Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseES

Re: Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:01

Jasmijn76 schreef:
Visconti schreef:
@ SGWOllie : Paard wordt getraind op de klassieke wijze, daar is het volkomen normaal dat een paard eerst aan de hand te trainen en er pas veel later op te stappen. En het heeft alles te maken met een rijtechnische piaffe, alleen niet een piaffe die Anky uitvoert. Een klassieke correct uitgevoerde piaffe wordt geleerd vanaf de grond vanuit stilstand. Ik vind het opzich super, want ze trainen een paard net zolang tot hij zo gespierd en sterk is dat hij lichamelijk een mens kan dragen, meestal stappen mensen er maar gewoon op en het paard moet daarna leren hoe hij een mens moet dragen. Vaak klungelen ze in de begin periode maar wat aan, waardoor het paard leert zijn spieren verkeerd te gebruiken wat eigenlijk best zonde is.

als je als voorbeeld de spaanse rijschool gebruikt(klassieker krijg je het niet)...daar worden de paarden met 4 jaar ingereden en met 6 jaar leren ze piaffe etc....dus dat ze een paard sterker maken, dat is zo...dat ze het leren voordat er iemand op gaat is ook zo...maar het is niet zo dat er nog nooit iemand heeft opgezeten voordat ze piaffe etc. leren..van 4 tot 6 jaar leren ze gewoon de basis..net zoals elk ander paard..moet wel eerlijk zeggen dat ze 4 jaar aanhouden vind ik super..maar heel de spaanse rijschool is niet zaligmakend

Ik weet niet of het al gezegd is, ik kom even binnenvallen Knipoog maar ze leren piaffe enzo ook vanaf de grond, zodat het paard zijn eigen evenwicht kan vinden zonder dat er een ruiter op zit. Ik vind het super van de spaanse rijschool dat ze rustig aan doen, "het paard bepaald het tempo" en het wordt niet dwangmatig gedaan... super toch?!!

inge_0rland0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:09

geerke schreef:
natuurlijk was dit sarcastisch bedoeld,ik ben al die strontkarren die over anky heenrijden een beetje zat,ze is de beste van de wereld,eindelijk betekent ons kleine landje iets in de dressuursport,en alles wat jullie doen is haar afbranden!!
Is nou helemaal niemand het mij eens???

ik wel, dat had ik al eerder in dit topic gezegt Knipoog
ik vind anky goed rijden en snap ook niet waarom er 100000 topics zijn die anky afkraken, na 1 keer weten we het wel
maarja
iedereen maakt fouten, ook anky. waarom als anky iets een keer niet zo goed doet moet meteen iedereen haaar afkraken, laat niemand nou vertellen dat ze het allemaal beter kunnen

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:15

inge_0rland0 schreef:
geerke schreef:
natuurlijk was dit sarcastisch bedoeld,ik ben al die strontkarren die over anky heenrijden een beetje zat,ze is de beste van de wereld,eindelijk betekent ons kleine landje iets in de dressuursport,en alles wat jullie doen is haar afbranden!!
Is nou helemaal niemand het mij eens???

ik wel, dat had ik al eerder in dit topic gezegt Knipoog
ik vind anky goed rijden en snap ook niet waarom er 100000 topics zijn die anky afkraken, na 1 keer weten we het wel
maarja
iedereen maakt fouten, ook anky. waarom als anky iets een keer niet zo goed doet moet meteen iedereen haaar afkraken, laat niemand nou vertellen dat ze het allemaal beter kunnen

Ben het hier ook helemaal mee eens. Eens even afwachten tot er iemand is die het beter gaat doen als onze Anky.. Durf te wedden dat nog niet de helft de oefeningen kan rijden die Anky uitvoert.

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:17

En dan heb ik het over mensen op bokt. Niet dat er hier niemand is die goed kan rijden, maar zorg eerst dat je het zelf beter kan voordat je zo'n commentaar geeft over een wereldkampioene.. Geld natuurlijk niet voor iedereen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:24

als ik het goed begrijp zitten er op bokt allemaal olympische kampioenen in de dop,we zullen vast nog veel van ze horen in de toekomst......

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:25

Als je alleen maar iets te zeggen mag hebben over zaken die je zelf beter kunt, dan kunnen we bijvoorbeeld de gehele sportpers wel opdoeken. Sportjournalisten zijn zelden olympisch kampioenen namelijk. Knipoog

Ik ben zelf geen bijzonder getalenteerd ruiter, maar ik kan het wel degelijk zien wanneer iets niet goed gaat, omdat ik de theorie wél beheers.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:30

nou dan ging het met anky zeker op dat moment van de wereldkampioenschappen net toevallig goed,heeft ze wel vaak mazzel hoor........ik heb het over het finaal afbranden van iemand,doet de pers dat ook?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:33

Dat dacht ik ff van wel ja. Niets zo wreed als de pers.

Maar wie heeft het over afbranden? Ik stel mijn vraagtekens bij sommige trainingsmethodes van Anky, maar ik zal niet zo gauw beweren dat ze niet kan paardrijden. Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:34

I quote myself Haha! (I hate it when people do that. Clown )

randalinpony schreef:
Eens met Raggel

Anky v Grunsven staat in haar eigen circuit al jarenlang al dan niet eenzaam aan de top, daar moet je toch bewondering voor hebben, of de huidige dressuursport nu wel of niet je ding is.

Persoonlijk vind ik die haast fanatische gedrevenheid om het allerhoogste te bereiken wel inspirerend.

Maar ook bijv. een Tineke Bartels vind ik geweldig. Hoe lang draait die al niet in de top mee en wat heeft ze al niet bereikt?

Eigenlijk al die toppers in de paardensport, of ze nu mennen of eventen of wat dan ook.
Zolang het maar paardwaardig gebeurt, hebben ze mijn waardering.

Zucht...

Waaruit maakte je in hemelsnaam op dat ik het nodig vind om over AvG heen te rijden met mijn bak vol stront. Haha!

Ik haal alleen mijn eigen lol uit deze discussie, want of AvG nu het lichtend voorbeeld is, vind ik minder interessant.

Die keus kan ieder voor zich wel maken, dunkt me...

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:37

Isegrim schreef:
Dat dacht ik ff van wel ja. Niets zo wreed als de pers.

Maar wie heeft het over afbranden? Ik stel mijn vraagtekens bij sommige trainingsmethodes van Anky, maar ik zal niet zo gauw beweren dat ze niet kan paardrijden. Lachen

Zou je die zin: Ik stel mijn vraagtekens bij sommige trainingsmethodes van Anky, even kunnen verduidelijken? Wat bedoel je dan specifiek?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:39

_Daniella_ schreef:
Zou je die zin: Ik stel mijn vraagtekens bij sommige trainingsmethodes van Anky, even kunnen verduidelijken? Wat bedoel je dan specifiek?

Volgens mij heb ik dat eerder al genoemd en mocht daar in dit topic niet over gediscussieerd worden. Tong uitsteken

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:41

_Daniella_ schreef:
En dan heb ik het over mensen op bokt. Niet dat er hier niemand is die goed kan rijden, maar zorg eerst dat je het zelf beter kan voordat je zo'n commentaar geeft over een wereldkampioene.. Geld natuurlijk niet voor iedereen..

Wat of beter gezegt wie is beter? Een natural die zijn/haar paard ook deze oefeningen uit laat voeren zonder al dat ijzerwerk in het paard 's mond. Of iemand die dit zelfde niveau óok heeft gehaald, d.m.v veel oefenen? Ik denk dat hier niet over valt te twisten.. Wanneer is een ruiter een top-ruiter? Als deze in de Z rijd? En waarom zou iemand die in de B rijd minder goed zijn? Misschien heeft deze nog geen kans gehad om zich te kunnen bewijzen. En ik denk ook dat het een beetje aan het paard licht, wand niet alleen de ruiter moet de proef voordragen. De ruiter en het paard/pony horen samen één combinatie te zijn. Knipoog

inge_0rland0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:43

zelfs als je neit beter kan rijden is commentaar geven okee, maar iemand kompleet afzeiken dan heb ik eicht zoiets van, laat dan maar eens zien of jij het beter kan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:47

juist,dankje

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:47

Deze discussie heeft ook niet veel zin. Is ieder zijn eigen mening. En natuurlijk wil het niet zeggen dat als je B rijdt, je niet goed kunt rijden. Er zullen behoorlijk veel verborgen talenten zijn die dit zelf misschien niet weten of andere ambities hebben. Maar goed, ik zeg niks over de rijstijl van Anky. Ik bewonder haar en alle andere ruiters/ amazones op dit niveau. Niemand is perfect, maar wie ben ik om commentaar te geven op iemand op top-niveau. En wie beter is dat wie, ik heb geen idee, maar blijkbaar zijn diegene die aan de top staan beter dan mij, dus van mij uit: petje af!!

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:02

Hmm ,
Ik denk dat Anky wel goed doet wat ze moet doen ,
En dat ze doet wat de "sport" van haar vraagt ,
Maar de manier waarop ze het doet ben ik het niet helemaal mee
eens , en dat is dan ieder zijn eigen mening ,
Er zullen genoeg ruiters zijn die dat wel vinden ,
Daarmee wil ik ze helemaal niet helemaal met de grond gelijk
maken , en ook niet zeggen dat ik het allemaal beter kan ,
Maar k vraag me af of ik dat wil als het zo moet ,
Volgens mij zijn er ook manieren zonder rollkur en stang en trens
om er te komen ,
N dan heb je nog de geruchten ,
Of je die moet geloven ja of ne,
Dat is de vraag ,
Maar ze doen Anky's reputatie geen eer aan ! x

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:04

Met geruchten moet je oppassen, die kunnen een heel eigen leven leiden. Knipoog
Ken ze ook niet en hoef ze niet te horen, hoor.Lachen.

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:05

Vindt het ook zeer knap als er mensen zijn die precies weten hoe Anky haar paarden traint. Ik weet het namelijk niet, nooit bij geweest dus kan ik niks over zeggen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:15

inge_0rland0 schreef:
zelfs als je neit beter kan rijden is commentaar geven okee, maar iemand kompleet afzeiken dan heb ik eicht zoiets van, laat dan maar eens zien of jij het beter kan

niemand zeikt Anky af toch? Ik vind dat Anky echt wel goed kan rijden, ik doe het haar echt niet na. Ik ben het alleen totaal niet eens met haar trainingsmethode en daarom komt zij bij mij niet in de buurt van perfectie.

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:19

Visconti schreef:
inge_0rland0 schreef:

niemand zeikt Anky af toch? Ik vind dat Anky echt wel goed kan rijden, ik doe het haar echt niet na. Ik ben het alleen totaal niet eens met haar trainingsmethode en daarom komt zij bij mij niet in de buurt van perfectie.

Weet niet of het aan mij ligt, maar zoals ik zei, ik heb Anky nog nooit zien trainen. Nou moet ik eerlijk zijn, ben een fan, maar niet een fan die Anky op de voet volgt. Dus is mijn vraag: Wie kan mij haarfijn de trainingsmethode van Anky beschrijven?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:21

haha, ik zou zeggen, bezoek eens een clinic. Clown Tong uitsteken

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:22

Al gedaan.. Maar nooit gezien met hulpteugel..

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:25

En zoals ik al zei, volg haar niet op staande voet. En zoals ik begreep zijn er veel mensen die wel weten hoe ze traint. Mijn vraag is alleen hoe dan.. Heb maar 1 clinic bijgewoond en vond dat nou niet dat ik kan zeggen verkeerd..

Alicia2uJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:45

Ga maar eens kijken bij de losrijring bij een meerdaags concours waar ze met meer paarden is. Of vraag of je groom mag zijn van iemand die bij haar traint.
Als je trainingsmethodes gaat omschrijven is dat namelijk nogal risicovol, omdat woorden vaak verkeerd geintepreteert worden. Kijk en oordeel zelf.

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:52

Waarom kan ik geen antwoord op mijn vraag krijgen van mensen die weten hoe het moet zonder dat ik ergens heen hoeft te gaan?? Verward Ben nu wel benieuwd geworden naar die risicovolle trainingsmethode.. En mijn vraag was niet waar ik die zelf kan gaan bekijken. Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat Anky haar paarden op zo'n verkeerde manier traint. Maar goed, wie ben ik..