Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:40

Dat komt omdat jij een gevoel voor het wezen paard heb prom Lachen en dan is er geen behoefte aan grotere communicatie Lachen Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:45

@ Doom: wanneer jij andere kinderen in de supermarkt hun ouders ziet slaan en schoppen is dat inderdaad niet niks. Ik zal je direct zeggen dat opvoeden misschien wel 1 van de moeilijkste zaken in een mensenleven is. Iedere ouder maakt dan ook fouten, dat kan niet anders.
En waar het om woorden in je mond leggen gaat. Ik reageer op de entries van jou en Robyn omdat jullie aangeven het kind af te leren te bijten of te slaan door dit zelf terug te doen en het kind daardoor te leren dat dit een pijnlijke zaak is. En door dat heel zachtjes te doen maak je niet duidelijk dat bijten knap pijn kan doen lijkt me. Ik zeg dan ook niet dat jij je kinderen in elkaar timmert, maar ik denk dat er absoluut betere methoden zijn. Al die opvoedprogramma's bestaan niet voor niks. Er zijn zat ouders die regelmatig met hun handen in het haar zitten. En soms is het dan niet zo gek om ergens wat tips op te doen om zodoende te leren dat het ook anders kan. Ik wil je absoluut niet in het verdomhoekje zetten, maar ga gewoon in op wat je schrijft.

@ Kiwiko: zijn we dan heimelijk niet jaloers op Promptertje? (degenen onder ons die wel die corrigerende tik moeten uitdelen) Ik denk dan nl ook dat Prompertje iets meer een natural born leader is.

Overigens vind ik trekken en flossen in de mond UIT DEN BOZE....

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:48

neej een echte pak rammel nooit! een flinke tik.. tuurlijk maar heel af en toe..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:50

kom nou, vroegah toen de kindertjes nog gewoon een tik mochten krijgen (thuis en op school) waren ze een stuk beter opgevoed joh! en het is zeker niet zo dat die hele bevolkingsgroep nu geestelijk in de lappenmand zit.

Ik heb ook echt als kind zijnde wel eens op mijn sodemieter gehad, zelfs met de o zo bekende slof Lachen en ik ben er niks slechter van geworden.

Al dat gezoetsappige zogenaamde pedagogisch verantwoorde opvoedkundige geitenwollensokken "oplossingen" leiden tot de jeugd van tegenwoordig...............

Nou geef mij de jeugd van 30 jaar geleden maar joh! die wisten nog wat respect was.......

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:52

nou je ziet genoeg ingestorte gevallen door die tikken hoor Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:53

tuurlijk Lachen Lachen de meeste 40tigers en ouder die ik zie doen het gewoon goed in de maatschappij.... in iedergeval een heel stuk beter dan de doorsnee tiener van tegenwoordig.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:54

heb je eigenlijk wel een idee van de gemiddelde tiener van tegenwoordig.. dat kan je misschien wel zeggen.. maar heb je bewijs? cijfers? statistieken? enz..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:57

@ Kiwiko: vroeger waren ouders consequenter, was de samenleving meer gericht op de groep dan op het individu en stuurde je elkaar bij, regels waren strikter, moederlief was vaak de gehele dag thuis, etc...
Veel ouders met dubbele banen (weinig toezicht), geen tijd, geen aandacht, een lossere moraal, verheerlijking van het individu, etc... Dat alles leidt tot ongeleide projectielen: kinderen zonder doel of richting. Consequent zijn en regelmaat bieden, en zelf een goed voorbeeld geven zijn nog steeds de pijlers waarop een goede opvoeding draait.
De jeugd was vroeger echt niet gehoorzamer omdat er meer 'legaal' gemept werd hoor. Er wordt tegenwoordig nog net zo veel of meer 'illegaal' gemept. Daar huist de oplossing niet in...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:00

Ik vraag me serieus af hoe al die paarden zo komen dat ze 'expres bijten of slaan'.
Vraag ik me ook wel eens af. Ik kan me voorstellen dat een paard waarmee je geen vertrouwensband hebt, dit bij je doet. Dat een onbekend paard dit doet uit dominantie naar iemand die hij niet kent.
Maar een eigen paard waar iemand al lang mee bezig is en ook al 'opgevoed' hoort te zijn die af en toe doelgericht slaat en bijt, dan is er volgens mij iets duidelijk mis in de verhoudingen tussen baas en paard.
Maar goed, het ging over slaan. Het ligt heel erg aan het paard waar ik mee omga. Mijn eigen merrie is vrij dominant, maar zal mij nooit gericht slaan of bijten. Wel 'vergeet' ze heel soms (vooral in de hengstigheid als alles interessanter is dan ik) een paar regeltjes. Mocht een HEY om haar hierop te wijzen niet voldoende zijn, krijgt ze gelijk een tik. En een goeie ook, beter een keer goed, dan een paar keer slapjes afstraffen. Ik zal nooit een tik aan het hoofd geven trouwens.
Een ander paard waar ik wel eens iets mee doe, reageert heel erg angstig op tikken. Dit paard krijgt van mij dan ook nooit een tik. Dit paard is dan ook altijd braaf en mocht ze iets doen wat niet kan is een lager stemgeluid al genoeg om haar te doen ophouden.

'flossen' of trekken in de mond vind ik ook uit den boze. Ik vind dat je moet weten waar je mee bezig bent als je een tik uitdeelt. Alleen bij een terechte tik zal het paard begrijpen wat je bedoeld. Ook moet een tik een uiterst 'redmiddel' zijn. Ik zie vaak genoeg mensen die hun paard continue aan het tikken zijn. Zorg dat de verhouding met je paard goed is door middel van grondwerk. Mocht de basis goed zijn en je paard doet iets wat echt niet kan, natuurlijk heeft ie dan een tik verdiend.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:00

ELpatcho schreef:
heb je eigenlijk wel een idee van de gemiddelde tiener van tegenwoordig.. dat kan je misschien wel zeggen.. maar heb je bewijs? cijfers? statistieken? enz..

nah dat niet, heb alleen heel veel te maken met stagaires, waarvan de meeste een werkhouding hebben van lik me vessie...... hebben het alleen maar over rechten, nooit over de plichten.......

Ik ben een ouwe taart, en wens in mijn zakelijke ding met u aangesproken te worden, en niet al kauwgom kauwend onderuit gezakt getutoyeerd te worden...... vind ik respectloos.

en dan terug naar de peuters/kleuters........ grote bekken hoor ik op het schoolplein tegen ouders... en dan sta ik echt met mijn oren te klapperen, als mijn Allerliefste zo tegen mij zou praten, dan krijgt ze echt een skup onder haar kont, is ze helemaal besodemietert

net zoals met paarden, ruimte zat..... ook genoeg ruimte om een foutje te maken...... maar geen respect voor mij (als werkgever, opvoeder of begeleider (voor het paardengedeelte) ) is echt, echt not done......... accepteer ik niet.

NIet van mijn kind, niet van mijn personeel, niet van mijn paarden.........

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:01

Ninx schreef:
@ Kiwiko: zijn we dan heimelijk niet jaloers op Promptertje? (degenen onder ons die wel die corrigerende tik moeten uitdelen) Ik denk dan nl ook dat Prompertje iets meer een natural born leader is.

Ik zal wel een wreedaardig kreng zijn ( Clown ) maar ik zie echt het probleem niet van een paard een tik geven. Ik vind bepaalde aspecten van NH best interessant maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ronduit de kriebels krijg van wat ik typisch 'Boktgemuts' vind. Ik vind sommige mensen ronduit doorgeslagen (en dan doel ik niet op Promptertje want door de quote lijkt het zo)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:04

Ninx schreef:
@ Kiwiko: vroeger waren ouders consequenter, was de samenleving meer gericht op de groep dan op het individu en stuurde je elkaar bij, regels waren strikter, moederlief was vaak de gehele dag thuis, etc...
Veel ouders met dubbele banen (weinig toezicht), geen tijd, geen aandacht, een lossere moraal, verheerlijking van het individu, etc... Dat alles leidt tot ongeleide projectielen: kinderen zonder doel of richting. Consequent zijn en regelmaat bieden, en zelf een goed voorbeeld geven zijn nog steeds de pijlers waarop een goede opvoeding draait.
De jeugd was vroeger echt niet gehoorzamer omdat er meer 'legaal' gemept werd hoor. Er wordt tegenwoordig nog net zo veel of meer 'illegaal' gemept. Daar huist de oplossing niet in...

Ben het helemaal met je eens.......... alles kan en mag omdat pa en ma werken, alles wordt gekocht om het kind maar zoet te houden.......

Laat het nou zo zijn dat ik een alleenstaande moeder ben, en een zaak moet draaien, dus veel aan het werk........ weinig tijd voor mijn kind....... maar als zij iets wil wat ik niet goed vind, is een keer nee gewoon genoeg......

Binnen mijn kaders, mag ze zich vrij bewegen....... grenzen zijn duidelijk, consequenties ook....... maakt het opvoeden heel, heel makkelijk kan ik je vertellen, zelfs in mijn situati

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:04

Miss_Malfoy schreef:
z'n paard een ouderwets pak rammel te geven?
Dus, als het paard zich duidelijk en expres misdraagt, geef je dan nog een tik?
Of ben je bang dat je dan een hele horde penny's en naturals op je dak krijgt omdat die zoiets niet kunnen vinden? Of dat je van stal gestuurd word omdat je een dierenbeul bent? En dat als je het op bokt zet, je meteen commentaar krijgt dat je paard een dominantie probleem heeft, dat je het helemaal verkeerd doet en je direct aan vrijheidsdressuur moet gaan doen om jou positie als leider te bevestigen? Ik kan soms zo moe worden van al dat gedoe. Een paard in de kudde krijgt ook regelmatig klappen, dus van 1 corrigerende tik (uiteraard NOOIT op het hoofd) van ons zullen ze heus niet dood gaan.
Dus... Wie durft?

P.s. Ik ben absoluut niet tegen vd of naturals, en penny's mogen er ook wezen. Maar mensen slaan soms een beetje door in iets.

Mensen slaan inderdaad soms erg ver door , in de letterlijke zin van het woord.De klappen welke een paard in de kudde krijgt , zijn door een mens qua timing en plaatsing en kracht nooit op dezelfde wijze neer te zetten.(In de situatie voordat er klappen gegeven worden gaan er al zoveel signalen vooraf , dat er bij een duidelijke rangorde en voldoende ruimte geen rake klappen hoeven te vallen)) Het heeft mi dan ook niet zoveel te maken met of jij je paard durft te slaan.........des te meer of je van jezelf weet of je duidelijk overkomt voor een paard.
Voor een ouderwets pak rammel heeft Hans Teeuwen ook een goede sketch.(met name voor degene die de penny s en de naturels moe zijn),of de andere softe benaderingen Knipoog Knipoog

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:06

Ik vind het juist heerlijk dat ik nooit een "discussie"met mijn paard hoef aan te gaan. Dat ik gewoon lekker kan genieten en tot rust bij haar kan komen zonder steeds op je hoede te moeten zijn of ze gaat bijten.

Ik heb het idee dat het heel normaal is om je paard een tik te geven, mensen kijken er niet van op en vinden het ook heel normaal. Maar waarom? Omdat het een dier is? Waarom vinden mensen het niet kunnen als je je kind een tik geeft, maar is het slaan van je paard niet zo erg?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:08

[qoute]
Ik zal wel een wreedaardig kreng zijn ( Clown ) maar ik zie echt het probleem niet van een paard een tik geven. Ik vind bepaalde aspecten van NH best interessant maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ronduit de kriebels krijg van wat ik typisch 'Boktgemuts' vind. Ik vind sommige mensen ronduit doorgeslagen [/qoute]

Ben ik dan toch niet de enige die er zo over denkt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:08

Ninx schreef:

Overigens vind ik trekken en flossen in de mond UIT DEN BOZE....

Laat ik nou Prom en haar paarden kennen Lachen Lachen Prom is een paardenvrouw Lachen het is voor haar heel simpel....... ik moet altijd even aan prom denken als ik dat liedje van de Police hoor "dont stand so close to me" die heeft zo een apparte merrie Lachen en zij kan ermee lezen en schrijven, ook zo gegroeid door de jaren heen....... maar een ander hoeft niet eens naar het dier te kijken bij wijze van Lachen

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:09

ik durf, ik heb duidelijke regels.. hij begrijpt deze regels, gaat hij naar een waarschuwing herhaaldelijk in de fout kan hij wel eens een flinke mep krijgen!
t maakt me helemaal niks uit wat anderen hier van denken! t is mijn paard en ik voed m op op mijn manier Clown nu lijkt t of ik een afslachter ben maar dat is niet zo Tong uitsteken
want als mijn paard dingen goed doet beloon ik hem ook met lieve woordjes en een klopje/aai.. dus doe aan beide.. belonen en straffen en als hij t heel erg bond maakt een pets onder zn billen Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:10

Marloes_R schreef:
Ik vind het juist heerlijk dat ik nooit een "discussie"met mijn paard hoef aan te gaan. Dat ik gewoon lekker kan genieten en tot rust bij haar kan komen zonder steeds op je hoede te moeten zijn of ze gaat bijten.

Precies. En die discussie hoef ik JUIST niet aan omdat nee ook echt nee is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:11

de enige plek waar ik discusseer is hier op bokt Lachen Lachen Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:11

Weet je wat ik nu het allergekste vind?
Dat je je meer moet verdedigen wanneer je je paard niet slaat, dan wanneer je je paard wel slaat.
9 uit 10 mensen hier doet het wel, en de 10e dus niet... en dat is dan direct een softie, hippie, doetje, rare NH'er, maar niemand zegt: 'geweldig dat je alles met je paard kunt doen en bereiken zonder een klap uit te delen'
Ere wie ere toekomt toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:13

Nee hoor, ik sla liever ook niet.......... en het lukt me heel vaak om dingen voor te zijn of anders op te lossen...........

maar het is wel zo, dat als het moet, het dan ook moet........ en dan ook liever maar een keer.......

Ik geef liever een paard een aai over zijn bol dan een draai om zn oren

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:16

Ik sla mijn pony nooit. (oke, is vast weleens gebeurd door schrik of gewoon mijn eerste reactie) maar ik vind dat het niet kan. Een paard doet in principe nooit iets om jouw dwars te zitten. Als hij iets doet wat in jouw ogen niet mag, is dit waarschijnlijk omdat hij het gewoon niet snapt, of denkt dat het op die manier moet. Of dat hij gewoon geen respect voor je heeft Knipoog.
Bedenk eerst waarom die dat gedrag vertoont voordat je gaat meppen. Het zal best helpen, als hij trapt en jij trapt zo hard mogelijk terug doet hij het vast nooit meer. Maar ik denk niet dat dit de juiste manier van trainen is.

edit: noem eens een goede rede om je paard een mep te verkopen?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:18

Wie of wat we ook meppen, het moet wel raak zijn! Haha! Knipoog
Even serieus, ik voedt op zonder meppen, dus als er eens een puber bij mij thuis een schop onder zijn/haar kont krijgt, is het menens! Ik heb TWEE pubers Duivel thuis, keurig opgevoed en met respect voor al wat leeft. Ze weten bij wijze van spreken niet eens hoe een bushokje eruit ziet, dus dat kunnen ze ook niet slopen. Tong uitsteken
Mijn paard wordt doorgaans niet geslagen, ik heb hem zó (her)opgevoed, dat het niet nodig is. Hij is bepaald niet saai en heeft zijn streken, maar die kan ik wel aan. Ik deins er overigens NIET voor terug om hem flink aan te pakken, hij is gevoeliger voor een stemverheffing dan voor een tik, hij is zo leuk dat ie terugmept, met zijn staart! Haha!
Op mijn werk heb ik twaalf pubers Duivel met een ontwikkelingsstoornis en wat gedragsprobleempjes hier en daar....geen centje pijn, ze gaan voor mij door het vuur en ik voor hen.
Natural Born Leader?
Ik ben wel een beetje Natural, maar alleen op mijn eigen manier!

SugarPlum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:20

Ik durf ook!
1 Tik, dat is toch geen dierenmishandeling??
Volgens mij is dat toch een beetje respect kweken..

Groetjes!! Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:21

Marlous schreef:
Ik sla mijn pony nooit. (oke, is vast weleens gebeurd door schrik of gewoon mijn eerste reactie) maar ik vind dat het niet kan. Een paard doet in principe nooit iets om jouw dwars te zitten. Als hij iets doet wat in jouw ogen niet mag, is dit waarschijnlijk omdat hij het gewoon niet snapt, of denkt dat het op die manier moet. Of dat hij gewoon geen respect voor je heeft Knipoog.
Bedenk eerst waarom die dat gedrag vertoont voordat je gaat meppen. Het zal best helpen, als hij trapt en jij trapt zo hard mogelijk terug doet hij het vast nooit meer. Maar ik denk niet dat dit de juiste manier van trainen is.

edit: noem eens een goede rede om je paard een mep te verkopen?

dat moet je tegen die 4 jarige leider van de kudde hengst even uitleggen als hij naar stal komt om ingereden te worden........

die begrijpt nog helemaal niks van het wezen mens, en dan is het erg handig als het wezen mens op zn paards kan reageren.... want dat snapt hij wel.........

Tuurlijk kan je eerst nog even een half jaartje grondwerk gaan doen, maar dat ding moet wel zn stalletje uit (of weilandje for that matter) om ermee aan het werk te gaan, en dat stukje moet ook veilig kunnen gebeuren........ voor ons mensjes dan