[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:13

opaal schreef:
jesito schreef:
Ik heb eens een les van een leerling van adb gezien bij een vriendin van mij, zij had zich dit aan laten praten door weer wat mensen om dat haar paard atactisch is.
Zij nodigde mij uit omdat mijn paard artrose heeft en ook dat kon hij genezen.
De les begon en haar paard moest al snel over zijn tempo lopen veels te gejaagd, daardoor ging hij met zijn hoofd omhoog en dat gaf een onrustig beeld af en toe zakte ze uit zichzelf even terug in haar gewende draf en dan gaf die na.
Maar dan moest ze weer sneller dus hoofd weer omhoog en weer jagen.
Het zag er totaal niet prettig uit en mijn vriendin vond het niet fijn rijden en ook haar paard was heel gespannen hierdoor.
Ze is na een half uurtje gestopt.

Paarden die ataxtische zijn willen hun lendenen niet gebruiken en is daarom soms niet verkeerd deze paarden tijdelijk wat tempo's hoger te rijden om ze uit te nodigen dit wel te gaan doen.

Hij moest voordurens in dit hoge tempo draven terwijl hij een redelijk goede draf heeft, dus ik moet eerlijk bekennen dat ik het raar vond dat hij nog sneller moest.
Als je haar een proef had laten lopen op wedstrijd had zeker weten gestaan als opmerking : te snel of te gejaagd.
Dit was een vorrdurende middendraf en dat kan niet de bedoeling zijn.
Overgangen en tempowisselingen zijn zeker goed voor een paard met atactie.

Wat hier eerder genoemt werd dat adb arrogant overkomt dat vond ik van die leerling ook.
Ik kan niks zeggen dat hij ruw was of met de zweep veel deed ofzo helemaal niet, maar de manier van lesgeven was niet mijn ding.
Maar goed iedereen is anders en misschien werkt het bij andere wel.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:17

Van hem zou ik geen les willen hebben, persoonlijk zou ik niet tegen zijn manier van kritiek kunnen. Kritiek is nodig dat krijg ik ook van mijn instructrice, zij is een leerling van hem, maar zij brengt het toch een heel stuk anders en legt het ook beter uit door het je ook te laten voelen.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:23

jesito schreef:
Hij moest voordurens in dit hoge tempo draven terwijl hij een redelijk goede draf heeft, dus ik moet eerlijk bekennen dat ik het raar vond dat hij nog sneller moest.
Als je haar een proef had laten lopen op wedstrijd had zeker weten gestaan als opmerking : te snel of te gejaagd.

Ik heb nu zelf een paard van 1.78 waar ik ook het eerste halfjaar alleen maar gas mee heb gegeven. En dan ook flink in een middendraf door de hele bak heen. Kocht hem als 5 jarige, zo slap als een vaatdoek achter en was absoluut niet van plan zijn lendenen te gaan gebruiken. Nu ben ik bijna 3 jaar verder (is er bijna een jaar tussenuit geweest wegens een peesblessure) en kan nu gaan zeggen dat hij het volhoud zich te laten sluiten. Ik vind het dus nog steeds niet stom om een paard wat slap is achter, zijn lendenen niet wil gebruiken een tijdje hoger in tempo te rijden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:29

opaal schreef:
jesito schreef:

Ik heb nu zelf een paard van 1.78 waar ik ook het eerste halfjaar alleen maar gas mee heb gegeven. En dan ook flink in een middendraf door de hele bak heen. Kocht hem als 5 jarige, zo slap als een vaatdoek achter en was absoluut niet van plan zijn lendenen te gaan gebruiken. Nu ben ik bijna 3 jaar verder (is er bijna een jaar tussenuit geweest wegens een peesblessure) en kan nu gaan zeggen dat hij het volhoud zich te laten sluiten. Ik vind het dus nog steeds niet stom om een paard wat slap is achter, zijn lendenen niet wil gebruiken een tijdje hoger in tempo te rijden.

