wel of geen hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:37

Klara16 schreef:
Citaat:
Je kunt ook nog wat aan die hengstigheid doen. En waarom laat je dan niet gewoon de eierstokken weghalen als je er toch niet mee gaat fokken? Dit even in vergelijking met castratie wat wél heel vanzelfsprekend lijkt.

Dat vereist een operatie die minstens even zwaar is als een koliekoperatie. De hele buik moet dan open. Zeer grote kans dat je merrie dit niet overleeft. Om nog maar te zwijgen over sportgeschiktheid.
Bovendien is ze dan definitief onvruchtbaar. Echt geen optie dus

Castratie via de lies van een oudere hengst is ook een operatie.

Als ik zeg waarom een hengst een operastie laten ondergaan, krijg ik als antwoord dat het een fluitje van ene cent is, maar bij een merrie is een operatie ineens heel gevaarlijk.
en ene hengst is dan toch ook meteen definitief onvruchtbaar? Dat is met twee maten meten.

Daarbij kan tegen hengstigheid gewoon op chemisch gebied iets gedaan (injecties).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:38

Sammie schreef:
Als een merrie niet wordt gebruikt voor de fok heb je hier geen tot weinig last van. Een ander paard heeft hier ook geen last van. Bij een hengst heb je dat dus wel. Altijd. Pling

DAT is dus het misverstand dat ik bestrijd. Een hengst is niet altijd lastig of anders dan andere paarden!
En merries die niet voor de fok gebruikt worden kunnen ook gewoon mensen en andere paarden aanvliegen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:39

Lusitana schreef:
Ja, natuurlijk zijn er hengsten die enorm veranderen, maaaaaar: Er zijn verschillende factoren in het spel.
Als een paard een slecht karakter heeft, behoud hij dan vanzelf. Dan heb je ook een draak van een ruin.
Daarbij, de helft van de testeron aanmaakt zorgt natuurlijk voor een verschil! Maar een paard dat erg beheerst werd daardoor verliest niet alle neigingen.
Een andere factor is de omgang. Men verliest plots de angst, gaat plots normaler met het dier om, gooit hem plots wél naar buiten etc, en natuurlijk heeft dit ook zijn effect. Maar was men ook zo met de hengst om gegaan, was hij misschien ook wel een drolletje.

En weer roept men wel hoe lief een ruin dan plots is, maar men heeft het nou nooit eens over de ruinen die niet te hanteren zijn...

Het zit niet altijd geheel in de vermindering van het testeron.

Hengsten kwamen al elke dag buiten, en de eerste tijd na de castratie stonden ze ook nog niet tussen de andere paarden.
Dus daar geen verschil.
De eigenaren hebben nog steeds hengsten die wel worden gebruikt voor de fokkerij, en zijn dus echt wel 'normaal' in de omgang.
Maar je merkt gewoon al snel een groot verschil. Ook als je langs de stal komt met een ander paard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:43

Lusitana schreef:
Sammie schreef:
Als een merrie niet wordt gebruikt voor de fok heb je hier geen tot weinig last van. Een ander paard heeft hier ook geen last van. Bij een hengst heb je dat dus wel. Altijd. Pling

DAT is dus het misverstand dat ik bestrijd. Een hengst is niet altijd lastig of anders dan andere paarden!
En merries die niet voor de fok gebruikt worden kunnen ook gewoon mensen en andere paarden aanvliegen.

Nee, je begrijpt het niet. Als een merrie hengstig is, heeft een ander paard hier geen last van. Misschien de ruin die erbij in de wei staat omdat ze zich daar aan opbiedt. Als een merrie leeg is, heb je er geen last van. Als je een hengst hebt, heb je merries die daar opreageren. Door extreem hengstig te worden, door de draad heen vliegen (en de hengst wilt dat misschien ook wel doen). Dergelijke dingen. Dit gedrag blijf je houden, puur doordat het een hengst is.

Je bent zo bezig met het verdedigen van een vooroordeel over karaktereigenschappen dat dat het enige is waar je je meebezig houdt.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:52

Lusitana schreef:

Als ik zeg waarom een hengst een operastie laten ondergaan, krijg ik als antwoord dat het een fluitje van ene cent is, maar bij een merrie is een operatie ineens heel gevaarlijk.
en ene hengst is dan toch ook meteen definitief onvruchtbaar? Dat is met twee maten meten.

Daarbij kan tegen hengstigheid gewoon op chemisch gebied iets gedaan (injecties).

