kin op de borst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rij je je paard wel eens met de kin op de borst?

nee, nooit
637 (81%)
ja, (heel) soms
107 (13%)
ja, regelmatig
25 (3%)
ja, bij zowat elke losrijtraning
14 (1%)

Totaal aantal stemmen: 783

NadjaHu

Re: kin op de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:27

beantsje schreef:
Het wordt een beetje gokwerk want ik ben geen deskundige op dit gebied.
ik denk dat het bekken wel kan kantelen (eigenlijk moet het bekken meer kantelen dan normaal omdat de voorkant ook meer gebogen is) maar dat het is logisch om te veronderstellen dat het meer kracht kost. in die zin zou het dus gebruikt kunnen worden om de achterhand nog sterker te maken. In deze lijn doorredenerend is het goed voor te stellen dat deze oefening dus alleen door de topatleten onder de paarden gedaan kan worden, omdat het voor het doorsnee sportpaard inderdaad onmogelijk wordt om het bekken te kantelen en dan is de oefening dus zinloos.

(n.b. ik redeneer slechts wat ik denk dat er gebeurt; ik geef geen mening want ik ben er nog niet uit of dit goed is voor een paard. maar als je 3 x naar goud rijdt met 2 verschillende paarden, weet je vast wel wat je doet)

Klinkt op zich wel logisch. Maar dan moet je het dus wel met mate doen en echt weten waar je mee bezig bent. En natuurlijk een top getraind paard hebben, een leek op dit gebied rijdt zijn paard gegarandeert kapot.... Anky zal vast wel weten wat ze doet, neemt niet weg dat ik het er gewoon niet prettig uit vindt zien en voor mezelf toch altijd blijf zoeken naar alternatieven.

@dorientjuh: ben het helemaal met je eens dat je met het neusje op de loodlijn eigenlijk je paard al super kan trainen. Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:39

Op zich word ik niet altijd vrolijk van kin op de borst, omdat ik ook regelmatig bij topruiters zie dat er nogal aan het ijzerwerk wordt gehangen - en dan bedoel ik ook hángen. Zou op dat niveau niet meer moeten gebeuren.

Maar dat een heel ver gevorderd paard dieper/ korter/hoger gereden kan worden dan een jonge of eentje die nooit voorbij de basis zal komen, lijkt me simpel een kwestie van beter getrainde spieren.

Een huisvrouw in een yogaklasje gaat ook niet zo tekeer als een topturnster op olympisch niveau. Clown

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:07

randalinpony schreef:
Op zich word ik niet altijd vrolijk van kin op de borst, omdat ik ook regelmatig bij topruiters zie dat er nogal aan het ijzerwerk wordt gehangen - en dan bedoel ik ook hángen. Zou op dat niveau niet meer moeten gebeuren.

Maar dat een heel ver gevorderd paard dieper/ korter/hoger gereden kan worden dan een jonge of eentje die nooit voorbij de basis zal komen, lijkt me simpel een kwestie van beter getrainde spieren.

Een huisvrouw in een yogaklasje gaat ook niet zo tekeer als een topturnster op olympisch niveau. Clown

Uiteraard, daar heb je ook helemaal gelijk in. Maar dan vraag ik mij vervolgens af, de mensen die hier hebben ingevuld dat ze het gebruiken tijdens hun training, hebben zij dan zo een goed getraind paard?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:21

Ja Clown ik kan van die van mij zeggen dat ze goed getraint zijn... Tong uitsteken En ik ook, het moet sowieso nooit uit zichzelf gedaan worden... altijd onder begeleiding van een kundig persoon.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:04

Ok, het is natuurlijk altijd makkelijk om van je eigen paard te zeggen dat hij goed getraint is Knipoog Lachen Maar ik vind toch echt dat tot aan het Z2 is het eigenlijk allemaal basis, pas daarna kun je zeggen dat die goed voor elkaar is en dat je verder kunt gaan trainen. Dus grof gezegd is een goed getraint paard Z2 of liefst hoger. De rest zijn allemaal 'jonge dieren' waar de basis nog 'goed bevestigt' moet worden.... En die rij je in mijn ogen niet LDR. (om het even grofweg te zeggen, natuurlijk is bij een Z paard de basis al behoorlijk goed bevestigt, anders heb je daar niks te zoeken Knipoog)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:06

lorvxy schreef:
Ok, het is natuurlijk altijd makkelijk om van je eigen paard te zeggen dat hij goed getraint is Knipoog Lachen Maar ik vind toch echt dat tot aan het Z2 is het eigenlijk allemaal basis, pas daarna kun je zeggen dat die goed voor elkaar is en dat je verder kunt gaan trainen. Dus grof gezegd is een goed getraint paard Z2 of liefst hoger. De rest zijn allemaal 'jonge dieren' waar de basis nog 'goed bevestigt' moet worden.... En die rij je in mijn ogen niet LDR. (om het even grofweg te zeggen, natuurlijk is bij een Z paard de basis al behoorlijk goed bevestigt, anders heb je daar niks te zoeken Knipoog)

Nou, ik zie soms ruiters in de Z rijden waarvan ik denk: wat doen ze daar?
En een paard dat niet is uitgebracht op werdstrijden, of nog maar net is begonnen, kan imo veel beter doorgetraind zijn dan een Z-paard Lachen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:14

Ik durf ook harop te zeggen dat hier paarden zo getraint worden.
PSG en InterI niveau. Niet dat dat wat wil zeggen maar ik denk dat ik anders helemaal aangevallen ga worden.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:19

Sheran schreef:
En een paard dat niet is uitgebracht op werdstrijden, of nog maar net is begonnen, kan imo veel beter doorgetraind zijn dan een Z-paard Lachen.

Dat is ook wel zo. Maar ik ga er nu even vanuit dat een Z paard toch wel goed getraint is en dat de basis voor elkaar is. Ken genoeg voorbeelden waarvan de paarden thuis op hoger niveau lopen maar nog nooit een wedstrijd terrein hebben gezien. En die overigens allemaal niet LDR worden getraint Knipoog

@Rytm: het is echt niet mijn bedoeling om hier mensen aan te vallen, ben gewoon benieuwd wie zo rijdt en waarom. En op welk niveau die zijn paard heeft lopen. Dit nav een reactie op iets wat ik zei. Ben dus gewoon nieuwsgierig Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:19

Sheran schreef:
lorvxy schreef:

kan ik het helemaal mee eens zijn Lachen

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:23

Ja ik snap het wel, was ook niet persoonlijk naar jou bedoeld.

Ieder zo z'n systeem denk ik zo, ik word bijvoorbeeld niet blij van het systeem a la "vasthouden van voor en rijden maar".
Dan liever wat ronder en dieper maar wel los van voren, schoft bij je houden met de zit en zo de rug en lendenen optimaal loswerken door een actief achterbeen.

Edit. Hoor mensen vaak zeggen "ga zelf maar eens met je kin op je borst een rondje rennen".
Maar als ik dat doe, en dan op de correcte manier, dan vind ik dat helemaal niet een rot gevoel hoor. Die ultieme ronding komt namelijk niet vanuit de nek maar vanuit de spier die over de schoft loopt. Dat voel je zelf heel goed als je je rug naar voren strekt, en dat is precies wat die paarden doen.
Laatst bijgewerkt door Rytm op 25-08-08 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:25

hihi ik vind het wel heel fijn dat er gelukkig bokkers zijn die het "systeem" begrijpen zeg! Lachen Lachen

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:32

Rytm schreef:
Ja ik snap het wel, was ook niet persoonlijk naar jou bedoeld.

Ieder zo z'n systeem denk ik zo, ik word bijvoorbeeld niet blij van het systeem a la "vasthouden van voor en rijden maar".
Dan liever wat ronder en dieper maar wel los van voren, schoft bij je houden met de zit en zo de rug en lendenen optimaal loswerken door een actief achterbeen.

Edit. Hoor mensen vaak zeggen "ga zelf maar eens met je kin op je borst een rondje rennen".
Maar als ik dat doe, en dan op de correcte manier, dan vind ik dat helemaal niet een rot gevoel hoor. Die ultieme ronding komt namelijk niet vanuit de nek maar vanuit de spier die over de schoft loopt. Dat voel je zelf heel goed als je je rug naar voren strekt, en dat is precies wat die paarden doen.

