dan ga ik plat, welterusten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:01

Mindim schreef:
ilona_selina schreef:
ik weet niet in wat voor profiel jij heb zitten kijken maar er staan 3 foto's en dat is 1 de zelfde paard

Excuus, je hebt gelijk, ik vergis me, ik zal even kijken wie ik dan bedoelde.

Edit, ik bedoelde ponylies haar profiel en op haar profiel doelde ik dan ook op, met een eigen paard omdat er zo veel in staan.

ehm nee ik heb geen eigen paard nee dde foto's die jij ziet zijn inderdaad foto's van mijn oude VZ pony neem aan dat je de welsch bedoeld?
daar rij ik inderdaad niet meer op nee omdat ik er te groot voor ben ja ,
iondanks dat de eigenaren zeiden dat het nog makkelijk kon heb ik mijn ogen eens geopend en ben gestopt :)

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:14

Jasmijn en toch vind ik jouw verhaal niet kloppen, ik geef eerlijk toe dat ik lol met me paard heb idd geef ik toe als het niet zo zou zijn dan zou ik niet met paarden bezig moeten zijn.
Maar waarom rijd jij dan paard toch ook voor de lol of niet.
Ik ben te zwaar voor mijn lengte iedereen mag het weten woog 86 kilo op de foto weeg nu 82 kilo ben toch lekker door blijven rijden merk geen verschil, ik heb lol met mijn verzorgpaardje en ik stel idd de lol van mezelf bovenaan.
Ik heb een BMI van 30, nogwat vandaag gemeten, maar als ik dus zou moeten stoppen met rijden heb ik helemaal niks meer op voor af te vallen, en er zijn genoeg andere dingen wat je kan doen maar dat doe ik al
En jij blijkbaar ook anders had je ook niet paardgereden

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:17

ilona_selina schreef:
Jasmijn en toch vind ik jouw verhaal niet kloppen, ik geef eerlijk toe dat ik lol met me paard heb idd geef ik toe als het niet zo zou zijn dan zou ik niet met paarden bezig moeten zijn.
Ik ben te zwaar voor mijn lengte iedereen mag het weten woog 86 kilo op de foto weeg nu 82 kilo ben toch lekker door blijven rijden merk geen verschil, ik heb lol met mijn verzorgpaardje en ik stel idd de lol van mezelf bovenaan.

Te zwaar voor je lengte... tsja, dat zijn wel meer mensen.
Maar hoe is de combinatie met je verzorgpaard? Daar gaat het om.
Ben je qua combinatie te zwaar (of te groot) maar ga je toch paardrijden dan ben je nogal egocentrisch bezig, dan gaat jou lol nl boven het welzijn van je paard en dat hoort niet :n

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:27

Pion schreef:
ilona_selina schreef:

Te zwaar voor je lengte... tsja, dat zijn wel meer mensen.
Maar hoe is de combinatie met je verzorgpaard? Daar gaat het om.
Ben je qua combinatie te zwaar (of te groot) maar ga je toch paardrijden dan ben je nogal egocentrisch bezig, dan gaat jou lol nl boven het welzijn van je paard en dat hoort niet :n

Ik vind dat het wel kan anders zou ik er ook niet opgaan maar ja andere zullen weer zeggen van niet.
Maar kijk in mijn profiel en beslis hihi

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:31

Normaal laat ik me daar niet over uit, maargoed.
Ruim zittende kleding laat het beeld niet helemaal duidelijk zien...
Ik vind het beeld nog wel OK, zeker voor maar 1x in de week en er wordt niet zeer intensief getraind (als in springen, of richting de subtop) neem ik aan.
Gewoon lekker rijden. :j
Let wel, dat je kritisch blijft over je gewicht en de combinatie met je paard. :) (overigens totaal niet l*llig bedoeld mocht dit zo overkomen).

