Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caroline1985

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:45

Wéér zo een eindeloze discussie?
Ik moet eerlijk zeggen mensen met hun verhalen over dat bitloos zo goed is met bit slecht.. ik word er zo MOE van!!!!!
De meeste lijken wel jehova's getuigen...
IEDER zíjn geloof... Jij bitloos ik MET bit..
BLA BLA.......................

Weet je met bit kun je net zoveel schaden aanrichten als zonder bit. Weet zeker dat als mijn paardje er nu nog was en ik had bitloos geprobeerd hij helemaal gek zou worden van de druk óf achter zijn oren óf op zijn neus.. Hij werd al gek van een halster... En ja ben ik dan egoistisch??? What ever!!!!!!!!!!!!! Ik vind het juist heel asociaal dat veel mensen die bitloosrijden zo klakkeloos neergooien dat mensen die met bit rijden egoistisch zijn.. Beetje mensen veroordelen. Een ieder doet het op zijn of haar manier!

Pfffffffff... Ieder op zijn manier. Deze eindeloze discussie gaat nergens heen!

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:56

Lees dit topic eens:
[RT-P] met of zonder bit rijden?

Geen idee of ik die hier mag plaatsen. Maar in dit topic geven meerdere mensen duidelijk aan dat bitloos dus voor hen geen oplossing is. Paarden die vervelend worden (er vandoor schieten bitloos of ''blauwe/ beurse'' plekken krijgen...

Dus beetje dubbel vinden jullie niet? Of word er nu meteen gezegd zij kunnen niet rijden want bitloos is GEWELDIG!!!????

En dan word er gezegd ja je moet hem/haar eerst dit en dit leren... Als het zo een fantastische techniek is (wat het ongetwijfeld zal zijn) waarom vind het paard het dan niet meteen fantastisch als het zoveel vriendelijker is? Ik snap er echt niets meer van....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:40

TS hoe kun je zeggen dat je tegen de "pijn"inwerking van een paardenbit bent terwijl je Duitse Herder in je profiel met een prikband omloopt? Een martelwerktuig waarvan ik dacht dat niemand het nog zou gebruiken. Verdrietig
Foto zal nu wel verwijderd gaan worden neem ik aan.

Verder vind ik met bit rijden en bitloos beiden prima. Het is de ruiter die het verschil maakt, niet de optoming.
Helaas heb ik op bokt helaas nog weinig topics voorbij zien komen waarop een bitloze combinatie echt lekker van achteren uit en over de rug liep.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 07:29

pluck geef ik je gelijk in....dat van topic met bitloze paarden die ook niet fijn lopen, meestal met veel druk op de neus....

sommige mensen die ik op bitloos overstappen, zijn meestal mensen die gewoon niet met bit overweg kunnen en dat is HUN tekortkoming, maar leggen het probleem bij het bit.....maar in werkelijkheid is het hun eigen hand....

helaas zijn deze bitloze rijders zo bekrompen van geest, dat ze hun eigen probleem niet eens zien........

er zijn ook mensen die bitloos rijden, die zeer zeker ook wel met bit goed kunnen rijden.....voor deze mensen heb ik meer respect....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 07:56

ThePast03 schreef:
TS hoe kun je zeggen dat je tegen de "pijn"inwerking van een paardenbit bent terwijl je Duitse Herder in je profiel met een prikband omloopt? Een martelwerktuig waarvan ik dacht dat niemand het nog zou gebruiken. Verdrietig

Dat was het eerste wat mij dus ook opviel toen ik in haar profiel keek. Hierdoor wordt haar menig mbt bitloos/met bit zeer ongeloofwaardig in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:35

Toch zijn er paarden die een bit in als onprettig ervaren en voor die paarden is bitloos wel de oplossing, alleen denk ik dat ze dan wel les moeten blijven. Dan wordt het idd moeilijker om je paard dragend te gaan krijgen, maar dan leer je volgens mij pas ECHT rijden, wellicht dan raadzaam om klassieke dressuur te gaan lessen, dan leer je zitten, dan moet van de voorkant afblijven als je gaat leren rijden en dan komt alles vanzelf.

