Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:10

het paard wanneer in stilstand word met impuls van de kuit naarvoren gestuurd, echter waneer het paard vorwaard neigt is de weestand bienden hand aan wezig, de zit veranderd niet, bij een gesterkt paard bij een jongpaard minimaal de been ligging veranderd niet mits bij het jonge paard de achterhand uit wijkt en aan die zijde word het been verlengt en kuitdruk toe gepast, ook met de ruiter er voor zorgen dat de teugel hulpen niet te heftig zijn en in de beweging voorwaards blijven, dus met ander woorden het paard word tegen een weerstand biedende hand gedreven waardoor het paard van het bit af wil en achterwaard komt.
achterwaards is voorwaard gereden.
Laatst bijgewerkt door Moll op 23-02-11 14:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:12

Hoe veranderen de hulpen voor achterwaards dan met die voor verzameling?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:12

[pien_2010] schreef:
Zooist, ook al vraag je het niet aan mij (terecht want ik volg geen opleiding) ik doe gewoon "hart for her". Sport formule voor vrouwen. Een half uurtje per dag is genoeg. Dus er blijft genoeg over om met de paarden bezig te zijn en met werken.

Bedankt voor je antwoord :j Doe je dat in de sportschool?

Tja, dat half uurtje %)

Ik zal eens rond kijken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:13

Airborn schreef:
Hoe veranderen de hulpen voor achterwaards dan met die voor verzameling?

Verzameling is de hulp wanneer je vw aan het rijden bent. Aw is vanuit stilstand?
Verzamelen doe ik vooral met mijn zit, maar hoe ik dat nu weer onder woorden moet brengen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:21

Zooist schreef:
[pien_2010] schreef:
Zooist, ook al vraag je het niet aan mij (terecht want ik volg geen opleiding) ik doe gewoon "hart for her". Sport formule voor vrouwen. Een half uurtje per dag is genoeg. Dus er blijft genoeg over om met de paarden bezig te zijn en met werken.

Bedankt voor je antwoord :j Doe je dat in de sportschool?

Tja, dat half uurtje %)

Ik zal eens rond kijken.

"Hart for Her" is een sportschool. Drie of vier keer in de week is genoeg voor resultaat :+ .

En Moll: bedankt voor je antwoord hoe achterwaarts te gaan!
Hoe leert u een jong paard aan om achterwaarts te gaan? Dus de voorbereiding en uiteindelijk de oefening?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:33

ik heb een fabel voor je jasmijn:

Toen een mug naar een leeuw ging, zei hij: 'Ik ben niet bang voor jou, en je bent ook niet sterker dan ik; en anders, wat is jouw kracht? Dat je krabt met je klauwen en bijt met je tanden? Dat doet ook een vrouw die vecht met haar man. En ik ben toch veel sterker dan jij. Als je wilt, laten we ten strijde trekken.'
En nadat hij had getrompetterd, begon de mug met bijten in het gebied rondom de neus van de leeuw. En de leeuw verdedigde zich met zijn klauwen, totdat hij het moest opgeven. En nadat de mug de leeuw had overwonnen, getrompetterd had en een overwinningslied had gezongen, vloog hij weg.
En hij raakte verstrikt in een web en terwijl hij werd opgegeten, jammerde hij, hoe het toch kon dat hij, nadat hij met een heel groot beest had gevochten door een klein dier, de spin, omkwam. (Aisopos, Fabel 188)

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:48

Moll schreef:
het paard wanneer in stilstand word met impuls van de kuit naarvoren gestuurd, echter waneer het paard vorwaard neigt is de weestand bienden hand aan wezig, de zit veranderd niet, bij een gesterkt paard bij een jongpaard minimaal de been ligging veranderd niet mits bij het jonge paard de achterhand uit wijkt en aan die zijde word het been verlengt en kuitdruk toe gepast, ook met de ruiter er voor zorgen dat de teugel hulpen niet te heftig zijn en in de beweging voorwaards blijven, dus met ander woorden het paard word tegen een weerstand biedende hand gedreven waardoor het paard van het bit af wil en achterwaard komt.
achterwaards is voorwaard gereden.

