duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:44

@Loezoe: ik heb het idee dat je paard meer stuwt dan draagt. Hij tilt zijn achterbeen wel heel hoog op maar zet hem niet evenredig ver naar voren. Voor mijn idee loopt hij in 2 stukken.

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:58

wat een interessant topic, heb hem nog niet helemaal gelezen, maar er staan hele goede dingen in. vooral op de eerste pagina's met de fotos met de pijlen!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:59

Wat een duidelijk topic! Een tijdje terug opende ik dit topic viewtopic.php?f=8&t=689015&hilit= Hier staat goede theoretische uitleg, maar missen goede foto's. Beide topics tezamen geeft een hele hoop info Vingers aflikken

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:07

Maar ze hangt wel een beetje of niet? (die haflinger)

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:20

Misschien domme vraag, maar ik heb net dat filmpje bekeken en het verbaasde me ook wel, want als ik dan op het einde naar die voorbeelden kijk dan komen die ook overeen met veel paarden hier op bokt... Zijn die dan ook verkeerd gereden?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:27

ladylay schreef:
Afbeelding

je hebt al heel wat foto's te zien gekregen, maar wou toch ook nog een hele duidelijk foto laten zien

hier zie je dat ze over de rug loopt, achterhand er goed onder, hoofd mooi ontspannen naar beneden. en bergopwaarts loopt....
hele duidelijke foto om het te herkennen Lachen

Ik vind deze foto niet zo'n mooi voorbeeld omdat het paard achter de loodlijn loopt.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:39

ik ga even in mijn ogen een goede en foute foto zoeken ik ben zo terug.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:46

Qimm schreef:
[]http://img.photobucket.com/albums/v219/qimm/pasen047.jpg

Paard op de voorhand Clown

maar teruggrijpend op die driehoekjes op pagina 1. Die kun je hier ook intekenen ondanks dat ze wel op de voorhand loopt Verward

Of zie ik dat nu verkeerd? Blond

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:48

corrigeer me als ik het fout heb.

Afbeelding
betere

Afbeelding
foute

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:50

Waauw ! Dit is een super-topic ! Ik, als springruiter, probeer mijn paarden toch ook zo correct mogelijk dressuurmatig te trainen. Als ik lang bezig ben met één van de paarden, gaat ze ook zo lopen, zoals vele beschrijven, altijd leuk om te weten, dat ze op dat moment echt loopt zoals het moet !
Super dit topic !

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:58

ik vroeg me af hoe het kan dat je ook genoeg foto's zijn van Z ruiters waarbij je die driehoekjes helemaal niet kan maken, omdat het achterbeen niet zo verrijkt op de foto. Komt dit puur doordat de foto dan op een verkeerd moment is gemaakt? of gewoon om dat deze paarden dan de achterhand er gewoon niet goed onder hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:03

http://www.dressuurstal.be/images/CDI_W ... ibaldi.jpg
Niet alleen Z ruiters, maar zelfs GP ruiters
Zeer kwalijke zaak dat zoiets goed gepunt word.
Dat is echt een mode trent van de laatste jaren, waar ook al menig discussie over is geweest.
Het voorbeen zwaait tot aan de de oren, maar het achterbeem komt helemaal niet mee en de rug is weg gedrukt.
Persoonlijk vind ik het een schande, want de top daarbij moet je gaan kwijlen en denken, wauw...als ik dat zo ook eens kon...
Maar als ik zo'n foto zie denk ik dat niet en zou ik mezelf schamen als ik dat liet zien met mijn paard, zelfs in de B zou ik me al schamen...

Mocht ik ook met Zanda zulke foto's hebben, hoop ik dat heel bokt over me heen valt op HAW Lachen

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:05

ik herinner me nog dat 6 jaar geleden bij de pony's vaak pony's niet aan de teugel werden gereden en hiermee ook de punten kregen, dus het is zeker verandert nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:06

Aan de teugel hoeft nu ook nog niet perse
nageeflijk wel, is ook nooit anders geweest Lachen

Klikoo

ik heb nog 1 vraagje,
op deze foto : http://www.rmeertens.nl/fotoboek/image. ... twg_rot=-1
*ik kan hem niet in een foto zetten*

Lijkt het net als je die driehoekjes toepast dat de achterbeen een groter driehoek heeft als het voorbeen, hoe kan dit dan?

Verder hoeft er geen commentaar te komen over het zadel, daar ga ik morgen mee naar de zadelmakker want het ligt neit lekker
Laatst bijgewerkt door Klikoo op 22-08-07 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

runningkawa schreef:
Toch ben ik ook geen voorstander in die klasses voor een spoortje.
Voorwaarts en opzij hoort gewoon op de kuit te gebeuren, niet op de spoor.
Dat is zo enorm basis dat het imo ook op basis hulpen moet kunnen.

Ik snap wel dat je zegt, ff kuit, niet luisteren een keer spoortje, net zoals je een zweep gebruikt.
Maar de praktijk geeft 99 van de 100 keer toch een ander beeld.
Daar zie je toch vaak bij bijna elke hulp het spportje erbij komen en dan denk ik ook, welke verfijning...

Vraag aan een ruiter wanneer heb je je zweep gebruikt, dat kan bijna iedereen je netjes navertellen.
Vraag datzelfde eens over de spoor...dan zal het antwoord vaak niet kloppen met de werkelijke frequentie van gebruik.

Ja Ja Ja

Precies, zo bedoel ik het ook!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:10

De driehoekjes is 1 punt, maar kijk ook naar de pijlen. Alles bij elkaar geeft een paard dat goed loopt. In de wei kan je namelijk ook de driehoekjes wel herkennen, terwijl het paard dan niet nageeft. Het is wel een belangrijk onderdeel voor het correct gaande paard, maar is niet op zich zelf staand.

Een paard wat achter de LL maar wel de driehoekjes heeft, loopt dus nog steeds niet naar behoren Haha!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:12

kjoetie schreef:
eigenlijk zouden we gewoon een reeks van dit soort topics moeten maken:

-hoe goed door de rug
-hoe fijn in de aanleuning
-hoe voelt een correct teruggereden overgang
-hoe vwnw rijden zonder op de voorhand te kieperen (denk dat dat echt een geweldig topic zou zijn, net als dit!)

etc.

Misschien een idee om iedere maand ofzo een dergelijk topic te beginnen met fotomateriaal, net zoals op UK iedere maand een thematopic is? Ik roep maar wat hoor, maar als ik al die reacties in dit topic zie is dit precies waar bokt behoefte aan heeft. en na die maand kan het de wiki in Haha!

Ja Go jij! Go jij!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:13

Giorgio_x schreef:
ik heb nog 1 vraagje,
op deze foto : http://www.rmeertens.nl/fotoboek/image. ... twg_rot=-1
*ik kan hem niet in een foto zetten*

Lijkt het net als je die driehoekjes toepast dat de achterbeen een groter driehoek heeft als het voorbeen, hoe kan dit dan?

Verder hoeft er geen commentaar te komen over het zadel, daar ga ik morgen mee naar de zadelmakker want het ligt neit lekker

Hij valt hier op de voorhand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:33

Qimm schreef:
Qimm schreef:
[]http://img.photobucket.com/albums/v219/qimm/pasen047.jpg

Paard op de voorhand Clown

maar teruggrijpend op die driehoekjes op pagina 1. Die kun je hier ook intekenen ondanks dat ze wel op de voorhand loopt Verward

Of zie ik dat nu verkeerd? Blond

De driehoekjes kloppen idd wel, maar kijk ook even naar de pijlen. Maar hier valt het paard idd op de voorhand, er is een duidelijke neergaande lijn te zien. Tactmatig is ie goed, maar ik zou graag een bergopwaartse lijn zien.
Dan zou de achterhand er meer onder komen, waardoor de voorhand omhoog komt, en krijg je dus een opgaande lijn te zien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:36

runningkawa schreef:
Toch ben ik ook geen voorstander in die klasses voor een spoortje.
Voorwaarts en opzij hoort gewoon op de kuit te gebeuren, niet op de spoor.
Dat is zo enorm basis dat het imo ook op basis hulpen moet kunnen.

Ik snap wel dat je zegt, ff kuit, niet luisteren een keer spoortje, net zoals je een zweep gebruikt.
Maar de praktijk geeft 99 van de 100 keer toch een ander beeld.
Daar zie je toch vaak bij bijna elke hulp het spportje erbij komen en dan denk ik ook, welke verfijning...

Vraag aan een ruiter wanneer heb je je zweep gebruikt, dat kan bijna iedereen je netjes navertellen.
Vraag datzelfde eens over de spoor...dan zal het antwoord vaak niet kloppen met de werkelijke frequentie van gebruik.

Dat is een kwestie van bewustwording van de ruiter natuurlijk.
Even een paralelle vergelijking: Vrijwel iedereen rijd ook met teveel hand waardoor het aan het been zetten ineffectiever wordt dan wanneer er op exact het juiste moment ruimte gegeven wordt, maar dat vind ik nog steeds geen reden om een paard dan maar niet meer aan het been te zetten. Zo zie ik dat ook met het spoortje.

Ik zal zelf vast ook wel eens per ongeluk met mijn spoor inkomen op een onbedoeld moment maar toch vind ik het belangrijk om als mijn paard wat lauw reageert gelijk lik op stuk te kunnen geven. Hij durft nog wel eens wel aan te draven maar niet actief genoeg vanaf het achterbeen te vertrekken bijvoorbeeld. Dan tik ik hem toch echt naar voren met mijn spoor. Het zweepje heb ik erbij voor als hij stout is, bijvoorbeeld als hij iets moeilijk of zwaar vindt, dan slaat hij uit met een voorbeen of gaat hij galophuppels maken en dan krijgt hij een tik met de zweep. Dat onderscheid kent hij ook: spoor is harder werken, zweep is ophouden met protest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:40

Niet alleen bewustwording
Ook nivo telt daarin mee
Er is niet voor niets vrijstelling van de sporen in klasses B en L, omdat veel ruiters misschien wel bewust kunnen zijn, maar niet de onafhankelijke zit hebben. Of er ook nog aan denken als het ff moeilijker wordt. En dat zie je terug in alle klasses.
Ik geef ook lik op stuk, heb je geen spoor voor nodig en ook niet perse een zweep, keer stem met gewoon flink been erbij is ook lik op stuk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:41

leandros schreef:

Deze is idd heel duidelijk.
Bij de eerste foto zie ik nog geen bergopwaartse lijn, wel een fijn ruggebruik, ook tactmatig goed gereden. Toch mag je nog iets meer ondersteuning geven met je binnenbeen, en de aanleuning zou ook lichter mogen, je lijkt redelijk wat gewicht in de hand te hebben. Door iets meer steun met het binnenbeen, en minder de binnenhand te gebruiken zou dit paard met de neus op de LL komen... ik vermoed dat er dan zelfs een lichte bergopwaartse lijn te zien zou zijn...

2e foto:
Super lesmateriaal! De ruiter valt naar voren, omdat het paard op de voorhand valt.
Idd een weggedrukte rug, en de tact is niet goed...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:43

Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 22-08-07 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:43

In het Z zie ik ook nog vaak zat mensen zonder onafhankelijke zit en/of puur op spoor rijden....
Ik vind t ook krom dta sporen verplicht zijn vanaf t M. (net als de S&T in de subtop)