Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:11

het rechter voorbeen van het paard draagt ook alle gewicht terwijl dat toch echt de achterbenen moeten zijn vandaaruit ontstaat ook die rare knik in de rug onder het zadel wat ernstige problemen kan opleveren.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:22

Jitske_ schreef:
Grappig, de onderste is niet te lang in de hals, het is het enige paard van de foto's met een open keelgang (dus correct nageeflijk en losgelaten).
De bovenste twee zijn te kort in de hals en de keelgang is gesloten. Een gesloten keelgang staat imo echte losgelatenheid in de weg.

'gesloten keelgang', kan iemand mij dit uitleggen?? Kort in de hals ken ik wel, uuh ja als jurycommentaar... Maar een gesloten keelgang is een nieuw fenomeen voor mij.

Misschien wordt de situatie bedoeld dat een paard zó gewrongen met spanning kort in de hals loopt, dat hij een cornage-achtig geluid maakt?

Hoe zit dat bij de klassieke africhting? Neus eruit zie ik daar wel, maar juist kort in de hals zie ik bij de barokke-paarden heel vaak (ik denk gewoon door de bouw).

In de GP wordt kort in de hals bij ieder onderdeel afgestraft. Dat is iets anders dan neus eruit, er staat dan: kort in de hals - meer op lengte rijden.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:33

Vido schreef:
'gesloten keelgang', kan iemand mij dit uitleggen?? Kort in de hals ken ik wel, uuh ja als jurycommentaar... Maar een gesloten keelgang is een nieuw fenomeen voor mij.

Misschien wordt de situatie bedoeld dat een paard zó gewrongen met spanning kort in de hals loopt, dat hij een cornage-achtig geluid maakt?

Hoe zit dat bij de klassieke africhting? Neus eruit zie ik daar wel, maar juist kort in de hals zie ik bij de barokke-paarden heel vaak (ik denk gewoon door de bouw).

In de GP wordt kort in de hals bij ieder onderdeel afgestraft. Dat is iets anders dan neus eruit, er staat dan: kort in de hals - meer op lengte rijden.

Gesloten keelgang is niet gewenst, wat ermee wordt bedoeld is dat de keel open moet zijn. Er moet ruimte zijn tussen de atlasvleugels en de schedel en onderkaak, het hoofd moet ruimte naar voren krijgen en de neus er uit. Dit lukt alleen als je het paard voor ruimte geeft, het bit gebuik je alleen om het paard te laten nageven, niet om hem tegen te houden.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:53

Don_Marcello schreef:
Gesloten keelgang is niet gewenst, wat ermee wordt bedoeld is dat de keel open moet zijn. Er moet ruimte zijn tussen de atlasvleugels en de schedel en onderkaak, het hoofd moet ruimte naar voren krijgen en de neus er uit. Dit lukt alleen als je het paard voor ruimte geeft, het bit gebuik je alleen om het paard te laten nageven, niet om hem tegen te houden.

Ik kan me niet voorstellen dat een paard, zeker op het niveau waar we over praten, met een afgesloten keel loopt. Dan zou deze topsporter toch gebrek aan lucht krijgen...? De inspanning die er verwacht wordt, kan zeker niet uitgevoerd worden!

Ik ben het overigens niet met je eens dat 'neus eruit' per definitie gebeurt door het paard ruimte te geven zoals jij omschrijft. Dus het bit alleen gebruiken om na te laten geven. Sterker nog, je kan een paard ook 'tegen je hand aan zetten' dus op druk hebben én op lengte met de neus eruit. Voor de passage is (vind ik) dit noodzakelijk.

In de piaffe hebben veel paarden de neiging zich wat 'op te kroppen' dus korter in de hals te worden. Qua teugelvoering moet je in de piaffe géén druk houden, zelfs helemaal los laten (geen boogje, voor het plaatje, maar de druk is helemaal weg).

Is dat in de klassieke rijkunst een 'regel', dat het bit alleen gebruikt wordt om na te laten geven? (Ik denk even aan stelling, inzet van een pirouette, overgang uitgestrekt naar piaffe enz.)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:36

Vido schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat een paard, zeker op het niveau waar we over praten, met een afgesloten keel loopt. Dan zou deze topsporter toch gebrek aan lucht krijgen...? De inspanning die er verwacht wordt, kan zeker niet uitgevoerd worden!
Qua inspanning van hart en longen vraagt dressuur relatief weinig van een paard, dus het effect van wat minder lucht binnenkrijgen zal in die zin niet zo groot zijn.
Bij een cross of flink springparcours, of een race zou je 't niet moeten proberen - daar hebben ze alle lucht nodig die ze krijgen kunnen Ja !

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:12

QQQQ schreef:
Qua inspanning van hart en longen vraagt dressuur relatief weinig van een paard, dus het effect van wat minder lucht binnenkrijgen zal in die zin niet zo groot zijn.
Bij een cross of flink springparcours, of een race zou je 't niet moeten proberen - daar hebben ze alle lucht nodig die ze krijgen kunnen Ja !

Denk dat je nu de inspanning van een GP onderschat: ik werk niet voor niets veel met intervaltraining! Natuurlijk is een cross lopen anders, maar na een stukje passage, strekken, piaffe of na wat galoponderdelen doet mijn paard ook behoorlijk aanspraak op zijn hart en longen.

Vandaar dat ik betwijfel dat de keelgang afgesloten wordt bij een rondere houding of wat kort in de hals lopen. Bovendien is het in passage erg moeilijk de hals op lengte te houden. Ga je me toch niet vertellen dat een paard dan dus vrijwillig zijn keelgang afsluit??

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:59

Vido schreef:
Vandaar dat ik betwijfel dat de keelgang afgesloten wordt bij een rondere houding of wat kort in de hals lopen.

Het is ook net hoe de bouw van een paard is. Sommige paarden zijn kort in de hals en anderen lang. Sommige hebben van nature veel ruimte bij de keel en anderen niet. Barbria had bijvoorbeeld geen ideale hals. Wat kort en weinig ruimte. Als die in een correcte oprichting liep zag dat de keelgang er 'gesloten' uit. Toch was die oprichting zoals zij door Tineke en Imke werd gereden wel correct. Als ze haar nog meer op lengte hadden gehouden zou dat ten koste gaan van de oprichting en verzameling.

Ik vind het een beetje mieren****rij om alleen maar naar dat soort details te kijken. In geen enkele richtlijn staat iets over en 'open keelgang'. Verder gaat het bij dressuur toch om het totaalplaatje en dat kun je gewoon alleen in beweging zien. Harmonie kun je alleen in beweging constateren. Een paard wat inelkaargetrokken wordt zal nooit losgelaten door de baan gaan. En een paard dat te veel op lengte wordt gereden valt uit elkaar.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:45

Vido schreef:
Denk dat je nu de inspanning van een GP onderschat: ik werk niet voor niets veel met intervaltraining! Natuurlijk is een cross lopen anders, maar na een stukje passage, strekken, piaffe of na wat galoponderdelen doet mijn paard ook behoorlijk aanspraak op zijn hart en longen.
Een paard met bijv een kleine hartafwijking kan prima nog tot op het hoogste niveau dressuur lopen.
Check gewoon maar eens hartslag en ademfrequentie bij de verschillende disciplines (bijv GP dressuur vs hoogste niveau cross).
Tuurlijk helpt intervaltraining ook voor de dressuur: Hoe minder snel het paard uitgeput raakt, hoe frisser ie toont en hoe makkelijker ie z'n taak ontspannen kan uitvoeren. Toch is de inspanning van totaal andere orde.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:48

QQQQ schreef:
Een paard met bijv een kleine hartafwijking kan prima nog tot op het hoogste niveau dressuur lopen.
Check gewoon maar eens hartslag en ademfrequentie bij de verschillende disciplines (bijv GP dressuur vs hoogste niveau cross).
Tuurlijk helpt intervaltraining ook voor de dressuur: Hoe minder snel het paard uitgeput raakt, hoe frisser ie toont en hoe makkelijker ie z'n taak ontspannen kan uitvoeren. Toch is de inspanning van totaal andere orde.

Dus??? Dat wil nog steeds niet zeggen dat een paard met een zogenaamde gesloten keelgang waarbij de strot (half) dicht wordt getrokken lekker een proefje loopt??? Dat geloof ik niet. Klaus Balkenhol zij ooit dat geen enkel paard goed losgelaten kan lopen als hij ergens vervelende druk ervaart (daarom was hij ook voorstander van een neusriem aan de lossen kant). Het zelfde lijkt mij te gelden voor een paard waarbij de strot half dichtgetrokken wordt en hij weinig lucht krijgt tijdens het rijden.

Don_Marcello schreef:
Er moet ruimte zijn tussen de atlasvleugels en de schedel en onderkaak, het hoofd moet ruimte naar voren krijgen en de neus er uit.

Exterieurmatig gezien is deze ruimte gewenst ja. Een paard dat ruimte heeft tussen kaak en keel zal in de aanleuning gemakkelijker zijn. Dat wil niet zeggen dat paarden die exterieurmatig gezien anders in elkaar zitten (bijvoorbeeld paarden met een onderhals/korte dikke hals) niet correct gereden kunnen worden. De ruimte zal tijdens het rijden er dan alleen wat anders uitzien (Barbria is daar een goed voorbeeld van). Dus om te stellen dat een paard dat tijdens het rijden een zogenaamde 'gesloten keelgang' heeft geen lucht kan krijgen en verkeerd gereden wordt is te kortzichtig.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:43

jasmijn78 schreef:
Dus??? Dat wil nog steeds niet zeggen dat een paard met een zogenaamde gesloten keelgang waarbij de strot (half) dicht wordt getrokken lekker een proefje loopt??? Dat geloof ik niet. Klaus Balkenhol zij ooit dat geen enkel paard goed losgelaten kan lopen als hij ergens vervelende druk ervaart (daarom was hij ook voorstander van een neusriem aan de lossen kant). Het zelfde lijkt mij te gelden voor een paard waarbij de strot half dichtgetrokken wordt en hij weinig lucht krijgt tijdens het rijden.
Zal afhangen van wat je verstaat onder goed losgelaten lopen - dat zie je namelijk niet veel meer...

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:07

QQQQ schreef:

Lekker zinloze discussie... Het ging over afgesloten keelgang, het lijkt mij nog steeds stug dat een paard een GP-proef levend doorkomt met een afgesloten keelgang... Wat doet het er toe dat een cross zwaarder is??
QQQQ schreef:
Zal afhangen van wat je verstaat onder goed losgelaten lopen - dat zie je namelijk niet veel meer...

Ik zie veel fantastische combinaties in de GP, met een hoge mate van verzameling mét losgelatenheid. Als ik daar toch eens aan kon tippen...

De verzameling moet niet ten koste gaan van de losgelatenheid, de losgelatenheid niet ten koste van de verzameling. Balans, daar draait het om in de dressuursport in mijn ogen. Op vele manieren!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:32

QQQQ schreef:

Ach jee, krijgen we weer van dat soort vage stemmingmakende opmerkingen. Als je geen goede argumenten meer kunt vinden, dan gaan we maar over op zwartmakerij van de dressuur in het algemeen. Ik haal met Barbria een heel concreet voorbeeld aan. Het zo misschien zinvol zijn om daar een reactie op te geven?

Bovendien: zaterdag in de Rai heb ik weer heel wat goede voorbeelden van 'losgelaten' gezien.

Vido schreef:
Ik zie veel fantastische combinaties in de GP, met een hoge mate van verzameling mét losgelatenheid. Als ik daar toch eens aan kon tippen...

Ik droom er ook van ooit een zo te kunnen rijden!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:11

Vido schreef:
Het ging over afgesloten keelgang, het lijkt mij nog steeds stug dat een paard een GP-proef levend doorkomt met een afgesloten keelgang...
Een VOLLEDIG afgesloten keelgang misschien niet, maar daar had volgens mij niemand het over.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:20

QQQQ schreef:
Vido schreef:
Het ging over afgesloten keelgang, het lijkt mij nog steeds stug dat een paard een GP-proef levend doorkomt met een afgesloten keelgang...
Een VOLLEDIG afgesloten keelgang misschien niet, maar daar had volgens mij niemand het over.

dat zou je wel horen lijkt mij? waarom hebben die paarden zoon plezier in hun werk als er vanalles verkeerd is..

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:01

jasmijn78 schreef:
QQQQ schreef:

Don_Marcello schreef:
Er moet ruimte zijn tussen de atlasvleugels en de schedel en onderkaak, het hoofd moet ruimte naar voren krijgen en de neus er uit.

Exterieurmatig gezien is deze ruimte gewenst ja. Een paard dat ruimte heeft tussen kaak en keel zal in de aanleuning gemakkelijker zijn. Dat wil niet zeggen dat paarden die exterieurmatig gezien anders in elkaar zitten (bijvoorbeeld paarden met een onderhals/korte dikke hals) niet correct gereden kunnen worden. De ruimte zal tijdens het rijden er dan alleen wat anders uitzien (Barbria is daar een goed voorbeeld van). Dus om te stellen dat een paard dat tijdens het rijden een zogenaamde 'gesloten keelgang' heeft geen lucht kan krijgen en verkeerd gereden wordt is te kortzichtig.

ben ik het mee eens maar het paard met de korte onderhals zal dan ook op een andere manier in oprichting moeten worden gereden bijv neusje iets eruit door zijn we noemen het maar even exterieur fout als het paard dat van zichzelf al ruimte heeft tussen de atlasvleugels schedel en onderkaak.
en dat vind ik zien we te weinig dat er rekening gehouden word met de gebreken van het paard die met de korte hals kan heel mooi in oprichting lopen mits er rekening gehouden word met zijn bouw(dus neusje er iets uit) , word er geen rekening gehouden met die tekort aan ruimte zul je dan zijn keelgat iets afsluiten maar dat geld dan dus niet voor elk paard.toch???
lijkt mij in klassiek en modern van toepassing

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:16

xElsjeeh schreef:
dat zou je wel horen lijkt mij? waarom hebben die paarden zoon plezier in hun werk als er vanalles verkeerd is..
Hoeft niet hoor . Wie zegt dat ze er zo'n plezier in hebben? Hun brede grijns en kwispelende staartjes? Clown

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:23

liberty22 schreef:
en dat vind ik zien we te weinig dat er rekening gehouden word met de gebreken van het paard die met de korte hals kan heel mooi in oprichting lopen mits er rekening gehouden word met zijn bouw(dus neusje er iets uit) , word er geen rekening gehouden met die tekort aan ruimte zul je dan zijn keelgat iets afsluiten maar dat geld dan dus niet voor elk paard.toch???

Weet ik niet. Als jij dat vindt moet je komen met concrete voorbeelden. Barbria vond ik altijd heel goed lopen in een mooie oprichting en daarbij zag de keelgang er niet 'open'uit zoals jullie dat kennelijk graag willen zien. Kijk naar barokke rassen als andalusiers, daar ook geen ruimte tussen keel en kaak... Nogmaals: ik vind het te kortzichtig om te stellen dat een paard per definitie niet goed gereden wordt als het plaatje niet voldoet aan jullie ideaalbeeld omdat er geen ruimte is tussen kaak en keel (welke overigens in geen enkele richtlijn omschreven is...)

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:42

Waar ik in geinteresseerd ben: wat zijn nou die verschillen tussen 'klassiek' en GP?

Eerder stelde ik de vraag al aan Don Marcello: is het zo dat teugels in de klassieke rijkunst idd alleen bedoeld zijn voor de nageeflijkheid? Je ziet wel eens een klassieker met een boog in zijn teugel, wat in een GP-proef 'not done' is.

Bijvoorbeeld: Door de jaren heen heb ik mijn teugelvoering ook aangepast. Waar ik voorheen leerde dat de binnenteugel heilig is en NOOIT op druk mag worden genomen, rijd ik nu met mijn binnenhand naar buiten in een appuyement, voor een mooiere stelling en buiging. Ook in de pirouettes gebruik ik mijn binnenhand, op dezelfde manier (twee handen naar buiten).
Ik kan me voorstellen dat mijn methode van voorheen dichter tegen klassiek aan ligt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:51

geen verschil Lachen GP wordt nog steeds klassiek gereden...... recht, van achteren naar voren..... van binnen naar buiten Lachen

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:42

WEDSTRIJDSPORT & ACADEMISCHE RIJKUNST

De Academische Rijkunst en de wedstrijdsport worden wel eens vergeleken. Soms willen ruiters uit deze disciplines elkaar zelfs overtuigen van hun 'gelijk'. Maar dit is hetzelfde als dat een IJslanderruiter een westernruiter wil overhalen om de Quarter hetzelfde te trainen als de IJslander. Beide disciplines zijn niet 'goed' of 'fout' maar 'anders'.

Turnen vs ballet

Dr. Filipe Figueiredo Graciosa, directeur en hoofdmeester van de Portugese School voor Rijkunst verwoord het als volgt:

''Op artistiek vlak is het verschil tussen Academische Rijkunst en wedstrijddressuur vergelijkbaar met ballet en turnen: de twee zijn mooi en goed, ze raken elkaar, maar het is niet hetzelfde''.

Uit: Cap, nummer 31, februari 2006

Sport is iets dat je kunt meten, kunst is iets als je een gevoel ermee zichtbaar kunt maken. De harmonie, het compleet versmelten met een paard, de perfecte balans die een ruiter heeft in de kapriool, dat laat zich niet goed meten.

Nuno Oliveira zei: 'Kunst is geen wedstrijd; kunst is liefde'.

Sportpaard vs gebruikspaard

De gymnastiserende oefeningen van de Academische Rijkunst zorgen voor een goed ''gebrauchspferd'' of ''working horse'' zoals ze in het Duits en Engels zo mooi kunnen verwoorden. Zo'n paard zit comfortabel en is relaxed en de ruiter kan er onder alle omstandigheden van op aan. Het gebruikspaard heeft innerlijke rust en lichamelijke ontspanning, is gehoorzaam en is net zo goed te rijden in de rijbaan als buiten in het bos of in het verkeer.

Het temperamentvolle en soms heetgebakerde sportpaard kan spectaculair bewegen en heeft de juiste wedstrijdspanning, zowel lichamelijk als geestelijk, en de adequate spierontwikkeling om te kunnen pieken in een proef van zeven minuten.

Doordat het Academisch opgeleide paard ontspannen is en comfortabel beweegt wordt wel eens gesteld dat het er wat ''lauw'' en ‘’zonder impuls’’ uitziet. Daar win je de wedstrijd niet mee! Geleid door ogenschijnlijk eenvoudige rek- en strekoefeningen in een gemoedelijke atmosfeer groeien en ontwikkelen de paarden zich, echter zonder het voorwaarts gerichte tempo wat we zien in de sport. Alles wordt bedaard uitgevoerd. De paarden ontwikkelen zich zonder up-tempo en voorwaartse krachtexplosies tot piaffe, passage, levade en de hoge school.

Vergelijk het met een sprinter of een marathonloper: beide lopen hard, maar hun doel, training, doel en spierontwikkeling is totaal anders.
Daarom moet de ruiter goed zijn doel bepalen en afhankelijk van zijn doel zijn keuze maken in trainingsmethode. En daarbij andere ruiters met andere keuzes respecteren.

Modern sportpaard vs Academisch barokpaard

De verschillen vinden zijn oorsprong in de historie. De komst van vuurwapens en de legers van Napoleon eind 18e eeuw hebben voor een belangrijke verandering in de fokkerij gezorgd.

* Tot die tijd werden verzamelde en wendbare barokke Ibersiche paarden gebruikt voor man-tegen-man gevechten op de plaats.
* Na die tijd vervingen het Arabisch en Engels Volbloed de positie van dit barokke type, waarbij de kracht meer lag in het voorwaartse, destijds belangrijk voor de massale cavelerie-charges rechtuit.

Met het veranderen van het paardentype veranderde in de 19e eeuw ook de rijkunstige methodes. Een ander exterieur en andere bewegingen vereisen andere training. Hadden barokke paarden statige en verheven gangen, het paardentype van de 19e eeuw had meer vlakke en ruimgrijpender gangen.

De moderne sportpaarden hebben de kwaliteit niet meer om al die zware ‘’’gevechts’’oefeningen op de plaats en boven de grond uit te voeren (zoals de levade, courbette, capriool). Deze sportpaarden hebben uitmuntende ruime voorwaartse gangen, uitstekend geschikt voor de wedstrijdsport, maar zijn soms bijna niet uit te zitten. Daardoor zijn deze paarden niet echt comfortabel en als ‘’gebruikspaard’’ in te zetten.

In de rijkunst zien we vanaf de 19e eeuw hierdoor nieuwe inzichten ontstaan, gericht op het trainen van een warmbloedpaard met vlakke, ruimgrijpende gangen.

Korte vs lange termijn

In de (dressuur)sport richt men snel paarden af voor een bepaald doel. Men probeert paarden die voorwaarts-gericht zijn gefokt, met ruimgrijpende gangen, binnen korte tijd tot verzamelde oefeningen te brengen. Hiervoor zijn rijtechnische handigheidjes nodig, precies zoals Baucher uitvond voor zijn halfbloedpaarden in de vorige eeuw.

De sporttraining is veel meer gericht zijn op het volgende wedstrijdresultaat, terwijl de Academische Rijkunst jaren uittrekken voor een grondige leer- en trainingstijd.

De Academische Rijkunst baseert zich op grootmeesters zoals Guérinière en Steinbrecht, die langdurige trainingsmethodes hebben beschreven om tot een breed inzetbaar praktisch rijpaard te komen.

Op zijn 12e is een Academisch paard pas klaar met de basis. Zijn piek ligt tussen 12 en 18 jaar, zo niet ouder. Wedstrijdpaarden presteren vanaf hun 4e jaar in de wedstrijdring en lopen op hun zesde soms al lichte tour. Renpaarden worden zelfs al op hun 2e jaar ingezet.

Sport vs (heil)gymnastiek

Het doel van de wedstrijdsport is een ander doel dan die van de Academische Rijkunst. Daardoor wordt er anders getraind en anders gekeken naar de dressuur.

In de Academische Rijkunst is de dressuur er specifiek voor het paard, om hem lichamelijk en geestelijk gezond en fit te houden. Via de dressuuroefeningen worden de natuurlijke talenten ontwikkeld ten gunste van het paard. De schouderbinnenwaarts wordt ingezet om het binnenachterbeen te belasten en de travers om het buitenachterbeen te activeren.

In de topsport is het paard er voor de dressuur. In deze discipline van sport gaat het om presteren, punten scoren op de verschillende dressuuroefeningen in competitie met andere ruiters. De schouderbinnenwaarts wordt vooral geoefend als deze oefening in de M1 gevraagd wordt en pas later wordt de travers opgepakt, omdat deze oefening pas in de M2 aan bod komt.

Talent vs Uitdaging

In de topsport wordt veelal gewerkt met talentvolle paarden. In de Academische rijkunst krijgen ook paarden met beperkingen de kans zich te ontwikkelen.

Nuno Oliveira in Lissabon was een geniale klassieke ruiter die het als grootste uitdaging zag om paarden met een bepaalde beperking toch tot de hoogste oefeningen toe te werken.

Egon von Neindorff, ook een geniale klassieke rijmeester, met militaire discipline, had ook geen toppaarden, maar afdankertjes, die volgens klassieke Duitse waarden tot het allerhoogste werden gebracht.

dit komt van de site van paardenbegrijpen en ik denk dat het ook zeker wel van toepassing is op dit topic

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:20

Citaat:
Doordat het Academisch opgeleide paard ontspannen is en comfortabel beweegt wordt wel eens gesteld dat het er wat ''lauw'' en ‘’zonder impuls’’ uitziet. Daar win je de wedstrijd niet mee! Geleid door ogenschijnlijk eenvoudige rek- en strekoefeningen in een gemoedelijke atmosfeer groeien en ontwikkelen de paarden zich, echter zonder het voorwaarts gerichte tempo wat we zien in de sport. Alles wordt bedaard uitgevoerd. De paarden ontwikkelen zich zonder up-tempo en voorwaartse krachtexplosies tot piaffe, passage, levade en de hoge school.

/knip

Op zijn 12e is een Academisch paard pas klaar met de basis. Zijn piek ligt tussen 12 en 18 jaar, zo niet ouder. Wedstrijdpaarden presteren vanaf hun 4e jaar in de wedstrijdring en lopen op hun zesde soms al lichte tour. Renpaarden worden zelfs al op hun 2e jaar ingezet.

toch wel een erg vreemd contrast met:

Lielle schreef:
hm, ik weet wel dat ik niet onder de indruk was van het grootste deel van de training in Jerez een paar weken terug. Veel ruk- en plukwerk, weinig opbouw in een training, een schimmel die niet fatsoenlijk kon draven of galopperen, een 7jarige die met grof geweld in een piaffe gedwongen werd en een paar ruiters die nog niet eens naar mijn paard mogen kijken. Overigens ook een paar ruiters die wel heel fijn konden sturen. Ik kon niet er enthousiast worden over dit voorbeeld van klassieke dressuur eerlijk gezegd.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:39

Citaat:
Klaus Balkenhol zij ooit dat geen enkel paard goed losgelaten kan lopen als hij ergens vervelende druk ervaart (daarom was hij ook voorstander van een neusriem aan de lossen kant).

Goh, wat jammer dat het merendeel van de GP-ruiters dit niet ter harte neemt!
Al die aansnoerneusriemen, ik vind dat een onbegrijpelijk fenomeen in een sport waarin ontspanning en losgelatenheid een basisvoorwaarde horen te vormen.

(overigens, ik kom uit de IJslanderhoek en daar zie je in de sport tegenwoordig ook steeds meer mensen met beugelneusriemen in combinatie met scherpe bitten rijden - van hetzelfde laken een pak dus. Jury, wake up!)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:31

Ik ben van mening dat je voor elk paard moet kiezen wat beste bij paard en ruiter past op dat moment. Zo hebben we een pony die snel in stress schiet makkelijk rug wegduwt en hoofd in de lucht die moet ik eerst goed over de rug rijden naar ontspanning en kan daarna pas goed weer oprichten.
Mijn vorig paard heb ik wel uiteindelijk klassiek opgeleid. Mijn huidig jong bloedpaard moet ik ook eerst ronder en laag instellen. Waarom die pikt gewoonweg niet als ik die hoger in stel en van achteren naar voren wil rijden, die gaat juist daarop terug in tempo komen. Als ik die gelijk laag en rond instel is er niets aan de hand en kan ik veel makkelijker schakelen en komt vanzelf hoofd halshouding omhoog en neusje eruit en de achterhand erbij.
Dus ik denk dat je voor elk paard/ruiter een combinatie van rijstijl moet zoeken wat bij je past.

Ik ken Vido van vroeger en toen nam ze alle prijzen al mee (hahaha reed bij je in de klasse met je mooie donkere pony toendertijd!) en ik kan je zeggen ze kan echt met klasse rijden en ze is echt niet van de hulpteugels inderdaad.

Ik kan ook geen Anky nadoen. Maar dat is punt hier in nederland, veel mensen zien Anky als voorbeeld en willen haar NADOEN maar dat is fout, die mensen weten niet waar ze mee bezig zijn en doen maar wat. Ga juist in training om te weten hoe het werkt en wat je moet doen.
Denk ook niet dat je per direct klassiek met GP kunt vergelijken omdat de eisen ook anders liggen en je hebt te maken met ook met jurysport en die hebben zich ook aan regels te houden.

Ik denk dat je altijd wel die discussie blijft houden.

Edit maar vind het wel interessante discussie om te volgen eerlijk gezegd.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:00

Lielle schreef:
Citaat:

/knip

toch wel een erg vreemd contrast met:

Lielle schreef:
hm, ik weet wel dat ik niet onder de indruk was van het grootste deel van de training in Jerez een paar weken terug. Veel ruk- en plukwerk, weinig opbouw in een training, een schimmel die niet fatsoenlijk kon draven of galopperen, een 7jarige die met grof geweld in een piaffe gedwongen werd en een paar ruiters die nog niet eens naar mijn paard mogen kijken. Overigens ook een paar ruiters die wel heel fijn konden sturen. Ik kon niet er enthousiast worden over dit voorbeeld van klassieke dressuur eerlijk gezegd.

sorry ik weet niet wat je gezien hebt maar wij hebben het hier over
http://nl.youtube.com/watch?v=90CEwvZQVYw

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:01

Ik heb het over een citaat van jou dat de klassieke dressur beschrijft en ik geef aan hoe ik dat in Jerez (toch een bekend voorbeeld ervan) heb ervaren. Dat video'tje dat ik hier niet kan zien is mss wel een mooie illustratie, maar persoonlijk hecht ik zeer aan eigen waarneming.