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:43

Haha nee ik wil afvallen en ben al afgevallen dus dat gaat goed.
Ik rijd hem idd 1x in de week had les maar dat gaat nu even niet meer ik rijd nu nog maar 1 x in de week 30 min zonder zadel.
Hij doet alles heel makkelijk Spaanse pas enz
Ik blijf aan mezelf werken en ik kijk ook wel op wat voor paard ik kan rijden

Maar wat ik dan het allerbelangrijkst vind is dat paard en ik lol hebben

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:46

ilona_selina schreef:
Haha nee ik wil afvallen en ben al afgevallen dus dat gaat goed.
Ik rijd hem idd 1x in de week had les maar dat gaat nu even niet meer ik rijd nu nog maar 1 x in de week 30 min zonder zadel.
Hij doet alles heel makkelijk Spaanse pas enz
Ik blijf aan mezelf werken en ik kijk ook wel op wat voor paard ik kan rijden

Maar wat ik dan het allerbelangrijkst vind is dat paard en ik lol hebben

Prima instelling wat mij betreft.
Zolang de lol maar niet over de rug van het paard gaat :Y)

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:49

Nee op het rug van het paard hihi
Maar ik weet dat het kan dus vandaar het grapje

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:46

Even een post in stukjes, moet nog teveel bijlezen :')

Citaat:
Niet alleen mijn eigen lichaam beperkte me trouwens. Het feit alleen al dat de meeste zadels gewoonweg niet paste bij mij, zorgde ervoor dat ik niet goed zitten kon. En dáár zit voor mij een heel groot probleem met overgewicht. De meeste paarden passen nou eenmaal geen groot zadel. Jezelf in een te klein zadel proberen te krijgen kan, maar dat is totaal niet wenselijk. En al helemaal niet in een diep dressuurzadel. Je kúnt dan immers met geen mogelijkheid nog meebewegen met de bewegingen van je paard.

No way dat ik -goed- met mijn maatje 38 in een dressuuzadeltje pas van 16,5 inch. Hoe doen alle ruiters dat dan die overgewicht hebben, maar zich wel in een 17,5 inch dressuurzadel weten te proppen? Dat is namelijk toch (of zit ik er nou zo naast) het gemiddelde wat een gemiddeld paard kwijt kan?

Dat voorkom je dus door een paard te kopen wat past bij je lengte, gewicht en bouw. Ik gebruik inderdaad ook een 18" zadel, hoewel ik volgens de zadelmaker ook wel in een 17,5" zou kunnen. Maar dat vind ik dus voor mezelf echt te klein, ik weet dat ik een dikke reet heb en dat die wel goed in het zadel moet passen, anders wordt het niks. Nu heb ik dus ook een groot, breed en lang paard, dus daar past een 18" zadel met gemak op, dan komt ie nog steeds op de laatste rib te liggen. Als ik een paard had gehad waar enkel een 17 of 17,5 inch zadel op zou passen, dan zou ik daar dus ook niet meer mee gaan rijden. Alleen als het niet mijn paard is en ik niet met regelmaat ermee rijd, dan vind ik dat wat minder van belang.

Colway schreef:
Jullie trekken alles wat er gezegd wordt uit z'n verband...Ik deed de uitspraak op de uitspraak van Hyppolyte, dat zij nooit in maat 38 zou passen, dát bestreed ik. Dan wordt er opeens weer een vriendin bijgehaald. Waarom steeds alles en iedereen erbij halen?

Natuurlijk moet je geen gezondheidsrisico's gaan lopen om slank te zijn, dat lijkt me de omgekeerde wereld, maar maat 38 lijkt me niet onhaalbaar voor de gemiddelde vrouw (en ja, uitzonderingen daargelaten)

ho, ho! je reageerde op een uitspraak van mirgino, niet op die van mij. En ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik echt nooit op een gezonde manier in een maat 36 zou kunnen passen :n. Zoals ik al zei was dat de maat die ik met 12 jaar had, gaat eeeeecht niet meer lukken hoor. Ik val niet onder de categorie gemiddelde vrouw, ik ben in een heleboel opzichten anders dan gemiddeld :').

