Bitloos op concours

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft bitloos starten een toekomst?

Poll eindigt op

nee, van mijn leven niet
47 (15%)
Ja, hoe sneller hoe beter
155 (50%)
Maakt mij niet uit
101 (33%)
Wat is bitloos rijden precies
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 305

Lusitana

Re: Bitloos op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:35

Waar het hoofd zich bevindt en hoe (stelling of niet) hangt niet van de optoming af. Dit kan dus ook bitloos bereikt en bitloos geeft dus zelf in principe geen andere beweging in een paard. Een en ander wordt wel ANDERS bereikt en daarom voldoet het niet aan de eisen van dressuur zoals ze nu zijn voor wedstrijden.
Maar dat heeft niets met niveau te maken. Je kunt rustig een GP proef rijden met teugels aan en neusriem, bij wijze van spreke, ipv van met stang en trens. De beperkingen van het niveau van een paard ligt in bijna alle gevallen in de ruiter. Niet in het paard of het harnachement (voorop gesteld dat het past).
Het hele bitten gebeuren is een type verfijning die overigens in veel te veel gevallen bruut verstoord wordt die een ander soort ruitervaardigheid vraagt dan bitloos, vandaar dat het niet door elkaar kan. Maar de resultaten hoeven op zich niet verschillend te zijn.
Dat bitloos vaak wordt gekozen door recreatie ruiters, wil niet automatisch zeggen dat je er geen hoger dressuur mee kunt rijden. Men doet het niet, omdat men er niet mee mag starten, en daarmee is de cirkel weer rond en blijft het dus voor de recreatie ruiter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:03

Lusitana schreef:
Dat bitloos vaak wordt gekozen door recreatie ruiters, wil niet automatisch zeggen dat je er geen hoger dressuur mee kunt rijden. Men doet het niet, omdat men er niet mee mag starten, en daarmee is de cirkel weer rond en blijft het dus voor de recreatie ruiter.

Waarbij wedstrijden niet recreatief zijn? Knipoog

Ook ´vergeet´ je hier de professionals die niet recreatief wel bitloos/optomingsloos rijden Haha!

Terecht merk je op dat bitloos/optomingsloos héél hoge graden van dressuur bereikt worden Afgod
impliciet dus WEL ´hoge dressuur´ mee gereden wordt Pling

Het topic echter is bitloos klassiek en dát is een wederzijds uitsluitende tegenstelling.
Het hoe/wat/waarom is irrelevant.

hc

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:09

Van mij mogen ze verplichten dat je in de B eerst een paar winstpunten bitloos moet halen. In de B wordt echt puur de basis gevraagd en ik vind dat dat ook makkelijk bitloos moet kunnen.

Verder, als bitloos of een bepaalde bitloze optoming was toegestaan in de dressuur, zou ik misschien wel dressuur gaan starten. Dan mogen ze van mij bitloze mensen die aan de teugels trekken net zo hard afstraffen als de mensen die met bit rijden en aan de teugels trekken.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:47

_Cindy schreef:
Van mij mogen ze verplichten dat je in de B eerst een paar winstpunten bitloos moet halen. In de B wordt echt puur de basis gevraagd en ik vind dat dat ook makkelijk bitloos moet kunnen.

Waaro? Bitloos is toch niet moeilijker, dus waarom zou je dat moeten bewijzen?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:04

Citaat:
Waar het hoofd zich bevindt en hoe (stelling of niet)
hangt niet van de optoming af.

Waar het hoofd zich bevindt maakt heel veel uit op de bewegingen van het paard.
Stelling via een bitloze optoming wordt anders gerealiseerd dan met een bit.
Citaat:
Dit kan dus ook bitloos bereikt en bitloos geeft dus zelf in principe geen andere beweging in een paard. Een en ander wordt wel ANDERS bereikt

Dit is wel erg gemakkelijk zo'n conclusie.
Als je weet hoe een paard zich beweegt, welke delen in het lijf daarvoor gebruikt worden en wat de impact is van verschillende soorten van inwerking en de plaats waar de inwerking plaatsvindt, dan is duidelijk dat dit de bewegingen van een paard beinvloedt.
Citaat:
en daarom voldoet het niet aan de eisen van dressuur zoals ze nu zijn voor wedstrijden.

