Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

valyzja

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:51

love_nadesh schreef:
word een paard niet kopschuw & bang als je hem tussen de oren slaat 2 van onze paarden is tussen de oren geslagen & we mogen hier helemaal niet bij komen het lukt al aardig met een Hooftstel Bloos
Mannen hebben geen respect & mannen hebben geen gevoel voor dieren!! Duivel

Dat is niet waar. hahaha
Mannen hebben heus wel respect en houden heus wel van dieren.
Maar sommigen gewoon niet en dat is met vrouwen net zo.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:00

valyzja schreef:
love_nadesh schreef:
word een paard niet kopschuw & bang als je hem tussen de oren slaat 2 van onze paarden is tussen de oren geslagen & we mogen hier helemaal niet bij komen het lukt al aardig met een Hooftstel Bloos
Mannen hebben geen respect & mannen hebben geen gevoel voor dieren!! Duivel

Dat is niet waar. hahaha
Mannen hebben heus wel respect en houden heus wel van dieren.
Maar sommigen gewoon niet en dat is met vrouwen net zo.

Nou ik heb heel veel mannen gezien die totaal geen respect voor hun dieren hebben. Ach gut
Die denken aleen maar aan het rijden kijken verder niet naar hun beesten om schoppen & slaan hun paard als het 1 sprong niet goed doet Verdrietig ,

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:03

Tjah dat is nou net wat ik zeg.
vrouwen zijn net zo en niet alle mannen zijn zo negatief tegen hun paard.
Ik rijd bij een man die juist grote vrienden is met zijn paard. Dat is echt mooi om te zien.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:45

valyzja schreef:
Tjah dat is nou net wat ik zeg.
vrouwen zijn net zo en niet alle mannen zijn zo negatief tegen hun paard.
Ik rijd bij een man die juist grote vrienden is met zijn paard. Dat is echt mooi om te zien.

Tja dat kan maar ik zeg ook weer niet dat elke man het zelfde is!
Ik hoef de onze iniedergeval niet proberen met zweep te rijden want dan kan ik ter plekke de eerste beste ambulance wel bellen. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:54

CharleyT schreef:
Sonja schreef:
Is 1 van de hufterigste manieren om een paard te slaan, want ze zien ook niets aankomen. Wat mij betreft dus echt alleen als je geen andere optie hebt. Bij stijgeren raak ik 'm waar ik 'm raken kan.

Wow, dat laaste zinnetje klinkt me griezelig in de oren. Raken waar ik 'm raken kan.
Krijg je dan een rood waas voor je ogen ofzo??????

Nee hoor, waarom zou ik een waas voor mijn ogen krijgen? Ik denk dat als je dat als ruiter met je laat gebeuren, je op (cq in de buurt van) een paard niks te zoeken hebt.
Wat ik er mee bedoel is dat je bij een steigerend paard niet heel veel keuze of mogelijkheden hebt om 'm een tik op een bepaalde plaats te geven. Je bent dan een beetje te druk met je 't vege lijf redden namelijk Knipoog Oftewel; als ik een kans heb om 'm om te trekken met de teugel (je gaat automatisch voorover als je paard steigert, en als je de kans hebt om 'm met een teugel schuin voorwaarts/opzij te trekken dan is dat 'ideaal' voor dat moment) dan zal ik dat zeker doen, da's de veiligste weg terug naar de grond. Maar als ik op dat moment niet veel anders meer kan dan m'n armen om z'n hals slaan, evt. nog met een knal tegen z'n kop, dan is dat m'n volgende keuze.

Ik denk alleen wel dat ik een iets ander idee heb bij steigerende paarden dan sommige anderen in dit topic. Een beetje dom huppen met de voorpootjes los van de grond vind ik nog niet steigeren waarbij je grove(re) maatregelen neemt. Ik heb het echt over beesten die gevaarlijk hoog komen; oftewel waar je een grote kans mee hebt om achterover te slaan en dus te verongelukken...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:00

ik sluit me aan bij Sonja. Je hebt steigeren en steigeren natuurlijk. Als noob gaat dreigen komt hij misschien 40 cm van de grond en trek ik hem alleen maar voorwaarts/opzij om hem weer op de grond te krijgen. Soms is dit afdoende en soms gaat hij het gevecht aan door steeds een beetje hoger te gaan steigeren.
Krijg ik hem niet meer voorwaarts/opzij naar beneden krijgt hij toch echt een flinke beuk tussen zijn oren.

enne... noob is alles behalve kopschuw.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:33

Nog nooit gedaan & ook nog nooit nodig geweest.
Misschien als mijn paard zou stijgeren (en dan vooral als hij er een 'spelletje' van zou maken), dat ie een klap tussen zijn oren zou krijgen.. maar ik hoop dat het nooit nodig is.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:55