Citaat:
Als en 20 cm vet tussen je zitbeenknobbels en het zadel in zit, en tussen de binnekant van je bovenbenen en het zadel: dan kun je onmogelijk op de juiste manier met je zit inwerken. Als je bovenbenen aan de binnenkant zo dik zijn, dan moet je je tenen wel naar buiten draaien om met je kuit bij je paard te komen, kun je je knieen niet tegen het zadel aanleggen. Daarnaast is het met zo'n postuur ontzettend moeilijk om dan goed je balans te bewaren. Helemaal als een te zware ruiter ook nog eens klein van stuk is en dus korte benen heeft.

20 cm vet tussen je zadel en je zitbeenknobbels is vrijwel onmogelijk :'). Ik heb een hele dikke kont hoor, maar dat red ik zelfs niet _O-! Dat vet zit aan de zijkant van je zitbeenknobbels, dus daar heb je geen last van. Voor de rest weet ik het niet, want ik ben lang en heb wel dikke bovenbenen, maar heb totaal geen problemen met rijden op mijn zit. Ik kan me voorstellen dat dat wat moeilijker zal zijn als je een stuk kortere pootjes hebt.

Citaat:
Mindim schreef:
Denk je dat buikvet prettiger is voor de beweging?

Jasmijn: Werkt ook niet mee in de beweging, en is ook nog eens een stuk schadelijker voor je gezondheid.

Hier ben ik het wel mee eens, dat is ook wat ik in mijn omgeving zie, buikvet zit veel meer in de weg dan heupvet, dus wat dat betreft scheelt het wel degelijk of je een appel of peertje bent :j. Ik ben zelf duidelijk peer en had nooit zo'n last van buikvet, toen ik dat wel heel erg kreeg (toen ik dus topzwaar was), zat dat wel meer dwars dan heupvet. Nu was het bij mij niet zo dat ik er echt last van had met rijden, maar wel met andere dingen :j.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:57

Citaat:
ho, ho! je reageerde op een uitspraak van mirgino, niet op die van mij. En ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik echt nooit op een gezonde manier in een maat 36 zou kunnen passen . Zoals ik al zei was dat de maat die ik met 12 jaar had, gaat eeeeecht niet meer lukken hoor. Ik val niet onder de categorie gemiddelde vrouw, ik ben in een heleboel opzichten anders dan gemiddeld

Zucht ik zei maat 38, dat 36 niet haalbaar is voor iedereen begrijp ik, 38 doorgaans wel, of nou ja laten we de marge nemen naar 40 en ik reageerde wel op jou in 1e instantie, alleen Mirginio kwam toen met het verhaal van een vriendin, etc

Maar we gingen het niet meer over maten hebben aangezien een maat niet echt veel zegt, sowieso niet over je fysieke gezondheid, niet over je BMI, daarbij is de ene maat 38 de andere niet. Ik heb kleding in de kast varierend tussen verschillende maten

Manuela379

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:44

Ik ben vandaag naar de huisarts geweest ivm door verwijzing naar een dietisten, vind me eigen echt te zwaar worden, bij mij zou een gewicht van 85 netjes zijn, vond de huisarts ook.

bij mijn eerste post ging ik er van uit dat iedereen zelf wel ziet weneer hij zij te dik is, heb nu veder gelezen en snap het nu beeter want dus niet iedereen snapt het wat te dik zijn met een paard doed ik dacht namelijk ook altijd wel dat mensen zelf wel zien weneer ze te dik worden.

ik vind dat mensen hun gezond verstand moeten gebruiken en geen oogkleppen op moeten doen.

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:00

Ik blijf erbij dat mensen bewust moeten zijn van het feit dat een paard niet oneindig gewicht kan dragen. Waarschijnlijk zullen ze accepteren wat de ruiter van hen vraagt ( tot een bepaalde hoogte ), zowel als het gaat om gewicht als de manier van rijden die een ruiter heeft.