Dit is onzin.
Ik heb trouwens op bokt gevraagd of mensen bereidt zijn om een M of Z proef bitloos te willen komen rijden, waarbij de beoordeling van de uitvoering overeenkomstig de regels van de dressuur plaatsvindt. Ik wilde hiervoor een rijhal een dag vrijmaken. Wat ik bitloos zie rondrijden terwijl de ruiters zelf roepen dat het geweldig is, is rijtechnisch niet veel bijzonders op een enkele uitzondering na. Reden waarom de response op de uitnodiging om bitloze demonstraties dressuur te rijden zo karakteristiek was.
Citaat:
Maar dat heeft niets met niveau te maken. Je kunt rustig een GP proef rijden met teugels aan en neusriem, bij wijze van spreke, ipv van met stang en trens.

Met een paard dat met bit getraind en gereden is ja. Een GP ruiter kan bitloos een GP proefje bitloos rijden.... Een paard dat bottom-up altijd bitloos is gereden, geef ik heel weinig kans. De ruiter moet dan nog veel meer in z'n mars moet hebben om het paard voor dressuur gegymnastiseerd te krijgen om dit werk met positief resultaat aan te kunnen. (boven de 60%).
Citaat:
De beperkingen van het niveau van een paard ligt in bijna alle gevallen in de ruiter. Niet in het paard of het harnachement (voorop gesteld dat het past).

De inwerking op het hoofd is verschillend en daardoor wordt de bewegingsafwikkeling en de buiging
positief dan wel negatief beinvloed....
Citaat:
Dat bitloos vaak wordt gekozen door recreatie ruiters, wil niet automatisch zeggen dat je er geen hoger dressuur mee kunt rijden.

Je kan wel hoger, maar door de andere inwerking moet je als ruiter veel meer in je mars hebben.
Citaat:
Men doet het niet, omdat men er niet mee mag starten, en daarmee is de cirkel weer rond en blijft het dus voor de recreatie ruiter.

Dit is onzin. Laat een aantal ruiters die een paard bitloos trainen en rijden een paar goede demonstraties rijden en de tegenstanders hebben geen poot om op te staan. Als een aantal ruiters bitloos gereden paarden bitloos in een demonstratie in verschillende proeven op verschillende niveaus kunnen rijden op de manier zoals dat bij bepaalde oefeningen verwacht mag worden, dan kan niemand daar omheen...... Voordeel is dat als de kogel door de kerk is, dat je direct bitloos kan scoren..... Nu zou iedereen in de wacht staan, omdat het niet mag..... Nee zo is het niet.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:21

Citaat:
Bitloos is toch niet moeilijker, dus waarom zou je dat moeten bewijzen?

Voor recreatie en wat aanrommelen is bitloos niet moeilijker dan rijden met bit.
Ook met bit wordt er flink aangerommeld, dus dat is 1:1.

Als je aan een paard buiging en specifieke bewegingen gaat vragen dan kan
dat alleen door het paard uitgevoerd worden als aan de voorwaarden voor
buiging en bewegingen kan worden voldaan. Een paard kan niet alleen op een
signaal bepaalde buiging en beweging uitvoeren, zoals we die vragen en uitgevoerd
willen zien. M.a.w. als dit belangrijk wordt is de manier van inwerking die een bepaalde
manier van bewegen mogelijk maakt en ondersteunt nodig. Veel bitloos gedoe werkt hier
net als bij verkeerd bitgebruik contra aan wat we willen en wat goed is voor het paard.

Het rijden met een bit op rijtechnisch de correcte manier sluit naadloos bij de bewegingen
aan. Bij de meeste bitloze optomingen is die rijtechnische aansluiting er voor die bewegingen
beslist niet..... Een beperkt aantal optomingen komt in de buurt, maar die vragen meer
bekwaamheid van de ruiter.... Het is niet alleen anders, het is moeilijker om dezelfde gymnastische
oefeningen met een paard bitloos te doen.... als een paard bitloos is opgeleid. Een paard dat met
bit is opgeleid, getraind en gereden, kan je eerder een hogere proef bitloos laten doen. Als je dat blijft doen, dan is het moeilijker om je met dat paard te handhaven in een millieu waar met bit (stang en trens) de oefeningen gerealiseerd worden. Dat heeft niets met kracht of bruut geweld te maken.
De inwerking op het paard is anders.

We leven in een tijd waarin iedereen steeds meer wil met minder inspanning. Bitloos verkoopt met een simpel verhaal veel gemakkelijker.