En hoe gebruik je dan je bovenlijf/bekken? Zie mijn vraag op de vorige pagina ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:56

Mijn vraag aan Moll even verduidelijken. Natuurlijk kan mijn paard achteruit. Ik rijd er teveel mee buiten langs drukke oversteekplaatsen en weg opdat paard niet achteruit zou kunnen. Veel te gevaarlijk. Maar dat is hem geleerd als een kunstje toen hij zadelmak werd afgeleverd. Paard kon nog niets wist alleen promener, trott en galop en 's arrete (paard is frans beleerd) en zij was verkeersmak. Daar heb ik de achteruit gelijk bij gevoegd: "terug" en dat doet hij dus op stem. Vandaar uit dressuur opgepakt als het gaat om halthouden, stappen, draven en galopperen en figuren enz. rijden.
Maar het terug gaan dit is nog steeds een kunstje en heeft niets met dressuur te maken want daar heb ik dressuurmatig nog niet echt gereden.
Moet nu gaan zwemmen met de kleinkinderen en kan vanavond weer lezen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:03

Achterwaarts gaan:

Het paard staat aan de teugel Durchs Genick (in de houding)
Hulpen:
Men legt beide benen (vanuit de heupen) 1 tot 2 handbreedte terug.
Het paard wil nu eerst voorwaarts, mag dat eigenlijk niet omdat de voorwaarts drijvende kuit op de singel ligt. Dit moeten wij het paard leren.
Hoe: Men geeft een aannemende ophouding (hand indraaien) zodra het paard aanduidt dat het achterwaarts wil treden gelijk belonen, dit herhaald men een paar keer. (niet achter elkaar telkens weer na het belonen voorwaarts rijden)
Dan bemerkt u na een paar keer dat het paard wanneer ik de benen naar achteren leg en ietsje pietsje druk geef op beide teugels dat het paard achterwaarts gaat dan direct nageven (beide handen als de blits).
Bij elke stap eigenlijk halve stap herhaal ik dit het belangrijkste is het nageven het ontspannen van de hand op het moment dat het paard terug treedt.
Het controleren van het uitbreken is makkelijk, die hand waar het paard naar uitbreekt gaat van de hals af, men brengt daardoor het gewicht van het paard op de schouder van die zijde daardoor corrigeert het paard zin evenwicht door dat achterbeen aan die kant weer recht te zetten.(voorhand richten op de achterhand)
De zit is gelijk aan die van het voorwaartsrijden dus beidezijde belastend.
Wanneer ik wil stoppen dan leg ik gewoon mijn kuit (benen) op de singel en het paard stopt (halt houden) dit kent het paard als nu moet ik voorwaarts.
Hoe verder een paard in de africhting is hoe meer verzameling mag ik vragen.
Door direct uit de achterwaartse beweging aan te draven of te galoperen.

In het begin van het leren op deze hulpen is het paard in de houding hoeft niet opgericht te zijn aangezien het in begin een gehoorzaamheid´s oefening is, in een later stadium dient er een relatieve oprichting te zijn, die bij het aangaan vanuit het achterwaarts gaan in draf bv vanzelf meer word.
Op den duur hoeft men alleen de beenhulpen te geven en het paard reageerd op achterwaarts gaan en stopt met deze beweging wanneer u de kuit weer op de singel legt.

Waarom reageerd een paard op deze beenhulpen, dat weet de ruiter die al eens een paard in een zware verzameling gereden heeft eigenlijk vanzelfsprekend. Wanneer men de achterbenen tot meer aktiviteit opwekt bv van een verzamelde draf in een Passage of Piaffe rijdt, dan legt men de kuiten (been) ook meer naar achteren.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:11

Bedankt! Zat er behoorlijk dicht bij in de buurt vind ik.
*heeft een chocolaatje verdiend :j

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:18

@Professor: Waarom is het onmogelijk om alleen met de zit te rijden?
Ik ben een fan van Andrew McLean, mijn "waarheid" met hulpen komt daar voornamelijk vandaan.
Alleen zit werkt niet, omdat je voor goede hulpen (lees aanleren van gedrag aan je paard) ze sterker en minder sterk moet kunnen maken. Zoals eerder gezegd, geef been, geen reactie spoor, wegnemen van prikkel bij de start van de reactie. Voor de zit kan dat niet.
Later als hand en been zijn bevestigd, kun je de zit gebruiken als cue, letop we gaan bv langzamer als ik zwaarder ga zitten, reageer je niet komt m'n hand.