Men moet inderdaad geen oogkleppen ophouden en denken dat zolang het paard blijft werken het oké is, wees bewust van jezelf en leer in te schatten wat wel en wat niet acceptabel is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:03

zo Afbeeldingwas ff flink doorlezen :j

blijkt toch dat gewicht een moeilijk bespreekbaar iets is.
topic loopt iig lekker :j
en ik was het idd die zei dat ik nooit in maat 38 zou passen omdat ik dat te dun zou zijn om me goed te voelen.
hoe zit het met de leeftijd?
gisterenavond feestje gehad en dan valt me toch op [ jaja ik heb even op de lijntjes gelet :D ]dat wanneer men rond de 50jr gaat komen we allemaal wat steviger worden.
de kinderen van mijn vrienden zijn allemaal mooi slank en doen daar [ nog ] geen moeite voor

klopt het dan toch dat naarmate men ouder word je ook zwaarder word?
of
eten wij [ die van het feestje zo`n 50 man ] allemaal teveel?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:06

Mirgino, volgens mij zeggen ze altijd dat het na je 30e moeilijker is om gewicht te verliezen. Net als dat mannen boven de 30 vaak uitdijen :))

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:13

Ja Mirgino volgens mij klopt dat! Mijn moeder was altijd ultra-ultra dun, 52 kg bij 1.70m, nu is ze 51, eet precies hetzelfde, sport precies evenveel en weegt nu 56 kg. Zomaar, vanzelf. Ze zegt dat 'haar vel ook uitzakt' ;( maar dat zie ik niet. Wel dat ze nu een maatje grotere kleren koopt, ze is wat breder zegmaar. Haar vriendinnen ook. Misschien iets met overgang te maken ofzo? Is er een dietiste bij de Bokkers die het weet? En de mannen dan, of krijgen die bierbuiken? :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:22

InekeN schreef:
Ja Mirgino volgens mij klopt dat! Mijn moeder was altijd ultra-ultra dun, 52 kg bij 1.70m, nu is ze 51, eet precies hetzelfde, sport precies evenveel en weegt nu 56 kg. Zomaar, vanzelf. Ze zegt dat 'haar vel ook uitzakt' ;( maar dat zie ik niet. Wel dat ze nu een maatje grotere kleren koopt, ze is wat breder zegmaar. Haar vriendinnen ook. Misschien iets met overgang te maken ofzo? Is er een dietiste bij de Bokkers die het weet? En de mannen dan, of krijgen die bierbuiken? :D

:D mijn man wel :j ,maar die is dan halverwege 50
en heeft altijd op hoog niveau waterpolo gespeeld met veel trainen en nu doet hij dat niet meer , polo`t nog wel maar in `ouwelullen team :j èn geen trainen meer
dus spieren weg en buikje komt :+

Jannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:55

Ik ben van mening dat wanneer je zwaarder bent dan zo ongeveer 90 kilo dat je dan eerlijk moet zijn en niet op een paard moet gaan zitten. Daar is de rug van zo'n dier niet op gebouwd en dus verkloot je de rug van zo'n dier dus gewoon. Dat is eigenlijk heel gemeen. Want ik kan de starter van deze topic best begrijpen. We hoeven niet allemaal 60 kilo te wegen en wat je wel en niet eet, dat mag iedereen absoluut voor zichzelf weten, maar een echte paardenvriend gaat niet met 100 kilo op een paard zitten, zijn rug verspesten en daarna zeggen dat hij zo van het diertje houd... Dan weet je niet wat 'houden van' betekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:08

mirgino schreef:
InekeN schreef:

:D mijn man wel :j ,maar die is dan halverwege 50
en heeft altijd op hoog niveau waterpolo gespeeld met veel trainen en nu doet hij dat niet meer , polo`t nog wel maar in `ouwelullen team :j èn geen trainen meer
dus spieren weg en buikje komt :+

