Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

___Tessa___

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:25

jasmijn78 schreef:
Grappig dat je mijn opmerking direct interpretereert als een aanval op jouw rijkunstige kwaliteiten. Knipoog Waar het mij om gaat is dat er altijd wel iemand is die beter rijdt en meer gevoel heeft dan jij (of ik) en dus dat er gewoon mensen te vinden zijn (dus niet iedereen) die in staat zijn netjes met jou paard weg te rijden (zonder er eerst twee weken mee te stunten)

Ja dat is natuurlijk waar (al moet ik deze persoon die meteen netjes op mijn paard wegrijdt nog wel tegenkomen).
Hij blijft dominant dus zal zich daarbij ook niet snel overgeven.
Het bericht dat je nu schrijft is alleen wel van een iets andere aard.
Dat andere bericht was meer van, als anderen lang nodig hebben om op jou paard normaal te kunnen rijden dan ligt dat dus ook jou. (dat zij je niet letterlijk maar zo kwam het op mijn over).
Nu snap ik met dit wat je zegt, wat je bedoeld Knipoog

aaaa1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:59

Bij een vorig paard van ons was het geen probleem om er netjes mee te rijden. Maar bijna niemand had genoeg doorzettings vermogen om er op te komen.
Deze merrie had een trauma met opstappen en was dus uiteindelijk bijna onverkoopbaar omdat er niemand op kon komen behalve de vaste ruiter. Die kon er zonder problemen op stappen en was er Z2 dressuur mee. Ze is uiteindelijk toch verkocht omdat de nieuwe eigenaar er wel wat in zag maar die hebben er 3 maanden over gedaan voordat ze er de eerste keer opzaten.

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:36

ik had een verzorg pony waar ik de eenige van was die er op kon,
dit kwam omdat toen we daar net verzorgden waren de andere 2 meisjes bang voor haar omdat ze aanviel maar ik was niet bang en ben met haar bezig gegaan met mak maken toen ze verkeersmak was en hellemaal vertrouwd(bij mij) in het poetsen ben ik bezig gegaan met beleren dit ging eerst neit zo goed(logisch met een onbeleerd paard) en later kon ik er alles mee, toen hadden we een keer een ongelukje met paarden te kort dus moest er evn een ander meisje op haar , nou zij kwam er echt niet op dan kreeg ze een schop! de andere 2 verzorgsters mochten er ook niet op komen (zij deden een andere pony die er bij stond). het is uiteindelijk wel gelukt wand ik wou graag dat er wel iemadn anders dan alleen ik op kon rijden dus ik ben bij de kont gaan staan en dat andere maisje opstappen(mij zou ze niet schoppen) en teon dat meisje er op, der weer af en zo een paar keer gedaan en later kon ze alleen er ook opstappen mar nog neit door het weiland of door de stal van de pony heen lopen, dan werd ze gebeten of geschopt.
zij is nu ruim een jaar gelkeden verkocht:'(

Platina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:40

I kvind dat je als eigenaar wel het beste op het paard kan rijden dat van jou is. tenzij je natuurlijk op een ander mans paard rijdt van iemand die niet kan rijden en dan kan je dus wel beter rijden dan de eigenaar maarja dat verschil dan ook weer per paard en per persoon het is niet altijd het zelfde weetje.

ik denk dat ankie ook nbeter op mijn paarden kan rijden maarja wie zegtt dat ze dat ooit zal doen, en stel zij zit in een dipje en het rijdne gaan neit lekker misschien kan ik dan wle beter op bonfaire rijden ofzo je weet het nooit he.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:43

jasmijn78 schreef:
Grappig dat je mijn opmerking direct interpretereert als een aanval op jouw rijkunstige kwaliteiten. Knipoog Waar het mij om gaat is dat er altijd wel iemand is die beter rijdt en meer gevoel heeft dan jij (of ik) en dus dat er gewoon mensen te vinden zijn (dus niet iedereen) die in staat zijn netjes met jou paard weg te rijden (zonder er eerst twee weken mee te stunten)

Ik ken twee meisjes waarvan ik met 100% zekerheid kan zeggen dat ze beter rijden dan mij, en veel beter ook. Maar ik kan je er ineens met 100% zekerheid bij zeggen, dat ze Pret niet voor elkaar krijgen. Dit is onzin Knipoog Het is niet omdat ze betere ruiters zijn dat ze ook de ruiters zijn die het paard nodig heeft. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:46

iemand hoeft niet een betere ruiter te zijn om zo met Pret weg te rijden Lachen het kan zelfs een veel mindere ruiter zijn Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:49

Jij snapt hem KiWiKo (zoals gewoonlijk Haha!) . Iemand die technisch beter is begint niets op haar. Je moet gevoelsmatig beter zijn en heel goed beseffen dat jij denkt dat je de baas bent en Pret weet dat ze de baas is Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:51

het mooiste is een combi van technisch en gevoelsmatig beter Lachen Lachen maarja............ denk heul dun gezaaid Lachen Lachen

een echte merrie Lachen Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:53

Die zijn inderdaad dun gezaaid helaas. Denk dat als ik ooit wat breek oid of door omstandigheden niet kan rijden, Pret rustig mee op vakantie gaat Scheve mond Maar hopen dat ik er nooit uit lig Clown

En reken maar dat dat een echte merrie is, compleet met piepjes en gebrom bij geleverd Ja

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:00

Kun je paarden ook eenkenning maken?
Door ze vanaf veulen af aan alleen maar met jou te laten kennismaken zeg maar?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:06

nee Lachen Lachen wellicht wat wantrouwend richting vreemden maar echt eenkennig niet.

Een paard dat echt eenkennig is heeft een psygisch probleem Lachen een paard is namelijk van nature een heel sociaal dier Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:08

en met rijden dan? als jij alleen je paard hebt ingereden en hebt doorgereden?

Ik heb heel bewust ook anderen erop gezet nadat hij zadelmak was.
*gewoon even wat gedachtes van mij hoor Haha!*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:15

nee ik wil ze zo afleveren dat iedereen er op weg kan..........

maargoed er zijn natuurlijk wel paarden waar dat een stuk moeilijker mee is omdat ze gewoonweg heel erg aan je hangen....

maar dan alsnog is het streven om de paarden open en eerlijk de wereld in te sturen als het ware Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:17

Maar zelfs als je dus de enige bent de er ooit op hebt gereden, is het voor een gezond paard nog niet mogelijk om eenkennig te zijn qua rijden?
Dan bedoel ik dus: direct de ruiter eraf werpen Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:19

oooooooooo ja zeker wel Haha! Haha! Haha! maar dat is wel iets waar ik persoonlijk veel aandacht aan schenk Lachen

en met een goede begeleiding en de juiste ruiter moet dat niet een onoverkomelijk probleem zijn Knipoog

maar er zijn ook "makkelijke" paarden die bepaalde types niet op hun rug willen en daar behoorlijk tegen aggeren Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:24

maar écht eenkennig voor de rest van het leven van een paard is dus erg onwaarschijnlijk, tenzij psygisch niet in orde?

(hihi mijn pony is totaal niet eenkennig, neemt niet weg dat hij iedereen vreselijk uitprobeert.)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:30

precies Lachen zou ook niet goed zijn............ want hemellief wat moet je met zo een paard? je zal maar ziek worden of in het ziekenhuis terecht komen....... of erger nog doodgaan......

wat moet er dan van zo een paard terecht komen??? er zijn niet veel mensen die een gezond paard in de tuin zetten om er elke dag even naar te gaan kijken ............ Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:41

Nee, ik zou zelf ook absoluut niet zo'n paard aanschaffen. Duur sierpaard heb je dan Nagelbijten / Gniffelen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:20

KiWiKo schreef:
wat moet er dan van zo een paard terecht komen???

