Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Goofy44 schreef:Het FEI statement - als dat gemaakt zou zijn - is niet (of niet gemakkelijk) op de FEI site te vinden.
Je bent wat "dit nieuws" dan afhankelijk van degene die het nieuwe brengt. De vraag is dan waar dit nieuws dan op gebaseerd is (uitspraken of statements gemaakt in een commissie of door de organisatie) en wat de reden is waarom dit in een wat aangedikte vorm naar buiten wordt gebracht.
Er zijn verschillende sites op internet waar "dit nieuws" staat, maar omdat net als in de gewone wereld iedereen alles klakkeloos van iedereen aanneemt, gaat zo een verhaal een eigen leven leiden.
Het is te hopen dat dit niet het begin van een koude oorlog tussen verschillende kampen wordt, met de OS in het vooruitzicht.
Als iemand het door FEI gemaakte statement aantreft, plaats dan de link hier even.
Citaat:Misschien iemand van de FEI voor zijn of haar beurt wat gepubliceerd?
frisiangirl schreef:http://www.pferdewissen.ch/biomechanik4.html heb nog even die link erbij gehaald...
FloortjeM schreef:frisiangirl schreef:http://www.pferdewissen.ch/biomechanik4.html heb nog even die link erbij gehaald...
Wat me een beetje tegen staat in deze link is dat ervan wordt uitgegaan dat het paard door zijn hoofd-halshouding lager te brengen, de achterhand hoger zal brengen en daarmee niet meer goed zal kunnen ondertreden. Daarmee zou je dus een ongewenst doel bereiken. En dat klopt.
Alleen: een goede training in de LDR-hoofdhalshouding ziet er juist op dat álle spieren in de bovenlijn (dus vanaf de nek door de hals over de schoft, over de rug, langs de lendenen en de broekspier tot de hakken) getraind worden. Dus is de clou nu juist dat je het achterbeen actief ondertredend houdt (en daarmee dus verder onder het paard en dus verlengd) en dat je aan de voorhand rekt en strekt door de hoofdhalshouding lager te plaatsen. De schoft als hoogste punt en dan het paard van kop tot staart te late stretchen.
Ik kan dat niet (en daarom zal ik mijn paard best eens ronder rijden, maar niet zo ver), maar als je het wel kan, is dat iets wenselijks. Willen we niet allemaal dat het paard goed ondertreedt en goed over de rug komt? Als je het zo uitvoert als omschreven in de link, lijkt me dat het gewoon een foute manier is en dat is dus onwenselijk. Daarmee wordt de discussie dus vals.
Rana schreef:Trouwens ik zit wel moeilijk te doen maar kan ook makkelijker
IEDEREEN DIE HYVES HEEFT VAN HARTE WELKOM!!!!
(zie foto's)
http://raantje86.hyves.net/album/130308 ... 71/0/0Q0N/
Don_Marcello schreef:Rana schreef:Trouwens ik zit wel moeilijk te doen maar kan ook makkelijker
IEDEREEN DIE HYVES HEEFT VAN HARTE WELKOM!!!!
(zie foto's)
http://raantje86.hyves.net/album/130308 ... 71/0/0Q0N/
Dit profiel is helaas niet zichtbaar voor iedereen
CaroleKlomp schreef:Kitty schreef:quote CaroleKlomp:
@Equi: In mijn ogen kan je met LDR onmogelijk een paard rechtrichten.
Waarom vind jij dat?
LDR is ook een manier van rijden dat voortkomt uit het Skala der Ausbildung waarvan rechtrichten onderdeel is. Een paard dat niet rechtgericht is, zal nooit compleet nageeflijk de hand willen volgen met aan beide zijden evenveel (eh.. even weinig) druk en vlot voorwaarts vooruit willen op been. Want een paard LDR rijden (dus over de schoft en niet vanuit de nek) kan alleen als het paard de hand goed wil volgen.
Dat vind ik omdat je tijdens rechtrichten niets anders doet dan het paard in balans te brengen. En wel zo dat alle delen van het lichaam gelijk belast worden.
Bij het LDR systeem verstoor je die balans omdat er een te extreme werking van voren ontstaat. De achterhand kan dus onmogelijk zakken en het paard kan dus niet in balans komen omdat het instrument daarvoor (hoofd/ halshouding) beperkt wordt door de ruiter. Het paard moet dus compenseren om niet te vallen (immers als je uit balans bent heb je neiging tot vallen). Dit gaat altijd gepaard met (lichte) overbelasting.
Dat LDR voorkomt komt uit het skala zou ik daarom af willen doen als onzin.
Don_Marcello schreef:Misschien iemand van de FEI voor zijn of haar beurt wat gepubliceerd?
Rana schreef:dank je
Citaat:Alleen: een goede training in de LDR-hoofdhalshouding ziet er juist op dat álle spieren in de bovenlijn (dus vanaf de nek door de hals over de schoft, over de rug, langs de lendenen en de broekspier tot de hakken) getraind worden. Dus is de clou nu juist dat je het achterbeen actief ondertredend houdt (en daarmee dus verder onder het paard en dus verlengd) en dat je aan de voorhand rekt en strekt door de hoofdhalshouding lager te plaatsen. De schoft als hoogste punt en dan het paard van kop tot staart te late stretchen.
frisiangirl schreef:Alleen kan een paard zijn rug niet goed gebruiken,omdat de lendewervels geblokkeerd worden. Daardoor krijg je dat een paard er misschien aan de voorkant wel losser bij loopt, dit alleen niet naar achteren doorwerkt. je krijgt dan een beetje een twee gedeeld paard...
russel schreef:Iedereen heeft het maar over anatomisch wel mogelijk en dus verantwoord.
Maar gaat het niet over het geestelijke misbruik? Hebben we het nog over dieren? Dieren die zich onderwerpen aan de mens en zich van alles laten welgevallen.
Is het met de kin op de borst gereden worden in een bijna onmogelijke houding alleen maar om zo soepel mogelijk te moeten worden voor het baasje, dus gewoon normaal? Ik kan dus echt niet begrijpen dat er dan een discussie over een wel of niet correct gebruik van het achterbeen wordt gegeven. Wat het paard moet ondergaan, daar gaan we gewoon aan voorbij, maar dat is toch de strekking van het stukje van de FEI of ben ik nu zo blond....