Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jitske_ schreef:Grappig, de onderste is niet te lang in de hals, het is het enige paard van de foto's met een open keelgang (dus correct nageeflijk en losgelaten).
De bovenste twee zijn te kort in de hals en de keelgang is gesloten. Een gesloten keelgang staat imo echte losgelatenheid in de weg.
Vido schreef:'gesloten keelgang', kan iemand mij dit uitleggen?? Kort in de hals ken ik wel, uuh ja als jurycommentaar... Maar een gesloten keelgang is een nieuw fenomeen voor mij.
Misschien wordt de situatie bedoeld dat een paard zó gewrongen met spanning kort in de hals loopt, dat hij een cornage-achtig geluid maakt?
Hoe zit dat bij de klassieke africhting? Neus eruit zie ik daar wel, maar juist kort in de hals zie ik bij de barokke-paarden heel vaak (ik denk gewoon door de bouw).
In de GP wordt kort in de hals bij ieder onderdeel afgestraft. Dat is iets anders dan neus eruit, er staat dan: kort in de hals - meer op lengte rijden.
Don_Marcello schreef:Gesloten keelgang is niet gewenst, wat ermee wordt bedoeld is dat de keel open moet zijn. Er moet ruimte zijn tussen de atlasvleugels en de schedel en onderkaak, het hoofd moet ruimte naar voren krijgen en de neus er uit. Dit lukt alleen als je het paard voor ruimte geeft, het bit gebuik je alleen om het paard te laten nageven, niet om hem tegen te houden.
Vido schreef:Qua inspanning van hart en longen vraagt dressuur relatief weinig van een paard, dus het effect van wat minder lucht binnenkrijgen zal in die zin niet zo groot zijn.Ik kan me niet voorstellen dat een paard, zeker op het niveau waar we over praten, met een afgesloten keel loopt. Dan zou deze topsporter toch gebrek aan lucht krijgen...? De inspanning die er verwacht wordt, kan zeker niet uitgevoerd worden!
QQQQ schreef:Qua inspanning van hart en longen vraagt dressuur relatief weinig van een paard, dus het effect van wat minder lucht binnenkrijgen zal in die zin niet zo groot zijn.
Bij een cross of flink springparcours, of een race zou je 't niet moeten proberen - daar hebben ze alle lucht nodig die ze krijgen kunnen!
Vido schreef:Vandaar dat ik betwijfel dat de keelgang afgesloten wordt bij een rondere houding of wat kort in de hals lopen.
Vido schreef:Een paard met bijv een kleine hartafwijking kan prima nog tot op het hoogste niveau dressuur lopen.Denk dat je nu de inspanning van een GP onderschat: ik werk niet voor niets veel met intervaltraining! Natuurlijk is een cross lopen anders, maar na een stukje passage, strekken, piaffe of na wat galoponderdelen doet mijn paard ook behoorlijk aanspraak op zijn hart en longen.
QQQQ schreef:Een paard met bijv een kleine hartafwijking kan prima nog tot op het hoogste niveau dressuur lopen.
Check gewoon maar eens hartslag en ademfrequentie bij de verschillende disciplines (bijv GP dressuur vs hoogste niveau cross).
Tuurlijk helpt intervaltraining ook voor de dressuur: Hoe minder snel het paard uitgeput raakt, hoe frisser ie toont en hoe makkelijker ie z'n taak ontspannen kan uitvoeren. Toch is de inspanning van totaal andere orde.
Don_Marcello schreef:Er moet ruimte zijn tussen de atlasvleugels en de schedel en onderkaak, het hoofd moet ruimte naar voren krijgen en de neus er uit.
jasmijn78 schreef:Zal afhangen van wat je verstaat onder goed losgelaten lopen - dat zie je namelijk niet veel meer...Dus??? Dat wil nog steeds niet zeggen dat een paard met een zogenaamde gesloten keelgang waarbij de strot (half) dicht wordt getrokken lekker een proefje loopt??? Dat geloof ik niet. Klaus Balkenhol zij ooit dat geen enkel paard goed losgelaten kan lopen als hij ergens vervelende druk ervaart (daarom was hij ook voorstander van een neusriem aan de lossen kant). Het zelfde lijkt mij te gelden voor een paard waarbij de strot half dichtgetrokken wordt en hij weinig lucht krijgt tijdens het rijden.
QQQQ schreef:Een paard met bijv een kleine hartafwijking kan prima nog tot op het hoogste niveau dressuur lopen.
Check gewoon maar eens hartslag en ademfrequentie bij de verschillende disciplines (bijv GP dressuur vs hoogste niveau cross).
Tuurlijk helpt intervaltraining ook voor de dressuur: Hoe minder snel het paard uitgeput raakt, hoe frisser ie toont en hoe makkelijker ie z'n taak ontspannen kan uitvoeren. Toch is de inspanning van totaal andere orde.
QQQQ schreef:Zal afhangen van wat je verstaat onder goed losgelaten lopen - dat zie je namelijk niet veel meer...
QQQQ schreef:Zal afhangen van wat je verstaat onder goed losgelaten lopen - dat zie je namelijk niet veel meer...
Vido schreef:Ik zie veel fantastische combinaties in de GP, met een hoge mate van verzameling mét losgelatenheid. Als ik daar toch eens aan kon tippen...
Vido schreef:Een VOLLEDIG afgesloten keelgang misschien niet, maar daar had volgens mij niemand het over.Het ging over afgesloten keelgang, het lijkt mij nog steeds stug dat een paard een GP-proef levend doorkomt met een afgesloten keelgang...
QQQQ schreef:Vido schreef:Een VOLLEDIG afgesloten keelgang misschien niet, maar daar had volgens mij niemand het over.Het ging over afgesloten keelgang, het lijkt mij nog steeds stug dat een paard een GP-proef levend doorkomt met een afgesloten keelgang...
jasmijn78 schreef:QQQQ schreef:Een paard met bijv een kleine hartafwijking kan prima nog tot op het hoogste niveau dressuur lopen.
Dus??? Dat wil nog steeds niet zeggen dat een paard met een zogenaamde gesloten keelgang waarbij de strot (half) dicht wordt getrokken lekker een proefje loopt??? Dat geloof ik niet. Klaus Balkenhol zij ooit dat geen enkel paard goed losgelaten kan lopen als hij ergens vervelende druk ervaart (daarom was hij ook voorstander van een neusriem aan de lossen kant). Het zelfde lijkt mij te gelden voor een paard waarbij de strot half dichtgetrokken wordt en hij weinig lucht krijgt tijdens het rijden.Don_Marcello schreef:Er moet ruimte zijn tussen de atlasvleugels en de schedel en onderkaak, het hoofd moet ruimte naar voren krijgen en de neus er uit.
Exterieurmatig gezien is deze ruimte gewenst ja. Een paard dat ruimte heeft tussen kaak en keel zal in de aanleuning gemakkelijker zijn. Dat wil niet zeggen dat paarden die exterieurmatig gezien anders in elkaar zitten (bijvoorbeeld paarden met een onderhals/korte dikke hals) niet correct gereden kunnen worden. De ruimte zal tijdens het rijden er dan alleen wat anders uitzien (Barbria is daar een goed voorbeeld van). Dus om te stellen dat een paard dat tijdens het rijden een zogenaamde 'gesloten keelgang' heeft geen lucht kan krijgen en verkeerd gereden wordt is te kortzichtig.
xElsjeeh schreef:Hoeft niet hoordat zou je wel horen lijkt mij? waarom hebben die paarden zoon plezier in hun werk als er vanalles verkeerd is..
liberty22 schreef:en dat vind ik zien we te weinig dat er rekening gehouden word met de gebreken van het paard die met de korte hals kan heel mooi in oprichting lopen mits er rekening gehouden word met zijn bouw(dus neusje er iets uit) , word er geen rekening gehouden met die tekort aan ruimte zul je dan zijn keelgat iets afsluiten maar dat geld dan dus niet voor elk paard.toch???
Citaat:Doordat het Academisch opgeleide paard ontspannen is en comfortabel beweegt wordt wel eens gesteld dat het er wat ''lauw'' en ‘’zonder impuls’’ uitziet. Daar win je de wedstrijd niet mee! Geleid door ogenschijnlijk eenvoudige rek- en strekoefeningen in een gemoedelijke atmosfeer groeien en ontwikkelen de paarden zich, echter zonder het voorwaarts gerichte tempo wat we zien in de sport. Alles wordt bedaard uitgevoerd. De paarden ontwikkelen zich zonder up-tempo en voorwaartse krachtexplosies tot piaffe, passage, levade en de hoge school.
/knip
Op zijn 12e is een Academisch paard pas klaar met de basis. Zijn piek ligt tussen 12 en 18 jaar, zo niet ouder. Wedstrijdpaarden presteren vanaf hun 4e jaar in de wedstrijdring en lopen op hun zesde soms al lichte tour. Renpaarden worden zelfs al op hun 2e jaar ingezet.
Lielle schreef:hm, ik weet wel dat ik niet onder de indruk was van het grootste deel van de training in Jerez een paar weken terug. Veel ruk- en plukwerk, weinig opbouw in een training, een schimmel die niet fatsoenlijk kon draven of galopperen, een 7jarige die met grof geweld in een piaffe gedwongen werd en een paar ruiters die nog niet eens naar mijn paard mogen kijken. Overigens ook een paar ruiters die wel heel fijn konden sturen. Ik kon niet er enthousiast worden over dit voorbeeld van klassieke dressuur eerlijk gezegd.
Citaat:Klaus Balkenhol zij ooit dat geen enkel paard goed losgelaten kan lopen als hij ergens vervelende druk ervaart (daarom was hij ook voorstander van een neusriem aan de lossen kant).
Lielle schreef:Citaat:Doordat het Academisch opgeleide paard ontspannen is en comfortabel beweegt wordt wel eens gesteld dat het er wat ''lauw'' en ‘’zonder impuls’’ uitziet. Daar win je de wedstrijd niet mee! Geleid door ogenschijnlijk eenvoudige rek- en strekoefeningen in een gemoedelijke atmosfeer groeien en ontwikkelen de paarden zich, echter zonder het voorwaarts gerichte tempo wat we zien in de sport. Alles wordt bedaard uitgevoerd. De paarden ontwikkelen zich zonder up-tempo en voorwaartse krachtexplosies tot piaffe, passage, levade en de hoge school.
/knip
Op zijn 12e is een Academisch paard pas klaar met de basis. Zijn piek ligt tussen 12 en 18 jaar, zo niet ouder. Wedstrijdpaarden presteren vanaf hun 4e jaar in de wedstrijdring en lopen op hun zesde soms al lichte tour. Renpaarden worden zelfs al op hun 2e jaar ingezet.
toch wel een erg vreemd contrast met:Lielle schreef:hm, ik weet wel dat ik niet onder de indruk was van het grootste deel van de training in Jerez een paar weken terug. Veel ruk- en plukwerk, weinig opbouw in een training, een schimmel die niet fatsoenlijk kon draven of galopperen, een 7jarige die met grof geweld in een piaffe gedwongen werd en een paar ruiters die nog niet eens naar mijn paard mogen kijken. Overigens ook een paar ruiters die wel heel fijn konden sturen. Ik kon niet er enthousiast worden over dit voorbeeld van klassieke dressuur eerlijk gezegd.