Castratie via de lies is minder ingrijpend omdat de buikholte dan niet geopend hoeft te worden. De eierstokken moeten helemaal uit de buik gehaald worden. Het valt qua zwaarte echt te vergelijken met een koliekoperatie. Het is echt geen optie.

Bovendien is het toch krom dat iemand zijn merrie allerlei chemische rotzooi moet inspuiten elke maand omdat een stalgenoot vindt dat zij een niet geodgekeurde hengst moet houden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:55

De toon hier wordt wel erg heftig.

Ik ben over het geheel genomen helemaal geen voorstander van niet-ggk hengsten hengst laten, ik zie er de toegevoegde waarde niet van en wel de nadelen, maar om nu maar te gaan roepen dat iemand anders zijn paard moet castreren omdat mijn paard er heftig op reageert, vind ik wel heel ver gaan. De volgende keer moet ik met mijn springpaard maar vertrekken omdat andermans paard te heet wordt van hindernissen in de bak?

Met wat overleg en begrip kom je een heel eind.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:55

denk dat we goed moeten beseffen dat we niet alle hengsten over een kam kunnen scheren! je hebt rotte appels er tussen zitten (slechte opvoeding genoten of een verknipt/lastig karakter hebben),maar daarnaast heb je ook verschrikkelijk lieve hengsten die makkelijk te hanteren zijn. En helemaal niet lastig zijn te houden op een stal waar meerdere paarden staan.
Zelf prijs ik me gelukkig dat ik dagelijks nauw samenwerk met mijn grote witte vriend, een echte matcho hengst die erg veel zelfvertrouwen heeft in zich zelf en dit graag laat zien en uitstraalt,maar altijd rekening met zijn eigenaren houdt.
kortom ik ben verzot op hengsten,mits ze goed zijn opgevoed Knipoog , dan zijn het heerlijke wezens om mee te werken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:56

Op zich heb ik er geen probleem mee als iemand z'n hengst hengst wilt houden. Maar hou er dan wel in godsnaam rekening mee dat als zo'n dier losraakt, het een hoop meer problemen geeft als een merrie of een ruin.
Verder vind ik het sneu als je een kuddedier alleen moet houden.
(maar goed, dat geld ook voor ruinen en merries die alleen gehouden worden)
Maar ik zie niet in waarom iemand z'n hengst moet casrteren omdat iemand met een merrie er last van heeft.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:57

Klara16 schreef:
Lusitana schreef:

Castratie via de lies is minder ingrijpend omdat de buikholte dan niet geopend hoeft te worden. De eierstokken moeten helemaal uit de buik gehaald worden. Het valt qua zwaarte echt te vergelijken met een koliekoperatie. Het is echt geen optie.

Bovendien is het toch krom dat iemand zijn merrie allerlei chemische rotzooi moet inspuiten elke maand omdat een stalgenoot vindt dat zij een niet geodgekeurde hengst moet houden?

Dus het is niet krom dat de hengst een risicovolle operatie moet ondergaan, omdat een eigenaar van een merrie dat vindt, omdat haar merrie vaak hengstig is door de hengst?
Nogmaals, als eigenaren van merries een hekel hebben aan hengsten, dan zet je je merrie niet op een stal waar hengsten toegelaten worden.(en er zijn genoeg stallen waar hengsten niet welkom zijn )
Zet je je merrie op een 'gemengde' stal, dan moet je vervolgens niet gaan klagen dat er een hengst staat, of komt te staan.
Dat was immers je eigen keuze.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:58

sherif schreef:
kortom ik ben verzot op hengsten,mits ze goed zijn opgevoed ;) , dan zijn het heerlijke wezens om mee te werken.

Inderdaad. Maar mensen die een hengst hengst laten om de verkeerde redenen zijn niet de types die een paard een goede opvoeding kunnen geven, helaas.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:00

Citaat:
Dus het is niet krom dat de hengst een risicovolle operatie moet ondergaan, omdat een eigenaar van een merrie dat vindt, omdat haar merrie vaak hengstig is door de hengst?

Dat zeg ik niet. Als mijn merrie zich misdraagt is dat mijn probleem, niet dat van een ander.
Het wordt pas mijn probleem als die hengst uitbreekt/niet goed bijgehouden wordt, en hij mijn merrie, en dus mij, gaat lastigvallen. En dan vind ik wel dat er gecastreerd moet worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:01

Lielle schreef:
ik zie er de toegevoegde waarde niet van en wel de nadelen, maar om nu maar te gaan roepen dat iemand anders zijn paard moet castreren omdat mijn paard er heftig op reageert, vind ik wel heel ver gaan. De volgende keer moet ik met mijn springpaard maar vertrekken omdat andermans paard te heet wordt van hindernissen in de bak?