Ik geef mijn paard rustig een tik tussen zijn oren als hij steigert. Ik vind dit ook geen mishandeling, maar een vorm van bestraffing. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik dan er van overtuigd ben dat hij het niet uit pijn of vrolijkheid doet, maar echt express. Een paard wat bewust gevaarlijk wordt moet je bestraffen, en dit consequent! Je kunt je paard beter 1 x een goede tik geven dat hij even schrikt, dan een klein tikje. Zo'n klein tikje zal geen indruk op hem maken. Sommige mensen vinden dat ik hard voor mijn paarden ben, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik bestraf mijn paard als het nodig is en beloon hem als het braaf is (dit vooral niet vergeten!!!). Waarschijnlijk zien sommige mensen nu al voor zich hoe ik mijn paarden straf: striemen van de zweep, gaten in de buik van de sporen, bloedneuzen en angstige paarden....Dat valt mee hoor!! Mijn paarden komen allemaal naar me toe als ze in de wei of op stal staan..... Haha! Haha!

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:58

Citaat:
Nou ik heb heel veel mannen gezien die totaal geen respect voor hun dieren hebben. Ach gut
Die denken aleen maar aan het rijden kijken verder niet naar hun beesten om schoppen & slaan hun paard als het 1 sprong niet goed doet Verdrietig ,

Er zijn ook genoeg meisjes/ vrouwen die hun paard respectloos behandelen, kijk maar eens goed om je heen op een concours. Het zijn echt niet alleen mannen hoor...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:00

frisiangirl schreef:
Ik geef mijn paard rustig een tik tussen zijn oren als hij steigert. Ik vind dit ook geen mishandeling, maar een vorm van bestraffing. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik dan er van overtuigd ben dat hij het niet uit pijn of vrolijkheid doet, maar echt express. Een paard wat bewust gevaarlijk wordt moet je bestraffen, en dit consequent! Je kunt je paard beter 1 x een goede tik geven dat hij even schrikt, dan een klein tikje. Zo'n klein tikje zal geen indruk op hem maken. Sommige mensen vinden dat ik hard voor mijn paarden ben, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik bestraf mijn paard als het nodig is en beloon hem als het braaf is (dit vooral niet vergeten!!!). Waarschijnlijk zien sommige mensen nu al voor zich hoe ik mijn paarden straf: striemen van de zweep, gaten in de buik van de sporen, bloedneuzen en angstige paarden....Dat valt mee hoor!! Mijn paarden komen allemaal naar me toe als ze in de wei of op stal staan..... Haha! Haha!

Nou, dat ljikt me een mooi vb van wat slaan te weeg brengt; als je paarden vrijwillig naar je toe komen zou ik me ook geen zorgen maken.

En de mensen die het hier over steeds maar slaan hebben, begrijpen de strekking van het topic niet, toch?...het gaat om die tik tussen de oren.
Ik ken geen mens die daar een paard regelmatig mept,

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:58

Dat was mijn opmerking terug in dit topic ook al.. Maar ik denk inderdaad dat er mensen zijn die steigeren zien als een paard wat 20 cm van de grond af hupst!! Die van mij kwam rustig 1,5 meter de lucht in, dan helpt niks meer behalve proberen zo snel mogelijk op de grond te komen!! Ben blij dat ik niet de enige ben die deze maatregel dan treft, en ben dubbel zo blij dat mijn paardje ook altijd nog vrolijk naar mij toe komt!!

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:25

Linda_E schreef:
Citaat:

Er zijn ook genoeg meisjes/ vrouwen die hun paard respectloos behandelen, kijk maar eens goed om je heen op een concours. Het zijn echt niet alleen mannen hoor...

Ik ga bijna nooit op concour aleen als het in de buurt is zoals in zuidlaren en in zuidbroek Bloos .