Ik vind het altijd zo jammer dat er zo weinig bokkers die idd klassieke dressuur beheersen en bitloos rijden in dit soort discussies om de hoek komen en wat van hun kundigheden bespreken.

Mensen die trekken en dat zijn er veel, die overtuigen dat met bit martel is, kan ik volledig mee eens zijn, maar die luisteren toch niet.

Bitloos met goede instruktie daar sta ik volledig achter.

Toch stiekem hopen dat er een subforum klassieke dressuur komt, dan wellicht komt bitloos ook om de hoek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:51

sporter schreef:
Dat klopt maar laat mij dan eens iemand zien die dat zo doet.

Neem eens een kijkje op www.bitloos.nl , bijv. de pagina "DE NVBP er op uit" en "Ervaringen & foto's".

sporter schreef:
Toevallig rij ik zelf mijn paarden regelmatig bitloos Tong uitsteken
Mijn probleem is er alleen mee dat het verkocht word als DE oplossing voor al je problemen zonder dat erbij gezegt word dat de neus bijna netzo gevoelig is als de lagen en dat wil je je paard goed voor elkaar hebben je net zo keihard moet oefenen als met bit

De neus is niet bijna net zo gevoelig als de lagen. De mond is véél gevoeliger. De neus is een dik, breed, hard, stevig stuk bot met huid- en haarbekleding; de mond heeft héél dun kaakbot en heel gevoelig slijmvlies.
Hiermee wil ik nièt zeggen dat je daarom best behoorlijk kunt gaan inwerken op de neus, want ook dat is natuurlijk niet de bedoeling. Uitgangspunt blijft: meer met minder.
En voor iedereen die roept dat bitloos niet geweldig is vanwege de inwerking op de neus, wil ik zeggen: wat denk je wat diezelfde inwerking in de mond doet?! Sta daar eens bij stil.

Caroline1985 schreef:
Weet je met bit kun je net zoveel schaden aanrichten als zonder bit.

Nee, zonder bit kun je óok schade aanrichten wanneer je ruw rijdt en/of wanneer je de neusriem te laag hebt liggen.

Caroline1985 schreef:
Lees dit topic eens:
[RT-P] met of zonder bit rijden?

Geen idee of ik die hier mag plaatsen. Maar in dit topic geven meerdere mensen duidelijk aan dat bitloos dus voor hen geen oplossing is. Paarden die vervelend worden (er vandoor schieten bitloos of ''blauwe/ beurse'' plekken krijgen...

Ik heb het topic nog niet gelezen, ga ik straks even doen.
Wat ik er wel alvast ongelezen over kan zeggen, is dat die mensen het bit dus wèl als oplossing zien. Verward Dat is toch ook raar?!
Er zijn bijv. mensen die niet met hun paard durven te wandelen (aan de hand) zonder een hengstenketting of zonder een touw over de neus of door de mond of zonder hoofdstel met bit. Geen buitenrit durven te maken zonder streng bit, slofteugel of thiedeman. Dat is allemaal angst en controle willen hebben over het paard.
In plaats van dat die persoon dan voor zichzelf besluit "Ik wil normaal met halster en doorhangend halstertouw lekker ontspannen met mijn paard kunnen wandelen" en besluit daar aan te gaan werken (relatie en communicatie met het paard!), blijven ze met die controlemiddelen en pijnprikkels werken.
En zo is het ook met rijden. Gaat het zonder pijnprikkel (bit) niet, dan maar niet. Terwijl het juist een geweldige uitdaging is om zònder te kunnen, om werkelijk te samenwerken met je paard.

russel schreef:
Toch zijn er paarden die een bit in als onprettig ervaren en voor die paarden is bitloos wel de oplossing, alleen denk ik dat ze dan wel les moeten blijven. Dan wordt het idd moeilijker om je paard dragend te gaan krijgen, maar dan leer je volgens mij pas ECHT rijden, wellicht dan raadzaam om klassieke dressuur te gaan lessen, dan leer je zitten, dan moet van de voorkant afblijven als je gaat leren rijden en dan komt alles vanzelf.