Zo heb ik het niet bedoeld, Lielle. Maar als ik zeg dat 'een' merrie heftig reageert wordt er hier gezegd. Ja, dan ga je toch weg of dan geef je d'r maar een pil. (logisch toch dat er dan gereageerd wordt dat dit erg vreemd doet overkomen, omdat je als een behoorlijke fokker niet fokt met een ggk hengst en knip knip is bij een hengst makkelijker dan knip knip bij een merrie, waarbij de fokeisen een stuk lager liggen als je voor een stb fokt.)
Mijn punt is dat dit een nadeel is van het hebben van een hengst. Overigs was dit een opmerking als bijzaak in een verhaal die meer punten omvatte. Dit wordt uit zijn context gehaald en verschrikkelijk overdreven.

Aan een hengst kleven gewoon veel meer nadelen, waarvan anderen ook last van kunnen ondervinden. Waarom moet iemand dan persé een hengst hebben omdat die persoon dat zo leuk vindt, terwijl het het paard soms gruwelijk in de weg kan zitten.

Op dat soort dingen wordt niet gereageerd, maar er wordt hier wel stellig gesteld dat een hengst zo braaf is en lief en noem maar op. Die nadelen, ach....
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-05-08 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:02

Klara16 schreef:
sherif schreef:
kortom ik ben verzot op hengsten,mits ze goed zijn opgevoed ;) , dan zijn het heerlijke wezens om mee te werken.

Inderdaad. Maar mensen die een hengst hengst laten om de verkeerde redenen zijn niet de types die een paard een goede opvoeding kunnen geven, helaas.

Dan lijkt me dat we eruit zijn.
Een onopgevoede hengst moet niet op een pensionstal staan, maar dat vind ik van alle onongevoede paarden.
( je wilt met geen enkel paard andere paarden of eigenaren in gevaar brengen, lijkt mij.)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:02

Precies Needje. Ik zou er wel ernstig moeite mee hebben als iemand anders mij voorschrijft dat ik mijn paard moet castreren omdat zijn paard er last van heeft terwijl mijn paard niets fout doet. Overigens ben ik het wel met Klara eens dat ik veel te veel voorbeelden zie van die 'o-zo brave' hengsten waarbij ik dus mijn hart vasthoud omdat ze in mijn ogen helemaal niet zo braaf en goed opgevoed zijn. En op het moment dat ik daar last van heb, zeg ik er dus wel iets van.

Bij ons op stal staan twee hengsten, waar ik dus altijd langs moet met mijn merrie. Die staat zich dus als ze hengstig is wijdbeens uit te sloven Knipoog, genant maar dat is het dan ook.

/edit
sammie, dan bedoelen we hetzelfde

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:06

De merries bij ons op stal staan ook wijdbeens bij m'n ruin. Haha!
Alleen is mijn ruin op dta moment niet blind van testosteron en kan je gewoon veilig de merrie er naast zetten in principe. Dat zal ik bij een hengst maar niet doen.
Echt, hoe braaf sommige hengsten ook zijn. Zodra ze los komen doe je er niets meer aan als ze hun banketstaaf achterna gaan.
Dat werd me wel duidelijk zaterdag. En dat was ook echt een brave hengst.
Alleen snp ik niet waarom je een hengst buiten de trailer het hoofdstel afdoet. Bloos

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:08

Sammie schreef:
Nee, je begrijpt het niet. Als een merrie hengstig is, heeft een ander paard hier geen last van. Misschien de ruin die erbij in de wei staat omdat ze zich daar aan opbiedt. Als een merrie leeg is, heb je er geen last van. Als je een hengst hebt, heb je merries die daar opreageren. Door extreem hengstig te worden, door de draad heen vliegen (en de hengst wilt dat misschien ook wel doen). Dergelijke dingen. Dit gedrag blijf je houden, puur doordat het een hengst is.

Je bent zo bezig met het verdedigen van een vooroordeel over karaktereigenschappen dat dat het enige is waar je je meebezig houdt.

Maar als een merrie hengstig is, kan de eigenaar van een hengst hier toch ook last van hebben? Maar op de een of andere manier is het dan het pakkie an van de hengsteneigenaar. Had je hem maar moeten castreren. Terwijl als een merrie last heeft van een hengst (en dan bedoel ik last dmv hengstig worden, geen ernstige taferelen iig), het ook het probleem is van de hengsteneigenaar. Dan meet je volgens mij enigzins met twee maten.