Nee daar wordt ik ook absoluut niet blij van.
Maar je hebt het wel duidelijk uitgelegd zo. Als ik het goed begrijp, gaat de schoft stijgen doordat je de spier die eroverheen loopt activeert? Daardoor kan het paard juist zijn achterhand gaan gebruiken?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:52

De schoft stijgt doordat je het achterbeen activeert op het moment dat een paard al daadwerkelijk in staat is te gaan dragen. Veel mensen denken dat oprichting enkel de hals is maar oprichting komt vanuit de schoft die meer opwaarts gericht is.
LDR dient meer om de rug en lendenen los te werken, een paard strecht op zo'n moment z'n bovenlijn optimaal. Maar OOK op die momenten moet je erop letten dat de schoft vrij opwaarts blijft, iig horizontaal omdat het niet de bedoeling is dat een paard op zn voorhand terecht komt. Dan heb inderdaad het in de krul getrokken kin-op-de-borst paard.
Je mag ook zeker geen hangend paard hebben, het paard blijft zichzelf dragen. Maar als de schoft opwaarts blijft blijft het paard zich al automatisch dragen omdat dat dus weer voorkomt vanuit die actieve dragende achterbenen.

Pff... ik ben slecht in uitleggen, dus ik hoop dat je het snapt en dat ik het goed over kan brengen..

Edit. Ik wil nog zeggen dat jij het omkeert. Het is niet zo dat een paard zijn achterhand gaat gebruiken omdat jij de bovenlijn loswerkt, het is precies andersom. Altijd van achter naar voor denken.
Jaja, ook bij LDR. Knipoog

Edit2. 1001 typo's

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:17

lorvxy schreef:

De ene was voorheen ZZl en de andere is Z2 Knipoog

Maar ik denk ook dat paarden in de wat mindere basis ook goed tot deze oefening in staat kunnen zijn... wanneer het paard goed in balans, voorwaarts en actief van achter blijft bij het diep instellen denk ik dat ze grens opgezocht kan worden. Met begeleiding of door een kundige ruiter Ja
En natuurlijk nooit met dwang, juist een oefening als deze die veel vergt van een paardenlichaam (en het geestelijke gedeelte ook niet te verwaarlozen Knipoog )
Een goed aan de hulpen staand paard volgt nl de hand makkelijk naar een diepe positie, zo niet dan is er nog iets waar aan gesleuteld moet worden en is de combi nog niet toe aan de oefening.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:21

Ja ik ben het er ook wel mee eens dat een wat minder ver geschoold paard er baat bij kan hebben, maar dan heb ik het wel over wat dieper, wat ronder en wat lager instellen. Niet tot het uiterste. Dat komt naarmate het paard verder opgeleid wordt.

Ik vergelijk het ook altijd maar met een slangenmens, die beginnen ook eerst bij een "simpele" spagaat en 4 jaar later leggen ze hun benen op de meest rare plekken. Wordt ook opgebouwd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:32

Rytm schreef:
Ja ik ben het er ook wel mee eens dat een wat minder ver geschoold paard er baat bij kan hebben, maar dan heb ik het wel over wat dieper, wat ronder en wat lager instellen. Niet tot het uiterste. Dat komt naarmate het paard verder opgeleid wordt.

Ik vergelijk het ook altijd maar met een slangenmens, die beginnen ook eerst bij een "simpele" spagaat en 4 jaar later leggen ze hun benen op de meest rare plekken. Wordt ook opgebouwd.

Het lijkt me toch tricky voor de huis-tuin-en keukenruiters (dus alles in de basissport, zullen we maar zeggen.)
Want ik zou niet graag de kost willen geven aan de ruiters die hun paard zo 'instellen' maar dan niet in staat zijn om op elk gewenst moment hun paard weer hoger in te stellen. En dus hebben ze een paard dat ordinair achter de teugel gekropen is...

p.s. wie de schoen past...

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:33

Ik reed op een welsh pony en als ik met hem reed deed ging hij vanzelf aan de teugel en soms ook met zijn hoofd op zijn borst , ik deed dan helemaal niks maar ik weet dat dat net te ver is.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:35

Ja sorry, ik moet ook eigenlijk zeggen: minder ver geschoolde paarden van wel ver geschoolde ruiters.
Ik snap je punt maar je moet uiteindelijk toch ergens beginnen met het LDR opbouwen. Daarom zeg ik "wat dieper, wat ronder en wat lager". In plaats van laag, diep, rond.

En wat bedoel je met dat spreekwoord haha, ben daar nooit zo goed in?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:35

LisaLuna schreef:
Ik reed op een welsh pony en als ik met hem reed deed ging hij vanzelf aan de teugel en soms ook met zijn hoofd op zijn borst , ik deed dan helemaal niks maar ik weet dat dat net te ver is.

Ja en dat heeft dus niks met LDR te maken maar gewoon met niet correct een paard over de rug rijden.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:38

Rytm schreef:
LisaLuna schreef:

Ja en dat heeft dus niks met LDR te maken maar gewoon met niet correct een paard over de rug rijden.

Ja nee heel fijn dat ik nu de schuld krijgt want jij zal wel zo goed kunnen rijden Huilen van het lachen.
En ik ben nog een beginner ja nou en, ook geen idee wat LDR betekend.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:38

LisaLuna schreef:

Dat is gewoon achter de teugel kruipen... heeft niets met LDR te maken Knipoog
Het is dus iets wat eruit moet Clown

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:39

Rytm, je legt het goed uit hoor. Ik had bij LDR altijd het gevoel dat de schoft juist niet gaat stijgen, en dat heb je juist nodig om het paard optimaal te kunnen verzamelen. Zoals jij het uitlegt klinkt het wel logisch in elk geval. Misschien heb ik inderdaad gewoon te veel slechte voorbeelden gezien. En ik bedoelde idd ook datje van voor naar achter moet werken, vindt het soms moeilijk om het zo te omschrijven zoals ik het in mijn hoofd voor me zie Knipoog

Een jong paard stel ik ook graag wat lager en dieper in, maar meer richting vwnw dan LDR. Heb juist het gevoel dat jonge paarden gauw geneigd zijn om er achter te kruipen en daar wil ik ze dan juist niet zien. Maar ik vraag me dan af waarom je van een dier in de basis sport zoiets zou vragen? Ik bedoel, de oefeningen die je moet laten zien op wedstrijd zijn er juist voor bedoelt om je paardje lekker los te werken, paar pasjes schouderbinnenwaarts vragen, dan weer meer richting de travers enz. En ja die oefeningen gebruik ik ook bij jonge paarden, juist om ze los en soepel door het lijf te laten bewegen. Wat voegt LDR daar dan aan toe?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:43

LisaLuna schreef:
Ja nee heel fijn dat ik nu de schuld krijgt want jij zal wel zo goed kunnen rijden Huilen van het lachen.

Huh alsjeblieft zeg. Ik geef niemand de schuld. En nee zo goed kan ik niet rijden hoor, ben nog lang niet uitgeleerd. Haha!

@lorvxy: Ik vind dat het soms wat ronder, wat dieper instellen net even dat beetje extra lossigheid kan geven. Omdat je de bovenlijn meer oprekt dan met vwnw rijden. Maar dan heb ik het inderdaad niet over LDR zoals LDR bekend staat, dus het extreme diepe en ronde.
VWNW is ook belangrijk en moet ook niet ineens gaan ontbreken bij een paard wat al LDR gereden wordt. VWNR daar begin je m.i je training altijd mee en eindig je ook altijd mee.

Edit. Maar ik ben even eten, ik discussier straks weer mee. Lachen

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:49

Rytm schreef:
LisaLuna schreef:

Huh alsjeblieft zeg. Ik geef niemand de schuld. En nee zo goed kan ik niet rijden hoor, ben nog lang niet uitgeleerd. Haha!

@lorvxy: Ik vind dat het soms wat ronder, wat dieper instellen net even dat beetje extra lossigheid kan geven. Omdat je de bovenlijn meer oprekt dan met vwnw rijden. Maar dan heb ik het inderdaad niet over LDR zoals LDR bekend staat, dus het extreme diepe en ronde.
VWNW is ook belangrijk en moet ook niet ineens gaan ontbreken bij een paard wat al LDR gereden wordt. VWNR daar begin je m.i je training altijd mee en eindig je ook altijd mee.

Edit. Maar ik ben even eten, ik discussier straks weer mee. Lachen

Ja nou kan ik niet tegen hoor, weet zelf wel dat ik niet 'perfect' rij en dan hoef je me niet te vertellen dat ik hem verkeerd rij en hij daarom met kin op z'n borst loopt. Knipoog
Ben snel aangebrand vandaag.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:54

@Rytm: Daar kan ik natuurlijk weer niet over meepraten, heb nog nooit gevoeld hoe dat voelt Haha! Maar vind dit nu wel een leuke discussie worden Lachen

@LisaLuna: Niet zo snel op je tenen getrapt zijn he Knipoog Ze bedoelen het allemaal niet zo kwaad. Alleen het kin op de borst wat jij bedoelt is niet dat waar wij het over hebben. Misschien als je het topic doorleest dat je begrijpt waar het over gaat Lachen