Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lusitana schreef:Dat bitloos vaak wordt gekozen door recreatie ruiters, wil niet automatisch zeggen dat je er geen hoger dressuur mee kunt rijden. Men doet het niet, omdat men er niet mee mag starten, en daarmee is de cirkel weer rond en blijft het dus voor de recreatie ruiter.
_Cindy schreef:Van mij mogen ze verplichten dat je in de B eerst een paar winstpunten bitloos moet halen. In de B wordt echt puur de basis gevraagd en ik vind dat dat ook makkelijk bitloos moet kunnen.
Citaat:Waar het hoofd zich bevindt en hoe (stelling of niet)
hangt niet van de optoming af.
Citaat:Dit kan dus ook bitloos bereikt en bitloos geeft dus zelf in principe geen andere beweging in een paard. Een en ander wordt wel ANDERS bereikt
Citaat:en daarom voldoet het niet aan de eisen van dressuur zoals ze nu zijn voor wedstrijden.
Citaat:Maar dat heeft niets met niveau te maken. Je kunt rustig een GP proef rijden met teugels aan en neusriem, bij wijze van spreke, ipv van met stang en trens.
Citaat:De beperkingen van het niveau van een paard ligt in bijna alle gevallen in de ruiter. Niet in het paard of het harnachement (voorop gesteld dat het past).
Citaat:Dat bitloos vaak wordt gekozen door recreatie ruiters, wil niet automatisch zeggen dat je er geen hoger dressuur mee kunt rijden.
Citaat:Men doet het niet, omdat men er niet mee mag starten, en daarmee is de cirkel weer rond en blijft het dus voor de recreatie ruiter.
Citaat:Bitloos is toch niet moeilijker, dus waarom zou je dat moeten bewijzen?
laura1986 schreef:Mij lijkt het erg zinvol om de regels voor de optoming van dressuur wedstrijden aan te passen, en wel zo dat er meer mag ipv minder.
Bij de endurance mag bijvoorbeeld vanalles en hierdoor geef je elke combinatie de kans om erachter te komen wat voor hen het fijnste werkt. Het dierenwelzijn wordt bij deze tak van de sport ook beter in de gaten gehouden. Een veterinaire keuring waarbij wordt gekeken naar de gezondheid van het paard en of hij last heeft van de gebruikte optoming lijkt me ook een welkome toevoeging.
horseyfries schreef:AafkeB, ik blijf wachten op jouw uitleg hoe een paard met een bitloze optoming onder de druk uit kan komen.
AafkeB schreef:horseyfries schreef:AafkeB, ik blijf wachten op jouw uitleg hoe een paard met een bitloze optoming onder de druk uit kan komen.
Die stond er vanmorgen maar is verwijderd.
Maar nogmaals, een paard hoeft niet onder druk weg te komen omdat bitloos rijden niet gebaseerd is op constante druk maar op nageeflijk wezen in je hand, rijden zonder druk, zonder gewicht in de handen. Bitloos rijden is iets anders dan er zomaar voor (één keertje) een bitloos hoofdstel om te hangen.
horseyfries schreef:Maar Aafke, dat is bij mét bit rijden toch ook zo? Ook daar is rijden niet gebaseerd op constante druk en nageeflijkheid.
Citaat:Als je ervan uitgaat dat alles op de juiste manier gedaan wordt dan ga je uit van de ideale wereld. In de werkelijkheid gaan er ruiters zijn die niet onafhankelijk zitten, zichzelf optrekken aan de teugels, constante druk houden en daardoor veel te veel druk houden
Citaat:en gaan er vast ook mensen zijn die naar bitloos overstappen omdat ze mét bit geen punten krijgen, net zoals er nu springruiters zijn die overstappen op een hackamore omdat ze hun paard met bit niet meer kunnen rijden omdat ze de mond totaal verpest hebben. (en daarmee zeg ik dus niet dat ze allemaal zo zijn, er zijn er natuurlijk ook die er netjes mee rijden, maar dat is precies hetzelfde mét bit!)
AafkeB schreef:En een hackamore, daar zul je mij nooit en dan ook nooit mee zien rijden. Is iets anders dan een cook, cook-a-like of sidepull. Zo ook mijn kids niet zolang ik verantwoordelijk ben voor hen.
pietsie schreef:jawel hoor