Daarbuiten is een hoop gewoon op te lossen door goed overleg. Wij hebben op een aantal merries staan die echt gruwelijk hengstig worden, maar die houden de eigenaren gewoon uit de buurt van de hengst en wij blijven uit hun buurt, probleem opgelost.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:09

Citaat:
Als jij een merrie hebt die continu hengstig is als ze een hengst naar dr heeft, dan moet je haar niet op een pensionstal zetten waar ook hengsten aangenomen worden.
Of in overleg naar een andere box.
Maar volgens mij kan de eigenaar van de hengst er bar weinig aan doen dat jouw merrie zo op de hengst reageert.

Lekker makkelijk gezegt.
Bij ons op stal heeft ook een tijdje een haflinger gestaan.
Deze stond geheel aan de andere kant van de stal en kwam nooit langs de merrie-kant, toch waren er een paar merrie's die de aanwezigheid van de hengst opmerkte.
We hebben links weilanden, in het midden de stal en dan aan de rechterkant weer weilanden.
Merrie's stonden links van de stal, hengst stond rechts van de stal. Het was werkelijk een grote drukte, merrie's bleren, hengst trok zich er niet zoveel van aan, maarja die blerde ook weleens terug. Ruinen begonnen ook steeds meer te bleren. 2 merrie's bléven hengstig! één daarvan moest zelfs aan de hormonen! (en ik kan je vertellen, dat is een DUUR grapje!) Alle merrie's waren vaker hengstig en heviger hengstig.
Hengst moest op een gegeven moment toch echt gecastreerd, we hebben alles geprobeerd, het wilde gewoon niet.

Het is inderdaad niet de schuld van de eigenaar van de hengst dat de merrie's zich zo opfokken maar wat doe je als staleigenaar?
Juist, dan moet die hengst of ruin worden of weg. Want om nu merrie's te gaan weren... Koe
En toch; de hengst is wel een beetje de schuldige van de ophef...
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 15-05-08 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:09

Needje schreef:
De merries bij ons op stal staan ook wijdbeens bij m'n ruin. Haha!

dat doet Raimaer ook. Pablo (ruin) raakt er helemaal van in de war, je ziet hem piekeren Knipoog

Citaat:
Echt, hoe braaf sommige hengsten ook zijn. Zodra ze los komen doe je er niets meer aan als ze hun banketstaaf achterna gaan.
Dat werd me wel duidelijk zaterdag. En dat was ook echt een brave hengst.
Alleen snp ik niet waarom je een hengst buiten de trailer het hoofdstel afdoet. Bloos

en daar heb ik dus ook te veel voorbeelden van gezien, ook in een land waar het heel normaal was dat je alles hengst liet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:13

Bij ons staan de merries en de ruinen bij elkaar buiten, die merries zijn continue hengstig tot vervelens toe, bieden zich aan en de ruinen worden er zelfs boos om. Een enkele ruin laat hem nog wel eens hangen. Die merries zien het verschil niet, een vent en het is al meteen goed. Clown

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:13

mylittlejoy schreef:
Maar als een merrie hengstig is, kan de eigenaar van een hengst hier toch ook last van hebben? Maar op de een of andere manier is het dan het pakkie an van de hengsteneigenaar.
Als een merrie hengstig raakt van de hengst, en de hengst daar vervolgens op reageert. Hoef je maar 1 ding te doen. Haha! Hengst wegzetten. Ander stal (niet andere locatie) Haha! Of de merrie in een andere stal zetten.
Snap je nu dat zo'n opmerking compleet uit z'n verband wordt gerukt, al neemt het niet weg dat het gewoon een nadeel blijft van het hengst-houden blijft en omdat de eigenaar hier zelf bewust voor kiest, vind ik dat zo'n hengstenhouder ook net iets meer moeite mag doen om dit probleem op te lossen. (evt. in overleg) En dit hoeft niet direct door castratie. Knipoog

En die merrie van mij heeft ook al eens de prutsmuts gespeeld bij een ruin. Hij ging d'r vrolijk overheen. (en dat heeft deze ruin ook bij anderen gedaan) Maar ik weet iig zeker dat hier geen veulentje uit is gekomen Clown

En om deze reden zie ik dus ook liever merrie en ruinen weides en niet 1 zooitje door elkaar.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-05-08 15:16, in het totaal 2 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:16

russel schreef:
Bij ons staan de merries en de ruinen bij elkaar buiten, die merries zijn continue hengstig tot vervelens toe, bieden zich aan en de ruinen worden er zelfs boos om. Een enkele ruin laat hem nog wel eens hangen. Die merries zien het verschil niet, een vent en het is al meteen goed. Clown

Bij ons staan daarom de ruinen en de merrie's altijd apart en nooit naast elkaar. (soms wel op stal maar dan zorgen we voor een combi van; oudere ruin en merrie die nooit zo hevig hengstig is).