@Professor: Achterwaartsgaan
Volgens McLean, geen tegenstrijdige hulpen. Dus primair achterwaarts op de teugel. Breng wel onderbenen terug, maar drijf hier niet mee. Volgens Karl, is het terug brengen van de benen weer een soort ascociatie voor de piaffe, benen terug en dan drijven.

Activiteit komt door overgangen, tegenstrijdige hulpen geeft vaak stress, de suggestie van activiteit.

Nou schiet maar, klink vast niet klassiek :7

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:19

Zooist schreef:
Bedankt! Zat er behoorlijk dicht bij in de buurt vind ik.
*heeft een chocolaatje verdiend :j

Wanneer u toch humor plaatst, wanneer men in de buurt komt dan is men nog niet op de plek van bestemming..... *\o/*

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:20

:D

Maar het chocolaatje smaakte best ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:22

ART_UMA schreef:
@Professor: Waarom is het onmogelijk om alleen met de zit te rijden?
Ik ben een fan van Andrew McLean, mijn "waarheid" met hulpen komt daar voornamelijk vandaan.
Alleen zit werkt niet, omdat je voor goede hulpen (lees aanleren van gedrag aan je paard) ze sterker en minder sterk moet kunnen maken. Zoals eerder gezegd, geef been, geen reactie spoor, wegnemen van prikkel bij de start van de reactie. Voor de zit kan dat niet.
Later als hand en been zijn bevestigd, kun je de zit gebruiken als cue, letop we gaan bv langzamer als ik zwaarder ga zitten, reageer je niet komt m'n hand.

@Professor: Achterwaartsgaan
Volgens McLean, geen tegenstrijdige hulpen. Dus primair achterwaarts op de teugel. Breng wel onderbenen terug, maar drijf hier niet mee. Volgens Karl, is het terug brengen van de benen weer een soort ascociatie voor de piaffe, benen terug en dan drijven.

Activiteit komt door overgangen, tegenstrijdige hulpen geeft vaak stress, de suggestie van activiteit.

Nou schiet maar, klink vast niet klassiek :7

Fijn voor die mijnheer McLean, maar waar blijft de energie??? Nergens die eilt weg die verdwijnt.
Waarom is paardrijden zo moeilijk omdat de hulpen samen moeten werken, men kan niet alleen met been rijden, of alleen met de zit, of alleen met de hand.
Citaat:
Martin Luther King I have a dream.
en daar blijft het dan ook bij.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:24

Zooist schreef:
:D

Maar het chocolaatje smaakte best ;)

Sardist, ik haal ze nu ook uit de kelder, lekker witte chocolade hmmmmmmmmmmm.
Geeft de geest weer energie.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:25

maar heeft het dan dus nog zin om dat aangeleerde dat mijn paard heeft geleerd door mijn onkunde maar wel werkte nog te veranderen?
(ben bang dat het wat een domme vraag is maar goed dan weet ik wat te doen)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:31

liberty22 schreef:
maar heeft het dan dus nog zin om dat aangeleerde dat mijn paard heeft geleerd door mijn onkunde maar wel werkte nog te veranderen?
(ben bang dat het wat een domme vraag is maar goed dan weet ik wat te doen)

Een paard is nooit te oud om te leren, en aangezien het logisch is voor het paard, u zult het zien.
En heb al eerder geschreven een domme vraag is er niet, wel een dom antwoord.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:32

ok gaat het morgen proberen , ik was toevalligerwijs net bezig met de achterwaarts draf en galop overgangen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:37

liberty22 schreef:
ok gaat het morgen proberen , ik was toevalligerwijs net bezig met de achterwaarts draf en galop overgangen

Zo dat heb ik nog nooit voor elkaar gekregen, vond ze in voorwaartse bewegingen al moeilijk. _/-\o_

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:38

ja je kunt niet overal de beste in zijn wel? :P

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:40

Whahaha! Die is leuk :+

Heb je daar een filmpje van ;)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:44

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:44