"Gewoon" paard met superkarakter of bloedmooi dier met r*t..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: "Gewoon" paard met superkarakter of bloedmooi dier met r*t..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:10

liberty22 schreef:
een paard spiegelt het gedrag van de mens.
als je zelf goed met je paard om kan gaan zal het paard op een gegeven moment ook goed met jou om gaan.

klopt, maar zoals hierboven gezegd, als de karakters echt niet klikken dan kan die zoveel spiegelen als je wil, dan komt het nooit goed

xNachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:39

Ik ga vól voor de eerste. Ik vind dat meer dan logisch. Een paard is pas mooi als hij dat van binnen is. Natuurlijk, ik kan verliefd worden op het uiterlijk van het dier, maar als ik er verder niks bij voel, heb ik niks aan dat verliefd zijn. Ik heb al vaak gehad dat ik dacht "wów, die zou ik wel willen hebben!" maar vaak bedacht ik me erna al..

anytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:47

Ik ga 100% voor de eerste. Ik heb verleden jaar een paard gekocht (voldeed volledig aan profiel nummer 2) nou echt, dat was echt dramatisch. Thuis niet normaal te trainen. Nee, doe dan maar nummer 1, heb je vèèl meer aan!

jammerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:42

je hebt ook veel paarden die aan 2 voldoen maar hardstikke werkwillig zijn en superbetroubaar en spectaculair. dus doe mij maar een combi van 1 en 2

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:45

Misschien kan je de vraag ook iets anders gaan stellen.
Dus situatie 1 blijft hetzelfde maar wat als situatie 2 een beetje wijzigd zoals: zeer mooie bloedlijn, uitstraling, bewegingen, alles is goed tijdens het rijden, ook het meewerken maar naast het paard is hij heel dominant =>trailerladen, poetsen, uit de wei halen,... verandert dat de situatie bij jullie?

Ik zou zelf voor situatie 1 gaan, als ik moest kiezen tussen de twee. Dat ene paard kan je door trainingen en de leuke klik nog heel ver komen terwijl je mss bij situatie 2 niet eens op wedstrijd komt doordat hij veel te dominant is, je gaat er schrik van krijgen.
Maar als ik nog meer keus zou hebben dan die twee, zou ik toch nog even afwachten.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:21

als je ouders niet genoeg geld hadden om een pony te kopen was je blij met alle paarden waar je op mocht rijden dus dan pas je je wel aan aan het karakter van het paard.
daarom blijf ik bij dat het paard het gedrag van de mens spiegelt en als je hem dus goed behandelt hij jou ook goed zal behandelen.
en dan bedoel ik echt niet dat een 13 jarig meisje op een dekhengst kan rijden die 24 uur per dag op stal staat.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:27

Als dit echt de enige 2 keuzes waren zou ik ze allebei niet kiezen. Ik zoek gewoon een paard dat fijn is in de omgang en evengoed genoeg potentie heeft voor wat ik ermee wil gaan doen.

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:36

1!! Ik heb zo al een paardje leren kennen, alhoewel hij ziet er best goed uit hoor. Hij is geen uitblinker in de sport maar ohzo lief en werkwillig... Jammergenoeg heb ik hem niet in mijn bezit Verdrietig

anytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:57

liberty22 schreef:
als je ouders niet genoeg geld hadden om een pony te kopen was je blij met alle paarden waar je op mocht rijden dus dan pas je je wel aan aan het karakter van het paard.
daarom blijf ik bij dat het paard het gedrag van de mens spiegelt en als je hem dus goed behandelt hij jou ook goed zal behandelen.
en dan bedoel ik echt niet dat een 13 jarig meisje op een dekhengst kan rijden die 24 uur per dag op stal staat.

Ben ik het niet mee eens.
Ik had een paard gekocht, en o zo fijn dier. Ik heb ruim 1,5 jaar geprobeert met heel veel rust, liefde en geduld om het diertje op zn gemak te stellen en rustig duidelijk te maken dat stijgeren/bokken/springen niet de bedoeling was. Natuurlijk ook met enige bestraffing op de momenten dat het niet anders kon.
Maar dit dier bleef volledig raar doen en is wel iets verbeterd.. maar alsnog kon je er niet van op aan.
Dit terwijl ik nog een ander paard heb staan, met een eigenlijk, nòg veeeel moeilijker karakter, vèèl meer merrie en zèker ook geen makkelijke tante.
Maar deze merrie wil wèl lopen, en wèl haar best doen in het werk.
Hier zie je gewoon een duidelijk verschil in met die andere merrie.
Die alleen maar wou werken "als het mevrouw uit kwam." dat is gewoon geen fijn karakter om mee te werken.
Al denk ik wel dat het in de mèèste gevallen zo is dat het paard het gedrag spiegelt van de ruiter, maar zèker niet in ALLE gevallen.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:02

Ik heb 2 totaal verschillende paarden. Die totaal verschillend reageren. Zou ik dan schizofreen zijn als zij mijn gedrag weerspiegelen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:15

tamorka schreef:
Ik heb 2 totaal verschillende paarden. Die totaal verschillend reageren. Zou ik dan schizofreen zijn als zij mijn gedrag weerspiegelen?

*LOL* *LOL* *LOL*
Ze reageren verschillend maar doen wel wat je wenst vermoed ik. (dat is bij de meeste ruiters dat het dier respect heeft voor zijn ruiter) Dus dan weerspiegelen ze dat jij respect hebt voor hun. Echter wel elk op hun manier. (of ze gaan net vol tegen je in...Maar in dat geval moet je bij jezelf ten raden gaan én dat haal ik heir niet echt uit. Haha!)

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:32

Twijfel, twijfel, twijfel...
Het lijkt mij wel een hele uitdaging om voor 2 te gaan, kijken hoe ver je dan komt etc.
Ik zou het dus zeker proberen Lachen Wil het echt niet, dan wordt het lastig en waarschijnlijk verkoop Knipoog

Momenteel rijd ik ook een paardje, snel schrikkerig en springer,, ondeugend, super mooi! Soms kun je er haast niks mee beginnen, zo ondeugend is hij dan en echt strontvervelend. Maar soms loopt hij de sterren van de hemel. En van zo'n paardje hou ik dus echt. Niet altijd zo braaf, mag van mij best wel pit in zitten.. en mag van mij best wel een keer in opstand komen. Weet ik ook direct waar ik aan toe ben Lachen

Je kan wel een paard hebben met een heel werkwillig karakter die alles doet wat je van hem/haar vraagt, maar misschien vind het paard het wel absoluut niet leuk? Een paard die in opstand komt, en niet altijd braaf z'n rondje loopt weet je naar mijn mening sneller dals die het echt niet leuk vind.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:23

Ik twijfel geen seconde: toen ik mijn oerend brave dier kocht, dacht ik dat hij vast wel de capaciteiten voor de M had, mssn wel Z...Puur op karakter bleef hij zich ontwikkelen en zelfs nu op het hoogste niveau verbeterd hij zich dagelijks!
Daarnaast heb ik met andere paarden gewerkt, waaronder een zeer getalenteerde Jazz..puur door haar karakter is het toch geen topper geworden helaas.
Dus kan je je afvragen: wat is talent, aanleg, 'dressuurbelofte'??? Net als bij mensen: talenten moet je willen ontwikkelen en ontplooien. Ik heb als docent liever een minder getalenteerde leerling die graag wil, dan een leerling die veel zou kunnen, maar er nix mee doet....en eigenlijk ervaar ik dat bij paarden precies zo!

Nikkaaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:03

Het is al overal gezegd- nummer 1.
De klik is erg belangrijk, als je een paard heb die staakt, heb je er ook niet veel aan.
Geef mij dan maar een minder opvallend paard met een minder mooie bloedlijn die heel graag voor je wilt werken.

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:29

1.- Een paard met minder bewegingsvermogen, minder goede bloedlijn maar een enorm werkwillig karakter, die verder fysiek gezond is en redelijk beweegt (dus niet zo'n heel opvallende qua uitstraling), en echt zijn best voor je doet in de ring?..

Deze, absoluut. Vooral omdat ik niet een gevorderde ruiter ben en daarom een 'vurig paard' zoals bij nummer 2 gewoon niet aankan. Dan is je paard maar iets minder mooi.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:22

Ik twijfel Ja een paard dat je het moeilijk maakt kan je ook zien als een uitdaging, natuurlijk heb ik het liefst een paard die qua uiterlijk perfect is en qua karakter(mijn paard scheelt daar voor mijn gevoel niet veel van) maar een paard dat wel eens in verzet gaat doet dat niet voor niks, het is ook een kunst om zo'n dier te leren overtuigen. Maar het hangt helemaal af van waarom het dier het doet en hoe ver het gaat

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:13

ja moeilijk
rijd nu een mooi paard met een geweldig braaf karakter, maar qua beweging is die dood normaal absolut niet spectaculair,
ben er opzich best ver mee gekomen tot nu toe, maar zou toch wel een paard willen met iets meer beweging.
maar het karakter kan ik absolut niet missen Haha!

het belangrijkste is dat je er plezier in hebt, en er allebei lol in hebt in wat je doet.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:33

1 zeker weten,

Zaluki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:46

Ik ga voor de 1e keuze, waarom? Omdat precies nou bij mij in de praktijk is gebeurd.

Ik had de keuze uit een heel mooi talentvol jong paardje met vroome mooie gangen. Zeker een toptalent wat betreft het springen

Maar daarin tegen, had ik ook de keuze en uit wat ouder meer uit de recreatie komend licht vermagerd paard. Heeft het talent wel, maar de begeleiding nooit gehad. Vandaar dat ze in begin niet rechtgericht liep is ietje pietsje overbouwd op de achterhand.

En toch heb ik voor het 2e paard gekozen, en ik weet zeker dat anderen hem hadden laten staan en voor die eerste waren gegaan. Maar ik kon gewoon door dit dier (Qua uiterlijk) heen kijken. Een heel mooi karakter, beetje ondeugend, vlot. Toen ik er mee aankwam op stal zag je de eigenaar echt kijken van wat er nou weer de trailer uit kwam rollen. Ik kwam er later achter dat de vermagering voort komt uit stess en spanning. (via wedstrijden en een rijvakantie op texel) Maar nu zit de bespiering en de vetjes er weer op heb haar een aantal keer laten behandelen door Rodinde. Ze voelt zich op haar gemak als ik er ben, ik voel mij op me gemak als ik erop zit. Zo'n band is onbeschrijfbaar. Het is geen dier maar een vriend. En het kost misschien wel wat. Maar zeg nou zelf, zo'n paard is toch gewoon goud waard?

annekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:19

ik zou het niet zo goed weten,,

nummer 2, heb je wel iets om aan te werken, zodat hij het werk wel leuk gaat vinden!

maar nummer 1, is natuurlijk ook wel heerlijk om te rijden.

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:58

Als je niet persé een paard wilt met een mooie uitstraling. Moet je vooral naar het karakter kijken.
Ik zou zelf voor 1 gaan Ja

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:35

Geen hoge sportambities???

Dan ga ik voor nr 2, want heb persoonlijk wél fokambities. Dan kun je altijd nog proberen er een uit te fokken die wel te hanteren is (en dat begint al bij de eerste levensdag Knipoog).
Verder ben ik ook van mening dat elk paard wel aan het werk wil, hetzij met een andere aanpak.
En een uitdaging blijft leuk!

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:56

1. Absoluut!
Ik heb liever een paard dat graag wil werken als een paard wat de hele tijd gaat staken.
Op een gegeven moment heb je dan ook het idee dat je er niks meer van kan, en dan gaat het ook echt niet meer.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:38

ik zou een paard nemen waarmee ik gelijk een klik heb, en meestal zijn dat bij mij het soort paard zoals nummer 2. Ik hou meestal meer van "probleempaarden" en daar kan ik dan vaak ook goed mee opschieten. Maar qua bloedlijn, prestatie's enz. maakt het mij echt niet uit. Het hoeft van mij echt geen Grand Prix paard te zijn.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:12

als ik heel eerlijk ben ga ik voor 2.
ik hou niet van een dier, die alles maar voor je doet, zonder een keer tegen te spreken.

ik houd van uitdaging, elke keer weer proberen slimmer te zijn dan je paard.
iedere keer weer kijken of je het met snelheid en door slim te zijn je paard ervan kan overtuigen tóch voor je aan het werk te gaan.

zelf heb ik ook een nummer 2 paard.
ik vind het heerlijk! tuurlijk wil ik ook af en toe wel eens dat hij is wat meer zijn best zou doen, maar aan de andere kant leer je er veel meer van als van een die het gewoon altijd maar doet.

ik weet dat er heel erg veel mensen zijn die het niet met mij eens zijn.. maar dit is gewoon mijn mening Knipoog