2 x perdag rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: 2 x perdag rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:48

Het ligt wel compleet aan de training vind ik.
Heb jij 's ochtends flink getraind, dan vind ik het niet fair tegenover het paard als hij 's avonds weer moet afzien. Eerder zou ik er dan voor kiezen om 'm 's avonds een halfuurtje lekker te longeren zodat hij niet teveel spierpijn krijgt van de training.

Als er 2x op een dag 'recreatief' op m wordt gereden, dus meer loswerken en niet te intensief, dan moet dat zeker kunnen.

Af en toe rij ik zelf ook weleens 2x op een dag, maar dan 's ochtends voor de warmte (in de zomer dus) en 's avonds heerlijk een buitenritje door de polder.

Vergeet niet dat je paard geen gebruiksding is, maar ook moet genieten van zn leven!

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:19

Ik ga met jibbel mee.. precies wat ik ook dacht het is geen gebruiksding maar een levend wezen..

zevenmoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:23

Conditie bouwen kan ook op een andere manier dan 2x per dag een uur rijden.

Zo wie zo al rij je een aantal uur per dag dat wil nog niet zeggen dat het paard daar beter van wordt.

Kan je hem niet beter 1x per dag rijden zodat ie dat leuk blijft vinden en dan later op de dag nog even lekker losgooien of longeren.

Tijdens het longeren kan je hem ook goed aan het werk zetten.

Hierdoor blijft het werk afwisselend en voorkom je zelf ook dat je op een gegeven moment met tegenzin naar je paard gaat omdat je weer moet gaan rijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:42

:D de paarden van mijn opa zouden jaloers geweest zijn als ze maar twee keer per dag gereden werden. Ze moesten gewoon vrijwel alle dagen werken, 80 km per dag met een vracht stenen heen en een vracht dakpannen terug was geen uitzondering.

In dat perspectief hebben vrijwel alle paarden van tegenwoordig maar een luizenleven.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:26

Het moet kunnen, niet echt gebruikelijk bij particuliere paarden maar als hij het aankan?

Natjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:52

Het kan best vind ik, maar ik denk dat het zowieso snel gaat vervelen om het 2x per dag te doen.

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:38

Als je nagaat dat een paard ongeveer 3uur slaapt van de 24uur en de rest op stal staat(vooral in de winter) en zich vertoeft met eten, kun je je paard best 2x op een dag rijden.
Mits het paard, maar dat zei je al, in goede conditie is.
Ik vind het geen probleem het is maar wat je paard gewent is en waar je je zelf prettig bij voelt.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:28

Ik vind dat het zeker kan!
Het is dat ik er geen tijd voor heb maar anders zou ik het zeker doen.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:34

Ik zou niet 2x per dag een uur in de bak rijden. Op zich kan `sochtends een half uurtje trainen en dan `s avonds een lekkere buitenrit prima. Dat vindt het paard ook leuk!

Het paard zal het vast wel kunnen, maar pas op voor verveling in de bak, dan leert het paard helemaal niet meer graag en snel!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:43

wat noem je rijden?
Flink dressuurmatig trainen in de bak, buiten ritje, springen, crossparcourtje?

Mijn paard werd vroeger in de zomer ook altijd 2 keer per dag bereden. Ook ik moet mijn paard met mn 2 zussen delen.
En ja, ind e zomer vakantie werd hij smorgens en savonds gereden, 2 keer een buitenrit van ongeveer een uurtje, max 1,5 uur voornamelijk stap, stukje draf en klein stukje galop).
Paard kon het prima hebben!

Zeker paarden die anders 23 uur per dag op stal staan kunnen die extra beweging vaak wel gebruiken. Hoeveel paarden staan er tegenwoordig een half uurtje/uurtje in de molen als extra beweging...

Natuurlijk hangt het af van wat je doet met het paard. Maar de mijne vond het altijd heerlijk om lekker buiten te rijden.
in 2007 heeft hij een tijdje in de kliniek mogen verblijven, toen hij weer thuis kwam moest hij veel lopen (stappen). We konden niet, zoals op de kliniek, 10 keer per dag 10-15 minuutjes stappen, dus liepen we 2 of3 keer per dag een rondje van ruim een uur- 1,5 uur. 1 keer per dag er op de rest ernaast.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:23

Zelf doe ik dit eigenlijk nooit. Ja heel soms.. Er was een keer een vriendin mee smiddags, en ik wilde dat dat paard even van z,n frisheid af was dus heb ik m smorgens ook nog ff gereden. Was dat ik moest voeren, anders zou ik dat ook niet gedaan hebben. ;)

Kan best, maar wat heb je eraan? 1 keer trainen en 1 keer rondjes stappen vind ik wel goed.. :) Gewoon dat je paard wat te zien heeft en niet heel de tijd maar binnen staat.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:35

absque_dubio schreef:
SteffiiY schreef:
een paard met conditie zou dit best aankunnen, en ik vind het niet zielig.
maar wat is het nut ervan.

Wat is het nut van rijden? Ik denk om vooruit te komen. Dus ik denk dat het nut van 2x op een dag rijden, 2x zo snel vooruit komen is.

Dat is echt pure onzin!!

Als je paard sochtends goed loopt in je training, ga je hem niet smiddags nog een keer opzadelen om het over te doen!! Goed is goed, klaar!!
Maar je hebt natuurlijk ook van die onnozele doordrammers op paarden :\ .

Wel deed ik met de hengst voor een SGW sochtends loswerken, dit was dan laag over de rug wat slangenvoltes rijden, paar keer opzij voor het been en een paar tempowisselingen, dit was hooguit 20 minuten, en dan ging ik smiddags of savonds pas een echte training doen. Daar tussen in liep hij dan in het land. Ik deed dit om hem soepel en los in zn lijf te houden.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:43

Het kan wel, maar denk dat je beter aan 1 stuk door kunt rijden :+
Wel met een "pauze" ;)
Dus dat je na een uur gewoon even 10 min. ofzo stapt...
Maar de vraag is moet je dat willen, heb je er tijd voor, etc?

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:47

Angg schreef:
Sappos schreef:
Het zou best kunnen maar zou het zelf niet zo snel doen...mn paard ziet me aankomen...

Anders de mijne wel :=

De mijne ook :P
Zelf vind ik 1x genoeg maar ze kunnen het zeker aan licht natuurlijk aan de conditie.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:53

WolinLotte schreef:
absque_dubio schreef:

Wat is het nut van rijden? Ik denk om vooruit te komen. Dus ik denk dat het nut van 2x op een dag rijden, 2x zo snel vooruit komen is.

Dat is echt pure onzin!!

Als je paard sochtends goed loopt in je training, ga je hem niet smiddags nog een keer opzadelen om het over te doen!! Goed is goed, klaar!!
Maar je hebt natuurlijk ook van die onnozele doordrammers op paarden :\ .

Wel deed ik met de hengst voor een SGW sochtends loswerken, dit was dan laag over de rug wat slangenvoltes rijden, paar keer opzij voor het been en een paar tempowisselingen, dit was hooguit 20 minuten, en dan ging ik smiddags of savonds pas een echte training doen. Daar tussen in liep hij dan in het land. Ik deed dit om hem soepel en los in zn lijf te houden.

Maar wat is er mis mee om je paard er vaker dan 1 kee rper dag uit te halen?
Sommige paarden staan (ook inde zomer) nooit in het land, en dus 23 uur per dag op stal (als er een uurtje wat mee gedaan wordt op een dag)

Wat is er dan mis mee om 1 keer op een dag dressuur matig te rijden, en een uurtje per dag een rustige buitenrit te maken/ een uurtje te wandelen.
Paard komt dan meer de stal uit.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:31

Jibbel schreef:
Het ligt wel compleet aan de training vind ik.
Heb jij 's ochtends flink getraind, dan vind ik het niet fair tegenover het paard als hij 's avonds weer moet afzien. Eerder zou ik er dan voor kiezen om 'm 's avonds een halfuurtje lekker te longeren zodat hij niet teveel spierpijn krijgt van de training.

Als er 2x op een dag 'recreatief' op m wordt gereden, dus meer loswerken en niet te intensief, dan moet dat zeker kunnen.

Af en toe rij ik zelf ook weleens 2x op een dag, maar dan 's ochtends voor de warmte (in de zomer dus) en 's avonds heerlijk een buitenritje door de polder.

Vergeet niet dat je paard geen gebruiksding is, maar ook moet genieten van zn leven!

Dit doe ik ook inderdaad en ik ga mee in je uitspraken :j

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:33

@ ma_rie_tje: Dan lees je dus duidelijk niet goed >;) , want ik reed hem ook wel 2x per dag als het uitkwam. Het is onzin om twee keer per dag intensief te trainen met de gedachtegang dat je je hier meer mee vooruit komt, daar had ik het over.

Lis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:32

Ik rijd ook wel eens 2 × per dag.
Soms heeft Immortality wel eens rare nukken, en dat is het gewoon nodig om hem 2 × te doen.

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:48

Een gezond paard moet makkelijk 3 uurtjes op een dag kunnen lopen..
Maar dan niet 3 uur springen of 3 uur zware dressuurtraining..
Ong. 1 uur zware training en dan nog 2 uurtjes basis technieken oefenen..

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:52

Het kan wel, als je het opbouwt.
Ik zou het zelf niet willen, daar heb ik niet genoeg tijd voor :P

colin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:17

Ja waarom zou je niet 2x per dag kunnen rijden.
Als je de tijd een beetje verdeeld dus niet 2 hele lange ritten maakt, dan moet het kunnen.

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:46

Ik vind het op zich wel kunnen, niet echt hele lange uren en het opbouwt.. maar toch, mij voorkeur blijft nee. :o Ik weer best dat het kan maar toch vind ik het veel eerlijker tegen over mij pony om gewoon 1x per dag te rijden :)

Mackenzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:48

's zomers rij ik vaak twee keer per dag. 'S ochtends trainen en 's avonds buitenrijden. Dat is in totaal soms wel drie uur per dag maar dat kan mijn paard echt wel aan.
Ik maak ook regelmatig ritten van 4 tot 6 uur dus paard is wel wat gewend.
'S winters rij ik vaak maar een keer per dag en dan of trainen of buitenrijden. Of eerst trainen en dan daarna nog even uitstappen buiten.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:19

Ik heb nu 2 jaar een leasepaard.
dus is niet van mezelf
en is sindskort dus iemand bijgekomen die er dus ook oprijd

Dan vind ik het ook altijd zo sneu voor paard als ze die dag extra of weer moet lopen
Ik zelf zou het ook niet leuk vinden als ik paard zou zijn 's ochtends moet lopen eindelijk op de wei staat en de volgende al weer aan de bel staat :P

Aanstaande zaterdag bijvoorbeeld moet ze 3x lopen in de les
halfuurtje bij mij
halfuurtje bij nieuwe huurder
uur bij iemand die er weleens op rijd.

Maarja paardlief is manege paard geweest dus die is het wel gewent
en ik moet het hun ook gunnen dat ze kunnen rijden.

En soms doe ik eigenlijk ook wel iets 2x op een dag
zondag had ik ochtend gelongeerd (omdat het continue regende)
die middag scheen de zon superheerlijk en ben ik op buitenrit gegaan.

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:45

ikk denk dat dat zeker niet slecht zou zijn
denk zelfs dat een paard dat heel leuk zou vinden ipv op stal te staan mits het op een ontspannende manier is
je traint er de conditie dan ook mee bij