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:17

take_one schreef:
Nou opzich hoeft een hengst niet veel meer problemen te geven dan een ruin of merrie..

Hier ben ik het volledig mee eens. Je moet alleen goed rijden, dan ligt het 9 van de 10 x niet aan het paard Knipoog

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:29

Sammie schreef:
Als een merrie hengstig raakt van de hengst, en de hengst daar vervolgens op reageert. Hoef je maar 1 ding te doen. Haha! Hengst wegzetten. Ander stal (niet andere locatie) Haha! Of de merrie in een andere stal zetten.
Snap je nu dat zo'n opmerking compleet uit z'n verband wordt gerukt, al neemt het niet weg dat het gewoon een nadeel blijft van het hengst-houden blijft en omdat de eigenaar hier zelf bewust voor kiest, vind ik dat zo'n hengstenhouder ook net iets meer moeite mag doen om dit probleem op te lossen. (evt. in overleg) En dit hoeft niet direct door castratie. Knipoog

Ben ik met je eens. Nou hebben wij over het algemeen geen problemen hoor. En ik vind ook dat als je er voor kiest om 'm hengst te houden, je hier de verantwoordelijkheid voor moet nemen en dus dat extra beetje moeite moet nemen. Maar dat neemt niet weg dat je zelf een heftig hengstige merrie hebt, je hier zelf ook rekening mee moet houden en niet alleen de verantwoordelijkheid bij de hengsteneigenaar moet leggen. Gelukkig gaat dit over het algemeen prima. Haha!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:36

waar is de TS in dit verhaal gebleven?

Ik vind het trouwens wel een interesante discussie aangezien ik zelf ook liever een hengst heb.

voorin in dit topic ging het over wat te doen als de hensgt te druk wordt? Dan castreren we ze maar..het testotron (*weet niet meer hoe je het schrijft *) neemt af maar karakter verander je nooit meer.

Ik heb zelf een hengst gehad en zou NOOIT een oudere hengst kopen maar 1 die je zelf op kan voeden. Mijn hengst was 11 toen ik hem heropvoedde maar kreeg de vervelende nukken van z'n vorige eigenaar er niet helemaal uit

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:42

TS heeft waarschijnlijk geopend met een verzonnen post en blijft misschien daarom weg, ze is daarop behoorlijk gepest.

Klara16 schreef:

Dit was in verband met de genoemde pismerrie (die dus altijd hengstig is). En dus ook een probleem is. Zo´n merrie is trouwens ook gewoon onvruchtbaar door de problemen die de oorzaak zijn van het altijd hengstig zijn....

Ik heb het niet over elke merrie.

De kernvraag was trouwens niet "moet ik mijn jaarling laten castreren" of "wat zijn de nadelen van een hengst" of "wat vinden jullie van hengsten".
Het ging om het gebruik van een hengst in de sport (op niveau). Er zijn maar weinig posts die daar op toe spitsen...

Zelf zie ik niet waarom een hengst bij vorbaat ongeschikt zou zijn voor de sport op niveau bij (een bepaald) iemand.
De enige dingen die ik daar over hoor is "ik wil geen hengst van een ander in mijn nek" alsof alle hengsten niks anders doen dan op paarden met ruiters springen.
Als Anky of Jeroen Dubbeldam (om mensen te noemen die iedereen kent) een hengst gaat kopen, doen jullie dan ook allemaal zo van "kun je niet doen, hebben anderen alleen maar last van, zo´n paard heeft een ongelukkig eenzaam leven etc?

Ik denk dat we er wel uit waren dat een ruiter natuurlijk vaardig genoeg moet zijn en verantwoording draagt. Waarom dat afkraken van de hengst in zijn geheel?

Daarbij, ik heb ook niks tegen het feit dat jullie hengstjes jong castreren en daardoor veel ruinen hebben, en daarvoor kiezen, maar ik begrijp niet waarom een volwassen hensgt ineens per defintie zo ontzettend negatief bekeken wordt en haast geen bestaansrecht lijkt te hebben of het moet voor de voortplanting zijn.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-05-08 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt