Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liseef

Re: Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:25

Ik denk dat er inderdaad heel veel mensen zijn die onnodig teugels gebruiken. En nog erger, vaak het paard daarmee verpesten. Met de slofteugel e.d., net zo lang tot het paard niet eens meer fatsoenlijk op zichzelf kan lopen, echt zonde.

Ook zie je erg vaak dat mensen die een 3 jarig paard inrijden, meteen al verwachten dat het paard het al heel goed doet in de dressuur. Veel mensen hangen al allerlei teugels om hun 3 jarige, om hem "aan de teugel te houden" of "om hem te kunnen remmen". Nou, echt ziek, als dat met zo'n leeftijd al moet.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:27

Oke, dan snap ik het. Veel succes met je ideën. Lachen

Ik weet dat niet iedereen luistert naar iemand en dat sommige mensen je ook gewoon uitkafferen als ze het niet eens zijn. En dat je niet altijd ergens aan wat kan doen.

Maar bijv. een tijdje geleden was er iemand die zat te zeuren over dat een vriendin op haar pony zat te zagen (terwijl zijzelf er gewoon bij was) en dus op dat moment niks deed, en dan later wel achter dat meisje haar rug om alles liep te vertellen, dan vind ik dat je gewoon op dat moment er wat aan moet doen en niet achteraf zo gaan doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:51

love_plaisir schreef:
Maar bijv. een tijdje geleden was er iemand die zat te zeuren over dat een vriendin op haar pony zat te zagen (terwijl zijzelf er gewoon bij was) en dus op dat moment niks deed, en dan later wel achter dat meisje haar rug om alles liep te vertellen, dan vind ik dat je gewoon op dat moment er wat aan moet doen en niet achteraf zo gaan doen.

Voor dat soort gedoetjes ben ik inmiddels wat te oud, hoor Haha! . Al hoewel je soms bij bekenden, waar je in het dagelijks leven leuk mee om kan gaan, ook niet doordringt, hoor.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:59

Ik denk dat hulpteugels erg nuttig kunnen zijn mits ze juist gebruikt worden. Soms zit je vast in een visieuze circel, ook al is dit de schuld van de ruiter je zit er op dat moment wel in. Door een hulpteugel kun je de circel doorbreken waardoor je weer verder kunt zonder hulpteugel.
Het probleem van sporen en een martingaal zie ik eigenlijk helemaal niet. Met een spoortje kan ik veel fijnere hulpen geven, ik zie veel "spoorloze" ruiters hun paard behoorlijk schoppen omdat deze niet reageert. Tja het is maar waar je voorkeur ligt.
Hiermee wil ik niet de ruiters goedpraten die hun hulpteugels verkeer gebruiken. Het ligt alleen in dat geval niet persé aan de hulpteugel maar meer aan de ruiter en het gebrek aan begeleiding.
Laatst bijgewerkt door Lest op 30-12-07 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:00

Even een vraag tussendoor: iedereen die tegen hulpteugels is longeert die ook puur natuur, dus geen bijzet/touwtjes/ pessoatuig of verzin het maar anders vind ik het namelijk lichtelijk hypocriet.

Met slof buitenrijden doe ik ook wel (heb ik vast dan ook niks te zoeken maar goed). Een van mijn paarden is in de bak heel braaf, buiten verandert ze in een hyperpaard (verkeerd ingereden ze hebben haar geleerd te rennen tot ze te moe was dan hield ze van zelf op) dus lekker buiten rijden moet ze leren. Nu kan ik een hele rit vol aan haar bek gaan hangen (om het even zo uit te drukken; natuurlijk met iedere keer even nageven in de hoop dat ze ook nageeft) maar ik kies ervoor om een slof er los aan te hangen en als ze een paar keer gemerkt heeft dat die erom zit loopt ze voor haar doen rustig. Tja dat vind ik toch een betere methode

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:14

Ik longeer idd 'puur natuur', enkel af en toe met dubbele lijnen. Heb touwtjes wel geprobeerd, maar het ligt me toch niet. Bijzet al helemaal niet.
Ben je niet bang om tijdens het buitenrijden je slof te los te laten? Dat die door je hand schiet ofzo en je paard er dan in gaat staan? Zelfde reden als dat ik niet vind om met een slof te springen..

