Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:29

Ruudjw schreef:
Hoe en hoe lang koel je? 15 minuten per been met koud water? Heeft weinig effect behalve verspilling van water.
je moet dan minstens 20 minuten per been met icepacks werken.

En dan is het handiger om geen kappen te gebruiken, kun je ze direct in de wei zetten. Is veel beter, worden ook de afvalstoffen direct afgevoerd door de beweging.

Ik koel nooit spuit ze ook niet af,zeker niet als hij goed heeft uitgestapt,zweet?dat zie ik nooit op zijn benen.
Ik spuit alleen af als het buiten erg warm is en dan doe ik het alleen met lauw water.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:29

Transportbeschermers zelfde laken een pak.
Heb ik ook eens gebruikt, totdat mijn paard er met dikke benen onder vandaan kwam. Nu liggen ze stof te happen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:30

Ruudjw schreef:
Maar het alleen al dragen van een peesbeschermer kan voor schade zorgen door warmte opbouw.
Misschien niet bij een kort ritje, maar enkele uren achterelkaar zeker wel. Dus wat is dan prettiger, die 1% voorkomen of de zekerheid dat je door oververhitting de boel naar de filistijnen helpt.

haha en wie doet die beschermers uren om?
En daarom zijn beenbescherming onnodig en schadelijk? Huilen van het lachen

Ik voorkom liever die 1 % kans dat hij zich aantikt Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:31

Ruudjw schreef:
Denk dat het ook verschil maakt hoe je die uren doorkomt.
Hoofdzakelijk stap of hoofdzakelijk draf/galop. Dat laatste is het geval bij mij.
In het eerste geval vind ik peeskappen helemaal niet nodig.

ook in stap kan een paard opzij springen en een fietser omknallen (zie nieuwsberichten)

Overigesn reed ik eerst altijd ook in draf en galop, galop graag eens een sprintje en een omgevallen boompje reed ik ook niet voorbij Lachen

Koelen doe ik nooit...heeft idd geen nut als je dat niet lang genoeg doet.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:32

superwoman schreef:
Ruudjw schreef:
Maar het alleen al dragen van een peesbeschermer kan voor schade zorgen door warmte opbouw.
Misschien niet bij een kort ritje, maar enkele uren achterelkaar zeker wel. Dus wat is dan prettiger, die 1% voorkomen of de zekerheid dat je door oververhitting de boel naar de filistijnen helpt.

En daarom zijn beenbescherming onnodig en schadelijk? Huilen van het lachen

Ik voorkom liever die 1 % kans dat hij zich aantikt Schijnheilig

Als ik ga rijden dan ben ik (muv dressuur en springtraining) vaak uren weg en dan ook in hoofdzakelijk draf en galop. Dus dan zou ik ze in de optiek van velen uren om moeten doen. Dus dat kan niet.
Verklaar anders maar eens waarom je in de endurance geen peeskappen ziet.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:33

Ruudjw schreef:
Transportbeschermers zelfde laken een pak.
Heb ik ook eens gebruikt, totdat mijn paard er met dikke benen onder vandaan kwam. Nu liggen ze stof te happen.

dan ben ik bang dat je iets niet goed hebt gedaan toe je ze omdeed.
Want dat vind ik een heel raar verhaal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:34

Moniek schreef:
Ik geloof daar dus helemaal niks van ik heb goede beschermers die ik ook tijdens een lange buitenrit draag,als ik terug ben en af doe zijn de benen niet warmer hoor gewoon normaal dus ik weet niet waar dat allemaal vandaan komt.

Het zo knap zijn als jij met je hand de kerntemperatuur op celniveau zou kunnen voelen. De schade door verhitting zit binnen in de pezen en kan niet voelen.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:35

runningkawa schreef:
Ruudjw schreef:
Denk dat het ook verschil maakt hoe je die uren doorkomt.
Hoofdzakelijk stap of hoofdzakelijk draf/galop. Dat laatste is het geval bij mij.
In het eerste geval vind ik peeskappen helemaal niet nodig.

ook in stap kan een paard opzij springen en een fietser omknallen (zie nieuwsberichten)

Overigesn reed ik eerst altijd ook in draf en galop, galop graag eens een sprintje en een omgevallen boompje reed ik ook niet voorbij Lachen

Koelen doe ik nooit...heeft idd geen nut als je dat niet lang genoeg doet.

Tja risico's hou je altijd en die ga ik niet allemaal voorkomen (liever niet, anders wordt het leven zo saai).
Maar het zal wel komen dat ik de mogelijkheid heb om relaxed in een bijna leeg bos te rijden.
En dan is een boompje inderdaad altijd heel leuk, eerdaags ook eens de ongebruikte picknick bankjes proberen Tong uitsteken

@fransje23: Pcies, het zijn per keer kleine beschadigingen die zo lekker bij elkaar optellen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:36

superwoman schreef:

Als ik ze zou gebruiken ik. Mijn wekelijkse lange training duurt toch meerdere uren.

Maar ook bij mensen die de paarden met beschermers op het land zetten zitten ze vaak uren om.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:36

fransje23 schreef:
Moniek schreef:
Ik geloof daar dus helemaal niks van ik heb goede beschermers die ik ook tijdens een lange buitenrit draag,als ik terug ben en af doe zijn de benen niet warmer hoor gewoon normaal dus ik weet niet waar dat allemaal vandaan komt.

Het zo knap zijn als jij met je hand de kerntemperatuur op celniveau zou kunnen voelen. De schade door verhitting zit binnen in de pezen en kan niet voelen.

hahaha zo grappig dat je dat nu zegt en ja we hebben en termometer daarvoor zo kan je alle warmte waarnemen is vooral geschikt voor paarden die kreupel zijn.
En nog sterker ik heb 30 min met en zonder beschermers gereden op 2 verschillende dagen en wat dacht je? geen verschil.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:37

fransje23 schreef:
superwoman schreef:

Als ik ze zou gebruiken ik. Mijn wekelijkse lange training duurt toch meerdere uren.

Maar ook bij mensen die de paarden met beschermers op het land zetten zitten ze vaak uren om.

Heb ze nooit langer dan 3 uur om in de wei en ik gebruik feeld boots dat is iets anders dan gewone beschermers

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:41

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:42

runningkawa schreef:
Maar ken je ook paarden met die nadelen of praat je daarin andere mensen na?
Dat bedoel ik niet gemeen, maar gewoon als interesse. Simpelweg omdat ik ze dus echt niet ken in de praktijk.

En uiteraard heb ik het dan over mensen die hun peesbeschermers schoon hebben en niet aansingelen Lachen

Ik ken wel paarden die, ondanks of is het toch dankzij, beschermers flinke peesblessures hebben gehad. Of het door de beschadigingen van de hitte, een slechte trainingsopbouw etc, etc. komt is natuurlijk nooti duidelijk. Volgens de eigenaren heeft het paard zich meestal verstapt in het land ofzo.

In mijn eigen geval zijn de nadelen dat ze bij een flinke training lang omzitten er altijd zand tussen gaat zitten wat kan schuren en in combinatie met zeewater is het helemaal rampzalig. Bovendien tikt ze zichzelf nooit aan, strijkt niet en struikelt dus ook nooit.
Met springen heb ik ze overigens wel om.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:46

Nou ik doe mijn 12 jarige elke keer voor het uurtje rijden van die getten met bandage-effect om (voor extra steun). Ze heeft een peesontsteking gehad vroeger en dat blijft een zwakke plek. Maar ik zou het ook nooit langer om doen dan nodig.
Ik zat ook te twijfelen of ik m'n 3jarige peesbeschermers in de wei zou aandoen, had het dan hier gevraagd op bokt en las dat dat meestal meer schade aanricht dan goed doet ivm oververhitte pezen ...
Nou nu doe ik dus ook geen peesbeschermers om !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:47

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:50

Moniek schreef:
hahaha zo grappig dat je dat nu zegt en ja we hebben en termometer daarvoor zo kan je alle warmte waarnemen is vooral geschikt voor paarden die kreupel zijn.
En nog sterker ik heb 30 min met en zonder beschermers gereden op 2 verschillende dagen en wat dacht je? geen verschil.

Interessant, hoe werkt zo een thermometer precies? Ik ken wel thermografie etc maar niets wat je gewoon thuis kan gebruiken om binnen in het been de temperatuur te meten.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:53

het is termometer die je warmte opneemt van de spieren en pezen maar het gaat hier om benen dus pezen.
Dit is vooral fijn om de kleinste veranderingen waar tenemen in tempretuur vooral als een paard kreupel loot ,zo kan kijken of het been toch niet warmer is dan het andere,want net wat je zegt niet alles is te voelen.
En de termometer is heel gevoelig en pakt alle veranderingen op.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:57

Klinkt goed! Ja Heb je een plaatje of site ofzo?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:06

mm ik ga f voor je kijken
even wachten hihi

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:06

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:23

ik kijk vanavond even wat erop staat want kan dus niks vinden op google.
als ik het heb laat ik het meteen weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:24

Volgensmij is in een cross bescherming verplicht, wete het niet zeker maar dacht het wel Ja

En kan zijn dat het gros zonder doet, maar die het niet doen hebben ook nog levende paarden Haha!

Dat van moniek ben ik ook wel benieuwd Ja

Overigens heb ik eens gemaild over echografie en beslagen en onbeslagen benen.
Daar stond een voorbeeld van een paard wat duidelijk slechte doorbloeding had van dat beslagen been.
Volgens de mensen van de echografie was dat plaatje onzin....was er met dat been heel wat anders aan de hand Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:28

fransje23 schreef:
runningkawa schreef:
Maar ken je ook paarden met die nadelen of praat je daarin andere mensen na?
Dat bedoel ik niet gemeen, maar gewoon als interesse. Simpelweg omdat ik ze dus echt niet ken in de praktijk.

En uiteraard heb ik het dan over mensen die hun peesbeschermers schoon hebben en niet aansingelen Lachen

Ik ken wel paarden die, ondanks of is het toch dankzij, beschermers flinke peesblessures hebben gehad. Of het door de beschadigingen van de hitte, een slechte trainingsopbouw etc, etc. komt is natuurlijk nooti duidelijk. Volgens de eigenaren heeft het paard zich meestal verstapt in het land ofzo.

In mijn eigen geval zijn de nadelen dat ze bij een flinke training lang omzitten er altijd zand tussen gaat zitten wat kan schuren en in combinatie met zeewater is het helemaal rampzalig. Bovendien tikt ze zichzelf nooit aan, strijkt niet en struikelt dus ook nooit.
Met springen heb ik ze overigens wel om.

Tuurlijk sluit je niet alles uit
Maar denk dat slechte training een erg grote oorzaak is Ja
(dat werd ook al eerder aangegeven in dit topic Ja )
Als het van de hitte is moeten er toch veel meer paarden last van hebben? Lachen

Of je paard zo nodig heeft vind ik niet van te voren te bepalen Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:29

Kelly_ann schreef:
Zie in je onderschift dat je op Horse event bent geweest, toevallig ook een kijke kunnen nemen in het gedeelte van Dr. Ende? Stonden een paar benen met pezen stuk door aantikken...
Geen idee hoe het is gebeurd, ongeluk? verstappen of gewoon een voorbeen wat niet snel genoeg weg was voor het achterbeen. Een Peesbeschermer had de schade misschien kunnen beperken.
Die heb ik in duitsland een keer gezien. Hele nare dingen die idd gewoon door aantikken zijn ontstaan.

Ruudjw schreef:
Hoe en hoe lang koel je? 15 minuten per been met koud water? Heeft weinig effect behalve verspilling van water.
je moet dan minstens 20 minuten per been met icepacks werken.

En dan is het handiger om geen kappen te gebruiken, kun je ze direct in de wei zetten. Is veel beter, worden ook de afvalstoffen direct afgevoerd door de beweging.
Waar baseer je dat op? Bij mensen is het koelen met water namelijk veel en veel effectiever dan met coldpacks.