Je hebt het over een tijdje, maar ik vind dus niet dat je een paard een heel uur in een te hoog tempo moet laten lopen, veel beter is goede overgangen en tempowisselingen en dan mag ie ook zeker een paar rondes harder draven maar geen uur.
Hoe wil een paard dan nog kunnen ontspannen en loslaten?
Daarbij is dit paard niet slap door geen training maar dit paard heeft een aandoening en als je die maar geweldig hard laat lopen zie je het minste van zijn rare loop maar weg is het niet.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:41

Ikima schreef:
benangelique schreef:
ik ben echt geen fan van AdB
ik zie enkel paarden met het hoofd in de lucht en een weggedrukte rug door de baan gaan. hij praat tegen het publiek over de klant die op dat moment in de baan is en als je hem daarop aanspreekt, wordt ie kwaad.
het is een omhooggevallen arrogante belg die zichzelf en zijn methode geweldig vindt.

Je moet ook naar het resultaat kijken. Mijn paard moest ik vroeger bijna in de krul trekken, werd pas na een half uur nageeflijk en gebruikte de rug nog niet optimaal. Nu gaat ze na 10 minuten al mijn hand opzoeken en zakt met hoofd/hals, ze heeft nu een mooie ronde hals zonder valse knik, wil eindelijk mooi en vloeiend neerwaarts halsstrekken i.p.v haar hoofd naar voren en iets naar beneden steken.

Ik heb nu een paar clinics van hem gezien en kan mij voorstellen dat iemand die niet bekend is hiermee het niet kan waarderen, ik hoef die clinics ook niet meer te zien, ten eerste is hij moeilijk te verstaan en persoonlijk vind ik hem ook niet prettig.
Mijn instructrice daarentegen kan alles perfect uitleggen, laat je echt alles voelen door naast je te gaan staan en je been of gewicht te verplaatsen zodat je voelt wat er onder je gebeurt.
Om over deze methode te kunnen oordelen moet je zelf eigenlijk een paar keer les hebben gehad en een paar weken volgens deze methode gereden hebben. Je kunt niet oordelen op basis van een clinic die je gezien hebt, voor mij werkt zo'n clinic ook niet aanmoedigend, ik moet het zelf voelen en wat er veranderd bij mijn paard.

ik heb niet alleen gekeken, maar ook meegereden...

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:43

jesito schreef:
opaal schreef:

Je hebt het over een tijdje, maar ik vind dus niet dat je een paard een heel uur in een te hoog tempo moet laten lopen, veel beter is goede overgangen en tempowisselingen en dan mag ie ook zeker een paar rondes harder draven maar geen uur.
Hoe wil een paard dan nog kunnen ontspannen en loslaten?
Daarbij is dit paard niet slap door geen training maar dit paard heeft een aandoening en als je die maar geweldig hard laat lopen zie je het minste van zijn rare loop maar weg is het niet.

Ik reed hem ook dagelijks elke drafpas in een hoog tempo waarbij hij zich beter los liet dan in de sukkel draf die hij zelf aan hield. In zijn eigen draf hield hij achter alles vast, wilde niet lopen en was voor net een duikboot. Alles op de voorhand dus......en het is toch echt van achter naar voor zoals we leren. Hield mijn handen dan stil op een vaste plaats met het doel hem daar in te laten lopen. Nou dit heeft echt wel even geduurt voordat hij mijn hand opzocht en dan pas kun je gaan terug schakelen in tempo. Eerder heeft dit echt geen zin.....

