opaal schreef:jesito schreef:Ik heb eens een les van een leerling van adb gezien bij een vriendin van mij, zij had zich dit aan laten praten door weer wat mensen om dat haar paard atactisch is.
Zij nodigde mij uit omdat mijn paard artrose heeft en ook dat kon hij genezen.
De les begon en haar paard moest al snel over zijn tempo lopen veels te gejaagd, daardoor ging hij met zijn hoofd omhoog en dat gaf een onrustig beeld af en toe zakte ze uit zichzelf even terug in haar gewende draf en dan gaf die na.
Maar dan moest ze weer sneller dus hoofd weer omhoog en weer jagen.
Het zag er totaal niet prettig uit en mijn vriendin vond het niet fijn rijden en ook haar paard was heel gespannen hierdoor.
Ze is na een half uurtje gestopt.
Paarden die ataxtische zijn willen hun lendenen niet gebruiken en is daarom soms niet verkeerd deze paarden tijdelijk wat tempo's hoger te rijden om ze uit te nodigen dit wel te gaan doen.
Hij moest voordurens in dit hoge tempo draven terwijl hij een redelijk goede draf heeft, dus ik moet eerlijk bekennen dat ik het raar vond dat hij nog sneller moest.
Als je haar een proef had laten lopen op wedstrijd had zeker weten gestaan als opmerking : te snel of te gejaagd.
Dit was een vorrdurende middendraf en dat kan niet de bedoeling zijn.
Overgangen en tempowisselingen zijn zeker goed voor een paard met atactie.
Wat hier eerder genoemt werd dat adb arrogant overkomt dat vond ik van die leerling ook.
Ik kan niks zeggen dat hij ruw was of met de zweep veel deed ofzo helemaal niet, maar de manier van lesgeven was niet mijn ding.
Maar goed iedereen is anders en misschien werkt het bij andere wel.