Voor of tegen sporen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yamy

Re: Voor of tegen sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:52

ik rij zelf wel met sporen met stompen omdat hij niet altijd even goed reageerd en ik heb 1 dresuur zadel me tlange zweet bladen en dan ben ik best klein op hem ik ben tegen wielensporen

siegbuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:31

ik rij zelf met wieltjes maar gebruik ze niet echt het is mee voor de netheid ik vind sporen aan je laarzen netjes staan anders is het zo leeg aan je laars en als het echt zo slecht zou zijn zou anky er ook niet mee rijden

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 00:02

siegbuster schreef:
en als het echt zo slecht zou zijn zou anky er ook niet mee rijden

Anky doet ook echt niet alles goed hoor! Lachen

Ik hou eigenlijk totaal niet van sporen en vin het ook grote onzin dat het vanaf de M verplicht is. Ik vind dat een hoop mensen sporen heel fout gebruiken... Ik heb een paard gekend waar bij je gewoon afdrukken zag van sporen. Niet normaal gewoon. Zolang ze goed gebruikt worden oke. Maar zelf zou ik ze niet dragen. Wielsporen vind ik trouwens niet erger dan gewone zolang ze normaal gebruikt worden.

Wendyoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:25

ik ben voor de spoor als je hem tenminste niet misbruikt als iemand met sporen om kan gaan en dit ook goed doet en als het nodig is natuurlijk. als je geen spoor nodig hebt ook niet gebruiken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:33

Ik ben niet tegen spoorgebruik, mits goed gebruikt. Zelf rij ik in de training gewoon zonder spoor, aangezien ik vind dat mijn paard moet reageren op de basishulpen zonder hulpmiddelen. Echter, met wedstrijden gebeurd er iets bij hem waardoor hij opeens helemaal inzakt. Ik heb nu wel besloten om hem in de wedstrijdring met een spoortje te rijden, simpel om hem daar even attenter te maken. Zweep reageert hij nl nogal fel op en in een proef is dit geen doen.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:41

Te vaak worden sporen gebruikt omdat hij niet goed genoeg op been (kuit) reageert en wel op sporen. Ik vind niet dat de spoor hiervoor gebruikt dient te worden. Een spoor vind ik om de hulpen te kunnen verfijnen en nog preciezer door te kunnen geven, dat vereist dus wel enige ervaring, maar voor in de hogere klasse met alle oefeningen zeker zeer geschikt.

Yaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:38

ik hou niet zo van sporen
ik vind het dan altijd lijken alsof je hem pijn doet
dus IK ben tegen sporen Cool

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:41

Ik ben alleen voor sporen als je ze goed gebruikt, en ik ben tegen scherpe sporen (wieltjes enz.)

Sun_day1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:44

Het licht eraan, al de sporen gewoon goed gebruikt worden, heb ik er niks op tegen!

Maar als iemand alleen maar aan 't 'hakken & Zagen' is, dan zou 't gewoon verboden moeten worden voor DIE mensen. (H)

Net zoals KimWelsh zegt; Het is om de hulpen te verfijnen, niet om je paard/pony voort te drijven.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:49

ben het met Sun_day1 eens. zolang je ook niet keihard loopt te porren en het als verfijning gebruikt, waarom niet?

Jose_Bb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:17

Ik vind dat je ze mag gebruiken maar niet om em aan te drijven maar om te wijken en schouder binnenwaarts en traver enzo

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 07:54

Ik ben niet tegen sporen, maar ik gebruik ze zelf niet. Dit omdat ik af en toe ineens merk dat mijn benen een eigen leven leiden Clown , en als ik dan sporen zou dragen ik dat nogal gemeen vind voor het paard. Daarbij heb ik ze niet nodig.

Alexiisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:07

Nino94 schreef:
Ik ben alleen voor sporen als je ze goed gebruikt, en ik ben tegen scherpe sporen (wieltjes enz.)

Sterker nog, die wieltjes kunnen vriendelijker zijn als stompe sporen. De wieltjessporen 'rollen' namelijk.
Met stompe sporen geef je een por/tikje.

Ik gebruik ze zelf ook, enkel om mijn paard soms wat attenter te maken dan is dat extra beetje even nodig zoals bv bij schoudervoor/binnenwaarts of wijken.
Ik ben dus niet tegen mits ze goed gebruikt worden én om de juiste redenen.
Vind het dan wel weer onzin dat ze gebruikt moeten worden vanaf de M (bij ons in België al vanaf de A, 1e niveau).
Als je ze niet nodig hebt, heb je ze niet nodig.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:11

Ben er in principe ook niet tegen maar zie zo vaak dat ze gebruikt worden omdat ze dat stoer vinden of omdat je laars anders zo leeg is. Ik vind altijd: hoe minder je met je been hoeft te doen hoe mooier het is. Dat staat overigens ook veel netter in de proef als je met een klein tikje al gelijk goed kan schakelen. Mijn verzorgfries reageert enkel op mn stem en mn zit. Als dat niet zo was zou ik niet eens kunnen draven op haar omdat ik niets kan doen met mn benen! En dat het vanaf M verplicht is vind ik een beetje onzin eigenlijk, maar ja daar is verder weinig aan te doen he:P

_wildegune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:12

Bij goed gebruik ben ik ervoor. Maar ga geen sporen dragen als het niet echt nodig is. Dat is onzin, ook bij slecht gebruik/beenligging vind ik dat onzin.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:41

ik gebruik ze zelf niet want is niet nodig ik vind het altijd wel mooi staan

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:45

Ik ben niet egen sporen, enkel tegen verkeerd en ondeskundig gebruik, maar dat geld voor alle hulpmiddelen (hulpteugels, bit, etc.)

_Susanne_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:53

Het ligt eraan waarom je sporen gebruikt, als je je beenhulp wilt versterken kunnen sporen een goede oplossing zijn.

Botte spoortjes kunnen zoiezo vrij weinig kwaad, het gaat erom dat je deskundig met je sporen omgaat. Maar dit geldt eigenlijk voor alle hulpmaterialen.

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:24

moet iedereen voor zich weten. minds ze goed gebruikt worden en niet onnodig in je paard prikken

_sammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:25

je moet zowiezo moet je kuiten been geven dus je gebruikt daar je sporen neit voor. ze zijn er voor bedoeld om net dat beetje extra hulp te geven bij bijvoorbeeld wijken, schouderbinnewaarts. etc.
dus als je nog niet zulke oefeningen doet moet je zowiezo niet met sporen rijden vind ik

Celien_Alex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:40

het ligt er voor mij helemaal aan wat voor soort sporen het zijn
en hoe de ruiter ermee omgaat!!
maar k ben op zich niet tegen sporen

mien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:56

Hoi,

Ik ben tegen sporen als mensen hun benen niet stil kunnen houden.
Mensen die de benen stil kunnen houden kunnen makkelijk met een spoor rijden toch als het paard dan beter op het been reageert.
Vind alleen de wieltjes en de strenge sporen te ver gaan.
Dan moet de ruiter maar is sterker worden in de kuiten om het paard beter te kunnen rijden.

Groetjes Mien

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:09

ik zou zelf geen sporen gebruiken omdat ik vind dat ik mijn been daar niet stil genoeg voor heb en hem dan onnodig ga prikken.

maar als iemand het gewoon als verfijning van de hulpen gebruikt dan vind ik het wel kunnen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:13

ik gebruik ze niet. maar met goed gebruik kan het best, maar ik zie veel mensen die ze niet goed gebruiken..

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:16

Ik ben voor sporen mits deze goed gebruikt worden, zelf gebruik ik ze niet omdat mijn benen daarvoor te veel wiebelen en ik dan constant mijn pony zou prikken.