Dat heb ik al geschreven. Is een non-probleem; gewoon een kwestie van even notarieel regelen Haha!

hc

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:22

Mijn verzorpony.

Ik ging kennismmaken en ik ging erop zitten en hij houd niet zo van nieuwe mesnen dus dan gaat hij kijhatrd rennen en stopt gewoon niet meer.
Hij merkt het zelfs als mijn baasje stuurt met de teugels ernaast.
Maar hij wil je er niet afgooien ofzo maar hij word gewoon superzenuwachtig.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:40

KiWiKo schreef:
wat moet er dan van zo een paard terecht komen??? er zijn niet veel mensen die een gezond paard in de tuin zetten om er elke dag even naar te gaan kijken ............ Lachen

Dat is wel het plan hier. Gaat mijn vriend voor zorgen. En als dat om een of andere reden thuis niet meer lukt, vertrouw ik er op dat hij een gelijkaardige leefsituatie voor ze kan vinden. In het uiterste geval heeft hij van mij toestemming ze te laten afmaken. Liever dat, dan bv eerst nog 10 jaar ergens in een box en in verkeerde handen. Op die manier zouden ze met veel uitstel toch ook in de salami komen dus dan maar beter korte pijn Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:29

Bandida schreef:
Dat is wel het plan hier. Gaat mijn vriend voor zorgen.

In een onverhoopt extreem geval weten jouw en zijn ouders ook wat zij dienen te regelen. Idem jullie directe omgeving.

hc

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:06

Ik denk eigenlijk dat het bij een groot deel van de mensen die dat zeggen 'pennypraat' of gewoon opschepperij is.

Ik geloof echter wel dat er mensen zijn die het echt menen
(ook mensen die er veel verstand van hebben),
die zijn waarschijnlijk alleen nog niet degene tegengekomen die het wél kan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:45

TE5 schreef:
die zijn waarschijnlijk alleen nog niet degene tegengekomen die het wél kan.

´Kunnen´ is het punt niet.
De punt is het ontbreken van een betekenisvolle band in de perceptie van het páárd. Als het paard niet wil omdat die band er niet is en in actief verzet gaat tegen wat het niet wil, dan houdt het paardgerichte op en begint het paarddwingen.

Als het makkelijker is om te accepteren, dan pas ik de bewording graag aan: ik heb hier groep paarden die niet willen dat een vreemde in hun privé bereik komt en twee paarden en een muildier welke zich actief zullen verzetten tegen wat zíj als ongewenste intimiteit ervaren.
Ik sta uit respect voor hun vrije wil niet toe dat iemand hen deze stress bezorgt.

hc

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:53

Ik kende wel zo'n paard.
Niemand kon ermee overweg behalve de eigenaar. Paard was al van veulens af bij hem en ik denk niet dat er veel anderen hebben op gereden de eerste jaren. Maar goed, leek wel of er wat mankeerde bij dat dier. Sprong in de wei over de schrikdraad heen van een meter 40, zonder veel aanloop. Bonkte tegen z'n stal wanneer ie zijn zinnetje niet kreeg (en niet lichtjes!), sprong op z'n vier benen omhoog in zijn stal etc. Ben er eens samen met mijn paard mee op wandeling geweest, we passeerden aan een weg met 2 'bultjes' (waardoor auto's niet doorkunnen) en hij flipte helemaal. Uiteindelijk ben ik er eerst langsgegaan en het hoog op de berm.
Er hebben er wel anderen opgereden, maar de meeste zijn van schrik afgestapt. Of eraf gevlogen.
Nu wou die wel dat ik er eens op reed, omdat ie dacht dat ik het wel goed zou doen. Nagelbijten / Gniffelen Nooit gedaan, paard is ondertussen overleden aan iets van zijn darmen.
Heb wel een beetje spijt, in feite had ik wel graag willen weten of ie met mij ook zo gek deed. Had er nl. best wel een goede verstandhouding mee, op de grond dan. Maar toch wat te veel knijpertjes. Clown