Helemaal waar russel.

russel schreef:
Ik vind het altijd zo jammer dat er zo weinig bokkers die idd klassieke dressuur beheersen en bitloos rijden in dit soort discussies om de hoek komen en wat van hun kundigheden bespreken.

Twee redenen. Veel van deze ruiters zitten òf niet op Bokt òf ze hebben niet de behoefte om in topics als deze te reageren. Ze worden immers toch uitgemaakt voor "bekeerder", "opdringer" en zelfs "jehova" of "natural". Daarbij zijn ze gewoon serieus voor zichzelf bezig en zien niets in discussies en weerstand zoals hier. En ik geef ze geen ongelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:08

Dat is natuurlijk onzin dat laatste Lachen
Als bit rijder wordt je ook uitgemaakt voor dierenbeul en het hele scenario...daar hoef je het niet voor te laten om toch foto's te plaatsen.
Dus geen verschil voor de wel en niet bit ruiter om zich te melden Lachen

Ik geef ook toe dat ik maar een paar bitloze ruiters ken die netjes bitloos rijden...de rest trekt teveel, wat ook de reden van overstappen was..paard was stug in de mond en zien dan het licht in bitloos....tja helaas, zo werkt dat niet.
Maar krijg dat sommige maar aan het verstand gepeuterd dat eens naar zichzelf moeten gaan kijken...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:15

Net alsof in de krul lopen goed is voor een paard.... Echt fijn (ahum) dat veel mensen (die wedstrijden rijden?) denken trek je paard goed diep laag rond in de krul, want rug gebruiken, dan heb je nooit meer last van hoefkatrol ed, en is het goed voor je paard. Nee helaas, hier klopt niks van.

Ik probeer ten minste uit te zoeken wat echt goed is voor mn pony (nu is dat helemaal nog geen rijden) dus geen gezeik aub. Dankuwel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:24

runningkawa schreef:
Dat is natuurlijk onzin dat laatste Lachen
Als bit rijder wordt je ook uitgemaakt voor dierenbeul en het hele scenario...daar hoef je het niet voor te laten om toch foto's te plaatsen.
Dus geen verschil voor de wel en niet bit ruiter om zich te melden Lachen

Jij vindt het onzin. Voor die mensen is het een gegronde reden om van Bokt of van dergelijke topics weg te blijven.

Jij (en velen met jou) ervaren het alsof jullie met bit worden uitgemaakt voor dierenbeul, maar ik heb dat nog nooit gelezen. Het woord "dierenbeul" komt nooit voorbij. Dit itt de woorden "jehova", "natural", "opdringen" en "bekeren". Dat wordt gewoon telkens letterlijk gezegd. Als je voor bitloos bent, moet je je bek houden, want men wil het niet horen.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:30

laura1986 schreef:
Net alsof in de krul lopen goed is voor een paard.... Echt fijn (ahum) dat veel mensen (die wedstrijden rijden?) denken trek je paard goed diep laag rond in de krul, want rug gebruiken, dan heb je nooit meer last van hoefkatrol ed, en is het goed voor je paard. Nee helaas, hier klopt niks van.

Ik probeer ten minste uit te zoeken wat echt goed is voor mn pony (nu is dat helemaal nog geen rijden) dus geen gezeik aub. Dankuwel.

Ik trek mijn paard nooit diep laag en rond in de krul. Verder kijk ik ook wat goed is voor mijn paard. Hij vind het bit prima, zelfs fijn naar mijn idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:31

Ik heb de hele discussie gevolgd, alles gelezen. Het is wederom een discussie geworden over het al dan niet goed of slecht zijn van bit en bitloos. Eindeloos dus.

Maar om op de oorspronkelijke stelling terug te komen; ben je egoistisch als je bitloos wilt rijden maar het niet doet omdat je wedstrijden wilt rijden? Egoistisch vind ik een beetje 'hard' gesteld. Ik vind het wel heel erg zonde dat die 'bit-verplicht'regel mensen er van weerhoudt om bitloos te rijden.

Ik heb zelf jaren met bit (wedstrijden) gereden en niet de indruk dat mijn pony daar onder geleden heeft. Echter rijdt ik nu al een hele tijd enkel bitloos, zowel op de pony als op mijn paard. Ik ben niet tegen bitten (ook niet tegen alle bitgebruikers, wel tegen sommige Knipoog), maar ik persoonlijk rijd liever zonder bit. Het idee staat me meer aan, geen ijzerwerk in die gevoelige mond. Ik zie de meerwaarde er gewoon niet van in. Alles wat we (=combinatie pony en ik) met bit konden kunnen we bitloos ook.

Wedstrijden rijd ik niet meer, maar ik wil graag weer eens meedoen met een tripalon. Het enige wat me daarvan weerhoudt is dat verplichte bitgebruik maar misschien geef ik me ook wel op en ga ik gewoon bitloos rijden. Pony kent vast nog een bit, dus daar zal het niet aan liggen. Maar het gaat me om het principe. Als een jury bitloos niet goed kan beoordelen ligt dat aan de kundigheid van die jury, niet aan de combinatie die bitloos rijdt. En de KNHS is gewoon vreselijk conservatief, er is nauwelijks ruimte voor wat veranderingen in het reglement die meer van deze tijd zijn. De mogelijkheid om bitloos (dressuur) te rijden moet er gewoon zijn, dan kan iedereen voor zichzelf bepalen wat hij/zij daarmee doet.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:34

@ JoviBan Juist, goed verwoord!

@Laulau1986 Waarom zou een paard een bit fijn vinden? Dat gaat me te ver. Dat je het nodig hebt om hulpen mee te geven kan ik me wel voorstellen, maar anders, nee niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:35

Nou jovi...zie de voorbeelden maar als in de krul trekken, hier dus net van laura
De benamingen als egoistisch als de openingspost...logisch dat bit rijders dan zoiets hebben van...kan het wat minder Lachen

Mag jij zeggen waar dat staat dat bitloosrijders maar de bek moeten houden
Dat zie ik dan weer nergens staan
Ik ken geen mensen die iets tegen bitloos hebben
maar ken wel mensen die wat tegen een bit hebben...hoe die ook gebruikt wordt...ook raar
zelfs kortzichtig...niet kijken of het paard het prettig vind of niet, maar gewoon blèren het is fout

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:41

M'n paard doet altijd zijn mond al open als ik met het bit aan kom. En gaat er dan heel vrolijk om staan kauwen. Daaruit maak ik op dat ie best blij is met dat bit.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:43

Lees dan ook even waar ik op reageer. Natuurlijk kan het wat minder, maar dan moet je geen discussie gaan houden want die is er dan niet meer.
Je komt er dan toch op uit dat je iedereen in zn waarde moet laten en dat iedereen het beste wil voor zn paard, etc. Dat goed rijden mogelijk is met en zonder bit..
Tevreden?
Het gaan mij erom dat de mensen die bitloos willen of rijden worden uitgemaakt voor recreanten die hun paard op de voorhand laten sloffen, en dat maakt mij kwaad.

@ Laulau ooit van aangeleerd gedragd gehoord? Je paard zal weinig problemen hebben met het bit als ik dat zo hoor, maar er blij mee zijn, dat gaat er bij mij niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:45

De openingspost was - zoals ik het lees - een stelling om op basis daarvan te discussiëren. Niets meer en minder dan dat. TS zegt niet "Ik vind bitrijders egoïsten".

Ergens op tegen zijn, hoeft niet kortzichtig te zijn. Het kan juist getuigen van kennis en inzicht.
Ik ben ook tegen het opsluiten van dieren bijv.. En tegen wel meer dingen. Dan kun je mij ook kortzichtig vinden in die opzichten, maakt mij niet uit. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:46

En als jij hem dan blij en eerlijk rijd zal dat ook vast zo zijn Lachen

Maar gaat een ruiter dan lopen trekken dan niet.
En dat heeft niks met aangeleerd gedrag te maken...karaktervol paard laat je wel zien wat hij wil...moet je wel willen kijken...das waar

Zanda heb ik echt moete leren dat een halster leuk is, druk achter de oren en op zijn neus vond hij vreeeeselijk.
Maar daar moet je in de wei ook nog steeds opletten of hij is weg voordat je het halster om krijgt...heeft er werkelijk een hekel aan.
Oke hij loopt zo mee naar stal zonder halster, maar ik wil dat hij het wel kent met halser.

Dus die zal bitloos ineens zo fijn niet vinden

Kijk gewoon naar je paard ipv 1 ding zo af te kraken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:48

Citaat:
Het gaan mij erom dat de mensen die bitloos willen of rijden worden uitgemaakt voor recreanten die hun paard op de voorhand laten sloffen, en dat maakt mij kwaad.

en dat staat er niet

jovi...dan niet meer open staan voor een bit is wel kortzichtig
Ik zeg niet dat jij dat bent...maar ken er dus wel een boel
Bit is slecht...klaar

Maar verder kijken dan de neus lang is??
Nope...bit is slecht...

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:48

Geloof me Laura1986, als mijn paard ergens geen zin in heeft doet ie het gewoon niet. Dat bit aannemen is natuurlijk deels aangeleerd, maar hij doet dit zo makkelijk dat ie het toch ook wel fijn moet vinden. Maar dat geloof jij toch niet, want omdat ik met bit rij ben ik toch automatisch niet goed voor m'n paard!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:56

AH nee dan heb je eerdere posts van me nog niet gelezen, David de Wispelaere vind ik goed rijden, ook met bit. Natuurlijk zou ik het leuker vinden als hij hetzelde zonder deed, maar het is een goede ruiter die het goed voorheeft met zn paarden.

Vraagje aan de bitrijders: hebben jullie die onderzoeken gelzen waarin wordt ewezen dat een bit een paard veel pijn doet (meestal)..? Wat denken jullie als je zoiets leest?

Niet elk paard laat erg duidelijk merken wat hij wel of niet prettig vind, vooral het laatste. Paarden pikken vaak te veel, en als ze al wat zeggen, wordt dat idd vaak niet gezien.

Met een neusriem heb je toch ook druk op de neus? Gezien die nooit echt weg gaat, leert een paard het te negeren.. en druk op de lagen, gehemelte, dat is toch ook niet prettig?

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:02

Wat mij stoort is dat mensen die bitloos rijden zeggen dat welke andere manier dan ook niet de juiste is. Bitloos is je van het.. Jij rijd met bit? Dan ben je niet goed voor je paard.

Zo komt het over. Affin ik vind dat een ieder op zijn of haar manier moet rijden. En je kunt wel mensen over willen halen door op een bepaalde manier te gaan rijden, maar dat slaat natuurlijk nergens op.

Een paard is een bit gewend zijn zo in de loop der jaren bereden, en nu ineens is het allemaal slecht.
Nogmaals als jij zit te rukken als je bitloos hoofdstel kun je mij niet vertellen dat dat geen pijn doet, en als je met bit rijd en NETJES rijd zonder je paard onnodig te hinderen dat dat alsnog slechter is als bitloos..

Heb nog nooit gemerkt dat 1 van mijn beestjes last hadden van een bit.

By the way met mijn pony reed ik nog wel eens alleen met een halster en touw, is dus niet zo dat ik er een schurft aan heb, alleen ik rij mijn paard zoals dat ik denk dat goed is.

En wat hebben mensen met slofteugels en dergelijke er nu weer mee te maken? Dat staat er toch los van?
Ook daar heb ik nooit mee gereden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:03

Ik heb dat gelezen
En ik ken mijn paarden
Die laten héél duidelijk merken als iets ze niet aan staat.
Daarom durf ik ook heel gerust de conclusie te trekken als je normaal rijd het paard er geen last van heeft.