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:40

nee rijd er al zo lang mee dat ik er heel precies mee kan werken.

Springen met slof doe ik nooit want dan wil je dat het paard omhoog komt en dan ben ik wel bang dat hij met zijn voorbeen in de slof komt

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:42

Springen met slof? Dat lijkt me dus echt doodeng!

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:04

Hulpteugels aan een drie jarige hangen valt mij ook steeds meer op. Dat vind ik echt jammer. Ook wel is op haw gezien een paard net een maandje onder het zadel loopt aan de slofteugel. Dat vind ik zo zonde, dan heeft dat beestje niet eens de mogelijkheid om zich zelf te gaan ontspannen.

Ik zou de slofteugel persoonlijk niet aanraden en al helemaal niet met springen Knipoog.

Ik heb trouwens wel is met slofteugel gereden op het paard van een ander, die mij dat dus eigenlijk verplichte, maar voelde me toen erg ongemakkelijk omdat ik het eigenlijk niks vond.

Bij mijn eigen paard zou ik m nooit uit mezelf om doen denk ik Knipoog.

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:09

Ik rijd altijd nog alleen met zweep die ik eigenlijk al nooit gebruik.

Er was mij aangeraden om met sporen te gaan rijden. Vooral omdat hij ook met gebruik van de zweep niet naar voren te krijgen was.
Ok, ik voor het eerst in mn leven sporen omgedaan. Eigenlijk ging het toen alleen maar slechter. Zodra meneer vond dat ik teveel been gaf kwam er gewoon een flinke bok voor terug. Vooral in de galop. Hij werd de baas over me om zo maar te zeggen.
Nu kan iedereen zeggen dat je moet doorzetten dan. Maar ik heb ze toch afgedaan en hij loopt nu hartstikke goed. Is weer voorwaarts en goed voor mn been.
De zweep heb ik er vaak ook voor de sier bij. Ik hoef hem weinig te gebruiken. Maar als ik hem een keer niet bij me heb dan weet hij het dondersgoed en istie niet vooruit te branden.

Ik hobbel wel mooi zo zonder sporen of andere hulpmiddelen zoals slof en met mn zweep voor de sier.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:38

Arabesk schreef:
gatverdamme vandaag reden we op het strand en er komt ons een drietal paarden tegemoet: eentje met een martingaal, eentje met slof en eentje met een thiedemann....

op het strand....
Gestoord

Sorry hoor, maar op het strand zijn de meeste paarden sterker dan in de bak, omdat het leuk is, spannend en lekker wind Knipoog

Ik houd mijn tinker echt niet zonder een martingaal om in het bos en zeker niet op het strand of in de cross, maar in de bak kan ik zelfs zonder bit rijden, hoe zal dat toch komen? Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:08

Goh dan heb ik zeker nét die hele speciale paarden die wél zonder bit het strand opkunnen..... De ene is een kwpner de andere een arabier Koe

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:39

Joki schreef:

Springen met slof doe ik nooit want dan wil je dat het paard omhoog komt en dan ben ik wel bang dat hij met zijn voorbeen in de slof komt

Maar je hebt hem buiten om omdat je paard heet wordt. Stel dat die eens raar weg springt of omhoog komt.. Dan zit je mooi.
Nee brrr..

Over het strand. Tja een martingaal kan ik nog begrijpen... Maar ik neem aan dat wanneer je over het strand durft met je paard je die slof niet meer nodig hebt. En tja, stel dat die gaat, je hebt vele meters om het op te vangen, is niet zo dat je opeens een splitsing tegen komt Knipoog

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:51

ik heb niks tegen hulpteugels etc. als ze maar goed gebruikt worden

waarom zou je een gevecht aangaan met ene paard als het ook zonder gevecht kan, even een voorbeeltdje ter betrekking tot mijn paard Knipoog
nooit het probleem gaan opzoeken

mijn paard had een tijdje last van rugklachten
ik kon rijden wat ik wil, doen wat ik kon... zodra je iets meer van hem vroeg kwam hij in protest en daaag training, dan ging je de bosjes in en hij kwam omhoog
toen kreeg ik van mijn instructrice de tip om een tijdje met chambon te gaan rijden, ook om zijn rug te trainen
toen had ik echt zoiets van.... hulpteugel
dat was echt niet om de makkelijkste weg te kiezen maar in veel gevallen kan het gewoon niet anders. paarden zijn te sterk en het werd bij ons alleen nog maar een krachtspelletje, dat kan gewoon niet
het cambon eraan gedaan, hij kende het al
het heeft enorm geholpen, dankzij dat chambon kwam die onderhals er af en kon ik zelf het probleem vermijden,

hmm... lastig uit te leggen zeg Clown ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel watn ik ben nogal een Koe in uitleggen

ik wil wel even zeggen dat een chambon zeer vriendelijk is en niet het paard alleen maar in de krul trekt, het chambon grijpt in op het moment dat ik te laat ben, dus je moet het zelf ook nog doen

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 09:52

RianneH schreef:
Joki schreef:

Maar je hebt hem buiten om omdat je paard heet wordt. Stel dat die eens raar weg springt of omhoog komt.. Dan zit je mooi.
Nee brrr..

Ik heb hem om omdat ze zonder blijft doordrammen in haar hyper zijn en met slof weet ze dondersgoed dat ze niet wint en dan is het klaar

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:32

Maar welk hulpmiddel heeft fysiek nou de minste druk en inwerking, mits normaal gebruikt?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:35

martingaal heeft de minste inwerking, maar een slofteugel is het enige hulpmiddel waar je zelf invloed op uit kan oefenen dus die is zo scherp of zacht als jij er mee omgaat

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:36

Joki schreef:
martingaal heeft de minste inwerking, maar een slofteugel is het enige hulpmiddel waar je zelf invloed op uit kan oefenen dus die is zo scherp of zacht als jij er mee omgaat

Ik heb zelf eerljik gezegd het idee dat een martingaal mits de goede maat, helemaal geen schade aan je paard richt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:14

Dat denk ik ook niet. Vooral omdat hij alleen in grijpt wanneer het hoofd te hoog komt.
Toch moet de ruiter wel op zijn handen blijven letten, als je die te hoog houdt, dan grijp te martingaal ook in. Maar met martingaal wordt vrij weinig gereden volgens mij.
Ik zie vaker de slof of tiedeman(?) voorbij komen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:17

RianneH schreef:
Dat denk ik ook niet. Vooral omdat hij alleen in grijpt wanneer het hoofd te hoog komt.
Toch moet de ruiter wel op zijn handen blijven letten, als je die te hoog houdt, dan grijp te martingaal ook in. Maar met martingaal wordt vrij weinig gereden volgens mij.
Ik zie vaker de slof of tiedeman(?) voorbij komen.

Dat denk ik ook.
Ik rijd vaak met een martingaaltje en zeker buiten, als het dier stuitert en sterrenkijkt, heb ik een mnder lange remeg. Met springen vind ik het ook wel fijn.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:53

Arabesk schreef:
Goh dan heb ik zeker nét die hele speciale paarden die wél zonder bit het strand opkunnen..... De ene is een kwpner de andere een arabier Koe

Nou, de ene reageert er heftiger op dan de ander.
Ik kom mischien 1 a 2 keer per jaar op t strand, en dan wilt ze gewoon lekker zichzelf uitrazen, en hoofd in de lucht gooien en gaan, en zonder martingaal houd ik haar niet. Dromen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:04

Dan heb je haar wat verkeerds aangeleerd vrees ik. strand = scheuren
Wanneer dat anders wat gegaan met aanleren dan had ook jij rustig bitloos op het strand kunnen rijden.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:19

Tja maar niet iedereen wil ook bitloos over het strand rijden.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:19

Rustig met bit dan..?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:20

Aanleren nog wel...?
sorry hoor, maar ze is nou eenmaal wat dribbelig... Nagelbijten / Gniffelen
aan de hand is ze heel rustig, maar als ik erop zit wilt ze liever wat harder dan sloom stappen.

Strand= niet scheuren, alleen als ik dat wil en dat gaat hardstikke goed, en de martingaal helpt mij erbij als het soms even niet gaat.

Ik kan ook rustig met bit over het strand maar martingaal geeft mij gewoon wat zekerheid.