Val van een paard teugels loslaten of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Val van een paard teugels loslaten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:46

Wat ik me nou afvraag: Waarom zou je vasthouden?

Ik kan zelf m'n linkerwijsvinger nog steeds niet goed gebruiken omdat die in de teugels bleek haken bij een valpartij.

Nieeenkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:26

Jaa. Tenzij het buiten is en je kunt zo weer opstaan.. Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:26

Maanling schreef:
Wat ik me nou afvraag: Waarom zou je vasthouden?

Ik kan zelf m'n linkerwijsvinger nog steeds niet goed gebruiken omdat die in de teugels bleek haken bij een valpartij.

Ik vind het überhaupt knap dat je dat kan denken als je er echt afknalt. Voor dat je weet wat er gebeurdt lig je al op de grond Ja

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:34

Ik hou altijd vast, waarom geen idee, maar ik doe het. Ik sleur er dus standaard wat meters achteraan. Mijn paard komt buiten áltijd terug dus daar hoef ik het niet voor te doen. En van de week brandde het ook door mijn vingers heen.

Ik heb het me vroeger aangeleerd... en om het af te leren in zulke situaties is erg lastig. Knipoog

lily10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:36

Net een reflex ik hou de teugels vast, maar eenmaal op de grond moest ik ze toch loslaten daarbij trok ik mijn paard uit balans waardoor ze erg haar best deed om niet op mij te trappen. Helaas stond ze even op mijn pink nagel die ben ik nu kwijt. Daarna vliegt ze als een speer richting huis gelukkig kon ze op tijd worden opgevangen.
Dus mijn vraag hoe leer ik mijn paard los te laten, ik weet het ik ben gewoon bang om te vallen.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:43

Ik doe altijd mijn best om hem vast te houden maar eignelijk lukt het me nooit zo goed Clown.

En de keren dat ik hem vasthoud en hij rent weg (in de bak) dan laat ik hem echt wel los, ga me er niet achteraan laten slepen.
Ik denk dat ik buiten dan nog wel zou proberen hem vast te blijven houden maare eens houdt het op, denk ook eingelijk niet dat een paard minder in paniek is als hij gaat rennen en zijn baas hobbelt er over de grond achteraan Vork

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:45

Ik denk er nooit over na,meestal gebeurd het zo snel dat ik eraf lig dat je niet eens kunt denken.
De laatste val is alweer een half jaar geleden en toen heb ik de teugels in een reflex vastgehouden,waardoor mijn paard niet opzij kon springen en met 2 voorbenen op mijn onderarm landde.Het resultaat was dat mijn onderarm zo ernstig bekneld was dat er geen gevoel meer inzat.
Door 2 zware operaties is mijn arm gelukkig gered en kan ik weer rijden.Hopelijk was dit de laatste keer dat ik eraf lag maar ik probeer de volgende keer mijn teugels los te laten.
Maar ja wie weet wat ik zal doen in een reflex

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:46

Ligt eraan hoe je valt denk ik, en is maar net wat je reactie dan is.
ben ben ik een keer toen ik nog op een manege reed er voorover afgebokt belande op mijn kont met teugels nog in mijn hand Clown

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:13

Zo vloog ik een keer in mijn jonge jaren van een Welsh A af, sleepte 3 meter in de blub erachteraan en het hoofdstel had ik nog in mijn handen, maar de pony was weg! (Heerlijk die pony's met hun kleine oortjes)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:58

Daar kan ik niet bewust over nadenken, als je valt dan gaat het vaak supersnel. Het is mij maar 1 keer gelukt om de teugels vast te houden (en ik ben zoooo vaak gevallen vroeger) en dat was op buitenrit dus dat kwam meteen erg goed uit.
Als ik wel bewust kon kiezen zou ik ze altijd loslaten je weet nooit of je paard aan de kletter gaat, of verzet toont en dan word ik liever niet meegesleept of verpletterd.

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:01

binnen is eerste reflex vasthouden mr daarna (zodra me achterwerk de grond raakt Tong uitsteken) laat ik z.s.m. los,
buiten hoe dan ook vast houden... want die van mij weet heel wat leukere dingen dan gelijk naar huis lopen Duivel

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:43

Lol, de pony heeft een ingebouwde TomTom, die loopt hoe dan ook richting huis. Mijn paard kijkt verbaasd achterom van 'oliebol, ik verlies wat' en komt me dan heel braaf ophalen, dus ik zou gewoon moeten loslaten, is stukken veiliger. Maar je hebt inderdaad gewoon géén tijd om na te denken en wat je doet op zo'n moment is puur reflex. Misschien als ik elke avond voor het slapen 10x tegen mezelf zeg 'Loslaten als ik val' dat dat werkt. Tong uitsteken

Anouk__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:54

Als ik buiten zou rijden zou ik ze denk ik vast houden omdat ik anders mn paard kwijt ben
Maar gewoon in de bak ofzo los laten, iets veiliger!
Maar ik vraag me af of ik daar nog zo bij na kan denken, want alle voorgaande keren dat ik eraf viel was het van het een op het andere moment dat ik op de grond lag (en altijd zonder teugels in mn handen)

G1ovanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:50

ik probeer altijd gelijk los te laten en ontspannend verder te rollen.
dat is het meest veiligst

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:55

Ik houd de teugel eigenlijk altijd vast.. En rol ik dus vanzelf
een beetje met hem mee als die gaat lopen. Lachen
Op een gegeven moment sta ik alweer, of gaat hij harder rennen/gek doen.. Tsja, dan moet ik hem loslaten.. maar probeer hoe dan ook hem vast te houden..

hantia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:41

Ik probeer altijd vast te houden..

Maar 1 keertje was ik bewusteloos en toen kon ik de teugels niet meer vasthouden.
En soms denk je er dan niet meer aan.

Nieeenkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:20

ik zou ze gewoon los laten. waarom zou je ze vast houden.
tenzij je gewoon snel opkan staan, als je geen pijn hebt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:22

nou ben ik twee keer van mijn pony gevallen en in beide keren had ik de teugels nog wel vast.
was dus echt een reflex denk ik hoor om ze vast te houden.

want die van mij loopt echt niet weg,daar hoef ik niet bang voor te zijn

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:20

Ik laat de teugels meestal los.. Ik heb een keer de teugels geprobeerd vast te houden maar dat
pakte niet zo goed uit. De new forest pony stond toen bijna op mij dus ik laat meestal de
teugels los als ik er af val.. En als je een goede band hebt met je paard ben ik van mening dat hij
of zij niet ver weg loopt....
Dus mijn mening is de teugels loslaten om verdere ongelukken te voorkomen zoals boven op je te
komen staan, je mee trekken bijvoorbeeld..

Gr Kris

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:25

Ff deels offtopic:
kris_bobby schreef:
En als je een goede band hebt met je paard ben ik van mening dat hij
of zij niet ver weg loopt....Gr Kris

Nou, volgens mij hoeft dat niet altijd zo te zijn! Ik kan alles wat ik wil doen met de mijne en al zeg ik het zelf hebben we een sterke band! Toch galoppeerde die van mij laatst gewoon door zonder mij Clown ! Het was de eerste x dat hij meemaakte dat er iemand van hem af viel, volgens mij galoppeerde hij gewoon door omdat hij niet in de gaten had dat er iets in de samenstelling verandert was Knipoog en het was het laatste pad voor stal, niet geheel onbelangrijk Knipoog! Dus of dat met slechte band te maken heeft ??? Of gewoon onwetendheid van het paard of natuurlijk instinct om naar huis te gaan???

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:12

Ik zou zeggen vasthouden als je buiten bent, maar laast ging het dier er in galop vandoor en hij sleurde mij gewoon mee terwijl ik de teugels vast had. Tja heb ze toen toch maar los gelaten, want ik laat me niet in galop meesleuren.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:27

Los Laten! Bloos Haha!
Al hangt het me wel wat van het paard af.
Mijn orlando merrie zou ik bv nooooooooit noooooit noooit vasthouden, want ik heb het gelukkig nog nooit moeten meemaken, maar als ik van haar af val, garandeer ik dat ze mij probeert te raken.
(ja.. rotkarakter, waarom hou je zo'n paard.. enzo .. dat houden we buiten de kwestie! )

Ook mijn hengst zou ik niet vasthouden omdat die te 'bruut' is, hij is nogal lomp en ik heb 2jaar geleden mogen meemaken dat hij met toppen aan over mijn buik galoppeerde, waar ik nog steeds littekens aan over heb gehouden en dit niet met opzet maar omdat ik de teugels vasthield voor hem neerviel en hij niet 'lenig' genoeg was om mij te ontwijken.

Maar sowieso ook als je paardje niets doet, je kan beter loslaten, want dan heeft je paard de vrijheid om je desnoods te ontwijken als jij aan de teugels hangt, kan het paardje nog super zijn best doen om je te ontwijken, maar er niet in slagen omdat je hem vasthebt. Als je mooi op je voeten landt, kan je mss toch beter vasthouden Clown Bloos

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:05

Tijdens een val denk ik er niet over na of ik vast hou of niet Vork

Meestal hou ik niet vast omdat de val heel erg onverwachts komt.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:03

bij ons is er vandaag iemand afgevallen die de teugels niet meer vasthad die pony liep door de piste en trapte in zijn teugel dat kan ook niet zo gezond zijn als die pony dan eens valt door die teugels. Maar soms is loslaten ook wel beter ligt eraan hoe je valt maar zelf denk ik er niet bij na

Devato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:30

Als ik eraf val, wat gelukkig niet zo vaak gebeurt, heb ik meestal geen tijd om te bedenken wat ik met m'n teugels ga doen... Buiten zou ik ze wel altijd proberen vast te houden, binnen ligt het eraan... Als het paard vreselijk aan het bokken en gek doen is, kun je hem misschien beter loslaten, als je niet zelf geschopt wil worden.