Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ThePast03 schreef:TS hoe kun je zeggen dat je tegen de "pijn"inwerking van een paardenbit bent terwijl je Duitse Herder in je profiel met een prikband omloopt? Een martelwerktuig waarvan ik dacht dat niemand het nog zou gebruiken.
sporter schreef:Dat klopt maar laat mij dan eens iemand zien die dat zo doet.
sporter schreef:Toevallig rij ik zelf mijn paarden regelmatig bitloos
Mijn probleem is er alleen mee dat het verkocht word als DE oplossing voor al je problemen zonder dat erbij gezegt word dat de neus bijna netzo gevoelig is als de lagen en dat wil je je paard goed voor elkaar hebben je net zo keihard moet oefenen als met bit
Caroline1985 schreef:Weet je met bit kun je net zoveel schaden aanrichten als zonder bit.
Caroline1985 schreef:Lees dit topic eens:
[RT-P] met of zonder bit rijden?
Geen idee of ik die hier mag plaatsen. Maar in dit topic geven meerdere mensen duidelijk aan dat bitloos dus voor hen geen oplossing is. Paarden die vervelend worden (er vandoor schieten bitloos of ''blauwe/ beurse'' plekken krijgen...
Dat is toch ook raar?! russel schreef:Toch zijn er paarden die een bit in als onprettig ervaren en voor die paarden is bitloos wel de oplossing, alleen denk ik dat ze dan wel les moeten blijven. Dan wordt het idd moeilijker om je paard dragend te gaan krijgen, maar dan leer je volgens mij pas ECHT rijden, wellicht dan raadzaam om klassieke dressuur te gaan lessen, dan leer je zitten, dan moet van de voorkant afblijven als je gaat leren rijden en dan komt alles vanzelf.
russel schreef:Ik vind het altijd zo jammer dat er zo weinig bokkers die idd klassieke dressuur beheersen en bitloos rijden in dit soort discussies om de hoek komen en wat van hun kundigheden bespreken.

runningkawa schreef:Dat is natuurlijk onzin dat laatste
Als bit rijder wordt je ook uitgemaakt voor dierenbeul en het hele scenario...daar hoef je het niet voor te laten om toch foto's te plaatsen.
Dus geen verschil voor de wel en niet bit ruiter om zich te melden
laura1986 schreef:Net alsof in de krul lopen goed is voor een paard.... Echt fijn (ahum) dat veel mensen (die wedstrijden rijden?) denken trek je paard goed diep laag rond in de krul, want rug gebruiken, dan heb je nooit meer last van hoefkatrol ed, en is het goed voor je paard. Nee helaas, hier klopt niks van.
Ik probeer ten minste uit te zoeken wat echt goed is voor mn pony (nu is dat helemaal nog geen rijden) dus geen gezeik aub. Dankuwel.
), maar ik persoonlijk rijd liever zonder bit. Het idee staat me meer aan, geen ijzerwerk in die gevoelige mond. Ik zie de meerwaarde er gewoon niet van in. Alles wat we (=combinatie pony en ik) met bit konden kunnen we bitloos ook.

Citaat:Het gaan mij erom dat de mensen die bitloos willen of rijden worden uitgemaakt voor recreanten die hun paard op de voorhand laten sloffen, en dat maakt mij kwaad.

runningkawa schreef:Ik geef ook toe dat ik maar een paar bitloze ruiters ken die netjes bitloos rijden...de rest trekt teveel, wat ook de reden van overstappen was..paard was stug in de mond en zien dan het licht in bitloos....tja helaas, zo werkt dat niet.
Maar krijg dat sommige maar aan het verstand gepeuterd dat eens naar zichzelf moeten gaan kijken...
.
.
). Mijn instructeur had gewerkt voor Jean Claude Dysli, ook wel "de grootmeester van de bosal" genoemd.
laura1986 schreef:AH nee dan heb je eerdere posts van me nog niet gelezen, David de Wispelaere vind ik goed rijden, ook met bit. Natuurlijk zou ik het leuker vinden als hij hetzelde zonder deed, maar het is een goede ruiter die het goed voorheeft met zn paarden.
Vraagje aan de bitrijders: hebben jullie die onderzoeken gelzen waarin wordt ewezen dat een bit een paard veel pijn doet (meestal)..? Wat denken jullie als je zoiets leest?
Niet elk paard laat erg duidelijk merken wat hij wel of niet prettig vind, vooral het laatste. Paarden pikken vaak te veel, en als ze al wat zeggen, wordt dat idd vaak niet gezien.
Met een neusriem heb je toch ook druk op de neus? Gezien die nooit echt weg gaat, leert een paard het te negeren.. en druk op de lagen, gehemelte, dat is toch ook niet prettig?