Hester schreef:Veel lichamelijk problemen worden niet onderkend, ook dat is in mijn ogen een fout van de ruiter. Helaas heerst er veel onwetendheid, juist omdat iedereen denkt te weten waar hij/zij 't over heeft.
hoe moet een ruiter nou fysieke problemen onderkennen als de wetenschappers het niet eens weten? JE haalt er van alles en iedereen bij en ze kunnen niets vinden? Ik heb een ruin die hoest en hoest en hoest. Wordt er stapelgek van. Zoveelste pot ventipulmin, naar de bioresonantietherapie geweest, homepatische middelen, het helpt allemaal geen zak! Ze weten en kunnen niet zoveel hoor!
Hester schreef:Wat versta je onder eigen wil? Want een kuddedier heeft een hele andere wil dan een mens.
Een opzettelijk foute reactie? Jij zegt nu dat ik dit moet doen, laat ik dan dat doen? Welnee, onzin. Een paard zal per definitie doen wat de ruiter vraagt. Alleen zijn niet alle paarden hetzelfde ingereden. Voorbeeld:
Ik heb in Spanje 'n uur een paard gehuurd. Helemaal cool, een Anda onder m'n kont. Ik wil overgaan in galop. Ik heb er, in 't hele uur, drie hele galoppassen uitgekregen, en die waren achter elkaar. Ik leg braaf m'n buitenbeen naar achter, en m'n binnenbeen aan... Wat doe ik fout? Niets toch? Jawel! Want ik ga ervan uit dat 't paard in z'n lesboek heeft gelezen dat mijn hulp galop betekend. Helaas is er 'n vertaalfoutje in 't lesboek geslopen: een Spaans gereden paard galoppeert (hoorde ik later) aan als beide benen naar achter gelegd worden. Het paard snapte eerlijk waar niet wat ik vroeg! Niets geen opzet in 't spel, sterker nog, hij bleef braaf de reactie geven die hij gewenst achtte.
Ander voorbeeld:
Paard is nieuw op de manege, liep in de sport maar raakte geblesseerd. Perfect gereden, in die zin, dat ze precies doet wat je vraagt (er zijn paarden die 'n gokje wagen, à la bedoel je dit?, en er zijn paarden die de raarste fratsen uithalen om op de hulpen te reageren). Ik rij erop, en wil een volte inzetten. Paard buigt in, maar blijft op de hoefslag. Rotpaard? Welnee, ik moest m'n buitenbeen aanleggen. Ander persoon rijdt op dezelfde merrie, wordt boos omdat "het paard niet luistert" met als gevolg dat de ontzettend brave merrie (ik zweer 't, als ik er achterstevoren op was gaan zitten, hadze nog rustig de rondjes gelopen) bijna achterover klapte tijdens haar verzet.
jij hebt het over miscommunicaties, ook door mij eerder genoemd. MAar daar heb ik het nu niet over.
Hester schreef:Niet alle paarden worden door een dierenarts als kapot bestempeld. Helaas is de equine veterinaire wetenschap nog niet zo ver dat osteopatie en spierproblemen door een dierenarst gezien worden.
He, we zijn het eens in dit opzicht!!!!
Hester schreef:Ik zie juist in dieren een persoonlijkheid, maar deze persoonlijkheid zegt niets over of een dier fouten maakt. Hoogstens hoe een dier met ruiterfouten omgaat.
Als een paard boos wordt om zachte hulpen, zijn er twee ruiterfouten gemaakt: het paard is niet goed beleerd, en ziet de hulpen als vervelend, en de ruiter geeft toch 'n hulp. Zo ken ik 'n merrie die op stem alles deed, maar oohw wee als je je been aanlegde. Met geduld hebben we haar "normaal" gekregen, maar dit gaat met vallen en opstaan. Maar het paard is onschuldig, 't weet toch niet beter? Nogmaals: karakter zegt iets over hoe 't paard zal reageren op een onaangenaam iets (de ruiterfout). 't Ene paard zal in verzet gaan, een volgende zal 't negeren en een derde geeft een vluchtreactie. En ik vind karakter per definitie "niet fout". Mensen met rotkarakters schijnen namelijk ook prima te kunnen functioneren.
Nou, dat denk ik eerlijk gezegd niet. Niet in de ogen van anderen.
Verder ben ik het ook niet met je eens. Zoals ik al zei, paarden zijn niet heilig.
Hester schreef:Niet iedereen vindt voor 'n bepaald probleem een oplossing. Het is pessimistisch en onterecht om te denken dat hierdoor voor sommige dingen geen oplossing is.
Ik heb 'n paard gereden die "niet rechtsom kon galopperen". Dit paard kon beide kanten niet galopperen, want ze was voor de kar beleerd, en later is iemand erop gaan zitten, zonder les of zelfkritiek. Als gevolg hiervan vond het paard haar evenwicht niet tijdens de galop. En omdat de amazone in kwestie wel linksom doorzette, maar niet rechtsom, leerde 't paard linksom wel redelijk rond te komen, maar rechtsom niet.
In drie weken kon 't paard beide kanten om galoperen, niet soepel, niet perfect, maar ze kon 't wel. Waarom? Omdat ik er op ging zitten onder 't mom "ik zie wel" en niet onder 't mom "ze kan het niet".Terwijl de eigenarresse dus de oplossing niet kon vinden.
Voor mijn paard was er geen oplossing. En ze werd verkocht. En dat was voor haar al helemaal geen oplossing. Ik weet zeker dat ze hier nooit weg had gewild. Ze was verder heel gelukkig hier. Veel weidegang en ontspanning, en ze was al jaren samen met mijn ruin waar ze al erg aan gehecht was. GEen oplossing in haar ogen dus.
Hester schreef:Je zegt zelf dat betere ruiters haar wel konden rijden, en toch ligt 't aan het paard dat jij niet methaar om kon gaan?
Lees! Ze konden haar rijden, maar ze vond het nog altijd niet leuk!!!!! Haar instelling was nog steeds hetzelfde, ook al boekten die andere ruiters meer resultaat met haar!
Hester schreef:De eerste fout die je gemaakt hebt, was het kopen van dit paard.
Klopt! Ik had het moeten zien! Ik had aan haar kunnen zien dat ze heel anders was dan dat ik verwachtte. Heel die expressie, die zei genoeg.
Hester schreef:Want blijkbaar had jij nog niet genoeg niveau om haar te kunnen rijden.
Hoezo? Ze was 2,5 jaar oud. Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt en ingereden. ZE was de eerste jaren ontzettend vluchterig. Maar dat heb ik op weten te lossen, door rust er in te brengen. Doordat iemand mij LEERDE er rust in te brengen.
Hester schreef:En 't gedrag dat je beschrijft, noem je karakter, maar dit zijn geen karaktereigenschappen. Het is ontwijkend gedrag, en ik vind het heel veel zeggen dat je dit niet ingezien hebt.
Wie zegt dat ik dat niet in zag? Ik wist heel goed dat ze me ontweek, dat zie je me heel duidelijk beschrijven. Ze mocht mij niet, wilde niets van me weten. Sja, en daar moet je dan op rijden? Dat werkt niet he.
Hester schreef:Je kan alleen je eigen aard/karakter aanpassen. En dat willen de meeste mensen niet.
Dubbel. Een paard kan karakter niet van verandern en mensen wel? Iedereen is zoals ze is. Ik heb mezelf al erg veranderd, maar daar ben jij niet bij geweest. Je oordeelt gemakkelijk vanuit je stoel achter je scherm.
Hester schreef:Je vertelt de feiten niet zoals ze zijn, je verteld de feiten zoals jij ze ziet, en dus zijn 't geen feiten, maar meningen. En je roept nu dat veel mensen hun paard respectloos afschrijven als ze niet meer voldoen, maar besef wel, dat de mensen die hier in dit topic roepen dat de fout bij de ruiter ligt, dit soort mens niet zijn.
En toch is je merrie, die ongeschikt was voor de sport, wel levend weggegaan.
Mijn merrie ongeschikt voor de sport????? Zie je wel dat je oordeelt terwijl je niet weet waar je over praat? Ze was een DIJK van een sportpaard! Kon super bewegen, met tact en ritme! En dan die kritieken over haar springvermogen, niets dan lof!!!!!!!! Wat moest ik dan? Ik had alles al geprobeerd maar niets was genoeg! En de dingen die ik zeg zijn feiten. Het zijn dingen die ik lees, dingen die ik mensen hoor zeggen. Hoe kun je nou zeggen dat dat niet waar is??????
Het is niet mijn mening! Mijn mening wijkt ook af van die feiten! Ik weet dat veel mensen op bokt en andere fora er ook zo niet over denken (gelukkig want anders had ik me best alleen gevoeld...) maar in mijn direct omgeving wil ik ze niet allemaal te eten geven.....
Paarden hier zijn voor de sport, voor de prestaties, voor de handel en de centen!