Toon gewoon aan dat je met bitloos kan presteren.
Als dat lukt, desnoods in een eigen competitie of wedstrijd verband, dan kan men er niet omheen.
Lukt dat niet, dan is het jammer.
We zijn gewend om met weinig inspanning veel voor elkaar te krijgen. Dat lijkt handig, maar op den duur is dat dodelijk voor de sport of je hobby.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:48

Ik geloof niet dat bitloze ruiters zo nodig allemaal dressuur willen starten, maar er is een deel dat wel degelijk gewoon goede prestaties neer zou kunnen zetten als het mogelijk was, maar het blijft dat het gewoon niet samen kan onder de regels zoals ze nu bestaan omdat die bepaald zijn naar mét optoming.

Je zegt nu zelf ook dat stelling (alleen maar) ánders wordt gerealiseerd met bitloos dan met bit.
Dat is ook het enige dat ik zeg.
Maar je kunt niet zeggen dat het onmógelijk is om stelling te vragen.

Je kunt ook niet beweren dat alleen een bit kan zorgen voor bepaalde bewegingen van een paard. Als je daarvan overtuigd bent, zijn we snel uitgepraat.
De beperkingen zitten, en dat zeg je zelf ook, in de ruiter.

Verder ben ik niet voor of tegen bit of bitloos, en van mij kan er best competitie gereden worden in bitloos, alleen niet doorelkaar omdat het niet gaat met de regels.
Maar om het nu te gooien op al of niet bekwaam zijn, of dat het een of ander zielig of beter of slechter is... dat klopt gewoon niet.
Het is gewoon ANDERS en het wijkt af van de regels en daarom kan het niet doorelkaar. Meer niet.
Je kunt ook niet met een loslopende hond mee doen aan de test aan de riem, om maar wat te noemen, al blijft de hond keurig op dezelfde afstand en doet hij exact hetzelfde. De regels zeggen dat er een riem om moet, punt.

Er moet bv ook een neusriem aan het hoofdstel. En bij stang en trens mag daar geen sperriem aan, zelfs niet het lusje daarvan.
Ik ben een fanatieke anti neusriem, omdat je zonder neusriem pas goed de handen/bekwaamheid van de ruiter kunt beoordelen en ze dat juist met wedstrijden zouden moeten eisen. Maar ik ga echt niet op de barricades om dat toegestaan te krijgen op wedstrijden. Ik doe gewoon een neusriem om als ik zou willen starten.

Ik vind de STRIJD zinloos. Als je wilt starten, doe dat dan gewoon naar de regels en als je het ander wilt, orginiseer dan je eigen club en wedstrijden met aangepaste regels....

En ik vind het nog zinlozer om te beweren dat het een of het ander beter of slechter is. Het is de ruiter die bepaald hoe "erg" iets is, en er zijn in beide groepen ruiters die het goed en slecht beheersen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:42

Moderatoropmerking:
Het topic gaat over bitloos op concours, en of dat een toekomst zou hebben. Bij deze het verzoek om on-topic te blijven en respectvol met elkaar te discussieren. We hebben nou eenmaal niet allemaal dezelfde mening.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:02

Mij lijkt het erg zinvol om de regels voor de optoming van dressuur wedstrijden aan te passen, en wel zo dat er meer mag ipv minder.
Bij de endurance mag bijvoorbeeld vanalles en hierdoor geef je elke combinatie de kans om erachter te komen wat voor hen het fijnste werkt. Het dierenwelzijn wordt bij deze tak van de sport ook beter in de gaten gehouden. Een veterinaire keuring waarbij wordt gekeken naar de gezondheid van het paard en of hij last heeft van de gebruikte optoming lijkt me ook een welkome toevoeging.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:10

laura1986 schreef:
Mij lijkt het erg zinvol om de regels voor de optoming van dressuur wedstrijden aan te passen, en wel zo dat er meer mag ipv minder.
Bij de endurance mag bijvoorbeeld vanalles en hierdoor geef je elke combinatie de kans om erachter te komen wat voor hen het fijnste werkt. Het dierenwelzijn wordt bij deze tak van de sport ook beter in de gaten gehouden. Een veterinaire keuring waarbij wordt gekeken naar de gezondheid van het paard en of hij last heeft van de gebruikte optoming lijkt me ook een welkome toevoeging.

Zoals ik al eerder zei: bij sporten zoals endurance en springen is het ook niet de aanleuning die beoordeelt wordt en kun je daarom een grotere vrijheid in optoming geven. Bij dressuur is echter aanleuning een belangrijk onderdeel waar je punten voor krijgt en daarom is er in de dressuur een duidelijke regelgeving wat je daarvoor mag gebruiken, bepaalde trensen tot en met de M en stang en trens daarboven. Alleen op die manier is een eerlijke vergelijking mogelijk.
Blijft het dus een kwestie van je eigen wedstrijden onder elkaar organiseren.... wie gaat er nu eindelijk eens wat doen?
Geen woorden maar daden!!