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:35

Als ik dit topic nalees, dan zie ik veel verschil in denken: de zweep is een hulpmiddel en wordt gebruikt om het paard attenter te maken bij je been. Dus niet als slagwapen!
Sporen worden gebruikt als hulpmiddel om het paard beter voor het been te krijgen, dus niet als Prikker!
Er zijn verschillende manieren van steigeren en daarbij horen ook verschillende manieren van aanpakken.
Heb je een paard wat druk en ongeduldig is en komt die omhoog, ga je hem daarvoor niet straffen (hooguit even 'foei' roepen Clown )
Heb je een paard wat pijn heeft en daardoor omhoog komt, straf je hem niet, maar haal je de pijn weg.
Heb je een paard wat steigert omdat hem het werk te zwaar is, pas je training aan.
Heb je een paard wat steigert met de bedoeling jou eraf te krijgen, tik (en niet keihard slaan) hem tussen de oren.
Ik heb 1 x op een steigerend paard gezeten, dat ging zo snel en kwam heel erg onverwacht, dat ik geen enkele kans had om iets te doen. We zijn samen achterover geklapt en ik heb mijn bekken op 5 plaatsen gebroken. Gelukkig is dat goed geheeld. Als ik de kans had gehad (want dit was een duidelijk, 'ik gooi je eraf' aktie), had ik hem zeker een klap tussen zijn oren verkocht: en wel om mijn veiligheid!!
Soms moet je even doorpakken en dat lijkt en is misschien dan even zielig, maar een paard dat er een spelletje van gaat maken te steigeren en de gevolgen daarvan, kunnen erg gevaarlijk zijn! En naderhand kun je hem ja een extra wortel geven om het goed te maken..... Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:06

wat een goede samenvatting frisiangirl!

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:13

Ik heb nog nooit paard tussen de oren geslaan... Soms heeft een paard wel een veeg nodig, maar dat doe ik niet tussen de oren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:15

100% met Frisiangirl eens Ja

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:16

Tussen de oren slaag ik niet, durf hem wel eens een tikje tegen zijn oren geven als hij het echt uithangt buiten en op niets anders reageert... dat is het enige om hem terug op aarde te krijgen ('t is een jonge hengst) als hij andere paarden ziet. Daarna niet meer nodig op die plaats, dan weet hij het gewoon... Knipoog dus hij weet het goed genoeg maar moet af en toe het zwijn kunnen uithangen Knipoog (en nee ik sla niet hard)

en ook ik vind dat Frisiangirl gelijk heeft Lachen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:23

@ mopske: Een veeg tussen z'n oren? Met een bezem? Wat een mishandeling *grijs* Knipoog

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:09

Ik ben het ook 100 % met frisiangirl eens!!!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:31

Het is mij weleens overkomen.

Op buitenrit, meneer liep al de hele weg te drammen en wilde op een lang recht stuk dat daarvoor veel te mul was de kuierlatten nemen (eerst wegdribbelen, dan het gas open, je kent het wel) Dus wacht oefeningen gedaan. Hoe meer drammen, hoe meer geduld hij op moest brengen. We gingen hoe dan ook pas weg als IK het zei. Normaal ben ik niet zo'n 'driller' maar hij moet gewoon luisteren en ik weet wel wanneer hij probeert me de tweede viool toe te schuiven Knipoog

Nou, daar was meneer het niet mee eens en werd driftig. Ineens kwam hij omhoog, had hij nog nóóit gedaan en was me ook nog nooit eerder met een ander paard gebeurd (althans, niet serieus steigeren, hij ging echt hóóg! Bloos! )

Ik heb hem toen in een reflex ('t was heus geen weloverdachte actie Bloos ) en knal voor zijn hoofd verkocht. Het ging zo snel, ik weet nieteens meer waar ik hem precies geraakt hebt en of het mijn hand of mijn zweep was. Ik had kennelijk maar één instinctieve reactie en dat was: naar beneden!

De bui was lang niet over, maar steigeren heeft hij niet meer gedaan, nooit meer daarna. Geen idee wat ik de volgende keer zou doen, maar iets zegt me dat die niet meer gaat komen....

Ik zou er de voorkeur aangeven hem op tijd op een teugel naar beneden te halen (schuin) maar daarvoor moet je er wel erg snel bij zijn lijkt me, anders loop je inderdaad het risico dat je hem uit zijn balans haalt en alsnog met zijn tweeen een val maakt.

Louike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:52

Ik zou ene paard nooit tussen ze oren slaan, je kan het ook op een andere manier doen, door gewoon een tikje achter je been of op zijn kont.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:18

Louike schreef:
Ik zou ene paard nooit tussen ze oren slaan, je kan het ook op een andere manier doen, door gewoon een tikje achter je been of op zijn kont.

Dat weet je pas als een paard jou in gevaar heeft gebracht en je in gevaar verkeert. Dan handel je namelijk! Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:21

Louike schreef:

De paarden die daar nog gevoelig voor zijn hoeven ook zo niet aangepakt te worden. Overigens is het levensgevaarlijk een paard dat kaarsrecht staat op zijn kont te slaan, zijn eerste reactie is nl. om met de achterhand naar voren te springen, dus dan slaan jullie alsnog om.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:23

Ik blijf er bij dat soms het doel echt het middel heiligt en als daar een keertje grof geweld bij aan te pas moet komen, so be it.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:23

Dan moet je nog erg handig zijn ook, Urielle!

Het hoofd zit dan net wat dichterbij ook! Knipoog
Laatst bijgewerkt door detour op 04-03-08 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt