liberty22 schreef:als je ouders niet genoeg geld hadden om een pony te kopen was je blij met alle paarden waar je op mocht rijden dus dan pas je je wel aan aan het karakter van het paard.
daarom blijf ik bij dat het paard het gedrag van de mens spiegelt en als je hem dus goed behandelt hij jou ook goed zal behandelen.
en dan bedoel ik echt niet dat een 13 jarig meisje op een dekhengst kan rijden die 24 uur per dag op stal staat.
Ben ik het niet mee eens.
Ik had een paard gekocht, en o zo fijn dier. Ik heb ruim 1,5 jaar geprobeert met heel veel rust, liefde en geduld om het diertje op zn gemak te stellen en rustig duidelijk te maken dat stijgeren/bokken/springen niet de bedoeling was. Natuurlijk ook met enige bestraffing op de momenten dat het niet anders kon.
Maar dit dier bleef volledig raar doen en is wel iets verbeterd.. maar alsnog kon je er niet van op aan.
Dit terwijl ik nog een ander paard heb staan, met een eigenlijk, nòg veeeel moeilijker karakter, vèèl meer merrie en zèker ook geen makkelijke tante.
Maar deze merrie wil wèl lopen, en wèl haar best doen in het werk.
Hier zie je gewoon een duidelijk verschil in met die andere merrie.
Die alleen maar wou werken "als het mevrouw uit kwam." dat is gewoon geen fijn karakter om mee te werken.
Al denk ik wel dat het in de mèèste gevallen zo is dat het paard het gedrag spiegelt van de ruiter, maar zèker niet in ALLE gevallen.