beantsje schreef:Het wordt een beetje gokwerk want ik ben geen deskundige op dit gebied.
ik denk dat het bekken wel kan kantelen (eigenlijk moet het bekken meer kantelen dan normaal omdat de voorkant ook meer gebogen is) maar dat het is logisch om te veronderstellen dat het meer kracht kost. in die zin zou het dus gebruikt kunnen worden om de achterhand nog sterker te maken. In deze lijn doorredenerend is het goed voor te stellen dat deze oefening dus alleen door de topatleten onder de paarden gedaan kan worden, omdat het voor het doorsnee sportpaard inderdaad onmogelijk wordt om het bekken te kantelen en dan is de oefening dus zinloos.
(n.b. ik redeneer slechts wat ik denk dat er gebeurt; ik geef geen mening want ik ben er nog niet uit of dit goed is voor een paard. maar als je 3 x naar goud rijdt met 2 verschillende paarden, weet je vast wel wat je doet)
Klinkt op zich wel logisch. Maar dan moet je het dus wel met mate doen en echt weten waar je mee bezig bent. En natuurlijk een top getraind paard hebben, een leek op dit gebied rijdt zijn paard gegarandeert kapot.... Anky zal vast wel weten wat ze doet, neemt niet weg dat ik het er gewoon niet prettig uit vindt zien en voor mezelf toch altijd blijf zoeken naar alternatieven.
@dorientjuh: ben het helemaal met je eens dat je met het neusje op de loodlijn eigenlijk je paard al super kan trainen.
En ik ook, het moet sowieso nooit uit zichzelf gedaan worden... altijd onder begeleiding van een kundig persoon.

.