De neusriem komt alleen druk op als het paard zijn mond ver open doet.
Staat er eerder druk op heb je hem te strak zitten

Druk op de lagen...ja als je steeds vasthoud wel...maar mag hopen dat jij ook geleerd hebt niet continue druk op je teugels te hebben Lachen
Mocht hij de druk als vervelend ervaren kan hij altijd nog achter de teugel lopen
Zowel Kawa als Zanda doen dat niet, dus zal de druk ook niet als dusdanig vervelend zijn, want die mogelijkheid hebben ze bij mij wel om dat te laten zien
En dan zou ik echt wel kijken waarom ze dat doen...mar nogmaals, ze doen het niet Lachen

ja ik ken wel ruiters waar dat wel bij gebeurd...maar dan is niet het bit fout, dan is de ruiter fout.
En ik wordt er een beetje simpel van dat dan telkens alle bit ruiters over 1 kam geschoren worden...

Ik heb toen al eens een filmpje geplaatst om te laten zien dat mijn rem dus niet het bit is, maar mijn zit...
Dus waarom dan steeds die vooroordelen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-08 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:04

runningkawa schreef:
Ik geef ook toe dat ik maar een paar bitloze ruiters ken die netjes bitloos rijden...de rest trekt teveel, wat ook de reden van overstappen was..paard was stug in de mond en zien dan het licht in bitloos....tja helaas, zo werkt dat niet.
Maar krijg dat sommige maar aan het verstand gepeuterd dat eens naar zichzelf moeten gaan kijken...

Amen, amen. Ook opvallend vind ik dat bij een aantal mensen het idee leeft, dat je een bitloos hoofdstel kan 'aanschaffen' en zónder voorbereiding kan gaan met die banaan .
Alsof bitloos rijden géén techniek of voorbereiding vergt... Dit topic is daar ook weer een schrijnend voorbeeld van.... Gestoord .

Ik heb bitloos *leren* rijden in het Internetloze tijdperk.( toen het nog niet hip was Duivel ). Mijn instructeur had gewerkt voor Jean Claude Dysli, ook wel "de grootmeester van de bosal" genoemd.
Zijn mening was, dat je éérst moest werken aan balance, feeling en timing en met een bit overweg moest kunnen. (Een paar jaar geleden was JeanClaude in Marum en heeft daar iemand zijn bosal afgepakt, omdat die persoon er volgens hem: "nog niet aan toe was"). In mijn ogen is het dan ook geen fijne ontwikkeling, dat Jan-en-alleman onvoorbereid uitprobeert: "of 'het' gaat zonder bit"

Dus nee; ik kan me niet vinden in de stelling: "niet bitloos voor de wedstrijd = egoïstisch".
Als er dan toch een polariserende stelling moet komen, zou ik er van willen maken:
"Bitloos rijden zónder kennis en voorbereiding (van ruiter en paard) = egoïstisch". Grz Els

( Of: iets minder polariserend en m.i. nog beter:
"RIJDEN zonder kennis en voorbereiding (van ruiter en paard) = egoïstisch )

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:05

laura1986 schreef:
AH nee dan heb je eerdere posts van me nog niet gelezen, David de Wispelaere vind ik goed rijden, ook met bit. Natuurlijk zou ik het leuker vinden als hij hetzelde zonder deed, maar het is een goede ruiter die het goed voorheeft met zn paarden.

Vraagje aan de bitrijders: hebben jullie die onderzoeken gelzen waarin wordt ewezen dat een bit een paard veel pijn doet (meestal)..? Wat denken jullie als je zoiets leest?

Niet elk paard laat erg duidelijk merken wat hij wel of niet prettig vind, vooral het laatste. Paarden pikken vaak te veel, en als ze al wat zeggen, wordt dat idd vaak niet gezien.

Met een neusriem heb je toch ook druk op de neus? Gezien die nooit echt weg gaat, leert een paard het te negeren.. en druk op de lagen, gehemelte, dat is toch ook niet prettig?

Een vraagje voor de bitloze ruiters: Leg mij dan eens uit hoe het kan dat paarden onderhuidse drukkingen en wonden krijgen van een bitloos hoofdstel? Dat is toch zo goed?
Het zal ongetwijfeld bewezen zijn dat met bit rijden niet goed is geloof ik van harte, maar ik ben er ook van overtuigd dat je met bitloos het probleem elders legt, en of dat nu een zo fijne manier is?????????