FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frisiangirl

Re: FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:14

Ik vind haar ook erg goed, en Warum Nicht heeft altijd van die leuke ontspannen ezelsoren...
@Rana: we wachten in spanning....

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:14

*flap flap flap*

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:16

Goofy44 schreef:
Het FEI statement - als dat gemaakt zou zijn - is niet (of niet gemakkelijk) op de FEI site te vinden.
Je bent wat "dit nieuws" dan afhankelijk van degene die het nieuwe brengt. De vraag is dan waar dit nieuws dan op gebaseerd is (uitspraken of statements gemaakt in een commissie of door de organisatie) en wat de reden is waarom dit in een wat aangedikte vorm naar buiten wordt gebracht.

Er zijn verschillende sites op internet waar "dit nieuws" staat, maar omdat net als in de gewone wereld iedereen alles klakkeloos van iedereen aanneemt, gaat zo een verhaal een eigen leven leiden.

Het is te hopen dat dit niet het begin van een koude oorlog tussen verschillende kampen wordt, met de OS in het vooruitzicht.

Als iemand het door FEI gemaakte statement aantreft, plaats dan de link hier even.

Ik vond het terug in de google cache pagina van de FEI, maar het lijkt inmiddels verdwenen van de FEI pagina zelf!

Doe maar eens google met exact deze tekst, klik op "de zoekbewerking herhalen met de weggelaten resultaten.
" en vergelijk de google cache met de huidige pagina!

"There are no known clinical side effects specifically arising from the use of hyperflexion, however there are serious concerns for a horse's well-being if the technique is not practiced correctly. The FEI condemns hyperflexion in any equestrian sport as an example of mental abuse. The FEI states that it does not support the practice."

Misschien iemand van de FEI voor zijn of haar beurt wat gepubliceerd?

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:18

Trouwens ik zit wel moeilijk te doen maar kan ook makkelijker
IEDEREEN DIE HYVES HEEFT VAN HARTE WELKOM!!!!
(zie foto's)
http://raantje86.hyves.net/album/130308 ... 71/0/0Q0N/

Citaat:

Dat zou je inderdaad bijna denken

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:18

frisiangirl schreef:
http://www.pferdewissen.ch/biomechanik4.html heb nog even die link erbij gehaald...

Wat me een beetje tegen staat in deze link is dat ervan wordt uitgegaan dat het paard door zijn hoofd-halshouding lager te brengen, de achterhand hoger zal brengen en daarmee niet meer goed zal kunnen ondertreden. Daarmee zou je dus een ongewenst doel bereiken. En dat klopt.

Alleen: een goede training in de LDR-hoofdhalshouding ziet er juist op dat álle spieren in de bovenlijn (dus vanaf de nek door de hals over de schoft, over de rug, langs de lendenen en de broekspier tot de hakken) getraind worden. Dus is de clou nu juist dat je het achterbeen actief ondertredend houdt (en daarmee dus verder onder het paard en dus verlengd) en dat je aan de voorhand rekt en strekt door de hoofdhalshouding lager te plaatsen. De schoft als hoogste punt en dan het paard van kop tot staart te late stretchen.

Ik kan dat niet (en daarom zal ik mijn paard best eens ronder rijden, maar niet zo ver), maar als je het wel kan, is dat iets wenselijks. Willen we niet allemaal dat het paard goed ondertreedt en goed over de rug komt? Als je het zo uitvoert als omschreven in de link, lijkt me dat het gewoon een foute manier is en dat is dus onwenselijk. Daarmee wordt de discussie dus vals.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:21

FloortjeM schreef:
frisiangirl schreef:
http://www.pferdewissen.ch/biomechanik4.html heb nog even die link erbij gehaald...

Wat me een beetje tegen staat in deze link is dat ervan wordt uitgegaan dat het paard door zijn hoofd-halshouding lager te brengen, de achterhand hoger zal brengen en daarmee niet meer goed zal kunnen ondertreden. Daarmee zou je dus een ongewenst doel bereiken. En dat klopt.