En ataxie is een aandoening waardoor een paard de impulsen niet goed door krijgt vanwegen een trauma maar paarden hebben daar verder geen pijn aan. Het is meer de frustratie die de kop op steekt omdat een paard niet snapt waarom zijn been niet omhoog gaat op het moment dat hij hier in zijn hoofd opdracht voor geeft en de verzuring op hun spieren doordat ze zich vasthouden in de rug. Maar dit is een punt wat goed te trainen is en juist beter wordt als ze hun lendenen gaan gebruiken en spieren opbouwen in de achterhand. Mijn vorige paard (had ook ataxie) verzuurde juist continu in zijn rugspieren omdat ik hem niet genoeg motiveerde zijn lendenen te gebruiken en daardoor super slap bleef achter.
Laatst bijgewerkt door opaal op 27-11-08 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:53

Tussen een sukkel tempo en hoge draf zit nog een heel groot vlak.
Je kunt idd door training de spieren aansterken die dan alles wat sterker maken maar zijn falen in de zenuwen blijft.
Dit zelf doet geen pijn maar de klachten die hij krijgt door compenseren, zich anders te gaan dragen en lopen, kunnen wel degelijk pijnlijk zijn of worden.

Bij jouw paard werkt het misschien is toch prima dit hoge tempo draven, maar bij dit paard echt niet, dan moet je een andere oplossing gaan zoeken.
Ook is de ene atactie de andere niet.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:59

jesito schreef:
Bij jouw paard werkt het misschien is toch prima dit hoge tempo draven, maar bij dit paard echt niet, dan moet je een andere oplossing gaan zoeken.

Ben ik met je eens, elk paard zijn eigen training! Maar AdB kan niet in een half uur bepalen of dit wel of niet werkt voor jou paard en jij ook niet trouwens..... daarom reageer ik erop want vind het niet terecht hem hier op af te rekenen terwijl deze vorm van training zo gek niet is. Knipoog

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:18

Ik heb nu een paar clinics van hem gezien maar vind eigenlijk niet dat de paarden in hoog tempo moeten lopen. Wat ik zelf merk is dat mijn paard meer voorwaarts wordt zonder loperig of rennerig te worden. Ik heb een paar keer een clinic van Tineke Bartels en Anky gezien en daar werden die paarden wel in een behoorlijk hoog tempo gereden, dat mag dan weer wel?.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:22

jesito schreef:
Tussen een sukkel tempo en hoge draf zit nog een heel groot vlak.

Ik en jij hadden het net over een middendraf, hoger dan dat gaat echt niet! Daarbij komt dat je geen enkel paard continu in een middendraf kan laten lopen doordat elk paard aan zou springen in galop. Het gaat erom dat je een paard naar voren moet blijven rijden zolang deze niet aanpakt naar voren. Dat is ook waarschijnlijk het probleem geweest bij het paard waar je het over hebt.

jesito schreef:
Je kunt idd door training de spieren aansterken die dan alles wat sterker maken maar zijn falen in de zenuwen blijft.
Dit zelf doet geen pijn maar de klachten die hij krijgt door compenseren, zich anders te gaan dragen en lopen, kunnen wel degelijk pijnlijk zijn of worden.

Mee eens want zou ik dit niet zijn dan had ik mijn eigen paard niet naar de paardenhemel hoeven laten gaan. Het is daarbij wel zo dat je heel veel door goed rijden kunt voorkomen, ik kon dit toen ook niet dus zeker geen aanval ofzo....

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:15

opaal schreef:
jesito schreef:

Ben ik met je eens, elk paard zijn eigen training! Maar AdB kan niet in een half uur bepalen of dit wel of niet werkt voor jou paard en jij ook niet trouwens..... daarom reageer ik erop want vind het niet terecht hem hier op af te rekenen terwijl deze vorm van training zo gek niet is. Knipoog

Dat bepalen doet hij dus wel! Knipoog Soms voor dat half uur al. Maar maakt niet uit ieder zijn ding.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:17

Zoals Ikima ook al zegt, zijn leerlingen gaan misschien anders om met didactiek van lesgeven en denk dat het al andere indruk geeft. En is misschien ook maar beter ook.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:12

Bets schreef:
opaal schreef:

Dat bepalen doet hij dus wel! Knipoog Soms voor dat half uur al. Maar maakt niet uit ieder zijn ding.

Ik weet bijna wel zeker dat als AdB na een paar lessen geen verbetering ziet bij het paard met dit tempo, hij daar niet op door blijft gaan. Je moet iets ook wel de kans geven en als ik haar verhaal zo lees geloof ik best dat AdB op dit vlak goed gehandeld heeft. Knipoog Ik zou namelijk hetzelde adviseren bij een paard met ataxti of wat dan ook die zijn lendenen niet wil gebruiken. Maar goed heb het paard niet gezien dus blijft moeilijk beoordelen. Het gaat mij erom dat ik het geen rare vorm van training vindt want zijn er genoeg die dit tijdelijk toepassen (ook mijn instructrische) met goed resultaat. En als het dan gaat om het feit dat het paard atactische is en daardoor deze training niet mag of kan, moet je dit beest ook gewoon niet meer willen rijden want dan is geen enkelle training meer eerlijk voor dit paard.
Laatst bijgewerkt door opaal op 28-11-08 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:24

Zoals ik al zei ieder het zijne. Ik heb namelijk met meisje op training geweest hele week lang in Belgie, dat paard had ook ataxie. Heb dit meisje tijdje gevolgd. Ze trainde zo vaak als ze kon bij Antoine in Woubrugge toendertijd. Paard werd alleen slechter en slechter en zij kwam altijd drijfnat avn paard af, zo hard moest ze eraan werken en haar paard ook, ook die was zeik en zeik nat, terwijl die eigenlijk niet kon. Ging dus ook achteruit en ondertussen is deze er ook niet meer. Dus zoals ik al zei, ieder het zijne.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:27

Ik zie dat je je bericht aangepast hebt.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:33

Bets schreef:
Zoals ik al zei ieder het zijne. Ik heb namelijk met meisje op training geweest hele week lang in Belgie, dat paard had ook ataxie. Heb dit meisje tijdje gevolgd. Ze trainde zo vaak als ze kon bij Antoine in Woubrugge toendertijd. Paard werd alleen slechter en slechter en zij kwam altijd drijfnat avn paard af, zo hard moest ze eraan werken en haar paard ook, ook die was zeik en zeik nat, terwijl die eigenlijk niet kon. Ging dus ook achteruit en ondertussen is deze er ook niet meer. Dus zoals ik al zei, ieder het zijne.

In zo'n geval vindt ik dat je als eigenaar moet gaan besseffen dat het over is voor je paard zoals ze uiteindelijk gedaan heeft en niet AdB een vinger na moet gaan wijzen. Het werkte voor mijn paard met ataxi daar uiteindelijk ook niet, maar dat lag niet aan AdB want geen enkelle training werkte. Ik wist toen der tijd nog niet dat dit paard zo erg atactische was anders had ik nooit bij AdB terecht gekomen en ben nu blij dat ik het geprobeerd heb want heb alles geprobeerd dus hoef mezelf geen schuldgevoel voor te houden dat mijn paard nu in de paardenhemel is.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:37

opaal schreef:
Bets schreef:

In zo'n geval vindt ik dat je als eigenaar moet gaan besseffen dat het over is voor je paard zoals ze uiteindelijk gedaan heeft en niet AdB een vinger na moet gaan wijzen. Het werkte voor mijn paard met ataxi daar uiteindelijk ook niet, maar dat lag niet aan AdB want geen enkelle training werkte. Ik wist toen der tijd nog niet dat dit paard zo erg atactische was anders had ik nooit bij AdB
terecht gekomen en ben nu blij dat ik het geprobeerd heb want heb alles geprobeerd dus hoef mezelf geen schuldgevoel voor te houden dat mijn paard
nu in de paardenhemel is.

Afgod ik vindt dat je daar helemaal gelijk in heb opaal.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:41

opaal schreef:
Bets schreef:

In zo'n geval vindt ik dat je als eigenaar moet gaan besseffen dat het over is voor je paard zoals ze uiteindelijk gedaan heeft en niet AdB een vinger na moet gaan wijzen. Het werkte voor mijn paard met ataxi daar uiteindelijk ook niet, maar dat lag niet aan AdB want geen enkelle training werkte. Ik wist toen der tijd nog niet dat dit paard zo erg atactische was anders had ik nooit bij AdB terecht gekomen en ben nu blij dat ik het geprobeerd heb want heb alles geprobeerd dus hoef mezelf geen schuldgevoel voor te houden dat mijn paard nu in de paardenhemel is.

Nou ik denk als je eerlijk bent als eigenaar van paard, ongeacht wat je paard heeft, dat je ten alle tijde probeert wat je kunt doen, want niemand maar dan ook niemand wil afscheid nemen van zijn paard. Maar vaak wil je het ook niet inzien, en of het nu bij ziekte van paard is of van mensen die je dichtbij staan. Dat is hetzelfde je wil dat niet inzien. Terwijl je allemaal in je achterhoofd beter weet, maar als er toch gezegd word van je bent op goeie weg, ga zo door DAN dan ga je dat ook geloven... en dan wil je alleen DAT advies volgen, waar of niet en dan denk ik dat er wel wat van gezegd mag worden. En dat is hetgeen wat ik je probeer duidelijk te maken.
Laatst bijgewerkt door Bets op 28-11-08 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:41

Of gaat het erom in dit topic dat AdB moet gaan bepalen wat nog eerlijk is voor je paard? Dit doet een D.A. toch ook niet, die proberen ook van alles! Ik vindt dat je als eigenaar de verantwoording hebt over je beesten en verder niemand.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:42

opaal schreef:
Of gaat het erom in dit topic dat AdB moet gaan bepalen wat nog eerlijk is voor je paard? Dit doet een D.A. toch ook niet, die proberen ook van alles! Ik vindt dat je als eigenaar de verantwoording hebt over je beesten en verder niemand.

Ik heb het even aangepast Knipoog Tuurlijk heb je als eigenaar de eindverantwoording. Ben ik met je eens.

Daarom worden sommige mensen voorzichtiger in hun uitspraken en ook in hun didactiek Knipoog van lesgeven.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:45

Daarbij weet ik ook dat er leerlingen zijn die kennisen hebben met dierenartsen, als zij het zelf niet vertrouwen in training of met lesgeven, raadplegen ze die dierenartsen en dat vind IK een hele goede zaak. Zo hoort het namelijk ook. Als je zelf de kennis op gegeven moment er niet voor hebt, leg het dat bij een persoon die daar wel (hopelijk) verstand van heeft. Tenminste het is net als bij artsen in ziekenhuizen en zo ook met dierenartsen, zij hebben er voor geleerd en oke ze hebben niet altijd aan rechte eind, maar ja ik zelf heb er niet voor geleerd, dus dan ben je aan zulke mensen overgeleverd.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:49

Bets schreef:
Nou ik denk als je eerlijk bent als eigenaar van paard, ongeacht wat je paard heeft, dat je ten alle tijde probeert wat je kunt doen, want niemand maar dan ook niemand wil afscheid nemen van zijn paard. Maar vaak wil je het ook niet inzien, en of het nu bij ziekte van paard is of van mensen die je dichtbij staan. Dat is hetzelfde je wil dat niet inzien. Terwijl je allemaal in je achterhoofd beter weet, maar als er toch gezegd word van je bent op goeie weg, ga zo door DAN dan ga je dat ook geloven... en dan wil je alleen DAT advies volgen, waar of niet en dan denk ik dat er wel wat van gezegd mag worden. En dat is hetgeen wat ik je probeer duidelijk te maken.

Ja ik moet je zeggen dat ik uren maar dan ook uren heb doorgebracht bij AdB zijn lessen in België en daar nooit een paard slechter heb zien gaan lopen. De meeste problemen beginnen weer als de mensen thuis komen, zo ook bij mij. Dus ja, wie zal hij dan zijn om te zeggen dat zijn techniek niet werkt bij jou paard en aanraad hiermee te stoppen. Dit moet je zelf gaan bepalen als je ziet wanneer je thuis komt en daar weer in hetzelfde terug valt. Ik kwam er thuis ook niet meer uit, ben verder gaan dokteren en toen kwam de ataxie naar buiten bij mijn paard. Ik heb toen zonder nadenken ervoor gekozen hem naar de paardenhemel te laten gaan maar had ook de keuze kunnen maken om oogkappen op te doen en de techniek van AdB verder onder de knie te krijgen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:52

Nou ik had systeem wel onder de knie reed jaren bij hem en de laatste tijd dat ik bij hem kwam trainde ik 2 x in de maand bij hem, kon het thuis ook onder houden, maar paard vertoonde ook steeds meer pijn, dan moet je als eigenaar keuze maken en geloof me dat was niet simpel. Ik kon uiteindelijk ook niet echt de keuze maken, mijn ouders hebben heel veel met me gepraat dat het beter was en dat was het ook. Oke die van mij had geen ataxi maar HKO wat erfelijk is. Dus dat is andere medische reden.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:58

Bets schreef:
Nou ik had systeem wel onder de knie reed jaren bij hem en de laatste tijd dat ik bij hem kwam trainde ik 2 x in de maand bij hem, kon het thuis ook onder houden, maar paard vertoonde ook steeds meer pijn, dan moet je als eigenaar keuze maken en geloof me dat was niet simpel. Ik kon uiteindelijk ook niet echt de keuze maken, mijn ouders hebben heel veel met me gepraat dat het beter was en dat was het ook. Oke die van mij had geen ataxi maar HKO wat erfelijk is. Dus dat is andere medische reden.

Nou oké, goede keuze geweest waarschijnlijk maar dan zijn we toch weer terug op het feit dat jij als eigenaar alleen deze keuze kunt maken en niet AdB of wie dan ook. Ik heb door de jaren heen al van heel wat instructeurs les gehad, wat 9 van de 10 keer echt niet werkte. Paard liep klote, moest met jachtteugels aan de gang enz. In al die jaren, hoe slecht het rijden ook ging heeft er nog nooit 1 instructeur tegen mij gezegd dat zijn techniek, uitleg niet werkte voor mij en mijn paard. Nee, dit moet je zelf bepalen! Ermee stoppen en verder zoeken en zo vind ik het niet anders voor AdB....

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:06

Nou ben ook daar niet helemaal mee eens want ons pap heeft ingegrepen op moment dat er maar gesproken werd dat ik nog meer moest komen trainen, hij zag mijn paard ook achteruit gaan, maar ik moest maar vaker langs komen. En toen zei ons pap tegen mij, Bets doe je ogen open dit is niet de oplossing, kijk eens op stal, kjik wat voor tijd en energie je erin steekt, je doet het goed, vertrouw op jezelf, maar dit is niet eerlijk naar je paard toe. En toen is er ingegrepen. Maar als ik het advies had moeten volgen....
Maar ja hij beweerd ook dat HKO niet erfelijk is. Dat bedoel ik je te zeggen.
De ruiters willen niet van hun paard af, hij springt daar mooi op in door te zeggen blijf trainen en kom bij me langs enz... noem maar op, ondanks dat ik systeem onder de knie had (hij wilde mij toendertijd ook hebben om alle ruiters die Z waren op te leiden als leerlingen, kijk anders zegt hij dat niet, mag ik aannemen, nu zijn het niet allemaal Z leerlingen geweest met de eerste lichting van de opleiding voor paard en rechtgebeuren maar goed dat doet er niet toe)
Je moet als instructeur zijnde (vind ik ook) ingrijpen op moment dat niet gaat. Als ik een paard in les heb dat kreupelt ga ik kijken wat er gaande is. Ga ik er zelf even op om te voelen of het door scheefheid mocht komen, vaak is dat niet zo, en zeg ik, stop ermee. Gelukkig komt het nauwelijks voor maar ik vind dat je ook als instructeur een verantwoording hebt naar je leerlingen.
Laatst bijgewerkt door Bets op 28-11-08 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt