je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:23

runningkawa schreef:
Maar daaromz eg ik ook, als een paard niet aan de andere kant van 150 wil komen, doet hij dat ook niet.
Dus zou ik hem dwingen met lomp rijden...dan gaat hij de rem in.
Dus daarom denk ik dat een toppaard zelf ook wil...
Of hij daarbij 1e of 10e wordt heeft hij geen benul van, maar wel dat hij het gevraagde ook zelf wil uitvoeren.

In de top wordt alleen niet lomp meer gereden, daar zijn deze ruiters veel te geschoold en ervaren voor.
Er worden wel nog steeds paarden geprepareerd voor het vrijspringen, of 'voorzichtig gemaakt' ook met methodes die pijn doen.

Maar als een paard moet kiezen tussen een heel hoge hindernis waarop hij pijn ervaart, en een paar man die er met longeerzwepen bovenop timmeren, kan de keus snel gemaakt zijn hoor...

Misschien dat niet ieder paard dit geestelijk aankan, maar er zijn er genoeg die dan eieren voor hun geld kiezen...

Maw, er zijn verschillende methodes om een paard hoog in de sport te trainen, en ze zijn niet allemaal even lief.
Wells methodes gingen zelfs voorbij lomp rijden... Toch presteerden haar paarden kennelijk op het hoogste niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:26

En denk maar dat elk paard op dat nivo zoveel karakter heeft dat hij binnen 2 keer weet dat het in het parcours niet gebeurd...

Ik heb ook de dingen gezien als ijzeren balken, kroonkurken, stroomprikkers en noem maar op..dat helpt een half parcours...maar dan is het al weer gedaan...
Nee, zulk paard gaat niet rond op concours...geloof ik niet...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:26

_Susan_ schreef:
Ik geloof niet dat er paarden worden geboren, met de drang om te presteren.
Wel ben ik van mening dat mensen soms een paard hebben die te goed voor hun is.
Dan bedoel ik een jong paard, dat gewoon alles heel goed oppakt en gewoon alles in zich heeft om groot te kunnen worden.
Als ik van me zelf weet dat ik het er nooit uit zou kunnen rijden, zou ik z'n paard verkopen aan een boven gemiddelde ruiter/ amazone.
Ik geloof niet dat z'n paard op zijn plaats zou zijn bij een ruiter/ amazone dat het fijn vind alleen buitenritjes te maken.

Dat geloof ik dus niet. Je kan geen paard hebben wat te goed voor je is. Je kan wel een paard hebben wat niet bij je past. Een paard heeft geen idee wat presteren is en wil gewoon een beloning als hij het goed gedaan heeft en dat kan ook na een buitenrit zijn.
Mensen zijn wedstrijdgericht, een paard niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:30

Denk dat je het karakter van een tink onderschat , er zijn er genoeg die niet vergevingsgezind zijn hoor.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:32

tuurlijk kan je een paard hebben dat te goed voor je is Ja zie mijn voorbeeld op de vorige pagina. Dit paard groeide mij voorbij, ik kon haar ontwikkeling niet bijhouden, waardoor ze de uitdaging miste in het werk. ik kon zoveel van haar vragen als ik wilde, qua afwisseling en snelheid en scherpheid op de hulpen, maar ze liep alles met twee hoeven in haar neus en ging zich al snel vervelen, ze wilde meer, en leefde dan ook helemaal op toen een goede dressuurruiter haar echt aan het werk zette. Dat paard had zo'n enorme drive..

@ midgie: ik heb gewerkt met tinkers op een stoeterij, weet wel waar ik het over heb hoor Knipoog no offense, maar je kunt het karakter van de gemiddelde tink echt, echt niet vergelijken met het karakter van een salinero. Zelfs het gemiddelde htk-warmbloedpaard komt daar niet in de buurt, die beesten zijn zo ril, zo electrisch.. ga ik niet op hoor Haha!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:38

fransje23 schreef:
_Susan_ schreef:
Ik geloof niet dat er paarden worden geboren, met de drang om te presteren.
Wel ben ik van mening dat mensen soms een paard hebben die te goed voor hun is.
Dan bedoel ik een jong paard, dat gewoon alles heel goed oppakt en gewoon alles in zich heeft om groot te kunnen worden.
Als ik van me zelf weet dat ik het er nooit uit zou kunnen rijden, zou ik z'n paard verkopen aan een boven gemiddelde ruiter/ amazone.
Ik geloof niet dat z'n paard op zijn plaats zou zijn bij een ruiter/ amazone dat het fijn vind alleen buitenritjes te maken.

Dat geloof ik dus niet. Je kan geen paard hebben wat te goed voor je is. Je kan wel een paard hebben wat niet bij je past. Een paard heeft geen idee wat presteren is en wil gewoon een beloning als hij het goed gedaan heeft en dat kan ook na een buitenrit zijn.
Mensen zijn wedstrijdgericht, een paard niet.

Ik ken een vrouw dat zelf een paard heeft gefokt, zij is zelf een huis tuin en keuken hobby amazone niets mis mee.
Zij hadden door dat dit paard te goed voor haar was en hebben het naar Amerika verkocht en daar loopt het hoog in de sport een niveau dat zij nooit zal en wil bereiken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:39

kjoetie schreef:
tuurlijk kan je een paard hebben dat te goed voor je is Ja zie mijn voorbeeld op de vorige pagina. Dit paard groeide mij voorbij, ik kon haar ontwikkeling niet bijhouden, waardoor ze de uitdaging miste in het werk. ik kon zoveel van haar vragen als ik wilde, qua afwisseling en snelheid en scherpheid op de hulpen, maar ze liep alles met twee hoeven in haar neus en ging zich al snel vervelen, ze wilde meer, en leefde dan ook helemaal op toen een goede dressuurruiter haar echt aan het werk zette. Dat paard had zo'n enorme drive..

Hoe merkte je dat ze zich verveelde?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:41

_Susan_ schreef:
Ik ken een vrouw dat zelf een paard heeft gefokt, zij is zelf een huis tuin en keuken hobby amazone niets mis mee.
Zij hadden door dat dit paard te goed voor haar was en hebben het naar Amerika verkocht en daar loopt het hoog in de sport een niveau dat zij nooit zal en wil bereiken.

Doe je het dan voor het paard of voor het geld?

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:42

LDRD schreef:
Mandarijntje was zeker aan te bevelen Ja .

En de paardjes staan inderdaad te grasmaaieren nadat de alles eerst even zorgvuldig omgeploegd hebben Koe .

Maar zonder gekheid, ik denk dat het per paard heel verschillend is waar ze zich goed bij voelen.
Heb een merrie verkocht waar ik graag mee gefokt zou hebben, maar dat was er gewoon echt één die aan het werk moest, die zag ik echt niet met een veulen braaf op de wei lopen hoor . Heb gelijk gekregen, want ze doet het super inmiddels in de sport en is daar duidelijk erg happy.
Aan de andere kant heb ik ook een merrie die helemaal gek is op veulens en die het op de wei allemaal wel best vindt en daar fok ik dus wel mee. Wil niet zeggen dat daar niet mee gewerkt wordt en dat ze dat niet goed zou doen, maar haar hart ligt echt bij veulentjes hoor.

Nu nog alle paarden de juiste eigenaar met dezelfde hobby en is iedereen blij Pling .

Mooi dat het lekker was, maari nderdaad denk dat het wel per paard verschild, zo wil die van mij absoluut niet in de bak aan het werk.
En zo heeft ieder zijn eigen, wat je zegt alle paarden de juiste eigenaar met dezelfde hobby en we hebben een tevreden paarden en eigenaren bestand !

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:47

fransje23 schreef:
kjoetie schreef:

Hoe merkte je dat ze zich verveelde?

Dan ging mevrouw klieren, schrikken en zich aanstellen om niks, of juist de kantjes eraf lopen en ongeinspireerd haar rondjes lopen. Als je dan écht, echt met haar aan de slag ging (en/of er dus een betere ruiter opstapte die veel meer van haar eiste) gingen die oortjes weer erop en swingde ze supergeconcentreerd door de baan. Hoe meer je van haar vroeg, hoe heter en blijer ze door de baan ging, dan was ze ook zoo intens tevreden na het rijden..was heel grappig, want ze was nogal zuur, maar als ze echt keihard had gewerkt werd ze zelfs een beetje knuffelig Lachen Ik was veel 'liever' (als in: beloonde haar net zo goed als ze voor mij had gewerkt, terwijl ze veel minder hard hoefde te werken, prees haar de hemel in als ze iets goed deed, nam haar mee naar buiten, tenminste, tot ik het na 4 maanden zat was om iedere dag een bijna-dood-ervaring te hebben Tong uitsteken ) voor haar dan de andere ruiter, maar ze vond hem toch echt leuker Haha!
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 08-10-07 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:48

fransje23 schreef:
_Susan_ schreef:

In hun geval weet ik dat ze het voor het paard hebben gedaan, en het geld ja dat zullen ze ook geen probleem hebben gevonden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:52

kjoetie schreef:
Dan ging mevrouw klieren, schrikken en zich aanstellen om niks, of juist de kantjes eraf lopen en ongeinspireerd haar rondjes lopen. Als je dan écht, echt met haar aan de slag ging (en/of er dus een betere ruiter opstapte die veel meer van haar eiste) gingen die oortjes weer erop en swingde ze supergeconcentreerd door de baan. Hoe meer je van haar vroeg, hoe heter en blijer ze door de baan ging, dan was ze ook zoo intens tevreden na het rijden..was heel grappig, want ze was nogal zuur, maar als ze echt keihard had gewerkt werd ze zelfs een beetje knuffelig Lachen Ik was veel 'liever' (als in: beloonde haar net zo goed als ze voor mij had gewerkt, terwijl ze veel minder hard hoefde te werken, prees haar de hemel in als ze iets goed deed, nam haar mee naar buiten, tenminste, tot ik het na 4 maanden zat was om iedere dag een bijna-dood-ervaring te hebben Tong uitsteken ) voor haar dan de andere ruiter, maar ze vond hem toch echt leuker Haha!

Simpel gezegd, waren jullie geen goede combi. Niet omdat ze te goed voor je was maar omdat jij haar niet echt aan het werk kon zetten.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:54

ergo: paard was te goed voor mij, had veel meer potentie dan ik eruit kon rijden Knipoog en daarom waren we idd geen goede combi Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:56

_Susan_ schreef:
fransje23 schreef:

In hun geval weet ik dat ze het voor het paard hebben gedaan, en het geld ja dat zullen ze ook geen probleem hebben gevonden.

Als je het enkel voor het paard doet kan je hem ook in bruikleen geven aan een goede dressuur/spring etc ruiter.

Ik snap zeker wel dat als je weet dat je je paard goed kan verkopen je het ook doet. Maar dat geneuzel van het is zo een talent hij is daar beter af vind ik dan zo een slap argument. Zeg gewoon we kregen een een leuk bedrag voor.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:57

waarom zou het één het ander uitsluiten fransje?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:58

kjoetie schreef:
ergo: paard was te goed voor mij, had veel meer potentie dan ik eruit kon rijden Knipoog en daarom waren we idd geen goede combi Lachen

Het is niet de potentie waar het om gaat. Je kan hetzelfde probleem hebben bij een totaal talentlooos paard. Die nooit de sterren van de hemel zal lopen. Wat is dan het argument?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:59

Fransje..heb jij wel eens op een paard gereden dat echt, echt wil werken?
Dat geen fun heeft aan een rondje L in de bak, sprongetje van een meter of een buitenritje?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:01

Ik heb al heel wat verschillende paarden gereden, maar dit is het enige paard waarbij ik daar tegenaan gelopen ben. bij een totaal talentloos paard (hoewel ieder paard wel enige vorm van talent ergens voor heeft) loop je daar juist helemaal niet tegenaan, want zo'n paard kun je begeleiden en door geduldig trainen verbeteren, juist omdat je qua ruiter dan 'beter' bent dan wat het paard kan. Maar een paard wat jou zo voorbij stormt qua ontwikkeling, daar bleef ik bij achter en dat maakte dat wij geen goede combinatie meer waren. Klopt dus niet echt wat je daar zegt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:04

runningkawa schreef:
Fransje..heb jij wel eens op een paard gereden dat echt, echt wil werken?
Dat geen fun heeft aan een rondje L in de bak, sprongetje van een meter of een buitenritje?

Op een paard dat echt, echt wil werken heb ik inderdaad weleens gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:06

En die zette jij in de wei, of gaf je die een uitdaging?

Kawa hoefde ik echt niet alleen maar in de wei te zetten en L proefjes mee te rijden...werd hij echt vervelend...die moest ik echt uitdagingen geven Lachen

Dus hoe deed jij dat met dat paard, wat deed je daar dan mee.
Hoe zag je dat hij echt wilde werken, wat gebeurde er als je dat niet deed Lachen

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:09

fransje23 schreef:
_Susan_ schreef:

dressuur/spring etc ruiter.

Als je het enkel voor het paard doet kan je hem ook in bruikleen geven aan een goede
Ik snap zeker wel dat als je weet dat je je paard goed kan verkopen je het ook doet. Maar dat geneuzel van het is zo een talent hij is daar beter af vind ik dan zo een slap argument. Zeg gewoon we kregen een een leuk bedrag voor.

Het was niet mijn paard Haha!
Ik kan ook alleen zeggen wat zij mij hebben verteld.
En jij mag daar zeker anders over denken, 2 mensen 2 meningen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:13

runningkawa schreef:
En die zette jij in de wei, of gaf je die een uitdaging?

Kawa hoefde ik echt niet alleen maar in de wei te zetten en L proefjes mee te rijden...werd hij echt vervelend...die moest ik echt uitdagingen geven Lachen

Dus hoe deed jij dat met dat paard, wat deed je daar dan mee.
Hoe zag je dat hij echt wilde werken, wat gebeurde er als je dat niet deed Lachen

Daar reed ik een paar rondjes op en daarna stapte de eigenaar op Clown Haha!

Ik heb in dit topic al eerder geschreven dat er zeker paarden zijn die meer uitdagingen nodig hebben dan ander paarden. Uitdagingen in de zin van nieuwe dingen leren moeilijkere oefeningenen etc en dat die beloond worden met een grote mate van waardering. Maar dit hoeft m.i. niet in de vorm van wedstrijden te zijn.

Mijn eigen paard wordt ook vervelend als ze niet aan het werk hoeft. Heb ik vorig jaar ondervonden toen ik een rust had ingelast na afloop van het enduranceseizoen. Leek mij lekker voor haar om bij te komen. Gevolg een paard ie zich niet meer liet vangen, niet meer mee naar stal wilde en alle ander paarden opfokte... Na 3 weken ben ik gesmeekt door de staleigenaar om weer wat meer met haar te gaan doen Haha! Na 1 lange rit was ze weer al vanouds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:17

Dat hoeft idd niet in de vorm van wedstrijden te zijn, dat gaf ik ook al aan.
Maar het kán wel in die vorm aangeboden worden Ja
Daarom snap ik de tegenstand daar ook niet van Lachen
Kijk naar je paard en geef hem uitdagingen als hij daarom vraagt...zulk paard basis werk laten doen is juist niet eerlijk...

Een paard wat niet wil, doet het niet....ff tijdelijk misschien..maar daar scoor je geen eerste plaatsen mee.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:25

runningkawa schreef:
Een paard wat niet wil, doet het niet....ff tijdelijk misschien..maar daar scoor je geen eerste plaatsen mee.

En als dan iedereen dat paard dat het niet doet eens uit zijn of haar discipline haalt en er wat anders mee gaat doen of verkoopt aan iemand die wel dezelfde hobby heeft als het paard, dan is er heel wat minder ellende te bespeuren in diverse takken van de sport.

Ik erger me dood bij springwedstrijden waarbij weer een afranseling volgt na de zoveelste weigering
Boos! .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:28

runningkawa schreef:
Dat hoeft idd niet in de vorm van wedstrijden te zijn, dat gaf ik ook al aan.
Maar het kán wel in die vorm aangeboden worden Ja
Daarom snap ik de tegenstand daar ook niet van Lachen
Kijk naar je paard en geef hem uitdagingen als hij daarom vraagt...zulk paard basis werk laten doen is juist niet eerlijk...

Ik ben ook geen tegenstander van wedstrijden etc. Anders zou ik zelf ook niet moeten starten Haha!

Ik vind die kreet: het paard is te goed voor mij, gewoon een beetje raar. Je kan hem dan inderdaad de uitdagingen die het paard nodig heeft niet bieden. Dat snap ik. Ik snap ook dat je dan geen goede combi bent. Maar meestal zeggen we dat paard is te goed voor mij en moet lekker in de sport. Dat laatste is, denk ik, waar ik het meest tegen aan schop nu. Dat is volgens mij niet per definitie nodig. Sterker nog ik denk niet eens dat zo een paard perse naar een goede ruiter hoeft. Iemand die minder goed kan rijden kan zo een paard misschien ook wel uitdagingen bieden op een ander vlak/ manier.