Alleen: een goede training in de LDR-hoofdhalshouding ziet er juist op dat álle spieren in de bovenlijn (dus vanaf de nek door de hals over de schoft, over de rug, langs de lendenen en de broekspier tot de hakken) getraind worden. Dus is de clou nu juist dat je het achterbeen actief ondertredend houdt (en daarmee dus verder onder het paard en dus verlengd) en dat je aan de voorhand rekt en strekt door de hoofdhalshouding lager te plaatsen. De schoft als hoogste punt en dan het paard van kop tot staart te late stretchen.

Ik kan dat niet (en daarom zal ik mijn paard best eens ronder rijden, maar niet zo ver), maar als je het wel kan, is dat iets wenselijks. Willen we niet allemaal dat het paard goed ondertreedt en goed over de rug komt? Als je het zo uitvoert als omschreven in de link, lijkt me dat het gewoon een foute manier is en dat is dus onwenselijk. Daarmee wordt de discussie dus vals.

HE-LE-MAAL MEE EENS

en ik doe ook niet meer mits onder streng professionele bijstand. Vind ook dat deze site niet neutraal erin staat.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:22

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:24

Don_Marcello schreef:
Rana schreef:
Trouwens ik zit wel moeilijk te doen maar kan ook makkelijker
IEDEREEN DIE HYVES HEEFT VAN HARTE WELKOM!!!!
(zie foto's)
http://raantje86.hyves.net/album/130308 ... 71/0/0Q0N/

Dit profiel is helaas niet zichtbaar voor iedereen

indd kan ook niks zien

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:24

voeg maar toe Knipoog ik accepteer wel even .

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:27

Alleen kan een paard zijn rug niet goed gebruiken,omdat de lendewervels geblokkeerd worden. Daardoor krijg je dat een paard er misschien aan de voorkant wel losser bij loopt, dit alleen niet naar achteren doorwerkt. je krijgt dan een beetje een twee gedeeld paard...

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:39

CaroleKlomp schreef:
Kitty schreef:
quote CaroleKlomp:
@Equi: In mijn ogen kan je met LDR onmogelijk een paard rechtrichten.

Waarom vind jij dat?

LDR is ook een manier van rijden dat voortkomt uit het Skala der Ausbildung waarvan rechtrichten onderdeel is. Een paard dat niet rechtgericht is, zal nooit compleet nageeflijk de hand willen volgen met aan beide zijden evenveel (eh.. even weinig) druk en vlot voorwaarts vooruit willen op been. Want een paard LDR rijden (dus over de schoft en niet vanuit de nek) kan alleen als het paard de hand goed wil volgen.

Dat vind ik omdat je tijdens rechtrichten niets anders doet dan het paard in balans te brengen. En wel zo dat alle delen van het lichaam gelijk belast worden.
Bij het LDR systeem verstoor je die balans omdat er een te extreme werking van voren ontstaat. De achterhand kan dus onmogelijk zakken en het paard kan dus niet in balans komen omdat het instrument daarvoor (hoofd/ halshouding) beperkt wordt door de ruiter. Het paard moet dus compenseren om niet te vallen (immers als je uit balans bent heb je neiging tot vallen). Dit gaat altijd gepaard met (lichte) overbelasting.

Dat LDR voorkomt komt uit het skala zou ik daarom af willen doen als onzin.

Dan verstaan we blijkbaar elk wat anders onder rechtrichten.

In de wandelgangen wordt met een rechtgericht paard een paard bedoeld waarvan de voorhand recht ten opzichte van de achterhand is geplaatst. Dit is slechts 1 facet uit het rechtrichten en wel het laatste facet uit het rechtrichten, namelijk het rechtgestelde paard.

