Elk gezond paard kan naar het Z?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Elk gezond paard kan naar het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:21

Ik denk ook wel dat in principe elk paard met een normale bouw en gezonde gangen Z kan worden, al zal het sommige wel meer moeite kosten.
Er zit nog een wereld van verschil tussen de Z (basissport) en de topsport. dat verschil is zeker zo groot als het verschil tussen b en z.

maar goed, nu de argumenten: welke oefeningen kan een 'minder geschikt' paard, zoals Haflinger Fjord, Tinker, Belg nou feitelijk niet in de Z?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 08:19

Citaat:
dus als jij een belg te rijden krijgt rij jij die zonder problemen naar de z?

Geef iemand de tijd en die kan dat ja. Het zou wel handig zijn als die iemand al vaker Z is geweest en een beetje gevoel heeft. Ik heb niets over mij zelf gezegd. Ik heb te weinig ervaring om dat even soepeltjes te doen. Ik ben in dat geval de beperkende factor en niet het paard. Geef me echter de tijd en ik ga de uitdaging graag aan.....

Citaat:
maar goed, nu de argumenten: welke oefeningen kan een 'minder geschikt' paard, zoals Haflinger Fjord, Tinker, Belg nou feitelijk niet in de Z?

Daar is nu al vaker naar gevraagd en er komt geen antwoord op van de 'NEE' mensen.

Zou een belg geen travers kunnen? geen appyement? Geen overgang galop stap?
In de keertwending om de achterhand en het achterwaarts zie ik al helemaal geen problemen. Daar moeten ze zonder problemen 9ens voor kunnen krijgen. Kunnen ze ook mooi die 5 voor een uitgestrekte draf mee ophalen.
Dat ze niet bovenin mee zullen lopen, daar ben ik het mee eens. Er lopen nu eenmaal 'meer geschikte' paarden mee in de dressuursport.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 08:51

Als die paarden zo beperkt zijn dat ze niet verantwoordelijk een ruiter zouden kunnen leren dragen is het dan wel eerlijk om erop te gaan zitten? De oefeningen zijn immers bedoelt om het paard meer op de achterhand te krijgen en beter de rug te laten gebruiken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 09:58

pol013 schreef:

hij zal het waarschijnlijk wel "kunnen" maar zoals ik en al anderen hebben gezegt er zit een verschil tussen kunnen en kunnen!
z waardig vind ik niet als een beest constant achteraan mee hobbelt omdat de rest beter is Knipoog
ik kan mijn paard ook allerlei kunstjes laten doen, en veel mensen denken dan ook dat het beest minimaal op m niveau loopt... dat het stopt bij de l geloven ze vaak niet. maar tussen een paar oefeningen doen en het echt waardig zijn zit een groot verschil Haha!

pol013 schreef:
In de keertwending om de achterhand en het achterwaarts zie ik al helemaal geen problemen. Daar moeten ze zonder problemen 9ens voor kunnen krijgen. Kunnen ze ook mooi die 5 voor een uitgestrekte draf mee ophalen.

probeer eerst dan nog maar eens een jury te vinden die een 9 geeft voor zulke dingen Knipoog dan moet je wel een echte liefhebber van belgen hebben denk ik Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:33

Natuurlijk zal een Belg er geen 9 scoren. Als je allemaal negens scoort, heb je de potentie om door te gaan naar een hogere klasse en de topsport is voor deze paarden toch niet weggelegd, daar zijn we het toch wel over eens.

Wat is Z-waardig? Als een paard zesjes loopt en een paar vijfjes, scoort hij geen verliespunt en mag hij in die klasse blijven. Als hij er zelfs nog een keer een winstpuntje uit weet te slepen, mag hij zich officieel Z noemen. En laten we wel wezen, voor hoeveel combi's (paard en ruiter) geldt het niet, dat ze in deze (of een andere) klasse gewoon aan hun top zitten? En wat geeft dat ook?

Ik vind het helemaal niet relevant wat anderen scoren. Als je met acceptabele cijfers dus zonder angst voor een verliespunt een proef kan rijden, hoor je gewoon in die klasse thuis.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:10

ik weet het niet helemaal
ik rijd zelf ook een paard dat 7 jaar manege paard is geweest
echt zo;n braaf paard die zelfs bij gehandicapten mee liep.
qua gangen erg vlak kon zijn benen niet weg gooien zeg maar

en nu, rijd hem nu 3 jaar hij is nu 13
en we zijn m2 en moeten nog 3 puntjes en mogen we Z starten
niemand had dat gedacht dat dat paard nog eens zo zou gaan lopen. maar verder dan het z1 komen we niet, altans dat denk ik en ga er dus ook niet vanuit dat ik ooit z2 zou starten met dit paard

denk wel dat merendeels Z kan worden.

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:00

Ik vroeg me af, wat er nou zo belangrijk is aan het uit brengen van een paard in het Z. Ik breng verschillende paarden uit in het Z, maar voor mij is het veel belangrijker dat een paard op een gezonde en fatsoenlijke manier ZIJN niveau bepaald. Een beestje dat de m2 aan kan en het in het Z af laat weten en je eigen prioriteiten liggen er wel dan moet jeje toch afvragen of je wel dat geschikte beestje onder je kont hebt. Dus als je een paard koopt moet je zowiezo wel afvragen wat je er mee wilt en wat het gaat toevoegen aan jou wedstrijd sport!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:32

Dat is niet zo relevant. Natuurlijk gaat het bij het ene paard gemakkelijker dan bij het andere paard en zal lang niet iedere ruiter in staat zijn om bijv. een koudbloed naar de Z te rijden. En natuurlijk speelt dat een rol bij de aankoop van je paard.

het gaat erom, dat er weliswaar nverschil is tussen paardenrassen maar dat dat verwchil weleens oerdreven wordt door te zeggen dat Z niet haalbaar is voor bepaalde rassen, sterker nog, doordat weleens beweerd wordt dat bepaalde rassen (Tinkers, shetlanders, belgen) helemaal niet zouden moeten starten.

Maar even terug komend op de vraag van TS: waar houdt het op?
Zou ik zeggen: misschien kan in principe ieder paard wel in de Z komen maar doe je ze er geen plezier mee. het is aan jou om tijdig de grens te stellen wanneer de 'prijs' van een hogere klasse te hoog wordt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 12:19

Mijn paard wordt binnenkort weer behandeld door de fysiotherapeut en dan hoor ik of ik alweer mag gaan rijden.

Overigens hoef ik echt niet zo snel mogelijk naar het Z, met elke klasse die ik hoger kom ben ik blij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:52

Ik denk dat dat de goede instelling is Ja

Kawa, ook een paard dat niet direct een dressuur uitblinker is, daarmee had ik ook zoiets van ik zie wel waar het schip strand.
Ik ben lekker gaan lessen en regelmatig een proefje gestart. Zonder achterliggende gedachte van nu wil ik volgend jaar Z zijn.

Ondanks in de zomer gemiddel 2 proeven in de maand en in de winter 1 proef in de maand. Eruit gelegen door dierenziektes (varkenspest en wat was het allemaal) was ik toch in 3 jaar tijd Z (met wp)
En zat ik altijd qua plaatsing ruim in de eerste helft van het deelnerms veld. En dat was mijn enigste eis voor mezelf. Als ik steeds in die 2e helft zou eindigen vond ik het gewoon niet goed genog om te blijven starten.
En in de praktijk betekende het ook 9 van de 10 keer in de prijzen en een wp.
Was dat niet zo was het meestal omdat er een krokodil in de bloembak was gaan zitten of op het jury hokje Tong uitsteken Clown
Dus voor mij duidelijk waarom het die keer niet wp waardig was.

En ik roep heel hard, als ik het kan, kan iedereen het. Want ik heb echt geen aangeboren talent. Wel fink wat vlieguren op verschillende paarden, wat wel mee helpt.
En ook ik reed een paard met een gewone stap, slechte draf, maar wel een goede galop.
Maar dat laatste merk je vooral pas in de punten in M2 en Z, daar komen pas wat moeilijker galop oefeningen. En kun je daar pas echt wat mee omhoog halen Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:52

beantsje schreef:
Natuurlijk zal een Belg er geen 9 scoren. Als je allemaal negens scoort, heb je de potentie om door te gaan naar een hogere klasse en de topsport is voor deze paarden toch niet weggelegd, daar zijn we het toch wel over eens.

Wat is Z-waardig? Als een paard zesjes loopt en een paar vijfjes, scoort hij geen verliespunt en mag hij in die klasse blijven. Als hij er zelfs nog een keer een winstpuntje uit weet te slepen, mag hij zich officieel Z noemen. En laten we wel wezen, voor hoeveel combi's (paard en ruiter) geldt het niet, dat ze in deze (of een andere) klasse gewoon aan hun top zitten? En wat geeft dat ook?

Ik vind het helemaal niet relevant wat anderen scoren. Als je met acceptabele cijfers dus zonder angst voor een verliespunt een proef kan rijden, hoor je gewoon in die klasse thuis.

heel goed geformuleerd Ja

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:00

webster543 schreef:
Elk gezond paard kan Z-niveau aan. Kijk maar naar naar Klaus Balkenhol, die maakt van een paard van nog geen 2000€ een olympische kampioen.

Destijds was 2000 euro oftewel 4.500 gulden nog een normaal bedrag voor een paard hoor... Overigens zegt prijs niets over niveau; een gewoon normaal rijpaard is in veel gevallen misschien nog wel goedkoper dan een of ander bijzonder ras. Ik zie bijvoorbeeld Tinkers te koop staan voor 3700 euro. Dat heeft mijn KWPN paard niet eens gekost als 3-jarige. En dat terwijl ik de kansen van de doorsnee Tinker in het Z toch een heel stuk kleiner inschat dan die van mijn eigen paard.

beantsje schreef:
Ik denk ook wel dat in principe elk paard met een normale bouw en gezonde gangen Z kan worden, al zal het sommige wel meer moeite kosten.

Wat versta je onder 'normale' bouw? Een belg vindt ik normaal gebouwd voor een trekpaard, maar niet voor een rijpaard.

beantsje schreef:
welke oefeningen kan een 'minder geschikt' paard, zoals Haflinger Fjord, Tinker, Belg nou feitelijk niet in de Z?

Haflingers en Fjorden zijn tegenwoordig zo lux, dat Z voor velen wel haalbaar is. Maar ik zie een Belg nog geen correct uitgevoerde wissel springen, of een goed galopappuyement, of een mooi gebogen tactmatig, gedragen drafappuyement. Ook denk ik dat de uitgestrekte gangen onvoldoende zullen zijn, evenals een correcte verzameling, impuls en lengtebuiging.

pol013 schreef:

Overgang galop-stap in de zin van voorbenen in het zand misschien wel. Maar vanuit een goed verzamelde galop op het achterbeen terug naar stap? Ik denk dat dat lastig wordt.Travers als kunstje misschien wel. Travers volgens de richtlijnen, dus inclusief buiging, tact, impuls verzameling en een correcte aanleuning, dat wordt lastig denk ik. Misschien niet onmogelijk, maar wel heel lastig. Daar komt bij dat alle oefeningen ook nog eens achter elkaar uitgevoerd moeten worden. Ik denk dat een type paard als een Belg daar ook gewoon uithoudingsvermogen tekort voor komt. 60 meter uitstrekken gaat zo'n paard niet in de koude kleren zitten.

beantsje schreef:
Wat is Z-waardig? Als een paard zesjes loopt en een paar vijfjes, scoort hij geen verliespunt en mag hij in die klasse blijven. Als hij er zelfs nog een keer een winstpuntje uit weet te slepen, mag hij zich officieel Z noemen.

Zoals al eerder gezegd; gewoon week in week uit blijven starten. Kom je vanzelf met hangen en wurgen aan een wp. Maar dat is niet mijn definitie van een z-waardige proef neerzetten.

_Celien schreef:
Dus als je een paard koopt moet je zowiezo wel afvragen wat je er mee wilt en wat het gaat toevoegen aan jou wedstrijd sport!

Daar wordt tekort over nagedacht m.i. Ook lijkt het tegenwoordig ook extra bewondering/aandacht op te leveren als je met een niet-geschikt ras dressuur rijdt. Nederlanders lijken zowiezo vaak liever de underdog op te hemelen dan de ster/de beste te prijzen.

Ik vind het gewoon zo frappant dat kenmerken van het exterieur gewoon overboord gegooid worden onder het mom van 'ieder paard moet Z kunnen'

Ik rijd Z2 met mijn ietwat ouderwets dressuurgefokte paard. Hij heeft echt 3 goede gangen doet het goed in de Z2 en volgend jaar gaan we voor de ZZ-licht, maar ik ervaar zeker moeilijkheden die voorkomen uit zijn exterieur. Zijn platte kruis, zijn ietwat korte hals in verhouding met zijn grote lijf. Als ik ervaar hoe hard ik moet werken door deze exterieurkenmerken, met een redelijk goed geschikt dressuurpaard om hem goed voor elkaar te krijgen en het gevraagde ook goed te tonen. Dan realiseer ik mij hoe belangrijk bouw en aanleg is en dat met een bepaalde bouw/aanleg sommige klasses/oefeningen gewoon niet haalbaar zullen zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:48

Mee eens Jasmijn,ik denk dat ieder paar "de kunstjes van het Z" kan leren.Maar echte verzameling zal niet ieder paard kunnen{wel meer dan de meeste mensen denken} en een echte Z-proef met verzameling en los door het lijf en noem maar op is dan dus ook niet voor ieder paard haalbaar.Ik denk dat het verschil in deze discussie zit in hoe je het ziet,er lopen genoeg paarden in het Z rond die niet of nauwelijks verzameld lopen.Veel mensen kunnen dat ook nieteens zien,ook sommige juryleden niet.En dat blijft lastig,want zo blijf het een twistpunt omdat je verschillende visies hebt over Z rijden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:21

Een wp halen in de Z1 kan met elk paard.
Een echt Z waardige proef rijden niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:22

als je wp haalt is het ook Z waardig...anders haal je geen wp...

wat een jury tegenwoordig Z waardig vind kun je ter discussie stellen, maar dat kan beter in een ander topic Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:28

webster543 schreef:
Elk gezond paard kan Z-niveau aan. Kijk maar naar naar Klaus Balkenhol, die maakt van een paard van nog geen 2000€ een olympische kampioen.

Goldstern koste 3350 euro Knipoog

Maar Goldstern was toch gewoon een correct gebouwd paard? Met correcte gangen?
Als je met zo`n paard (alleen naar de bouw gekeken) de Z niet kunt halen, dan ligt het niet aan het paard.
Afbeelding

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:05

asjemenou schreef:

Onzinnige opmerking; als je een winstpunt rijdt, is het toch een 'waardige' proef!
Je hebt dan iig gemiddeld ruim voldoende gehaald.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:39

beantsje schreef:
Onzinnige opmerking; als je een winstpunt rijdt, is het toch een 'waardige' proef!

Op basissport niveau zijn de eisen om jury te worden helemaal niet zo ingewikkeld. Met het vele aantal wedstrijden kun je elke week starten en is Z voor iedereen met een lange adem haalbaar. En nog niet zo heel veel jaar geleden hoefde je maar 5 winstpunten in iedere klasse te halen, was L nog maar 1 klasse, en hoefde je in een Z2 proef maar 2 wissels te laten zien (in tegenstelling tot de huidige Z2 proeven, waar je er 5 tot 7 moet laten zien). Er zijn veel goede (Z) jury's, maar ook heel wat L, M en Z jury's die hun certificaatje bij een pakje boter hebben gekregen. Geeft op zich niet, als er niet zoveel jury's waren die hun vrije tijd opofferden, konden wij ook niet zoveel wedstrijden rijden. Maar de waarde van winstpunten is naar mijn mening wel gedaald... Zet een keer een goede prestatie neer in een sterk deelnemersveld, dat maakt meer indruk...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:11

asjemenou schreef:
Maar Goldstern was toch gewoon een correct gebouwd paard? Met correcte gangen?
Als je met zo`n paard (alleen naar de bouw gekeken) de Z niet kunt halen, dan ligt het niet aan het paard.
Afbeelding

als ik em zo zie is het idd een aardig paardje!
een goed paard hoeft ook helemaal niet vreselijk duur te zijn... van een paard zonder papieren kun je bijvoorbeeld ook een goed paard maken wat op z-niveau kan lopen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:20

Goldstern werd aan politie verkocht omdat hij het in de sport niet zou maken, volgens de kwekers. Hij zou te weinig bewegingen hebben. Het is niet altijd de bouw of de gangen die het uitmaken of een paard grand-prix loopt of niet, maar vooral het karakter. Een paard moet die hoge proeven ook mentaal aan kunnen. En dat is een probleem voor de meesten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:23

webster543 schreef:
Goldstern werd aan politie verkocht omdat hij het in de sport niet zou maken, volgens de kwekers. Hij zou te weinig bewegingen hebben. Het is niet altijd de bouw of de gangen die het uitmaken of een paard grand-prix loopt of niet, maar vooral het karakter. Een paard moet die hoge proeven ook mentaal aan kunnen. En dat is een probleem voor de meesten.

Het zou al een stuk schelen als de paarden eerst eens de kans kregen om rustigaan volwassen te worden... maar ja, dat is weer een hele andere discussie....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:53

webster543 schreef:

Maar je moet het wel in verhouding zien; karakter is super belangrijk en als een paard een supergoed karakter heeft, is het niet zo erg als hij wat 'minder' in de gangen in. Maar dat 'wat minder' moet altijd nog iets bovengemiddeld zijn om bijvoorbeeld GP te kunnen behalen. Draf kun je heel goed ontwikkelen (kijk naar bijvoorbeeld Ferro, die van nature helemaal niet zo goed draafde). Maar een slechte stap kun je bijna niet corrigeren. En een paard met een echt slechte stap wordt geen GP, evenals een paard dat gewoon niet goed kan galloperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:58

beantsje schreef:
webster543 schreef:

Het zou al een stuk schelen als de paarden eerst eens de kans kregen om rustigaan volwassen te worden... maar ja, dat is weer een hele andere discussie....

Dat lijkt mij ook. Denk dat paarden eerst eens wat meer uitgegroeid zouden moeten zijn voordat ze gereden worden. Scheelt een hoop blessureleed imo.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 09:39

beantsje schreef:
asjemenou schreef:

Vind je dat echt?
Ga dan maar eens bij een Z ring stan kijken, en bepaal dan zelf wie je Z waardig vind en wie niet. En dan niet verschieten van de uitslag als er toch een paar meer een wp hebben.

En alleen maar 6jes halen vindt ik niet ruim voldoende, daarvoor moet je imo toch ook echt een heel stel 7en ertussen hebben zitten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 10:31

Dus het oordeel van de jury's klopt niet?