fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riss

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:03

Ja helemaal mee eens.
Maar ik heb ook wel vaak dat we (mijn paard en ik) er allebei moeite mee hebben, zoals de rechtergalop.
Obelix springt heel moeilijk in de rechtergalop, dat is gewoon zijn moeilijke kant, en ik vind het heel moeilijk om hem in de rechtergalop te krijgen (het lukt me nu wel altijd, maar met veel moeite) maar dan vind ik wel dat ik kan zeggen dat we er allebei moeite mee hebben, en dat het niet alleen aan mij ligt Tong uitsteken

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:07

Ja ik ben er ook mee eens dat de fout bij de ruiter ligt.
Een paard doet alleen maar wat je vraagt ...Dus als ie in jou ogen iets verkeerd doet is het gwn omdat je erom vraagt ...

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:11

Riss schreef:
Ja helemaal mee eens.
Maar ik heb ook wel vaak dat we (mijn paard en ik) er allebei moeite mee hebben, zoals de rechtergalop.
Obelix springt heel moeilijk in de rechtergalop, dat is gewoon zijn moeilijke kant, en ik vind het heel moeilijk om hem in de rechtergalop te krijgen (het lukt me nu wel altijd, maar met veel moeite) maar dan vind ik wel dat ik kan zeggen dat we er allebei moeite mee hebben, en dat het niet alleen aan mij ligt Tong uitsteken

Dit is een fysieke beperking bij het paard, maar dat mag je hem niet kwalijk nemen. Jij moet er aan werken om het hem gemakkelijker te maken. En hem helpen bij de rechter galop. ER zijn manieren voor een ruiter om het zijn paard gemakkelijker te maken in die moeilijke galop.

We hebben het hier alleen over karakters.
Veel fouten gebeuren door communicatie fouten. Paard interpreteert anders dan de ruiter bedoelt. DAn faalt de ruiter in duidelijk zijn. Dat ligt niet aan het paard, die weet niet beter.

MAar ik weet dat er wel degelijk onwil bestaat bij paarden. DAt ze echt niet voor je willen werken. Ik denk ook dat er veel paarden zijn die gewoon niet gereden willen worden, die het gereden worden niet leuk vinden.

Niisj schreef:
Ja ik ben er ook mee eens dat de fout bij de ruiter ligt.
Een paard doet alleen maar wat je vraagt ...Dus als ie in jou ogen iets verkeerd doet is het gwn omdat je erom vraagt ...

paarden zijn levende wezens met eigen initiatief. DAt mag wel niet maar het gebeurt wel. Ze doen dus ook dingen waar je niet om vraagt.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:14

elk paard is scheef, net zo als elk mens. Een correcte ruiter is in staat het paard zo recht te richten dat je geen hinder meer ondervind van de scheefheid. Is een paard toch scheef waardoor hij meer moeite heeft met één hand, dan heb je gefaald als ruiter en is het dus weer de schuld van de ruiter.

"schuld" klinkt heel beschuldigend maar zo is het niet bedoeld hoor, als ruiter vind ik alleen dat je de verantwoordelijkheid voor je paard hebt. Een paar dat scheef is, moet recht gericht worden. Dat is de verantwoordelijkheid van de gene die er opstapt, ondanks dat je paard er ook moeite mee heeft is het de ruiter zijn verantwoordelijkheid. De scheefheid van een paard is in de wei namelijk geen enkel probleem, dat geeft alleen maar problemen als er iemand op gaat zitten. Daarom vind ik dat het paard daar geen schuld bij draagt, hij kiest er namelijk niet voor om gereden te worden, of om scheef te zijn. Ze kunnen er zelf ook weinig aan veranderen als ze niet goed gestuurd worden, dus blijft de schuld bij de ruiter liggen omdat die de enige is die er iets aan kan doen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:14

tamorka schreef:
KiWiKo schreef:
dan is het dus aan de vrouw of ruiter in dit geval om te zeggen........... deze combi past niet! Lachen Lachen Lachen met een man kan je nog praten.... met een paard niet, en als jij als ruiter alles gedaan hebt, en het gaat dan nog niet..... dan moet je gewoon zeggen, dit paard past niet bij mij, daar moet een andere ruiter op Lachen simpel toch?

Goed, en dan zet je het paard te koop. En er komen mensen om hem/haar te proberen. Maar ze gaat met allemaal liggen vechten. Dus niemand wil het paard kopen. Alleen de allerbeste ruiters voldoen, maar die kiezen voor een jong paard. Wat dan? Slacht? Of de handel in sturen?

Uiteindelijk is het paard toch de dupe van eigen gedrag.

KiWiKo schreef:
jawel, Lachen je kan het oplossen Lachen

er is niet voor alles een oplossing. Het is naief om dat te denken.

het paard is inderdaad de dupe van de ruiter Lachen helaas!

en er is wel voor alles een oplossing, je moet alleen creatief zijn en uit het hokje stappen Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:19

KiWiKo schreef:
wat een paard ook doet, hoe het verleden ook geweest is..... maakt allemaal geen bal uit

met de juiste ruiter gaat het wel goed Lachen

en paarden die het al in de bol krijgen nog voor je er goed en wel op zit?

Idd, die fout is gemaakt bij de vorige eigenaar, dat hij dat toe liet. Maar dat zijn toch dingen waar de volgende ruiter niets aan kan doen als dat de eerste keren gebeurt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:23

jij rijd er nu toch zo mee weg Lachen dan is het toch opgelost, de juiste ruiter voor dit paard dus Lachen

ook de paarden waar je niet eens opkomt hebben dan net niet de goede benadering voor dat paard Lachen

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:20

Heb even snel bijgelezen en sorry, Kiwiko: ik ben het niet met je eens dat het altijd is. Sommige paarden kunnen een zondanig lichamelijk gebrek hebben dat ze bijv. als het zadel al opligt, staan te bokken en steigeren in de stal. Harnachement is in orde, ruiter zit er niet op, rara politiepet ????
Ik snap je maar ik vind het ook kort door de bocht want ik spreek helaas uit ervaring.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:24

Ik snap Kiwiko ook, maar als ik de quotes van Tamorka lees dan ben ik ook wel akkoord met haar, niet ieder probleem is op te lossen.
en niet alles is de fout van de ruiter, er zijn veel dingen waarvan je de fouten op de ruiter kunt steken, maar indd als je er nog niet goed en wel op zit, en het paard vertoont al slecht gedrag, wie is dan de schuldige?

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:26

KiWiKo schreef:
[

het paard is inderdaad de dupe van de ruiter Lachen helaas!

en er is wel voor alles een oplossing, je moet alleen creatief zijn en uit het hokje stappen Lachen

DAt is een heel gemakkelijke en kortzichtige uitspraak!
DAn heb je er zelf kennelijk geen ervaring mee. Ik helaas wel.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:33

Misschien is het goed om te definiëren wat een "fout" eigenlijk is...

Een paard maakt geen fout, omdat hij altijd handelt vanuit gevoel of instinct. Een paard geeft heel primaire reacties en zoekt voor zichzelf altijd de beste weg (!) En dat doet hij omdat hij een paard is. Soms is die beste weg de hoeken afsnijden, soms is het traag lopen, soms is het de hals uitdrukken, soms is het de ruiter eraf bokken, soms is het vals en kwaadaardig gedrag, soms is het niet aangalopperen...

Zijn dat dan fouten? Nee, het is maar één ding; paardengedrag En het is de taak van de mens/ruiter om een paard de goeie weg op te begeleiden. Helaas maken de mensen op die weg nogal wat fouten waardoor ze het de paarden bemoeilijken. Niet adequaat reageren op een situatie bijvoorbeeld. En dan botst het Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:37

Als je nooit adequaat genoeg kunt zijn omdat het paard gewoon niet voor je wilt werken, dan ligt het aan het paard. DAn ligt het aan de instelling van het paard. De instelling moet goed zijn. Een topic verderop wordt de vraag gesteld "een goed maar vervelend paard, of een minder goed maar fijn paard". Die vraag spreekt op zich al boekdelen.

Met de mensen om je heen moetje het treffen. Die moeten de goede instelling hebben. MAar datzelfde geldt ook voor een paard.
Ik had een merrie met de verkeerde instelling. Overigens was ze door hele goede en ervaren ruiters wel te rijden (en nu heb ik het toch wel over ruiters van nationaal niveau). Ik heb een hoop geleerd van haar en van die ervaren ruiters. MAar ze gaf me onvoldoende kans om het nog beter te leren. Ik heb haar nog in training gedaan om uit te zoeken of er fysieke gebreken waren, heeft me een hoop geld gekost. MAar ook die mensen zeiden dat het een paard was met een niet zo prettige instelling. Het paard gaf heel duidelijk aan dat ze niet gereden wilde worden. Wilde niet gevangen worden in de wei, wilde ook niet dat haar maatje uit de wei gehaald werd om gereden te worden. Ze wilde gewoon niks, alleen zelf doen wat ze wilde. En ze is nooit verwend geweest. De ervaren mensen konden haar alleen maar rijden omdat ze haar konden DWINGEN. Ze kon geen andere kant op dan de kant die zij alleen wilden. MAar leuk vond ze het nog steeds niet hoor. En met dwang bedoel ik heus geen geweld. Ze was verder wel eerlijk en er niet op uit om de ruiter af te werpen.

ZE heeft zo vaak te koop gestaan bij mij. En op een dag kwam er een handelaar en die had er een klant voor. En die nam haar mee en ging haar trainen (was ook een hele goede ruiter) en die zou haar dan weer verder verkopen.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:43

tamorka schreef:
Als je nooit adequaat genoeg kunt zijn omdat het paard gewoon niet voor je wilt werken, dan ligt het aan het paard.

Dat is wel zo, maar daarom is het nog geen fout! Dat paard is gewoon zo, of het is door mensen zo gemaakt. Als het het laatste is, is het dus wel een menselijke fout. Maar als het paard zijn karakter / instelling zo is, dan is dat geen fout maar een karaktereigenschap. Het is ook niet iemands fout als een persoon opvliegend of juist erg passief is, al kan een mens nog cursussen en therapie volgen enzo.

Dan nog, mocht er een ruiter langskomen die wél met het paard overweg kan, wiens fout is het dan?

Niet om onaardig te zijn by the way Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:45

In dit geval was het een karakter eigenschap. Er hebben ruiters op gezeten die het paard heel goed konden rijden. Er wordt dan gesteld dat ze met het paard overweg kunnen. Maar het paard vond het nog altijd niet leuk. foute instelling voor een paard, want paarden zijn te duur om "voor erbij" gehouden te worden. Ze zijn er om er mee te werken, onder het zadel, voor de kar, etc.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:57

tamorka schreef:
foute instelling voor een paard, want paarden zijn te duur om "voor erbij" gehouden te worden. Ze zijn er om er mee te werken, onder het zadel, voor de kar, etc.

Da's de keuze van de mens... En wederom niet de schuld van het paard. Ze worden niet speciaal voor de mens geboren Knipoog Een paard zou ervoor tekenen om "voor erbij" te leven en maalt er niet om hoeveel geld hij kost Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:06

Als een paard gewoon echt geen zin heeft om gereden te worden, dan is het nog steeds aan de ruiter om dat te onderkennen en daar een oplossing bij te zoeken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:49

tamorka schreef:
In dit geval was het een karakter eigenschap. Er hebben ruiters op gezeten die het paard heel goed konden rijden. Er wordt dan gesteld dat ze met het paard overweg kunnen. Maar het paard vond het nog altijd niet leuk. foute instelling voor een paard, want paarden zijn te duur om "voor erbij" gehouden te worden. Ze zijn er om er mee te werken, onder het zadel, voor de kar, etc.

dat vind ik onzin. Paarden doen ongelooflijk veel voor ons en die verdienen respect, dit vind ik niet echt getuigen van veel respect voor deze prachtige dieren. Paarden zijn geen slaven waarop je sport kan beoefenen het zijn levende wezens met gevoelens en een ''eigen mening'' (in een paardse manier dan wel)

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:40

Ronja schreef:
Da's de keuze van de mens... En wederom niet de schuld van het paard. Ze worden niet speciaal voor de mens geboren Knipoog Een paard zou ervoor tekenen om "voor erbij" te leven en maalt er niet om hoeveel geld hij kost Lachen

DAt is waar. Maar zo is het nu eenmaal niet.

Apple schreef:
Als een paard gewoon echt geen zin heeft om gereden te worden, dan is het nog steeds aan de ruiter om dat te onderkennen en daar een oplossing bij te zoeken.

Net zoals je de aard/karakter mensen niet kunt veranderen, kun je dat bij een paard ook niet.

pharagirlke schreef:
dat vind ik onzin. Paarden doen ongelooflijk veel voor ons en die verdienen respect, dit vind ik niet echt getuigen van veel respect voor deze prachtige dieren. Paarden zijn geen slaven waarop je sport kan beoefenen het zijn levende wezens met gevoelens en een ''eigen mening'' (in een paardse manier dan wel)

Het is van mij niet respectloos bedoeld. MAar ik vertel de feiten zoals ze zijn.
Sterker nog, hoeveel mensen doen hun paard als hij uitgerangeerd is niet de handel in? Niet meer "geschikt voor gebruik"? "dan weg ermee". Daar gebruiken ze ook nog een term voor: "opruimen". Over respectloos gesproken. En dan lees ik vaak nog mensen spreken over "rommel" wanneer ze het hebben over paarden die minder geschikt zouden zijn voor de sport. Dat zul je mij niet horen zeggen.

Die 17 jarige ruin van mij echter die gaat hier alleen dood weg, en eerder niet. En hij is ook niet meer geschikt om mee te rijden.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:02

eva87 schreef:
Ik hoor hier nu zoveel mensen zeggen dat het ALTIJD aan de ruiter ligt, maar paarden zijn toch geen machines die precies hetzelfde ingesteld zijn zodat het duidelijk is dat de schuld altijd bij de ruiter en niet bij het paard ligt? Een paard is wel eens dwars, of angstig voor iets, zonder dat de ruiter er de oorzaak van is!
Natuurlijk liggen fouten vaker bij de ruiter dan bij het paard, maar ik vind het een beetje raar dat iedereen zo overtuigd is van zichzelf dat ze zeker weten dat de ruiter het altijd fout doet. (kennen jullie alle paarden in de wereld, weten jullie precies dat geen enkel paard zijn eigen probleem of eigen wil heeft).
Ik denk niet dat je kunt zeggen dat het ALTIJD aan de ruiter ligt.. 'vaak' ben ik mee eens maar niet 'altijd'.

Een paard is niet dwars. Daar hebben ze namelijk - evolutionair gezien - helemaal niets aan. Dwars zijn, betekent tegen de leider ingaan, en als de andere paarden wel meegaan met de leider (wat een kuddedier doet) betekent 't ineens alleen staan in een wereld vol natuurlijke vijanden.
Evelienepien schreef:
Ben van mening dat bij 99 vd 100 paarden "problemen" door de ruiter komen. Die ene heeft bijv. een lichamelijk gebrek / ziekte die niet verholpen kan worden. Zo'n paard zou beter af zijn als hij naar de eeuwige jachtvelden gaat .... Dus nee, ik sta niet voor 100% erachter dat het altijd aan de ruiter ligt...

Veel lichamelijk problemen worden niet onderkend, ook dat is in mijn ogen een fout van de ruiter. Helaas heerst er veel onwetendheid, juist omdat iedereen denkt te weten waar hij/zij 't over heeft.
tamorka schreef:
WAnt inderdaad, het zijn geen machines, het zijn levende wezens met een eigen karakter en een eigen wil.

Ik zeg net als jij dat in de meeste gevallen het aan de ruiter ligt. Maar je hebt er wel eens paarden bij, die net zo goed opzettelijk foute reactie geven. Nobody is perfect en dat zijn paarden ook niet.

Wat versta je onder eigen wil? Want een kuddedier heeft een hele andere wil dan een mens.
Een opzettelijk foute reactie? Jij zegt nu dat ik dit moet doen, laat ik dan dat doen? Welnee, onzin. Een paard zal per definitie doen wat de ruiter vraagt. Alleen zijn niet alle paarden hetzelfde ingereden. Voorbeeld:
Ik heb in Spanje 'n uur een paard gehuurd. Helemaal cool, een Anda onder m'n kont. Ik wil overgaan in galop. Ik heb er, in 't hele uur, drie hele galoppassen uitgekregen, en die waren achter elkaar. Ik leg braaf m'n buitenbeen naar achter, en m'n binnenbeen aan... Wat doe ik fout? Niets toch? Jawel! Want ik ga ervan uit dat 't paard in z'n lesboek heeft gelezen dat mijn hulp galop betekend. Helaas is er 'n vertaalfoutje in 't lesboek geslopen: een Spaans gereden paard galoppeert (hoorde ik later) aan als beide benen naar achter gelegd worden. Het paard snapte eerlijk waar niet wat ik vroeg! Niets geen opzet in 't spel, sterker nog, hij bleef braaf de reactie geven die hij gewenst achtte.
Ander voorbeeld:
Paard is nieuw op de manege, liep in de sport maar raakte geblesseerd. Perfect gereden, in die zin, dat ze precies doet wat je vraagt (er zijn paarden die 'n gokje wagen, à la bedoel je dit?, en er zijn paarden die de raarste fratsen uithalen om op de hulpen te reageren). Ik rij erop, en wil een volte inzetten. Paard buigt in, maar blijft op de hoefslag. Rotpaard? Welnee, ik moest m'n buitenbeen aanleggen. Ander persoon rijdt op dezelfde merrie, wordt boos omdat "het paard niet luistert" met als gevolg dat de ontzettend brave merrie (ik zweer 't, als ik er achterstevoren op was gaan zitten, had ze nog rustig de rondjes gelopen) bijna achterover klapte tijdens haar verzet.

tamorka schreef:
Niet alle paarden die niet voor je willen werken zijn kapot. Er zijn zoveel redenen. En zoals ik al zei, het zijn geen machines. Er zit een karakter in.

Waar ik me aan erger is dat mensen alleen mensen als personen beschouwen. Een persoon heeft een persoonlijkheid. Nou, dieren hebben ze ook hoor. Weer arrogantie ten top van de mensheid om zo t denken.

Het is aan de ruiter om het op te lossen ja. Maar soms willen ruiters een keer beginnen met rijden, i.p.v. alleen maar problemen oplossen. MEt alleen oplossen kom je niet ver.

Het is ook de manier waarop je een boodschap (lees hulp van een ruiter) interpreteert. Soms kunnen alleen maar zachte hulpen een paard al heel boos maken. En dat kan aan het karakter liggen (maar ligt vaker aan de opvoeding en dan is het niet de schuld van het paard).

Niet alle paarden worden door een dierenarts als kapot bestempeld. Helaas is de equine veterinaire wetenschap nog niet zo ver dat osteopatie en spierproblemen door een dierenarst gezien worden.
Ik zie juist in dieren een persoonlijkheid, maar deze persoonlijkheid zegt niets over of een dier fouten maakt. Hoogstens hoe een dier met ruiterfouten omgaat.
Als een paard boos wordt om zachte hulpen, zijn er twee ruiterfouten gemaakt: het paard is niet goed beleerd, en ziet de hulpen als vervelend, en de ruiter geeft toch 'n hulp. Zo ken ik 'n merrie die op stem alles deed, maar oohw wee als je je been aanlegde. Met geduld hebben we haar "normaal" gekregen, maar dit gaat met vallen en opstaan. Maar het paard is onschuldig, 't weet toch niet beter? Nogmaals: karakter zegt iets over hoe 't paard zal reageren op een onaangenaam iets (de ruiterfout). 't Ene paard zal in verzet gaan, een volgende zal 't negeren en een derde geeft een vluchtreactie. En ik vind karakter per definitie "niet fout". Mensen met rotkarakters schijnen namelijk ook prima te kunnen functioneren.

Zera schreef:
Veel fouten worden idd door de ruiter gemaakt. Maak zelf ook vaak genoeg fouten, waarvan ik later weer spijt heb..
Maar heb op dit moment een puberend paard.. Dus af en toe weet ik niet meer of het aan mij ligt of aan het paard..

Zolang je je geduld niet verliest, maak je geen onherstelbare fout Knipoog En met dominantie kun je de overlast van 't puberen tot een minimum beperken. Natuurlijk is 't in sommige situaties lastiger, maar 't is jouw taak als ruiter, om met 't puberen om te gaan.
tamorka schreef:
Maar soms heb je als ruiter al alles gedaan dat in je macht ligt. En dan wil het NOG niet. En dan houdt het een keer op, omdat het dan echt aan het paard ligt.

Nee, dan ligt 't aan de combinatie. En aangezien het paard zich niet kan aanpassen, is het niet passen van een combinatie toch weer de fout van de ruiter.
tamorka schreef:
Een ruiter en paard vormen een combinatie, en dat is omdat er sprake is van een relatie tussen die twee. De relatie moet goed zijn om goed te kunnen functioneren. Maar als de een zich afkeert of afsluit van de ander, dan kun je er niets mee. En zowel het paard kan zich afkeren als de ruiter. Het zijn beiden levende wezens.

Je bedoelt interactie, niet relatie. De wisselwerking tussen mens en paard moet werken. Maar een paard reageert op elk mens in eerste instantie hetzelfde: de mens komt aan, het paard leest de lichaamshouding en de bewegingen. Op basis hiervan zal het paard sterker of minder sterk op de mens reageren. Na verloop van tijd ontwikkeld het paard een stabieler beeld over de mens in kwestie, en zoals Kiwiko zegt, daardoor kan de één met 'n paard lezen en schrijven, en de ander alleen maar "zand happen". Maar, het ligt aan de ruiter welk beeld het paard zich van de ruiter vormt. Dus: ruiterfout.
tamorka schreef:
MAar niet alle paarden hebben will to please. Zeker niet als je iets van ze vraagt waar ze geen bal aan vinden. ER zijn paarden die geen bal aan springen vinden en paarden die geen bal aan dressuur vinden. Natuurlijk moet je je daarbij aanpassen. Maar dressuur is iets waar je niet altijd onderuit komt, en leg dat maar eens uit aan een paard! En dan kan hij wel eens unwill to please worden.

Alle paarden hebben een will to please, dat zit namelijk in 't "kuddedier"deel van het paard. Dat een paard "dressuur niet leuk vindt" is imo onzin, dan wordt 't niet leuk gemaakt. En dat kan zijn doordat er alleen maar voltes worden gereden, en het kan zijn doordat de ruiter 't minder leuk vindt. Voor beiden geldt: afwisseling is de oplossing. Vaak is er een concentratieprobleem, 't ene paard concentreert zich makkelijker bij het springen, de andere bij de dressuur. Het is aan de ruiter het concentratievermogen van 't paard te stimuleren, in welke tak van sport dan ook.

linda22 schreef:
Begin van het jaar heeft mijn paard altijd gekke buien, bokken en gooit ie zijn trucendoos open, dit zijn een paar weken dat ie zo gek doet de rest van het jaar is het een onwijs lief beest. Dus hier kan je als ruiter, naar mijn mening, niks aan doen.

Jawel, je kan 't paard 's winters ook weidegang / uitloop bieden. Dit wordt uitgelegd met het psycho-hydraulische model *LOL* (nooit van gehoord? Knipoog ). 't Houdt in, dat een paard wil lopen (in 't wild zijn ze bijna de hele dag aan 't lopen). 's Winters staan veel paarden 23/7 op stal, en in dat ene uurtje kan alle "wens" om te lopen er niet uit. Langzaamaan stroomt 't "emmertje" vol met "wens" om te lopen. En dan wordt 't voorjaar: iedereen krijgt de kolder in de bol. Hierdoor stroomt 't emmertje al snel over: 't paard krijgt "een gekke bui".
Dus wat kun je doen? 't Emmertje dagelijks leegkiepen, door 't paard mogelijkheid te bieden z'n ei kwijt te kunnen.
tamorka schreef:
er is niet voor alles een oplossing. Het is naief om dat te denken.

Niet iedereen vindt voor 'n bepaald probleem een oplossing. Het is pessimistisch en onterecht om te denken dat hierdoor voor sommige dingen geen oplossing is.
Ik heb 'n paard gereden die "niet rechtsom kon galopperen". Dit paard kon beide kanten niet galopperen, want ze was voor de kar beleerd, en later is iemand erop gaan zitten, zonder les of zelfkritiek. Als gevolg hiervan vond het paard haar evenwicht niet tijdens de galop. En omdat de amazone in kwestie wel linksom doorzette, maar niet rechtsom, leerde 't paard linksom wel redelijk rond te komen, maar rechtsom niet.

In drie weken kon 't paard beide kanten om galoperen, niet soepel, niet perfect, maar ze kon 't wel. Waarom? Omdat ik er op ging zitten onder 't mom "ik zie wel" en niet onder 't mom "ze kan het niet". Terwijl de eigenarresse dus de oplossing niet kon vinden.
Jessol schreef:
en niet alles is de fout van de ruiter, er zijn veel dingen waarvan je de fouten op de ruiter kunt steken, maar indd als je er nog niet goed en wel op zit, en het paard vertoont al slecht gedrag, wie is dan de schuldige?

De ruiter! Alleen noemen we 't dan wellicht nog niet ruiter, maar verzorger. Want de interactie tussen ruiter en paard begint als het paard de voetstappen van de ruiter hoort, en eindigt als de voetstappen wegsterven. Als het paard slecht gedrag vertoond voor 't opstappen, dan heeft de "verzorger" ergens een fout gemaakt om 't te laten gebeuren.
tamorka schreef:
DAn heb je er zelf kennelijk geen ervaring mee. Ik helaas wel.

En niemand anders had 't probleem wel op kunnen lossen? Over arrogant gesproken...
tamorka schreef:
Als je nooit adequaat genoeg kunt zijn omdat het paard gewoon niet voor je wilt werken, dan ligt het aan het paard. DAn ligt het aan de instelling van het paard. De instelling moet goed zijn. Een topic verderop wordt de vraag gesteld "een goed maar vervelend paard, of een minder goed maar fijn paard". Die vraag spreekt op zich al boekdelen.

Met de mensen om je heen moetje het treffen. Die moeten de goede instelling hebben. MAar datzelfde geldt ook voor een paard.
Ik had een merrie met de verkeerde instelling. Overigens was ze door hele goede en ervaren ruiters wel te rijden (en nu heb ik het toch wel over ruiters van nationaal niveau). Ik heb een hoop geleerd van haar en van die ervaren ruiters. MAar ze gaf me onvoldoende kans om het nog beter te leren. Ik heb haar nog in training gedaan om uit te zoeken of er fysieke gebreken waren, heeft me een hoop geld gekost. MAar ook die mensen zeiden dat het een paard was met een niet zo prettige instelling. Het paard gaf heel duidelijk aan dat ze niet gereden wilde worden. Wilde niet gevangen worden in de wei, wilde ook niet dat haar maatje uit de wei gehaald werd om gereden te worden. Ze wilde gewoon niks, alleen zelf doen wat ze wilde. En ze is nooit verwend geweest. De ervaren mensen konden haar alleen maar rijden omdat ze haar konden DWINGEN. Ze kon geen andere kant op dan de kant die zij alleen wilden. MAar leuk vond ze het nog steeds niet hoor. En met dwang bedoel ik heus geen geweld. Ze was verder wel eerlijk en er niet op uit om de ruiter af te werpen.

ZE heeft zo vaak te koop gestaan bij mij. En op een dag kwam er een handelaar en die had er een klant voor. En die nam haar mee en ging haar trainen (was ook een hele goede ruiter) en die zou haar dan weer verder verkopen.

Je zegt zelf dat betere ruiters haar wel konden rijden, en toch ligt 't aan het paard dat jij niet met haar om kon gaan? De eerste fout die je gemaakt hebt, was het kopen van dit paard. Want blijkbaar had jij nog niet genoeg niveau om haar te kunnen rijden. En 't gedrag dat je beschrijft, noem je karakter, maar dit zijn geen karaktereigenschappen. Het is ontwijkend gedrag, en ik vind het heel veel zeggen dat je dit niet ingezien hebt.
tamorka schreef:
Apple schreef:

Net zoals je de aard/karakter mensen niet kunt veranderen, kun je dat bij een paard ook niet.

pharagirlke schreef:

Het is van mij niet respectloos bedoeld. MAar ik vertel de feiten zoals ze zijn.
Sterker nog, hoeveel mensen doen hun paard als hij uitgerangeerd is niet de handel in? Niet meer "geschikt voor gebruik"? "dan weg ermee". Daar gebruiken ze ook nog een term voor: "opruimen". Over respectloos gesproken. En dan lees ik vaak nog mensen spreken over "rommel" wanneer ze het hebben over paarden die minder geschikt zouden zijn voor de sport. Dat zul je mij niet horen zeggen.

Die 17 jarige ruin van mij echter die gaat hier alleen dood weg, en eerder niet. En hij is ook niet meer geschikt om mee te rijden.

Je kan alleen je eigen aard/karakter aanpassen. En dat willen de meeste mensen niet.
Je vertelt de feiten niet zoals ze zijn, je verteld de feiten zoals jij ze ziet, en dus zijn 't geen feiten, maar meningen. En je roept nu dat veel mensen hun paard respectloos afschrijven als ze niet meer voldoen, maar besef wel, dat de mensen die hier in dit topic roepen dat de fout bij de ruiter ligt, dit soort mens niet zijn.
En toch is je merrie, die ongeschikt was voor de sport, wel levend weggegaan.

*Eventuele foute/onduidelijke formuleringen voorbehouden. Het is laat, en ik wil naar bed. Volgende keer helder ik, indien nodig, wel op Knipoog Gaaaap

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:10

Ik vind dat de fout altijd bij de ruiter ligt.

En als ik val zeg ik ook tegen me zelf : Het paard heeft me niet gevraagt om op hem te gaan zitten,ik heb er zelf voor gekozen. Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:31

Hester schreef:
Veel lichamelijk problemen worden niet onderkend, ook dat is in mijn ogen een fout van de ruiter. Helaas heerst er veel onwetendheid, juist omdat iedereen denkt te weten waar hij/zij 't over heeft.

hoe moet een ruiter nou fysieke problemen onderkennen als de wetenschappers het niet eens weten? JE haalt er van alles en iedereen bij en ze kunnen niets vinden? Ik heb een ruin die hoest en hoest en hoest. Wordt er stapelgek van. Zoveelste pot ventipulmin, naar de bioresonantietherapie geweest, homepatische middelen, het helpt allemaal geen zak! Ze weten en kunnen niet zoveel hoor!

Hester schreef:
Wat versta je onder eigen wil? Want een kuddedier heeft een hele andere wil dan een mens.
Een opzettelijk foute reactie? Jij zegt nu dat ik dit moet doen, laat ik dan dat doen? Welnee, onzin. Een paard zal per definitie doen wat de ruiter vraagt. Alleen zijn niet alle paarden hetzelfde ingereden. Voorbeeld:
Ik heb in Spanje 'n uur een paard gehuurd. Helemaal cool, een Anda onder m'n kont. Ik wil overgaan in galop. Ik heb er, in 't hele uur, drie hele galoppassen uitgekregen, en die waren achter elkaar. Ik leg braaf m'n buitenbeen naar achter, en m'n binnenbeen aan... Wat doe ik fout? Niets toch? Jawel! Want ik ga ervan uit dat 't paard in z'n lesboek heeft gelezen dat mijn hulp galop betekend. Helaas is er 'n vertaalfoutje in 't lesboek geslopen: een Spaans gereden paard galoppeert (hoorde ik later) aan als beide benen naar achter gelegd worden. Het paard snapte eerlijk waar niet wat ik vroeg! Niets geen opzet in 't spel, sterker nog, hij bleef braaf de reactie geven die hij gewenst achtte.
Ander voorbeeld:
Paard is nieuw op de manege, liep in de sport maar raakte geblesseerd. Perfect gereden, in die zin, dat ze precies doet wat je vraagt (er zijn paarden die 'n gokje wagen, à la bedoel je dit?, en er zijn paarden die de raarste fratsen uithalen om op de hulpen te reageren). Ik rij erop, en wil een volte inzetten. Paard buigt in, maar blijft op de hoefslag. Rotpaard? Welnee, ik moest m'n buitenbeen aanleggen. Ander persoon rijdt op dezelfde merrie, wordt boos omdat "het paard niet luistert" met als gevolg dat de ontzettend brave merrie (ik zweer 't, als ik er achterstevoren op was gaan zitten, hadze nog rustig de rondjes gelopen) bijna achterover klapte tijdens haar verzet.

jij hebt het over miscommunicaties, ook door mij eerder genoemd. MAar daar heb ik het nu niet over.
Hester schreef:
Niet alle paarden worden door een dierenarts als kapot bestempeld. Helaas is de equine veterinaire wetenschap nog niet zo ver dat osteopatie en spierproblemen door een dierenarst gezien worden.