Het rechtgestelde paard, bron: Akademische Reitkunst, B.Branderup 2003 Cadmos

Om tot een rechtgesteld paard te komen zal het van nature scheve paard eerst door rechtrichtende buigingsarbeid aan beide zijden even soepel en sterk moeten worden gemaakt.
Het scheve paard wordt dus niet in eerste instantie kaarsrechtgesteld, maar eerst met veel stelling gereden zodat de spieren worden opgerekt. Het rechtrichten begint ook niet op een rechte lijn, maar op een volte, omdat dan de lengtebuiging het makkelijkste te realiseren is. Het stretchen en buigen van de spieren is van grote gymnastische waarde en maken het paard los. Zodra het paard los is kan er minder stelling gevraagd worden.

Het paard rechtgericht door middel van stelling en buiging, bron: Akademische Reitkunst, B.Branderup 2003 Cadmos

We willen graag dat het paard ons en zijn eigen gewicht gaat dragen met zijn achterbenen. Maar om de achterhand te trainen kunnen we niet direct met de achterhand beginnen. De achterhand is een complex geheel van spieren, pezen en veel grote gewrichten die moeilijk los te werken zijn voor een ruiter. Daarom moeten we via een omweg de achterhand bewerken.
De hals van het paard is het soepelste deel van het lichaam. Het bestaat uit veel spierweefsel en pezen en uit kleine gewrichten. Dit deel van het paard is het makkelijkst te bewerken.

Skelet paard

Door de hals in te laten buigen naar links of naar rechts oefenen we invloed uit op de gehele wervelkolom en kunnen we lengtebuiging door het hele lijf realiseren.
Door stelling in de hals te vragen van het paard komt er een flauwe buiging in de gehele wervel kolom. U kunt zien dat de binnenheup een fractie naar voren komt. Vanuit deze heuppositie zal het binnenachterbeen automatisch naar het zwaartepunt geslingerd worden.

Zodra het paard in de juiste lengtebuiging komt, zal het paard zijn hals laten zakken en voorwaarts neerwaarts bewegen. De correcte lengtebuiging levert ontspanning in de bovenlijn op, waardoor het paard zijn achterbenen onder de massa kan slingeren richting het zwaartepunt.
Dit is het moment dat we de achterhand kunnen gaan bewerken! Door afwisselend het binnen of het buitenachterbeen richting het zwaartepunt te brengen traint het paard zijn eigen achterbenen. Hierdoor zal het paard steeds beter kunnen buigen in zijn achterbenen en in staat zijn steeds meer gewicht met zijn achterhand te gaan dragen.
Als het paard op beide zijden even soepel en sterk is kan de voorhand recht t.o.v de achterhand gesteld worden.
De voorhand recht t.o.v. de achterhand stellen is dus alleen weggelegd voor die paarden die er al een langdurige training van rechtrichtende buigingsarbeid op hebben zitten. Tot die tijd zal het paard altijd met stelling gereden worden. Hoe sterker en soepeler het paard is, hoe minder er met stelling gereden hoeft te worden. De mate van de stelling is dus afhankelijk van het africhtingsniveau van het paard.

Zie http://www.rechtrichten.nl

En pas zodra het paard rechtgericht is, kun je je paard vragen wat meer over zijn schoft naar beneden te stretchen (LDR, iets ronder vragen of hoe je het ook noemen wilt...)

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:39

Don_Marcello schreef:

Het heeft zo'n tien dagen op de site gestaan, daarna is het eraf gehaald, er zal idd wel door die of gene druk uitgevoerd zijn.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:39

Daar is grote kans van ja.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:11

Afbeelding

Afbeelding

de foto's die rana bedoelde...

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:26

dank je Bloos

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:42

Rana schreef:
dank je Bloos

@ Rana
Wat wil je met deze foto's duidelijk maken, of wat denk je dat je op deze wijze bereikt ?