Mijn man heeft ook altijd waterpolo gespeeld :D Hij is er mee opgehouden, want hij wilde niet in het oude banketstaaf team. Hij is bijna 40 en traint nu als hij thuis is, 3 maal in de week in de sportschool en surft daarnaast. Die is weer in topconditie.
Ik zelf ben ook zeer sportief en heb geen zittende kont, dus ben altijd in de weer met vanalles. Ik denk dat je idd best een paar kilo aankomt wanneer je leeftijd omhoog gaat. Maar als ik om me heen kijkt, hoeveel jonge meiden al enorm overgewicht hebben, dan schrik ik daar van. Zelfs op de basisschool zitten al kindertjes die echt te dik zijn voor hun leeftijd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:16

oef, ik vind dit een lastige discussie. Op zich ben ik het helemaal met Jasmijn eens. Als je paardensport wil bedrijven en fysieke inspanning van je paard verlangt, van je paard verlangt dat hij atletisch vermogen opbouwt en hem daarvoor hard aan het werk zet, moet je dat ook van jezelf verlangen en ben je het aan je paard verschuldigd om zelf ook moeite te doen om fysiek optimaal te worden om je paard te ondersteunen en hem zo min mogelijk in de weg te zitten. Het is de combinatie en voor sport moeten beide partijen in de combinatie over voldoende conditie beschikken om tot een goede prestatie te komen. Iemand met een paar kilootjes teveel kan best in een prima conditie verkeren, iemand met zwaar overgewicht kan dat niet en moet aan de slag met zichzelf. Maar als je het hebt over fysiek fit genoeg zijn om paard te kunnen rijden, wordt de discussie natuurlijk veel breder en lastiger. Overgewicht is een makkelijke prooi, omdat de meeste daar, als de wil maar groot genoeg is, wel iets aan kunnen veranderen. Maar wat als je zelf wel alles er aan doet om fysiek fit te zijn, maar je iets hebt waar je niets aan kan veranderen, maar je wel belemmert in het soepel meegaan met je paard. Bijvoorbeeld iemand met chronische rugklachten (waar paardrijden heel therapeutisch voor kan zijn) of ouderdom waardoor je ook minder soepel wordt. Moet je iemand van rond de 80, die wel voor die leeftijd in top conditie verkeerd en er heel veel plezier aan beleefd, verbieden om te gaan paardrijden???? Stiekem hopen we toch allemaal dat we rond die leeftijd deze prachtige hobby nog recreatief kunnen uitvoeren.
Dat maakt denk ik ook in de discussie rondom fysieke fitheid en overgewicht van de ruiter voor mij wel verschil. Bedrijf je paardensport, probeer je je paard te trainen en naar een hoger niveau te rijden, geen excuus mogelijk, werk ook aan je eigen fitheid! Maar ben jij pure recreatieruiter, zie je paardrijden als hobby en niet als sport en rij je 1 of 2 keer in de week relaxed in het bos, uiteraard mag het gewicht en de conditie niet de spuigaten uitlopen, moet het paard bij je proporties passen, maar dan kan ik begrijpen dat je juist paardrijden als ontspanning ziet en niet iets waar je zelf ook nog eens heel hard voor moet gaan trainen om in shape te blijven. Staat in alle gevallen wel buiten kijf voor mij, dat paardrijden plezier voor 2 moet zijn en het paard nooit of te nimmer gebukt mag gaan onder een buiten proporties hoog ruitergewicht.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:39

chanel1985 schreef:

Kwa gewicht niet nee. Dat heb ik tientallen pagina's ook al voorbeeld genoemd toevallig. Maar wel kwa lenigheid, en soepelheid, en bereikbaarheid en snelheid op je paard..
Je ziet vaak bij wat dikkere mensen dat ze achter de beweging van het paard krijgen (maar ook zeker zogezegde dunne mensen!), omdat het tempo net iets te snel is voor de ruiter, ivm het gewicht dat meegedragen moet worden.

Maar dat is geen generalisatie, maar slechts een (veel) voorkomend probleem bij mensen met overgewicht.
Het is ten alle tijden belangerijk (dun of dik!) dat de ruiter volledig meegaat met de bewegingen, dan ontlast je een paard het meest....