AafkeB, ik blijf wachten op jouw uitleg hoe een paard met een bitloze optoming onder de druk uit kan komen.
Volgens mij is de kans groot dat het volgende gebeurt als je ook bitloos op KNHS wedstrijden mag starten: "met bit doet mijn pony zijn hoofd in de lucht, of zijn tong buiten boord (omdat ik geen fijne hand heb), dus hang ik er maar een bitloze aansnoeroptoming aan en kan ik weer vrolijk op wedstrijd". Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me?

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:05

horseyfries schreef:
AafkeB, ik blijf wachten op jouw uitleg hoe een paard met een bitloze optoming onder de druk uit kan komen.

Die stond er vanmorgen maar is verwijderd.

Maar nogmaals, een paard hoeft niet onder druk weg te komen omdat bitloos rijden niet gebaseerd is op constante druk maar op nageeflijk wezen in je hand, rijden zonder druk, zonder gewicht in de handen. Bitloos rijden is iets anders dan er zomaar voor (één keertje) een bitloos hoofdstel om te hangen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:40

AafkeB schreef:
horseyfries schreef:

Die stond er vanmorgen maar is verwijderd.

Maar nogmaals, een paard hoeft niet onder druk weg te komen omdat bitloos rijden niet gebaseerd is op constante druk maar op nageeflijk wezen in je hand, rijden zonder druk, zonder gewicht in de handen. Bitloos rijden is iets anders dan er zomaar voor (één keertje) een bitloos hoofdstel om te hangen.

Maar Aafke, dat is bij mét bit rijden toch ook zo? Ook daar is rijden niet gebaseerd op constante druk en nageeflijkheid.
Als je ervan uitgaat dat alles op de juiste manier gedaan wordt dan ga je uit van de ideale wereld. In de werkelijkheid gaan er ruiters zijn die niet onafhankelijk zitten, zichzelf optrekken aan de teugels, constante druk houden en daardoor veel te veel druk houden en gaan er vast ook mensen zijn die naar bitloos overstappen omdat ze mét bit geen punten krijgen, net zoals er nu springruiters zijn die overstappen op een hackamore omdat ze hun paard met bit niet meer kunnen rijden omdat ze de mond totaal verpest hebben. (en daarmee zeg ik dus niet dat ze allemaal zo zijn, er zijn er natuurlijk ook die er netjes mee rijden, maar dat is precies hetzelfde mét bit!)

Jammer dat je eerdere reactie is weggehaald, heb het niet kunnen lezen jammer genoeg.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:21

horseyfries schreef:
Maar Aafke, dat is bij mét bit rijden toch ook zo? Ook daar is rijden niet gebaseerd op constante druk en nageeflijkheid.

Ja, weet ik.

Citaat:
Als je ervan uitgaat dat alles op de juiste manier gedaan wordt dan ga je uit van de ideale wereld. In de werkelijkheid gaan er ruiters zijn die niet onafhankelijk zitten, zichzelf optrekken aan de teugels, constante druk houden en daardoor veel te veel druk houden

Jeps, weet ik ook. Alleen wanneer je dan een paardje koopt zoals in ons geval die al verpest is in de mond (lees: pijn van het bit in de mond) dan zoek je een oplossing. Wij hebben voor ons paardje in het bitloze de oplossing gevonden, hoeven haar niet meer frustreren met het bit. Ze is 15 jaar, heeft genoeg meegemaakt. We rijden haar met een zo zacht mogelijke hand. Ze weet dat wanneer de wijkt voor lichte druk (net als bij het leiden ernaast aan het halstertouw) ze direct reactie krijgt in de vorm van nageeflijkheid. En zelfs dat moest ze als 15 jarige nog bij ons leren, ze denderde als ze kon dwars door ons heen. Na grondwerk (clickeren) niet meer, ze weet waar en hoe ze mag lopen en is een plezierig paardje geworden.

Citaat:
en gaan er vast ook mensen zijn die naar bitloos overstappen omdat ze mét bit geen punten krijgen, net zoals er nu springruiters zijn die overstappen op een hackamore omdat ze hun paard met bit niet meer kunnen rijden omdat ze de mond totaal verpest hebben. (en daarmee zeg ik dus niet dat ze allemaal zo zijn, er zijn er natuurlijk ook die er netjes mee rijden, maar dat is precies hetzelfde mét bit!)