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:19

het was meer een statement naar carole toe dat het n.a.v foto's en of filmpjes je een stuk duidelijker kan maken, wat er bedoelt wordt.

aangezien ze een zeer sterke mening heeft maar deze niet wil onderbouwen op deze manier. Meer niet Haha!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 00:42

Toon mij 1 foto waarbij een paard LDR wordt gereden en daarbij zijn achterhand goed gebruikt. Fysiek namelijk onmogelijk.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:14

FloortjeM zei:

Citaat:

Dat is ook hoe ik er over denk, fisiek dus wel mogelijk naar mijns inziens...
De boven geplaatste foto's zijn van een paard die nog maar net in een rondere houding aaneemt in de training. als ik een foto kan vinden voor je zal ik m plaatsen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:55

@ rana
Wat een mooi paardje.
Waaram je de foto's plaatst is duidelijk.

De vraag was:
Wat denk je door op deze wijze te rijden te bereiken?

Het is niet de bedoeling om "off- topic" te gaan.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:06

Rana, zoals jij je paard rijdt op de foto's dat vind ik niet echt rond en diep. Tijdens mijn losrijden, komt de hals het hoofd van paard niet boven de schoft uit. In die houding, buig ik links en rechts in, maak ik ze wat ronder en wat langer in de hals, schakel ik heel veel. En na dat losrij stukje stel ik ze hoger in zodat ze mooi bovenin lopen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:09

@ Vossie nou inderdaad zo gaat dat bij mij meestal ook! Deze foto's zijn van de 4e x dat ik er eens op zat dus dan pak je het niet gelijk erbij ( zeker omdat het nog niet echt gewent was in deze houding te lopen en wil niks forceren, maar zo doe ik het bij de wat meer door zo te rijden, bespierdere paarden ook, deze moet eerst nog wat meer de bespiering in...

Haha! Haha!

@ goofy: zoals vossie ook al uitlegt hierboven, op die manier werken " we " het paard los, voornamelijk het inrijden en daar na gewoon weer op de LL..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:22

frisiangirl schreef:
Alleen kan een paard zijn rug niet goed gebruiken,omdat de lendewervels geblokkeerd worden. Daardoor krijg je dat een paard er misschien aan de voorkant wel losser bij loopt, dit alleen niet naar achteren doorwerkt. je krijgt dan een beetje een twee gedeeld paard...

Zou je dit eens kunnen onderbouwen met een duidelijk anatomisch model?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:00

Iedereen heeft het maar over anatomisch wel mogelijk en dus verantwoord.

Maar gaat het niet over het geestelijke misbruik? Hebben we het nog over dieren? Dieren die zich onderwerpen aan de mens en zich van alles laten welgevallen.

Is het met de kin op de borst gereden worden in een bijna onmogelijke houding alleen maar om zo soepel mogelijk te moeten worden voor het baasje, dus gewoon normaal? Ik kan dus echt niet begrijpen dat er dan een discussie over een wel of niet correct gebruik van het achterbeen wordt gegeven. Wat het paard moet ondergaan, daar gaan we gewoon aan voorbij, maar dat is toch de strekking van het stukje van de FEI of ben ik nu zo blond....

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:46

russel schreef:
Iedereen heeft het maar over anatomisch wel mogelijk en dus verantwoord.

Maar gaat het niet over het geestelijke misbruik? Hebben we het nog over dieren? Dieren die zich onderwerpen aan de mens en zich van alles laten welgevallen.

Is het met de kin op de borst gereden worden in een bijna onmogelijke houding alleen maar om zo soepel mogelijk te moeten worden voor het baasje, dus gewoon normaal? Ik kan dus echt niet begrijpen dat er dan een discussie over een wel of niet correct gebruik van het achterbeen wordt gegeven. Wat het paard moet ondergaan, daar gaan we gewoon aan voorbij, maar dat is toch de strekking van het stukje van de FEI of ben ik nu zo blond....

er is onderzoek gedaan naar de lichamelijke gevolgen, daar komt uit dat die er niet zijn, dus wordt het op t mentale vlak gegooit...
Een mens leert de split ook niet in 10 min, dat is ook een proces van spieren oprekken, zo gaat t bij een paard ook, heel rustig steeds wat verder doorvragen.