Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[pien_2010] schreef:Zooist, ook al vraag je het niet aan mij (terecht want ik volg geen opleiding) ik doe gewoon "hart for her". Sport formule voor vrouwen. Een half uurtje per dag is genoeg. Dus er blijft genoeg over om met de paarden bezig te zijn en met werken.
Zooist schreef:[pien_2010] schreef:Zooist, ook al vraag je het niet aan mij (terecht want ik volg geen opleiding) ik doe gewoon "hart for her". Sport formule voor vrouwen. Een half uurtje per dag is genoeg. Dus er blijft genoeg over om met de paarden bezig te zijn en met werken.
Bedankt voor je antwoordDoe je dat in de sportschool?
Tja, dat half uurtje![]()
Ik zal eens rond kijken.
Moll schreef:het paard wanneer in stilstand word met impuls van de kuit naarvoren gestuurd, echter waneer het paard vorwaard neigt is de weestand bienden hand aan wezig, de zit veranderd niet, bij een gesterkt paard bij een jongpaard minimaal de been ligging veranderd niet mits bij het jonge paard de achterhand uit wijkt en aan die zijde word het been verlengt en kuitdruk toe gepast, ook met de ruiter er voor zorgen dat de teugel hulpen niet te heftig zijn en in de beweging voorwaards blijven, dus met ander woorden het paard word tegen een weerstand biedende hand gedreven waardoor het paard van het bit af wil en achterwaard komt.
achterwaards is voorwaard gereden.
ART_UMA schreef:@Professor: Waarom is het onmogelijk om alleen met de zit te rijden?
Ik ben een fan van Andrew McLean, mijn "waarheid" met hulpen komt daar voornamelijk vandaan.
Alleen zit werkt niet, omdat je voor goede hulpen (lees aanleren van gedrag aan je paard) ze sterker en minder sterk moet kunnen maken. Zoals eerder gezegd, geef been, geen reactie spoor, wegnemen van prikkel bij de start van de reactie. Voor de zit kan dat niet.
Later als hand en been zijn bevestigd, kun je de zit gebruiken als cue, letop we gaan bv langzamer als ik zwaarder ga zitten, reageer je niet komt m'n hand.
@Professor: Achterwaartsgaan
Volgens McLean, geen tegenstrijdige hulpen. Dus primair achterwaarts op de teugel. Breng wel onderbenen terug, maar drijf hier niet mee. Volgens Karl, is het terug brengen van de benen weer een soort ascociatie voor de piaffe, benen terug en dan drijven.
Activiteit komt door overgangen, tegenstrijdige hulpen geeft vaak stress, de suggestie van activiteit.
Nou schiet maar, klink vast niet klassiek
en daar blijft het dan ook bij.Citaat:Martin Luther King I have a dream.
liberty22 schreef:maar heeft het dan dus nog zin om dat aangeleerde dat mijn paard heeft geleerd door mijn onkunde maar wel werkte nog te veranderen?
(ben bang dat het wat een domme vraag is maar goed dan weet ik wat te doen)
liberty22 schreef:http://www.youtube.com/watch?v=bW0gLYhUR-0
jah kijk dit is ik in me vorige leven
(wel jammer dat ik dan nu alles weer over moet doen he haha)