He, we zijn het eens in dit opzicht!!!!

Hester schreef:
Ik zie juist in dieren een persoonlijkheid, maar deze persoonlijkheid zegt niets over of een dier fouten maakt. Hoogstens hoe een dier met ruiterfouten omgaat.
Als een paard boos wordt om zachte hulpen, zijn er twee ruiterfouten gemaakt: het paard is niet goed beleerd, en ziet de hulpen als vervelend, en de ruiter geeft toch 'n hulp. Zo ken ik 'n merrie die op stem alles deed, maar oohw wee als je je been aanlegde. Met geduld hebben we haar "normaal" gekregen, maar dit gaat met vallen en opstaan. Maar het paard is onschuldig, 't weet toch niet beter? Nogmaals: karakter zegt iets over hoe 't paard zal reageren op een onaangenaam iets (de ruiterfout). 't Ene paard zal in verzet gaan, een volgende zal 't negeren en een derde geeft een vluchtreactie. En ik vind karakter per definitie "niet fout". Mensen met rotkarakters schijnen namelijk ook prima te kunnen functioneren.

Nou, dat denk ik eerlijk gezegd niet. Niet in de ogen van anderen.

Verder ben ik het ook niet met je eens. Zoals ik al zei, paarden zijn niet heilig.

Hester schreef:
Niet iedereen vindt voor 'n bepaald probleem een oplossing. Het is pessimistisch en onterecht om te denken dat hierdoor voor sommige dingen geen oplossing is.
Ik heb 'n paard gereden die "niet rechtsom kon galopperen". Dit paard kon beide kanten niet galopperen, want ze was voor de kar beleerd, en later is iemand erop gaan zitten, zonder les of zelfkritiek. Als gevolg hiervan vond het paard haar evenwicht niet tijdens de galop. En omdat de amazone in kwestie wel linksom doorzette, maar niet rechtsom, leerde 't paard linksom wel redelijk rond te komen, maar rechtsom niet.

In drie weken kon 't paard beide kanten om galoperen, niet soepel, niet perfect, maar ze kon 't wel. Waarom? Omdat ik er op ging zitten onder 't mom "ik zie wel" en niet onder 't mom "ze kan het niet".Terwijl de eigenarresse dus de oplossing niet kon vinden.

Voor mijn paard was er geen oplossing. En ze werd verkocht. En dat was voor haar al helemaal geen oplossing. Ik weet zeker dat ze hier nooit weg had gewild. Ze was verder heel gelukkig hier. Veel weidegang en ontspanning, en ze was al jaren samen met mijn ruin waar ze al erg aan gehecht was. GEen oplossing in haar ogen dus.

Hester schreef:
Je zegt zelf dat betere ruiters haar wel konden rijden, en toch ligt 't aan het paard dat jij niet methaar om kon gaan?

Lees! Ze konden haar rijden, maar ze vond het nog altijd niet leuk!!!!! Haar instelling was nog steeds hetzelfde, ook al boekten die andere ruiters meer resultaat met haar!

Hester schreef:
De eerste fout die je gemaakt hebt, was het kopen van dit paard.

Klopt! Ik had het moeten zien! Ik had aan haar kunnen zien dat ze heel anders was dan dat ik verwachtte. Heel die expressie, die zei genoeg.

Hester schreef:
Want blijkbaar had jij nog niet genoeg niveau om haar te kunnen rijden.

Hoezo? Ze was 2,5 jaar oud. Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt en ingereden. ZE was de eerste jaren ontzettend vluchterig. Maar dat heb ik op weten te lossen, door rust er in te brengen. Doordat iemand mij LEERDE er rust in te brengen.
Hester schreef:
En 't gedrag dat je beschrijft, noem je karakter, maar dit zijn geen karaktereigenschappen. Het is ontwijkend gedrag, en ik vind het heel veel zeggen dat je dit niet ingezien hebt.

Wie zegt dat ik dat niet in zag? Ik wist heel goed dat ze me ontweek, dat zie je me heel duidelijk beschrijven. Ze mocht mij niet, wilde niets van me weten. Sja, en daar moet je dan op rijden? Dat werkt niet he.
Hester schreef:
Je kan alleen je eigen aard/karakter aanpassen. En dat willen de meeste mensen niet.

Dubbel. Een paard kan karakter niet van verandern en mensen wel? Iedereen is zoals ze is. Ik heb mezelf al erg veranderd, maar daar ben jij niet bij geweest. Je oordeelt gemakkelijk vanuit je stoel achter je scherm.

Hester schreef:
Je vertelt de feiten niet zoals ze zijn, je verteld de feiten zoals jij ze ziet, en dus zijn 't geen feiten, maar meningen. En je roept nu dat veel mensen hun paard respectloos afschrijven als ze niet meer voldoen, maar besef wel, dat de mensen die hier in dit topic roepen dat de fout bij de ruiter ligt, dit soort mens niet zijn.
En toch is je merrie, die ongeschikt was voor de sport, wel levend weggegaan.

Mijn merrie ongeschikt voor de sport????? Zie je wel dat je oordeelt terwijl je niet weet waar je over praat? Ze was een DIJK van een sportpaard! Kon super bewegen, met tact en ritme! En dan die kritieken over haar springvermogen, niets dan lof!!!!!!!! Wat moest ik dan? Ik had alles al geprobeerd maar niets was genoeg! En de dingen die ik zeg zijn feiten. Het zijn dingen die ik lees, dingen die ik mensen hoor zeggen. Hoe kun je nou zeggen dat dat niet waar is??????
Het is niet mijn mening! Mijn mening wijkt ook af van die feiten! Ik weet dat veel mensen op bokt en andere fora er ook zo niet over denken (gelukkig want anders had ik me best alleen gevoeld...) maar in mijn direct omgeving wil ik ze niet allemaal te eten geven.....
Paarden hier zijn voor de sport, voor de prestaties, voor de handel en de centen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:51

Ik heb niet alles bij gelezen maar ik denk niet dat de fout áltijdbij de ruiter ligt. Of in ieder geval niet op de ruiter die er op dat moment op zit. Ik heb nu zelf ongeveer 2 jaar een 'nieuw' paard en ik heb er heel veel moeite mee om haar in galop te krijgen. Bij andere paarden heb ik dat helemaal niet. Vindt het wel erg apart als ik 't dan juist bij háar fout doe. En dat ik niet de enige ben die daar moeite mee heeft (lees: ''iedereen'' die met haar wil galopperen heeft daar moeite mee) Maar ik denk persoonlijk dat 't niet haar fout is maar (en ja nu ga ik andere de 'schuld' geven) ik dénk dat 't komt doordat haar vorige eigena(a)r(en) haar hebben aangeschaft als ''beginnerspaard'' en dat ze toen iets hebben gedaan waardoor ze nu moeite met de galop heeft. Dus in dat geval is het wel weer de schuld van de mensen.
Ik denk ook niet dat die galop een fout van haar is (nooit gedacht) maar dat ze er gewoon moeite mee heeft omdat ze het moeilijk vindt. En je kunt het heus wel merken aan een paard dat deze wat moeilijk vindt een paard is geen machine die nooit iets moeilijk vindt.
Ook denk ik dat een paard wel eens iets wil uitspoken niet echt fouten maken, maar wel voor de lol een bok geven. Om een voorbeeld te geven. De andere pony die ik heb die geeft regelmatig een bok als ik 'm in galop laat aanspringen gewoon omdat die dat leuk vindt en ook dát kun je merken.
Als er echt iets fout gaat bijv: dat je paard niet doet wijken voor 't been dan denk ik dat de fout indderdaad bij de ruiter ligt. Maar ik denk óok dat paarden iets moeilijk kunnen vinden of ook eens wat 'uitspoken' echt fouten maken denk ik niet dat ze doen, ik noem dat in ieder geval geen fouten.

shirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:40

de fout licht vaak bij de ruiter, maar volgens mij ook wel eens bij het paard

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:53

Maartje1990 schreef:
Ik heb niet alles bij gelezen maar ik denk niet dat de fout áltijdbij de ruiter ligt. Of in ieder geval niet op de ruiter die er op dat moment op zit. Ik heb nu zelf ongeveer 2 jaar een 'nieuw' paard en ik heb er heel veel moeite mee om haar in galop te krijgen. Bij andere paarden heb ik dat helemaal niet. Vindt het wel erg apart als ik 't dan juist bij háar fout doe. En dat ik niet de enige ben die daar moeite mee heeft (lees: ''iedereen'' die met haar wil galopperen heeft daar moeite mee) Maar ik denk persoonlijk dat 't niet haar fout is maar (en ja nu ga ik andere de 'schuld' geven) ik dénk dat 't komt doordat haar vorige eigena(a)r(en) haar hebben aangeschaft als ''beginnerspaard'' en dat ze toen iets hebben gedaan waardoor ze nu moeite met de galop heeft. Dus in dat geval is het wel weer de schuld van de mensen.
Ik denk ook niet dat die galop een fout van haar is (nooit gedacht) maar dat ze er gewoon moeite mee heeft omdat ze het moeilijk vindt. En je kunt het heus wel merken aan een paard dat deze wat moeilijk vindt een paard is geen machine die nooit iets moeilijk vindt.
Ook denk ik dat een paard wel eens iets wil uitspoken niet echt fouten maken, maar wel voor de lol een bok geven. Om een voorbeeld te geven. De andere pony die ik heb die geeft regelmatig een bok als ik 'm in galop laat aanspringen gewoon omdat die dat leuk vindt en ook dát kun je merken.
Als er echt iets fout gaat bijv: dat je paard niet doet wijken voor 't been dan denk ik dat de fout indderdaad bij de ruiter ligt. Maar ik denk óok dat paarden iets moeilijk kunnen vinden of ook eens wat 'uitspoken' echt fouten maken denk ik niet dat ze doen, ik noem dat in ieder geval geen fouten.

Sorry hoor, maar als er lichamelijk niks mis is met je paard(je), dan is het moeilijk aangaloperen toch echt jouw fout. Als je paard er moeite mee heeft, wat goed kan en ook mede door de vorige eigenaar, is het nog steeds aan de ruiter om dit op te lossen...
Bijv sterker maken dmv longeren én onder het zadel zeer consequent de hulpen geven op het juiste tijdstip met eventueel een tikje van de zweep erbij ter ondersteuning.
Zoals je zelf al zei, is dit geen "fout"
Wanneer ligt volgens jou dan echt de fout bij het paard?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:56

tamorka schreef:
Paarden hier zijn voor de sport, voor de prestaties, voor de handel en de centen!

En dan vind jij het een fout van het paard dat hij dat niet wil?
Of is het de fout van de ruiter dat hij/zij wel of zelfs teveel wil?