Nu weet ik niet of het altijd waar is dat een mond verpest moet zijn door de ruiter. Een paard kan van zichzelf ook een gevoelige mond hebben, of wolfskiezen... daar durf ik geen oordeel over te fellen.

En een hackamore, daar zul je mij nooit en dan ook nooit mee zien rijden. Is iets anders dan een cook, cook-a-like of sidepull. Zo ook mijn kids niet zolang ik verantwoordelijk ben voor hen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:15

Ik heb gekozen voor hoe sneller hoe beter. Ik rijd zelf niet bitloos. maar vind wel dat mensen die hun paard bitloos rijden om wat voor reden dan ook, ook op wedstrijd moeten kunnen gaan als zij dat willen. Natuurlijk kan dit, maar zij zullen tot op heden een bit in moeten doen. ik vind dat geen optie aangezien er nog redelijk wat ruiters zijn die bitloos rijden en vind dat zij ook het recht hebben om officiële wedstrijden te kunnen rijden

pmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:05

t zal wel leuk zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:41

AafkeB schreef:
En een hackamore, daar zul je mij nooit en dan ook nooit mee zien rijden. Is iets anders dan een cook, cook-a-like of sidepull. Zo ook mijn kids niet zolang ik verantwoordelijk ben voor hen.

Toch wel gek dat mijn pony zich met lichte hulpen al loeisterk maakte op een cook-a-like (deed ze nog niet eens op een bit) en als een zonnetje loopt op een flexibele hack en neckrope. Mijn huidige merrie loopt niet lekker met een kruislingssysteem onder de neus van meroth maar vindt het prima met een sidepull.

Er is geen perfecte bitloze optoming, deze moet net zozeer bij de ruiter als bij het paard passen als een bit. Ik zie er dus ook niets in om bepaalde optomingen uit te sluiten wanneer hiermee wedstrijden gereden mogen worden. Juist omdat niet elk paard op alles lekker loopt.

Minnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:48

iedereen moet vooral doen wat hij niet laten kan, als iemand bitloos wilt rijden lekker doen! vind dat dat wel toegestaan mag worden in de dressuur.
vind het alleen echt púre onzin dat er hier gezegd wordt dat je eerst winstpunten bitloos gereden moet hebben, niet ieder paard reageert hier goed op hoor!

denk alleen wel dat er heel wat mensen zeggen; oooo ik heb geen punten gereden vandaag want ik rijd bitloos!!!!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:25

Ik wil zelf ook wel bitloos rijden, wel recreatief dan hoor. Maar ik rijd ook wedstrijden.( met bit) Ik zou het leuk vinden, als meer mensen bitloos gaan rijden. En als mensen zeggen oo ik heb geen punten gereden vandaag, want ik rijd zonder bit. Weet de rest wel beter

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:00

ik ken mensen die bitloos WEL aan dressuurwedstrijden meerijden
voor meer info een pb

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:01

Maar dat zijn geen knhs wedstrijden, iig geen officiële Lachen

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:01

jawel hoor

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:28

Ik zou ook graag zien dat bitloos toegestaan wordt op officiele wedstrijden Haha!

Natuurlijk zullen mensen zich dan achtergesteld voelen als ze lage punten hebben en dat afschuiven op het feit dat ze bitloos rijden. En het zal dan ook vast wel eens terecht zijn. Maar dat is een keuze die je maakt als je besluit bitloos te starten.

In de toekomst wil ik zeker nog wel gaan starten, maar ik ben niet bereid een met bit te rijden omdat het verplicht gesteld wordt. Helaas zal dat dan voor mij betekenen dat ik niet kan starten, en ik denk dat er met mij wel meer mensen zijn die om die reden geen wedstrijden (gaan) rijden.

Pietsie ik ben benieuwd hoe dat dan zit??

Neela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:33

Hoi allemaal,
Ik kom net binnen vallen en heb niet alles gelezen.
Maar ik rij met me fjord ook bitloos en vind leuker als je ook wedstrijd mee mag rijden. want mij fjord kan ike cht niet met een bit rijden wordt ze helemaal gek... en vervelend.
en ik wil het ook niet proberen ook al is zo jongen als ze het niet prettig vind hoef hte voor mij niet...
en met bitloos gaat super ze luister goed dus daarvoor geen bit...
buiten rijden alles doet ze super....
Ik wil later met der gaan springen dan wil ik ook bitloos gaat doen....

gr chantal

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:54

pietsie schreef:
jawel hoor

Leg eens uit, ik had je al ge'pm'd.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:38

je hebt pb